ایده ای برای کمتر کردن تلفات ناشی از بیماری کرونا

گزارش بازرگانی - گروه فناوری الف،   3981219108
ایده ای برای کمتر کردن تلفات ناشی از بیماری کرونا

ویروس کرونا به بیش از ۹۰ کشور جهان سرایت کرده و هر روز به آمار مبتلایان این بیماری افزوده می‌شود. 

 

در همه‌ی کشورها به دو روش بیماران بیماران را تشخیص می‌دهند. روش اول از طریق تب سنج‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد که در اغلب کشورها از جمله ایران نیز از این شیوه استفاده می‌شود. در روش دوم نیز در آلمان، چین و چند کشور پیشرفته‌ی دیگر برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود. در این روش از طریق دوربین حرارت‌سنج و تکنولوژی تشخیص چهره حرارت بدن افراد را به صورت دسته‌جمعی و بدون دخالت دست اندازه‌گیری می‌کنند.

با توجه به اینکه در کشور ما از تب‌سنج‌های دیجیتالی استفاده می‌شود و برای سنجش تب افراد، نیاز به نزدیک کردن دستگاه به فاصله‌ی ده سانتی‌متری است؛ احتمال انتقال بیماری از فرد مبتلا به کادر درمانی و پزشکان را بالا می‌رود و همان‌طور که می‌دانید، چند تن از جان‌باختگان به وسیله‌ی کرونا از پرسنل درمانی و پرستاران عزیز کشورمان هستند. همچنین این روش نیاز به زمان بالا و نیروی کار زیاد دارد که این موضوع نیز از مشکلات روش مذکور است.

بهزاد قاسمی، کارشناس امنیت سایبری و متخصص جرم‌شناسی سایبری و توسعه‌ی نرم افزارهای اپن‌سورس و امنیتی، ایده‌ی جالبی دارد که به وسیله‌ی آن می‌توان مشکلات روش تب‌سنج‌های دیجیتالی را تا حد بسیار بالایی رفع کرد.

ایده‌ چیست؟

قاسمی می‌گوید: «در کشورهای پیشرفته توسط دوربین‌هایی که درون آن‌ها لنز حرارت سنج قرار گرفته افراد را به صورت دسته‌جمعی مورد بررسی قرار می‌دهند؛ البته این شیوه نیز دارای اشکالاتی است. گزارش‌ها نشان داده است که این دستگاه‌ها قادر به تشخیص کامل افراد و میزان دقیق دما نیست. همچنین تراکم جمعیت نیز در اسکن لحظه‌ای تاثیرگذار بوده و باعث ایجاد خطا می‌شود. ایده‌ی من به این صورت است که روی یک برد چند ماژول حرارتی قرار می‌گیرد و به عنوان یک اسکنر اختصاصی برای تشخیص افراد مشکوک به کرونا استفاده می‌شود. دستگاه مذکور بدون دخالت نیروی انسانی کار کرده و عیب‌های حرارت سنج خارجی را نیز برطرف می‌کند.»

نحوه‌ی کار دستگاه مذکور چگونه است؟ او می‌گوید: «این دوربین دمای بدن را با ضریب بسیار پایین‌تری نسبت به دوربین‌های موجود اندازه‌گیری می‌کند و این فرآیند از فاصله‌ی ۳۰ متری و به صورت همزمان روی ۵۰ فرد انجام می‌گیرد. دستگاه به شبکه متصل است و اطلاعات را برای بررسی به مرکز مانیتورینگ ارسال می‌کند. علاوه بر تشخیص دما، افراد مشکوک به کرونا را از طریق تشخیص چهره شناسایی کرده و با هشدار، به اپراتور در مرکز مانیتورینگ اطلاع‌رسانی می‌کند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ایده‌ی او به سرمایه‌گذاری مالی نیاز دارد گفت: «خیر. این دستگاه نه نیاز به سرمایه‌ی مالی دارد و نه قرار است که به فروش برسد. این پروژه پس از تست و اجرا تمامی اطلاعات، اعم از معماری سخت‌افزاری، سورس کد نرم‌افزاری و نحوه‌ی راه‌اندازی آن در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.»

چطور می‌توان این دستگاه را ساخت؟

قاسمی گفت: «مانند دوربین‌های مداربسته که از یک برد ضبط‌کننده‌ی تصویر دیجیتال استفاده می‌کنند؛ من از نسل چهارم بردهای رزبری پای برای برد اصلی دستگاه استفاده کرده‌ام که هم قدرت خوبی دارد و هم به راحتی می‌توان هر مدل پردازشی را روی آن پیاده کرد. از آنجا که رزبری پای را می‌توان نوعی برد اپن سورس در نظر گرفت، این امکان وجود خواهد داشت تا با توجه به نیاز، سیستم‌عامل و یا برنامه‌های مدیریتی اختصاصی‌تری را روی این برد توسعه داد و اضافات سیستم‌عامل را در راستای بهبود عملکرد و استفاده‌ی بهینه از منابع، حذف کرد. در نتیجه بازدهی بیشتری در خروجی پروژه حاصل می‌شود.»

 

بهزاد قاسمی در ادامه توضیح داد که برای ساخت دستگاه مذکور به چه اطلاعاتی و کمک‌هایی نیاز است: «من برای پیاده‌سازی این ایده‌ی نه چندان سخت و دور از اجرا نیاز به اطلاعات دقیق‌تری از پارامترهای بیماران کرونایی مانند حداقل و حداکثر میزان دما، میزان حجم تنفسی و مقدار دقیق عناصر دریافتی در دم و بازدم، در سنین مختلف را دارم. همچنین در صورت وجود علائم فیزیکی، نیاز به این اطلاعات نیز ضروری است.

برای ساخت این دستگاه نیاز به همکاری و همراهی برنامه‌نویسان یا تکنسین‌های الکترونیک است. از فرد یا افرادی که توان تحقیق روی پروژه را دارند؛ یا مجموعه‌های علمی پژوهشی که توان تولید این محصول را با سرعت بیشتری دارند نیز دعوت به همکاری می شود. برای برقراری ارتباط با من می‌توانید به بلاگ شخصی بنده به نشانی https://b.qasemi.pro مراجعه نمایید. این پروژه هرچه زودتر به مرحله‌ی اجرا برسد می‌تواند جان افراد بیشتری را نجات دهد.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین