راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

گروه سلامت الف،   3980725090

سنگ کلیه، شایع‌تر از آن است که فکرش را بکنید. دوازده درصد از جمعیت دنیا، در مرحله‌ای از زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شوند. درد ناتوان کننده‌ای که همراه با این عارضه است دست کمی از کابوس‌های شبانه ندارد.

سنگ کلیه، شایع‌تر از آن است که فکرش را بکنید. دوازده درصد از جمعیت دنیا، در مرحله‌ای از زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شوند. درد ناتوان کننده‌ای که همراه با این عارضه است دست کمی از کابوس‌های شبانه ندارد.

کسی که سنگ کلیه دارد، علاوه بر درد، دچار تکرر ادرار، خون در ادرار، تهوع و استفراغ می‌شود. اگر شما هم دچار سنگ کلیه هستید و به دنبال راهکار‌های خانگی و ساده برای رفع مشکل‌تان می‌گردید پس با ما همراه باشید.

راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیهسنگ کلیه چیست؟

گاهی کلیه‌های ما ممکن است حاوی توده‌های ریز کریستالی باشند که به آن‌ها سنگ کلیه می‌گویند. این سنگ‌ها معمولا در کلیه‌ها قرار می‌گیرند، اما ممکن است در مجاری ادراری که شامل مثانه و میزنای نیز می‌شود هم ایجاد شوند.

سنگ کلیه چگونه تشکیل می‌شود؟

سنگ کلیه به دلیل مصرف ناکافی آب تشکیل می‌شود. اگر شما کمتر از ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید، خودتان را در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهید. اگر میزان آب و مایعات در بدن‌تان کم باشد، بدن نمی‌تواند اسید اوریک را رقیق کرده و در نتیجه، ادرارتان اسیدی‌تر می‌شود.

افزایش اسیدیته‌ی ادرار منجر به تشکیل سنگ کلیه خواهد شد.اگر سنگ کلیه‌تان تشخیص داده شده باشد یا در خانواده‌تان سابقه‌ی عوارضی، چون بیماری کرون، عفونت مجاری ادراری، کلیه اسفنجی مدولاری و ... را داشته باشید، پس در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستید. برخی از افراد نسبت به سایرین، مستعد سنگ کلیه‌اند.

ریسک فاکتور‌ها

سنگ کلیه بیشتر در سنین بین ۲۰ و ۵۰ سالگی روی می‌دهد. ضمنا مرد‌ها نسبت به زن‌ها بیشتر دچار سنگ کلیه می‌شوند. سایر ریسک فاکتور‌ها شامل موارد زیر می‌شود:. سابقه‌ی خانوادگی سنگ کلیه. کم آب نوشیدن. چاقی. مصرف غذا‌هایی با گلوکز، نمک و پروتئین زیاد.

بیماری التهابی روده برخی از دارو‌ها مانند دارو‌های ادرارآور، درمان HIV، دارو‌های ضد تشنج و آنتی اسید‌های کلسیمی نیز می‌توانند منجر به تشکیل سنگ کلیه شوند.افراد چاق یا دارای اضافه وزن نیز مستعد ابتلا به سنگ کلیه‌اند.

راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

آب

همانطور که گفتیم، به اندازه کافی آب ننوشیدن، اصلی‌ترین علت ایجاد سنگ کلیه است. نوشیدن آب کمک می‌کند تشکیل کریستال‌ها به تاخیر بیفتد و کلسیم و فسفر از کلیه‌ها دفع شوند. روزی ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.

راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ترکیبات بیواکتیو مانند سیترات است که به دفع سنگ کلیه کمک می‌کنند. گوجه فرنگی می‌تواند به میزان زیادی از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری کند. یک تا دو بار در هفته دو عدد گوجه فرنگی را پوره کرده، یک قاشق مرباخوری آبلیمو به آن اضافه کرده و میل کنید.

آبلیمو

لیموترش سرشار از ویتامین C است. سیترات همانطور که گفتیم از تشکیل کریستال‌ها در کلیه پیشگیری کرده و با افزایش حجم ادرار از میزان اشباع آن کم می‌کند. به دو تا سه فنجان آب، یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرده و در طول روز چند بار بنوشید.

آب تربچه

مطالعات نشان می‌دهند مصرف آب تربچه، دفع کلسیم اگزالات را در ادرار افزایش می‌دهد و ضمنا به دفع کریستال‌هایی که ممکن است در کلیه‌ها تجمع کنند کمک می‌نماید. به اندازه‌ی ۱۰۰ میلی لیتر آب تربچه تهیه کرده و هر روز صبح ناشتا بنوشید. این کار را یک تا دو هفته انجام دهید.

راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

جوش شیرین

جوش شیرین نیز برای دفع سنگ کلیه مفید است، چون می‌تواند کریستال‌ها را کلیه‌ها دفع کند. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و فورا بنوشید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

ریشه قاصدک

ریشه قاصدک دارای ترکیبات بیواکتیو است که به افزایش حجم ادرار و پیشگیری از تشکیل کریستال‌ها در کلیه کمک می‌کنند. یک قاشق مرباخوری ریشه قاصدک را به مدت ده دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید، صاف کرده و بنوشید. دو تا سه بار در روز این دمنوش را بنوشید.

هشدار: پیش از مصرف ریشه قاصدک با پزشک‌تان مشورت کنید، چون ممکن است با دارو‌های دیگر تداخل ایجاد کند.

عصاره گیاه دم اسبی

عصاره گیاه دم اسبی خاصیت ادرارآور دارد، یعنی حجم ادرار را افزایش می‌دهد. دو تا سه قاشق غذاخوری گیاه دم اسبی را به مدت ۱۵ دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید، صاف کرده و بنوشید. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید.

هشدار: اگر دیابت دارید، کمبود پتاسیم یا کمبود تیامین دارید یا داروی قلب مصرف می‌کنید از گیاه دم اسبی استفاده نکنید.

خارخسک

مطالعات نشان می‌دهند گیاه خارخسک می‌تواند کریستال‌های کلسیم اگزالات را از کلیه‌ها دفع کند و ضمنا ادرارآور است. یک قاشق مرباخوری عصاره خارخسک را دم کرده، صاف کنید و بنوشید. دو تا سه بار در روز این دمنوش را بنوشید تا سنگ کلیه‌های‌تان دفع شوند.

برگ ریحان

برگ ریحان یکی از متداول‌ترین گیاهان در طب سنتی است. برگ ریحان خاصیت ادرارآور دارد و می‌تواند حجم ادرار را زیاد کند. در نتیجه سنگ‌ها راحت‌تر دفع خواهند شد. یک مشت برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش دم کرده و یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید. دو تا سه بار در روز دمنوش ریحان بنوشید.

راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

رازیانه

دانه‌های رازیانه می‌توانند به خرد کردن کریستال‌هایی که در کلیه‌های‌تان شکل گرفته‌اند کمک کرده و آن‌ها را از طریق ادرارتان از کلیه‌ها خارج کنند. یک قاشق مرباخوری پودر دانه‌ی رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، خوب ترکیب کرده و بعد از خنک شدن بنوشید. به مدت دو هفته هر روز این نوشیدنی را مصرف کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز حاوی اسید سیتریک است که می‌تواند به متلاشی کردن تجمع کلسیم کمک کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص را با ۲۵۰ میلی لیتر آب ترکیب کرده و چند بار طی روز بنوشید. بهتر است این ترکیب را قبل از غذا مصرف کنید.

عصاره جوانه گندم

جوانه گندم حاوی ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می‌دهند، در نتیجه سنگ‌ها راحت‌تر عبور کرده و احتمال تشکیل مجدد سنگ‌ها نیز کاهش می‌یابد. جوانه گندم دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی نیز می‌باشد که به پاکسازی مجاری ادرار از مواد معدنی و نمک نیز کمک می‌کند. عصاره جوانه گندم خالص را هر روز بنوشید.

آب کرفس

کرفس دارای آنتی اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می‌دهند. افزودن دانه‌های کرفس به غذا به طور منظم می‌تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش بدهد. یک یا دو عدد ساقه کرفس را با آب ترکیب کرده و آب کرفس بگیرید. هر روز آب کرفس بنوشید تا علائم‌تان برطرف شوند.

عصاره لوبیا قرمز

لوبیا قرمز دارای منیزیم فراوانی است. منیزیم به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. یکی از راه‌های مصرف لوبیا قرمز برای دفع سنگ کلیه این است که غلاف یا پوست لوبیا قرمز را جدا کرده و غلاف‌ها را تقریبا ۵ تا ۶ ساعت بجوشانید. سپس مایع حاصل را صاف کرده و طی روز مصرف کنید.

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر، روغنی بسیار غنی است که می‌تواند با نرم کردن مجاری ادرار، عبور سنگ‌ها را آسان‌تر کند. صبح ناشتا و آخر شب مقداری روغن زیتون فرابکر بخورید.

آب انار

خاصیت قابض و آنتی اکسیدانی انار می‌تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش داده و عبور آن‌ها را ساده‌تر کند. آب انار حاوی ترکیباتی است که اسیدیته‌ی ادرار را کم می‌کنند، در نتیجه شرایط برای تشکیل سنگ، سخت خواهد شد. خودتان در خانه آب انار تهیه کرده و طی روز بنوشید.

راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

وزن کم کنید

وزن سالم همراه با یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مواد مغذی و فیبر کافیست می‌تواند تا حدود بسیار زیادی احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش بدهد و یا به دفع آن‌ها کمک کند. نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار و یا الکلی همگی می‌توانند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش بدهند. ضمنا غذا‌های پر از قند و نمک و چربی نیز منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

گاهی عارضه‌ی سنگ کلیه می‌تواند طولانی‌تر از آنچه انتظار می‌رود بشود و درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. در چنین مواردی، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر سنگ‌ها در مجاری ادرار گیر کرده باشند می‌توانند درد‌های بسیار شدیدی ایجاد کنند و نیاز به عمل جراحی، حتمی است.

سایر علائمی که نشان می‌دهند باید زودتر به پزشک مراجعه کنید شامل استفراغ، خون در ادرار، کدر بودن ادرار، احساس ضعف و خستگی، تب و لرز، درد هنگام ادرار کردن، از دست دادن هوشیاری و درد در قسمت پایین شکم و در ناحیه تناسلی می‌باشد که بیش از چهار هفته ادامه دار شده است.

منبع: برترین ها

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین