وقتی فوتبال ایران هم پول می‌دهد، هم پیاز را می‌خورد، هم فلک می‌شود!

گروه ورزشی الف،   3990317123 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها که خبر قرارداد سنگین فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس نقل محافل شده است این پرسش هم در افکار عمومی مطرح شده که چرا نهادهای نظارتی بر قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی نظارتی ندارند؟

وقتی فوتبال ایران هم پول می‌دهد، هم پیاز را می‌خورد، هم فلک می‌شود!

 به گزارش الف افشای جزئیات قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال دوباره بحث قراردادهای فوتبالی را داغ کرده است. همزمانی این اتفاق با ماجراهای اساسنامه فدراسیون فوتبال و احتمال تعلیق توسط فیفا عملکرد فدراسیون و مجموعه مدیران فوتبال را به زیر ذره‌بین برده است.

تاریخ فوتبال کشور ما در دو دهه اخیر شاهد یک چرخه عجیب و غریب بوده است: قرارداد سنگین با بازیکنان و مربیان خارجی، عدم پرداخت به‌موقع حقوق توسط طرف ایرانی، شکایت طرف خارجی به فیفا، محکومیت طرف ایرانی و در نهایت پرداخت پول و جریمه و پذیرش محکومیت‌های فوتبالی مانند کسر امتیاز !

این‌بار هم همین چرخه تکرار شده است. ابتدا قراردادی چرب و نرم با یک مربی بسته شده است. قراردادی به مبلغ ۲.۲ میلیون یورو که برای یک مربی در رده ویلموتس بسیار بالا به نظر می‌رسد. فدراسیون هم که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا حقوق ویلموتس را با تاخیر پرداخت کرده که همین مسئله باعث شکایت وی از فدراسیون شده است. شکایتی که اگر به سرانجام برسد احتمالا فدراسیون مجبور می‌شود ۶میلیون یوروی دیگر به ویلموتس پرداخت کند.

روزنامه اعتماد درباره این قرارداد نوشت: «با انتشار قرارداد ويلموتس مشخص شد، تمام آن صحبت‌هايي كه مهدي تاج به عنوان رييس وقت فدراسيون فوتبال عنوان كرده بود، بي‌پايه‌ و اساس بوده و دليل اينكه او آن‌ قدر مصرانه مقابل انتشار قراداد مقاومت مي‌كرده، ‌بندي در قرارداد بوده است. در زمان نشستن مهدي تاج بر صندلي رياست فدراسيون بارها و بارها رسانه‌ها و برخي نمايندگان مجلس در مورد مبلغ قرارداد ويلموتس گمانه‌زني‌هاي نزديك به واقعيت داشتند اما هر بار تاج با حضور در يك برنامه تلويزيوني همه را تكذيب و ادعا مي‌كرد، قراردادي كه با ويلموتس بسته شده به مراتب بهتر از قرارداد با كي‌روش است...

يكي از بزرگ‌ترين ابهاماتي كه در قرارداد ويلموتس به چشم مي‌خورد، بند دستمزد اوست. اينكه چرا بايد دستمزد كسي كه تا سال قبل از آن ۶۰۰ هزار دلار ارزش داشته به يك باره ۴ برابر شود؟ اگر قرار بود افزايش قيمتي به خاطر حضور در ايران و دوري از اروپا روي دستمزد ويلموتس اعمال شود، مي‌توانست رقمي بين ۲۰۰ تا حداكثر ۴۰۰ هزار يورو در سال باشد و اين يعني در خوش‌بينانه‌ترين حالت دستمزد ويلموتس بايد به يك ميليون يورو مي‌رسيد...

 نكته بعدي تعهد فدراسيون مبني بر پرداخت ماليات‌هاي سرمربي تيم ملي است. چرا كسي كه در ايران كار مي‌كند و با استفاده از منابع اين كشور به درآمد مي‌رسد نبايد مالياتش را پرداخت كند؟ فدراسيون فوتبال بر چه اساسي پذيرفته كه ماليات درآمد نجومي مربي تيم ملي را پرداخت كند؟»

ایسنا هم با مبلغ دریافت‌شده توسط ویلموتس را به تعداد روزهایی که کار کرده تقسیم کرده و نتیجه این شده است که ویلموتس روزی ۵۰۰میلیون تومان از فدراسیون پول گرفته است.

چنانکه گفتیم در سال‌های اخیر به‌کرات شاهد پرداختی‌های بسیار بالا به مربیان و بازیکنان خارجی بودیم. از پولی که به مانوئل ژوزه با نتیج بسیار بد پرداخت شد تا پولی که به بازیکنانی پرداخت شد که حتی یک دقیقه هم بازی نکردند؛ مانند گولچ. پول‌هایی که به جای پرداخت به مربیان و بازیکنان خارجی می‌توانست خرج توسعه زیرساخت‌ها و کمک به فوتبال پایه شود.

نخستین مسئله‌ای که در مواجهه با این قبیل مسائل به ذهن هر فردی خطور می‌کند غیبت نهادهای نظارتی در فوتبال کشور است. مشخص نیست چرا نهادهای نظارتی به تخلفات رخ‌داده در فوتبال کشور ما ورود نمی‌کنند.

البته باید گفت مجلس نهم گزارشی از فساد در فوتبال انجام داد که در بهمن ۹۴ در صحن مجلس قرائت شد که مشخص نیست چه سرانجامی پیدا کرده است. مطابق قانون اگر گزارشی از طرف مجلس به قوه قضائیه ارسال شود این قوه موظف است خارج از نوبت رسیدگی کند. در این مورد مشخص نیست این گزارش ارسال شده و قوه قضائیه کوتاهی کرده است یا اساسا مجلس آن را ارسال نکرده است.

گزارش مجلس تنها نوبتی بود که یک نهاد رسمی نظارتی درباره تخلفات رخ‌داده در فوتبال اظهارنظر می‌کرد که البته در آن هم چندان به قراردادهای سنگین با بازیکنان و مربیان خارجی پرداخته نشد.

ناگفته نماند احتمالا رفتار فدراسیون فوتبال در دوره‌های اخیر یکی از دلایلی است که نهادهای نظارتی در برخورد با فدراسیون مماشات پیشه کنند. ماجرا این است که از آنجایی‌که فیفا به عدم دخالت دولت و حکومت در امور فدراسیون اصرار دارد و اگر کوچکترین دخالتی ببیند سریعا تعلیق می‌کند؛ مانند همین ماجرای اخیر درباره اساسنامه فدراسیون.

به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون از این حساسیت فیفا سوءاستفاده کرده‌اند تا مانع از نظارت نهادهای ناظر شوند. نمونه مشهور این اتفاق، اجرا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بود که مهدی تاج علی‌رغم اینکه بازنشسته بود با همین فرمول توانست ریاستش بر فدراسیون را ادامه دهد.

با این‌همه این مسائل نباید مانع ورود قوه قضائیه به مسئله قراردادهای سنگین در فوتبال ما شود. قراردادهای سنگینی که مشخص نیست چگونه و با چه انگیزه‌های پنهانی امضا شده‌اند.

 

دیدگاه کاربران

علی محمدی۱۴۷۳۷۵۳۰۰:۰۸:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۸
مدیران نالایق دولتی، از فوتبال بگیر تا بقیه چیزها ،
بیگی29۱۴۷۳۹۹۳۰۹:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۱۸
در همه موارد عادت داریم هم پول بدهیم هم پیاز را بخوریم هم فلک شویم.این سیاست ما است.بخصوص دست به غرامتمان
ناشناس۱۴۷۳۷۷۱۰۰:۲۸:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۱۸
کاری به فوتبال ندارم ولی خبر اومد که شستا یا همون سازمان تامین اجتماعی به فدراسیون وام داده الان کلی شرکت و کارگر بیکار هست که معتل نقدینگی هستند جایز نیست که شستا سرمایه ما کارگران هست خرج فوتبال شود نمیدونم، اگر به حق الناس اعتقادی ندارید که خدا بین ما و شما داوری کند
ناشناس۱۴۷۳۹۵۹۰۸:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۱۸
ای کاش فقط این داستان در فوتبال بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۴۷۳۹۶۸۰۸:۳۷:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۱۸
فوتبال ما عین برجام شد هم تاسیسات هسته ای و علمی را تعطیل کردیم هم چرخ اقتصاد از کار افتاد هم تحریم و تهدید نظامی شدیم!
ناشناس۱۴۷۴۱۱۹۱۱:۱۱:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۱۸
دقیقا ان هم در دولتی که میگفت زبان دنیا را می شناسد و الان همه چیز را بر باد داد
ناشناس۱۴۷۳۷۷۷۰۰:۳۲:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۱۸
احتمال پناهندگی آقای تاج جدی است
ناشناس۱۴۷۴۰۷۲۱۰:۴۲:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۱۸
مثل بقیه بنفشها پس لطفا ممنوع الخروجشان کنید تا در نرفتند
ناشناس۱۴۷۳۷۸۵۰۰:۳۶:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱۸
الان نام های بزرگ بدون تیم اند با یک میلیون یورو یک سرمربی تراز یک صاحب نام جهانی با قدرت لابی و ژورنالیستی را می توان جذب کرد ولی آنوقت خرج کاخ های آقایان در مونیخ را کی پرداخت می کند
ناشناس۱۴۷۳۸۰۵۰۱:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۱۸
فقط فوتبال نیست در همه زمینه ها هم چوب را می خوریم و هم پیاز را تازه قیافه هم میگیریم
ناشناس۱۴۷۳۸۱۰۰۱:۰۳:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۱۸
چرا ملتی که در فقر و بدبختی دست و پا میزند اینگونه باید دلارهایی که از خون مردم تهیه میشود اینگونه برباد رود
ناشناس۱۴۷۳۸۱۵۰۱:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱۸
مگر فیفا حقوق فوتبال در ایران را می دهد که دخالت می کند در امور یک کشور؟ مگر فیفا چی کاره هست که می گوید حاکمیت کشور ها نباید دخالت کنند؟ فیفا باید قوانین بین بخشی مثل زمین فوتبال یا حق میزبانی و قوانین جریمه ها را داشته نه بیشتر که برای خودش یک کشور درست کند و کشورها هم ساکت باشند نسبت به این گستاخ ها
ناشناس۱۴۷۳۸۱۶۰۱:۰۷:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۱۸
وقتی دولت ترسو مماشات می کند با فیفا تا هر چی انها بگویند انها یک چشم بفرمایند باید هم این چیزها را دید
علیرضا۱۴۷۳۸۴۱۰۱:۳۶:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۱۸
چاره کار اینه که در مورد مالیات پزشکان صحبت بشه. اینجوری حواس مردم پرت میشه.
حمید۱۴۷۳۸۴۴۰۱:۴۶:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۸
نهاد های نظارتی در همه بخشها در خواب هستند وضعیت بازار مسکن و نگاه کنید
ناشناس۱۴۷۳۸۴۸۰۱:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱۸
به قول آقای منتظری که گفته بود ۱۱ تا توپ بدهید به این علاقت مه برای یک توپ اینقدر ندهند و فشار بیخودشون نیارن مربیگری تیم ملی را بدید به همین مربیان داخلی مانند صدا و سیما تازه یم پول هم از اونها بگیرید چون کسی که مربی تیم ملی بشود معروف میشه و براش تبلیغ است اینطوری هرچی پول به مربی ها قبلا داده شده از آنها پس گرفته میشه بازی کنان تیم ملی هم باید پول بدهند تا بتوانند در تیم ملی بازی کنند اینطوری بهترین تیم ملی را خواهیم داشت
ناشناس۱۴۷۳۸۵۴۰۱:۵۹:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۱۸
البته فوتبال در جهان امروز براي خودش فقط بازي نيست و يك علم است ، همچنان كه اقتصاد براي خودش يك علم است ، و هكذا سياست نيز البته علم است !! و ديگر علوم كه البته علم است !! اما به نظرم در بعضي جاها فوتبال بيشتر علم است تا اقتصاد، فوتبال بيشتر علم است تا سياست ، تا جامعه شناسي ، تا هنر ، تا كشاورزي وووو ... حالا علتش را بيشتر عرض مي كنم ، شما ملاحظه فرموده ايد كه در يك بازي فوتبال ، وقتي يك صحنه حساس و يا مشكوك رخ مي دهد ، چه قدر همه موشكافي مي كنند ، فيلم مربوط صحنه حساس را بارها و بارها جلو وعقب مي برند ، در همان لحظه نظرات داورها و كارشناسان جويا مي شوند ، وتازه بعد از بازي ، ميز گرد با حضور كارشناسان برگزار مي شود ، بازي ازابعاد گوناگون مورد بررسي قرار مي گيرد و دوباره صحنه هاي حساس با حركات كند مورد مداقه و دقت قرار مي گيرد ، تماس زنده با كارشناسان برقرار مي شود و نظرات أن ها جويا مي شوند تا شك و ترديد ها بر طرف شود كه آيا دقيقه فلان پنالتي بود يا نبود ؟ ... آيا در فلان لحظه حساس ، فلان بازيكن در آفسايد بود يا نبود !!آيا فلان موقع كه گل حساس زده شد ، وقت تمام بود يا چند ثانيه اي باقي بود ! آيا تكل بازيكن شماره فلان عمدي بود يا غير عمدي !! ... اي كاش و اي كاش ، در اقتصاد هم همين قدر حساس بوديم ، همين قدر موشكاف بوديم ، همين قدر كنجكاو بوديم ، همين قدر دنبال راست آزمايي بوديم ، و همچنين در علوم اجتماعي ، علوم انساني ، علوم تجربي ، ... در هنر سياست ... صنعت ... كشاورزي ... خودرو سازي ... جامعه شناسي ، وووو ... اين است كه عرض مي كنم كه به نظر مي آيد فوتبال بيشتر علم باشد تا به فرض اقتصاد كه ممكن است به امان خدا رها شود ... تا خودرو سازي كه به امان خدا رها شود و همين طور توليد شود !!! تا ... تا .... تا . بله ؟؟؟
ناشناس۱۴۷۳۸۵۶۰۲:۰۲:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۸
آنچه در تصویر خبر مشاهده می کنید تصویر دو کوچه کوفت است که یکی سرمایه های کشور را بباد داده و دیگری سرمایه کشوری را به یغما برده و از خوشحالی در چمن های بلژیک داره غلط میزنه و شیشلیک میخوره و شیشکی هوا میکنه
ناشناس۱۴۷۴۰۵۲۱۰:۲۷:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۱۸
انشاءالله كه فوتبال ما هم به جاي اين كه فلك شود ، به فلك رود ،... سر به فلك زند !! مثل خيلي از تيم هاي سر به فلك كشيده !! ... بله ؟!!
ناشناس۱۴۷۴۰۹۷۱۰:۵۷:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۱۸
اگر نصف پولهایی که بپای شوتبال حرام شد را در دانشگاه ها تزریق میکردند امروز میتوانستیم خیلی پیشرفته تر از این باشیم!
ناشناس۱۴۷۴۰۹۸۱۰:۵۷:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۱۸
چون مجلس ونمایندگانش در رأس امور بودند ،هستند ،خواهند بود!
ناشناس۱۴۷۴۱۰۷۱۱:۰۱:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۱۸
نودو نه و نيم درصد مديران ما نالايق و بي سوادن فقط با رانت و پارتي سر كار هستند و اين هم نتيجه اش
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    2. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

    3. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

    4. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

    5. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

    6. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

    7. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

    8. بازیچه های صهیونیسم

    9. رسول‌اف و ضرری که با خروجش به سینمای ایران زد!؟

    10. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

    11. CNN: ایران به بزرگ‌ترین قدرت موشکی و پهپادی منطقه تبدیل شده است

    12. گروسی: تهران تمایلش را برای گفت‌وگویی جدی با آژانس نشان داده است

    13. رییس جمهور: عقب‌ماندگی‌ها در اجرای عدالت را باید جبران کنیم

    14. دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه غیر علنی نیست

    15. مرتضوی: دولت در کاهش نرخ بیکاری رکورد زد

    16. خاندوزی: تمام اصناف کشور موظف هستند به‌سمت شفافیت بروند

    پربحث‌های هفته

    1. این نامه دلسوزانه است؟!

    2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

    3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

    5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

    6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    7. فردا دیر است...

    8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

    9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

    10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

    12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

    14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

    15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

    16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

    17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

    18. مأمور خاطی بازداشت شد

    19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

    20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

    21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

    22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

    23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

    24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

    25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

    آخرین عناوین