کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس مربوط به کدام دولت‌هاست؟

بیژن مقدم،   3981207145 ۱۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس مربوط به کدام دولت‌هاست؟

مواجه شدن با آمار مشارکت ۴۲ درصدی واجد شرایط رای در انتخابات دور یازدهم مجلس سوالات بسیاری را در ذهن ها شکل داده است.

همه، این روزها در پی یافتن پاسخ هایی برای این پرسش هستند و بدیهی است هر کس با توجه خاستگاه فکری خود به این موضوع بنگرد و آن را تحلیل کنند. لذا پاسخ آن را به فرصت دیگری موکول میکنم .

 اما لازم می دانم پیش از آن به پرسش دیگری پاسخ دهم : کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس مربوط به کدام دولت هاست؟

**********

(جدول فوق الذکر نگاهی دارد به یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی)

فرضیه اولیه ذهنی‌ام این بود که آیا می توان بین مشارکت در انتخابات مجلس و دولت و رئیس  جمهور مستقر نسبتی برقرار کرد؟

پیش از آن دوست داشتم بدانم بیشترین درصد مشارکت و کمترین آن در زمان ریاست جمهوری چه کسانی رقم خورده است؟  آیا روسای جمهور وقت توانسته اند با کار و تلاش، اعتماد سازی و تحقق وعده های خود شرایطی را رقم بزنند که  به جلب مشارکت بیشتر در انتخابات مجلس منجر شود.

گفتنی است هر رئیس جمهور در طول ۸ سال ریاست جمهوری خود دو انتخابات مجلس  برگزار کرده و مجری آن بوده است.در این بررسی میزان مشارکت هر دوره انتخابات مجلس  با دوره قبلی سنجیده شده است . تا ببینیم شاهد رشد مشارکت مردم هستیم یا کاهش آن . 

اما نتایج  

به عنوان مثال انتخاب مجلس دوم در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای در سال ۶۳ برگزار شده است.

میزان مشارکت در این انتخابات ۶۵٪ بوده است که به نسبت مجلس اول  (با ۵۲٪ مشارکت) ۱۳٪ رشد در مشارکت را نشان می دهد. در همین دولت( زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای) در سال ۶۷ انتخابات مجلس سوم برگزار می شود که مردم۶۰٪ مشارکت داشته‌اند ومیزان مشارکت به نسبت دور قبل 5 درصد کاهش یافته است . 

- انتخابات مجلس چهارم در سال ۷۱ در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی برگزار شده است. که به نسبت انتخابات مجلس سوم ۲٪ کاهش مشارکت داشته است ولی در عوض در سال ۷۴  انتخابات دوره پنجم مجلس با ۷۱٪ مشارکت برگزار می شود که تا کنون بالاترین میزان مشارکت در دوره های مختلف مجلس را ازآن خود ساخته است. این انتخابات با ۱۳٪ رشد مشارکت به نسبت مجلس قبل برگزار گردید.

- در دولت آقای محمد خاتمی دو انتخابات مجلس برگزار شد. مجلس ششم در سال ۷۸ و مجلس هفتم در سال ۸۲.

میزان مشارکت در مجلس ششم ۶۷ ٪  یعنی ۴٪ کمتر از مجلس پنجم بود.

اما در مجلس هفتم که در همین دولت برگزار شد، شاهد کاهش مشارکت ۱۶درصدی مردم به نسبت مجلس ششم بودیم و تنها 51 درصد واجدین رأی درآن شرکت کردند.

-در دولت آقای محمود احمدی نژاد میزان مشارکت مردم  در انتخابات مجلس نسبت به دوره قبل در هر دو انتخاباتی که در زمان او انجام شد روند صعودی دارد.

انتخابات مجلس هشتم (سال ۸۶  و با۵۵٪مشارکت) در زمان ریاست جمهوری  او برگزار شد که به نسبت انتخابات قبلی که در دولت قبل برگزار شد ۴٪ رشد در مشارکت نشان می دهد. 
 انتخابات مجلس نهم (در سال ۹۰ و با مشارکت ۶۴ درصدی) نیز به نسبت مجلس هشتم ۹٪ رشد مشارکت دارد.  بنابراین تنها  در دولت احمدی نژاد است که مشارکت در انتخابات مجلس روند کاهشی  ندارد.

اما بخش پایانی این گزارش مربوط به دولت آقای حسن روحانی است که بیشترین کاهش مشارکت در انتخابات مجلس در این مقطع (۹۴ و۹۸) در آن رخ داده است.

انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ با مشارکت ۶۲ درصدی ، ۲٪ کاهش مشارکت به نسبت مجلس قبل نشان می‌دهد و مجلس یازدهم  نیز که در اسفند ۹۸ برگزار شد با ۴۲٪  مشارکت، پایین ترین میزان مشارکت در طی ۴۰ سال را ثبت کرد. این انتخابات به نسبت انتخابات مجلس دهم ۲۰٪ کاهش مشارکت دارد.

بنابراین می توان گفت بیشترین کاهش مشارکت در دولت های تدبیر و امید (روحانی) و اصلاحات (خاتمی) رخ داده است.

 اینکه این کاهش معنادار، در مقایسه با سایر دوره ها ارتباطی با عملکرد و کارآمدی و امید آفرینی آن ها دارد یا نه، بحث دیگری است.

بنابراین لازم است کارشناسان از این زاویه این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۰۳۷۸۰۰:۱۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
از سال 82 مجلس اصولگرا بوده چه تاجی بر سر ملت زدند؟
ناشناس۱۳۵۰۷۷۱۱۰:۳۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم یک میلیون و پانصدهزار رای آورد ولی رای مجید انصاری سرلیست آنها در انتخابات مجلس یازدهم حدود 70هزار نفر رسیده و به عبارتی از 100درصد به 4 درصد کاهش یافته است! یعنی با عملکرد ناسالم خود، اعتماد مردم را از دست داده‌اند. چرا بیهوده بهانه‌جویی می‌کنند؟
ناشناس۱۳۵۰۹۱۲۱۱:۴۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
از الف تعجب می کنم شما که آمار سرلیست اصلاح طلبان را دارید
ناشناس۱۳۵۱۰۴۴۱۲:۵۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
دولت روحانی و مجلس دهم بیشترین ضربه را به اعتماد مردم وارد کردند و باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شدند.
ناشناس۱۳۵۲۹۲۳۰۷:۵۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
ایشالله دولت بعدی و مجلس یازدهم اعتماد ملت رو برمیگردونند
ناشناس۱۳۵۱۰۸۳۱۳:۲۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
خودت رو فریب میدی؟ اصلا بدنه اجتماعی اصلاحات در انتخابات شرکت نکردند وگرنه سرلیست اصواگراها نفر چهلم تهران هم‌ نمیشد.
ناشناس۱۳۵۱۳۴۳۱۷:۵۹:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
شما خودت فریب نده و همه از قبل می دانستند اگر 100 درصد مردم هم رای می دادن باز اصلاحات رای زیادی نداشتند
زمینی۱۳۵۱۸۵۲۰۹:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
چرا شرکت نکردند
ناشناس۱۳۵۲۹۰۴۰۶:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
خاصیت اصلاح طلبی سوار شدن بر موج نارضایتی ایجاد شده توسط خودشان است فراموش نکنید که اونهایی که رای ندادند ناراضی از عملکرد شما اصلاح طلبها بودند نه حامی و بدنه اجتماعی شما
ناشناس۱۳۵۳۳۰۱۱۲:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
اولا میخواستند شرکت کنند . کسی جلوشون رو نگرفته بوده . دومااینکه چرا شرکت نکردن رو از تیم امید در مجلس و اقای روحانی در دولت مورد حمایت اصلاح طلبان بپرسید
ناشناس۱۳۵۰۷۷۹۱۰:۳۴:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
انتخاب مردم برای مجلس یک انتخاب ضد آمریکایی بود ولی مردم یک انتخاب بزرگ دیگر هم کردند، انتخابی در جهت اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و وارد شدن به عرصه نوآوری.
ناشناس۱۳۵۰۹۲۵۱۱:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
رای اولی ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۵۱۱۸۲۱۴:۵۳:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
جوک نگو
ناشناس۱۳۵۱۱۲۰۱۳:۵۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
شما به مهمترین مساله بپرداز که چرا هر وقت مشارکت مردم بسیار کم میشه اصولگراها برنده میشن ...یعنی در یاس و ناامیدی مردم برنده میشن !!!!
ناشناس۱۳۵۰۳۷۹۰۰:۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
دولت خاتمي بهترين دولت بعد از انقلاب بوده كه تكرار نخواهد شد
ناشناس۱۳۵۱۰۰۱۱۲:۳۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مفاسد عظیم توتال و استات اویل و کرسنت و پذیرش سهم 11 درصدی ایران از دریای خزر در دولت خاتمی اتفاق افتاد.
آرش۱۳۵۱۲۱۱۱۵:۲۴:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
برای دعواهای جناحی تون به اعتبار ملی کشور آسیب نزنید. سهم 11درصدی حرف بی پایه ای است و هیچ دولتی هم اون رو امضا نکرده نه چپ نه راست نه اصولی نه اصلاحی و... ضمنا موضوع مربوط به مجلس هست. بی خود بهانه و مستمسک دست دشمنان ندهید و ملت رو هم دچار احساس شکست و زیان نکنید.
ناشناس۱۳۵۱۶۱۷۰۰:۰۲:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
حتما با گفت و گوی تمدن ها .
حامد۱۳۵۱۶۷۵۰۱:۴۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
شکست خورده ترین دولت بود. در این دولت هم فساد و هماختلاس رخ داد. هم مشارکت کاهش یافت. هم آشوب ها و شورش ها و تنش ها رخ داد. هم مردم رو از انقلاب دور کرد. هم جاسوسان و خائنان و فاسدان در حکومت رخنه کردند. هم مجلس مملکت به آشوب کشانده شد. هم دانشگاه ها به آشوب کشانده شد. ناعدالتی گسترش یافت و کارگران سیلی محکمی خوردند. استخدام کارگران قرار دادی شد بسیاری از کارگران تعدیل شده و بیچاره شدند. خاتمی فهمی از اقتصاد، امنیت و صنعت و علم نداشت. دولت او از خودش جلو زده بودند و عناصری امنیتی و تندرو بودند . خاتمی کاری کرد که در سال آخر موافقان او علیه او شعار می دادند عکسش را آتش می زدند و در سخنرانی او در دانشگاه تهران رأی دهندگان به خاتمی به سمت او حمله کردند و بسیجیان از خاتمی دفاع می کردند . دوست عزیز دولت خاتمی بدترین دولت بود. بدون اطلاع حرف نزن. شکست هم خورد. مردم هم در زمان او به مجلس انقلابی رأی دادند و در زمان او به احمدی نژاد رأی دادند چون دیدند خاتمی پوچ و تو خالی بود. امروز خیال نکنید با ضعیف شدن حافظه داخلی برخی از مردم می توانید حقیقت را وارونه جلوه کنید. یادتان باشد خاتمی گفت تکرار می کنم به لیست رأی دهید به لیست امید رأی داده شد و مردم برای دومین بار توسط خاتمی نیش زده شدند و در انتخابات اخیر مجلس نشان داده شد که خاتمی و دولت او جز شکست برای مردم چیز دیگری نداشتند.
رسام۱۳۵۳۳۰۴۱۳:۰۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
از همین آمارها معلومه . بعد از دولت روحانی این دولت خاتمی بوده که در نا امید سازی مردم موفق عمل کرده و شاهد 19 درصدی کاهش مشارکت در زمان او بودیم
ناشناس۱۳۵۰۳۸۴۰۰:۱۹:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اين جدول اتفاقا دخالت جريانات بيروني را إثبات مي كند.(اميد هم ندارم چاپ شود)
ناشناس۱۳۵۰۷۹۰۱۰:۴۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
خیلی درست و دقیق گفتی. ولی بازم الف که کامنت شما رو نشر داد.
ناشناس۱۳۵۱۰۳۲۱۲:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
زیباکلام: مردم از اصلاح طلبان قطع امید کرده اند.
على اصقر۱۳۵۰۳۸۸۰۰:۲۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
بايد فاكتورهاي ديگه را هم لحاظ كنيد. نبايد فقط دولت ها را عامل اين افزايش يا كاهش درصد دانست. شركت مردم در انتخابات مجلس، تحت تأثير عملكرد نظام است. برخلاف انتخابات رياست جمهوري كه دنبال بازسازي اميدهاى از دست رفته دوره هاي قبل و منجي مى گردند
ناشناس۱۳۵۱۰۱۲۱۲:۳۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در انتخابات مجلس نهم سال 90 با وجود اینکه اصلاح طلبان آنرا تحریم کرده بودند مشارکت مردم 64 درصد بود کاهش مشارکت مردم در سال 98 نتیجه عملکرد دولت و مجلس اصلاح طلب است.
ناشناس۱۳۵۱۰۳۳۱۲:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی و دلار 16000 تومانی و سکه 6 میلیونی و پراید 70 میلیونی و تورم 400 درصدی عامل اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات بود.
مردم ایران۱۳۵۰۴۰۴۰۰:۳۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
خوب میدونید شرکت در انتخابات به هیچ دولتی ربط نداره .بلکه به میزان رضایت از اوضاع کشور و وضع زندگی ربط داره.پس منتظر باشید که سال به سال مشارکت کم و کمتر میشه.
ناشناس۱۳۵۰۹۱۸۱۱:۵۱:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اولا این که مربوط به دولت ها است که اگر درست کار کنند میزان رضایت هم بیشتر می شود دوم هم اینکه بر اساس نظر سنجی ایسپا میزان مشارکت تا روز چهارشنبه 52 درصد برای کل کشور بوده که برای تهرانی ها 48 درصد گفته بودن شرکت نمی کنند 27 درصد گفته بودن شرکت می کنند و بقیه هم مردد بودن که با اعلام کرونا افت کرد
تبریزی۱۳۵۰۹۷۵۱۲:۱۳:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مشکل اینه که شما فکر می کنید برای اینا مهمه مردم مشارکت کنن یا نه. حتی اگه هیچ کس هم رای نده باز اوضاع به نفع مردم تغییر نمی کنه. مردم باید فکر اساسی تری بکنن.
ناشناس۱۳۵۱۰۱۷۱۲:۳۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اوضاع کشور و وضع زندگی به دولت ها ربط دارد سوء مدیریت دولت روحانی و گرانی دلار و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و مواد غذایی و پروتئینی و غیره باعث کاهش 20 درصدی مشارکت مردم شد.
ناشناس۱۳۵۱۱۲۳۱۳:۵۸:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
سال به سال بیشتر میشه با عملکرد خوب انقلابی ها و ما بر دشمن غلبه پیدا می کنیم به امید خدا
ناشناس۱۳۵۳۳۱۲۱۳:۰۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
حرف مقاله هم همینه . که مشارکت بسته به رفتار دولتها دارد . برای همین میزان مشارکت در مقایسه با دوره قبل در دولت خاتمی و روحانی پایین آمده
ناشناس۱۳۵۰۴۱۸۰۰:۴۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در مجلس هفتم و یازدهم رد صلاحیت های گسترده باعث نا امیدی مردم از اثر گذاری و در نتیجه عدم شرکت در انتخابات شد
ناشناس۱۳۵۱۰۰۳۱۲:۳۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
دقیقا شخصا اگر مطهری صادقی وسلحشوری رد صلاحیت نشده بودند با این که هیچ کدام کاندید شهر وحوزه انتخابیه من نبودند باز هم در انتخابات شرکت می کردم اما رد صلاحیتها نشان داد اینها که تایید شده اند قرار نیست حرف مرا بزند پس در انتخابات شرکت نکردم .
ناشناس۱۳۵۱۵۱۶۲۱:۳۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
بخاطر یک بی نماز که درب مسجد را نمی بندند یعنی بخاطر رد صلاحیت 2 نفر که انتخابات را تحریم نمی کنند در ضمن پروانه سلحشوری اصلاکاندیدا نشده بود.
ناشناس۱۳۵۳۳۱۹۱۳:۱۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
مگه تو سال 94 که به لیست امید رای دادین همشون مشهور و چهره بودن؟ مگه اون سال رد صلاحیت وجود نداشت . چرا عزیزم شرایط مثل قبل بود اما مردم از این جریان نا امید بودند . حتی طرفدارانی مثل شما هم روشون نمیشد دوباره بیان و به اینا رای بدن
ناشناس۱۳۵۰۴۲۰۰۰:۴۳:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
فساد داخلی اعتماد عمومی را از بین برده وجود حد اقل 100 نماینده مسله دار بین 290 نماینده افتضاح بسیار بزرگی برای کشور است
ناشناس۱۳۵۰۸۵۷۱۱:۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مدعی العموم اگر مسله نمایندگانی را که فساد اقتصادی دارند رسیدگی نکند نشان از فساد سیستمی در نهاد های نظارتی اشکار تر میشود
ناشناس۱۳۵۰۴۲۹۰۱:۰۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
نیازی به تفسیر نیست یه رفراندوم اری یا نه از چی نگرانید؟ شما که میگید مردم مارو دوست دارن یه نظر سنجی بزارید
ناشناس۱۳۵۰۹۱۵۱۱:۴۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
از آقای روحانی بخواهید به جای این همه لاف زدن از رفراندوم . طبق قانون پیشنهاد رفراندوم رو به مجلس بدهد.
ناشناس۱۳۵۰۹۲۱۱۱:۵۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اگر این جماعت حال داشتن میومدن تو انتخابات مجلس و نمیگذاشتن رقیبشون برنده انتخابات باشه
ناشناس۱۳۵۱۰۲۶۱۲:۴۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
حضور 25 میلیونی مردم ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی عزیز خود یک رفراندوم بزرگ بود.
ناشناس۱۳۵۰۴۷۱۰۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اعداد و امار های ارائه شده در زمان ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد قابل استناد نیستند و نیاز به راستی ازمایی دارند.
ناشناس۱۳۵۱۰۰۲۱۲:۳۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولت های هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد.
ناشناس۱۳۵۱۵۶۹۲۲:۲۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در زمان احمدی نژاد جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم اما حالا تقریباهیچ !
زبل۱۳۵۰۴۹۵۰۲:۵۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
دو تا افت اصلی در مشارکت وجود دارد اونها هم به دلیل مجالس هفتم و یازدهم هست که هر دو توسط شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیتهای گسترده رقم خورده است و ربطی به دولتهای وقت ندارد. چون یک طیف خاص تحمل، مخالف را ندارد.
ناشناس۱۳۵۰۸۹۵۱۱:۳۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
این بهانه های شما تکراری است و مردم نگاه به این چیزها نمی کنند برای رای دادن
ناشناس۱۳۵۱۰۲۲۱۲:۴۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
این بهانه تکراری نیست وعین واقعیت است بخش بزرگی از مردم به دلیل رد صلاحیتها رای ندادند .از جمله خودم خانواده ام وبسیاری از همفکرانم .
ناشناس۱۳۵۱۰۵۴۱۲:۵۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۸
پس چرا نیومدن رای بدهند؟مشارکت کمتراز20درصد درتهران
ناشناس۱۳۵۱۳۵۰۱۸:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در تهران 25 درصد بوده در ضمن وقتی دولت از عمد می اید کارهایی می کند که مردم را عصبانی کند ان هم در چند ماه مانده تا دم انتخابات معلوم است مشارکت کمتر می شود و سابقه نداشته این کارها در دولت های قبلی که این دولت کرده
عمران۱۳۵۰۴۹۶۰۳:۰۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
آفرین به این استحکام در ادله! کاهش مشارکت در مجلس به عملکرد دولت مربوط است. جدول دمای هوا را هم مینوشتید، شاید دلیل افت مشارکت افزایش دما بوده باشد. آن هم یک زاویه دید است. راستی گرایش مجلس اول چه بود؟ چه گروه هایی حاضر بودند؟
ناشناس۱۳۵۱۰۹۲۱۳:۳۲:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
البته که حتما به کرونا مربوط بود کرونا حتی نماز جمعه را هم تعطیل کرده ملت از ترس حتی زیارت نمیرن چه برسه به انتخابات
ناشناس۱۳۵۰۵۱۴۰۵:۴۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در هر دو مورد کاهش مشارکت در دولت اصلاحات و تدبیر نقطه مشترک رد صلاحیت گسترده و انتخابات بی رقیب بوده است.
ناشناس۱۳۵۱۰۲۴۱۲:۴۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۳۵۰۵۳۱۰۶:۴۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مجالس چهارم و خصوصا ۵ و ۱۰ تماما اعتدالگرا بودند.نه اصول.
ناشناس۱۳۵۰۵۳۲۰۶:۴۴:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
منظورتون آیت الله هاشمی هست دیگه؟!!!
ناشناس۱۳۵۰۹۹۷۱۲:۳۰:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در انتخابات ریاست جمهوری سال 72 یعنی دور دوم حجت الاسلام هاشمی کاهش مشارکت مردم چشمگیر بود.
ناشناس۱۳۵۰۵۳۶۰۶:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
چرا دروغ می گویید ؟؟؟ آمار واقعی هیچگاه 42 درصد نبوده.محبوبیت شما به زیر 30 درصد رسیده یعنی عملا دیگر جائی ندارید چون محبوبیتی ندارید.
ناشناس۱۳۵۱۰۲۰۱۲:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
کرونای بنفش باعث کاهش مشارکت مردم شد.
ناشناس۱۳۵۱۱۶۷۱۴:۴۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
دروغ را شما میگویید که بر خلاف آمار رسمی دولت جناب روحانی الکی میگید 30 درصد مشارکت بوده . اگر اینطوره و قراره هر کسی یه عددی رو بگه منم میگم مشارکت 70 درصد بوده و دولت الکی میگه 42 درصد . کی به کیه!
ناشناس۱۳۵۰۵۵۸۰۷:۴۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مشارکت خیلی خیلی پایین تر از این آمار اعلامی است
ناشناس۱۳۵۱۰۵۸۱۳:۰۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
ناشناس۱۳۵۳۳۵۲۱۳:۳۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
آقای پرفسور یاد بگیر حرف میزنی با استدلال حرف بزنی نه از روی شکم. این آمار دولت روحانی است
ناشناس۱۳۵۰۵۶۲۰۷:۴۸:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
، موضوع جدی تر از این حرفاست
ناشناس۱۳۵۱۰۶۷۱۳:۰۴:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اصلاح طلبان و کارگزارانی ها اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و نتیجه آن کاهش مشارکت مردم شد خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۱۳۵۰۵۷۲۰۸:۰۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مردم از عملکرد مسئولان عصبانی هستند
رضا۱۳۵۰۵۹۴۰۸:۲۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
دوره دوم و سوم دولت اقاي موسوي بود . ساختار كشور متفاوت بود .
ناشناس۱۳۵۰۵۹۷۰۸:۲۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
شما به طیف نمایندگان تایید صلاحیت شده در هر دوره دقت کن، درصد مشارکت معنی پیدا می کند
امیر۱۳۵۰۶۱۱۰۸:۳۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
به هر دری خودتون را میزنید تا کاهش مشارکت را به دولت ربط بدید مثالی یادم اورد: کسی که خواب هست را میشود بیدار کرد اما کسی که خودش را بخواب زده هرگز
Hani۱۳۵۰۶۳۱۰۸:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۸
همبستگی میان ریاست جمهوری و مشارکت مردم مجلس محل تردید است.
ناشناس۱۳۵۰۶۴۶۰۹:۰۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
چه ربطي به دولتها داره؟
ناشناس۱۳۵۱۰۹۳۱۳:۳۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
از کجامعلوم کار خود دولت نباشه دولت تو همچی دست داشته این هم روش
ناشناس۱۳۵۰۶۵۷۰۹:۱۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۸
ازنگاهی دیگردردوره خاتمی وروحانی به علت سنگ اندازی نهادهای قدرت که خارج ازدولت می باشد.امیدواعتماددرمردم پایین آمده ورغبتی به رای دادن نداشتند
ناشناس۱۳۵۰۶۶۰۰۹:۲۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
بله فقط به دولت ربط داره و اصلا هیچگونه ربطی به سایر نهادها مثل دستگاه های نظارتی و اینا و تایید و رد صلاحیتها نداره. من از این پژوهش واقعا ِبیطرفانه و علمی تشکر میکنم
ناشناس۱۳۵۱۰۳۹۱۲:۴۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
43 کاندیدای اصلاح طلب سرشناس در تهران تایید صلاحیت شدند و مجموعا"7000 کاندیدا از طیف های گوناگون سیاسی در کل کشور تایید صلاحیت شدند پس جای هیچ عذر و بهانه ای نیست.
ناشناس۱۳۵۰۷۰۰۰۹:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
نتیجه رو خودت گرفتی چرا الکی حواله بعد میدی؟
ناشناس۱۳۵۰۷۰۱۰۹:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
آمار بازنشسته ها را درآورید و ببینید چند درصدشان رای دادند؟!!! چرا حقوقشان را اضافه میکنید و وام های مختلف به آنها میدهید که حتی حاضر نیستند بخاطر امنیت کشور رای دهند؟!!!!!! آن وقت جوانان کشور بیکار هستند و بازنشسته ها کلی حقوق میگیرند و رای هم نمیدهند!!!!!!! این پولی را که به بازنشسته ها میخواهید بدهید, صرف ایجاد شغل برای جوانان کنید.
ناشناس۱۳۵۱۴۷۰۲۰:۱۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
عمو و زن عموی من هر دو فرهنگی بازنشسته هستند. کلی هم حقوق میگیرن. رای هم ندادن!! پسرشون بیکاره و چون حقوق پدر و مادرش زیاده, پیش اوناست و اصلا هم دنبال کار نمیره!!
ناشناس۱۳۵۰۷۰۳۰۹:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
نه اینکه واقعا 42 درصد شرکت کردن!
سعید۱۳۵۰۷۲۲۰۹:۵۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
آمار ٩۴ قطعا دروغه
ناشناس۱۳۵۰۷۴۳۱۰:۰۹:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
جالب اینجاست که شما گناه نهاد دیگه ای رو گردن دولت می ندازید. گزارش کاملا سیاسی است. این نحوه گزارش دهی به حل مشکل کمک نخواهد کرد بلکه چون به دنبال جواب دلخواه بودید نه جواب واقعی در اینده شرایط رو بدتر خواهد کرد
ناشناس۱۳۵۱۱۰۹۱۳:۴۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
خب اگه اینو نگه چی بگه؟ اون که نمیاد از خودش انتقاد کنه 41 ساله میگه یا تقصیر امریکا است یا لیبرال ها ولی ما همه خوب هستیم الان انتخابات به 5 درصد مشارکت برسه هم میاد توجیه میکنه برات که کلا راضی برگردی
slm۱۳۵۰۷۴۴۱۰:۱۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
جالب اینکه هر موقع مشارکت پایین آمد اصولگراها رای آوردن
ناشناس۱۳۵۰۷۶۷۱۰:۲۹:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
چون اقلیت جامعه هستند
ناشناس۱۳۵۱۰۶۲۱۳:۰۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
طبق آمار فوق بیشترین میزان مشارکت مردم مربوط به دولت های اصولگرا بوده است.
ناشناس۱۳۵۰۹۰۰۱۱:۴۰:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
خخخه جدول را دوباره نگاه کن فقط یک دوره امار اصلاح طلب ها بیشتر شده ولی بیشترین ان 71 درصد مال اصول گراها
مهران۱۳۵۱۰۹۱۱۳:۳۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مجلس پنجم و انتخابات ریاست جمهوری هشتاد و هشت بالاترین نرخ مشارکت را دارد که هر دو اصولگرا شدن
ناشناس۱۳۵۰۷۴۹۱۰:۱۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
این به ریاست جمهوری مربوط نمی شه! دقیقا به رد صلاحیتها مربوط می شه که شورای نگهبان انجام داده
ناشناس۱۳۵۰۷۵۳۱۰:۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در ارتباط با تأثیر شورای نگهبان در کاهش یا افزایش مشارکت عمومی در انتخابات هم اگر اجازه دارید، مطلبی تحلیلی ارائه کنید.
ناشناس۱۳۵۱۰۳۰۱۲:۴۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
نه دیگه هم اجازه ندارن هم صلاح نیست باید همین راه اشتباه را تا حصول مشارکت 5 درصدی ادامه داد
ناشناس۱۳۵۰۷۶۲۱۰:۲۵:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
دولتهایی که با کارشکنی نهادهای انتصابی روبرو شدند و این باعث شد طرفداران تغییر سرخورده شده و در انتخابات شرکت نکنند.
ناشناس۱۳۵۰۷۷۶۱۰:۳۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مردم با رای قاطع به نیروهای انقلابی در انتخابات مجلس اعتماد کردند.
ناشناس۱۳۵۰۹۲۰۱۱:۵۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
قاطع؟تازه 42%هم مطنئنن اعداد سازیه چون این رقم هم نیست
ناشناس۱۳۵۱۱۱۰۱۳:۴۴:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مردم با رای قاطع رفراندوم برگزار کردند
محسن۱۳۵۰۸۰۰۱۰:۴۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
میزان مشارکت به عوامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آن امید مردم به تغییر و بهبود در نتیجه رای آنها است وقتی که تفاوتی ملموسی بین کاندیداها نباشد مشارکت به شدت کاهش می یابد
ناشناس۱۳۵۰۸۱۶۱۰:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
نصف نتیجه گیری درسته. وقتی مردم با امید به اصلاح رای میدن (هرچند به اصولگرای با سابقه ای مثل روحانی) و احساس می کنند باز هم اوضاع فرقی نکرد ناامید میشن. ولی بی انصاف نتیجه سعی و تلاش احمدی نژاد رو هم که یادمون نرفته. اما می رسیم به انتهای مجلس ششم و انتخابات مجلس هفتم. اون موقع هنوز مردم از دولت اصلاحات ناامید نشده بودند. خداوکیلی چی مردم رو ناامید کرد که تو مجلس رای ندادند؟
ناشناس۱۳۵۰۸۲۹۱۱:۰۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
امار مشارکت چه ارتباطی به دولت مستقر دارد
ناشناس۱۳۵۳۳۴۴۱۳:۲۹:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
جواب سوال شما در مقاله آمده است . لطفا اول آن را بخوانید
ناشناس۱۳۵۰۹۰۷۱۱:۴۴:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
تنها دولت کارآمد ایران احمدی نژاد ولاغیر
حامد۱۳۵۰۹۰۸۱۱:۴۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
عملکرد دولت در میزان مشارکت قطعا اثر گذار است. هر چند عوامل دیگری هم در این مساله موثر هستند. اصلاح طلبان به دلیل حمایت بدون منطق و یک طرفه از دولت روحانی این هزینه ها رو پرداخت می کنند. اگر شورای نگهبان همه لیست اصلاح طلبان رو هم تایید صلاحیت می کرد به خاطر عملکرد ضعیف دولت مردم به لیست آنها رای نمی دادند.
ناشناس۱۳۵۱۰۳۸۱۲:۴۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
وقتی دیدم مطهری وصادقی رد صلاحیت شدند وپایداریها تایید در انتخابات شرکت نکردم .
ناشناس۱۳۵۱۵۱۹۲۱:۳۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مگه تهران دو تا نماینده لازم داشت که تا دیدین این دوتا تایید نشدن نشستین تو خونه و تخمه شکستین . ؟ تهرا 30 تا نماینده میخواست . اصلاح طلبان هم لیست داده بودن . اگه حالشو داشتین میومدین رای میدادین و نمیگذاشتین جریان دیگری پیروز بشه . فکر کردین بشینید خوبه همه از شما فرمان میگیرن و نمیرن .؟
ناشناس۱۳۵۱۰۵۹۱۳:۰۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
خودت میگی انتخابات مجلس بعد ربطش میدی به دولت انصاف هم چیز خوبیه
ناشناس۱۳۵۱۰۸۶۱۳:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
الان با این 90 نماینده متخلف چیکار کردین بله برا کسی اهمیت نداره
ناشناس۱۳۵۱۱۳۰۱۴:۰۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
از تلاش پزشکان ومسیولان نیز ممنونیم
ناشناس۱۳۵۱۲۰۷۱۵:۲۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مشکل اینست که بغیر از یک نهاد مابقی رییس دفترانی بیش نیستند
ناشناس۱۳۵۳۳۵۳۱۳:۳۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
پس آقایون اصلاح طلب برای رییس دفتری این همه حرص و جوش میخورن ؟
ناشناس۱۳۵۱۲۴۰۱۵:۵۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
بابا به خدا انتخابات در شهرهای کوچک قومیتها اصلا ربطی به نظام نداره تمام شهرهای بزرگ بیست در صد بودن
ناشناس۱۳۵۱۳۴۸۱۸:۰۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اگر همه اصلاح طلب ها که رد شدن می امدن در این دوره شاید 4 درصد رای بیشتر می شد ولی باز شکست می خوردن
ناشناس۱۳۵۱۷۱۰۰۴:۵۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مگر حمایت اصطلاح طلبان از رای به دولت روحانی را می شود انکار کرد؟!
ناشناس۱۳۵۲۰۳۵۱۲:۰۶:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
این یعنی اینکه مردم به راه اصلاح از درون آمیدی ناامید شده اند و این هشدار بزرگی است
جواد۱۳۵۲۴۷۰۱۸:۱۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مشکل از عدم کارائی مجلس هست.اختیارات در حوزه نظارت قانونگذاری محدود است.
ناشناس۱۳۵۳۳۳۹۱۳:۲۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
سوق دادن بسمت نافرمانی عمومی و نه همکاری برای حل مشکل در کلمات موج میزند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین