پیشگیری از آلزایمر با ورزش‌های هوازی

گروه سلامت الف،   3980701110

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌ به خصوص ورزش‌های هوازی ممکن است از پیری مغز و علائم زوال عقل پیشگیری کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از "healthline"، یک مطالعه جدید به بررسی اثرات مثبت ورزش‌های هوازی در مغز پرداخته است. این مطالعه نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی ممکن است به مبارزه با تغییرات مغز مرتبط با زوال عقل کمک کند، اما آیا هر هر ورزشی با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل همراه است؟ تحقیقات دیگری نیز انجام شده تا ببینیم میزان کلسترول با خطر ابتلا به زوال عقل همراه است یا خیر؟

به گفته محققان، فعالیت بدنی می‌تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی ممکن است کُندی انقباض در هیپوکامپ (قسمتی از مغز که در بخش حافظه موثر است) را به همراه داشته باشد و از این طریق به پیشگیری از زوال عقل کمک کند.

این مطالعه که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده، عملکرد شناختی و اندازه مغز را بین ۲ گروه از افراد مسن مقایسه کرد.

دکتر رونگ ژانگ محقق ارشد این مقاله می‌گوید: «می‌خواستیم بدانیم که آیا ورزش از عملکرد عصبی شناختی در بزرگسالان مسن که مشکل حافظه دارند، جلوگیری می‌کند و یا اینکه افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌دهد یا خیر؟ همچنین می‌خواستیم بدانیم که آیا ورزش می‌تواند آتروفی مغز و ایجاد آمیلوئید را کاهش دهد؟ (این دو نشانگرهای عصبی آلزایمر هستند)»

این تحقیق نخستین آزمایش تصادفی و کنترل شده برای بررسی تأثیر ورزش بر ساختار مغز، عملکرد و پلاک آمیلوئید در افراد مسن با مشکلات حافظه است. این مطالعه یک کارآزمایی کوچک در افراد ۵۵ سال و بالاتر با اختلال خفیف شناختی بود.

در این تحقیق، یک گروه تمرینات هوازی را به مدت حدود نیم ساعت، ۴ یا ۵ بار در هفته انجام دادند، در حالیکه گروه دیگر تنها ورزش های انعطاف پذیر انجام دادند.

اگرچه هر دو گروه توانایی‌های شناختی خود را برای حافظه و حل مسئله حفظ کردند، اما تصویربرداری از مغز نشان داد که افراد گروه تمرین دارای آمیلوئید حجم کمتری در هیپوکامپ از دست داده اند. (منطقه ای از مغز که با پیشرفت زوال عقل بدتر می‌شود).

ژانگ معتقد است که «براساس این یافته که هم ورزش‌های هوازی و هم حرکات کششی مانع از افت شناختی می شوند، مشابه مطالعات قبلی در بزرگسالان مسن از نظر شناختی است. در این تحقیق جدید مشخص شد که ورزش هوازی، باعث کاهش آتروفی هیپوکامپ می‌شود.»

ایروبیک بیش از سایر ورزش‌ها کمک می‌کند، زیرا باعث افزایش عملکرد عروق یا عوامل خاصی که رشد و بقای نورون را ترغیب می‌کنند، می شود و این امر می‌تواند اثرات مضر پلاک‌های آمیلوئید را بر روی سلول‌های عصبی در هیپوکامپ کاهش دهد.

جیسون کرلمن، استادیار روانشناسی عصبی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «هنوز کاملاً درک نکرده‌ایم چگونه ورزش خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد، اما می‌دانیم که رفتارهای سالم مانند ورزش منجر به سلامت بهتر عروق و در نتیجه سلامت بهتر مغز می‌شود. متاسفانه ورزش نمی‌تواند به طور کامل مانع از بهبود زوال عقل شود.»

برای حافظه بهتر فعال باشید

در یک مطالعه دیگر که در مرکز پزشکی دانشگاه راش انجام شد، مشخص شد که افراد مسن فعال ممکن است توانایی‌های شناختی بهتری نسبت به افراد کمتر فعال داشته باشند، حتی اگر این افراد دارای ضایعات مغزی یا نشانگرهای زیستی مرتبط با زوال عقل باشند.

محققان همچنین دریافتند که شرکت کنندگانی که حرکت و هماهنگی بهتری نشان دادند، حافظه و شناخت واضح تری دارند.

دکتر آرون س. بوچمن، استادیار گروه علوم عصب شناسی نیز می‌گوید: «افرادی که بیشتر حرکت می کنند، مهارت های حافظه بهتری داشتند.»

دمانس جزء عادی پیری نیست

محققان می‌گویند که دمانس جزء طبیعی یا اجتناب ناپذیر پیری نیست، اگرچه سن بزرگترین عامل خطر است و اگرچه خطر ابتلا با افزایش سن، حتی در افراد ۸۵ سال و بالاتر، تنها ۱ در ۳ فرد دارای آلزایمر است.

حتی افرادی که در معرض ژنتیکی بالاتر این بیماری هستند، می توانند برای کاهش خطر قدم بردارند. مطالعات جدید شواهد و مدارک بیشتری در مورد اینکه ورزش منظم می تواند علائم آلزایمر را کاهش دهد، در حال انجام است.

در یک مطالعه گزارش شد افراد بالای ۶۰ سال که حداقل ۳۰ دقیقه در هفته (۵ روز) انجام می دهند، دارای نشانگرهای زیستی کمتری در ارتباط با آلزایمر هستند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض خطر بالای آلزایمر هستند که مرتباً ورزش می کردند، دارای نشانگرهای زیستی کمتری بودند.

در حال حاضر شواهد محکمی وجود دارد که شیوه زندگی بهتر می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. شواهد کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادف، مانند این مقاله در مورد ورزش، نشان می‌دهد که اگر یک عامل خطر را تغییر دهید، خطر ابتلا به بیماری را می توانید کاهش دهید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین