همتی: بانک مرکزی بدون از دست دادن ذخایر به کنترل نرخ ارز و ثبات بازار ارز دست یافته است

گروه اقتصادی الف،   3980718121 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس کل بانک مرکزی گفت: جلوگیری از خروج سرمایه و توجه به عوامل بنیادی شکل دهنده نرخ ارز دو راهبرد اصلی بانک مرکزی در مقابله با تحریم ها بوده است.

همتی: بانک مرکزی بدون از دست دادن ذخایر به کنترل نرخ ارز و ثبات بازار ارز دست یافته است

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی در کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها که صبح امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با بیان اینکه درک دشواری و در عین حال توفیق در مواجهه با تحریم ها در زمینه سیاست پولی و ارزی، هنگامی امکان پذیر است که تحلیل قابل قبولی از اهداف تحریم کننده یعنی آمریکا داشته باشیم افزود: آشکار و مبرهن است که در حالت کلی اعمال هر نوع تحریم چه از سوی نهادهای بین المللی باشد و چه از سوی دولتی خاص با هدف تحت فشار قرار دادن کشور مورد تحریم و وادار کردن آن به تغییر رویه صورت می گیرد و هدف آن تفنن نیست.

همتی از کاهش سرمایه گذاری و تضعیف رشد اقتصادی کشور، ساماندهی نا آرامی ها، جنگ رسانه ای گسترده، کاهش فروش نفت ایران و پرهزینه تر کردن مبادلات تجاری کشور با جهان خارج به عنوان راهبردهای اصلی دشمن در جنگ اقتصادی علیه کشور یاد کرد و افزود: هدف اصلی تمام این اقدامات دشمن تحریک شدید انتظارات تورمی از یک طرف و تحمیل یک شوک منفی عرضه شدید به اقتصاد ایران از طرف دیگر بود تا اولا با شکل دادن حملات سفته بازانه در بازار دارایی ها و بویژه ارز و سپس قیمت کالاها و خدمات به ایجاد بی ثباتی شدید و لذا ایجاد نارضایتی عمومی دامن بزند و ثانیا با کاهش تولید حقیقی و ایجاد رکود و بیکاری سبب تحلیل توان حقیقی اقتصاد و بازهم گسترش نارضایتی عمومی شود و حتی زمینه قحطی و آشوب های اجتماعی را فراهم نماید.

رییس کل بانک مرکزی افزود: با شروع سال 1397 و تشدید فشار بر نرخ ارز و شکل گیری حمله سفته بازانه گسترده به بازارها و بویژه بازار ارز، مسئولین اقتصادی و سیاستگذاران با شرایطی روبرو بودند که هرگونه خطای سیاستگذاری(که در شرایط عادی فقط مقداری هزینه دارد) سبب پیامدهای زیانبار برای اقتصاد کشور شود.

همتی ياداور شد: افزایش نرخ سود بانکی، محدود کردن شدید دستوری تجارت خارجی و جیره بندی ارزی و کنترل نرخ ارز در سطوح بسیار پایین تر از آنچه امروز وجود دارد و جراحی بزرگی در نظام بانکی شامل مواردی مانند تغییر ساختار بانکها، اعمال محدودیت بر سپرده ها و بویژه سپرده های بزرگ، کنترل وام دهی بانکها و نوعی تخصیص تکلیفی تسهیلات بانکی سه دسته راه حل پیشنهادی از سوی صاحبنظران برای برون رفت از مشکلات بود که هر کدام از آنها بر اساس بررسی های بانک مرکزی موجب ایجاد مشکلات جدیدی در وضعیت اقتصادی کشور می شدند.

همتی تصریح کرد: تقویت کنترل بر ریال وتراکنش های آن که به طرز غیر اصولی و بدون نظارت در جریان بود و لذا جلوگیری از خروج سرمایه، توجه به عوامل بنیادی شکل دهنده نرخ ارز در بازار و پرهیز از بی توجهی به نیروهای بازار، بهره مند ساختن صادرکنندگان از منافع حاصل از درآمد ارزی آنها و پرهیز از دادن رانت حاصل از صادرات به عاملان اقتصادی غیر از صادرکننده، حضور دائمی و هدفمند بانک مرکزی در بازار ارز به عنوان بازار ساز و اطمینان از تامین ارز برای تامین نیاز واردکنندگان مواد اولیه و واسط راهبرد اصلی بانک مرکزی برای مقابله با تحریم ها بوده است.

وی ادامه داد: قضاوت منصفانه خواهد گفت که راه حلی بهتر از آنچه در پیش گرفته شده است و البته با لحاظ محدودیتهای سیاستگذار پولی و ارزی وجود نداشته است. مهم تر از همه آنکه بانک مرکزی بدون از دست دادن ذخایر ارزی به کنترل نرخ ارز و ثبات بازار ارز دست یافته است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تقویت ارزش پول ملی، ثبات و تولید ملی سه هدف اصلی بانک مرکزی در راستای دستورات مقام معظم رهبری و منافع عموم مردم است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: با اشاره به کاهش تورم ماهانه و رشد مثبت اقتصادی در بخش غیرنفتی کشور طی ماههای اخیر گفت: بحمداله مجموعه تدابیر اخذ شده تاکنون موفق بوده و ان شاالله با تداوم این مسیر و با حمایت مردم و کلیه نهادها از این شرایط نیز عبور خواهیم کرد.

وی در پایان اشاره کرد باید بپذیریم حل معضل رکود تورمی در کشورهای توسعه یافته هم با موانعی روبرو است اما این معضل در کشورمان درشرایط کاهش شدید درامدهای نفتی و کسری بودجه ناشی از ان به اضافه ناترازی بانکی و تنگنای اعتباری اعمال سیاستهای پولی و مالی برای خروج از شرایط رکود تورمی درکشورمان پیچیدگی های مربوط به خود را دارد ولی روند شاخص های کلان اقتصادی و ثبات ایجاد شده در اقتصاد کشور غلبه بر مشکلات را نوید میدهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۶۴۷۷۱۵:۴۹:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱۸
صادقانه بفرمایید تا سه برابر شدن ارز هیچ ربطی به تحریم ندارد و دست پخت خود بانک ها است.
ناشناس۱۱۲۶۶۰۸۱۸:۵۸:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱۸
از آنجا که موسسات ورشکسته بودند و بانک ها زیان پنهان داشته و دارند اتاق فکر دولت تصمیم گرفت تمام زیان بانک ها و کسری دولت را بر روی مردم سرشکن کند اخیرا بانک زیان ده .. 390 درصد افزایش سرمایه از املاک و دارایی داد هم چنین ارزهای خود را با نرخ جدید تسعیر کرد مدیران بازنشسته این بانک با توجه به اینکه بانک هایی که دولت سهامدار آن است قانون عدم بکار گیری بازنشستگان شاملشان میشده به دلیل لو رفتن فسادهایشان نرفته اند
ناشناس۱۱۲۶۶۶۴۱۹:۵۶:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۱۸
منتظر محاکمه سیف و معاون نظارتی و معاونی ارزی او هستیم ثروت کشور را به تاراج دادند و مردم را بیچاره کردند
ناشناس۱۱۲۶۷۶۵۲۱:۴۴:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱۸
از 2 سال پیش می دونستم دارن اینکارو می کنن بخاطر جلساتی که تو بانک برگذار کردند
ناشناس۱۱۲۶۴۸۲۱۵:۵۳:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۱۸
شرم... ، مردم دیگر توان پرداخت بیشتر را ندارند اگر عرضه داری نرخ دلار و مملکت را به سه سال پیش برگردان
خواجه نادر قشیری۱۱۲۶۷۶۶۲۱:۴۵:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۸
معاون بانک تجارت بیش از 10 سال از بازنشستگی وی میگذرد دولت در بانک تجارت سهامدار است و طبق قانون نباید مدیران بازنشسته بکار گرفته شوند
ناشناس۱۱۲۶۴۹۹۱۶:۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۱۸
رشد نقدینگی ده برابر رشد اقتصادی بدترین اثر تحریم هست خخخ
رضا۱۱۲۶۵۰۴۱۶:۲۳:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۱۸
یعنی باید به صحبتهای مسئولینی مثل شما خندید منتها خنده ای که از هزار گریه بدتره.
ناشناس۱۱۲۶۵۰۹۱۶:۲۹:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱۸
سیف و معاونان او کی محاکمه می شوند؟
ناشناس۱۱۲۶۵۵۰۱۷:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱۸
دلار و از 3300 تومن تا 20 هزار تومن بردید بالا بعد آوردید تا 12 هزار تومان حالا ادعای کنترل وضعیت می کنید؟ از مردم شرم نمی کنید از خدا شرم کنید!
م۱۱۲۶۵۷۵۱۷:۵۸:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۱۸
سه برابر شدن نرخ دلار یعنی ثبات؟ اگر پنج برابر هم میشد، همین حرف را می زدید!
ناشناس۱۱۲۶۷۳۶۲۱:۲۱:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۱۸
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید
ناشناس۱۱۲۶۷۶۷۲۱:۴۵:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۱۸
آقای همتی می دونین خیلی ها تو بانک مرکزی و اطرافش کار می کنند که از شماها نیستند و حقیقت رو می دونند؟
ناشناس۱۱۲۶۸۱۴۲۲:۳۳:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۸
بهتره بگه با پول و سرمایه و دارایی مردم بازار رو کنترل کردیم دلار 4 تومنی رو به 19 تومن رسوندید و چنان جو روانی تو بازار راه انداختید که مردم تمام پول و سرمایشونو از ترس نابود شدن تبدیل به دلار و طلا کردن یهو دلار رو به زیر ده تومن رسوندید و مردم بیچاره باز از ترس از دست رفتن سرمایشون مجبور به فروش دلارشون در نه هزار تومن شدن
ناشناس۱۱۲۶۸۷۳۲۳:۵۶:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۱۸
رو که نیست...۱۸ملیارد دلار و شصت تن طلا هدر شد و ارز سه و نیم برابر شد و ارزش پول ما یک سوم, کار شما نبود؟!!یعنی چی که هر روز یه چیز میگید تو و اسحاق و حسن...خب این یکسال و نیم دیگه رو حرف نزنید
ناشناس۱۱۲۶۸۹۴۰۰:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۱۹
جناب همتی شما و تمام مدیران بانک مرکزی که البته من به هیچ عنوان شماها رو مدیر نمیدانم پدر مردم و در آوردید با این سیاستهای ویران کننده من که اقتصاد نخوانده این موضوع را متوجه هستم که بزرگترین ایراد شما تغییر سود بانکی و دست زدن برای کاهش آن بود که باعث شد مردم سپرده های خود رو از بانک خارج کنن شما از یک رو میگویید نقدینگی چندین برابر شده در صورتی که خودتان به این امر دامن زدید خدا از سر تقصیرتان بگذرد که باعث جوی شدید که مردم به خرید و فروش ارز و سکه و دلار و خودرو بپردازن در حالی که اگه سود ۲۰درصد و دستکاری نمیکردین مردم به همین حداقل سود مجاز بانکی قانع بودن وهیچ گاه اسیر جاه طلبی و زیاده خواهی که با سیاست غلط شما بوجود آمد نمیشدن
ناشناس۱۱۲۶۹۱۸۰۱:۰۰:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱۹
شب دراز است و قلندر بیدار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین