هرآنچه که باید درباره برنامه حضور انسان در «ماه» بدانید+فیلم و تصاویر

گروه جهان الف،   3981103001

سازمان هوانوردی آمریکا در تلاش است تا با کمک مهندسان خود و یک شرکت خصوصی به زودی انسان را در ماه و مریخ مستقر و شرایط رفت و آمد مدوام به فضا را فراهم کند.

به گزارش فارس، قرار است به زودی انسان در مریخ مستقر شود و همزمان با‌ آن حضور مجدد آنها در ماه فراهم شود؛ آژانس فضایی آمریکا در تلاش است تا به کمک مهندسان و فضانوردان خود این رؤیا را به واقعیت تبدیل کند.

ناسا که در تلاش است تا وابستگی خود به موشک سایوز روسی راکاهش دهد، از شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس خواسته تا با ساخت فضاپیمای سرنشین‌دار به این سازمان برای تحقق آروزی خود کمک کند. 

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس که توسط ایلان ماسک، مدیریت می‌شود مدتی است که درگیر آزمایش بر روی کپسول سرنشین‌دار است تا بتواند از عملکرد درست آن برای انتقال انسان به ماه و مریخ اطمینان پیدا کند. 

در زیر هرآنچه که لازم است از اسپیس‌ایکس و کپسول آن بدانید می‌خوانید: 

* شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس: 

شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی، نام یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در‌ آمریکا است؛ این شرکت در سال ۲۰۰۲ در کالیفرنیا شکل گرفت و امروز در حال گسترش است.

* اهداف شرکت اسپیس‌ایکس

ماسک معتقد است هزینه بالای سرویس‌های فضایی دیگران به دلیل بوروکراسی‌های غیرضروری آنان است. او یکی از ۱۰ هدف خود را کاهش هزینه و دسترسی قابل اطمینان به فضا اعلام کرده‌ است.

اسپیس‌اکس در ۸ دسامبر ۲۰۱۰، پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری، تبدیل به اولین شرکت خصوصی شد که توانسته‌است هر دو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد.

* عملیات مفهومی «رِد دراگن» مریخ

علاوه بر برنامه‌های خصوصی اسپیس‌اکس برای فتح مریخ، در ژوئیه ۲۰۱۱، مرکز پژوهشی ایمز یک نمونه اولیه از مأموریت مریخ با هزینه پایین را توسعه داد که از موشک فالکن هِوی به عنوان پرتابگر و فضاپیمای دراگن برای ورود به جو مریخ استفاده می‌کند.

این طرح مفهومی که رد دراگن یا اژدهای سرخ نامیده می‌شود، برای جذب سرمایه به عنوان یک مأموریت اکتشافی ناسا، برای پرتاب در ۲۰۱۸ و رسیدن به مریخ در چند ماه بعد تر، در ۲۰۱۲–۲۰۱۳ مطرح شد.

هزینه مأموریت به غیر از هزینه پرتاب آن، ۴۲۵$ میلیون دلار پیش‌بینی شده‌است.

* اسکان بشر در مریخ

برپایه برنامه اسپیس‌ایکس، نخستین گروه از انسان‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی به مریخ فرستاده شده و در سال ۲۰۲۵ به آن سیاره خواهند رسید. پیش از آن، تجهیزات لازم برای اسکان بشر، هر دو سال یک‌بار به مریخ فرستاده خواهد شد که نخستین آن در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود. بدین ترتیب پایگاهی برای بقای انسان‌ها در مریخ  ایجاد خواهد شد.

* دراگن

در سال ۲۰۰۵، اسپیس‌اکس اعلام کرد که به دنبال یک برنامه فضایی مربوط به انسان تا پایان دهه است.فضاپیمای دراگن که به معنی «اژدها» است برای حمل ۷ فضانورد به مدار و فراتر از آن در نظر گرفته شده‌است؛ در سال ۲۰۱۴ فضاپیماهای پشتیبانی نوع «اژدها» (Dragon) به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی (آی‌اس‌اس) پرتاب شدند.

* قراردادهای حمل و نقل تجاری

ناسا در ۱۸ اوت ۲۰۰۶ اعلام کرد:  اسپیس‌ایکس برنده یک قرارداد خدمات حمل و نقل تجاری مداری ناسا (سی‌اُ‌تی‌اس) برای نشان دادن تحویل محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی با یک گزینه ممکن برای انتقال خدمه شده‌است.

این قرارداد که توسط ناسا برای ارائه «سرمایه اولیه» برای توسعه تقویت‌کننده‌های جدید طراحی شده بود، ۲۷۸میلیون دلار برای توسعه پرتابگر فالکن ۹ به اسپیس‌اکس پرداخت شد، به همراه پرداخت‌های تشویقی که در سه پرتاب نمایشی به اوج نقاط عطف خود رسید.

* تأمین نیازهای ایستگاه فضایی بین‌المللی

اسپیس‌اکس در کنار اوربیتال ساینسز کورپوریشن، نخستین شرکت بخش خصوصی است که نیازهای ایستگاه فضایی بین‌المللی را تأمین می‌کند.

در سه شنبه ۲۲ مه ۲۰۱۲، اسپیس‌اکس اقلام مورد نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی را توسط فالکن ۹ با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

در سال ۲۰۱۴ نیز فضاپیماهای پشتیبانی نوع «اژدها» (Dragon) به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند و قرار است این پرتاب‌ها به شکل سرنشین دارادامه یابد تا انسان به را ایستگاه فضایی بین‌المللی، ماه و مریخ برساند.

* بررسی روند پیشرفت دراگن در دیدار مدیرها

ایلان ماسک، مدیر ارشد اجرایی شرکت اسپیس ایکس و  جیم برایدنستاین، مدیر ناسا رو  برای صحبت درباره فضاپیمای دراگن بایکدیگر دیدار و روند پیشرفت آن را بررسی کردند.

 

* انجام آخرین آزمایش کپسول سرنشین‌دار 

این آزمایش که قرار بود صبح شنبه صورت بگیرد به دلیل شرایط جوی به یک شنبه صبح موکول شد و در نهایت دوشنبه ساعت ۷ صبح به وقت تهران انجام شد، در این آزمایش توانایی کپسول در بازگشت به زمین در صورت بروز هرگونه مشکل هنگام صعود تست شد؛ بازگشت پذیری بدون نیاز به چتر نجات از قابلیت‌های این فضاپیما است.

* دراگن در فضا 

کرو دراگون قرار است به طور مرتب به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت و آمد کند و برای برنامه‌های آژانس فضایی آمریکا در خدمت باشد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین