سیاست خارجی ایران بعد از انتخابات آمریکا باید تغییر کند؟

گروه سیاسی الف،   3990814119 ۹۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاست خارجی ایران بعد از انتخابات آمریکا باید تغییر کند؟

در هفته‌های اخیر یکی از موضوعاتی که موردتوجه رسانه‌ها و مردم در نقاط مختلف جهان قرار گرفت، برگزاری انتخابات آمریکا بود. در ایران نیز بحث‌های متفاوتی دراین‌باره بین جناح‌ها سیاسی شکل گرفت و هرکدام از جریانات متناسب با باورها و گفتمان سیاسی که بر مبنای آن عمل می‌کنند به تحلیل انتخابات آمریکا و سیاست خارجی احتمالی حزب پیروز پرداختند.

دراین‌بین احزاب اصلاح‌طلب از پیروزی جو بایدن استقبال کردند و تأکید داشتند اگر وی در انتخاب برنده شود احتمال گشایش بین طرفین یعنی ایران و آمریکا وجود دارد. عمده دلیل آن‌ها نیز اشاره به سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ است که در چارچوب آن با تحریم‌های گسترده در پی مهار و به عقب راندن ایران از قدرت دفاعی و منطقه‌ای است. تجربه برجام نیز دراین‌بین مزید علت شده و اصلاح‌طلبان را به سمت تمایل و آرزو برای پیروزی جو بایدن سوق داده است.

اما فارغ از داده و ستانده‌های برجام و خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، برای ترسیم تصویری معقول و منطقی از ارتباط آمریکا و ایران می‌باید آن را در یک برهه زمانی طولانی‌تر مورد ارزیابی قرار داد. همچنین نباید به‌صورت نقطه‌ای و مقطعی درباره نوع رابطه بین دو کشور قضاوت داشت. بنابراین می‌باید کمی به لحاظ تاریخی نیز ارتباط دو کشور را مورد کنکاش و بحث قرار داد و به آن توجه و نتیجه‌گیری کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، ایالات‌متحده یکی از متحدان نزدیک خود را در جنوب غربی آسیا از دست داد. اما بدون شک یکی از دلایل وقوع انقلاب اسلامی، نارضایتی مردم از پیروی محمدرضا شاه از سیاست کلی آمریکا در منطقه بود. به‌عبارتی‌دیگر در دهه 40 و نیمه اول دهه 50 رژیم ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد سیاست خارجی آمریکا در جنوب غربی آسیا داشت. راهبرد سیاست دو ستونی نیز بر پایه واگذاری تأمین امنیت خلیج‌فارس به عربستان و ایران به‌عنوان ژاندارم‌های منطقه‌ای بود. در این چارچوب رژیم محمدرضا شاه به‌شدت طرفدار دولت‌های دیکتاتوری و مخالف هرگونه تغییر در منطقه خلیج‌فارس بود. مخالفت با جنبش‌ها و گروه‌های آزادی‌بخش و ارتباط نزدیک با رژیم صهیونیستی بخشی از سیاست کلی پهلوی دوم بود.

اما با وقوع انقلاب در سال 57 و بر پایه گفتمان اصلی آن‌که برگرفته از آموزه‌ها و ارزش‌های تمدن اسلام-ایرانی بود عملاً تغییری ماهوی در سیاست خارجی رخ داد و مقابله با دولت‌های دsت نشانده، حمایت از جنبش‌های مبارز آزادی‌بخش، مخالفت با دخالت دولت‌های دیگر در منطقه و ... در دستور کار قرار گرفت. این خرده گفتمان‌ها در کنار همدیگر تشکیل‌دهنده گفتمانی بودند که منطبق با شعار مهم انقلاب یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در عرصه خارجی بود. 

جمهوری اسلامی در طی بیش از چهار دهه گذشته نیز بر پایه همین راهبرد در منطقه عمل کرده و به همین دلیل است که بارها در منطقه مواجهه و رویارویی دو جبهه مشهود بوده است. جبهه اول متأثر از انقلاب اسلامی ایران شکل‌گرفته اما جبهه دوم بازتاب دخالت‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی در منطقه برای حمایت از رژیم صهیونیستی، مقابله با جنبش‌های اصیل اسلامی و ... بوده است.طی سال‌های گذشته تغییر و تحولات روسای جمهوری و مقامات کشورهای غربی موجب دگرگونی چنین وضعیتی نشده است. 

بر همین مبناست که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی سیزده آبان ماه با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا، حساب‌شده و مشخص است و با رفت‌وآمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کردند: ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تأثیری نخواهد داشت.

با توجه به چنین شرایطی، تجویز این‌که مثلاً پیروزی یک نفر می‌تواند تغییرات شگرفی در سیاست خارجی آمریکا پدید آورد و مطابق با آن برنامه‌های کشور طرف مقابل (در اینجا جمهوری اسلامی) می‌باید استحاله شود با واقعیت منطبق نیست. تجربه کشورهایی که دچار این گمراهی شده‌اند دردآور و تلخ بوده است.

رهبر انقلاب در سخنرانی 13 آبان نیز بر همین مسئله تأکید داشتند که« برخی تصور می‌کنند که اگر دولتی تسلیم خواسته‌ها و سیاست‌های آمریکا شود، سود و بهره خواهد برد درحالی‌که دولت‌های تسلیم در برابر زورگویی‌های آمریکا، بیشترین ضربه را خورده‌اند و گرفتاری‌های آن‌ها بیشتر شده است».

متأسفانه در ایران، عده‌ای برای رسیدن به منافع جناحی دائماً در پی تلقین این باور به جامعه هستند که تا تغییری در سیاست خارجی صورت نگیرد مشکلات داخلی حل‌شدنی نخواهد بود.

نکته جالب این است که موضوعات مرتبط با سیاست خارجی (به‌غیراز محدودی از دوره‌ها) تأثیر جدی و تعیین‌کننده‌ای در انتخابات برخی کشورها علی‌الخصوص ریاست جمهوری آمریکا ندارند. در همین دوره از انتخابات نیز مسائل سیاست خارجی کمتر موردتوجه نامزدهای اصلی انتخابات یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن قرار گرفت. در این راستا بیشتر توجهات به مسائل داخلی ازجمله نحوه مدیریت بیماری کرونا، مشکلات اقتصادی، خدمات درمانی و بهداشت عمومی، نابرابری‌های نژادی و ... بوده و عمده محورهای تبلیغاتی و رقابت‌های انتخاباتی درباره این موضوعات بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۴۸۸۷۰۹:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بایدن اماده شده بود که امشب اعلام پیروزی کنه ولی داستان عوض شد. همین یکساعت پیش دادگاه عالی امریکا طی حکمی داستان بایدن و این تقلب ها را تمام کرد. بر اساس این حکم تمام ارایی که بعد از بسته شدن حوزه های رای گیری توسط پست به این حوزه ها رسیده باید از ارا دیگر جدا شود. یعنی تمام. دست دمکراتها به هیچ جا نمیرسه. بار کج به مقصد نمیرسه.
ناشناس۱۶۷۵۳۲۷۱۳:۵۳:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ترامپ ممکن است تا 22 ژانویه که باید کلید کاخ سفید را به بایدن تحویل دهد، دست به حماقت و شیطنت در صحنه بین المللی بزند. از این نظر مسئولان ایران باید نهایت هوشیاری را به خرج دهند.
ناشناس۱۶۷۵۵۲۰۱۵:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بایدن هم پیروز شد اما باز بورس هم قرمز شد
ناشناس۱۶۷۵۳۳۷۱۳:۵۶:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
از برکات شکست ترامپ، کاهش قیمتها در ایران خواهد بود. دلار 25200 تومان
ناشناس۱۶۷۵۶۱۶۱۶:۰۴:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
دلار 3000 تومانی 25000 تومان شده اینکه شادی نداره .
ناشناس۱۶۷۶۲۱۳۲۲:۴۸:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
دارن برای ۱۴۰۰ اماده میشن
ناشناس۱۶۷۵۳۵۷۱۴:۰۱:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
شکست ترامپ نتیجه غرور، خودشیفتگی، جهالت وظلم در حق مردم ایران، آمریکا و جهان بود.
ناشناس۱۶۷۵۴۳۹۱۴:۲۷:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
پرزیدنت بایدن. تا حد اقل 4 سال دیگر این اسم را بارها و بارها خواهیم شنید.
ناشناس۱۶۷۵۴۵۶۱۴:۳۶:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۷
آنانی که در ایران طرفداری ترامپ را می کنند، فکر از دست دادن دارایی های خود به خاطر سقوط ارزش دلار، سکه، ملک، ماشین ..... هستند.
ناشناس۱۶۷۴۸۸۹۰۹:۵۷:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
اولا که بازگشت به برجام اولیت دهم بایدن هم نیست. یعنی حداقل تا شش ماه دیگه سراغ این موضوع نخواهد آمد. مسائل داخلی، روابط با اروپا، روابط با چین و... بر برجام اولیت دارن. دوما اینکه اسرائیل و کشور های عربی اجازه بازگشت آمریکا به برجام را نخواهند داد. سوما اینکه چرا آمریکا دستاورد های هر چند غیر قانونی ترامپ در حذف یک توافق ضعیف رو باید مفت از دست بده؟
ناشناس۱۶۷۴۹۸۱۱۱:۰۲:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
باید با آمریکا تعامل کرده و روح برجام را زنده کرد.
ناشناس۱۶۷۵۰۳۰۱۱:۳۰:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
از برجام باید به عنوان مبنا برای شروع گفتگوهای سازنده بین ایران و آمریکا استفاده شود.
ناشناس۱۶۷۵۱۲۴۱۲:۰۹:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
تنها فایده برجام بی فرجام این بود که به مذاکرات 12 ساله و فرسایشی و خسارت بار بین ایران و غرب پایان داد.
ناشناس۱۶۷۵۱۲۹۱۲:۱۰:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
این نوع تعامل شما مذاکره نیست باج دادن حق و حقوق کشور است
ناشناس۱۶۷۵۶۴۷۱۶:۲۴:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
گفتگوی سازنده روی چی؟ این که ما موشک داریم و موشکمون رو خودمون میسازیم؟ نکنه جدا شما فکر میکنی دنیای فردا دنیای گفتمان ها است و نه موشک ها؟!
ناشناس۱۶۷۶۰۷۳۲۱:۳۴:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
اگر شما فکر می کنی موشک داری، بهتر بدونی اسرائیل و آمریکا هم موشکهایی به مراتب قوی تر دارن. در حد مگاتن
ناشناس۱۶۷۵۰۳۷۱۱:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ایران باید بدون واسطه و رو در رو با آمریکا مذاکره کند.
ناشناس۱۶۷۵۱۱۹۱۲:۰۷:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام بی فرجام را تسویه کنند بعدا"درباره مذاکره مجدد بحث می کنیم !
ناشناس۱۶۷۵۲۸۳۱۳:۳۴:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۷
برجام بزرگترین کار مثبت دستگاه دیپلماسی ایران بعد از انقلاب بوده است.
ناشناس۱۶۷۵۴۰۷۱۴:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
همان گونه از ترکمنچای به بدی یاد می کنید آیندگان هم از برجام به بدی یاد می کنند
ناشناس۱۶۷۵۵۹۵۱۵:۵۷:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
برجام بزرگترین خبط دستگاه دیپلماسی ایران در بعد از انقلاب بود.
ناشناس۱۶۷۵۶۱۵۱۶:۰۳:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۶۷۵۱۵۳۱۲:۲۵:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۷
مذاکره ترفند دشمن برای تحمیل خواسته های سلطه جویانه خود به ایران است بحث موشکی ما قابل مذاکره و معامله نیست.
ناشناس۱۶۷۵۰۴۵۱۱:۳۵:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
با روی کار آمدن بایدن فضای سیاسی جدیدی در آمریکا شکل خواهد گرفت. ایران باید از این فضا با هوشیاری و درایت استفاده کرده و اختلافاتش را با آمریکا کم کند.
ناشناس۱۶۷۵۱۳۰۱۲:۱۰:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
سگ زرد برادر شغال است ترامپ و بایدن دو روی یک سکه هستن.
ناشناس۱۶۷۵۲۸۶۱۳:۳۶:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
اگر دانایی به خرج دهی می توانی از هر دو امتیاز کسب کنی.
ناشناس۱۶۷۵۱۴۸۱۲:۲۱:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
چقدر ایران کوتاه بیاید؟ فقط مرور کنید
ناشناس۱۶۷۵۰۵۲۱۱:۳۶:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
دوران شعار دادن به پایان رسیده. دیدیم که حتی مردم آمریکا هم به پوپولیسم ترامپ نه گفتند.
ناشناس۱۶۷۷۸۹۹۲۱:۳۷:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یارو عملگرا بود اهل شعار نبود
ناشناس۱۶۷۵۰۶۲۱۱:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
باید در همه امور، تنها و تنها منافع ملی ایران مد نظر قرار گیرد.
ناشناس۱۶۷۵۵۰۸۱۵:۰۱:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
دقیقا بخاطر منافع ملی نباید با آمریکا مذاکره کرد. باید اقتصاد مقاومتی را پیش گرفت. صادرات به منطقه و کشورهایی که مزیت صادراتی داریم انجام بشن
ناشناس۱۶۷۵۸۹۹۱۹:۴۴:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
چی می خواهید صادر کنید ؟ پراید ؟
ناشناس۱۶۷۵۰۷۰۱۱:۴۳:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
خدا را سپاس که شر جانوری به نام ترامپ از سر مردم جهان کم شد.
ناشناس۱۶۷۵۱۵۰۱۲:۲۲:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ترامپ رو بازی می کرد و بهتر بود برای ما
ناشناس۱۶۷۶۰۷۶۲۱:۳۶:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ترامپ اعلام کرده که 4 سال بعد دوباره کاندید می شه و با میزان رایی که این سری آورد همواره یه کاندید جدی خواهد بود. پس سایه ش رو سر شرکت هایی که میخان بیان ایرانه خواهد بود و با فرض رفع تحریم ها هیچ شرکت و بانکی همکاری با ایران رو شروع نمی کنه
ناشناس۱۶۷۴۹۹۴۱۱:۰۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
کسانی که در راه برقراری روابط با کشورهای غربی سنگ اندازی کرده و می کنند، مسئول همه مشکلات اقتصادی امروز مردم هستند.
ناشناس۱۶۷۵۱۳۱۱۲:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست و 80 درصد مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولتهاست.
ناشناس۱۶۷۵۲۹۷۱۳:۴۰:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۷
روحانی همچین حرفی نزده است. از خودت حرف در نیار. روحانی گفته لعن و نفرین را به آدرس درست که کاخ سفید است بفرستید.
ناشناس۱۶۷۵۶۰۲۱۵:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۷
روحانی در سال 92 این مطلب را بیان کرده بود.
ناشناس۱۶۷۵۱۳۸۱۲:۱۵:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
عزیزم برجام و یا قرارداد تعلیق کامل هسته ای همین آقای رئیس جمهور در دولت اصلاحات البته قراردادی از نوع دادن نوامیس کشور!! بهترین نوع دوستی ما بود
ناشناس۱۶۷۵۲۹۸۱۳:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
هسته ای جز ضرر هیچ منفعتی برای ایران نداشته است
ناشناس۱۶۷۵۴۱۵۱۴:۱۸:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
هنوز نفهمیدی هسته ای بهانه است؟ هرچند از کارایی های این علم چیزی نمی دانی
ناشناس۱۶۷۵۶۱۴۱۶:۰۲:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۷
اکنون سوال بیشتر مردم این است که هزینه و فایده برجام چی بود ؟!
ناشناس۱۶۷۴۹۹۶۱۱:۱۱:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
پس قبول دارید که برجام برای آمریکا قرارداد ضعیفی بوده.
ناشناس۱۶۷۵۱۰۸۱۲:۰۵:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۶۷۵۳۰۰۱۳:۴۲:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
برجام باعث شد که خطر جنگ از ایران دور شود.
ناشناس۱۶۷۵۴۲۲۱۴:۲۰:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بعله منتهی در طول برجامتون حمله به ژنرال ما می کنند چیزی که قبلا جرات آن را نداشتند ولی خوب جوابی هم گرفتند
ناشناس۱۶۷۵۶۰۸۱۶:۰۰:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
قدرت موشکی و دفاعی ما و سردار سلیمانی ها و قاآنی ها سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !!!!!
ناشناس۱۶۷۵۱۳۲۱۲:۱۲:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بله ضعیف بود چون همه چیزتان را می خواهند
ناشناس۱۶۷۵۴۹۵۱۴:۵۶:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۷
150میلیارد دلار هم ازاد کرد
ناشناس۱۶۷۵۶۸۲۱۶:۵۴:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
فقط 3 میلیارد دلار به اضافه 1/5 میلیارد دلار که برای جاسوس دادن
مهران۱۶۷۵۴۶۳۱۴:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بله برای آمریکا قرارداد ضعیفی است چون اونا علاوه بر تعطیلی هسته ای تعطیلی قدرت نظامی و موشکی و قدرت منطقه ای و ... رو هم میخوان تفاوت ترامپ و جمهوری خواهان با بایدن و دموکرات ها فقط در این است دموکرات ها قدم به قدم به کشورهای دیگه زور میگن اما جمهوری خواهان سریع میخوان به هدفشان برسند
ناشناس۱۶۷۷۹۰۶۲۱:۵۶:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
عزیزم اصلا ما قدرت اول دنیا خوبه ؟ نون کجاست ؟ قدرت میخواهیم چیکار ؟
ناشناس۱۶۷۴۹۹۹۱۱:۱۲:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
همانطور که ما به آمریکا اعتماد نداریم. آمریکا نیز به ما اعتماد ندارد. باید اعتماد سازی دو طرفه بین ایران و آمریکا در دستور کار قرار گیرد.
ناشناس۱۶۷۵۱۱۴۱۲:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
درس عبرت برجام این بود که هرگز به صلح با دولت های بدعهد و خبیث نباید اعتماد کرد.
ناشناس۱۶۷۵۰۰۵۱۱:۱۶:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
از دوستی با کشورهای فقیر و درب و داغون چیزی نصیب ایران نمی شود. اگر رابطه ایران و آمریکا شکل گیرد، بقیه کشورها حساب کار خودشان را کرده و سعی در بهبود روابطشان با ایران می کنند.
ناشناس۱۶۷۵۰۶۳۱۱:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
كشوري درب و داغونتر از آمريكا رو معرفي كن تا بشناشيم. با اين همه بدهي و دلار بي پشتبانه .
ناشناس۱۶۷۵۰۹۱۱۱:۵۵:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
زنگبار، بورکینافاسو، جزایر سلیمان، ونزوئلا،.....
ناشناس۱۶۷۵۳۸۳۱۴:۰۶:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
هنوز اين كشورها بهتر از آمريكا هستند
علی۱۶۷۵۱۰۰۱۱:۵۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
تو تو این دنیا زندگی می کنی ؟
ناشناس۱۶۷۵۱۳۳۱۲:۱۲:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
عجب درب و داغونی که انجا انتخابات میشود اقتصاد جهان بالا و پایین میرود.
ناشناس۱۶۷۵۱۵۸۱۲:۲۷:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
کاهش نرخ دلار بدلیل جو روانی بازار است ما به گشایش ساختاری نیاز داریم.
ناشناس۱۶۷۵۱۵۲۱۲:۲۴:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
همین کشور درب و داغون آمریکا فعلا اقتصاد مملکت ما رو فلج کرده و ارتباط مالی ما رو با کل دنیا قطع کرده و... فکر کنم داغون ماییم نه آمریکا
ناشناس۱۶۷۵۱۹۸۱۲:۵۲:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ما داریم آمریکا را به زیر می کشانیم تا دنیا از دستش راحت شوند آن وقت شما از چیزهای دیگر می گویید؟ خوب ما هم می توانیم بگوییم که یکبار هم شده به داخل نگاه کنید نه صرفا فروش نفت خام
ناشناس۱۶۷۶۱۳۱۲۲:۰۷:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
شوخي نكن اخوي
ناشناس۱۶۷۵۸۰۹۱۸:۳۵:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
پس طبق استدلال شما دوستی با ادم های فقیر هم بده چون فقیرند؟ اصلا یک دلیل عمده فقر ما ظلم اونهاست.
ناشناس۱۶۷۵۰۱۸۱۱:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
برجام تاریخ انقضا دارد و باید تمام شود سر موقع با آن محدودیت های ضد منافع کشوری
ناشناس۱۶۷۵۴۵۲۱۴:۳۵:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
سقوط ترامپ بر همگان مبارک
ناشناس۱۶۷۴۸۹۷۱۰:۰۲:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
سیاست دنیا کلا تغییر میکنه،اروپا،ناتو چین، روسیه...ولی ایران رو بعید میدونم
ناشناس۱۶۷۴۹۰۴۱۰:۰۷:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۷
سیاست خارجی همانند بازی در صفحه شطرنج باید بر اساس منافع ملی منعطف باشد.
ناشناس۱۶۷۵۱۶۴۱۲:۳۱:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
... و در غیر اینصورت هدف ثابت و آسیب پذیریست که حریف قبلا دست او را خوانده است.
ناشناس۱۶۷۴۹۰۸۱۰:۱۶:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ابلهان درس نمی گیرند و فکر می کنند خبری است
ناشناس۱۶۷۴۹۲۲۱۰:۲۵:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
چه تضمینی اصلاح طلبها می دهند دوباره مثل برجام گول نخوریم؟.
amin۱۶۷۴۹۲۹۱۰:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بله باید تغییر کند...منافع ملی و مردم باید مورد توجه قرارگیرند...پدر مردم در آمده
ناشناس۱۶۷۴۹۴۳۱۰:۳۷:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
تنها را تعامل با دنیاست.
ناشناس۱۶۷۵۱۳۶۱۲:۱۳:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
امریکا شیطان بزرگ و 3 کشور خبیث اروپایی همه دنیا نیستن.
ناشناس۱۶۷۵۲۰۸۱۲:۵۷:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
فعلا که نرخ پیاز ما پیروز شدگان هم بر اساس انتخابات آنها بالا و پایین می شود!
ناشناس۱۶۷۵۳۱۹۱۳:۵۰:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
دولت نقشه می کشد که در حین این انتخابات بالا و پایین کند و افراد ساده لوح هم....!
ناشناس۱۶۷۴۹۴۷۱۰:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
سیاست خارجی باید در راستای منافع ملی تنظیم گردد . بهترین راه واگذاری کامل تنظیم روابط خارجی کشور به وزارت خارجه میباشد . اگر اعتقاد ندارید لظفا وزارت خارجه را سریعتر تعطیل کنید .
ناشناس۱۶۷۵۰۳۶۱۱:۳۲:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
لطفا با این حرفهای تکراری وقت ما را تلف نکنید.
ناشناس۱۶۷۵۰۶۷۱۱:۴۱:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
در هر تغییر و تحولی در اطراف ما فرصتهایی وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.فرصتها مانند ابرها میگذرند و کشورها و افراد زیرک و توانمند از آنها بهره میبرند.
ناشناس۱۶۷۵۱۲۳۱۲:۰۹:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
باید روابط با امریکا بر قرار شود تا مشکلات کشور حل شود
ناشناس۱۶۷۵۱۵۱۱۲:۲۳:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۷
برجام باعث بدبختی و فلاکت بیشتر ملت شد.
غیرخودی۱۶۷۵۱۵۴۱۲:۲۶:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
مردم چند سال دیگه باید زجر بکشن تا برای حاکمان کشور ثابت بشه این مسیری که میرن غلطه؟!
ناشناس۱۶۷۵۲۴۵۱۳:۲۲:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
کدام مسیر؟ فقط یک مسیر غلط است آن هم اقتصاد را به بهانه باج دادن شرطی کنید
ناشناس۱۶۷۵۴۷۸۱۴:۵۱:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۷
دشمن انگاری غرب ویار انگاری شرق
حسین۱۶۷۵۱۸۲۱۲:۴۵:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۷
جوری حرف می زنید که انگار ایران زندگی نمی کنید اینکه بخشی از مشکلات به عملکرد مسئولین برمی گرده کاملا درسته و باید ریشه فساد و ... خشکانده شود ولی این مسایل منافاتی با ترمیم رابطه و سیاست خارجی ندارد مگه اینکه بگیم مشکل فروش نفت، تحریم بانکی، انتقال ارز ( حتی در سطح خرید دارو و ....) ربطی به تحریم نداره
ناشناس۱۶۷۵۱۸۸۱۲:۴۷:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
تجربه نشون داده با جنگ با آمریکا هم هیچ اتفاق مثبتی نمیوفته!!! ما میتونیم مذاکره کنیم و به توافق خوبی برسیم.
ناشناس۱۶۷۵۲۶۴۱۳:۲۸:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۷
سردار سلیمانی جان خود را داد تا ملت ایران در رفاه باشند و نفس بکشند..... همانگونه که راه شهیدان همین است....
ناشناس۱۶۷۵۳۴۳۱۳:۵۸:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
شما رفاهی در معیشت مردم می بینید؟
ناشناس۱۶۷۵۳۵۲۱۴:۰۰:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
احسنت. پس باید مذاکره کرد.
ناشناس۱۶۷۶۰۳۸۲۱:۱۲:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۷
موشک ها و اقتدار منطقه ای قابل مذاکره و معامله نیستن.
سرگردان۱۶۷۵۳۲۳۱۳:۵۲:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
مقاله تکراری،حرفها تکراری ، تکرار و تکرار و دیگر هیچ و یک سوال چه کسی پاسخگوی تبعات منفی تحمیل شده به ملت ،در این سالها که ناشی از مذاکره و یا عدم مذاکره است،خواهد بود.
ناشناس۱۶۷۵۵۰۲۱۴:۵۹:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
بله / تا سیاست ما اینه با دموکراتا اقتصاد یکی مونده به اخر و با جمهوری خواها اقتصاد اخریم
ناشناس۱۶۷۵۵۲۷۱۵:۱۳:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
اگر امروز از این فرصت استفاده نکنیم شاید فردا خیلی دیر باشد
عباس۱۶۷۵۵۹۰۱۵:۵۴:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
حقیقتاً اگر کسی به فکر این ملت باشد حتماً باید پیگیر رفع این تحریمهای ظالمانه هم باشد. از آنجائیکه فقط با آمدن آقای بایدن امیدی به برداشته شدن تحریمها وجود دارد، پس چگونه میتوان گفت که برای ما فرقس ندارد که بایدن رئیس جمهور شود یا ترامپ؟ آنهائیکه امید که ماندن ترامپ داشتن فقط به فکر منافع خودشان بودند و مردم و سختیهای ملت اصلاً برایشان مهم نبوده و نیست.
ناشناس۱۶۷۶۳۱۲۰۰:۱۲:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
به نظر شما الان مردم ایران دارند زندگی می کنند ؟
ناشناس۱۶۷۷۶۵۸۱۷:۴۸:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مرگ بر امریکای جنایتکار مستهجن مبتذل
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین