چرا می‌گویند ویروس کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا است؟!

سامان سفالگر، گروه جهان الف،   3981204117 ۱۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا می‌گویند ویروس کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا است؟!

مدتی است که شیوعِ ویروسی مرموز به نام کرونا(Coronavirus)، موجب ایجاد وحشت و نگرانی در سطح جهان شده است. آن طور که اعلام شده این ویروس برای نخستین بار از شهر "ووهان" چین شیوع پیدا کرده و در شرایط فعلی موجب مرگ بیش از 2400 نفر و همچنین ابتلای بیش از 78000 نفر در چین شده است. این ویروس، تاکنون به بیش از 25 کشور جهان راه یافته است که از جمله این کشور ها می توان به ایران، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، اسپانیا، کانادا، فرانسه، انگلستان، و ایتالیا اشاره کرد. 

در شرایط کنونی، بسیاری سعی دارند بفهمند که اساسا ویروس کرونا از چه نقطه ای و چگونه آغاز شده است. شواهد و قراین و همچنین برخی اظهارنظرهای رسمی و غیررسمی، بازارِ غیرقانونی محصولات غذایی در ووهان را نقطه شیوع انتشار ویروس کرونا عنوان می کنند. با این حال، در روزهای گذشته، برخی منابع گزارش داده اند که منبع شیوع این ویروس را نمی توان با قطعیت شهر ووهان چین دانست. در این میان، برخی کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی و راهبردی به گزینه ای در مورد شیوع ویروس کرونا اشاره کرده اند که به نظر می رسد ارزش آن را دارد که بیش از این ها بدان پرداخته شود. آن گزینه این است که ویروس کرونا، ابزارِ جنگِ بیولوژیک آمریکا بر علیه چین است. برای کسبِ درک و فهمی درست از این مساله باید وضعیت روابط چین و آمریکا و همچنین زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد را مد نظر قرار دهیم.

*اپیدمی ویروس کرونا و وضعیت روابطِ چین و آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمانِ کسبِ کرسی ریاست جمهوری کشورش، بارها و بارها تاکید کرده آمریکا به دیگر کشورها در جهان، به ویژه در زمینه مسائل تجاری و نظامی، باج می دهد و این امر موجب شده تا واشنگتن به مایه خنده(Laughingstock) و تمسخر دیگر کشورها تبدیل شود. درست بر همین اساس، وی در مورد مسائل جهانی(در زمینه های مختلف)، رویکردی تهاجمی در پیش گرفته تا از این طریق بتواند شعار خود یعنی "بار دیگر عظمت و شکوه را به آمریکا برگردان/Make America great again" را محقق کند.

از این رو، یکی از کشورهایی که هدفِ مستقیمِ رویکردِ تهاجمی ترامپ قرار گرفته چین بوده است. ترامپ به کرات گفته است تجارت آمریکا با چین یک طرفه و به سود چین است. وی بارها گفته چینی ها فرصت های شغلی و تجاری آمریکا را به سرقت برده اند و به آمریکا می خندند. در این راستا، وی(ترامپ)، جنگ تجاری گسترده ای را با اعمال تعرفه به کالاهای وارداتی از چین به راه انداخته است. جنگی که سعی داشته با اعمال فشار بر چین، ترتیباتِ تجاری جدیدی را با چینی ها برقرار سازد و زمینه را برای تقویت جایگاه اقتصادی آمریکا فراهم سازد. جدای از زیان های سنگینی که خودِ اقتصاد آمریکا از این جنگ تجاری دید(برخی منابع از زیان ماهانه 1.4 میلیارد دلاری آمریکا بر اثر این جنگ تجاری خبر داده اند)، سرانجام چند ماه قبل، چین و آمریکا، "فاز اول توافق تجاری" با یکدیگر را به امضا رساندند. توافقی که بر اساس آن چینی ها متعهد می شدند تا کالاهای بیشتری را بویژه در بخش محصولات کشاورزی، از آمریکا بخرند. درست در همین نقطه است که پدیده کرونا و اهمیت آن در روابط آمریکا با چین مطرح می شود.

چین کشور دست بسته ای در عرصه معادلات اقتصادی جهان نیست. این کشور بزرگترین ذخایر طلای جهان را(در بانک مرکزی) دارد. چین بزرگترین صادر کننده و دومین وارد کننده عمده جهان است و شاخص های قابل توجهی در زمینه توسعه اقتصادی دارد. چین مهمترین تعقیب کننده آمریکا در اقتصاد جهانی است(دومین اقتصاد برتر در جهان پس از آمریکا است). بعید نیست که آمریکایی ها با انتشار ویروس کرونا در چین و استفاده از آن به عنوان سلاحی بیولوژیک بر علیه پکن سعی داشته اند تا دست بالای چین در عرصه چانه زنی اقتصادی با آمریکا را تضعیف کرده و زمینه را برای تحمیل خواسته های خود فراهم کنند. کافی است به این نکته توجه کنیم که بر اساس برآوردهایِ محافل اقتصادی معتبر در جهان، شیوع کرونا در چین دست کم 500 میلیارد دلار به بازار بورس این کشور آسیب زده است.

اضافه بر این بسیاری از کسب و کارها و فعالیت های تجاری داخلی و همچنین ارتباطات تجاری بین المللی چین نیز آسیب های جدی دیده اند که خسارت های ناشی از آن ها، میلیاردها دلار برآورد می شود. از این رو بنابر ادعا انتشار عمدی ویروس کرونا در چین توسط آمریکا، در شرایط اتفاق افتاده که وضعیت روابط دوجانبه آمریکا و چین، همراه با تنش، بویژه در مسائل تجاری بوده است. آمریکا با توجه به قدرت اقتصادی چین به نوعی سعی داشته با انتشار ویروس کرونا، حریفِ قَدَرِ خود را تضعیف کند که تا این لحظه در این کار موفق بوده است.

*تحلیلِ شرایط زمانیِ شیوع ویروس کرونا در چین

پس از بررسی و توجه به شیوع ویروس کرونا در چهارچوب روابط دوجانبه آمریکا و چین، موضوع دیگری که می تواند این فرضیه که کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا را تقویت کند این است که به زمانِ شیوع ویروس کرونا نیز توجه کنیم.

ویروس کرونا دقیقا در آستانه سال نو چینی منتشر شده است. درست همان زمانی که گردش مالی اقتصاد چین به اوج خود می رسد. در این دوره زمانی، میلیون ها چینی در داخل کشورشان جابه جا می شوند و یا به چین وارد شده و یا از آن خارج می شوند(در تعطیلات سال نو چینی، بزرگترین جابجایی و تحرک انسان ها در کره زمین اتفاق می افتد). در این دوره زمانی، میلیون ها چینی در بازارهای کشورشان اقدام به خرید می کنند و برای استفاده از مکان ها و برنامه های سرگرم کننده برنامه ریزی می کنند. حال با توجه به این موضوع، درست در همین زمان، ویروس کرونا شیوع پیدا می کند. یعنی دقیقا در اوج زمانِ کاری اقتصاد چین و همچنین اندکی پس از امضای فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین و زمینه سازی برای انجام مذاکرات بیشتر تجاری، شاهد ظهور پدیده ای تحت عنوان کرونا هستیم.

شاید به همین دلیل باشد که برخی ناظران شیوع ویروس کرونا در چین را مشکوک قلمداد می کنند و آن را توطئه آمریکایی ها جهت تضعیفِ چین در مذاکرات سیاسی و تجاری با آمریکا ارزیابی می کنند. نباید فراموش کرد که کرونا فقط به اقتصاد چین ضربه نزده است. شیوع ویروس کرونا کشورهایی نظیر ایران، روسیه، و ونزوئلا را نیز که در مسائل راهبردی بین المللی با آمریکا اختلافات عمیقی دارند را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به طور خاص، کشوری مثل ایران، مراودات تجاری گسترده ای با چین دارد که شیوع کرونا در چین، می تواند تاثیر مستقیم اقتصادی بر این کشور داشته باشد.

جدای از اینکه امکان دارد روند صادرات کالا از چین به ایران با توجه به ملاحظات بهداشتی، تحت تاثیر قرار گیرد، باید توجه داشت که در شرایط تحریم های سخت اقتصادی آمریکا علیه ایران، تجارت ایران با چین چه از نظر کالا و چه از نظرِ دریافت ارزِ چینی یعنی یوان در ازای فروش نفت و محصولات ایرانی، از شیوع کرونا در چین متاثر می شود که این موضوع نشان می دهد آمریکا با سلاح بیولوژیک خود یعنی کرونا، صرفا چین را هدف قرار نداده بلکه به شبکه ای از رقبای بین المللی خود سعی داشته آسیب بزند. 

به طور کلی، شیوع کرونا با توجه به وضعیتِ روابط آمریکا با چین و همچنین برهه زمانی که این ویروس شیوع پیدا کرده، تا حد زیادی تقویت کننده این ایده است که کرونا را می توان سلاح بیولوژیک آمریکا دانست. امری که اِعمال آن از سوی فردی نظیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که خود را یک معامله گر در مسائل بین المللی می داند و بارها تاکید کرده صرفا منافع آمریکا برایش مهم است، چندان عجیب نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۴۴۸۴۰۰۰:۰۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
احتمال زیادی داره که سارس و کورونا ، دو نوع ویروس آزمایشی امریکا برای جنگ بیولوژیک علیه چین باشه ، و در این صورت عجیب نیست که ایران هم از دشمنی امریکا در این جنگ بی نصیب نمونده باشه
ناشناس۱۳۴۵۴۸۶۱۰:۵۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دایی جان سلام
ناشناس۱۳۴۵۷۹۱۱۲:۵۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تا امثال خاله جان هایی مثل شما داریم نیازی به هیچ دایی و عمویی نیست . مملکت رو دودستی تقدیم میکنین و خواب تشریف دارین
ناشناس۱۳۴۵۵۰۶۱۱:۰۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خود چین این ادعا رو نکرده که شما میکنین!
بازنشسته۱۳۴۵۸۸۷۱۳:۳۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چینی ها عقلشان نمیرسه چون ساده اند. ما میدونیم
ناشناس۱۳۴۷۴۸۶۱۲:۳۳:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
نه چون اصلاح طلب عاشق و شیدای آمریکا ندارند
علی۱۳۴۵۸۸۵۱۳:۳۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
شما غیر از اینجا به خبرگزاری های دیگه هم سر بزن، اقتصاد آمریکا و جها به دلیل اینکه وابسته به به همه الان دچار چالش شده
ناشناس۱۳۴۴۸۴۳۰۰:۱۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بدون شک هواپیمای ماهان عامل ورود کرونا به کشور است. مدیر عامل سودجو این شرکت باید محاکمه شود.
ناشناس۱۳۴۵۴۷۰۱۰:۵۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تو احتمالا کارمند اخراج شده از ماهان (به علت برخی مسائل) نیستی؟
ناشناس۱۳۴۵۸۷۵۱۳:۳۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تو خودت چی هستی؟
ناشناس۱۳۴۶۸۲۱۰۳:۲۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۶
محاکمه چیه اول باید آلوده به کرونا گردد و بعد اگر نمرد بجرم خیانت به ملت اعلام گردد. البته حامیانش هم باید محاکمه شود.
ناشناس۱۳۴۴۸۴۷۰۰:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خود چینیا گفتن منبع این ویروس از حیواناتی بوده که در بازار پخته و خورده شدن. شما چرا کاسه داغتر از آش شدین؟
ناشناس۱۳۴۵۴۹۰۱۰:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تو چرا کاسه زیر نیم کاسه شدی؟؟؟
مازنی۱۳۴۵۶۵۲۱۱:۵۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بد غذاتر از این ملت تو دنیا نیست نه به حلال و حرام اعتقادی دارن نه به طبخ غذا
ناشناس۱۳۴۵۷۵۸۱۲:۴۵:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دقیقا یاد اون هموطنان جالبی افتادم که میگفتند پشت ایرباس ۶۵۵، هواپیمای نظامی ایران "قایم" شده بوده درحالی که خود امریکام همچین ادعایی نکرده بوده...البته بعضی دوستان عشق امریکا که متاسفانه کم هم نیستند کورکورانه و طوطی وار به اون حرف ها مثبت میزدند الانم چون چین اخ و بی کلاسه شدند منطقی و مستدل ...
ناشناس۱۳۴۵۷۷۲۱۲:۴۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اهان . اونوقت در همون بازار که پخته شده و خورده شده ، ساخته هم شده ؟؟؟
ناشناس۱۳۴۴۸۵۵۰۰:۲۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
در عالم سیاست هر چیزی ممکن است!
ناشناس۱۳۴۴۸۵۶۰۰:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خود چینیا نفهمیدن ولی ما زود فهمیدیم کار ,کار آمریکاست.
هادی۱۳۴۵۹۲۹۱۳:۵۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کی گفت خود چینیا نفهمیدن. کمی در اینترنت جستجو کن احتمالا تحلیل های مختلفی در این زمینه پیدا میکنی. چیزی که مسلمه در این مورد شواهد قطعی وجود نداره پس نمیشه گفت این ویروس سلاح بیولوژیک آمریکاست یا طبق گمانه زنی برخی آمریکایی ها از آزمایشگاه ووهان چین به بیرون پخش شده یا هر حرف دیگه ای. اما چیز دیگه ای هم که مسلمه اینه که بعضی کشورها از ترور و جنگ بیولوژیک استفاده کردن و احتمالا باز هم خواهند کرد. نه چیزی رو بیخودی و متعصبانه رد کنیم و نه بیخودی و کورکورانه بپذیریم. با سند و مدرک و فکر برخورد کنیم تا رسانه های دنیا باهامون بازی نکنن. تا ابزار دست این و اون نشیم.
ناشناس۱۳۴۶۷۵۸۰۰:۵۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
یعنی اگر به کشور هر حمله شد ان کشور باید مشخصات خرابی و کشتار ایجاد شده را برای حمله کننده شرح دهد
کور پیش بین در خشت خام۱۳۴۴۸۵۷۰۰:۲۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
یکی از یکی پرسید روباه تخم میزاره یا بچه اون یکی گفت از این دم ور آمده هر چی بگی بر میاد حالا امریکا برای بهم ریختن اقتصاد جهانی دست به هر کاری میزنه
ناشناس۱۳۴۴۸۵۹۰۰:۲۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خوب آسمون ریسمون میبافید. ولی اینا همش حرفه. مدرک مهمه. خود چینی ها هم چنین ادعایی نکردند ولی شما کاسه داغتر از آش شدید
کاوه۱۳۴۴۸۶۰۰۰:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
جنگ بیولوژیک در زمان جنگ امری متداوا است اما فراموش نکنیم چینی ها هم دارای قدرت زیادی در اینگونه جنگها هستند باید دید بالاخره جنگ چین و آمریکا به کجا می رسد فعلا که مردم دنیا دارند عذاب می کشند .
ناشناس۱۳۴۴۸۶۱۰۰:۲۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
شيوع بيماري تو چين از ماه دسامبر بود كه به خاطر پنهانكاريها تبعاتش بعد ژانويه و نزديك سال نو چيني كه اواسط فوريه هست خودش رو نشون داد
ناشناس۱۳۴۴۸۶۲۰۰:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ساخت ویروس به دست بشر ممکن نیست
رضا۱۳۴۵۶۴۹۱۱:۵۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اخوی سواد بیو تکنولوژی و ویروس شناسی نداری وگرنه این حرف را نمی زدی
ناشناس۱۳۴۵۶۹۶۱۲:۱۴:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ولی میشه جهشش داد
ناشناس۱۳۵۲۱۴۲۱۳:۴۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
نساخته ویروس رو پخش کرده
ناشناس۱۳۴۴۸۶۴۰۰:۳۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این همان توهم توطئه هست . این ویروس ملیت نمشناست حضرت اقا !
علی۱۳۴۴۸۶۸۰۰:۳۴:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خوب ما هم یک ویروس برای اونا بفرستیم .
ناشناس۱۳۴۴۸۷۱۰۰:۳۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
همه چیز تقصیر امریکاست.
ناشناس۱۳۴۴۸۷۲۰۰:۳۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
لعنت بر آمریکا دیگه آمریکا باید چکار کنه که ثابت کنه خبیصه
معلم.۱۳۴۵۷۴۷۱۲:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خبیث
ناشناس۱۳۴۴۸۷۳۰۰:۳۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ما هرچی کامنت گذاشتیم چاپ نکردید. درگیری و اختلاف ایالات متحده و چین به جای خود. سلاح بیولوژیک بدون گلوله ما در شرایط وخیم اقتصادی چیه که همچنان باید سخت ترین شرایط رو بالاجبار تحمل کنیم؟
ناشناس۱۳۴۴۸۸۰۰۰:۴۶:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
از کشور کثیف و خبیث امریکا هرچه بگویید بر میاید، تنها کشوری که سیصدهزار انسان بیگناه را یکجا با بمب اتم سوزاند.
ناشناس۱۳۴۵۸۶۹۱۳:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
واقعا راست میگی،خدایی 11 سپتامبر حتی یک انگستروم از جنایت های امریکا رو جبران نکرد
ناشناس۱۳۴۷۰۷۸۰۹:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
واقعا چرا بعضی از دوستان این قدر حامی امریکا هستند و حاضر نیستند کمی از امریکا انتقاد بشه و فوری دیس لایک میدهند
ناشناس۱۳۴۴۸۸۶۰۰:۵۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دوستان اصول گرا باز زدن تو کار توهمات ! فعلا فکری به حال اقتصاد نحیف ایران کنید که تمام مرزها رو بستن.
ناشناس۱۳۴۵۷۰۰۱۲:۱۵:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
فعلا باید عقب ماندگیهای شش سال جبران بشه
ناشناس۱۳۴۵۷۹۲۱۲:۵۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
و عقب ماندگی های دوران محمود جان شما !
ناشناس۱۳۴۵۸۲۴۱۳:۰۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
همه مشکلات به خاطر ریشه فاسد و متوهمه...هر دولتی هم بیاد نمیتونه کاری بکنه
ناشناس۱۳۴۴۸۹۴۰۱:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خود رییس جمهور چین اشاره ضمنی داشته که از آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان اومده، اونموقع شما چی مینویسی! در این آزمایشگاه نظافتچی ها برای پول بیشتر بجای نابودی حیوانات آزمایشگاهی اونها رو گران در بازار حیوانات وحشی ووهان میفروختند حتی افرادی دستگیر شده اند واین حیوانات خورده شده و بیماری گسترش یافته.
ناشناس۱۳۴۵۸۶۶۱۳:۲۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کجا دقیقا ضمنی اشاره کردن که از ازمایشگاه اومده ؟ لینکش رو بذارید، حالا یا شما یا مثبت زنندگان طوطی وار به شما
ناشناس۱۳۴۴۸۹۵۰۱:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اگر هم کار کسی باشه کار خود چینه نزدیک ووهان 3 تا ازمایشگاه ویروسشناسی وجود داره احتمال منتشر شدن از اونجا بسیار زیاده
ناشناس۱۳۴۴۸۹۷۰۱:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اندر حكايت ويروس كرونا قابل توجه صنف نانوايي سراسر كشور !! ----------- عرض مي كنم كه بنده هم مثل همه از ويروس لعنتي كرونا وحشت دارم و همه گونه اقدامات بهداشتي كه از دست و زبانم بر آيد به كار مي بندم و يا به ديگران توصيه مي كنم !! اما مواردي هم هست كه از دست بنده كاري بر نمي آيد و بايد يكي مثل حبيب و حبيب آقا ها انجام دهند !! ... حبيب آقا ؟ ؟! ... آره تصدقتم حبيب آقا ، ... يا حبيب آقا ها ...كارگر نانوايي سر خيابان را عرض مي كنم ... حالا شايدم هم جليل آقا ، يا خليل آقا ، يا آقا رضا ، يا اسماعيل ... حالا هر كي .... حبيب آقا كارت خوان داره ، كارت را از مردم ميگيره ، شماره رمز را وارد ميكنه و سپس نان ها را يكي يكي با همان دست شمارش ميكنه و به دست مشتري ميده !! ... و حالا خدا عالمه كه از صبح تا ٩ شب ، چند تا كارت را از مردم بگيره و چند بار شماره هاي دستگاه را لمس كنه و ...تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل !! حالا بنده هر چه بخواهم كه روزانه ده بار دست هايم را بشويم و ماسك بزنم و ..... بله ؟
ناشناس۱۳۴۴۸۹۹۰۱:۱۴:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بس كنيد تو رو خدا هميشه بايد ضعف و سوء مديريت را به امريكا نسبت بديد …
ناشناس۱۳۴۵۷۹۵۱۲:۵۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
الان بحث ویروس و جنگ بیولوژیکه نه مدیریت
امید۱۳۴۴۹۰۴۰۱:۲۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بسم الله الرحمن الرحیم در فضای اینترنت جستجو کنید فیلمی را می بینید چند سال است بیل گیتس در اول سال میلادی در مورد ترور بیولوژیک و سلاح های بیولوژیکی هشدار می دهد با توجه باینکه در خیلی از رایانه های جهان ویندوز نصب است و یک نسخه از اطلاعات کاربران برای مایکروسافت ارسال میشود می توان حدس زد که چرا بیل گیتس این موضع را بیان میکند .
علی۱۳۴۴۹۰۵۰۱:۲۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بازار محصولاتی که شما برای دفاع از چین غیر قانونی نامیدید با یک سرچ ساده در یوتویوب بنمایش در میاد و کاملا واضح در روز رشنن بصورت روباز در حال فروش و سرو گوشت حیوانات وحشی هستند
ناشناس۱۳۴۴۹۱۵۰۱:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
وقتی خود آمریکا هم درگیرش شده و اقتصادش را تحت تاثیر قرار داده است این حرف شما کاملا مزخرف است. چرا شما همه اش توهم توطئه دارید؟؟؟
ناشناس۱۳۴۵۸۰۱۱۲:۵۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مزخرف تر ایده شماست که باور نمیکنین امریکا یا اسرائیل برای منافع خودشون دست به هر جنایتی میزنن
ناشناس۱۳۴۵۸۰۳۱۲:۵۹:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
میزان خسارتی که به اقتصاد چین خورده صدها هزار برابر خسارتیه که تو ادعا میکنی به امریکا خورده . اول حساب کن بعد قصه سر هم کن
ناشناس۱۳۴۴۹۳۲۰۲:۲۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چون از دولت تروریست آمریکا هر کاری بر میاد
ناشناس۱۳۴۴۹۳۴۰۲:۲۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
توهم زده بالا بدجوری
ناشناس۱۳۴۵۸۱۰۱۳:۰۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
راست میگی خب . مثلا سلاحهای شیمیایی امریکایی و آلمانی که مردم ایران رو میزد هم توهم بود .
ناشناس۱۳۴۴۹۳۶۰۲:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
توهم توطئه را تمام کنید، در دنیای امروز بدلیل تبادلات فراوان کالا و مسافر، نمیتوان سلاح بیولوژیک را استفاده کرد و خود در امان ماند، در خود آمریکا هم موارد ابتلا و حتی فوت بر اثر کروناویروس گزارش شده است
ناشناس۱۳۴۴۹۴۰۰۲:۳۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
لابد شیوع سارس در 2003 بر اثر مصرف گوشت نوعی گربه بنام گربه زباد، بیماری مرس منتقل شونده از شتر، تب کریمه کنگو، ویروس مرگبار ابولا در آفریقا، ویروس هانتا، آنفلوانزای خوکی و پرندگان و اچ 1 ان 1، جنون گاوی در انگلیس، بیماریهای فصلی مثل وبا و ... هم تقصیر آمریکاست. حتی شیوع سیاه زخم در سال 2001 در آمریکا هم کار خود آمریکاییهاست!! یه کم استراحت کن، حالت خوب میشه آقای نویسنده
ناشناس۱۳۴۵۹۰۶۱۳:۴۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
و وبا در قرون وسطا در اروبا و آسیا هم اضافه کنید کی به کیه
ناشناس۱۳۴۴۹۴۱۰۲:۳۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بالاخره برای عدم مشارکت در انتخابات باید یه دلیلی دست و پا کرد دیگه
ناشناس۱۳۴۴۹۴۶۰۲:۵۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
هرچیو میخواین ربط بدین به امریکا اخه خنده داره امریکا خودش درگیر این مشکل شده الان قم هم امریکا پخش کرده یا بی کفایتی شما
ناشناس۱۳۵۱۳۲۰۱۷:۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
بنده خدا چرا سنگ آمریکا به سینه میزند؟ کار خود خبیثش هست که مخصوصا اول وارد قم کرد.کرونا یک ویروس آزمایشی ساخته دست بشر هست یک بمب میکروبی. برو سطح دانشت ببر بالا.
ناشناس۱۳۴۴۹۵۷۰۳:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اصلا چیزی زیر این آسمان هست که شما سیاسی ندانیدش؟؟ حالا کرونا هم شد سلاح بیولوژیکی... لابد چون الان درگیر جنگ " بیولوژیک " با امریکا شده اید ، هم آمار درست نمیدهید که خدا نکرده دشمن شاد نشه.
ناشناس۱۳۴۴۹۷۱۰۴:۱۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
همه بدبختیهای دنیا تقصیر این آمریکای جهانخواره!
ناشناس۱۳۴۴۹۷۴۰۴:۱۸:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مطئنم همه آمریکاییها برا کرونا واکسینه شدن و واسه همینه که تا حالا هیچ کشته ندادن
ناشناس۱۳۴۴۹۷۶۰۴:۲۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
من با برادر عزیز آقای سفالگر کاملا موافقم آمریکا این سلاح را درست کرده که مردم کشورهای مریض کنه و تعداد زیادیشون رو از پا درآره
ناشناس۱۳۴۴۹۷۷۰۴:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
همین که این سلاح بیولوژیک شهر مقدس قم را هدف قرار داده نشون میده ساخت امریکاست
ناشناس۱۳۴۵۵۴۳۱۱:۱۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ظاهرا عقل و هوش تورو هدف گرفته، تحلیل و برداشتت از موضوعات دلیلی دیگه ای نداره!
ملت ایران۱۳۴۴۹۷۹۰۵:۰۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
حق چینی ها است ..اینان ملت ایران را غارت کردند. خدا به داد ایرانی مسلمان برسد
ناشناس۱۳۴۴۹۸۴۰۵:۳۸:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
نظریه قوی سیاه در برابر نظریه توطئه. در ایران همیشه دومی پیروز شده!
ناشناس۱۳۴۴۹۹۰۰۶:۱۲:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
هیچی دیگه اداختنش گردن امریکا و دشمن دشمن کردن شروع شد
ناشناس۱۳۴۵۰۰۷۰۶:۴۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین به خارج راه پیدا کرد در شهر ووهان. سلاح بیولوژیک چین بود
ناشناس۱۳۴۵۰۱۳۰۶:۵۴:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چرا همه موارد رو سياسي مي بينيد و ربط به آمريكا ميدهيد.؟! در اين مورد اسير افراط هستيد
ناشناس۱۳۴۵۰۱۷۰۷:۰۰:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بازم داستان
ناشناس۱۳۴۵۰۱۹۰۷:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خب همیشه انداختن گناه گردن دشمن آسون‌ترین کاره. ولی حتی خود چین رسماً همچین ادّعایی نکرده. صحت و سقم این موضوع سال‌ها بعد مشخص میشه.
رضا۱۳۴۵۰۲۳۰۷:۱۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کاملا نظریه معقولی است که حتی قبل نگارش هم به ذهن خیلی ها از جمله بنده رسیده است.بیماری یی با شیوع زیاد ولی کشندگی کم که فقط در کشور چین و عمده دشمنان تحاری امریکا مثل کره،ژاپن،تایوان و ایران رواج یافته است قطعا وضعیت معمولی ندارد پس باید هوشیار تر بود احتمالا هم یکی دوماه دیگر ناگهان واکسنش ظاهر می شود.
ناشناس۱۳۴۵۰۲۷۰۷:۱۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
به ذهن منم رسیده بود.......
ناشناس۱۳۴۵۰۳۰۰۷:۲۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چون تئوری «توطئه» در ایران خریدار زیاد دارد!!! دایی جان ناپلئون!!!
ناشناس۱۳۴۵۰۳۸۰۷:۳۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چون همیشه دنبال دشمن خارجی هستند تا از گرما و سرما و سیل و زلزله گرفته تا بیماری همه رو گردن اون بندازند
ناشناس۱۳۴۵۰۴۲۰۷:۴۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
به جای این اوهام باید به فکر کنترل بیماری باشیم
ناشناس۱۳۴۵۰۴۴۰۷:۴۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دیگه همه چیز رو سیاسی نکنید خواهشا آمریکا با جان انسانها بازی نمیکند
ناشناس۱۳۴۵۵۶۴۱۱:۲۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
فقط مستقیم ترور میکند در کمال پر رویی میگه من کردم..
ناشناس۱۳۴۵۸۲۱۱۳:۰۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
یعنی خنده دارترین نظر سال بود . امریکا با جون انسانها بازی نمیکنه ؟؟؟ اونوقت کی بمب اتم میزنه ؟ کی اینهمه سلاح میسازه ؟ مردم یمن و سوریه و عراق و افغانستان رو کی قتل عام میکنه ؟ عقل هم چیز خوبیه اگر ازش بهره ببری .
هادی۱۳۴۵۹۵۱۱۴:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
انصافا فکر میکنی آمریکا با جان انسان ها بازی نمیکنه؟ اگه خدای ناکرده دور از جون یکی از نزدیکانت جزو چند صد هزار نفری بودن که تو این چند سال اخیر از مردم عادی تو منطقه ما مستقیما توسط آمریکا کشته شدن فکر نمیکنم دیگه این حرف رو میزدی. البته الان هم اگه کمی از پای رسانه هایی که دایم داری میبینی بلند شی و یکم فکر و مطالعه تاریخی کنی باز هم این حرف رو نمیزنی. واقعا برات متاسفم.
ناشناس۱۳۴۵۰۵۳۰۷:۵۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این چه عادتی است که در هر موضوعی پای دشمن را به میان می کشند؟ دشمن را چه به کرونا در قم؟ یعنی چه که دشمن می خواهد انتقام همه شکست‌های خود را بگیرد؟
ناشناس۱۳۴۵۰۵۵۰۷:۵۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خدایا ما را از جهل مصون بدار.
ناشناس۱۳۴۵۰۶۰۰۷:۵۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
همه چی رو گردن دشمن نیاندازید. عامل اصلی جهل مسئولان و عده ای از مردم است.
ناشناس۱۳۴۵۰۶۷۰۸:۰۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
فقط باید این سگ زرد را ترور کرد .تا همه دنیا رو قربانی آمریکا نکرده .
ناشناس۱۳۴۵۰۷۲۰۸:۰۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اگر واقعا هم ساخت امریکا باشه یبار دیگه به همه دنیا نشون داد کت تن کیه و ابرقدرت بلافصل جهانه!
ناشناس۱۳۴۵۰۷۹۰۸:۱۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این یعنی اعتراف به قدرت و تکنولوژی آمریکا .
ناشناس۱۳۴۵۸۲۳۱۳:۰۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این یعنی اثبات توحش امریکا
ناشناس۱۳۴۵۰۸۸۰۸:۱۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ایالات متحده آمریکا در اقدامی قاطع و خودجوش چین موذی را از کره جغرافیا محو کند و شر این کشور به درد نخور را از سر مردم جهان کم کند . با تشکر
ناشناس۱۳۴۵۰۹۰۰۸:۱۴:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چین رو باید انداخت توی دریا
ناشناس۱۳۴۵۰۹۳۰۸:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دایی جان ناپلئون
ناشناس۱۳۴۵۱۰۷۰۸:۲۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مسئولان کشور خودمون را به علت قصور در ورود چینی ها به قم باید وارونه آویزان کرد
ناشناس۱۳۴۵۱۱۱۰۸:۲۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اگه آمریکا نبود ؛ الان جمعیت چین ناشی از بیماری کرونا ، در حدود ۱۵۰ میلیون نفر بود
ناشناس۱۳۴۵۱۱۳۰۸:۳۰:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خود چینی ها چنین اظهار نظری ندارن .
ناشناس۱۳۴۵۱۲۸۰۸:۴۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
از چین و روسیه کرونا در اومده!!!
ناشناس۱۳۴۵۱۵۴۰۸:۵۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خود آمریکا هم میتونه درگیر این بیماری بشه و شده... چی میزنین اینطور میرین فضا؟؟
ناشناس۱۳۴۵۱۷۶۰۹:۰۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
به جای این حرفای ۱۰۰ من ۱ غاز ؛ برید ماسک توزیع کنید بین مردم
ناشناس۱۳۴۵۱۸۰۰۹:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
از آمریکا درخواست داریم که چین رو طی ۲۴ ساعت نابود کند
دلارام۱۳۴۵۱۸۵۰۹:۱۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
احسنت.ازشیطان بزرگ هیچ چیز بعید نیست
ناشناس۱۳۴۵۱۸۶۰۹:۱۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
وقتش رسیده که آمریکا چین رو محو کنه
ناشناس۱۳۴۵۸۲۸۱۳:۰۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
احتمالا تا ده سال آینده برعکسش اتفاق میفته . یعنی چین ، امریکا رو له میکنه
صمصام۱۳۴۵۱۹۷۰۹:۲۶:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
لطفا این تحلیل های بدون سند و مدرک موثق را در خروجی پایگاه خبری الف نگذارید نویسنده صرفا با استناد به تنشهای تجاری واقتصادی امریکا و چین نتیجه گرفته که کرونا سلاح امریکاست جالب اینجاست که خودش اذعان کرده که از شهر ووهان چین این بیماری شایع شده است !
ناشناس۱۳۴۵۸۴۰۱۳:۱۴:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بمب اتم در ژاپن منفجر شد ولی مال امریکا بود . انتظار نداری که امریکا یک ویروس مرگبار رو در کالیفرنیا منتشر کنه که . چقدر شماها باهوش هستین
ناشناس۱۳۴۵۲۰۸۰۹:۳۰:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چون باید یه دشمنی بنام امریکا باشه که ما بیکفایتیمونو در تمام امور بندازیم گردنش
ناشناس۱۳۴۵۲۵۷۰۹:۴۲:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چون توهم توطئه به این راحتی ها درمان پذیر نیست
محمدي۱۳۴۵۲۸۶۰۹:۴۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
با توجه به ماندگاري ويروس به مدت طولاني برروي كالاهاي وارداتي از چين بايد تمامي گمركات از ورود هر نوع كالاي چيني خودداري كرده وتمامي انبارهاي گمركات ضد عفوني دقيق گردد.
ایرانی۱۳۴۵۳۱۲۱۰:۰۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
خوب این ویروس به هماهن سادگی که وارد ایران شد می تواند از طریق چین به آمریکا منتقل شود خوب اگر این مطلب درست باشد آن وقت آمریکا چه کار می تواند بکند همان ضربه ای که باقتصاد چین خورد جند برابر به اقتصاد آمریکا وارد می شود . به نظر من این تحلیل از پایه نادرست است. علاوه بر این چین همچنین ادعای نداشته
کدخدایی۱۳۴۵۵۳۳۱۱:۱۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
آقای ایرانی هر چی ما گفتیم باید تو بگید حرف ما باید تکرار کنید نه نظر خودت
ناشناس۱۳۴۵۳۲۳۱۰:۰۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چون هست. آمریکا و انگلیس اگر از نظر توان نظامی به پای ما نمیرسند ولی از لحاظ علمی و این دستکاری های ژنتیکی سالهاست کار میکنند
ناشناس۱۳۴۵۴۱۸۱۰:۳۷:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کرونا، خشکسالی، سیل، سکه، پراید، آلودگی هوا، همه تقصیر آمریکاست و مسئولین ما هم چوب خشک هستند و کاری از دستشون بر نمیاد معنی مقاله شما میشه این
ناشناس۱۳۴۵۵۵۲۱۱:۱۷:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
همین تئوری توطئه تاکیدی است بر قدرت بی مانند علمی امریکا که
ناشناس۱۳۴۵۶۸۸۱۲:۱۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بنظرم کمتر فیلم هالیوودی ببینید
ناشناس۱۳۴۵۷۲۵۱۲:۲۹:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بازهم تئوری توطئه وفرافکنی ،وانداختن تقصیرگردن دیگران جهت توجیه ضعف وناکارآمدی های مدیریت خود
ناشناس۱۳۴۵۷۷۱۱۲:۴۹:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بزرگترین آزمایشگاه بیولوژیک چین در شهر ووهان هست.ممکن شیوع از اونجا باشه
ناشناس۱۳۴۵۹۱۹۱۳:۴۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این سلاح بیولوژیک نیست بلکه تروریسم بیولوژیک میباشد
پیمان۱۳۴۵۹۳۶۱۳:۵۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
یه نظریه ی کاملا متضاد هم وجود داره: یک آزمایشگاه فوق تخصصی ویروس شناسی در ووهان هست که بطور کاملا ویژه روی کرونای خفاش مطالعه میکرد و اتفاقا در فاصله ی چند مایلی از فروشگاه مواد غذاهای دریایی قرار داره... یکی از گمانه ها این هست که در اثر اشتباه یا سهل انگاری ، سویه ی خاصی از کرونا از محیط ازمایشگاه به محیط زیست وارد شده و خیلی زود گسترش پیدا کرده... البته این موضوع اثبات نشده هنوز...
ف.خ۱۳۴۶۰۴۶۱۴:۵۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
به عقیده بنده احتمال آن زیاد است. آمریکا و سیا از هیچ کاری برای دشمنی و تخریب مخالفان خود ابا ندارند.
کیا۱۳۴۷۳۶۰۱۱:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
من فکر می‌کنم نقش اسرائیل رو در این مقاله به شدت علمی نادیده گرفتین.
ناشناس۱۳۴۸۳۵۱۲۰:۳۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
بابا دست از توهم بردارید
ناشناس۱۳۴۸۸۳۴۰۸:۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۷
اگه قرار باشه چنین شوخی را باور کنم ترجیح میدم فکر کنم کار روسیه هست چون خبیث ترینه.
امیر۱۳۵۳۷۴۳۱۸:۳۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
نویسنده باهوش این متن متوجه نشده که بازار سهام امریکا خودش چقدر بر اثر این واقعه سقوط کرده؟ خسارت وارده به بازار سهام امریکا در هفته اخیر حدود 600 میلیارد دلار بوده. مگر اینکه فرض کنیم امریکا میخواسته همراه با اقتصاد چین، اقتصاد خودش رو هم نابود کنه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین