لطفا فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای را تعطیل کنید

محسن کریم‌پور،   3990307146 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفا فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای را تعطیل کنید

«مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ از نمایندگان‏ ملت‏ که‏ به‏ طور مستقیم‏ و با رأی‏ مخفی‏ انتخاب‏ می‏ شوند تشکیل‏ می‏ گردد.» این عبارت، آغاز فصل ششم قانون اساسی است که به قوه مقننه می‌پردازد. متاسفانه باید گفت این اصل از اصول مغفول قانون اساسی است و کامل اجرا نمی‌شود. علت مغفول ماندن این اصل این است که نمایندگان مجلس ما عموما نماینده حوزه انتخابیه خود هستند و نماینده «ملت» نیستند.

متاسفانه نمایندگان مجلس در عمل به کارگزاران حوزه انتخابیه خود تبدیل می‌شوند و همه تلاششان به این معطوف می‌شود که برای حوزه انتخابیه خود کاری کنند. اگر خوشبینانه نگاه کنیم تلاش ایشان برای رضایت خلق‌الله است و اگر بدبینانه نگاه کنیم برای رای آوردن در مجلس بعد.

تلاش برای بهبود وضعیت حوزه انتخابیه به‌خودی خود بد نیست اما وقتی در تعارض با منافع همه ملت قرار می‌گیرد مسئله پیچیده می‌شود. در این بزنگاهها نمایندگان به منافع حوزه انتخابیه تمایل دارند. نمونه مشهور و دم‌دستی این مسئله تلاش برای تبدیل تعداد زیادی از شهرها به منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در سال‌های اخیر است که در برخی موارد نیز شکلی مضحک به خود گرفت.

مثلا در یک نوبت که یکی از این لوایح مطرح شده بود در لایحه دولت ۷ منطقه مطرح شده بود اما نمایندگان مجلس این ۷ منطقه را به بیش از ۸۰ منطقه تبدیل کردند. بدین‌گونه که تعداد زیادی از نمایندگان برای تبدیل حوزه انتخابیه خود به منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی پیشنهادی برای این لایحه ارائه داده بود. درحالی‌که کارشناسان اقتصادی گسترش مناطق آزاد را به نفع اقتصاد کشور نمی‌دانند.

در برخی موارد نمایندگان برای حوزه انتخابیه خود درخواست‌هایی از مسئولین اجرایی مطرح می‌کنند که علاوه بر تداخل وظایف قوا به گسترش فساد سیاسی کمک می‌کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر زیاد شنیده‌ایم که فلان نماینده به‌دنبال استیضاح یک وزیر بوده است به‌دلیل آنکه آن وزیر برای پروژه عمرانی حوزه انتخابیه اهتمام نداشته یا درخواست او را اجابت نکرده است.

اما در دوره‌های اخیر مجلس مشکل دیگری به مشکل فوق‌الذکر اضافه شده است: فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای. در مجلس دهم فراکسیون ترک‌زبانان به ریاست مسعود پزشکیان افتتاح شد و نمایندگان زاگرس‌نشین هم نسبتا متشکل عمل می‌کردند که ظاهرا بناست با عنوان رسمی فراکسیون زاگرس‌نشینان در مجلس یازدهم فعالیت کنند. دو فراکسیون دیگر به نام فراکسیون فرا البرزی ها مختص نمایندگان شمال کشور و فراکسیون نمایندگان جنوب کشور در مجلس یازدهم در شرف تشکیل است.

تشکیل این فراکسیون‌ها قوم‌گرایی را تشدید می‌کند و قوم‌گرایی در برخی مناطق به جدایی‌طلبی کمک می‌کند و وحدت و امنیت ملی را خدشه‌دار می‌کند. فارغ از این مسئله، تشکیل فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای باعث می‌شود منافع قومی و منطقه‌ای بر منافع ملی ترجیح داده شود. به‌علاوه موجب می‌شود تعصبات قومی و منطقه‌ای مبنای تصمیمات این نمایندگان در انتخاب افراد قرار گیرد.

یک نمونه بارز این مسئله توییت زیر از سوی وحید جلال‌زاده نماینده ارومیه است. جلال‌زاده با اعلام خبر تشکیل دومین جلسه فراکسیون شمالغرب در توییتر نوشته است: «با تاکید منتخبان شمالغرب در این جلسه مقرر شد در یک رفتار جمعی و با هم پوشانی کامل در فراکسیون اکثریت و صحن مجلس، منتخبان شمالغرب از نامزدهای آذربایجان حمایت کنند؛ بنده نیز به نوبه خودم برای همه این عزیزان آرزوی موفقیت دارم.»

این تصمیم فراکسیونی بدین‌معناست که این فراکسیون فارغ از صلاحیت و شایستگی افراد تصمیم گرفته است از نامزدهای آذربایجان حمایت کند که طبیعتا نادرست است. چراکه در روز نخست نمایندگی همه نمایندگان قسم خورده‌اند که «در انجام‏ وظایف‏ وکالت‏، امانت‏ و تقوی‏ را رعایت‏ نمایند‏ و همواره‏ به‏ استقلال‏ و اعتلای‏ کشور و حفظ حقوق‏ ملت‏ و خدمت‏ به‏ مردم‏ پایبند باشند.»

البته از این دست نمونه‌ها در مجلس دهم زیاد بود و متاسفانه با چشم‌اندازی که تاکنون از مجلس یازدهم دیده‌ایم احتمالا زیاد خواهد بود. مگر اینکه دستور رهبری در پیام به مجلس یازدهم مانع برخی افراد شود. رهبر انقلاب در بخشی از پیام برای آغاز مجلس یازدهم متذکر شدند: «آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیان‌بار، یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، یا سهل‌انگاری در کار، یا دسته‌بندی‌های احیاناً ناسالم قومی و منطقه‌ای و قبیله‌ای و امثال آن است.»

دقت رهبری بیانگر این است که ایشان هم خطر گرایش‌های قومی و منطقه‌ای را احساس کرده‌اند. اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نه فقط در حرف بلکه در عمل هم تابع رهبری هستند باید از تشکیل فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای پرهیز کنند و اگر هم تاکنون تشکیل داده‌اند آنها را تعطیل کنند.

ما از نمایندگان فقط و فقط اجرای قانون اساسی را می‌خواهیم: نماینده ملت باشند نه فقط نماینده حوزه انتخابیه یا منطقه خویش.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۴۲۸۳۰۹:۲۷:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
مجلس باید به فکر حل مشکلات در چهار چوب داخل مرزهای کشور باشد. حل مشکلات کشور در اولویت است.
ناشناس۱۴۶۴۳۹۲۱۰:۲۰:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
باید جهانی فکر کرد، بومی عمل کرد. نباید بومی فکر کرد، بومی عمل کرد!!!
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۶۴۶۰۲۱۱:۵۶:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
آقای قالیباف شما یک کار انجام بده اینقدر تاثیر گذاره که انگار هنع کار انجام دادید قانونی جامع برای از کجا آورده ای در مجلس تصویب کنید که در بر گیرنده همه افراد در بهش دولتی و خصوصی و افراد به اصطلاح عادی را بدون خط قرمز شامل شود با اینکار هر فسادی مربوط به هر دوره باشد رسیدگی میشود مادر تمام مبارزات با فساد اجرای قانون از کجا آورده ای می باشد
ناشناس۱۴۶۴۸۵۴۱۳:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
دکتر فریدون جعفری ، دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی از کشف بیش از ۳۰ هزار مدرک جعلی توسط وزارت علوم در سال ۹۸ در میدان انقلاب خبر داد و گفت: برخی مدیران سیاسی بدون حضور در کلاس ۱۴۰ واحد درس را در دو ترم پاس می‌کنند و مدرک دکتری و ارشد می‌گیرند.
ناشناس۱۴۶۴۴۱۷۱۰:۳۱:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
مجلس یازدهم باید پیگیر مصوبه FATF باشد.
کور پیش بین در خشت خام و کج و کوله۱۴۶۴۴۲۹۱۰:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
جناب قالیباف فراموش نکنید شما قول مبارزه و ریسه کنی ۴درصدی ها را دادید فراموش نکنید در ضمن هر برنامه ای برای مبارزه با فساد دارید همین اول کار انجام دهید زیرا مانند سایر مسولین بعدش در وادی روزمرگیذمی افتید
ناشناس۱۴۶۴۶۱۷۱۲:۰۵:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
4 درصدی ها کیا هستند؟
ناشناس۱۴۶۴۸۳۸۱۳:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
آنهایی هم ثروت های گنج قارونی برای خود ذخیره کرده و باید قانون از کجا و چه راهی به این ثروت رسیده ای در موردشان اجرا شود سلطان های کالاها و مواد اولیه از سلطان کلنگ و سلطان دسته کلنگ و سلطان بیل و سلطان دسته بیل تا سلطان برنج و شکر و هر کالا که دیگر
ناشناس۱۴۶۴۲۸۵۰۹:۳۰:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
این نماینده ها با وعده و وعید دادن به مردم شهرهایشان توانسته اند راهی بهارستان شوند. چطور شما توقع دارید که محلی و منطقه ای فکر نکنند؟
ناشناس۱۴۶۴۴۳۹۱۰:۴۴:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
گاهی اوقات نماینده ها فشار شدیدی به مدیران حوزه انتخابی خود وارد میکنند که اجرای طرحهایی که توجیه فنی ندارد رااجرا کنند . چون جز شعارهای انتخاباتی بوده است . این موجب هدر رفتن منابع مالی بسیار زیادی خواهد شد . مخصوصا در حوزه وزارت نیرو که هزینه های زیادی صرف خواهد شد
ناشناس۱۴۶۴۲۸۹۰۹:۳۲:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
همه برای یک کشور کار کنیم. قوم و منطقه بازی فقط همه ما را عقب می اندازد
ناشناس۱۴۶۴۳۰۲۰۹:۳۸:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۱۰
دخیل کردن فاکتورهای قومیتی و نژادی و مذهبی در اداره یک کشور کاملا نادرست است.
ناشناس۱۴۶۴۶۳۸۱۲:۱۵:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
البته وقتی همه چیز به نام و کام فارسها تموم‌ بشه کسی اعتراضی نمیکنه.
ناشناس۱۴۶۴۳۰۸۰۹:۴۱:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
از مجلسی آدم های دوره یازدهم می خواهیم به فوریت طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و اجرای قانون از کجا اورده ای و جلو گیری از بکار گیری نمایندگان رد صلاحیت شده در دولت و طرح استیضاح رییس جمهور و هیت دولت را اجرایی نمایند
ناشناس۱۴۶۴۳۰۹۰۹:۴۲:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
بالاخره بعد از مدت ها یک نوشته مفید و دور اندیشانه در الف خواندم. به امید نوشتن بیشتر و تحلیلی تر از این دست
ناشناس۱۴۶۴۳۲۶۰۹:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
بدترین فراکسیون، فراکسیون اصفهانیهاست که با فریب یزدیها و کرمانیها و مناطق مرکزی، همه امکانات کشور را با نفوذ در ارکان اجرایی کشور برای خودشان بردند و بسیاری از مناطق را به خاک سیاه نشاندند. برخی از فراکسیونها برای مقابله با زیاده خواهی اصفهانیها درست شده اند اگر توانستید فراکسیون اصفهانیها را از بین ببرید، ادعایتان درست است و گرنه حرفتان فریبی بیش نیست.
ناشناس۱۴۶۴۳۵۴۱۰:۰۲:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
از مجلسی آدم های دوره یازدهم می خواهیم از قوه قضاییه و مدعی العموم بخواهند مجلسی نا آدم های مفسد اقتصادی دوره دهم را محاکمه کنند
ناشناس۱۴۶۴۳۵۸۱۰:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
این رییس یکی از کمیسیون های مجلس دهم که ۶۵ میلیارد تومان رشوه گرفته تا طرح تحقیق و تفحصی صورت نگیرد را چرا به مردم معرفی نمی کنید احتمال فرار وی وجود دارد
ناشناس۱۴۶۴۳۷۵۱۰:۱۳:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
شایعه بوده. تو چرا باور می کنی؟
ناشناس۱۴۶۴۵۶۹۱۱:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
آقای میرسلیم این ادعا را کرده، از او بپرس!
ناشناس۱۴۶۴۳۷۱۱۰:۱۱:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
با توجه به فساد گسترده در کشور و نبود امکان رسیدگی و با توجه به شبکه مویرگی و اختاپوسی فساد در کشور تنها چاره کار ملی و مشا اعلام کردن تمامی دارایی ها و ثروت در کشور و ابطال تمام مالکیت ها و اجرای قانون از کجا اورده ای می باشد مردم باید از امکانات حد آقای مناسب از نو شروع کنند ان لیس للانسان الا ما سعی هر کس از راه سعی و تلاش به مال و ثروت بیشتر خواست برسد
ناشناس۱۴۶۴۳۷۶۱۰:۱۵:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
فدرالیسم راه حل خوبیه مجلس محلی مشکلات محلی را پیگیری می کند و مجلس ملی وظایف ملی دارد مثل آلمان و آمریکا
ناشناس۱۴۶۴۷۹۵۱۳:۲۹:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
فدرالیسم باشه که دیگه پول نفت به شهر تو نمیرسه
ناشناس۱۴۶۴۳۹۰۱۰:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
با تشکر از سایت الف ، بسیار هوشمندانه بیانات رهبری را مطرح کردید.
بانام۱۴۶۴۴۲۱۱۰:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
از نمایندگانی که وعده ایجاد استان جدید در محل روستای خود میدهند یا میخواهند در شهری کوچک فرودگاه بین المللی تاسیس کنند یا حتی برخی پا را فراتر گذاشته و وعده هایی می دهند که از اختیار انسان خارج است نباید نتظاری بیش از این داشت
ناشناس۱۴۶۴۴۲۵۱۰:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
ذاتا باید دید وظیفه نماینده چیست ؟ چرا مردم باید چنین انتظاراتی از نمایندگان داشته باشند و چرا کاندیداها باید چنین قول هایی را در زمان انتخابات به مردم حوزه انتخابی خود بدهند؟
صمصام۱۴۶۴۴۴۹۱۰:۴۸:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
کاملا موافقم این رویه با چه هدفی دنبال میشود ؟؟؟ جز اینکه بهانه و خوراک تبلیغاتی وسیاسی به دست رسانه های معاند خارج از کشور میدهد البته شاید این نظریه مطرح شود که این رویه با هدف برنامه ریزی و هماهنگی وسازماندهی برای حل مشکلات منطقه ای مربوط به ان فراکسیون دنبال میشود اما این راهش نیست و در صورت ادامه موجب تهدید امنیت و تمامیت ارضی کشور خواهد شد و استقلال سیاسی کشور را به خطر خواهد انداخت این رویه را تعطیل کنید لطفا
ناشناس۱۴۶۴۴۵۸۱۰:۵۳:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
ممنون از این مقاله مفید و بجا. مجلس جای کار ملی است. فراکسیون قومی و منطقه ای به انسجام کشور لطمه میزنند. اگر قرار باشد ترک طرفدار ترک باشد فارس طرفدار فارس یا کرد طرفدار کرد این دیگر کشور نمیشود.
حسن۱۴۶۴۴۶۰۱۰:۵۳:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
متاسفانه یکی از آفتهای بعد از انقلاب قومیتگرایی بوده و در صورتی که این روند ادامه پیدا کنه زمینه ی نفوذ و دخالت دشمن و حتی تجزیه طلبی رو فراهم میکنه.
صدیق۱۴۶۴۵۲۷۱۱:۱۸:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
ایده قومیت گرایی به انسجام ملی لطمه میزند ته ته آن منفعت طلبی است ملت به عدالت اجتماعی نیاز دارد البته وقتی سیستم چانه زنی در مجلس باشد این از تبعات آن است بعنوان یک جنوبی و زاگرس نشین از نمایندگان آن خطه میخواهم دنبال اینگونه طرح ها نباشید پیام رهبری معظم انقلاب را مرور کنید ناگفته نماند برخی از رؤسای کمیسیون مجلس دهم که دنبال اسم و رسم و شهرتند بیشتر این موضوع را دنبال می کنند
ناشناس۱۴۶۴۵۶۱۱۱:۳۶:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
سلام . شروع کننده ی این روند ترک زبان ها بودند.
ناشناس۱۴۶۴۶۴۱۱۲:۱۷:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
نخیر.شروع کننده این روند فارس زبانها هستند که ایرانی بودن رو معادل فارس بودن میدانند و توهمات نژادی و قومیتی اشان پایانی ندارد.
ناشناس۱۴۶۴۶۸۸۱۲:۴۴:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
یادت باشه زبان فارسی زبان رسمی ایران هستش . به زبان رسمی کشورمان توهین نکن . مگر تو بیگانه ای؟
ناشناس۱۴۶۴۸۱۶۱۳:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
اولین فراکسیون قومی فراکسیون ترک زبانان بود
ناشناس۱۴۶۵۰۳۷۱۵:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
بله درسته و‌ بسیار کار درست و‌ به جایی هم بود.
ناشناس۱۴۶۵۰۷۰۱۶:۱۲:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
اشتباه نکن شماها هم فارس هستید فقط زبان شما زمان سلجوقیان و مغول ها عوض شده است تعصب ترکی مغولی نداشته باش برو کمی مطالعه کن واین تعصب زبان ترکهای حاشیه سه ضلع دریای کاسپین را نداشته باش- مردیم از این تصب نا بجا
ناشناس۱۴۶۴۶۰۷۱۲:۰۰:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
همه با هم جمع شویم تا تهران رو آباد کنیم پس اون شهرستانی بدبختی که با هزار امید به نمایندهاش رای داده باید بره سماق بمکه شرم آوره فقط یک مقاله نوشتین که ظاهر جذابی داره اما باطنش جز بدبختی و عدم توجهه به منافع شهرستانها و قومیت ها چیز دیگری نداره ایران فقط تهران و چنتا شهر بزرگ دیگه نیست
ناشناس۱۴۶۴۷۰۱۱۲:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
شما مثل اینکه صحبت های آقای خامنه ای را متوجه نشدی.
ناشناس۱۴۶۴۶۴۴۱۲:۱۹:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۱۰
حرفهایی به ظاهر زیبا و البته غیر عملی نماینده باید حافظ منافع حوضه انتخابیه خودش باشد
حسن۱۴۶۴۷۳۲۱۳:۰۵:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۰
واقعا جای تامل داره که در مجلس که باید به فکر مصالح کل کشور باشه از این فراکسیون های قومیتی و نژادی تشکیل میشه. بابا به فکر کل کشور باشید.با همین کارها مردم رو به جون همدیگه میندازید.
سعید۱۴۶۴۹۸۳۱۵:۱۶:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
همه جای دنیا نژاد پرستی یک مشکله ایرانی ها از اونم داغون ترن و قومیت پرستن! والدین از کودکی فرزندانشون رو قومیت پرست تربیت میکنند حتی معلمان مدارس هم همین کارو میکنند. برای همین اینجا جهان سومه و باقی میمونه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

      2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

      3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

      4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

      5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

      6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

      7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

      8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

      9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

      10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

      11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

      12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

      13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

      14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

      15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

      16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

      17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

      18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

      19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

      20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

      21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

      22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

      23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

      24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

      25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

      آخرین عناوین