ربیعی: توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به معنای قطع همکاری با ‌آژانس نیست

سیاسی،   3991128080

سخنگوی دولت گفت: ایران عضو پادمان است و براساس تعهدات پادمانی بخش عمده‌ای از نظارت‌ها یعنی نظارت‌هایی که در چارچوب پروتکل‌های الحاقی نیستند همچنان باقی خواهد ماند بنابراین توقف اجرای داوطلبانه پروتکل به معنای قطع همکاری با آژانس نیست.

ربیعی: توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به معنای قطع همکاری با ‌آژانس نیست

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای جهانگیری، پاسخ رهبری به نامه‌شان خطاب به رییس مجلس را درباره بودجه عنوان کردند و برخی نمایندگان این نامه را مربوط به بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دانستند، کدام درست است، گفت: طبق گفته آقای جهانگیری در این نامه به موضوعات مختلف اشاره شده است. برای مثال با اشاره به تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایجاد کرده، تاکید شده است این تغییرات به معیشت مردم لطمه نزند.

وی با بیان اینکه در این نامه بحث کلی درباره تغییرات اعمال شده مطرح شده بود، گفت: آقای جهانگیری درباره نرخ ارز هم اعلام کرده بود که دولت موافق و معتقد به تک نرخی بودن ارز در این شرایط نیست تا با یک برنامه‌ریزی به سمت چنین تصمیمی برویم.

 سخنگوی دولت اظهار داشت: تک نرخی بودن ارز در شرایط فعلی هم جزو نامه بوده و گفته شده بود که حذف آن موجب کمبود کالا و تورم و گرانی و تاثیر بر افزایش سایر قیمت‌ها می‌شود. خوشبختانه پاسخی هم که داده شده این بود که توجه جدی به این مساله شود و این پاسخ زمینه همکاری‌های خوبی را هم فراهم کرده است.

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به معنای قطع همکاری با ‌آژانس نیست

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره قانون اقدام راهبردی مجلس و مهلت پیش بینی شده درآن درباره پروتکل الحاقی گفت: بر اساس بند ششم قانون مجلس از آنجایی که تحریم‌ها تا امروز لغو نشده، دولت و سازمان انرژی اتمی مجبور به تعلیق اجرای داوطلبانه این پروتکل الحاقی  هستند که این امر موجب کاهش نظارت‌ها و بازرسی‌های فرا پادمانی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای خواهد بود. البته این مساله امری زمان‌بر نیست و وقتی موعد آن برسد اجرای داوطلبانه پروتکل به‌سرعت متوقف می‌شود.  

وی افزود: ایران عضو پادمان است و براساس تعهدات پادمانی بخش عمده‌ای از نظارت‌ها یعنی نظارت‌هایی که در چارچوب پروتکل‌های الحاقی نیستند، همچنان باقی خواهد ماند. بنابراین توقف اجرای داوطلبانه پروتکل به معنای قطع همکاری با آژانس نیست.

 ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای اعلام کرده که موارد را از قبل به اطلاع آژانس رسانده است، کما اینکه تاکنون نیز روش ما همکاری کامل بوده است.  

سخنگوی دولت عنوان کرد: روشن است که این اقدام برخلاف میل باطنی ما و به دلیل تعلل آمریکا در لغو تحریم‌ها و انجام تعهدات درخصوص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: ما همچنان برجام را توافقی معتبر و بهترین توافق ممکن می‌دانیم و آماده‌ایم تا در صورت بازگشت آمریکا به برجام و سایر طرف‌های توافق و برداشتن کامل تحریم‌های غیرقانونی، تمام گام‌های برداشته شده براساس پاراگراف ۳۶ برجام را به وضعیت اولیه در توافق برجام بازگردانیم.  

 سه کشور اروپایی وآمریکا از فرصت استفاده کنند

وی اضافه کرد: امیدواریم سه کشور اروپایی و آمریکا از فرصت کوتاه باقی مانده استفاده کنند و اجازه ندهند تا دستیابی به راه حل‌های دیپلماتیک در رسیدگی به این اختلاف غیرضروری بغرنج‌تر شود.

 ربیعی اظهار کرد: به هر حال کشوری که از میز برخاست و برجام را در منظر همگان نشان داد و ابطال کرد، در بازگشت از خطایی که دولت وقت انجام داد، تعلل می‌کند. اگر از تعلل کاسته شود و به تعهدات خود بازگردد، بازگشت به مسیری که بود، بسرعت قابل دستیابی است.

 سخنگوی دولت اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با چارچوبی که مشخص کردند، چارچوب معینی است که ما برآن اساس عمل می‌کنیم.

اصلاحات لایحه بودجه؛ پیش بینی درآمدهای نفتی ۱۹۹ هزار میلیارد تومان

 سخنگوی دولت درباره تغییرات در لایحه اصلاحی بودجه گفت: در خصوص قیمت ارز همان ۴۲۰۰ و ۱۱۵۰۰ تومان منظور شده است. همچنین به دولت اجازه داده شده است طی ۶ ماه ابتدای سال در خصوص تغییر نرخ ارز و بهبود معیشت مردم برنامه ریزی لازم را صورت دهد.

وی با بیان اینکه در خصوص مالیات نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان منظور شده است، افزود: این عدد بیشتر از لایحه اولیه است. در عوض از میزان انتشار اوراق مالی اسلامی که مورد نقد نمایندگان محترم بود، کاسته شده است.

ربیعی اضافه کرد: در این لایحه همچنین درآمد گمرک ۶.۵ هزار میلیارد تومان؛ سایر درآمد ۱۷.۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. واگذاری سرمایه ای تغییری نکرده و واگذاری دارایی مالی نفت ۳.۵ هزار میلیارد تومان کسر شده است.

به گفته سخنگوی دولت در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه اول افزایش داشته ایم و نسبت به مصوبه تلفیق ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان کاهش داشته ایم و این موضوع با توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در بخش فروش نفت همان رقم ۲.۳ میلیون بشکه در روز و درآمد نفتی همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است. البته موضوع مالیات با توجه به کشش مالیات و فشاری که به جامعه می‌آید، با نظر وزارت اقتصاد به نحوی تنظیم می‌شود که عدد بیشتر نشود تا به تولید و خدمات لطمه وارد نشود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد رانت کرده و برای اینکه این کار به سود مردم تمام شود دولت چه برنامه‌ای دارد، گفت: قبل از پاسخ از پیش فرض سوال و واژگان بکار گرفته شده بسیار متعجب شدم که گفته‌اید «در عمل شاهد بودیم که ارز ۴۲۰۰، نصیب یک عده رانت خوار شد! » و در پایان سوال هم اشاره کردید «آیا رویه سال‌های قبل یعنی دادن رانت به عده‌ای خاص ادامه خواهد یافت؟»، به نظرم شان رسانه شما، تکرار حرف افراد سیاسی و مخالف دولت نیست.  

ربیعی اضافه کرد: اگر طراحان سوال و همکاران شما نسبت به آنچه که بیان کردید، تا این حد قطعیت دارند، حتما مدارک و مستندات خود را به قوه قضاییه ارسال کنند. اما فارغ از نوع سوال که سرشار از پیش‌داوری است، باید به آثار مثبت و منفی هر تصمیمی در دوره زمانی خود واقف بود و سپس راجع به درستی یا نادرستی آن قضاوت کرد.

وی با بیان اینکه به تمامی افرادی که قصد واردات کالاهای اساسی را طبق ضوابط کشور داشته‌ باشند، ارز ترجیحی تخصیص داده می‌شود، گفت: اطلاق " عده‌ای خاص" در این فرآیند، بی‌مفهوم است.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره طرح موضوع بازگشت به عقب و دوران جنگ و اعطای کوپن از سوی برخی افراد هم گفت: کوپن را انگ کرده بودند در حالی‌که باید به شرایط جنگ بروند و بعد تصمیم بگیرند که این کار درست بود یا نه؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی هم از این فرمول تبعیت می‌کند.  

ربیعی گفت: ‌دولت در چهار و نیم سال قبل از آغاز جنگ اقتصادی، سیاست تعادل و ثبات نسبی در بازار ارز و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز را با هدف ریشه‌کنی فساد و رانت ارزی، دنبال کرد و به شهادت آمار، در ایجاد ثبات نسبی نرخ ارز موفق بود که امکان برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری و تولید را فراهم می‌کرد.

 وی ادامه داد: از ۲۵ میلیارد در یک مرحله به ۱۴ میلیارد و سپس به ۸ میلیارد دلار رسیدیم و این سیاستی بود که به مرور اعمال شد.  

سخنگوی دولت ادامه داد: با آغاز جنگ اقتصادی و اعلام خروج آمریکا از برجام، کاخ سفید هدف بحران سازی و بالا بردن انتظارات تورمی با ایجاد شوک در بازار ارز را دنبال کرد که در این شرایط، دیگر سیاست ارزی متناسب با شرایط عادی و ثبات، به صلاح مردم نبود و نمی‌شد سفره مردم را تابع نوسانات پرالتهاب نرخ ارز کرد.  

وی گفت: ‌باید کالاهای اساسی از افزایش نرخ ارز و تغییرات روزانه، مصون نگهداشته می‌شد. به همین دلیل علیرغم میل دولت، نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، ‌اعلام و اعمال شد و برنامه‌ریزی‌های تامین و توزیع بر این اساس، به اجرا درآمد. البته هر زمان که سیستم دو نرخی شود و نرخ ترجیحی داشته باشیم، ‌امکان رانت و سوء استفاده پیدا می‌شود که باید تدابیر لازم برای مقابله با این سوءاستفاده اتخاذ شود.  

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اثر فاحشی بر قیمت گوشت، ‌مرغ و روغن خواهد داشت

وی اضافه کرد: برای مقابله با سوء استفاده از ارز، مقرر شد که لیست همه واردکنندگانی که ارز ترجیحی استفاده می‌کنند در سایت بانک مرکزی، در معرض اطلاع عموم قرار بگیرد و وزارت صمت و جهاد کشاورزی، همه نظارت‌های لازم را اعمال کرده و تقویت کنند. هر کس هم از هر سوء استفاده‌ای مطلع شود، وظیفه دارد دستگاه‌های نظارتی را مطلع کرده و دستگاه قضایی نیز با افراد سوءاستفاده کننده، برخورد کند.

ربیعی گفت: ‌البته در طول این سه سال، با توجه به محدودیت‌های ارزی و ملاحظات بازار، به تدریج برخی کالاها مثل چای، برنج و لاستیک از این لیست خارج شدند که آثار آن در قیمت‌ها ظاهر شده است. امروز هم با محاسبات بانک مرکزی، اگر ارز ترجیحی برای روغن و خوراک دام برداشته شود، آثار فاحشی بر قیمت مرغ و گوشت و روغن خواهد داشت و بار تورمی شدیدی بر دیگر کالاها وارد خواهد کرد.  

وی ادامه داد: سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز کالاهای اساسی به یکباره و فعلا، تغییر نکند و دولت، به هیچ وجه افزایش قیمت این کالاها و تحمیل فشار بیشتر تورمی بر مردم را نخواهد پذیرفت.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: سیاست دولت، حذف تدریجی ارز همراه با تصمیمات و سیاست‌گذاری تجاری و گمرکی و تعرفه‌ای بوده است تا از افزایش جهش‌وار قیمت‌ها جلوگیری شود. این امر هم نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم خواهد داشت. این دیدگاه ما نیز به مجلس منتقل شده است.  

سخنگوی دولت گفت:‌ مثل هر سیاست درست دیگر، امکان تخلف یا اجرای ناقص وجود دارد که باید با جدیت، به آن پرداخت ولی قطعا، راه و چاره کار، پناه بردن به سیاست غلط و فشار به معیشت مردم، نیست.

تفرقه افکنی، تبعات ضدامنیتی دارد/ به جای دشمن به فرمانده میدان اهانت می‌کنند

سخنگوی دولت درباره واکنش دولت به اقدامات مشکوک روز راهپیمایی ۲۲ بهمن و اهانت به رییس جمهوری گفت: مردم به رغم همه خواب و خیال‌ها، نسلی و بین نسلی در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند، خیلی‌ها می‌گفتند ایران ۴۰ سالگی انقلاب خود را نمی‌بیند. اگرچه اتفاقی که روز ۲۲ بهمن افتاد در یک شهر بود و نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد اما مشاهده اینکه در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، "وحدت شعاری" در برابر آمریکا و اسرائیلی که در سال‌های اخیر، نقش گسترده و تلاش زیادی برای ایجاد مشکلات متعدد در کشورمان داشته‌اند، جای خود را به انشقاق داد، شوک آور بود.  

وی ادامه داد: عده‌ای اقلیت به جای آنکه علیه دشمنانی که با به راه انداختن جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان به مدت سه سال و نیم، متهم اصلی هستند، شعار سر بدهند، به فرمانده میدان این جنگ که در حال دفاع از ایران است، اهانت می‌کنند و به این ترتیب، متاسفانه امسال مراسم باشکوه همبستگی مردم با آرمان‌های امام خمینی و انقلاب و همچنین دفاع از جمهوریت و اسلامیت را با حواشی تلخ مواجه کردند که خوراک رسانه‌های معاند و بدخواهان دیرین انقلاب نیز شد.

ربیعی یادآورشد: متاسفانه آنچه در اصفهان رخ داد، فقط توهین به رئیس جمهور نبود بلکه به نحوی حمله به تدابیر رهبری معظم و ایجاد اختلال در این تعابیر بود.

 از سال ۹۲ مدام در حال شنیدن اتهام علیه دولت و رییس جمهوری هستیم

 دستیار ارتباطات اجتماعی  رییس جمهوری گفت: در حرکتی که توسط عده‌ای در ایجاد تفرقه انجام شد و مغایر با روح ۲۲ بهمن بود، مساله، فرد نیست بلکه جریانی است که  در درازمدت به دنبال توهین به جمهوری و ملت است. ضمن اینکه اساس موضوع تفرقه افکنی، تبعات ضدامنیتی دارد.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:‌ از سال ۹۲ مدام در حال شنیدن اتهاماتی علیه دولت و شخص رییس جمهوری هستیم که زمینه ساز رفتاری شده که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شد. بانیان آن اقدام مذموم، در سه سال اخیر نیز، به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند رنج و سختی تحمیل‌شده توسط آمریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانی‌های اقتصادی، تبرئه کنند. این افراد و رسانه‌هایشان تبیین کننده و توجیه کننده چنین رفتارهایی هستند.

وی افزود: به عنوان کسی که حضور در انقلاب اسلامی باشکوه را به عنوان تجربه زیسته‌ با خودش به همراه دارد، به یاد می‌آورم که چگونه تدارک گفتمانی در ضدیت با شهید بهشتی شکل گرفت. آنها نیز در ابتدا مرگ بر آمریکا ‌گفتند ولی بعد، علیه ‌شهید بهشتی شعار دادند. در آن دوره شاهد بودیم که چطور با تئوری‌سازی‌هایی مثل دشمن بلافصل، هزینه‌های سنگین و جبران ناپذیری به کشور وارد شد.

ربیعی با بیان اینکه یک اتفاق هم باعث شد تا عظمت حضور مردم در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به حاشیه برود، گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بی‌نام و نشان امام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به اینکه افکار عمومی توهین به منتخب مردم را نپذیرفت، افزود: این گونه اقدامات، مورد حمایت مردم نیست، ‌مناسب است همگان طوری کنش سیاسی و اجتماعی داشته باشیم که به جامعه احساس خوبی منتقل شود. اینگونه رفتارها در میان مدت به نفع هیچ کس نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که دولت غیر از مصوبه مجلس چه تصمیمات دیگری برای تحت فشار قراردادن آمریکا دارد؟ گفت: معتقدیم اختلاف جاری درباره برجام باید به روش دیپلماتیک حل شود. روش ترامپ اگر برای تسکین طرف دیگر جوابگو بود تا الان جواب داده بود. بنابراین انتظار داریم طرف‌های برجامی به خوبی متوجه پیامدهای خطیر تداوم بن بست کنونی در اجرای توافق باشند و برای برطرف کردن آن مسئولانه رفتار کنند.

ربیعی با بیان اینکه ما برخلاف آمریکا همواره به اصل مسئولیت‌پذیری در انجام تعهدات در چارچوبی متوازن متعهد بوده ایم، گفت: مسئولیت گریزی آمریکا برای ما چاره‌ای جز متوسل شدن به حقوق مندرج در برجام مطابق پاراگراف ۳۶ آن توافق نگذاشت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با توجه به ادامه رفتارهای غیرقابل قبول آمریکا در اجرای تعهدات خود، امروز هم هرچند ملاحظاتی درباره مفید و موثر بودن قانون مجلس موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» داشتیم، ولی دولت قانون را به طور کامل و دقیق اجرا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: هر نوع اقدام ضروری و مقتضی دیگر نیز ذیل تصمیمات کلان در خصوص برجام در شورای عالی امنیت ملی و با در نظر گرفتن همه ابعاد منافع و مصالح ملی اتخاذ خواهد شد و دولت آن را دنبال خواهد کرد.

 پیام رهبر انقلاب درباره برجام حرف و سخن ملت ایران است

ربیعی گفت: پیام رهبر معظم انقلاب کاملا روشن بود یعنی رفع کامل تحریم‌ها و بازگشت ما به همه تعهدات برجامی خودمان است قطعا این آن چیزی است که به طور مشخص حرف و سخن ایرانی و ملت ایران است که چارچوب‌های ما را مشخص می کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن با مجوز آمریکا بوده تا رضایت ایران برای همکاری در حل امور منطقه ای را جلب کند و آیا ممکن است همکاری‌های ایران و آمریکا برای حل بحران‌های دیگر منطقه بدون بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام به صورت غیرمستقیم ادامه یابد، گفت: سازمان ملل متحد و نمایندگان آن در امور مختلف برای انجام وظایف سازمانی و قانونی خود نیازی به مجوز آمریکا و هیچ عضو دیگری ندارند.

  وی افزود: فراتر از این ما اطلاعی از هماهنگی‌های احتمالی آقای گریفیتس با دولت‌های ثالث نداریم اما امیدواریم که رویکرد جدید دولت آمریکا به خاتمه جنگ و تقویت صلح در یمن کمک کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما بر مبنای مسئولیت منطقه‌ای خود برای حفظ صلح، همیشه و بارها حمایت خود را از دیپلماسی در پایان دادن به جنگ یمن اعلام کرده‌ و گفته ایم که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و امروز این واقعیت روشن‌تر از هر زمان دیگری اثبات شده است.

سخنگوی دولت مسوولیت اصلی پایان دادن به جنگ یمن را با کسانی دانست که در سال‌های گذشته به بمباران یمن مشغول بودند و هنوز هم مشغولند و گفت: تعیین سرنوشت یمن نیز در نهایت باید در گفت و گوهای یمنی- یمنی رقم بخورد با این حال ما آماده‌ایم که مطابق با مسئولیت انسانی که همه کشورهای مسئولیت‌پذیر منطقه و عضو سازمان ملل متحد از آن برخوردارند، نقش خود برای رسیدن به صلح ایفا کنیم. ما هرگز این نقش آفرینی را مشروط به برجام نکرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: امروز هم موضع جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان ملل متحد و کشورهای همسایه، صرف نظر از موضع آمریکا در برجام، پیش خواهد رفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ورود ویروس کرونای انگلیسی و  احتمال شروع پیک چهارم کرونا در کشور آیا قرنطینه سراسری در دستور کار دولت، هست؟ گفت: آنچه که گفته شد در صورت عدم مراعات و شکست شدن پروتکل‌های زنجیره ای که به زحمت شکسته شده، است. اگر این پروتکل‌ها را رعایت نکنیم منجر به موج چهارم خواهد شد بنابراین بسته به عملکرد همه ما ایرانیان دارد.  

ربیعی با بیان اینکه پیش از این اعمال محدودیت های هوشمند را در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و حتی اجرا کردیم، گفت: ما نیاز به تصمیم جدیدی نداریم و به طور خودکار با تغییر وضعیت هر شهر و طبیعتا براساس ارزیابی هر منطقه از کشور و رنگ بندی اعلام شده توسط وزارت بهداشت محدودیت‌های متناسب با آن اعلام خواهد شد.

 سخنگوی دولت اضافه کرد:قرنطینه سراسری در قاموس اپیدمی و همه گیری هایی که به طول می انجامد خیلی موضوعیت ندارد. اما اگر منظور اعمال محدودیت باشد با توجه به شرایط انجام خواهد شد و برای کل کشور هم نمی‌توانیم یک نسخه واحد و همزمان بتوانیم بپچیم.

وی با تاکید بر این که تلاش ما این است که در این مدت مرزها را بیشتر رصد و از ورود موارد غیرقانونی به مرزها جلوگیری کنیم، گفت: از نیروی انتظامی، مرزداران تشکر می‌کنیم و ابلاغیه های دیدبانی کرونا به طور مشخص برای آنها ارسال شده و اعمال می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی دولت افزود: روش مبارزه با کرونای جهش یافته با کرونای قبلی فرقی نمی‌کند و فقط تشدید مراقبت ها و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.  هرجا رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف شده،  آسیب پذیری ما افزایش پیدا کرده است. امیدواریم با مراعات بیشتر این ویروس جهش یافته را سریعتر رد کنیم.

ربیعی با بیان اینکه مدام در حال بررسی هستیم که واکسن به اندازه کافی در اختیار قرار بگیرد، گفت: ‌خوشبختانه گزارش های خوبی بعد از برکت و انستیتو رازی داریم که واکسن تزریقی و استنشاقی آن واکسن موثری است.

وی ابراز امیدواری کرد واکسن‌ها بزودی ساخته شود و گفت: ما اگر تلاش کنیم و در کنار آن بهداشت را هم رعایت کنیم، در آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین