پیش بینی برنده جایزه نوبل از غلبه زودهنگام بر کرونا

  3990104140 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۱۳ که پیش بینی درستی از غلبه چین بر کرونا کرده بود، می گوید اوضاع آن طور که به نظر می رسد وحشتناک نیست، و این که دیگر کشورها هم زودتر از آنچه تصور می شود، بر کرونا غلبه خواهند کرد. 

پیش بینی برنده جایزه نوبل از غلبه زودهنگام بر کرونا

به گزارش الف "مایکل لویت" برنده جایزه نوبل و بیولوژیست دانشگاه استنفورد ماه ژانویه بود که تحلیل خود را از تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان آغاز و به درستی پیش بینی کرد که چین بسیار زودتر از آنچه که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند، از عهده بدترین بحران خود از شیوع کرونا، برخواهد آمد.

به گزارش لس آنجلس تایمز، وی اکنون پیش بینی مشابهی برای آمریکا و سایر کشورهای جهان دارد.

در حالی که بسیاری از متخصصان بیماری های واگیر هشدار می دهند که بحران کرونا ماه ها یا حتی سال ها اختلالات گسترده اجتماعی در پی داشته و میلیون ها نفر قربانی آن خواهند شد، لویت می گوید داده های موجود چنین سناریوی شدیدی را تایید نمی کند، به ویژه در مناطقی که کاهش تعاملات اجتماعی و دوری مردم از هم، به خوبی اعمال می شود. 

وی می گوید <<آنچه که نیاز داریم، کنترل وحشت مردم است. به طور کلی می توان گفت که اوضاع خوب می شود. >> 

لویت درباره چین به این نکته توجه کرده بود: این کشور در 31 ژآنویه 46 مورد مرگ جدید ناشی از کرونا داشت، در حالی که یک روز قبل 42 مورد مرگ جدید داشت. 

وی در اول فوریه در گزارشی به دوستانش، با اشاره به کاهش نرخ مرگ و میر روزانه افزود << این نشان می دهد که نرخ افزایش تعداد کشته ها حتی در هفته آینده بیشتر کاهش خواهد یافت.>> که این مساله به صورت گسترده در رسانه های اجتماعی چین منتشر شده بود. اندک زمانی بعد، او پیش بینی کرد تعداد کشته شدگان به صورت روزانه کاهش خواهد یافت.  

سه هفته بعد، لویت به روزنامه "چاینا دیلی" گفت که نرخ رشد ویروس به اوج خود رسیده و پیش بینی کرد که تعداد موارد تایید شده از مبتلایان به کرونا تا 80 هزار نفر متوقف شده و حدود 3 هزار و 250 نفر آنها نیز کشته خواهند شد. 

به نوشته لوس آنجلس تایمز، این پیش بینی به میزان بسیار زیادی دقیق از آب درآمد: تا 16 مارچ، چین 80 هزار و 298 مورد ابتلا به کرونا را تایید کرده بود که 3 هزار و 245 نفرشان کشته شده بودند – آن هم در کشوری با 1.4 میلیارد نفر جمعیت - که در آن سالانه 10 میلیون نفر می میرند.  تعداد موارد جدید ابتلا به حدود 25 نفر در روز کاهش یافته و از چهارشنبه گذشته تاکنون هم هیچ موردی از گسترش کرونا در جامعه گزارش نشده است. 

لویت که در سال 2013 به خاطر ابداع مدل های پیچیده از سیستم های شیمی، برنده جایزه نوبل شیمی شده بود، همین وضع را در سایر کشورها می بیند، حتی در کشورهایی که مانند چین جداسازی بسیار گسترده را اعمال نکرده اند. 

وی 78 کشور را با بیش از 50  مورد کرونا در روز تجزیه و تحلیل کرده، می گوید <<علایم بهبود وجود دارد. اعداد و ارقام همچنان متغیرند اما علایمی آشکار از کاهش رشد دیده می شود.>> 

به عنوان مثال در ایران، تعداد موارد جدید تایید شده در هفته گذشته نسبتا ثابت بود، یعنی هزار و 133 مورد در روز دوشنبه تا هزار و 148 مورد در روز جمعه. 

البته رفع بحران اولیه به معنای آن نیست که این ویروس دیگر بازنخواهد گشت: چین هم اکنون بسیار تلاش می کند تا امواج جدید آلودگی را از مکان هایی متوقف کند که گسترش ویروس در آنها از کنترل خارج می شود. لذا سایر کشورها هم با مشکل مشابه مواجه خواهند شد. 

لویت می گوید جداسازی مردم نقشی بسیار حیاتی ایفا می کند - به ویژه ممنوعیت تجمعات گسترده – زیرا این ویروس آنقدر جدید است که مردم نسبت به آن هیچ گونه ایمنی ندارند و تولید واکسن آن هم ماه ها طول خواهد کشید. << اکنون زمان بیرون رفتن و صرف نوشیدنی با رفقا نیست.>> وی همچنین نقش واکسن آنفلوآنزا را در مقابله با کرونا مهم می خواند. 

لویت از رسانه ها به خاطر ایجاد وحشت غیرضروری انتقاد کرده و می گوید تمرکز رسانه ها بر تعداد تجمیعی موارد ابتلا و برجسته کردن سلبریتی هایی است که مبتلا می شوند. در حالی که به گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در آمریکا، در این کشور از ماه سپتامبر تاکنون 36 میلیون نفر به آنفلوآنزا مبتلا شده و 22 هزار نفرشان کشته شده اند، اما این آمار کشته ها عمدتا در گزارشات قید نمی شود. 

وی معتقد است این ویروس تنها وقتی به صورت سریع رشد می کند که تشخیص داده نشود و یا کسی برای کنترل آن اقدام نکند. این مساله ای است که در کره جنوبی رخ داد. << مردم باید قهرمان بوده و اعلام کنند که به این ویروس مبتلا هستند.>> البته وی می گوید برای تشخیص اولیه ابتلا، نباید تست داد بلکه باید دمای بدن بررسی شود، و بلافاصله پس از آن جداسازی صورت گیرد، یعنی روشی که اکنون در چین اجرا می شود. 

لویت می گوید در حالی که نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا ظاهرا به میزانی چشمگیر بالاتر از آنفلوآنزا است، به سادگی می توان گفت << دنیا به آخر نرسیده است.>>

وی تخمین می زند، در معرض کرونا بودن، خطر مرگ فرد را تا دو ماه آینده دو برابر می کند.  اما خطر این که مردم در این دو ماه بمیرند، بسیار پایین است. << واقعیت آن است که اوضاع تقریبا  آن طور که به نظر می رسد، وحشتناک نیست.>>



دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۵۰۲۳۲۳:۱۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۴
بازم دم این گرم . یه امید داد . یه روحیه داد . پای حرفای پزشکان خودمون که میشینی ؛ خود بخود رو به قبله میشی !
ناشناس۱۳۸۵۶۴۵۰۹:۵۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۵
نظامیان 1 ماه اوضاع را در دست گیرند تا کرونا کنترل شود
ناشناس۱۳۸۵۷۰۶۱۰:۳۴:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۵
باز گفتی اونطرفیا فلانن ما بیسار ایشونم یه پزشکه و نظرشو گفته و قابل احترام . اینکه تو خودتو باختی بیشتر از همه به شخصیت خودت برمیگرده وگرنه همه اینطور نیستن
ناشناس۱۳۸۵۷۶۲۱۰:۵۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۵
پزشکان که کارشان است و با اطلاع حرف می زنند اما بهتر است پای حرف هنرمندان ننشینیم که در این بحبوحه گمان می کنند تزریق یأس و ترس و نا امیدی به مردم نشانه روشنفکری است!
ناشناس۱۳۸۵۰۲۴۲۳:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۴
دمت گرم مرد . خدا پدر مادر تو بیامرزه
ناشناس۱۳۸۵۰۲۶۲۳:۱۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۴
الکی جایزه نوبل بهش ندادن چرا به ما نمیدن ؟!
ناشناس۱۳۸۵۰۳۳۲۳:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۴
ای کاش مملکت ما هم ۴ تا متخصص به درد بخور داشت مثل مایکل لویت
ناشناس۱۳۸۵۹۱۹۱۲:۰۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۵
چرا این قدر خود تحقیر پنداریم؟؟؟ و این قدر صفر و صدی همه را رد می کنیم؟؟؟
ناشناس۱۳۸۵۰۳۹۲۳:۲۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۴
کشورهای دیگه کارشناس دارن ما هم دلمون خوشه که مثلا کارشناس داریم . در موضوع کرونا پای حرفای غیر کارشناسی کارشناسای خودمون که میشینی بلافاصله باید بپری و برای خودت سنگ قبر سفارش بدی .
ناشناس۱۳۸۵۰۵۰۲۳:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۴
پیشنهاد میکنم مایکل لویت به مدت ۱ ماه بصورت نام الاختیار مامور شود در ایران و بشود رییس ستاد مقابله با کرونا قول میدم ۱ ماهه کرونا جمع شه . خوبه دیگه آمریکایی هم نیست و متولد بلاد کفر هم نیست و دنبال جنگ بیولوژیک با ما هم نیست جاسوس هم نیست
ناشناس۱۳۸۵۴۹۱۰۸:۳۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۵
اگر ایشان این مسوولیت رو انجام دهد پس اینهمه ستاد بحران که تشکیل شده چه می شود مسـٔله جنگ بیولوژیکی چه می شود نتیجه آمارها ..چه می شود ..
ناشناس۱۳۸۵۹۹۷۱۲:۳۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۵
امان از جوگیری همین احساساتی بودن‌ها است که کار مدیریت ما را به اینجا رسانده
ناشناس۱۳۸۶۳۳۴۱۵:۱۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۵
اسراییلیه ویکی پدیا رو ببین عمرا مسئولان راهش نمیدن !!!
ناشناس۱۳۸۵۰۶۳۲۳:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۴
مایکل باید یه جلسه توجیهی بگذاره برای نمکی و روحانی و نوبخت و کل اعضای ستاد اطلاع رسانی کشته های کرونا و جهانگیری و .
ناشناس۱۳۸۵۰۷۶۲۳:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۴
مشکل اصلی اینه که آمار مبتلایان رو میشه بسیار کم کرد اما به صفر نمیشه رسوند .... و هر موقع دولت ها یکم شل کنن بیماری دوباره شیوع پیدا میکنه. و این به این معنیه که ما باید مدتی رو در ترس زندگی کنیم. و سوال نگران کننده اینه که دولتها و مردم تا چه حد میتونن در مقابل خسارات اقتصادی طاقت بیارن؟
ناشناس۱۳۸۵۰۸۳۲۳:۵۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۴
این مشکل فقط با کمک اشخاصی که با ماورا الطبیعه ارتباط داشته باشند حل میشود اشخاصی نظیر مرتاضان هندی که با چشمان خود قطار در حال حرکت را میخکوب میکنند
ناشناس۱۳۸۵۵۲۲۰۸:۵۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۵
.. اونا هم یه دفعه صبح زود ۸۴ میلیون ایرانی رو یکدفعه با قیمت بنزین میخکوب کردن
ناشناس۱۳۸۵۱۰۲۲۳:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۴
این اقا دچار توهم شده، کل دنیا دچار بحران است، چین هم دو ماه ووهان رو کامل قرنطینه کرد تا موفق شد.
کلمیس۱۳۸۵۱۴۶۰۰:۲۲:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۵
اقای مایکل اعتراض دارم معمولا درمسابقات ورزشی تیمی رسم براین هست به نفرات اول تا سوم کاپ میدهند وبه بهترین تیم بااخلاق کاپ اخلاق حالا برای جایزه نوبل باید به چین تعلق بگیرد که بخوبی درمهارکرونا نسبت به دنیا موفق بود ..
ناشناس۱۳۸۵۴۴۵۰۷:۳۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۵
تنها راهی که تا حالا جواب داده قرنطینه است. یعنی مسافرت ممنوع و مردم تنها برای نیازهای ضروری مانند خرید خوراک از خونه بیرون بیان و بیرون هم هیچکس از فاصله دو متری دیگری نزدیک تر نشه. محل کار هم برای کسایی که مجبورن کار کنن همینطور باید باشه. فقط محل کارهایی که ضروریه یا از خونه نمیشه انجام داد باید باز باشن. همه فروشگاههای غیر مواد غذایی و غیر داروخانه تعطیل. این تنها چیزیه که تا حالا جواب داده. همه کشورها اول مقاومت کردن ولی وقتی بیماری گسترش پیدا کرده آخر به اینجا رسیدن. اگه زنجیره سرایت قطع بشه بیماری تحت کنترل در میاد و اینجا و اونجا چند نفری بیمار میشن تا دارویی واکسنی پیدا بشه. وگرنه هیچ نظام سلامت در هیچ جای دنیا پاسخگوی همه گیری کرونا نیست. نه به اندازه کافی تو دنیا دستگاههای آی سی یو هست و نه پزشک و نه پرستار. به محض اینکه شل رفتار کنی اتاق های آی سی یو پر شده و دیگه حتی برای بیماران قلبی و ریوی و تصادفی و عمل جراحی آی سی یو پیدا نمیشه و میزان مرگ و میر غیر کورونایی هم بالا میره.
ناشناس۱۳۸۵۶۲۲۰۹:۴۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۵
چقدر دقیق پیش بینی کرد اگر کسی دیگه بود میگفتن پیشگو است در حالیکه با استفاده از تحلیل داده ها اینکار و انجام داد
ناشناس۱۳۸۵۸۲۱۱۱:۲۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۵
داروی کرونا فقط توسط دانشمندان ایرانی داخلی و متعهد حتما ساخته و به دنیا معرفی میشود.
ناشناس۱۳۸۵۸۳۹۱۱:۲۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۵
دلتون خوش نشود. این حرف برای کشورهایی است که قرنطینه کامل را رعایت کننند، مثل چین، کره، فرانسه و .. کشور ما که میلیونها نفر مسافرت می روند و رئیس جمهور ما معذرت می خواهد که شرمنده ام که جلوی سفر مریض های کاملا واضح را می گیرم، تا مدتها درگیر این بیماری است.
ناشناس۱۳۸۵۹۲۵۱۲:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۵
الان که دارن هشدار میدن هنوز یه عده موضوع رو جدی نگرفتن و بیخیالن هشدار ندن که دیگه هیچ چی.
حسین۱۳۸۶۰۰۴۱۲:۳۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۵
سیستم رفع بحران در ایران مدل آتش سوزی در پالایشگاه های ایران است، بگذارید بسوزد تا مواد سوختنی تمام شود.
ناشناس۱۳۸۶۰۹۵۱۳:۲۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۵
عجب شما منتظرید یکی یک حرفی بزنه و بعد بگید کشورهای دیگه کشور ما!!! بسه دیگه چقدر تلخ هستید و چقدر دلداده کشورهای دیگه شما اصلا بیانیه و تحلیل علمی مرکز اپیدمیولوژی کشور خودمون رو خوندید؟
سلام۱۳۸۶۲۵۰۱۴:۳۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۵
چین به طور کامل غلبه نکرده، بلکه دیگه تست نمی‌گیره به همین دلیل هم آمارش صفر شده!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین