دو راهی سخت کرونا ؛ قرنطینه شود یا نه؟!

گروه اجتماعی الف،   3981219105 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با شدت گرفتن روند ابتلا به کرونا در ایران موضوع قرنطینه شهرهای آلوده بار دیگر موضوع بحث و اظهار نظر قرار گرفته است. اگر چه وزارت بهداشت این روش را غیرعلمی و قدیمی نامیده بود اما همزمان در چین و ایتالیا چنین سیاستی در پیش گرفته شد.

دو راهی سخت کرونا ؛ قرنطینه شود یا نه؟!

به گزارش الف، با شیوع کرونا در استان های مختلف کشور، تصمیم هایی جهت کنترل این ویروس و جلوگیری از ابتلای مردم به بیماری اتخاذ و اجرایی شد. 

از جمله این تصمیمات باید به تعطیل شدن مدارس و دانشگاه ها، کاهش ساعات اداری، ضدعفونی کردن فضاهای عمومی مانند بازارها و خیابان های اصلی اشاره کرد. 

وزارت بهداشت نیز اعلام کرد 300 هزار اکیپ را برای شناسایی مبتلایان به کرونا و کنترل بیماری در کل کشور به کار خواهد گرفت.  همچنین تلاش شد برخلاف روزهای اول که ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی کننده، الکل و ... در دسترس مردم قرار نداشت تهمیدات برای دسترسی بیشتر مردم به این مواد فراهم شود. البته هنوز هم با وجود گذشت حدود سه هفته از رسانه ای شدن کرونا برخی اخبار نشانگر این است که در این باره توزیع مناسبی نیز تاکنون انجام نشده است.

اما یکی از موضوعاتی که از همان روز اول بحث و جدل های فراوانی پیرامون آن بوجود آمد قرنطینه شدن شهرها بوده است. اجماع در بین پزشکان وجود دارد که تردد افراد در و بین شهرها با توجه با قدرت بالای انتقال ویروس می تواند دامنه افراد ابتلا را به شدت افزایش دهد.

بحث قرنطینه ابتدا درباره استان هايی مانند قم و گيلان مطرح بود که با واکنش منفی مسئولان وزارت بهداشت مواجه شد.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت درباره قرنطینه شهرها گفته بود: ما به هیچ وجه با قرنطینه موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول است برای طاعون و وبا. چینی‌ها هم از قرنطینه‌ای که انجام دادند راضی نیستند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز 9 اسفند در حاشیه جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا گفت: به چیزی به عنوان قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و این روش را علمی نمی‌دانیم.

وزیر بهداشت عنوان کرده بود: به دنبال کنترل ایاب و ذهاب افراد هستیم. خواهش من این است که ترددها به حداقل برسد، مگر موارد بسیار ضروری و با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی بین مسافران نیست.

با وجود تاکید بر قرنطینه خانگی، با تعطیلی شدن دانشگاه ها و مدارس و روانه شدن مردم به سمت شمال دوباره این بحث داغ شده است. در واقع به نظر می رسد اکثریت مردم برخلاف تاکیدات مسئولان که دائماً از قرنطینه سخن می گویند چندان این موضوع را جدی نگرفته و نه تنها به قرنطینه خانگی نرفته بلکه به سمت شهرهای شمالی نیز روانه شده اند. 

درباره این که چرا مردم آن چنان که باید و شاید قرنطینه خانگی را جدی نگرفته اند دلایل متفاوتی مطرح شده است. برخی مشکلات و موضوعات اقتصادی مردم، عدم تعطیل شدن کامل ادارات و ... عنوان کرده اند.

حمیدرضا جلایی پور، جامعه شناس بر این اعتقاد است: خود حکمرانان در ادبیات و رفتارشان آن‌چنان که ضروری است نشان نمی‌دهند که بحران را جدی گرفته‌اند. ماسک نزدن در جلسات مدیریت بحران (مثلا بر خلاف همه اعضای کابینه‌های کره جنوبی و چین)، صحبت از «عادی شدن روال امور» توسط رئیس جمهور (بر خلاف مثلا رئیس دولت‌های چین، کره جنوبی و ژاپن که از «شرایط اضطراری» سخن می‌گویند) و موارد پرشمار ابتلا در میان خود مسئولان و مدیران، از نشانه‌های این به حد کافی جدی نگرفتن ابعاد بحران است و طبیعی است که پیام‌شان به جامعه هم عملا در حد کافی جدی گرفته نشود. مثلا اگر رئیس جمهور خودش رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌شد و در پیام‌های صریح‌تر از جدیت و اضطرار موضوع سخن می‌گفت و در ستاد مدیریت بحران، علاوه بر پزشک‌ها، از متخصصان بهداشت محیط، رسانه، بسیج اجتماعی و حکمرانیِ بحران بیشتر استفاده می‌شد، شهروندان پیام صریح‌تری از دولت می‌گرفتند و متناسب با آن رفتارشان را جدی‌تر تغییر می‌دادند.

بر اساس طرحی که کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توییتر منتشر کرده بود نشان می داد مسافرت هایی که از مرکز کشور صورت گرفته بود موجب گسترش ویروس به سراسر کشور شده بود.

مسئولان وزارت بهداشت در حالی از غیرعلمی بودن قرنطینه سخن می گویند که اخیراً ایتالیا و چین از این راهکار برای مقابله با ویروس کرونا بهره گرفته بودند. 

روز 18 اسفند ماه دولت ایتالیا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بخش های زیادی از کشور را قرنطینه کرد. بر این اساس منطقه لومباردی با حداقل 16 میلیون نفر جمعیت و 14 استان از چهار منطقه دیگر از جمله شهرهای ونیز، مودنا و پارما در قرنطینه اجباری قرار گرفتند. مطابق این تصمیم هرگونه تردد از مبدأ یا به مقصد مناطقی که در قرنطینه قرار گرفته اند، جز در موارد اضطراری ممنوع است.

 قبلاً نیز قرنطینه ووهان و چند شهر دیگر در استان هوبی چین موجب شده بود که نرخ موارد ابتلا به کرونا به شدت کاهش یابد. اخیراً سازمان بهداشت جهانی از اقدام چینی ها در قرنطینه ووهان و کنترل بیماری تقدیر کرده بود و آن را اقدامی مناسب جهت جلوگیری از گسترش ویروس توصیف و ارزیابی کرده بود.

موافقان و مخالفان قرنطینه 

میزان سفر شهروندان اگر زیاد باشد عامل اصلی گسترش مکانی، عدم قطع زنجیره و عدم توانایی برای کنترل کرونا خواهد بود. 

به دلیل همین مسئله بود که برخی از مردم در ورودی شهرهای شمالی زنجیره انسانی تشکیل داده بودند و از ورود خودروهای غیربومی ممانعت به عمل می آوردند. البته ورود مستقیم مردم به مسئله می تواند پیامدهای دیگری را نیز به همراه داشته باشد. در واقع این مسئله می تواند حتی به یک بحران جدی تبدیل شود و مردم را روبه روی هم قرار دهد. از این زاویه وظیفه حاکمیت است به نوعی این مسئله را مدیریت نماید.

اما درباره قرنطینه شهرها، چگونگی انجام آن و ... از روز اول دلایل مختلفی بیان شده است. 

موافقان قرنطینه بر پیشگیری سریع از عفونت، تمرکز منابع و ارائه خدمات، کمک به سیستم درمان، جلوگیری از گسترش بیش از حد بیماری و ... تاکید دارند. موافقان معتقدند عدم قرنطینه موجب گسترش بیش از حد بیماری می شود و باعث درگیر شدن کسر بیشتری از مردم خواهد شد.

در مقابل عده ای بر این اعتقادند عملیاتی شدن قرنطینه یک یا چند شهر موجب اختلال اقتصادی،تعطیلی کسب و کار مردم، تلف شدن منابع مالی بدون آورده مناسب، از بین رفتن گردشگری و ... خواهد شد. همچنین قرنطینه تبعات سیاسی، امنیتی و روانی برای مردم و جامعه به همراه داشته باشد. 

از دید برخی کارشناسان موفقیت قرنطینه، مستلزم وجود یک سیستم قوی اطلاع‌رسانی، دانش به‌روز، ساختار قوی مدیریتی و حمایت و هماهنگی کامل بخش‌های مختلف جامعه به خصوص در سطح حاکمیتی، بودجه، نیروی انسانی، تجهیزات و زیرساخت‌های ارائه خدمات مختلف از راه دور است. بنا به همین دلایل است که سازمان جهانی بهداشت قرنطینه کامل شهرها را منوط به عملی بودن آن در هر کشور و در نظر گرفتن همه ابعاد این امر می‌داند.

به دلایلی که در بالا به آنها اشاره شد برخی بر این اعتقادند در حال حاضر قرنطینه کامل یک یا چند شهر بخصوص شهرهای کانونی کرونا ممکن نیست اما باید می باید کنترل شدید رفت و آمد برقرار شود تا زنجیره انتقال ویروس شکسته شود تا بتوان بیماری را کنترل و روند صعودی ابتلایان به آن را کاهشی کرد.

نشریه اکونومیست در گزارشی که اخیراً درباره شیوه مدیریت بیماری کرونا منتشر کرده در این باره عنوان می کند: حتی اگر بسیاری از کشورها نتوانند دقیقا از چین کپی‌برداری کنند یا به این نتیجه برسند که نباید چنین کنند، تجربه‌ای که چین از سر گذرانده سه درس مهم برای ما داشته است: اول اینکه با مردم حرف بزنیم، دوم اینکه از سرعت انتقال بیماری بکاهیم و سوم اینکه نظام سلامت را برای اوج‌گرفتن تقاضای تجهیزات بهداشتی و خدمات درمانی آماده کنیم.

با توجه به توضیحاتی که داده شد اگر مدیریت هوشمندی برای کنترل شیوع ویروس کرونا نباشد، با مردم صادقانه رفتار نکرد و منابع به طور صحیح تخصیص داده نشود نه تنها کنترل بیماری سخت می شود بلکه امکان شیوع و گسترش آن نیز بیش از پیش فراهم می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۶۶۵۷۲۰۹:۰۸:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
با گرم شدن هوا تمام می شود روزی صدنفردر تصادف والودگی می میرند نمی ترسید
ناشناس۱۳۶۶۷۳۹۱۰:۳۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
پیشگیری ها از اوایل بهمن باید شروع میشد بسیاری از مراسم ها و کارها را میشد در زمان دیگری انجام داد و شعار پیشگیری مقدن بر درمان را انجام داد
ناشناس۱۳۶۸۳۱۶۱۱:۴۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
اگر قرنطینه اثر داشت کرونا از چین به اینجا و جاهای دیگر نمیرسید
على۱۳۶۶۷۸۵۱۰:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اقتصاد ورشكسته ما مانع قرنطينه بود
ناشناس۱۳۶۷۱۵۵۱۴:۵۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
تهیه کارت شهروندی برای آینده ضروری است
ناشناس۱۳۶۷۲۸۷۱۶:۴۴:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
کارت شهروندی دیگه چه صیغه ای هست!؟ شناسنامه کارت ملی کارت شهروندی من شهروند نیستم. کارت هم نمی‌خواهم.
ناشناس۱۳۶۶۹۵۱۱۲:۴۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
شما منتظر باش تا گرما برات حلش کنه!
ناشناس۱۳۶۷۰۳۱۱۳:۲۹:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده دلتونو به گرم شدن هوا خوش نکنید و کرونا، آنفولانزا نیست. اوکی پس استدلال شما اینه که چون برفرض سالی 20000 هزارتا تو تصادفتا میمیرند پس اشکال نداره سالی 40000 هزارتام در اثر کرونا در کشور بمیرند!!! احتمالا سنت هم زیاد نیست، دیگه خیالت راحت راحته!!! نتیجه: ظاهرا حتما باید یک بلایی سر یک سری افراد بیاد تا درس بگیرند!!!
ناشناس۱۳۶۸۳۲۷۱۱:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
سازمان جهانی بهداشت ضمنا اعلام کرده مرکز انتشار بیماری تاجر عربستانی بوده که وارد تهران شده
ف.خ۱۳۶۷۳۷۵۱۷:۵۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
موافقم. ضمن اين كه سالانه ٢٠٠ تا ٣٠٠.٠٠٠ نفر در جهان از آنفولانزا مى ميرند و كسى مطلع نمى شود.
ناشناس۱۳۶۷۶۲۵۲۱:۳۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
برخی خودشان را علامه دهر میدانند و جهان را جاهل فرض میکنند
ناشناس۱۳۶۶۵۸۰۰۹:۱۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
الف جان قم و گیلان شهر نیستند شاید استان باشند
ناشناس۱۳۶۶۵۸۴۰۹:۱۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
غیر علمی و غیر منطقی برای شهر قم بود، ولی برای بقیه شهرها روشی مدرن و کارآمد هست. فقط اسمشو ممکنه عوض کنند.
على اصقر۱۳۶۶۵۹۰۰۹:۱۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
بخشي از مردم كه درآمد ثابت يا غيرحضوري مثل بورس دارن، به مشاغل روزمزد توجهي ندارن. ما بايد قبل از كرونا، دهك هاى پايين را شناسايي مى كرديم تا در اين مواقع آن ها را حمايت مى كرديم. نه اينكه هنرمندان را از مالياتي كه قبلا هم نمي پرداختند معاف كنيم
ناشناس۱۳۶۶۵۹۵۰۹:۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
نوشدارو بعد از مرگ سهراب ای به قربانت آمدی ولی حالا چرا
ناشناس۱۳۶۶۶۰۵۰۹:۲۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
هنوز روی جواب این سؤال موندید؟!
ناشناس۱۳۶۶۹۱۴۱۲:۲۸:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
به نظرم جوابش را ازاول هم می دانستند ولی چون نمی شد قم را قرنطینه کنند، با قرنطینه هم مخالف شدند.
ناشناس۱۳۷۰۲۹۵۱۶:۵۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
چرا نمی شد؟به نظر من جواب صحیح آن ناتوانی دولت است بقیه اش بهانه آوری و فرافکنی است.
ناشناس۱۳۶۶۶۰۸۰۹:۲۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
الان دیگه ! وقتی ویروس در سراسر کشور شیوع پیدا کرده! ما ایرانی جماعت استاد فرصت سوزی هستیم.
ناشناس۱۳۶۶۶۰۹۰۹:۲۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
مثل اکثر مواقع اشتباه عمل کردید باید همون اول قم را قرنطینه میکردین
ناشناس۱۳۶۶۶۱۰۰۹:۲۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
قابل توجه ولک ها الکل برای ضد عفونی کردن دست ها و یا سطوح است لطفا سر نکشید خوردنی نیست ها
تبریزی۱۳۶۶۷۸۶۱۰:۵۸:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
به نظرت کسی که این موضوع رو نمی دونه میاد الف بخونه؟
مازندرانی۱۳۶۶۹۹۹۱۳:۱۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
وقتی زیاد بخوره هر کاری ممکنه بکنه
ناشناس۱۳۶۶۸۲۸۱۱:۱۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
چند هزار سال فقط خورده شده چند صد ساله برای ضد عفونی هم به کار میره
ناشناس۱۳۶۶۹۸۵۱۳:۰۳:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
آخه اینها از همین الکل های آمپول زنی متانول خورده اند اگر الکل طبی اتانول خورده بودند مرگ و میر نداشت بجای سنتی صنعتی زدند آ هی گفتند کا عجب حالی داد
ناشناس۱۳۶۸۸۳۰۱۵:۱۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
دوست عزیز متانول یا الکل چوب هیچ کاربردی در آمپول زنی و پزشکی نداره.اون اتانول ه عزیزم. لطفا اگر اطلاعات ندارید اظهار نظر هم نکنید.
ناشناس۱۳۶۶۶۱۱۰۹:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اگر قرنطینه شیوه قدیمی است چرا ایتالیا و چین مبادرت به چنین کاری کردند؟ چرا فرصت ها را از دست می دهیم
ناشناس۱۳۶۶۶۱۴۰۹:۲۹:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اگر قم قرنطینه شده بود ویروس تا الان کنترل شده بود.
امیر۱۳۶۶۶۱۶۰۹:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
نه بابا! آقای چیز , قرنطینه مال جنگ دوم جهانیه. مگه دانشمند وزارت بهداشت نگفت.
ناشناس۱۳۶۶۸۵۶۱۱:۳۱:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
آره همون آقای چیز که فردای افاضه این بیانات فوق علمی و مدرن خودش راهی قرنطینه شد!ههه
ناشناس۱۳۶۶۶۱۹۰۹:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
واقعا در ایران در مدیریت ضعیف هستیم چه برسد به مدیریت بحران!!!
ناشناس۱۳۶۶۶۳۰۰۹:۳۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اینها هنوز در تهیه ماسک و الکل برای پرسنل بیمارستانها مانده اند بعد صحبت از غیرعلمی و قدیمی بودن قرنطینه میکنند,
ناشناس۱۳۶۶۶۳۸۰۹:۴۳:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
قرنطینه!! تکلیف دولت با خودش مشخص نیست. آیا شرایط عادی است یا بحرانی؟ دولت ما نمی داند. ای کاش قم را قرنطینه کرده بودند.
ناشناس۱۳۶۶۸۵۳۱۱:۲۹:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
دولت در اقدامی شدیدا مسخره(!!)دانشگاه ها و مدارس رو تعطیل اما باقی ادارات و سازمانها رو فول تایم نگه داشته!!!خداییش مثلا منی که کارمند وزارت فلانم کرونا نمیاد سراغم؟!؟!؟!؟!؟!؟فقط فرهنگیا رو آلوده میکنه؟!؟!؟!؟!؟
کامران۱۳۶۶۶۴۱۰۹:۴۳:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
برادر این حاشیه روی کافی است . شهرها را قرنطینه کنید به این مدیران سست عنصر که در خواب هستند امیدی نیست زندگی مردم در خطر نابودی است . از چین یاد بگیریم . از تجربیات مدیریتی آنها بیاموزیم هرچند آنها هم در ایجاد مشگل ما سهم داشته اند .
معلم۱۳۶۶۶۵۵۰۹:۵۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
با توجه به تلفات جاده ای 50 نفر در روز به علت تصادف، رانندگی باید ممنوع شود.
ناشناس۱۳۶۶۸۷۱۱۱:۴۶:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
قیاس مع الفارق است. تصادفات جاده ای مسری نیست ولی این بیماری از فردی به فردی سرایت می کند. افتاد!
ناشناس۱۳۶۷۱۵۶۱۴:۵۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
با تصادف تو جان دیگران را هم میگیری. انفولانزا هم مسری است. گناه از علم ژنتیک است که این موتانت را اشکار کرد وگرنه به حساب انفولانزا گذاشته می شد.
محمود۱۳۶۶۹۱۰۱۲:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اصلا متوجه قضیه و وضعیت جامعه نیستید متاسفانه
حبیب۱۳۶۷۲۵۴۱۶:۱۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
با این افق دید معلم هم هستی ، اگر این مرض اپیدمی بشه تلفاتش معلوم نیست چند صد هزار نفر باشه .
صبری۱۳۶۹۳۳۱۲۰:۱۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
درست رانندگی بکنید یه نفر هم تلفات رانندگی نمیدید.
ناشناس۱۳۶۶۶۵۸۰۹:۵۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اینجاهاست که می شود فهمید خیلی از مدیران ما مدیر نبودند و نیستند . مدیریت به معنی زور گفتن به زیر دستان نیست.
ناشناس۱۳۶۶۶۶۳۰۹:۵۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
تا مسئولین بخوان به جمع بندی برسن نصف ایران آلوده شدن
ناشناس۱۳۶۶۸۸۴۱۱:۵۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
نصف؟!!همین الانم کلا ایران آلوده شده
ناشناس۱۳۶۶۶۶۵۰۹:۵۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
استخوان لای زخم نگذارید چند شهر با وضعیت قرمز را قرنطینه کنید اگر نتیجه داد گستر ش دهید واگر نداد حداقل افکار عمومی اقناع میشوند تعلل باعث میشه هم پیاز بخوریم هم شلاق و اخرش هم پول راهم بدهیم
ناشناس۱۳۶۶۶۶۸۱۰:۰۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
چرا قم را قرنطینه نکردند؟
تبریزی۱۳۶۶۶۹۰۱۰:۱۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
آقا از شوخی گذشته، مجموعه فیلم های Resident Evil رو بدین همه مسئولا بطور اجباری نگاه کنن تا با مفاهیمی مثل ویروس، واگیر، قرنطینه، زامبی و ... آشنا بشن. صدا و سیما هم باید در این ایام این فیلم ها رو دائم صبح تا شب پخش کنه تا همه مردم ببینن.
ف.خ۱۳۶۷۵۱۵۱۹:۵۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
لابد بازى كامپيوترى اش را هم بازى كنند ببينند چطورى بايد مقابله كرد!
مردم۱۳۶۶۷۰۶۱۰:۲۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اکثر مردم علی رغم اخطار دارن تو بازار میچرخن باید بازار جز سوپر مارکت و نانوایی و پروتین تعطیل کنن از اونطرف ورودی به شهرهای دیگه رو فقط پلاک بومی راه بدن تنها راه نشوندن مردم تو خونه زور هست
ناشناس۱۳۶۶۷۱۴۱۰:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
قرنطینه تبعات سیاسی، امنیتی و روانی برای مردم و جامعه به همراه داشته باشد. بد بختی ما مردم ایران همینه که تو این مملکت همه چیز سیاسی امنیتی است حتی علم
ناشناس۱۳۶۶۷۲۰۱۰:۲۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
همه میدانیم که وزارت بهداشت بنا به ملاحظاتی قرنطینه را مناسب ندانست اما به این شیوه ما تا کی در خانه بنشینیم وقتی عده ای از هموطنان عزیز رعایت نمی کنند البته دولت باید با حمایت مالی از خانواده های نیازمند این امکان را برایشان فراهم کند عاجزانه استدعا داریم تا فاجعه ای غیر قابل جبران اتفاق نیافتاده اقدام شود
ناشناس۱۳۶۶۷۲۷۱۰:۳۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
عدم قرنطینه برای مردم عادی است برای مردم ما که سره از ناسره تشخیص نمی دهند و میروند به بازار و شامل حکومت نظامی باید باشیم
ناشناس۱۳۶۶۷۳۲۱۰:۳۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
قرنطینه ماله وقتی بود که فقط یک شهر قم آلوده بود‌. نه الان که کل کشور آلوده شده. الان دیگه میخاهید چی رو قرنطینه کنید؟
ناشناس۱۳۶۶۷۳۴۱۰:۳۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
چرا قم قرنطینه نشد؟ ؟
عجایب شهر۱۳۶۶۷۴۱۱۰:۳۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ایتالیا قرنطینه نشده بلکه محدودیت اعمال کرده
ناشناس۱۳۶۶۸۱۴۱۱:۱۰:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
دکتر حبیب الله پیروی، از اساتید برجسته جراحی ایران، فوق تخصص جراحی عروق، استاد و مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم ساعاتی قبل قربانی مبارزه با کرونا شد.
ناشناس۱۳۶۶۸۴۲۱۱:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
الان دیگه فایده نداره همه جا را گرفته دیره الان فقط باید حکومت نظامی اعلام بشه
ناشناس۱۳۶۶۸۴۹۱۱:۲۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
بیچاره ترین بیچاره ها همین سربازایی هستن که بدون حقوق و مزایا و امکانات هنوز تو پادگان ها نگه داشته شدن و بهشون مرخصی داده نمیشه!!گناه دارن بخدا جوونای مردم
ناشناس۱۳۶۶۸۵۷۱۱:۳۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
شگفتا آن مدیریت و این مدیریت همه امتحان خود را در بحرانها( زلزله- سیل - سقوط هواپیماها- آتش سوزیها از سانچی تا پلاسکو و...کرونا ویروس ) پس داده اند !!؟؟ تداخل قدرت در قدرت آبستن سوء مدیریت ، هرج و مرج و بحران فزون تر میشود.که نتیجه آن میشود ، فاجعه بگم ، بگم یا کی بود؟ کی بود ؟ من نبودم !
حمید۱۳۶۶۹۱۶۱۲:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
دوباره یک حادثه، دوباره غافلگیری، دوباره سردرگمی، و دوباره دروغ
ناشناس۱۳۶۶۹۵۷۱۲:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
باید ورود و خروج بین تمام استانهای کشور ممنوع بشه مگر در موارد اضطراری. تهران که بیشترین آمار ابتلا رو داره هر روز داره کلی مسافر به استانهای مختلف میفرسته. روندی که واقعا عواقب خطرناکی خواهد داشت
ناشناس۱۳۶۷۰۰۲۱۳:۱۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
سربازهای تو پادگان ها رو دریابید!جون جوانان مردم امانته دست قوای مسلح نباید اون رو خدشه دار کنند
نیما۱۳۶۷۱۴۲۱۴:۴۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
سلام. نترس، وضع اونها از من و شما بهتره. به اکثرشون مرخصی دادن. توقع نداری که پادگان ها کامل تعطیل بشه؟
مازندرانی۱۳۶۷۰۰۴۱۳:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
جلوی مسافرتها رو بگیرند جاده ها رو ببندن قطعا کمترین آمار مرگ و میر را خواهیم داشت.کرونا رو ولش پراید رو بگیرید
حمیدخان۱۳۶۷۰۲۲۱۳:۲۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ما که خودمون تو گیر داریم که قرنطینه بکنیم یا نکنیم ولی دنیا داره کل ایران را قرنطینه میکنه ....... چون خود چینی ها هم دارند القاء میکنند موارد جدید
ناشناس۱۳۶۷۰۸۲۱۴:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
وقتیکه معاون وزیر بهداشت با ان اوضاع و احوال خراب ش میاید کنار دیگران میایستد و کنفرانس خبری برگزار میکند و خود را مضحکه عام و خاص میکند، انتظار دارید وزارت بهداشت اهمیت قرنطیه کردن را درک کرده باشد.
ناشناس۱۳۶۷۱۰۷۱۴:۲۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
الان واقعا مشخص شده که تهرانی برخلاف تصور خودشون که فکر میکنن خیلی فهمیده تر از بقیه هستن،خیلی عقب افتاده اند، همشون دارن بیماری را به همه جای ایران منتقل میدن، هیچ کسی هم جلو دارشون نیست،
ناشناس۱۳۶۷۲۳۳۱۵:۵۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
عزیز من مردم همه شبیه هم هستند. چین که قرنطینه کرد با خواهش و التماس و ارشاد نکرد از توان نیروهای مسلح کمک گرفت، در ایران هم اگر می خواهند سفر نباشد جاده توسط پلیس و سپاه بسته و از تردد غیرمجاز جلوگیری شود.
ناشناس۱۳۶۷۳۲۶۱۷:۰۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اکثراشهرستانی هستند دارند میرن سری بزن ابادی ابا واجدادشون
ناشناس۱۳۶۷۱۳۰۱۴:۳۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
الان ديگه كل كشور درگير كرونا شده شهر قم بايد قرنطينه ميشد كه نشدومعلوم نيست چرا شوراي امنيت ملي وبزرگان نظام مقدرات كشوررا بدست يك فرد كم توان دادند وبا اعلام نمودن قديمي شدن قرنطينه ضربه مهلكي به كشور وارد كردند كه اكنون دولت توان مقابله با ان را ندارد
رضا۱۳۶۷۱۶۷۱۴:۵۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
رانندگی بین شهر ها را ممنوع کنید امار تلفات به شدت پایین می اید. فقط برای یک ماه.
ناشناس۱۳۶۷۲۰۴۱۵:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
حقا که وقت ظهوره
ناشناس۱۳۶۷۳۱۴۱۷:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
بیایید کرونایمان را قورت دهیم
ناشناس۱۳۶۷۷۹۲۰۰:۴۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
چینی ها قورباغه و خفاش قورت دادن اینطور شد
ناشناس۱۳۶۷۳۲۲۱۷:۰۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ادارات و تعطیل کنید اینها کرونا را به خانوادهایشان هم منتقل میکنند
ناشناس۱۳۶۷۳۷۰۱۷:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ترا بخدا به این مردم رحم کنید. فقط دو هفته همه چیز را تعطیل کنید تا این ویروس منحوس ریشه کن شود.
ناشناس۱۳۶۷۹۰۰۰۵:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
اگر زلزله بیاید اینها چه میکنند. زلزله بزرگ در تهران که باید منتظرش بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. ایثارگران را بدنام نکنید !

  19. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  23. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

آخرین عناوین