گزارش می دهد: روایت پایگاه خبری کانورسیشن از تئوری های توطئه درباره کرونا

گروه ترجمه الف،   3981212133 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

شیوع ویروس کرونا، زمینه مناسبی را برای گسترش تئوری های توطئه نیز پدید آورده است. در این میان، تئوری های توطئه نه تنها بر رویکرد انسان ها در مواجهه با ویروس کرونا اثر می گذارند بلکه بر نگاهِ اجتماعی آن ها نیز تاثیرگذار هستند و می توانند منجر به تقویت خشونت در جامعه شوند. 

روایت پایگاه خبری کانورسیشن از تئوری های توطئه درباره کرونا

به گزارش الف، دنیل جولی و پیا لامبرتی در مقاله ای در پایگاه خبری کانورسیشن، شیوع ویروس کرونا را فراهم کننده زمینه ای مناسب جهت بسط و گسترشِ تئوری های توطئه معرفی کرده اند و نسبت به تبعاتِ وخیم آن هشدار داده اند:


  «    "ویروس کرونا" به شیوع و گسترش خود در کشورهای اقصی نقاط جهان ادامه می دهد. موارد جدیدی از ابتلا به این ویروس در کشورهای مختلف، لحظه به لحظه گزارش می شوند. با این حال، اینگونه به نظر می رسد که تئوری های توطئه نیز، با همان سرعتی که ویروس کرونا شیوع پیدا می کند، گسترش می یابند. تئوری هایی که ادعا می کنند بازیگرانِ قدرتمندِ جهانی در حالِ طرح ریزیِ نقشه های شومی با استفاده از این ویروس هستند. تحقیقات و مطالعات ما در مورد تئوری هایِ توطئه یِ مرتبط با مسائل پزشکی نشان می دهند که این تئوری ها از این ظرفیت برخوردار هستند تا به  اندازه شیوع یک ویروس، برای جوامع مختلف خطرناک باشند.

در این زمینه، یک تئوری توطئه وجود دارد که می گوید: "ویروس کرونا در حقیقت یک سلاح بیولوژیک است که توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) مهندسی شده و هدف اصلی آن به راه انداختن جنگ بر علیه چین است". برخی تئوری های توطئه دیگر نیز بر این نکته تاکید دارند که "ویروس کرونا ساخته دستِ دولت های آمریکا و انگلیس است و آن ها قصد دارند با معرفی واکسنِ این بیماری، پولِ زیادی به جیب بزنند".

اگرچه بسیاری از این تئوری های توطئه دور از ذهن به نظر می رسند، با این حال، این اعتقاد که قدرت های شیطانی و شرور، طرحی پنهانی را با استفاده از این ویروس دنبال می کنند، به نحو گسترده ای در جوامع مختلف به گوش می رسد. اغلب این مسائل و اعتقادات(که در قالب تئوری توطئه مطرح می شوند)، با مساله بهداشت و سلامت مرتبط هستند. یافته های یک نظرسنجی که در سال 2019 توسط موسسه انگلیسی "یوگاو" انجام شده نشان می دهند: 16" درصد از پاسخ دهندگان(در نظر سنجی) در اسپانیا بر این باور بوده اند که ویروس اچ آی وی/HIV، به صورت عامدانه توسط یک گروه یا سازمان مخفی ساخته شده و در جهان گسترش پیدا کرده است. از سویی، 27 درصد از پاسخ دهندگان فرانسوی و 12 درصد از پاسخ دهندگان انگلیسی بر این اعتقاد هستند که حقیقت در مورد آثار مضر و زیان بارِ واکسن، به عمد، از مردم در جوامع مختلف پنهان شده است".

گسترش اخبار جعلی و تئوری های توطئه پیرامونِ ویروس کرونا، تا حدی به مشکلی بزرگ تبدیل شده که سازمان بهداشت جهانی صفحه ای را در فضای مجازی برای مقابله با آن ها ایجاد کرده است. این سازمان پیشتر از لفظ" Infodemic"  برای توصیف شایعات و اخبار جعلی پیرامون ویروس کرونا استفاده کرده بود. 

*گسترش و شیوع تئوری های توطئه

مطالعات و پژوهش ها نشان می دهند که تئوری های توطئه در زمان های بحرانی در جوامع مختلف، میلِ به ظهور و گسترش دارند( در این چهارچوب، آن ها شبیه افزایش وقوع حملات تروریستی، تغییرات سریع سیاسی و یا بحران های اقتصادی، در بحبوحه شرایط بحرانی هستند). تئوری های توطئه در دوره های زمانی که عدم قطعیت و تهدیدات برجسته می شوند، رشد می کنند و خود را نشان می دهند. این یعنی دقیقا همان لحظه هایی که ما سعی می کنیم جهانِ هرج و مرج گونه(در شرایط بحرانی) را به نوعی تفسیر کنیم و به معنایی از آن برسیم. درست در بحبوحه شیوع یک بیماری و ویروس نیز، شرایطِ اینچنینی حاکم می شود. امری که به وضوح، چراییِ شیوع و گسترشِ تئوری های توطئه در رابطه با ویروس کرونا را توضیح می دهد.

ُدر این راستا، در سال های 2016-2015 و در بحبوحه شیوع "ویروس زیکا"، شاهد شرایط و وضعیت مشابهی بودیم. تئوری های توطئه ای که حولِ ویروس زیکا شکل گرفته بودند به این گزاره اشاره داشتند که این ویروس بیش از آنکه یک رویداد و حادثه طبیعی باشد، سلاحی بیولوژیک بوده است. بر اساس یافته های یک پژوهش که به بررسی نظراتِ(و کامنت های) منعکس شده در وب سایتِ "ردیتRaddit  "در بحبوحه شیوع ویروس زیکا پرداخته، این نکته مشخص شده که سخنان مبتنی بر تئوری های توطئه از سوی مردم، به مثابه راهی از سوی آن ها جهتِ کنار آمدن با عدم قطعیت و وضعیت نامشخصی که آن ها از سوی این ویروس احساس می کرده اند، امکان بروز یافته اند. 

اعتماد به توصیه هایِ سازمان ها و متخصصان حوزه پزشکی، منبعی مهم در مواجهه با یک بحرانِ مرتبط با موضوع سلامت است. با این حال، افرادی که به تئوری های توطئه اعتقاد دارند، عمدتا اعتمادی به گروه هایی که آن ها را قدرتمند تصور می کنند(نظیرِ مدیران، سیاستمداران، و شرکت های داروئی)، ندارند. اگر مردم اعتماد نکنند، احتمال بسیار کمی وجود دارد که توصیه های پزشکی را دنبال کنند.

محققان نشان داده اند که تئوری های توطئه در حوزه پزشکی از این قدرت برخوردارند تا بی اعتمادی به مقام های بهداشت و سلامت را افزایش دهند. امری که می تواند بر بر تمایل و گرایش مردم در حفاظت از خودشان تاثیرگذار باشد. احتمال کمی وجود دارد که آن دسته از مردم که تئوری هایِ توطئه پزشکی را تصدیق و تایید می کنند، به واکسیناسیون تن در دهند و یا از آنتی بیوتیک ها استفاده کنند. این گروه از افراد به احتمال زیاد، مکمل های گیاهی و یا ویتامین ها را مورد استفاده قرار می دهند. اضافه بر این، آن ها به احتمال زیاد به توصیه های پژشکی از سوی افراد غیرمتخصص نظیر دوستان و خانواده اعتماد می کنند.

*پیامدهای حاد و وخیم تئوری های توطئه در حوزه مسائل پزشکی

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد، آن دسته از انسان هایی که تئوری های توطئه در مورد ویروس کرونا را تصدیق و تایید می کنند، به احتمال کمتر، توصیه های بهداشتی نظیرِ شستشوی مکرر دست ها با صابون و یا تمیز کردن آن ها با الکل و یا قرنطینه خود پس از بازدید از مکان هایی که پرخطر بوده اند را به اجرا خواهند گذاشت. 

در حقیقت، این دسته از افراد به احتمال زیاد دیدگاه های منفی در مورد رفتار پیشگیرانه(از ابتلای به بیماری) دارند و یا به آلترناتیوهای درمانی خطرناکی(به جاریِ روش های پژشکی موثر) در مواجهه با بیماری ها روی می آورند. این مساله، احتمالِ شیوع و گسترشِ هرچه بیشتر ویروس و ایجاد خطر برای تعداد بیشتری از مردم را افزایش می دهد. 

در این راستا، ما شاهد ظهور "روش های درمانی جایگزین" نیز هستیم که برخی از آن ها واقعا خطرناک هستند. در این رابطه می توان به مروجان یک تئوری توطئه پرطرفدار در آمریکا اشاره کرد که می گویند: "ویروس کرونا توسط یک دولت مخفی طراحی و منتشر شده(آن ها بر این باورند این حرکت بر علیه دولت ترامپ بوده) و می توان با خوردن مایع سفید کننده آن را دفع کرد و به آن مبتلا نشد". 

گسترش و شیوع تئوری های توطئه در حوزه پزشکی می تواند همچنین پیامدهای حادی را برای دیگر بخش های جامعه نیز به همراه داشته باشد. برای مثال، در جریان "مرگ سیاه در اروپا"(اشاره به شیوع ویروس طاعون در اروپا در قرن 14 میلادی دارد)، یهودی ها به عنوان مسوول اصلی شیوع بیماری هدف حمله قرار گرفتند. این تئوری توطئه منجر به حملات خشونت آمیز به/ و کشتار جامعه یهودیان در سرتاسر اروپا شد. شیوع ویروس کرونا نیز منجر به افزایش جهانیِ حملات نژادپرستانه علیه آن دسته از انسان هایی شده که تصور می شود اهل شرق آسیا هستند(در این زمینه گزارش های متعددی منتشر شده است). 

با این همه، امکان مداخله و متوقف ساختنِ شیوع و گسترشِ تئوری های توطئه وجود دارد. شواهد و پژوهش ها نشان می دهند که کارزارهایی(کمپین هایی) که به ترویج استدلال هایی ضدِ تئوری های توطئه در زمینه پژشکی می پردازند، احتمالا در اصلاحِ عقاید نادرست، تا حدی موفق بوده اند. 

تئوری های توطئه می توانند برای جامعه بسیار مضر و خطرناک باشند. آن ها نه فقط بر گزینه ها و انتخاب های مرتبط با بهداشت و سلامتِ انسان ها تاثیر می گذارند بلکه در ارتباطِ گروه های مختلف با یکدیگر نیز اثر می گذارند و خشونت و دشمنی را نسبت به گروه هایِ هدفِ تئوری های توطئه نیز تشدید می کنند. از این رو، همزمان با انجام تلاش های گسترده جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا، دولت ها باید اقدامات لازم جهتِ متوقف ساختنِ نشرِ اطلاعات غلط و تئوری های توطئه که مرتبط با ویروس کرونا هستند را نیز پیش از آنکه آن ها از کنترل خارج شوند، در دستور کار خود قرار دهند.»

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نویسندگان: 

*دنیل جولی، وی مدرس روانشناسی در دانشگاه نورث آمبریای نیوکاسل است. 

*پیا لامبرتی، وی پژوهشگر مقطع دکترا در رشته روانشناسیِ اجتماعی و حقوقی در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در شهر ماینتس آلمان است.

 

*لینک: https://theconversation.com/coronavirus-is-a-breeding-ground-for-conspiracy-theories-heres-why-thats-a-serious-problem-132489

دیدگاه کاربران

احمدیانی۱۳۵۷۲۲۶۰۶:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
این احتمال دور از ذهن نیست: ویروس در شرق آسیا بوجود آمده است اما ژنوم آن برای نژاد آریایی (ایران و قسمتی از ایتالیا) بر اساس نقشه ژنتیکی این نژاد تقویت شده (آمپلیفاید) است. استدلال اینکه: نژاد ایرانی و ایتالیایی بیشتر مبتلا میشوند. با وجود سطح بهداشت خیلی پایین کشورهایی همانند هند و پاکستان با این حال درصد آلودگی در ایران بیشتر است.
ناشناس۱۳۵۷۴۶۷۱۰:۵۴:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
هندیا از ما آریایی ترن. ما ناخالصی داریم چون در معرض حمله اعراب و ترکان آسیای میانه و مغولا بودیم اما هندیا نه. از توهم توطئه دست بردارین.
ناشناس۱۳۵۷۵۷۶۱۱:۵۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
جوک نگو هندی ها آریایی نیستن.
ناشناس۱۳۵۷۲۳۵۰۷:۱۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
لطفا در یک مقاله از معاونت حقوقی دولت بخواهید از شبکه های بی بی سی فارسی، منو تو، صدای آمریکا و ایران اینتر نشنال بابت پخش و گسترش ساعت ها ترس، اضطرس، نگرانی و تشویش ملت ایران در شرایط کرونا شکایت کند. قطعا ادله کافی برای پیگیری این خواسته حقوقی ملت ایران وجود دارد. ما موش آزمایشگاهی نیستیم
ناشناس۱۳۵۷۲۵۰۰۷:۴۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ما به همه توصیه های پزشکی عمل می کنیم اما اصلا بعید نیست که تئوری توطئه توهم نباشه... درواقع نویسندگان مقاله هم هیچ دلیلی برای رد تئوری ها ندارند و صرفا به عواقب احتمالی اون اشاره کردند
ناشناس۱۳۵۷۲۸۳۰۸:۲۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
همه شواهد نشون میده این ویروس از لابراتوارهای ژنتیکی ارتش خلق چین جهان رو درگیر کرده!
ناشناس۱۳۵۷۵۷۲۱۱:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
امریکا شیطان بزرگ و 3 کشور خبیث اروپایی محور شرارت در جهان هستند کرونا ساخته و پرداخته خود یانکی هاست.
ناشناس۱۳۵۷۲۹۲۰۸:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
مقاله بسیار خوبی بود. به نظر من هم دامن زدن به تئوری توطئه آدم‌ها رو گمراه می‌کنه: بعد از مدتی هر بدبیاری رو از چشم تئوری توطئه می‌بینیم که اصلاً خوب نیست و باعث بهانه‌تراشی می‌شه. فکر می‌کنم تا زمان اثبات چیزی، نباید به شایعات به صورت عمومی دامن زد.
ناشناس۱۳۵۷۳۰۸۰۸:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
از امریکا شیطان بزرگ انجام هر توطئه ای بعید نیست.
ناشناس۱۳۵۷۴۷۰۱۰:۵۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
دشمنت داخلی از دشمن خارجی خطرناکتر است . از یه طرف میگن : مردم مسافرت نرن فرداش میگن : ۶۰ یا ۱۲۰ لیتر بنزین اختصاص میدهیم برای سفر !!!! حال دشمن کیست ؟ دشمن هر کسی نادانی اوست . حضرت علی
ناشناس۱۳۵۷۷۱۹۱۳:۳۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ان شاءالله تا تعطیلات عید ویروس کرونا را شکست می دهیم.
ناشناس۱۳۵۷۴۸۲۱۰:۵۹:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
شک ندارم که نان تو در گرو سیاسی کردن امور پزشکی است
ناشناس۱۳۵۷۳۱۰۰۸:۴۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ویروس کرونا ساخته امریکاست و جنگ بیولوژیک است.
دکتر۱۳۵۷۳۱۲۰۸:۵۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
تئوری قوی تری که به آن اشاره نکردید درزکردن آن ازلابرااورهای سلاح های بیولوژیک چین کشوردوست وضد مسلمان است.
ناشناس۱۳۵۷۵۵۶۱۱:۳۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
این تئوری محتمل تر از جنگ بیولوژیک آمریکا علیه چین هست. شواهد بسیاری هم برای اون وجود داره. متاسفانه این تئوری به مذاق برخی از دوستداران چین خوش نمیاد.
ناشناس۱۳۵۷۵۶۷۱۱:۴۸:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بیشترین تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا مربوط به چین است بنابراین فرضیه شما غلط است.
ناشناس۱۳۵۷۷۱۴۱۳:۳۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
میگه درز کرده نه اینکه عمدا منتشر کرده باشه
ناشناس۱۳۵۷۳۱۳۰۸:۵۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
فرازی از دعای کمیل: اللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل البلاء
ناشناس۱۳۵۷۳۳۳۰۹:۱۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
خوب مگه در اینجا نمی گفتند ویروس کار آمریکاست برای زدن چین اون هم با قطعیت الان که ویروس ده نفر تا الان در آمریکا کشته
ناشناس۱۳۵۷۵۳۷۱۱:۲۹:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
تو سیاست و قدرت همسر و فرزند خودشون رو می‌کشند. نمونه اش رو هم بارها دیدیم ( داخل و خارج).... دیگه ده تا شهروند هم بمیرن فکر کردید ناراحت میشن؟
ناشناس۱۳۵۷۴۳۸۱۰:۳۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
الف جان طوري مطلب گذاشتي كه كه انگار اينها همه تئوري و فرضيه است و باور نكنيد در حالي اين فرضيه احتمال اثباتش خيلي زياده و انشالله به لطف خدا دست كساني كه اين ويروس را وارد ايران كردند و كانونش رو هم شهر قم گذاشتند و در عراق هم از نجف شروع كردند رو بشه
ناشناس۱۳۵۷۴۶۳۱۰:۵۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
با توجه به رفتار آمریکا با کشور هائی ‌که با آمریکا مخالف اند احتمال توطئه میتواند از طرف آمریکا برای به زانو در آ‌وردن چین و ایران باشد.
ناشناس۱۳۵۷۴۸۶۱۱:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
به آمریکا چه ربطی داره که عده ای عقب افتاده کودن در چین ؛ گربه و سوسک و مار و خفاش را زنده زنده میبلعند ؟!!!
ناشناس۱۳۵۷۴۹۱۱۱:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
پس چرا کرونا توی ونزوئلا نیومده ؟!!!
ناشناس۱۳۵۷۵۴۵۱۱:۳۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
حکومت دیکتاتور چین یک میکروب جهانی است. بلایی که سر مسلمانان خودش آورده در تاریخ می ماند
ناشناس۱۳۵۷۷۱۵۱۳:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
دیکتاتور واقعی جهان امروز ترامپ است.
ناشناس۱۳۵۷۴۷۵۱۰:۵۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
توهم نیست و عین واقعیت است که کار آمریکایی‌ها است. ولی آنها نمی توانند خدا را فریب دهند. و مکرو.....
م۱۳۵۷۵۱۷۱۱:۲۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ویروس کرونا فواید زیادی برای ایران بدنبال دارد. ۱. سطح بهداشت در جامعه ایران بالا برد. ۲. سطح پزشکی و بیمه سلامت و تجهیزات پزشکی افزایش داد. ۳.سبک زندگی مردم ایران را بهتر کرد. ۴. غرور ایمه جمعه را شکست و گوشزد کرد که مغرور نباشید و یک ویروس می تواند کار شماها را تعطیل کند. ۵. جهت گیری بهداشتی و فرهنگی مردم را عوض کرد. ۶. مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی را هوشیار کرد. فواید ویروس کرونا هزار بار بیشتر از ضرر موقتی آن است. این ویروس یک هشدار الهی بود.
ناشناس۱۳۵۷۵۵۴۱۱:۳۵:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
اگر بومیان آمریکایی (سرخ پوستان) را ندید بگیریم آمریکا از ملیتهای مختلف جهان یعنی از مهاجرین تشکیل شده. کسری از جمعیت مردم آمریکا مهاجرین شرق آسیا هستند. کمی قبل ازنظر دادن و توهم زدن فکر کنیم.
ناشناس۱۳۵۷۸۱۸۱۴:۴۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
فکر میکنی براشون مهمه که بخشی از جمعیت خودشون هم درگیر بشن؟!
ناشناس۱۳۵۷۶۵۵۱۲:۴۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
هر ساله ویروسهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا پدیدار می شوند. از خیلی قدیما هم بوده اند. الان نسلشان قوی تر شده است. سارس و ابولا هم آمد و رفت و قبلا هم شاید مسئله توطئه مطرح بود ولی اثبات نشد. یک ویروس شناس معروف می گفت شما بشر رو خیلی قوی فرض کردید در صورتی که ساختن یک ویروس از قدرت کنونی بشر خارج است.
ناشناس۱۳۵۷۷۸۴۱۴:۲۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بدن خفاش منبع ویروس چون دمای بدنش زیاد خودش بیمار نمیشه چینی ها با خوردن خفاش مثل سارس اون رو صادر کردن ! توهم توطئه نزنید
ناشناس۱۳۵۷۷۹۱۱۴:۳۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
به زودی تخت برای بیماران کرونا کم میاریم و دولت هم هیچ فکری نکرده . یک بیمارستان سریع برای بیماران کرونا باید احداث بشه دستگاهای ریه مصنوعی باید از خارج وارد بشه
ناشناس۱۳۵۷۹۲۸۱۵:۴۵:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
از ازمایشگاه ویروسشناسی وووهان چین به بیرون سرایت کرده اینو الان همه دیگه میدونن در ووهان ازمایشگاه ویروس شناسی چین هست خود چین دوماه هم لاپوشانی می کرد در مورد ویروس و دروغ می گفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  5. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

آخرین عناوین