تکامل کرونا برای انتقال از حیوان به انسان

گروه سلامت الف،   3990310083

پژوهشگران آمریکایی طی بررسی جدیدی دریافتند که کروناویروس همانطور که توانایی عفونی کردن سلولهای انسانی را بدست آورده، می‌تواند با تغییر شکل و تکامل یافتن از حیوان به انسان منتقل شود.

تکامل کرونا برای انتقال از حیوان به انسان

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، گروهی از دانشمندانی که در حال بررسی "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" (SARS-CoV-۲)، عامل شیوع کووید- ۱۹ هستند، دریافتند که این ویروس به همان صورت که توانایی عفونی کردن سلول‌های انسان را به دست آورده، می‌تواند با تغییر شکل، از حیوانات به انسان‌ها انتقال یابد.

پژوهشگران "دانشگاه دوک"(Duke University)، "آزمایشگاه ملی لس آلاموس"(LANL)، "دانشگاه تگزاس در ال پاسو"(UTEP) و "دانشگاه نیویورک" (NYU) تایید کردند که نزدیک‌ترین خویشاوند این ویروس، نوعی کروناویروس است که خفاش‌ها را مبتلا می‌کند اما توانایی ویروس برای مبتلا کردن انسان، در پی تغییر یک بخش مهم ژن کروناویروس پیش می‌آید. این تغییر می‌تواند نوعی پستاندار پولک‌پوست موسوم به "پانگولین"(pangolin) را آلوده کند که احتمالا توانایی آلوده کردن انسان را برای ویروس فراهم کرده است.

به گفته پژوهشگران، این انتقال ویروس از گونه‌ای به گونه دیگر، ناشی از توانایی ویروس برای اتصال به سلول‌های میزبان است که در نتیجه تغییراتی در ماده ژنتیکی آن رخ می‌دهد. ویروس برای آلوده کردن باید به کلیدی مجهز باشد که امکان باز کردن سلول میزبان را که در این مورد خاص یک سلول انسانی است، فراهم کند. کلید در مورد کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، یک پروتئین خوشه‌ای است که روی سطح ویروس قرار دارد. کروناویروس از این پروتئین برای اتصال به سلولها و عفونی کردن آنها استفاده می‌کند.

"فنگ گائو"(Feng Gao)، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و از پژوهشگران این پروژه گفت: کروناویروس مانند ویروس سارس که از خفاش به گربه زباد انتقال پیدا می‌کند و یا ویوروس مرس که از خفاش به شتر یک‌کوهانه و سپس به انسان منتقل می‌شود، با تغییراتی تکاملی در ماده ژنتیکی رو به رو می‌شود که به آن کمک می‌کنند تا نهایتا انسان را آلوده کند.

گائو و همکارانش باور دارند که ردیابی این مسیر تکاملی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیری که ناشی از ویروس هستند و همین طور ارائه واکسن این بیماری‌ها کمک کند.

پژوهشگران در این بررسی دریافتند که کروناویروس‌های پانگولین با کروناویروس عامل ابتلای انسان، بسیار متفاوت است اما این کروناویروس‌ها، قسمتی را برای اتصال به سلول میزبان شامل می‌شوند که نقش مهمی در ابتلای انسان بر عهده دارد. این قسمت، به نوعی پروتئین در سطح سلول متصل می‌شود که در سلول‌های تنفسی و مخاط روده انسان فراوان است.

"ژیائوجون لی"(Xiaojun Li)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: قسمت‌هایی از ویروس هستند که شباهت زیادی با توالی آمینواسید در کروناویروس‌های آلوده‌کننده انسان، خفاش و پانگولین دارند. این موضوع نشان می‌دهد که انتخاب میزبان این ویروس‌ها مشابه یکدیگر است و خویشاوندان کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می‌توانند از این حیوانات به انسان منتقل شوند.

"النا جیورجی"(Elena Giorgi)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در مقاله خود، به صحبت در مورد نمونه‌هایی پرداخته‌ایم که از پانگولین به دست آمده‌اند اما جامعه علمی هنوز در مورد نقش این نمونه‌ها در تکامل کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ، تقسیم‌بندی‌هایی دارد.

وی افزود: ما در پژوهش خود نشان داده‌ایم که کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲ پیش از انتقال به انسان، یک سابقه‌ تکاملی غنی دارد که اصلاح ماده ژنتیکی میان خفاش و پانگولین را شامل می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین