حمله به حشد شعبی؛ زنگ خطر فتنه داخلی درعراق

گروه جهان الف،   3990407111 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
حمله به حشد شعبی؛ زنگ خطر فتنه داخلی درعراق

در سایه تاکید دولت جدید عراق به محافظت از حاکمیت این کشور٬ تجاوز جمعه شب عناصر وابسته به آمریکا ضد مواضع حشد شعبی در این کشور و توجیهات غیرمنطقی برای آن٬ موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت. خبر حمله عناصر وابسته به ائتلاف آمریکایی موسوم به مبارزه با تروریسم در عراق به مقر حشد شعبی در جنوب بغداد سر و صدای زیادی به پا کرد. این اتفاق بازخوردهای فراوانی در رسانه‌های عراق و نیز غرب داشت و هریک تفسیر متفاوتی از آن ارائه کردند. برخی رسانه‌های عراقی گفتند که این ائتلاف به اطلاعات نادرست و دروغین در خصوص وجود عناصر تروریستی در این مکان بدون هماهنگی با حشد شعبی دست پیدا کرده بود. در این میان رسانه‌های غربی در انتشار خبر حمله به مواضع حشد شعبی عراق اشاره‌ای به نام آمریکا نکرده و مدعی شدند که این حملات توسط نیروهای عراقی انجام شده بود. پس از آن سخنگوی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد. طبق اطلاعات رسانه‌های عراقی ۱۳ تن از نیروهای حشد شعبی در جریان این یورش بازداشت شده‌اند.

اما چرا این اتفاق در این بازه زمانی رخ داده است؟ از چند هفته گذشته مذاکرات استراتژیک میان بغداد و واشنگتن آغاز شده و قرار است «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق نیز در همین راستا ماه آینده به آمریکا سفرکند. اما به نظر می‌رسد فضای مذاکرات برای تیم عراقی آنگونه که باید٬ نیست و طرف آمریکایی هیچ قصدی برای خروج نظامیانش از عراق ندارد.

طبق اجماع سیاسی و ملی عراق قرار بود اولویت مذاکره با ایالات متحده متمرکز بر اخراج آمریکایی‌ها از این کشور باشد و به ویژه مقاومت عراق تاکید زیادی بر این موضوع دارد؛ موضوعی که علی رغم تذکر مکرر احزاب سیاسی عراق به تیم این کشور در جریان مذاکرات با آمریکا اصلا رعایت نمی‌شود.

 حمله عناصر آمریکایی یا وابسته به آن علیه مواضع حشد شعبی درعراق موضوع تازه و عجیبی نیست و نظامیان ایالات متحده چندین بار به بهانه‌های مختلف اقدام به تجاوزات این چنینی کرده‌اند؛ زیرا حشد شعبی از جمله مهمترین گروه‌هایی است که منافع آمریکا را در عراق تهدید می‌کند.

اما نکته قابل توجه در این میان نقش دولت نوپای عراقی در بروز چنین اتفاقاتی است. مصطفی الکاظمی و کابینه وی از روز اول تشکیل دولت این کشور متعهد به محافظت از تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور شدند؛ اما اکنون عناصر خارجی حاضر در عراق به راحتی می‌توانند گروه‌های رسمی این کشور را مورد هدف قرار داده و سپس بدون هیچ توضیحی از آن رد شوند. از سوی دیگر اگر سناریوی دوم یعنی حمله نیروهای مسلح عراق به مواضع حشد شعبی درست باشد نیز دولت موظف به پاسخگویی است؛ چرا که اگر این یورش بدون اطلاع و هماهنگی با مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق صورت گرفته باشد٬ باید حوزه اختیارات و نوع عملکرد وی مورد بررسی قرار بگیرد و اگر این اتفاق با هماهنگی او بوده٬ احزاب سیاسی عراق باید موضع واقعی نخست‌وزیر جدیدشان را دریابند. به ویژه اینکه شخص الکاظمی به همراه سایر مقامات کابینه وی با یک موضع‌گیری ضعیف در برابر این تجاوز٬ آن را تنها ناشی از یک اشتباه تلگرافی قلمداد کردند.

کاملا محرز است که این حمله یک اقدام تحریک‌آمیز بوده و طرف آمریکایی منتظر پاسخ آن مانده تا آتش آغاز تقابل میان حشد شعبی و ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم را در عراق روشن کند. البته قصد اصلی واشنگتن از آغاز این درگیری ایجاد تقابل میان ارتش و سرویس‌های امنیتی عراق با حشد شعبی است تا نهایتا این کشور را وارد یک جنگ داخلی کند.

اینکه رسانه‌های وابسته به آمریکا اتفاق شب گذشته را با تیتر «حمله نیروهای عراقی به مواضع حشد شعبی» نشر داده‌اند به معنای آن است که قصد دارند وانمود کنند نوعی شکاف و دو دستگی عمیق میان گروه‌های عراقی وجود دارد و حتی نیروهای داخلی این کشور نیز از وجود مقاومت در عراق راضی نیستند.

از سوی دیگر «عبدالوهاب الساعدى» رئیس سرویس مبارزه با تروریسم عراق که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق این کشور به دلیل روابط مشکوک الساعدی با سفارتخانه‌های خارجی وی را از این سمت برکنار کرده بود بار دیگر به دستور مصطفی الکاظمی به جایگاه قبلی خود بازگشت.

اگر تحولات سیاسی و امنیتی اخیرعراق از مذاکرات استراتژیک آن با آمریکا و انتخاب یک تیم با مواضع ضعیف در مقابل سیاست‌های این کشور تا اتفاق دیشب را مانند یک پازل کنار هم قرار دهیم ردپای پررنگ دولت عراق در همه آنها دیده می‌شود که نمی‌توان به راحتی از این موضوع گذشت.

با این تفاسیر می‌توان گفت خطوط قرمز حاکمیت عراق از همین دوره نخست آغاز مدیریت دولت الکاظمی شکسته شده و واقعا تضمینی برای عدم تکرار آن در آینده وجود ندارد. البته قصد نداریم دولت جدید عراق و یا شخص خاصی از آن را مقصر مستقیم و متهم ردیف اول این تنش‌ها معرفی کنیم؛ اما با توجه به تجاربی که عراق از ارتباط با ایالات متحده از آغاز اشغالگری آن در این کشور به دست آورده٬ شخص نخست وزیر و اعضای کابینه عراق باید به وعده خود در بازگرداندن اقتدار واقعی و حاکمیت عراق عمل کنند.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که حشد شعبی و مقاومت عراق تنها یک گروه نظامی در این کشور نبوده و از حمایت مردمی ویژه‌ای برخوردارند؛ بنابراین اگر دولت عراق هرگونه اقدام اشتباه ولو سهوا در زمینه تقابل با آن انجام دهد پیامدهای سیاسی خطرناکی در پی خواهد داشت.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۰۴۵۷۰۹:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۸
عراقی ها مختار کشور خود هستند.
ناشناس۱۵۰۰۶۵۶۱۱:۳۷:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۸
کاملا درسته، به خاطر همین حضور آمریکا در عراق و دخالت در امور این کشور کاملا غیر قانونی هست، آمریکاییها باید طبق مصوبه پارلمان عراق این کشور را ترک کنند تا مردم رنج دیده عراق بتونن برای زندگیشان تصمیم بگیرن.
ناشناس۱۵۰۰۹۴۸۱۴:۱۱:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۸
آمریکا با اجازه رسمی دولت عراق در این کشور حضور دارد.
ناشناس۱۵۰۱۲۵۶۱۶:۵۶:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۸
چون فقط امریکایی ها بودند که عرضه بیرون کردن صدام را داشتند وگرنه صدام‌تا حالا نسل شیعیان را در عراق ازبین برده بود
روزبه۱۵۰۱۳۶۴۱۸:۲۰:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۸
زیاد هم مختار نیستن که اگه بودن نه به تحریک امریکاو عربستان به ایران حمله می کردن و نه اجازه گسترش داعش رو می دادن، نه اجازه ایجاد پایگاه تو کردستان عراق برای گروههای تروریستی علیه ایران ! الان متوجه میشین چرا مسائل عراق به ایران مربوطه؟
ناشناس۱۵۰۲۱۵۵۰۹:۴۶:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۹
اگر مختار حکومت خودشان هستند چرا امثال شما از حضور و حرکات آمریکا در آنجا این قدر دفاع می کنید به شما چه
ناشناس۱۵۰۰۴۶۰۰۹:۵۹:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۸
دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر کار خوبی نیست.
ناشناس۱۵۰۰۶۶۷۱۱:۴۴:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۸
موافقم، ولی نمیدونم چرا آمریکاییها توجهی به این موضوع نمیکنن و به کشورهای دیگر تجاوز و کشتار ایجاد کرده و در امور داخلی آنها دخالت میکنن( عراق، افغانستان و... ) حتی آلان که عراقیها میگن برو بیرون با زورگویی حاضر به ترک عراق نیستن
ناشناس۱۵۰۰۹۵۲۱۴:۱۲:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۸
آمریکا با نابودی صدام بزرگترین خدمت را به عراق و ایران کرد.
ناشناس۱۵۰۰۶۷۴۱۱:۴۶:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۸
امریکایی ها چرا در امور داخلی سایر کشورها مداخله می کنند ؟!
ناشناس۱۵۰۰۹۵۶۱۴:۱۳:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۸
آمریکا از منافع خود دفاع می کند. همه کشور ها این کار را انجام می دهند، کم یا زیاد.
ناشناس۱۵۰۱۴۵۴۱۹:۲۶:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۸
چون امریکا ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیاست.
ناشناس۱۵۰۰۷۰۵۱۲:۰۰:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۸
باشه امریکا وقتی با مصوبه مجلس این کشور باید خارج شود و بازی در میاورد با کمک دولت این کشور باید برخورد سخت کرد با این امریکایی ها تا به قانون این کشور احترام گذاشته شود افتاد؟
ناشناس۱۵۰۰۹۶۰۱۴:۱۵:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۸
مصوبه مجلس الزام آور نیست. آمریکا بر اساس معاهدت نامه ای که با عراق امضا کرده در این کشور حضور دارد. در اینترنت سرچ کن.
ناشناس۱۵۰۰۴۶۹۱۰:۰۲:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۸
حشد الشعبی باید زیر نظر حاکمیت عراق فعالیت کند.
ناشناس۱۵۰۰۵۱۸۱۰:۲۱:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۸
حتما حاکمیت تحت نظر امریکا خخخخه دوران این کارها تمام شده و امریکا دیگر نمی تواند کاری بکند
ناشناس۱۵۰۱۴۰۹۱۸:۵۹:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۸
فعلا که تونست نخست وزیر مورد علاقه اش رو به ایران تحمیل کنه که بقول سایتهای ایرانی در ترور سردار سلیمانی دست داشته و تظاهراتی مدت ملت علیه ایران سازمان دهی کنه و علنا در اونجا پایگاه احداث کنه و نیرو از عراق به سوریه اعزام کنه و و بالعکس.
مهران۱۵۰۰۵۴۸۱۰:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۸
حشد الشعبی خودش حاکمیت عراق است که اگر نبود امروز حاکمیت عراق در دست داعش بود و این حشد الشعبی بود که عراق رو نگه داشت
نیما۱۵۰۰۵۸۳۱۱:۰۳:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۸
بله زیر نظر حاکمیت عراق نه زیر نظر عوامل امریکا همون کسانی که کاظمی رو نخست وزیر کردن در مجلس ، حشد الشعبی رو به عنوان نیروی نظامی رسمی این کشور در نظر گرفتن پس حشد الشعبی از جانب مردم و خود نماینده های این مردم به عنوان نیروی نظامی رسمی انتخاب شده و عوامل امریکا هیچ حقی ندارند
ناشناس۱۵۰۰۶۷۹۱۱:۴۷:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۸
شما اصلاح طلبان برای نیروهای بسیج مردمی عراق تعیین تکلیف نکنید.
ناشناس۱۵۰۰۶۰۵۱۱:۱۵:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۸
اصولا وجود حشدالشعبی چه معنی دارد؟ دولت باید پلیس و ارتش داشته باشد ... اگر ادعای مردمی بودن دارن که نباید از دولت حقوق بگیرن
ناشناس۱۵۰۱۲۴۰۱۶:۴۸:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۸
چطور است ارتش این کشور که با داعش دسیسه می کردن منحل شود؟
ناشناس۱۵۰۱۵۷۲۲۰:۵۴:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۸
حشد الشعی اگه نبود الان عراق جزو داعش بود. نیروهای مسلح عراق به شدت ناکارآمد کار کردند و فداکاریهای حشد نه فقط شیعیان، بلکه سایر اقوام و مذاهب را از وجود منحوس این تروریست‌ها رهانیدند.
ناشناس۱۵۰۰۶۲۶۱۱:۲۳:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۸
همه دیدند به محض این که حمایت هوایی آمریکا قطع شد در الرمادی حشدالشعبی پا به فرار گذاشت و تروریستهای داعش شهرو گرفتن.
ناشناس۱۵۰۱۱۲۴۱۵:۳۷:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۸
جوک نگو داعش دست پرورده و مورد حمایت امریکاست.
ناشناس۱۵۰۱۲۵۸۱۶:۵۷:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۸
کمتر جوک بگو این امریکایی ها پشتیبانی داعشی ها بودن تا شکست نخورن ولی نیروی قدرتمند حشد الشعبی چنان جلوی دوستان شما ایستادن که دیگر به ابر قدرتی خودشان شک کردن
ناشناس۱۵۰۰۶۴۳۱۱:۲۹:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۸
باید بحث انحلال یا ماندن حشدالشعبی به همه پرسی عمومی گذاشته شود ...
ناشناس۱۵۰۱۲۷۹۱۷:۰۹:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۸
ساعت خواب جز قانون رسمی این کشور هست و پشتیبان عظیم مرجعیت در ضمن چطور است ارتش این کشور بعد از این همه خیانت ها به همه پرسی گذاشته شود که بماند یا برود؟
ناشناس۱۵۰۰۶۴۷۱۱:۳۳:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۸
فلسفه وجودی حشدالشعبی چیست؟ اگه می گن نیروهای ارتش ضعیف هستن خب ضعیف ها را اخراج کرده و اعضای حشد را در ارتش استخدام کنند اما اینکه حشد به صورت موازی در کنار ارتش باشد خطرناکه
ناشناس۱۵۰۱۲۶۲۱۷:۰۱:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۸
معلوم است احساس خطر کردی و دورانتون تموم شد و دیگر نمی توانید ما قبل به کشورها حمله کنید چون مانند حزب الله لبنان و یا انصار الله در یمن از که از نسخه ایران نشات گرفتند جلوی شما را می گیرند و دیگر کشورها را به مرحله استعماری نمی رسانید حتی اگر ارتش ان کشورها را هم بخرید کاری که در عراق کردین
abbas۱۵۰۰۸۲۵۱۳:۰۷:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۸
این گروه مال زمان داعش بود قرار نیست مادام العمر نیروی نظامی باقی بماند ارتش عراق باید قدرت بگیرد
ناشناس۱۵۰۰۸۵۸۱۳:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۸
آنچه مسلم است بعد از انتخاب دولت جدید عراق امریکا از آنها حمایت کرد. امریکا کمک های نقدی به عراق می کند. در آن کشور نیرو دارد. حتی در مورد خرید برق از ایران عراق باید از امریکا اجازه بگیرد. معلوم است که دولت آن کشور منافع امریکا را تامین خواهد کرد. اگر نشسته اید و منتظر مقابله دولت عراق با نظامیان امریکا و یا خروج آنها از این کشور هستین خیال خامی است. امریکا در این کشور خرج کرده و تا چند برابرش را در نیاره ول کن نیست.
یه الفی۱۵۰۰۸۶۲۱۳:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۸
اگر بگویئم حشد الشعیب باید زیر نظر دولت عراق فعالیت کند، حرف خوبی است و اگر کسی خلاف آن بگوید می شود دخالت در کار دولت عراق و حاکمیت این کشور ولی یک سوال آیا حضور آمریکایی ها در جریان دستگیری خود دخالت که چه عرض کنم، تجاوز نیست فکر کنیم کسی به فرض اینکه متهم باشد توسط پلیس آن کشور دستگیر شود و یا نیروی خارجی، فرقی نمی کند؟
ناشناس۱۵۰۲۲۷۴۱۱:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۹
دستگیری توسط نیروهای عراقی انجام شده و نیروهای امریکایی در عملیات حضور نداشتند
ناشناس۱۵۰۱۵۵۳۲۰:۴۲:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۸
آمریکا کلی خرج کردم صدام رو نابود کرد. خود عراقی ها عرضه نداشتن.
ناشناس۱۵۰۱۷۴۹۰۰:۰۲:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۹
كساني كه در ايران با نخست وزير شدن كاظمي،يكي إز متهم هاي ترور سردار سليماني ،موافق بودند و يا او را معرفي كردند ،مي بايستي با انها برخورد شود .
ناشناس۱۵۰۲۲۳۴۱۰:۳۲:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۹
اول بیایم مشخص کنیم امریکا چرا وارد عراق شد دعوت شده یا به زور اومده چند وقت پیش در سایت الف امریکا میخواست نیروهاشو از اروپا خارج کنه اروپاییا نگران شدن و به شدت از امریکا انتقاد کردن حق نداری در دفاع از ما کم بزاری و نیروها باقی بمونن مطمعنن حشدالشعبی هم باید مستقیم زیر نظر دولت عراق حرکت کنه در غیر این صورت هرکس به بهانه مبارزه با تروریسم میتونه نیروی نظامی تشکیل بده و سهم خواهی کنه تنها راه ارامش در عراق دخالت نکردن همه کشورهاست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین