مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

محمدعلی حبیبی،   3990306119 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

چند روز پیش مالک شریعتی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با انتشار درباره حق مسکن اعطایی به نمایندگان توییتی منتشر کرد. شریعتی نوشت: «هیئت رییسه مجلس۱۰ برای ودیعه/اجاره مسکن نمایندگان دوره۱۱ مبالغی را مصوب کرده. در جلسه ۱ماه قبل فرمی دادند که امضا نکردم و استفاده نخواهم کرد. به همکاران عزیزی که نیاز ندارند پیشنهاد میکنم با تجمیع این مبالغ، پایه گذار صندوقی در مجلس برای اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان شویم. طبق آنچه شفاهی گفتند، هر نماینده میتواند هرماه مبلغ ۱۱میلیون تومان برای هزینه اجاره مسکن (قابل افزایش سالانه) دریافت کند یا ۴۸ ماه آن را یکجا بصورت ودیعه "بلاعوض" (ثابت و بدون افزایش) دریافت نماید. البته گفتند مبلغ نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات رییسه مجلس یازدهم برسد.»

در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

*چنانکه بارها و بارها گفته‌ایم مطابق ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، دولت مکلف بوده و هست که در طی سال اول اجرای برنامه(یعنی سال ۹۶) نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ای برای انتشار عمومی حقوق و مزایای همه مدیران و مسئولان اقدام کند؛ به‌نحوی که امکان دسترسی به این سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم باشد.

متاسفانه دولت با گذشت دو سال و دو ماه از پایان مهلت قانونی هنوز این سامانه را راه‌اندازی نکرده است. در حقیقت بهتر است بگوییم دولت قانون مصوب را اجرا نکرده و نمی‌کند. اجرای این حکم قانونی شفافیت سیستماتیک در زمینه حقوق و مزایای مدیران فراهم می‌کرد که متاسفانه هنوز محقق نشده است. البته هنوز هم دیر نشده و دولت می‌تواند برای دو سال آینده به وظیفه قانونی خود عمل کند. هرچند تعلل دستگاه قضایی با متخلفین از اجرای این قانون همچنان جای سوال دارد.

اگر این سامانه تاکنون راه‌اندازی شده بود همه مردم می‌دانستند هر نماینده مجلس چه میزان حقوق و مزایا دریافت می‌کند. در غیاب شفافیت سیستماتیک، جناب شریعتی صرفا یکی از مزایای نمایندگان مجلس آینده را شفاف کرده است که جای تحسین دارد. البته ایشان و ۹۱ نماینده منتخب دیگر از منتخبین مجلس یازدهم تعهدنامه مجلس شفاف را امضا کرده‌اند که در یکی از بندهای آن اجرای داوطلبانه ماده ۲۹ درج شده است.

*درباره پرداخت حق مسکن به نمایندگان مجلس دو دیدگاه وجود دارد. برخی معتقدند حق مسکن به نمایندگان نباید پرداخت شود تا ایشان درد اجاره‌نشینی را بچشند. برخی دیگر معتقدند نماینده مجلس برای اینکه بتواند به وظایف مهمش بپردازد نباید درگیر اجاره مسکن باشد و اشتغال نماینده به چنین اموری باعث بروز برخی مفاسد می‌شود. در اینجا در این زمینه بحثی نمی‌کنیم و نظر دوم را درست فرض می‌کنیم.

*با فرض درستی پرداخت حق مسکن به نمایندگان، پرسش مهمی مطرح می‌شود: چرا مجلس بدون بررسی و ارزیابی به همه نمایندگان حق مسکن پرداخت می‌کند؟ نه فقط سی نماینده تهران بلکه تعداد زیادی از نمایندگان شهرستان‌ها هم ساکن تهران هستند و در تهران صاحب مسکن هستند.

تشخیص این مسئله هم برای مجلس کار سختی نیست. مجلس با یک استعلام ساده می‌تواند نمایندگانی را که خانه دارند مشخص کند و به ایشان حق مسکن پرداخت نکند. چه‌اینکه از ابتدا هم این رویه باید در پیش گرفته می‌شد و این کمک‌هزینه به نمایندگانی تعلق می‌گرفت که در تهران سکونت ندارند.

*حالا که بناست به نمایندگان حق مسکن داده شود مبلغ آن باید معقول و در حد کمک‌هزینه باشد. اما مبلغی که شریعتی مطرح کرده است حتما بیش از کمک‌هزینه است و حتی برای اجاره یک خانه در بالاشهر تهران کفایت می‌کند.

فراتر از این، مطابق آنچه شریعتی گفته است اگر نماینده بخواهد بیش از ۵۰۰میلیون تومان یکجا به‌صورت بلاعوض به نماینده تعلق می‌گیرد. اگر این مبلغ برای رهن خانه است که مبلغ رهن در پایان قرارداد به  مستاجر مسترد می‌شود و باید به حساب مجلس بازگردد. اگر اندکی به رقمی که بیان شده است دقت کنیم دود از کله همه ما بلند خواهد شد.

پس اگر بناست کمک‌هزینه مسکن به نمایندگان تعلق گیرد باید کمک‌هزینه برای تهیه یک منزل معمولی  در شهر تهران باشد نه‌اینکه مجلس کل هزینه اجاره یک منزل در نقاط شمالی شهر تهران را تقبل کند.

*پس از طرح انتقادات نسبت به این مسئله، برخی از نمایندگان کنونی در این باره مصاحبه کرده‌اند و عمدتا تاکید داشته‌اند بهتر این است که مجلس خانه سازمانی داشته باشد و آنها را در اختیار نمایندگان قرار دهد. برخی از ایشان هم به واگذاری منازل سازمانی مجلس در سعادت‌آباد به برخی نمایندگان ادوار اشاره کرده‌اند! . بی‌شک در این زمینه باید شفاف‌سازی شود که این منازل سازمانی چه زمانی و به چه کسانی و با چه قیمتی واگذار شده است. بد نیست نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و حتی هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم در این زمینه توضیح دهند که چه بر سر منازل سازمانی مجلس در سعادت‌آباد آمده است.

*پس از آنکه شریعتی توییت‌های فوق‌الذکر را منتشر کرد تعدادی از نمایندگان با انتشار توییت یا تماس با شریعتی با پیشنهاد ایشان مبنی بر تشکیل یک صندوق برای اشتغال جوانان با جمع‌آوری این پول حق مسکن‌ها موافقت کردند. به‌نظر می‌رسد این اقدام هم درست نباشد.

بهترین کاری که این نمایندگان می‌توانند انجام دهند نپذیرفتن این پول و در ادامه تلاش برای اصلاح این فرایند غلط است. وگرنه تشکیل چنین صندوقی احتمالا سرآغاز یک ماجرای جدید برای مدیریت صندوق و طراحی سازو کار مناسب برای آن است.

*در نهایت باید گفت متاسفانه اکنون در اذهان عمومی مردم، پست نمایندگی مجلس به جایگاهی برای کسب درآمد و منزلت تبدیل شده است.و این مسئله به‌شدت به جایگاه مجلس در افکارعمومی آسیب زده است. مجلس یازدهم اگر می‌خواهد جایگاه مجلس در افکار عمومی را بازسازی کند با شفافیت حداکثری دریافتی‌های نمایندگان را کم کند و رویه‌های غلط را اصلاح‌ کنند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۰۵۹۷۰۰:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۷
از مدعی العموم می خواهیم به مسله فساد یکی از روسای یکی از کمیسیون های مجلس که با گرفتن ۶۵ میلیارد تومان باعث شده طرح تحقیق و تفحصی کنار گذاشته شود رسیدگی عاجل بفرمایند هم چنین لیست و مستندات و مصادیق فساد نمایندگان رد صلاحیت شده را از شورای نگهبان گرفته و به جرم آنها در دادگاه ویژه رسیدگی شود
ناشناس۱۴۶۰۹۸۸۱۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۷
واقعا برای نظام خجالت آفریده اند اعدام این رییس کمیسیون را در صحن مجلس شلاق بزنید و پس اعدام کنید
ناشناس۱۴۶۱۷۷۷۱۸:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۷
آفرین به آقای شریعتی، انشاءالله در این مجلس این جوانان ملت را ناامید نمیکنند.
ناشناس۱۴۶۰۵۹۹۰۰:۱۶:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۷
این بساط حق مسکن و ماشین و راننده رو چه در مجلس چه در مدیران رده های بالا و پایین و معاون و مشاور باید بردارید جدن این پول نفت رو میریزید تو جیب یک عده پول نفت کجاست تو جیب یکسری مدیر و معاون و مشاور و کارمند در دولت و سازمان های نمیه دولتی و بنیادهای خارج از دولت و بدون نظارت :/.
ناشناس۱۴۶۰۶۰۶۰۰:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۷
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که در ا اردیبهشت ۹۸ در صحن مجلس تصویب شد ولی گروهی خاص نگذاشته اند عملیاتی شود مجددا در مجلس جدید اجرایی تا مفاسد بسیار و افراد دخیل در فساد ها و تبانی ها روشن و بر ملا گردد
ناشناس۱۴۶۱۹۴۵۲۰:۵۲:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۷
این حالا چه ربطی به موضوع مجلس داشت.
ناشناس۱۴۶۰۶۱۲۰۰:۲۲:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۷
تصویب قانون جامع و بدون خط قرمز از کجا آورده ای در مجلس یازدهم می‌تواند مادر تمام راهکارهای مبارزه با فساد باشد
ناشناس۱۴۶۰۶۱۴۰۰:۲۵:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۷
تنها راهکار مبارزه با فساد از سالیان قبل تا حالا ملی کردن ثروت های نامشروع و حرام است و بس هیچ راهکار دیگری وجود ندارد
ناشناس۱۴۶۰۶۱۶۰۰:۲۷:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۷
ای مجلسیان ما را به خیر شما امید نیست ... خواهشا اگه کاری برای مردم بینوا نمیتونید بکنید حداقل وضع را خراب تر از این نکنید.
ناشناس۱۴۶۰۶۲۳۰۰:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۷
نبود احزاب سازمان یافته و پاسخگو موجب شکل گیری مجلس ضعیف و غیر پاسخگو شده است.
ناشناس۱۴۶۰۶۴۰۰۰:۴۷:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۷
دشمن درجه یک شفافیت دولت روحانی و مجلس وکیل الدوله بود
ناشناس۱۴۶۰۶۹۰۰۱:۴۹:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۷
جالبه موقع تبلیغات چنان شوق خدمت دارن ادم در حیرت میمونه از این ارقام البته اگه موشکافی بشه مزایای بیشتری هم میگیرن که این مقدار پول ناچیز حساب میشه البته تاریخ ثابت خواهد کرد
رضوی۱۴۶۰۶۹۳۰۱:۵۵:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۷
یازده میلیون حق مسکن!!!! وای ی ی ی پس جمع تمام دریافتی نمایندگان چقدره؟؟؟؟
ناشناس۱۴۶۰۹۳۴۰۹:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۷
اقلا ماهی 50 میلیون با حق دفتر و ایاب و ذهاب و البته حق تفریح اولاد:))
نیکان۱۴۶۱۵۶۰۱۵:۴۴:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۷
به اندازه یک مستمری بگیر تامین اجتماعی پس از سالها خدمت یعنی 1 میلیون و هشتصد هزار تومان
ناشناس۱۴۶۰۷۲۴۰۳:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۷
درد اجاره نشینی؟ نماینده مجلس ؟ شوخی می فرمایید....
ناشناس۱۴۶۰۷۳۰۰۳:۳۶:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۷
تاکید بر شفافیت تاکید بر همه خوبی هاست.
ناشناس۱۴۶۰۷۴۵۰۴:۳۵:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۷
این مجلس واقعا کاری که توی 1000 سال علیه دین وقران نمی شد کرد را انجام داد سرتو بگیر بالا شیعه مرتضی علی ع .!!
مرگ۱۴۶۰۷۵۳۰۵:۲۴:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۷
اون نماینده ای که این پول رو بگیره.چه لزومی داره که نماینده در شمال تهران خونه.بگیره.چرا نمیان جنوب شهر.که درست حسابی با مشکلات مردم اشنا بشوند؟
ناشناس۱۴۶۱۲۹۲۱۳:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۷
باید تو شوش براشون خونه سازمانی درست کنن با استاندارد های مسکن مهر .
راه۱۴۶۰۷۵۹۰۵:۵۳:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۷
نمایندگان خشت اول را باید راست بنا کنند و شهوتِ مالی را که منشاء شهوات در حوزه‌های دیگر است از خود دور کنند ________ باید به حقوق شفاف و منصفانه و شرافتمندانه اکتفا کنند و اجاره‌ مسکن خود را از همان حقوق پرداخت کنند تا دغدغه‌ی دین و وجدان و ملت را داشته باشند ________ اگر میخواهند حقوق ملت را بستانند و رضایت خدا را جلب کنند دریافتی‌های حرام را بر خود مباه و حلال ندانند اینگونه بدعت‌ها به ادارات و وزارتخانه‌های دولتی و قضایی و کشوری و لشکری هم سرایت و سنگ بنای خیانت گذاشته خواهد شد مجلسی پاک آرزو داریم اللهم‌ارزقنا
ناشناس۱۴۶۰۷۸۸۰۷:۰۷:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۷
نپذیرفتن حق اجاره برای نماینده‌ای که در تهران خانه دارد جای تحسین دارد ولی ایجاد صندوق جدید برای اشتغال جوانان با پول‌های نپذیرفته‌ی تجمیع‌شده هم دوباره‌کاری و موازی‌کاری با صندوق‌های موجود است و جلوه‌ی نمایشی دارد.
ناشناس۱۴۶۰۸۰۲۰۷:۲۷:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۷
حق مسکن نمایندگان هم باید طبق قانون کار باید باشد.
ناشناس۱۴۶۰۸۲۳۰۷:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۷
این مجلس اگه ازقبلی ها بدترنباشه بهترنیست....ساختارخرابه
ناشناس۱۴۶۰۸۲۷۰۷:۵۲:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۷
خوشا بحال مجلسی ها
ناشناس۱۴۶۰۸۳۲۰۷:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۷
مگرشما دیدگاه ونظرات ملت برایتان مهم است
ناشناس۱۴۶۰۸۳۴۰۷:۵۵:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۷
یادمجلس اصولگرای قبل افتادم وعده ژابن اسلامی میداد...
کارگربدبخت۱۴۶۰۸۴۳۰۸:۰۶:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۷
این که چیزی نیست هزینه مسکن کارگرتوفیش 100هزارتومانه میدونی با100هزارتومان چیکاره میشه کرد همیشه دولت مردان به فیش ماکارگرها حسودی می‌کردند مگه نه آقای لاریجانی قابل توجه رئیس جمهور
امیر۱۴۶۰۸۴۶۰۸:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۷
من اگر جای نمایندگان مجلس بودم تا می توانستم برای خودم و خانواده ام امتیاز می گرفتم. مجلسی که هیچ اثری ندارد لا اقل باید جیب نماینده را پر کند. والا.
ناشناس۱۴۶۱۱۰۶۱۱:۲۲:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۷
روزی نمایندگان هم افکاری مشابه افکار شما داشته اند که وضع مملکت اینگونه است که میبینید.
ناشناس۱۴۶۰۸۷۴۰۸:۴۲:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۷
آقای لاریجانی بنای بی بند و باری مالی مجلس را بنا کردند که بنای ماندگار ایشان در اعصار تاریخ این مملکت می باشد
حسن۱۴۶۰۸۹۱۰۸:۵۸:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۷
اقای نماینده ای که مگه حقوق انها 8 میلیونه کجاست ؟
آرش۱۴۶۰۹۱۶۰۹:۲۴:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۷
(در نهایت باید گفت متاسفانه اکنون در اذهان عمومی مردم، پست نمایندگی مجلس به جایگاهی برای کسب درآمد و منزلت تبدیل شده است.و این مسئله به‌شدت به جایگاه مجلس در افکارعمومی آسیب زده است.) لطفا آدرس غلط به مردم ندهید، این مساله یک واقعیت هست ، نه یک توهم در اذهان عمومی مردم
ناشناس۱۴۶۰۹۲۲۰۹:۳۱:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۷
هر نماینده میتواند هرماه مبلغ ۱۱میلیون تومان برای هزینه اجاره مسکن (قابل افزایش سالانه) دریافت کند یا ۴۸ ماه آن را یکجا بصورت ودیعه "بلاعوض" (ثابت و بدون افزایش) دریافت نماید. البته گفتند مبلغ نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات رییسه مجلس یازدهم برسد.»
ناشناس۱۴۶۰۹۳۲۰۹:۳۹:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۷
خط فقر رو مرکز پژوهش های همین مجلس در پایتخت 9 میلیون تومان اعلام کرد.بسیارعالی پس چرا نمایندگان وزیر کار رو در صحن علنی سین جیم نمیکنن واسه چی حقوق کارگری 2200 تومان تعیین شده؟کارگر اون 7 میلیون بعدی رو باید با دزدی تامین کنه یعنی؟!؟!؟!؟
علی کریمی۱۴۶۰۹۳۶۰۹:۴۱:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۷
نماینده ایی که وظایف نمایندگی مردم را به درستی ایفا کند این مبالغ در مقابل نقشی که در توسعه و شکوفایی کشور می تواند ایجاد کند قابل مقایسه نیست. مشکل آنجاست که برخی از نمایندگان فقط این مزایا را دریافت می کنند و وظایف خود را به خوبی ایفا نمی کنند.
ناشناس۱۴۶۱۴۲۰۱۴:۰۶:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۷
بیخود نیست برای نماینده شدن هر کاری میکنند تازه اینها مزایای رسمی است. زیر میزیها بماند. با حق مسکن کارگران که اوایل انقلاب می گفتند پیامبر دست آنها را می بوسد مقایسه کنید.
ناشناس۱۴۶۱۵۷۳۱۵:۴۹:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۷
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا فاتحه چه خبر تومجلس اونجا شده مرکز رانت و فساد باید مجلس را دوباره به توپ ببندند
محمد طاهر۱۴۶۱۹۴۳۲۰:۵۱:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۷
آقا جان کجایی منتظریم ، سرم درد گرفت از این همه ظلم و بی عدالتی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین