حمله به آرامکو و مرزهای قدرت آمریکا

سیاوش فلاح پور،   3980625044 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
حمله به آرامکو و مرزهای قدرت آمریکا

 با گذشت 3 روز از حادثه حمله به بزرگ‌ترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی، همچنان رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی در حالتی از بهت و حیرت به سر می‌برند؛ حادثه‌ای که حتی بسیاری از مردم تا پیش از انتشار تصاویر آتش سوزی پالایشگاه‌ها آن را باور نمی‌کردند! در خلیج فارس چه می‌گذرد؟ چرا حجم تحولات شگفت انگیز در این نقطه حساس از جهان تا این اندازه افزایش یافته است؟ متغیر اصلی و احتمالا دور از چشم رسانه‌ها و افکار عمومی در این زمینه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها از قضا بهتر است مروری داشته باشیم بر واکنش‌های اولیه رسانه‌های پر مخاطب جهان نسبت به آنچه طی 72 ساعت اخیر در جریان جنگ یمن رخ داده است.

خط حاکم بر رسانه‌های مطرح آمریکا و همچنین جهان عرب در این بازه زمانی محدود عبارت بوده است از چند پرسش: آیا روایت جنبش انصارالله مبنی بر استفاده از پهپاد برای حمله به آرامکو صحیح است یا ابزار این حمله سلاح دیگری (موشک) بوده است؟ آیا مبدا حملات واقعا یمن بوده یا پهپادها از خاک عراق برخواسته‌اند؟ با توجه به اشاره جنبش انصارلله مبنی بر «همکاری نیروهای شریف از داخل عربستان برای اجرای عملیات»، آیا ممکن است پهپادها از داخل این کشور به پرواز درآمده باشند؟ و در نهایت، آیا از حریم دریایی و یا حتی خاک ایران برای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو استفاده شده است؟!

نکته قابل توجه این است که در تمام مسائل یاد شده (که البته در جای خود قابل بحث و تامل هستند)، دو واقعیت روشن به شکل هدفمندی نادیده گرفته می‌شود؛

1- چرا سامانه‌های پدافند آمریکایی مستقر در عربستان از مهار این حملات ناتوان است؟

2- چرا آمریکا نسبت به نقض امنیت یکی از مهمترین متحدین خود در غرب آسیا واکنش جدی و عملی نشان نمی‌دهد؟

روشن است که رسانه‌ها به شکل روشمند تلاش می‌کنند افکار عمومی را از حرکت به سوی پرسش‌ها و چالش‌های حقیقی مرتبط با حادثه آرامکو منحرف کنند؛ چالش‌هایی که البته به این سادگی از بین رفتنی نیستند! جالب آنکه مواضع رسمی دولت آمریکا نیز عملا با خط رسانه‌ای یاد شده همسو بوده است؛ به گونه‌ای که مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور به جای ارائه توضیح درباره عملکرد تسلیحات این کشور یا اعلام موضعی صریح درباره پاسخ آمریکا به عوامل مسئول این حمله، به بیان چند جمله تکراری علیه ایران در توییتر خود بسنده کرده؛ در حالی که دانلد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حتی حاضر به بیان همین جملات تکراری هم نشده است!

موقعیت یاد شده در حقیقت همان متغیر اساسی است که می‌توان آن را منشاء بسیاری از تحولات تکان دهنده اخیر در منطقه غرب آسیا و مخصوصا خلیج فارس دانست؛ آمریکایی که سیطره مطلقش بر مهمترین گذرگاه انرژی جهان خاتمه یافته و دیگر قادر به حمایت همه جانبه از متحدان خود در برابر رقبایش نیست.

جالب آنکه این تحولات همزمانی تقریبی پیدا کرده با اظهارات اخیر ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که ضمن اعتراف به توسعه چشمگیر توانایی‌های نظامی ایران گفته بود: آمریکا قادر پیشگیری از تمامی حملات علیه متحدان خود در خلیج فارس نیست. رفتارهای کنونی آمریکا اگرچه از منظر افکار عمومی تازگی دارد اما برای رصدگران تحولات غرب آسیا یادآور اوج بحران سوریه در سال 2013 است؛ زمانی که معارضین سوری با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه، صحنه سازی پیچیده‌ای مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در غوطه شرقی به راه انداخته بودند و بر این اساس انتظار می‌رفت آمریکا همچون سناریوی لیبی اقدام به مداخله نظامی در این کشور کند، اما در کمال ناباوری افکار عمومی و مخصوصا حامیان براندازی در سوریه، آمریکا هرگز دست به چنین اقدامی نزد.

در آن زمان جهانیان به تازگی با مفهومی تحت عنوان «مرزهای قدرت قوی‌ترین کشور جهان» آشنا شده بودند؛ مفهومی که طی سال‌های گذشته به تدریج روشن‌تر از قبل شده و مصادیق آن نیز روز به روز بیشتر می‌شود؛ به عبارت دیگر خطوط قرمزی که عبور از آن‌ها تا پیش از این واکنش سخت آمریکا را به همراه داشت طی این سال‌ها، ماه‌ها و حتی روزها یکی بعد از دیگری زیر پا گذاشته می‌شوند بی آنکه واکنشی جدی از سوی آمریکا ملاحظه شود؛ از نقض آشکار امنیت مهمترین متحدان این کشور در منطقه تا وقوع چالش‌های اساسی در مسیر انتقال انرژی در خلیج فارس و شاید از همه گویاتر؛ سقوط پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوایی ایران! همه این تحولات تکان دهنده و خبرساز در حقیقت چیزی نیست جز نشانه‌های ظهور نظمی جدید در مناسبات قدرت در سطح منطقه غرب آسیا و البته سرتاسر جهان؛ مناسباتی که در آن دیگر خبری از جهانی تک قطبی با محوریت آمریکا نیست.

انعکاس این واقعیت در سطح غرب آسیا، دوگانه‌ای قابل توجه در بازیگران این منطقه ایجاد کرده است؛ یک سوی این دوگانه کشورهایی قرار دارند که تلاش می‌کنند متناسب با واقعیت‌های نوظهور، سیاست‌های جدیدی را در جهت منافع خود پیگیری کرده و در سوی دیگر نیز کشورهای هستند که همچنان در چارچوب فهم ستنی خود از مناسبات قدرت در سطح جهان باقی مانده‌اند. وضعیت کنونی ترکیه و عربستان سعودی در قالب این دوگانه به خوبی قابل فهم است.

حملات مستقیم به آرامکو به عنوان قلب تپنده اقتصاد عربستان سعودی و ستون فقرات چشم انداز 2030 ولیعهد جوان، بن بستی استراتژیک به شمار می‌رود که تنها راه خروج از آن، مذاکره مستقیم با مقاومت یمن و به رسمیت شناختن آن است؛ امری که در حقیقت معنایی ندارد جز فروپاشی پدیده‌ای به نام طوفان قاطعیت (عملیات نظامی عربستان سعودی علیه جنبش انصارالله که قرار بود ظرف چند ماه تمام اهداف خود را محقق کند). به یاد داشته باشیم این عملیات نظامی در کنار چشم انداز توسعه 2030 و مبارزه با فساد، یکی از 3 ضلع مثلثی به حساب می‌آید که تصویر امیر محمد بن‌سلمان برای جامعه سعودی و جهان را ساخته بود؛ مثلثی که بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۴۸۹۴۰۹:۵۰:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
چطور مبارزان یمنی توانسته اند به عربستان که میلیاردها دلار اسلحه از آمریکا و غرب خریداری کند، حمله هوایی به این وسعت انجام دهند؟
ناشناس۱۰۹۵۲۳۵۱۲:۱۷:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
چه بسا گروهی اندک بر گروهی بزرگ به اذن خدا غلبه کنند.
ناشناس۱۰۹۵۶۳۳۱۴:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
ماشاءالله / انصارالله
ناشناس۱۰۹۵۶۳۹۱۴:۳۷:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
همه خسارت را آخر آمریکا از ایران می گیرد
ناشناس۱۰۹۵۶۴۹۱۴:۴۳:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲۵
عصر هجر نیست هی برای خودت قصه بگی الان همه چی شفافه اماراشو پیگیر بشی در میاد
ناشناس۱۰۹۵۹۷۵۱۸:۲۳:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
سئوال همین است از فاصله 800 کیلومتری امکان ندارد
سید حسام۱۰۹۶۰۲۹۱۹:۱۵:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
این قدرت واقعی تفکر مترقی و واقع گرایانه مقاومت است. تفکری که مرعوب تبلیغات و رسانه ها برای بزرگنمایی قدرت دشمن نمیشه، و توانایی های بالای درونی خودش رو دست کم نمیگیره و به قدرت حقیقی خدای عالم و وعده های او که واقعی ترین قدرت عالمه باور داره. انقلاب اومد که این واقع نگری رو در اذهان و قلب ها ایجاد کنه و موفق شد در عرصه های نظامی و نفوذ در قلب های مردم. این بهترین استدلال برای اینه که همین تفکر رو در اقتصاد هم پیاده کنیم، و اقتصاد رو از دست متوهمینی که مرعوب غرب هستند و به توانایی های کشور و مردم و جوانان باور ندارند خارج کنیم
ناشناس۱۰۹۶۰۵۲۱۹:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
آمریکا واسرائیل عمدا نفت عربستان را زدند تا به این بهانه جنگ دیگر راه بیندازند
ناشناس۱۰۹۴۸۹۸۰۹:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
وقتی حشدالشعبی، حزب الله و حماس در غزه می توانند پهبادهای اسراییل را نابود کنند، چطور عربستان با این همه ادعا نتوانسته پهبادهای انصار الله را نابود کند.
ناشناس۱۰۹۵۶۳۵۱۴:۳۶:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
آل سعود فقط ادعا دارد اما در مقام عمل هیچ نیست .
محسن۱۰۹۴۹۱۸۱۰:۰۲:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
چقدر غم انگیز است که کشورهای اسلامی گرفتار کودکانی چون بن سلمان شده اند آمریکا و اسرائیل طرفدار پروپاقرص درگیری بین کشورهای خاورمیانه و مسلمانان هستند یکی سلاح میفروشه و اون یکی برخی از کشورها را در دامن خود گرفته و سیل نفت و سرمایه ما مسلمین به سمت غرب روان پس دلیلی نداره آمریکا وارد شود و حرکت انجام دهد ؟
ناشناس۱۰۹۵۶۳۱۱۴:۳۳:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
کلا چقدر غم انگیز هست که کشورهای اسلامی به جان هم افتاده اند تا شرکتهای غربی برنده مناقشه آنها باشند !
ناشناس۱۰۹۴۹۴۶۱۰:۱۵:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
ترامپ تاجره و عدم واکنش نظامیش تنها به همین دلیله...حالا اینقد گیر بدین بهش که از کوره در بره و ایران رو 500 سال به عقب برگردونه
ناشناس۱۰۹۵۴۳۹۱۳:۲۰:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
همین الان 600 سال عقبیم ! اونموقع باید بریم توی عصر حجر
محمد قاسمی۱۰۹۵۷۲۳۱۵:۲۴:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
کشوری عقب افتاده به نام ایران اولویت شماره ۱ ایالات متحده اس واقعا جالبه
ناشناس۱۰۹۶۴۷۲۰۹:۲۲:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
یکی از نشانه های عقب موندگی مون هم اینه که یه دونه پهباد آمریکایی رو از لحظه بلند شدن تا لحظه زدن رصد میکنیم ولی اونا 10 تا از اسباب بازی های یمنی رو نمی تونن بزنن!!!!
ناشناس۱۰۹۵۶۲۴۱۴:۳۲:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند دیدی که پهپاد 200 میلیون دلاری شون رو زدیم از ایران تشکر هم کرد !
ناشناس۱۰۹۴۹۸۹۱۰:۳۸:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
مرزهای قدرت ؛ در هنگام بروز جنگ قابل ارزیابی است و نه هنگام مدارا و تامل
ناشناس۱۰۹۴۹۹۰۱۰:۳۹:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
صدام حسین هم به ریاض و تل اویو موشکهای صدتایی پرتاب میکرد و عاقبتش را دیدیم..
1۱۰۹۵۵۲۷۱۳:۴۹:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
با این تفاوت که صدام با هدف تجاوز موشک پرانی می کرد ولی جبهه ی مقاومت با هدف دفاع و مقابله با متجاوز .
ناشناس۱۰۹۵۷۴۸۱۵:۴۹:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
دقیقا چه تاریخی رو شما میفرمایین؟؟ کلا صدام زمان حزب بعث دوحمله خارجی داشت ایران و کویت ریاض رو هرچی تو اینترنت سرچ کردم پیدا نکردم
ناشناس۱۰۹۴۹۹۹۱۰:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۲۵
این حمله از داخل خاک عراق و با موشکهای کوچک صورت گرفته . پرواز این مسیر طولانی توسط پهپاد و انجام این عملیات توسط پهپاد دور از ذهن به نظر میرسد
ناشناس۱۰۹۵۲۰۸۱۲:۰۹:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
نه بابا انصارالله دروغ نمیگه
ناشناس۱۰۹۵۰۱۰۱۰:۵۰:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
این حمله کار پهپاد نیست 1000 کیلومتر برو دقیق بمباران کن 1000 کیلومتر برگرد اونم چی ؛ پهپادهای دست ساز یمنی ! اونم چی ، 10 تا پهپاد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۹۵۲۰۳۱۲:۰۷:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
خوب شاید فقط 1000 کیلومتر رفته و شیرجه زده توی تانکرای نفتی و 1000 کیلومتر بر نگشته خوب :-)
ناشناس۱۰۹۵۲۰۴۱۲:۰۷:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
پهپادهای قاصف 2k متعلق به یمن انتحاری هستند.
چوپون راستگو۱۰۹۵۳۸۲۱۳:۰۰:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
2k که ضریب حقوقی پزشکان است
ناشناس۱۰۹۵۹۰۵۱۷:۱۹:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
حالا شما چرا ناراحتی که صادرات عربستان نصف شده و ترام حالش خوب نیست؟!!
ناشناس۱۰۹۶۲۱۸۲۳:۰۳:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۵
کسی نمیگه این پهپادها و موشکها رو حوثی ها ساختند!... یا با کمک ایران ساخته شدن. بحث اینه که آیا از یمن شلیک شدند یا از ایران یا عراق!
رضا۱۰۹۶۳۳۷۰۴:۱۲:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲۶
چرند نگو مزدور ! امتحانش كارى نداره
ناشناس۱۰۹۵۰۱۶۱۰:۵۱:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
حمله با موشکای دست ساز و از درون خاک عراق صورت گرفته
ناشناس۱۰۹۵۱۸۸۱۲:۰۳:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
دقیقا"
تماشاگر۱۰۹۵۰۲۵۱۰:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۲۵
یک بار جستی ملخی دوبار جستی ملخی اخر تو دستی ملخی قابل توجه ملخ ها خراب کن
khalilollah۱۰۹۵۰۳۱۱۰:۵۷:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
هر کی زده دمش گرم ، این کاره بوده
ناشناس۱۰۹۵۰۶۵۱۱:۱۶:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۲۵
آقایان حواستان جمع باشد دارند بپای ایران مینویسند اول افکار عمومی را آماده مبکنند که یمنی ها توان حمله از این فاصله را نداشته با طرح سناریو های مختلف که در تمامی پای ایران را بمیان میکشد تا بتوانند سیاست های بعدی را عملی کنند .
ناشناس۱۰۹۵۸۶۳۱۶:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
اونا اگر بتوانند حمله کنند همون پهپاد امریکا بهانه کافی به دستشان داده بود دیگه نیاز به این چیزها نبود
علي اكبري۱۰۹۵۰۷۲۱۱:۱۹:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
ما در خانه شيشه اي نشسته هستيم! هرگز نبايد از سنگ پراكني به خانه شيشه اي ديگران و شكسته شدن شدن پنجره انها خوشحال شويم چون شايد در اين سنگ پراكني ها يك روزي هم سنگي به سوي خانه ما پرتاب شود و پنجره ما را بشكند
ناشناس۱۰۹۵۳۷۳۱۲:۵۸:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
ترامپ: آماده اقدام نظامی علیه عامل حمله به تاسیسات نفتی سعودی هستیم
ناشناس۱۰۹۵۰۸۵۱۱:۲۳:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
چه میکنه این حشدالشعبی
ناشناس۱۰۹۵۲۱۲۱۲:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
فعلا که ایران رو مسئول دونستند اگه اونا به ایران حمله نکردند اونوقت میشه گفت که یک پیروزی به دست اومده.البته فکر نکنم جراتش رو داشته باشند.
ناشناس۱۰۹۵۵۱۳۱۳:۴۵:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
به حای ابادانی و پیشرفت مثل انسانهای بدوی دنبال درگیری و خراب کاری هستید.
ناشناس۱۰۹۶۰۲۰۱۹:۰۸:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
اول ببین تو یمن انسان های متمدن غربی از اروپا تا آمریکا گرفته چه کار می کنند بعد در مورد یک حمله بدون کشته و زخمی حرف بزن! تا زمانی هدف دفاع باشه و تا زمانی نزدیک 1 تریلیون دلار خرج موشک و بمب تو آمریکا میشه این حرفها ساده اندیشی هست! 5 سال دنیا وقت داشت تا قضیه یمن رو حل کنند ولی نکردند! حالا حتی اگه ریاض تو آتش بسوزه حرجی برکسی نیست.
ناشناس۱۰۹۵۲۶۱۱۲:۲۵:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
این حق یمن که پاسخ جنایات عربستان را بدهد دوم اینکه دم مهندسان هوا فضای کشور گرم که چنین پهبادهای ساختن
ناشناس۱۰۹۵۲۶۹۱۲:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
تصویه خانه آب شیرینشون رو بزنید وتمام
علی۱۰۹۵۴۶۴۱۳:۲۷:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
این هم از کارهای تحت هدایت روسیه است. بازار نفت ایران را از طریق نفوذش رو ترامپ و تحریم ایران صاحب شد. دنبال ناامن کردن منطقه و گرون کردن نفت و قاپیدن مشتریهای عربستان هم هست.
مهران از برلين۱۰۹۵۶۴۳۱۴:۳۸:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
از اين وضعيت دو كشور بزرگ توليد كننده نفت، يعنى امريكا و روسيه سود مى برنند!! خاورميانه رو تبديل كردن به دستگاه چاپ پول براى خودشون. حالا اين وسط فقط مسلمانان ضرر ميكنند.
ناشناس۱۰۹۵۸۰۰۱۶:۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
بنده حتم دارم كه هم اكنون نتانياهو داره با دمش گردو ميشكنه و قند در دل حاكمان اسرائيل آب !! شك نكن !!
ناشناس۱۰۹۵۹۶۵۱۸:۱۶:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
فلج شدن صادرات نفتی سعودی بنفع امریکا وروسیه است وعملا با حذف ایران وسعودی صادرات نفت آنها افزایش مییابد پس دلیلی ندارد که ترامپ تاجر صفت بر خلاف منافع کشورش عمل کند ضمن اینکه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در پیش است وترامپ قصد در گیری تا آن زمان ندارد
ناشناس۱۰۹۶۰۴۰۱۹:۲۵:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۲۵
آل سعود در حمله به یمن مانند خری که در باتلاق مانده شبیه است با این فرافکنی ها نمیتوانند کشورهای دیگر را متهم کنند. اگر میخواهند با این ترفند آمریکا را وارد جنگ با ایران بکنند. وترامپ نیز اگر خطایی بکندمنطقه گورستان سربازان وناوهای آمریکا خواهد شد. در این صورت عربستان هم باید منتظر ضربات کوبنده ایران باشند در مدت سه ساعته به غیر ازمکه مکرمه و مدینه منوره عربستان نابود خواهد شد
ناشناس۱۰۹۶۲۲۳۲۳:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
اگر کار حوثی ها بوده، دلیل اینکه آمریکا میخواد بگه از یمن نبوده برای اینه که آبروی آمریکا و سیستم دفاعی پاترویت نره که اینجور از یمن شکست میخورن. البته طبیعیه.. اگر کار حوثی ها نبوده، بحث دیگری است.
ناشناس۱۰۹۶۳۳۸۰۴:۱۵:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲۶
روسيه ممكنه از نتيجه حمله بهره مند شه ولى هدايت اين حملات كار اونها نيست بيخودى بزركشون نكنيد
معلم۱۰۹۶۳۴۳۰۵:۴۸:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۶
تا وقتی اسرائیل کنار است خطری ایران را تهدید نمی کند.ترامپ بدون اجازه کنگره اقدام نظامی نخواهد کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین