روایت نشریه آمریکایی از «سیاست‌های تجاوزکارانه» ناموفق عربستان علیه ایران

گروه جهان الف،   3980819113 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه اینترنتی نشنال اینترست با اشاره به تنش در روابط ایران-عربستان می نویسد ریاض آماده تعامل با ایران نبوده و از هر راه لازم برای کاهش نفوذ ایران استفاده می کند. 

روایت نشریه آمریکایی از «سیاست‌های تجاوزکارانه» ناموفق عربستان علیه ایران

به گزارش الف این نشریه با اشاره به سوابق اقدامات ضد ایرانی عربستان از جمله حضور ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در نشست منافقین در ژولای 2016 نوشت به دنبال این مساله حزب دمکراتیک کردستان ایران که از حدود 20 سال پیش علیه ایران اقدام نظامی نکرده بود، ناگهان درگیری های شدیدی را علیه تهران در شمال غربی ایران آغاز کرد که این امر بیانگر دوره ای جدید از تقابل میان تهران و ریاض بود. 

نشنال اینترست می نویسد تنش رو به فزون میان دو طرف که برخی آن را در قالب ژئوپولیتیک جدید موسوم به"بازی بزرگ" می بینند، به تلاش دو طرف برای رقابت استراتژیک در منطقه منجر شده، از خلیج فارس گرفته تا دریای مدیترانه و دریای عربی. دو طرف از گروه های مختلف در سوریه، عراق، بحرین، لبنان و سرانجام یمن حمایت می کنند. 

این گزارش با اشاره به حمایت عربستان از حزب بعث عراق و هم پیمانی آن با طالبان، از آنها به عنوان تلاش ریاض برای مقابله با سیاست خارجی ایران در خصوص "صدور انقلاب" یاد کرده، می افزاید در اواخر دهه 1990 دستاوردهای عربستان برای محدود کردن ایران به اوج خود رسید اما بعد از یازده سپتامبر و سقوط رژیم های بغداد و کابل، ریاض ابزارهای سنتی برتر خود را در مقابله با ایران از دست داد اما برای همین منظور، ریاض و متحدانش در تهدید آمیز بودن سلطه ایران در خاورمیانه اغراق می کردند. 

این گزارش می افزاید برنامه هسته ای ایران در کنار مبحث "هلال شیعی" به تشدید بحران انجامیده است زیرا از منظر ریاض، یک قدرت شیعه و احتمالا مجهز به تسلیحات اتمی، ترتیبات قدرت را به بهای قربانی کردن رژیم های عرب و سنی، تغییر می دهد و به همین دلیل بود که ریاض از تحریم های آمریکا علیه ایران استقبال کرده است. بهار عربی، از جمله انقلاب مصری ها در میدان آزادی و تبعات بی ثبات کننده آن در بحرین، باعث تضعیف جایگاه عربستان شد. 

نشنال اینترست می افزاید بروز جنگ در سوریه فرصتی منحصربه فرد در اختیار ریاض و متحدانش قرار داد تا ایران را در سواحل شرقی مدیترانه زمین گیر کنند و در همان زمان نیز عربستان تلاش کرد برای مقابله با آنچه تهدید شیعیان در یمن می نامید، ائتلافی ایجاد کند. سیاست جدید عربستان برمبنای درگیر کردن ایران در یک سری جنگ های نیابتی است که از طریق حمایت از گروه های جهادی-سلفی از جمله جبهه النصره و داعش صورت گرفت. در همین حال ریاض با حمایت از عناصر سنی در عراق تلاش میکند اختلاف بین شیعه-سنی را گسترش دهند. ریاض با اعمال نفوذ در سوریه و عراق به دنبال آن است که حضور ایران را در دیگر مناطق نظیر یمن کم رنگ کند. 

به نوشته این نشریه، در بعد داخلی نیز سیاست های "تجاوزکارانه" عربستان، تهدیداتی را متوجه ایران می کند و این سیاست را از طریق حمایت از گروه های جنگ طلب نظیر مجاهدین خلق (منافقین)،  و نیروهای کرد و بلوچ دنبال می کند. درپی خصومت شدید بین تهران و ریاض، مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران اعلام کرد این حزب نیروهایش را به کردستان ایران می فرستد. از طرف دیگر اسرائیل هم در حال آموزش نیروهای "پیشمرگه" کرد است. عربستان که از افزایش نفوذ شیعیان در عراق ناتوان شده، اخیرا تمایل خود را برای ایجاد یک کشور مستقل کردی در شمال عراق اعلام کرده است زیرا یک کردستان مستقل نزدیک ایران، تمامیت ارضی آن را به خطر انداخته و به متحدانش در عراق و سوریه ضربه ای محکم وارد می کند. 

این گزارش سیاست " تجاوزکارانه " عربستان را در قبال ایران شکست خورده خوانده و می نویسد عربستان گرچه از اواخر دهه 1960 با هزینه های بسیار زیاد مالی در حال تبلیغ وهابی گری است، اما گروه های جهادی-سلفی، برخلاف نگرش گروه های نیابتی ایران به تهران، ریاض را به عنوان مرکز ایدئولوژیک خود تلقی نمی کنند.  گروه هایی نظیر داعش، النصره، جیش الاسلام، منافقین و حزب دمکرات کردستان، عربستان را صرفا به مثابه یک منبع مالی می بینند که از آن برای اقدامات تروریستی خود بهره می گیرند.  به عبارت دیگر، عربستان در قبال دشمن خود ایران، از قدرت نرم قوی برخوردار نیست. و نبودن این قدرت نیز امنیت ملی عربستان را به خطر می اندازد در حالی که گروه های نیابتی شیعه وابسته به ایران هرگز این کشور را تهدید نکرده اند. به همین جهت عجیب نیست که گروه های سلفی-جهادی منافع عربستان را هدف قرار دهند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۲۵۲۴۰۶:۵۵:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۰
نشربه هاي امريكايي با انتشار اختلاف هاي بين ايران وعربستان بيشتر راه كار هايي براي اختلاف بيشتر ودرگيري بين دوكشور تلاش مي كنند قطعا انها نه از موفقيت ايران در مقابل عربستان خرسند هستند ونه پيروزي عربستان بلكه انها با اين مقالات براي تفرقه اندازي بيشتر تلاش مي كنند جهت امنيت بيشتر رژيم جعلي صهيونيستي وهمان مثل معروف انگليسي كه تفرقه بينداز وحكومت كن است امنيت اسراييل فقط با اختلاف ودرگيري كشورهاي مسلمان منطقه قابل تأمين است
ناشناس۱۱۶۲۵۸۳۰۸:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۲۰
در خصومت و دشمنی حلوا خیرات نمی کنند. باید رابطه با عربستان بهبود و ترمیم شود. نباید بی خودی و بی جهت هزینه کنیم.
محمد۱۱۶۳۸۸۴۱۹:۴۲:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۰
کی خصومت را شروع کرد و به صدام کمک کرد برای جنگ با ایران.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین