پذیرش توافق اردوغان و پنس توسط کردهای سوریه

گروه جهان الف،   3980726025

رئیس شورای نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) بامداد جمعه گفت، کردهای سوری آمادگی دارند برای حفظ جان مردم این منطقه از مرز سوریه و ترکیه فاصله بگیرند.

"ریاض درار" در گفت‌وگو با خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه گفت: جزئیات توافق آتش بس ترکیه تاکنون بدست ما نرسیده، اما آنچه مهم است، توقف درگیری و خروج تمامی نظامیان (ترکیه ای) است که وارد خاک سوریه شده اند.

وی افزود: آنچه برای ما حائز اهمیت است، رسیدن به توافقی است که کسی از آن آسیبی نبیند و آتش بس شرایط امنی را برای مردم فراهم کند.

به گزارش ایرنا، رئیس شورای نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) با اشاره به این که نیروهای کرد در پنج کیلومتری و در برخی مناطق در ۱۴ کیلومتری مرز سوریه با ترکیه حضور دارند، ادامه داد: ما مشکلی نداریم که برای حفظ جان خانواده‌هایمان، اندکی از مرز فاصله بگیریم.

درار گفت: تا کنون درگیری متوقف نشده است، حتی همزمان با سخنان مایک پنس درباره توافق آتش‌بس نیز، حمله موشکی (ترکیه) به بیمارستان صورت گرفت.

همزمان دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد، با وجود توافق ترکیه و آمریکا برای توقف عملیات نظامی در منطقه شرق رود فرات، عملیات موشکی آنکارا و گروه‌های وابسته به آن به شهر "رأس العین در نوار مرزی سوریه و ترکیه را زیر نظر گرفته است.

این منبع اعلام کرد: پس از آن که جنگنده‌های ترکیه پیش از توافق آتش بس، مناطقی را در حومه رقه در شمال شرق سوریه بمباران کرده‌اند، آرامش نسبی بر محورهای ارتباطی در حومه شهرک "عین‌عیسی" در شمال این شهر سایه افکنده است.

درار در پایان گفت: آمریکایی ها با فرماندهان نظامی ما (پیش از توافق با ترکیه) تماس گرفته‌اند و آنها بدون ارتباط با فرماندهان نیروهای دمکراتیک سوریه کاری انجام نمی‌دهند.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

وی افزود: در ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی پ گ" از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش بس را اعلام می‌کند.

پنس با تاکید بر اینکه طبق توافق طرفین ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده اند و جزئیات توافق اعلام خواهد شد.

ترکیه در دو روز گذشته صحنه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا بوده است.

مذاکرات خصوصی پنس و اردوغان بیش از یک ساعت و چهل دقیقه بطول انجامید و پس از مذاکرات خصوصی هیات‌های دوطرف به مدت دو ساعت و چهل دقیقه دیدار کردند.

رابرت چارلز اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز چهارشنبه در آنکارا با ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، خلوصی آکار وزیر دفاع، هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد.

"بثینه شعبان" مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه، با تردید نسبت به تعهد ترکیه به توافق آتش بس گفت: میان حرف تا عمل اردوغان فاصله وجود دارد.

ترکیه از ۹ اکتبر (۱۷ مهرماه) به رغم مخالفت گسترده  به شمال‌ شرق سوریه حمله کرد و  هدف خود از این عملیات را مسدودکردن کریدورهای به گفته ترکیه «تروریستی» در مرزهای خود و تاسیس یک منطقه‌امن در مرزهای ترکیه با سوریه در عمق ۳۰ کیلومتری خاک این کشور اعلام کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین