رژیم غذایی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

گروه سلامت الف،   3980726125

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی به امار جمعیت چاق در دنیا اشاره کرد و درباره سوء تغذیه و گرسنگی چند میلیون نفر در جهان توضیح داد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شعار امسال روز جهانی غذا اظهار کرد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) شعار امسال را این‌گونه قرار داده است «رفتار ما، آینده ما را می‌سازد و رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی»  که منظور از رفتار، الگوی تغذیه‌ای است.

 او بیان کرد: منظور از گرسنگی فقط فقر غذایی نیست.امروزه ما به فقر بسیاری از ریز مغذی‌ها دچار هستیم و باید به سمتی برویم که بتوانیم رژیم غذایی متعادل و متناسب را برای همه افراد جامعه فراهم کنیم.

جوزدانی افزود: در گذشته رژیم غذایی افراد نسبت به رژیم غذایی کنونی سالم‌تر بود، ولی امروزه مصرف فست‌فود‌ها و غذا‌های آماده در جامعه گسترش پیدا کرده , حتی آشپزی افراد در خانه‌ها هم کمتر شده,  بنابراین بسیاری از عادات غذایی تغییر پیدا کرده است.

 این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی در شیوع چاقی بسیار موثر هستند. چاقی علاوه بر اینکه در کشور‌های توسعه یافته وجود دارد در کشور‌های در حال توسعه هم دیده می‌شود. گرسنگی با چاقی در ارتباط است.امروزه افراد مواد غذایی کافی را دریافت نمی‌کنند بنابراین به سمت چاقی پیش می‌روند به طور مثال اگر فردی پروتئین کافی را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت نکند، به مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها روی می‌آورد و چاق می‌شود.

چاقی در کمین ۶۷۰ میلیون نفر بزرگسال در جهان
او تصریح کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۶۷۰ میلیون نفر بزرگسال در جهان به چاقی دچار هستند. ۱۲۰ میلیون نفر بین ۵ تا ۱۲ سال هم در معرض چاقی قرار دارند و ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال هم از چاقی رنج می‌برند. ۸۲۰ میلیون نفر در دنیا هم به گرسنگی و کمبود دریافت مواد غذایی دچار هستند.

جوزدانی گفت: رژیم غذایی ناسالم با میزان مرگ و میر افراد ارتباط مستقیم دارد به طوری که یک پنجم مرگ و میر‌های دنیا ناشی از تغذیه ناسالم است. تغذیه ناسالم همچنین با بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها ارتباط مستقیمی دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: افراد باید از مصرف اسید‌های چرب اشباع، قند و نمک تا حد امکان پرهیز کنند. اسید‌های چرب اشباع در روغن‌های جامد گیاهی، چربی گوشت و لبنیات وجود دارند.

او بیان کرد: امروزه در دنیا از هر سه نفر، یک نفر به چاقی و سوء تغذیه دچار است که این آمار در سال ۲۰۲۵ میلادی به یک نفر از هر ۲ نفر می‌رسد. چاقی نوعی سوء تغذیه است، زیرا کمبود بسیاری از ریز مغذی‌ها مانند ویتامین D و آهن می‌تواند فرد را به سمت دریافت بیشتر مواد غذایی و چاقی سوق دهد.

رژیم غذایی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟
او افزود: رژیم غذایی سالم به رژیمی گفته می‌شود که در آن مواد غذایی را  در محدوده امن به مقدار کافی دریافت کنیم تا بتوانیم به سمت زندگی فعال‌تر پیش برویم. منظور از محدوده امن این است که محصول تراریخته نباشد، فرآورده برداشت سالم و دام هم تغذیه سالم داشته باشد. افراد با رعایت رژیم غذایی سالم می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های مختلف در امان بمانند.

جوزدانی یادآوری کرد: میزان کل اسید‌های چرب اشباعی را که روزانه می‌توانیم دریافت کنیم باید در حدود ۱۰ درصد کل چربی دریافتی روزانه ما باشد.اسید‌های چرب اشباع می‌توانند در بروز بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین