بودجه ۹۹ بوی نفت نمی دهد

گروه اقتصادی الف،   3980917182 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیروز رئیس جمهور لایحه بودجه بودجه سال آینده کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. بررسی بودجه تقدیمی دولت به مجلس بیانگر کاهش شدید وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی است.

بودجه ۹۹ بوی نفت نمی دهد

به گزارش الف، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور روز یکشنبه لایحه بودجه سال 1399 کل کشور را جهت تصویب ردیف های درآمدی و هزینه ای تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است کمیسیون های مجلس در هفته های پیش رو دخل و خرج یک ساله کشور را بررسی کنند و در نهایت بودجه 4 اسفند ماه در صحن علنی مجلس بررسی شود.

دیروز رئیس جمهور بودجه سال آینده را «بودجه استقامت و مقابله با تحریم» نامید. روحانی عنوان کرد: این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی رغم تحریم، مخصوصاً از لحاظ نفت کشور را اداره خواهیم کرد.

رئیس جمهور از تخصیص 70 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی سال آینده خبر داد و بیان کرد« تقریباً بودجه سال 99 با شرایطی که پیش‌بینی شده،خیلی به نفت اتکا ندارد».

همچنین روحانی اعلام کرد مطابق لایحه بودجه سال آینده، افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

لایحه بودجه سال 99 کل کشور منتشر شد + جزئیات

روحانی: بر اساس بودجه 99 حقوق کارمندان و بازنشستگان ۱۵درصد افزایش می‌یابد/ بودجه سال آتی، بودجه استقامت است

سرانجام اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه

اما لایحه بودجه سال 1399 چه ویژگیهای دیگری دارد و اگر قرار باشد محورهای کلی آن به اختصار بیان شود چگونه خواهد بود.

نگاه کلی به بودجه

مطابق ماده واحده، لایحه بودجه سال 99 کل کشور بالغ بر 1988 هزار میلیارد تومان است که بودجه عمومی 563.829 میلیارد تومان، منابع عمومی 484.596 میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه ها 79 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات غیرانتفاعی نیز 1483 هزار میلیارد تومان است.

در لایحه بودجه، درآمدهای مالیاتی با در نظر گرفتن درآمد گمرکی حدود 195 هزار میلیارد تومان برآورد شده  و در بخش هزینه ها، جبران خدمت کارکنان که همان حقوق و دستمزد است نیز 113 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

در کل بررسی جزئیات بودجه بیانگر کاهش وابستگی به نفت با افزایش 23 هزار میلیاردی درآمدهای مالیاتی و افزایش 45 هزار میلیارد تومانی واگذاری های دولتی است. درآمد حاصل از صادرات نفت و معیانات گازی از 137 هزار میلیادر تومان به 45 هزار میلیارد تومان کاهش می یابد که نشان دهنده کاهش 66 درصدی وابستگی به درآمدهای نفتی است.

دولت پیش بینی فروش 80 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را کرده و قرار است 30 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار گیرد. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کف رقم واریز درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی باید 30 درصد باشد که هر سال دو درصد به این رقم افزوده می شود.

عوارض خروج از کشور 

در لایحه بودجه سال آینده عوارض خروج از کشور از 220 هزار تومان به 264 هزار تومان برای سفر اول هر ایرانی افزایش یافته است. همچنین برای سفرهای دوم به این مبلغ 50 درصد(396 هزار تومان) و سفر سوم و بیشتر 100 درصد(528 هزار تومان) افزایش می یابد.

در بودجه سال گذشته، عوارض خروج از کشور برای سال اول 220 هزار تومان برای بار اول، 330 هزار تومان برای سفر دوم و 440 هزار تومان برای سفر سوم و بیشتر بود. البته مطابق بند«د» تبصره 11 لایحه بودجه، زائران اربعین که از 14 شهریور تا 2 آبان ماه سال 1399 از مرز زمینی به مقصد عراق از کشور خارج می شوند مشمول این شرایط نمی شوند و از پرداخت عوارض معاف هستند.  همچنین عوارض خروج برای زائران حج تمتع و عمره نیز 132 هزار تومان خواهد بود.

قرار است مبلغ 400 هزار ریال از عوارض خروج صرف توسعه زیرساخت ها، تاسیسات گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی شود.

15 تکلیف صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه

مطابق لایحه بودجه سال آینده دولت اجازه دارد مبلغ 3 میلیارد و 425 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی برداشت و در 15 تکلیف به مصرف برساند. قرار است خارج از این مجوز، استفاده و اختصاص از منابع صندوق توسعه ملی ممنوع باشد.

از جمله 15 تکلیف دولت می توان به طرح های آبیاری تحت فشار و نوین، آبخیزداری و آبخوانداری، مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تاثیر آن بر شبکه های برق، تقویت بنیه دفاعی،خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه ها، طرح های نوآورانه جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری، توسعه کمّی و کیفی برنامه های تولیدی، پویا نمایی، مستند، فیلم و سریال در سازمان صدا و سیما، رفع مشکلات حاد پسماندها و آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکه های آن اشاره کرد. 

عدم تغییر مبلغ وام ازدواج در لایحه بودجه 

مطابق با لایحه بودجه، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تفاوتی با سال گذشته ندارد و بنابراین به هر زوج 30 میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته در نظر گرفته شده است. این بند شامل زوج هایی می شود که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین 1396 است و تاکنون وام ازدواجی دریافت نکرده اند. 

معافیت مالیاتی برای حقوق های سه میلیونی و پایین تر از آن

بر اساس لایحه بودجه پیشنهادی، سقف معافیت مالیاتی سه میلیون تومان پیشنهاد شده است. بر این اساس، افرادی که سالیانه 36 میلیون تومان دریافتی دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. مالیات حقوق های بیشتر از سه میلیون می باید به صورت پلکانی محاسبه و دریافت شود. 

در قانون بودجه سال 98 حقوق کارکنان دولت تا 2 میلیون و 750 هزار تومان معاف از مالیات است و مبالغ بیشتر از آن به صورت پلکانی تا 35 درصد به آن مشمول مالیات می شدند.

نحوه محاسبه نرخ مالیات بر کل درآمد تا 1.5 برابر مشمول ده درصد، 2.5 برابر مشمول پانزده درصد، 2.5 تا 4 برابر آن مشمول 25 درصد، مازاد چهار تا 6 برابر مشمول 25 درصد و نسبت به مازاد 6 برابر 35 درصد است.

افزایش 10 درصدی عوارض واردات لوازم آرایشی

واردات لوازم آرایشی اگر چه با شروع سال 1398 ممنوع اعلام شده بود اما مطابق لایحه بودجه 99، عوارض 10 درصدی برای واردات لوازم آرایش در سال آینده پیش بینی شده است. از این رو احتمال اینکه ممنوعیت واردات لوازم ارایشی پایان یابد وجود دارد. 

افزایش 30 درصدی درآمد حاصل از مالیات بر حقوق 

مطابق لایحه بودجه، مجموع مالیات بر درآمد در سال آینده رشد 29 درصدی نسبت به امسال خواهد داشت و به 32 هزار و 341 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. از این رو میزان مالیات بر درآمد نسبت به سال 98 حدود هفت هزار 376 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. امسال میزان مالیات بر درآمد معادل 24 هزار و 965 میلیون تومان بوده است.

پرداخت یارانه نقدی و طرح معیشتی

در لایحه بودجه سال آینده برای هدفمندی یارانه ها مجموعاً 250 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز مکلف شده سه دهک بالا را با استفاده از بانک های اطلاعاتی شناسایی و حذف کند. همچنین برای طرح معیشت خانوار 31 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

البته این اعداد و ارقام فعلاً در لایحه دیده شده و ممکن است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق یا در صحن آنها را اصلاح و تغییر دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۱۰۰۴۰۶:۲۰:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بودجه 99 بوی نفت نمیدهد ولی بوی فقر و بدبختی و تورم سنگین و فلاکت و فشار بر گرده ملت را میدهد .
دیده بان تیزبین۱۲۳۱۰۹۰۰۸:۰۶:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
دولت با دروغ بزرگی که در مورد عدم تورم و گرانی بعد از گران شدن بنزین به مردم گفت کشور را به سوی ..پرتگاه مجدد خواهد برد استیضاح فوری روحانی باید در دستور کار قرار گیرد
ناشناس۱۲۳۱۱۶۷۰۸:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بی شرمند بخداااااااا...بازارلوازم یدکی لوازم خانگی لوازم بهداشتی لبلس ووووووو هرجا راهتون بیوفته گرون شده بخدااااا گرون شده قبای رییس جمهوری برای این خیلی بزرگه.....تا دیرنشده برکنارش کنید اوضاع مملکت رو بهم ریخته
مالباخته۱۲۳۲۲۳۹۱۶:۵۹:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
جیب برهای باکلاس با لباس های اتو کرده و کفش هایی..
ناشناس۱۲۳۱۴۱۶۱۰:۵۹:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
درست است بوی نفت نمی دهد ولی بوی بنزین و بسیاری از بوهای متعفن می دهد.
ناشناس۱۲۳۲۰۲۵۱۵:۰۲:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بودجه ای با جیب بری کلاسیک
ناشناس۱۲۳۱۱۲۷۰۸:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
چرا در این لایحه بودجه بعضی از سازمانهای تبلیغاتی افزایش دارد، اما بودجه محیط زیست کاهش؟؟؟
ناشناس۱۲۳۱۲۰۱۰۹:۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
چون محیط زیست نیست محیط جاسوسی است ! :-)
ناشناس۱۲۳۱۲۴۶۰۹:۳۱:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
چون با تبلیغ زنده ایم !
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۲۳۱۳۵۸۱۰:۳۳:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
چرا در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم حقوق های نجومی و پاداش های نجومی مدیران بانکی هنوز هم ادامه دارد طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی هم که در صحن مجلس تصویب شد ولی با توجه فشار از بالا به پایین گروه های فشار نگذاشته اند این طرح اجرایی شود
ناشناس۱۲۳۱۱۲۹۰۸:۳۰:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بودجه بر پایه خودزنی!!!!!
ناشناس۱۲۳۱۲۴۴۰۹:۳۰:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
با توجه به اینکه قرار نیست روزانه 1 بشکه نفت هم از ما بخرن ، در بوجه 99 ، قرار بر این است که دست دولت در جیب ملت فرو رود .
بیگی29۱۲۳۱۲۷۵۰۹:۴۹:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
حکایت بچه نا سازگاری داریم که در طول سال بجای درس خواندن،به بازی گوشی پرداخته و روز امتحان به چه کنم افتاده نتیجه اش هم،،مردود،،
محمد قاسمی۱۲۳۱۹۴۰۱۴:۱۹:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
داروغه وارد میشود #رابین_هودم_آرزوست
ناشناس۱۲۳۱۰۰۶۰۶:۲۶:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مردم راجع به این جناب بنفش چی فکر میکردن ؛ چی از آب در اومد !!!
ناشناس۱۲۳۱۰۱۱۰۶:۳۳:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
دولت ؛ بی کفایتی و سوء مدیریت خودش رو میخواد از طریق فشار بر مردم و افزایش مالیات جبران کند . کجای دنیا وقتی اقتصاد در رکود شدید است و شاخص رشد اقتصادی منفی است ؛ مالیات را افزایش میدهند ؟!!!
ناشناس۱۲۳۱۰۱۲۰۶:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بوی فلاکت اقتصادی..
ناشناس۱۲۳۲۲۷۴۱۷:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بوی تحقیر در معیشت توسط دولت تدفین امید می آید
ناشناس۱۲۳۱۰۱۳۰۶:۳۶:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
وی سواد اقتصادی ندارد . سواد ایشان در رشته حقوق است
ناشناس۱۲۳۱۱۴۱۰۸:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
سواد حوزوی هم دارد
ناشناس۱۲۳۱۲۳۱۰۹:۲۵:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
در حوزه ، حقوق خونده
ناشناس۱۲۳۱۷۶۱۱۳:۲۷:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
دولت تدفین امید
ناشناس۱۲۳۳۱۸۳۱۰:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱۹
نامگذاری بسیار درست و بجایی است
ناشناس۱۲۳۴۶۳۸۲۳:۳۰:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۱۹
که اون هم هیچ
ناشناس۱۲۳۱۶۳۶۱۲:۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
خسارت محض برجام و تشدید تحریم اثبات کرد که ایشان حقوقدان خوبی هم نیست.
ناشناس۱۲۳۱۰۱۵۰۶:۳۷:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
سقف پست و مقام برای این آقا ؛ در حد.. است و نه بیشتر .
ناشناس۱۲۳۱۰۱۷۰۶:۳۸:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
وقتی خط فقر برای خانواده 5 نفره خیلی بیشتر از درآمد ماهیانه 5 میلیون است, چطور 3 میلیون به بالا را مشمول مالیات کرده اید ؟ افزایش درآمد مالیاتی در شرایط رکود یعنی نارضایتی بیشتر مردم. یعنی همچنان مقاومت می کنید منتها از جیب مردم!
ناشناس۱۲۳۱۰۱۸۰۶:۳۹:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
یارانه عملا قطع شده و پرداخت نمیشه بنزین سه برابر شده از همه چیز مالیات گرفته میشه(بماند که از برخی گروهها مالیات نمیگیرن) افزایش حقوق ها که عملا صفر درصد هست دلار هم حداقل ۴ برابر شده دیگه واقعا نیازی به فروش نفت و پولش نداریم
ناشناس۱۲۳۱۰۱۹۰۶:۴۳:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
روحانی به دلیل عدم توفیق در برنامه هاش و نارضایتی شدید تمام مردم از عملکردش ، به ناچار مجبور شده .. رضایت عده ای را کسب نماید .
ناشناس۱۲۳۱۰۲۲۰۶:۴۵:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
تاریخ ایران ؛ فجایع اقتصادی به بار آورده شده توسط دولت روحانی را در حافظه خود ثبت خواهد نمود .
ناشناس۱۲۳۲۳۰۹۱۷:۲۹:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
اگر حافظتون رو بکار بندازید دولت آقای احمدی نژاد هم کم ازین کسری بودجه ها و دست انداختن به جیب مردم رو نداشت برادر جان
ناشناس۱۲۳۱۰۳۲۰۶:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
روحانی یک چهره امنیتی است نه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی .
ناشناس۱۲۳۱۳۰۱۰۹:۵۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
داداش یکم دیر فهمیدی موقعی که تکرار میکردی باید فکر این روزا میبودی
ناشناس۱۲۳۱۰۳۷۰۶:۵۹:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بوی جیب مردم را میدهد
ک.م۱۲۳۱۰۷۷۰۷:۵۶:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
کشوری که توجهی به رونق اقتصادی و سیاست های آزادی تجاری ندارد و حتی فشار بر زندگی مردم را در عمل اجرا میکند وتجارت خارجی گسترده ندارد و انحصارات اقتصادی داخلی و روابط .. در آن نهادینه شده و در یک کلام اقتصاد دولتی ریا کار بر آن حاکم باشد نمی تواند از این شعار ها بدهد زیرا ریشه ای به امور نپرداخته وفقط صوری است.
ناشناس۱۲۳۱۲۵۴۰۹:۳۶:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
یک نکته جالب: 1- افزایش حقوق 15 درصد 2-افزایش مالیات بر حقوق 30 درصد 3- نتیجه 15 درصد کاهش خالص حقوق(15-30) 4- جالب نیست؟!!!!!!
ناشناس۱۲۳۲۲۵۶۱۷:۰۹:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
عزیزم ۳۰ درصد ضرب در ۱۱۵ درصد رو از ۱۱۵ کم کن میشه ۱۹ درصد، یعنی ۱۵ درصد افزایش، ۱۹ درصد کاهش
ناشناس۱۲۳۱۲۸۰۰۹:۵۰:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
دولت با کلی گویی و ابهام در بودجه نویسی و تخصیص بوده آرام و بی سر و صدا دست اش را کرده توی جیب مردم...چرا باید اینهمه به ارگانهای غیر رسمی و ناکارآمد بودجه بدهند..اینها رو جمع کنید.
ناشناس۱۲۳۱۳۶۸۱۰:۳۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مالیات داد از جیب کی فکر میکنید پولدار یا کارخانه دار یا صاحب خانه مالیات از جیب خودش میده
ناشناس۱۲۳۱۴۰۱۱۰:۵۴:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
به جای اینکه به مردم فشار بیارید از کارانه نود میلیون پزشکان کم کنید .
ناشناس۱۲۳۱۴۰۶۱۰:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
چقدر این روزها یاد کارتون رابینهود می افتم.داروغه ای که مالیات جمع می کرد.ای کاش رابینهود ظهور کنه
ناشناس۱۲۳۱۴۴۸۱۱:۱۳:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بودجه ٩٩ بوي نفت نمي دهد !!! --------------- خوشبختانه بودجه هاي كره جنوبي هم بوي نفت نمي دهد ، از بودجه ژاپن هم بوي نفت استشمام نمي شود ، از بودجه چين هم هكذا ! و همين طور از از بودجه هاي ممالك فرنگ و ينگه دنيا و غيره ها !! ... بوي نفت بوي خوشايندي نيست اخوي جان ! .... باعث دردسر است ... منظورم سر درد است !! بدمان نيايد ، اگر بتوانيم تحمل كنيم به نظرم فرصت خوبي است !! برادر قبول كن همين نفت براي ما گرگي شده است در لباس ميش !! ... كشورهاي بيشتر مترقي !! شانس شان اين بود كه نفتي نداشتند !! همين ژاپن كه نيم وجب خاك بيشتر ندارد و آرزوي يك قطره نفت داره خدا عالمه چه قدر پول روي پول گذاشته ، چه قدر ذخيره ارزي !! ...تويوتايش محشر كرده ، به نظرم اگر نفت داشت عقب مانده تر از ونزوئلاي عضو اوپك بود !! همين كشورهاي نفت خيز دور و بر خودمان كه هي نفت شان مي فروشند و هي مي خورند و هي خشت روي خشت مي گذارند و به دنيا پز مي دهند كه اي اهل العالم بدانيد و آگاه باشيد كه ما متمدن شديم و بلندترين آسمانخراش جهان از آنِ ماست !! ما خوب مي خوريم و خوب مي پوشيم و خوب مي خوابيم و خوب سوار بر مركب هاي شيك و مدرن مي شويم و خوب وزن اضافه مي كنيم ....آيا پيشرفته تر از ما كسي سراغ داريد ؟ ... اما خدا خودش مي داند كه اگر نفت شان ته كشيد و يا به سبب پيشرفت علم و دانش ديگه نفت اين طلاي سياه ، روسياه شد و به درد نخور شد و كسي نخريد ،باور بفرماييد كه بدبخت تر و فلك زده تر از خودشان ، خودشان هستند !!... عرض كردم بدون اتكا به نفت يك فرصت خوبي براي مُلك و ملت است ، اما خب ، لازمه اش گذشتن از يك هفت خوان ( خان ؟ ) رياضت اقتصادي و مقاومتي است ، همراه با كار وتلاش و كوشش و پژوهش و اختراع و عشق به ملت و وطن و نيز همراه با كارشناسان و صاحبنظران خبر ه ، آگاه و وارد و دلسوز ، و همچنين اين مهم كه : دست در دست هم دهيم به مهر ميهن خويش را كنيم آباد !!
ناشناس۱۲۳۱۵۰۵۱۱:۳۴:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
این‌چه‌قانونی‌است‌منکه‌بعدازسالها‌‌پس‌انداز‌ازچندرغاز‌حقوقم‌میخواهم‌به‌دیداربچه‌هایم‌به‌ترکیه‌بروم باید‌عوارض‌خروج‌بدهم‌ولی‌انهاییکه‌هرسال‌به‌عتبات‌میروند‌ازپرداخت‌عوارض‌معاف‌باشندهمچنین‌‌چرا برای‌حجاج‌تخفیف‌قایل‌میشوید‌اتفاقا‌باید‌ازاینجور‌اشخاص‌که‌استطاعت‌مالی‌دارند‌بیشتر‌مالیات‌بگیرید مجلس‌هم‌که بیخاصیت‌میباشدوهیچ‌اقدامی‌نمیکند
ناشناس۱۲۳۱۵۳۸۱۱:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
یعنی بوی نان نمی دهد
ناشناس۱۲۳۱۵۶۰۱۱:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
شما رو به خدا تریبون رو از این آقای روحانی بگیرید. وعده ها و حرفهای اون استرس زا و بر خلاف توهم خودش نا امید کننده است. مردم فقط وارونه حرفهای اونو باور می کنن.
ناشناس۱۲۳۱۵۷۲۱۱:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بوی وقاهت میدهد بوی تعفن می دهد بوی تعفن میدهد ..
ناشناس۱۲۳۲۲۸۷۱۷:۲۰:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بوی دلار ۲۵ تومنی میده بیشتر
حسن۱۲۳۲۳۳۷۱۷:۵۲:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
برداشت از حساب ذخیره ارزی و کاهش انتقال به صندوق توسعه ملی در سال 99 یعنی چه؟ کدام بودجه تا کنون به نفت و گاز و میعانات نچرخیده!!
ناشناس۱۲۳۲۳۴۷۱۷:۵۸:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
دولتهای ایران عادت دارن قیمتها رو یک مدت ثابت نگه دارند و یکدفعه جهش ایجاد بشه. شاید هم عمدی در کاره. الان دلار 4200 تومنی جز فساد چه سودی برای جامعه داره؟ بجای این کار دولت جنس با کوپن عرضه کنه خیلی فسادش کمتره.
ناشناس۱۲۳۲۴۱۴۱۸:۵۰:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
به حق ۵ تن یک تورمی بیاد همه را نیست و نابود کند با این تصمیمات عجیب.
ایرانی آباد و آزاد۱۲۳۲۴۲۲۱۸:۵۵:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
درسته. از سیاست های غلط و عملکرد مدیران بی کفایت بودجه بوی نفت نمی دهد بیشتر بوی مالیات های مستقیم و غیر مستقیم از مردم بیچاره و ظلم و تبعیض را می دهد
ناشناس۱۲۳۲۵۵۲۲۰:۲۸:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
نفت رو هم گذاشتین جیب خودتون با فروش روزی دویست هزار بشکه نفت( برای هزینه آقا زاده هاتون) و کسری بودجه هم از صادرات گوجه و سیب زمینی ب کشور عراق در میارین تمامی کشورهای عربی با فروش گاز و نفت شورشون رو ساختن بعد شماها
ناشناس۱۲۳۲۶۰۹۲۱:۰۵:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
..دکتر فرمودند که خودم هم نمی دانستم
ناشناس۱۲۳۳۴۰۴۱۱:۵۹:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۱۹
تمام بدیها در خانه ای است که کلید آن خانه دروغ است. ریشه اصلی تمام مشکلات در کشور ما دروغ گویی است.
ناشناس۱۲۳۴۱۳۸۱۷:۵۸:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۱۹
براي باز نشسته ها كه بوي فشار و فقر بيشتر ميدهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین