آقای روحانی! لطفا از این دوگانه ها فراتر بروید

گروه سیاسی الف،   3980724167 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای روحانی! لطفا از این دوگانه ها فراتر بروید

حسن روحانی، رئیس جمهور در این هفته دو سخنرانی داشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت و در آنها به مسائلی اشاره شد که نیاز به تامل بیشتری دارد. 

رئیس جمهور دیروز در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهی که بخش عمده ای از آن به مرور فضای دوران مذاکرات هسته ای اختصاص داشت با اشاره به دوگانه تقابل یا تعامل با دنیا گفت: ۴١ سال در کشور ما هنوز به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده‌ایم. یک عده می‌گویند تعامل سازنده و گروهی می‌گویند تقابل مستمر و دائم با دنیا داشته باشیم. 

روحانی در ادامه سخنان که در سالن نیمه خالی ایراد شد بیان کرد چون جنگ بین این دو روایت از اول انقلاب وجود داشته، به نتیجه ای هم نرسیده و پاسخ روشن و قاطعی به آن داده نشده ضرورت دارد در این باره «همه‌پرسی از مردم» صورت گیرد. 

حسن روحانی، اواسط هفته نیز در نشست خبری بیان کرده بود: ... به سران اروپایی هم گفتم که هرگاه مطمئن شوم منافع ملت ایران در جلسه ای تامین می‌شود، در آن جلسه شرکت خواهم کرد ولو اینکه خود قربانی شوم و در آینده هم این کار را خواهم کرد....

بیشتر بخوانید:

روحانی: تنها راه آینده و سرنوشت کشور انتخابات است/ دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم

روحانی: با شروطی حاضر بودیم در سازمان ملل جلسه سران 1+5 برگزار شود 

به احتمال زیاد منظور رئیس جمهور از حضور در یک جلسه، نشست با رئیس جمهور آمریکا با دونالد ترامپ است. اما چرا رئیس جمهور در مقطع فعلی چنین سخنانی عنوان می کند و اصولاً چه نیازی به قربانی شدن هست. بدون شک اگر راه حلی صحیح و منطقی باشد و تامین کننده واقعی منافع ایران باشد همه از آن حمایت خواهند کرد. نظام جمهوری اسلامی نیز بر مبنای منطق و ساختار مشخص شکل گرفته و حیطه و محدوده اختیارات و وظایف همه نهادها واضح است و انتظار می رود همه در آن چارچوب عمل کنند.

آیا در شرایط کنونی می توان این سخن را گفت که با یک دیدار، منافع ملت تامین خواهد شد؟ آیا سخنان رئیس جمهور مبتنی بر واقعیات فعلی عرصه خارجی ایران است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است از گذشته تا به امروز برنامه هسته ای گذرا مرور شود تا این امر آشکار گردد آیا مشکل و بن بست کنونی از سمت ایران بوجود آمده یا از طرف غرب؟

حسن روحانی تقریباً از اوائل دهه 80 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی نقشی اساسی در مذاکرات هسته ای با اروپا داشته و سال 1392 نیز با وعده چرخیدن همزمان چرخ برنامه هسته ای و اقتصاد کشور در انتخابات به پیروزی رسید. وعده روحانی برای انتخابات 96 نیز برداشتن تحریم های غیرهسته ای بود. اما در حال حاضر و در سال 1398 نه تنها تحریم های هسته ای بازگشته اند بلکه دونالد ترامپ تحریم های دیگری نیز اعمال کرده است.

همچنین بر اساس اخبار منتشر شده از مذاکرات و رایزنی های بین ایران و کشورهای اروپایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ترامپ نه تنها قصدی مبنی بر رفع تحریم ها نداشته بلکه همزمان با آن گفت و گوها محدودیت ها و تحریم های جدیدی نیز وضع کرده است.

از سوی دیگر بر مبنای طرح امانوئل ماکرون، اگر ترامپ می پذیرفت تحریم های صرفاً هسته ای که بعد از کنار گذاشتن برجام در سال 96 اعمال شده را بردارد باب مذاکره درباره مسائل موشکی، منطقه ای و بندهای غروب برجام نیز باز می شد. 

اگر لحظه ای دوگانه ساختگی تقابل یا تعامل را کنار بگذاریم، به اقدامات گذشته آمریکا در قبال جمهوری اسلامی نیز کاری نداشته باشیم و صرفاً با استفاده از منطق سودانگاری بخواهیم قضیه را واکاوی کنیم ماجرای ایران و آمریکا بر سر برجام در دوران اعتدال این گونه است:

توافقی امضا می شود، ایران تعهدات خود را انجام می دهد اما غرب با وجود اینکه کتباً پذیرفته خلل و مانعی در تسهیل فروش نفت، تجارت خارجی و ... بوجود نیاورد صرفاً روی کاغذ تحریم ها را برمی دارد و با وجود اینکه شرکت های بسیاری به ایران آمدند اما هیچ کدام حاضر نمی شوند سرمایه گذاری در ایران کنند تنها دلیل این امر نیز تهدیدات واشنگتن در دوران باراک اوباما است. در این دوران نشست های بسیاری با آمریکایی ها صورت می گیرد حتی در ژنو لب ساحل جان کری و محمدجواد ظریف نیز به صورت نمادین قدم می زنند ... اما در اصل داستان و ماجرا این گونه دیدارها هیچ سودی ندارد. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ اوضاع بدتر می شود او بعد از مدتی خط و نشان کشیدن، سرانجام از توافق خارج می شود و نه تنها تحریم های تعلیق شده روی کاغذ را برمی گرداند بلکه تحریم ها و محدودیت های جدیدی را علیه ایران وضع می کند. ترامپ عنوان می کند باید شروط جدید را ایران بپذیرد و برجام مطابق میل او تغییر کند و ....

با این روایت و داستان و در حال حاضر با اتفاقاتی که رخ داده اصولاً آیا هنوز می توان از مذاکره با غرب و آمریکا سخن گفت؟ اصلاً فارغ از 4 دهه گذشته؛ آیا می توان به دونالد ترامپ و آمریکا اعتماد کرد؟ مهم تر این که آیا بحث درباره موضوعیت داشتن تقابل و تعامل است؟ اصولاً مگر می توان گفت همیشه تقابل یا تعامل؟ در واقع اگر بدعهدی تکرار شد واگر ظلم شد گزینه تقابل حتما منطقی و عقلانی است.  بدون شک کرنش و عقب نشینی در مقابل عهدشکن و مذاکره دوباره برای پذیرش شرایط جدید درست نیست.

دقیقاً بدلیل همین منش و روش استکباری و بدعهدی آمریکا است که جمهوری اسلامی حاضر نیست از خواسته ها و منافع ملت کوتاه بیاید. از سوی دیگر مشخص است دولتی که صرفاً بر پایه مذاکره و تعامل با غرب شکل گرفته، اکنون با شکست گفتمانی، دچار نوعی بحران شده است.چرا که در گفتمان آنها با وجود بدعهدی های پیاپی، تجویزی جز تعامل دیده نمی شود. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی دانشگاه مریلند، نگرش منفی ایرانی‌ها نسبت به آمریکا به ۸۶% رسیده و این رقم، بیشترین میزان ثبت شده توسط این موسسه تاکنون است. 

موضوع دیگر این است که نه تنها آمریکایی ها، بلکه بعد از حدود دو سال مذاکره با اروپایی ها نیز مشخص شده که آنها حاضر نیستند هیچ قدمی در قبال انجام تعهدات ایران در برجام بردارند. به همین دلیل بود که دیروز محمدجواد ظریف با تشریح  پایبندی ایران به تعهدات خود وفق برجام با وجود خروج ترامپ از توافق تاکید کرد: متاسفانه شاهد اقدام موثری نبودیم و اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است. از این رو صبر راهبردی ایران به پایان رسید...

بدون شک اگر دولت واقعاً خواهان سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی امروز است باید از نگاه خوش بینانه به آمریکا و کشورهای اروپایی دست بردارد و مبتنی بر واقعیات رفتار کند. همچنین ضرورت دارد از قطبی سازی و دوگانه سازی هایی که نهایتاً سرانجامی ندارد امتناع کند، در پی مقصر پیدا کردن برای مشکلات و شانه خالی کردن از مسئولیت نباشد و به جای منتظر اروپا و آمریکا ماندن در پی تقویت ارتباطات با کشورهای منطقه و استحکام اقتصاد داخلی باشد.

دیدگاه کاربران

هوشیار۱۱۳۴۸۴۰۱۱:۴۹:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
ایشون جز دوگانه سازی کاری بلد نیست این دو سال هم تموم میشه
ناشناس۱۱۳۴۸۵۵۱۲:۰۲:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
این حاشیه سازی ها از سر لجبازی و ناشی از عصبانیت اجرای عدالت درباره حسین فریدونه..
ناشناس۱۱۳۴۹۹۳۱۴:۲۴:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
روحانی درست می گوید و درست عمل می کند.
ناشناس۱۱۳۵۱۲۰۱۶:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
درست میگوید ولی درست عمل نمیکند زنبور بی عسل
ناشناس۱۱۳۵۱۶۳۱۸:۱۳:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
آره ۶ ساله با راست گویی بردتمون ته دره!
ناشناس۱۱۳۵۴۲۶۲۳:۴۳:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
روحیه استاد حاشیه سازی و جنگ روانی است و دیگر هیچ !
ناشناس۱۱۳۵۲۸۵۲۰:۵۵:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
فریدون با پولهای باد آورده و متعلق به مردم که بایستی مصادره شود ، آدم اجیر کرده منفی بزنند ...
ناشناس۱۱۳۵۰۵۴۱۵:۲۵:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
رفراندوم ؛ آری
ناشناس۱۱۳۵۱۲۷۱۶:۵۲:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
رفراندوم آری آقای بنفش خیر
ناشناس۱۱۳۵۰۹۲۱۶:۱۹:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۵
شیخ حسن و کیهان ، استاد مسلم دو قطبی سازی هر دو = - 0 -
ناشناس۱۱۳۵۱۸۰۱۸:۴۳:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۵
از حسن و ایحاق ملولم و انتخابات زود رسم ارزوست
ناشناس۱۱۳۵۷۴۷۱۲:۱۱:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۶
آقای روحانی اگر استعفاء نمایند به تقوا نزدیک تر است.
ناشناس۱۱۳۴۸۴۳۱۱:۵۱:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
ايشان صحبت از رفراندم كرده نه انتخابات !!!!!!!
ناشناس۱۱۳۴۹۱۴۱۳:۰۸:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
اولویت رفراندم بر رفتن فوری و یا ماندن ویرانگر خودش است
ترامپو۱۱۳۵۵۰۷۰۳:۵۸:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۶
منم موافقم
ناشناس۱۱۳۴۹۱۸۱۳:۱۵:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
با برگزاری رفراندوم در مورد تداوم داشتن یا نداشتن دولت شیخ حسن روحانی موافقم.
ناشناس۱۱۳۵۰۴۶۱۵:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۲۵
آری به تعامل سازنده با کدخدا
ناشناس۱۱۳۵۴۷۸۰۱:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
دارو دسته روحانی و خانواده هاشون حسابی در الف فعالند .
ناشناس۱۱۳۴۸۵۷۱۲:۰۳:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۲۵
روحانی فکر میکند هنوز قربانی نشده!! او قربانی ننگنامه‌ی برجام و توهمات است
ناشناس۱۱۳۴۹۹۱۱۴:۲۳:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
برجام سند افتخار دیپلماسی کشور است.
ناشناس۱۱۳۵۲۳۲۱۹:۳۹:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
روحانی با خودش داره میجنگه شیخ امروز برعلیه شیخ دیروز
ناشناس۱۱۳۵۳۴۱۲۲:۲۴:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۵
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۱۳۵۴۲۷۲۳:۴۶:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
تحریم ظریف و تشدید تحریم های ظالمانه سیب و گلابی برجام است.
ناشناس۱۱۳۵۰۲۱۱۴:۵۶:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
تو خودت اسیر توهم هستی کوچولو!
ناشناس۱۱۳۵۲۶۶۲۰:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۵
قربانیِ کلید و کلیدساز ؟
فرناز۱۱۳۴۸۶۵۱۲:۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
واقعا" چرا از این اصل قانون اساسی که راه حل قانونی و منطقی هست استفاده نمی شه؟
ناشناس۱۱۳۴۹۱۳۱۳:۰۸:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
البته برای همه باید اجرا شود نه ایشان
ناشناس۱۱۳۴۹۱۷۱۳:۱۵:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۵
در چه زمینه ای ان وقت؟
ناشناس۱۱۳۵۱۳۵۱۷:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۵
در زمینه تندبادهای موسمی !
ناشناس۱۱۳۴۹۳۴۱۳:۲۹:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
روحانی باید بداند بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و معامله نیست.
ناشناس۱۱۳۵۴۸۰۰۱:۳۰:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
منفی های دولتی .
ناشناس۱۱۳۴۹۷۶۱۴:۱۳:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۲۵
استفاده بشه نه سوء استفاده برای عوام فریبی!
امیر۱۱۳۵۰۲۸۱۵:۰۵:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۲۵
رفراندوم به پیشنهاد دولت و در چهارچوب قانون اساسی هستش .حالا شما باید از خود رئیس جمهور بپرسید که چرا حرف از روفراندوم میزنه ولی چیزی پیشنهاد نمیده ؟ جواب مشخصه چون هدف رفراندوم نیست هدف بازی با افکار عمومیه
ناشناس۱۱۳۵۰۴۱۱۵:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۲۵
خیلی از مشکلات را حل میکنه
ناشناس۱۱۳۴۸۸۱۱۲:۳۳:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
چرا تا اسم رفراندوم میاد میترسید؟؟؟
مهران۱۱۳۴۸۸۳۱۲:۳۴:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۵
انصافا تا حالا دیدید اینها جز همین دوگانه سازی ها کاری بکنند ؟ وقتی کاری بلد نباشی و یا بهتر بگیم نخواهی کار کنی چه کاری بهتر از اینکه ذهن مردم رو با این حرفا آزادی و رفراندوم و ورزشگاه و کنسرت و ... مشغول کنید حتی این موارد هم دغدغشون نیست به عنوان مثال همین ورزشگاه رفتن بانوان مگه سال هشتاد و پنج احمدی نژاد اعلام نکرد اما چرا اصلاحاتی ها که امروز یقه پاره میکنند اون روز رسما مخالفت میکردن؟ رجوع شود به مقاله روزنامه های اصلاحاتی که مشخص شود اینها حتی به همین موارد هم اعتقادی ندارند اگر براشون ابی گرم نشود
ناشناس۱۱۳۴۹۲۰۱۳:۱۷:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
روحانی باید پاسخگو باشد که چرا منافع ایران با برجام تامین نشد و چرا تحریم ها تشدید شدند ؟!
ناشناس۱۱۳۴۹۲۲۱۳:۱۹:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۲۵
آقای روحانی ابتدا بفرمایند که سیب و گلابی برجام چی شد ؟! بعدا"درباره مذاکره مجدد فکر می کنیم !
ناشناس۱۱۳۴۹۲۷۱۳:۲۳:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۲۵
ابتدا خسارات برجام نافرجام رو تسویه کنند بعدا"دم از مذاکره مجدد بزنند !
ناشناس۱۱۳۴۹۲۹۱۳:۲۶:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۵
ابشون با ان اقای ظریف با اینکه حدودا ۲۰ سال است مسوول پرونده هسته ای ایران بوده البته ۸ سال ان نبود در همه انها شکست خورد
ناشناس۱۱۳۴۹۴۲۱۳:۳۵:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۲۵
جناب آقای روحانی، باور کنید اینگونه اظهارات لوس شده است به فکر مشکلات مردم باشید هیچ بن بستی نداریم اقتصاد مقاومتی رفاه را برای همه مردم می آورد.
باهر۱۱۳۴۹۴۴۱۳:۳۷:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
حرفهای اقای روحانی واقای جهانگیری در واقع امربمثابه اتش تهیه تبلیغات برای انتخابات اینده مجلس و ریاست جمهوری هست که از هم اکنون شروع نموده اند. هم ناکامیهای خودرا پوشش میدهند و هم دو باره ذهن مردم را اماده می کنند که به باند و گروه انها رای دهند.مسایلی مانند ورودخانمها به ورزشگاههاو برگزاری کنسرتها و شفافیت و قانونگرایی و اینترنت و شبکه های اجتماعی و ازاین قبیل موارد سطحی برای انحراف مردم از مسایل اصلی همچون غارتگری و عدم انجام وعده های انتخاباتی و نابودی برجام وتخریب محیط زیست وبیکاری و افزایش فقر و تعطیلی کارخانجات و چپاول بانکها و ندادن مالیات و شکاف عظیم فاصله طبقاتی و باستی هیلزها و طبقه اشراف نوکیسه و خودمونی سازی کارخانجات و ...می باشد.
ناشناس۱۱۳۴۹۴۷۱۳:۳۸:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
شما چی رو می خواهید توجیه کنید.می خواهید بگید رفراندوم بده یا اینکه مردم قادر به تصمیم گیری صحیح نیستند. همون اندازه که تا اینجا با تصمیمات درست مسولین رشد کردیم بس است، بزارید از این به بعد با تصمیمات اشتباه مردم سقوط کنیم. رفراندوم مطمینن بهتزین راه‌حل موجود است پس الکی چیز خوبی رو بد جلوه ندید
ناشناس۱۱۳۵۳۴۸۲۲:۲۸:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
مردم اگر قادر به تصمیم گیری درست بودند امروز اینقدر گرفتار مشکلات اقتصادی و معیشتی نبودند.
علی۱۱۳۴۹۵۱۱۳:۴۱:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲۵
ایشون توی اقتصاد و فرهنگ بشدت شکست خوردن دنبال یه راه فرار هستن
ناشناس۱۱۳۴۹۶۹۱۳:۵۹:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۵
دوستان رفراندوم چیز ترسناکی نیست نظر مردم پرسیده خواهد شد و باید ازش استقبال کرد خیلی مسائل داریم که باید به نظر مردم مراجعه بشه ترس وناراحتی نداره
ناشناس۱۱۳۴۹۷۵۱۴:۱۰:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
این نتیجه عدم خودسازی و تهذیب نفس است!!!
ناشناس۱۱۳۵۰۰۰۱۴:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
آقای روحانی ! اگر می خوای برای شکوفایی اقتصاد وتکنولوژی به آرای عمومی ات مراجعه نمایید خود ملت قبلا به شما رای دادن تا این کارها را انجام دهید پس چرا حاشیه سازی می کنید؟
حمید۱۱۳۵۰۳۰۱۵:۰۸:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۵
نمیدونم دستگیری روح الله زم ربطی به طرح دوباره رفراندوم داره یا نه ؟
ناشناس۱۱۳۵۰۳۴۱۵:۱۱:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
بدبخت مردم! که گرفتار سیاسی بازی اند!! سیلسی بازی دولت اعتدال!!!
دیگه میشناسمت۱۱۳۵۰۶۰۱۵:۳۱:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
شیخ حسن در هر جمعی که قرار میگیره برای خوش آیند اکثریت همون جمع صحبت میکنه !!! حالا اگه مثلا توی جمع کارکنان کیهان میخواست صحبت کنه ، میگفت : مگه ما مغز .. خوردیم که با آمریکا مذاکره کنیم ؟
ناشناس۱۱۳۵۰۶۴۱۵:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۲۵
این بابا میخاد یه دونه به نعل بزنه یه دونه به میخ مثلا خیال میکنه خیلی زرنگه در حالی که در اصل معتقد است باید جوری حرف زد که در آینده نیز در پست و مقام ماند
ناشناس۱۱۳۵۰۶۶۱۵:۴۰:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
روحانی ضعیف ترین رئیس جمهور تاریخ ایران
ناشناس۱۱۳۵۰۶۸۱۵:۴۱:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
من جای این بودم توی این 2 سال آخر ، اصلا صحبت نمیکردم از خجالت
روحانی۱۱۳۵۰۶۹۱۵:۴۳:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۵
آقای روحانی یکی از بهترین مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران هست. او شجاع و عاقل هست. سخت ترین تنگهای سیاسی، اجتماعی در دوران ریاست جمهوری او پدید آمد و بحول قوه الهی در حال گذر از بخشهای سخت آن می باشد. و صدق بالحسنی فسنیسره للیسری
ناشناس۱۱۳۵۰۸۴۱۶:۰۶:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
اصن ریاست جمهوری، به این مملکت نمیاد بهتره حذف بشه جاش یه چیز دیگه بیاد،
ناشناس۱۱۳۵۱۸۶۱۸:۴۵:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
چرا اصولگراها اینقدر از رفراندم وحشت دارند؟؟؟؟؟
بی نام۱۱۳۵۳۳۱۲۲:۰۴:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
یکی میرد ز درد بینوایی یکی گوید خانم استادیوم میخواهی؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین