والدین مطلقه‌ای که قصد ازدواج مجدد دارند، بخوانند

گروه اجتماعی الف،   3980525018 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت با بیان اینکه فرزندان در دوران کودکی (کمتر از شش سالگی) و بزرگسالی (پس از ۲۰ سالگی) راحت‌تر با ازدواج مجدد والدین خود بعد از طلاق کنار می‌آیند، گفت: بدترین سن پذیرش ازدواج مجدد والدین برای فرزندان دوران "نوجوانی" است که البته نوع رفتار و نحوه برخورد همسر جدید والدین با فرزند در پذیرش تفکر فرزند خانواده بی‌تاثیر نیست.

امین رفیعی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر زوجی که قصد ازدواج دارند باید نسبت به یکدیگر به شناخت و آگاهی کاملی دست یابند و تفاوتی ندارد که آنها پیش از این مجرد یا متاهل بوده‌اند، افزود: برای دست‌یابی به شناخت و آگاهی کامل زوجین پیش از ازدواج به مدت زمان حداقل سه تا شش ماه نیاز است، اما والدین مطلقه‌ای که قصد ازدواج مجدد دارند باید متناسب با سن فرزندان‌شان این موضوع را برای آنها مطرح کنند، زیرا فرزندان در هر بازه سنی رفتار خاصی از خود نشان می‌دهد.

بنابر اظهارات وی، کودکان کمتر از شش سال راحت‌تر با ازدواج مجدد والدین خود کنار می‌آیند، اما در سنین بلوغ پذیرش این موضوع به مراتب سخت‌تر می‌شود زیرا آنها در این دوران احساس می‌کنند فردی که جای پدر یا مادرش حضور دارد والد واقعی‌شان نیست و این والد است که باید بتواند روابط همسر جدید خود را با فرزندش به درستی شکل دهد، در غیر این صورت تشکیل چنین خانواده‌ای با مشکل مواجه خواهد شد، اما در دوران بزرگسالی یعنی پس از ۲۰ سالگی پذیرش ازدواج مجدد والدین برای فرزند راحت‌تر است؛ هرچند ممکن است مخالفت از سوی فرزندان بزرگسال نیز دیده شود.

به گفته این متخصص روانشناسی سلامت، بدترین سن پذیرش ازدواج مجدد والدین برای فرزندان، دوران "نوجوانی" است که در پی وقوع این مسئله باید آمادگی‌های روانی و مداخلات روانشناختی در این زمینه صورت گیرد.

مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت همچنین درباره علت مخالفت فرزندان در مواجهه با ازدواج مجدد والدین‌شان نیز گفت: والدین برای فرزندان حکم قدیسی را دارند که در صورت ازدواج مجدد والدینشان احساس خوبی ندارند، برخی فرزندان احساس می‌کنند همسر جدید والدشان قصد دارد جای پدر یا مادرش را بگیرد و برخی دیگر تصور می‌کنند که با ازدواج مجدد والدینش روابط آنها با والدین کمتر می‌شود که در چنین حالتی دچار اضطراب می‌شوند و این اضطراب درنهایت می‌تواند منجر به بروز اختلالات روانشناختی شود، اما در هر صورت عوامل این مخالفت‌ها از نظرروانشناسی درست نیست، زیرا والدینی که از همسر خود جدا شده‌اند یا همسرشان فوت کرده‌ حق حیات و ادامه زندگی دارند و باید با شرایط خاص و آمادگی‌های لازم پذیرش این موضوع را برای فرزندان راحت‌تر کرد؛ البته نوع رفتار و نحوه برخورد همسر جدید والدین با فرزند در پذیرش تفکر فرزند خانواده بی‌تاثیر نیست.

وی در ادامه درباره تاثیر مداخلات روانشناختی بر بهبود روابط همسر جدید والد با فرزند نیز گفت: در این مداخلات ابتدا شرایط ازدواج والد با همسر جدید (مشاوره‌های پیش از ازدواج) بررسی می‌شود این که آیا این زوج می‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند؟، در صورت تایید مشاور برای ازدواج بین والد و فرزند و سپس میان فرزند و والد جدید مداخلات صورت می‌گیرد و فرزند برای پذیرش و برقراری ارتباط با همسر جدید والد آماده می‌شود. می‌توان ادعا کرد این مداخلات اثرگذار هستند؛ چراکه شاهد شکل‌گیری روابطی بوده‌ام که با مداخلات به موقع زندگی‌های آرامش‌بخشی شکل گرفته است. گرچه در برخی مواقع ممکن است شکل‌گیری این رابطه‌ها به قدری پیچیده باشد که امکان مداخله صورت نگیرد و شکل‌گیری آن رابطه آسیب‌زا باشد.

مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت تاکید کرد: این دسته از فرزندان باید قبول کنند که گرچه همسر جدید پدر یا مادرش، نمی‌تواند جای والد واقعی‌اش باشد اما عضوی از زندگی اوست. از طرفی دیگر فرد جدیدی که وارد خانواده می‌شود باید بپذیرد که اگرچه فرزند همسرش، فرزند واقعی او محسوب نمی‌شود اما خانواده جدیدی را تشکیل داده‌ که حفظ این خانواده بسیار مهم است.

دیدگاه کاربران

آریابان۱۰۵۱۵۸۴۱۲:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
از دشواری ها و بد-آموخته !!!!! های فرهنگ سنتی ما، یکی هم تبعیض بسیار شدید میان پدران و مادران !!!! سالمند در موضوع ازدواج مجدد است ؛ زمانیکه مادری برحمت ایزدی میره ، فرزندانش برای کاستن از فشار زندگی بر پدر (و البته آرامش وجدان برای خودشون !!!!) در این فکر اند که خانم مناسب و شایسته ای (البته ترجیحا نازا !!!!) پیدا بشه و با پدرشون از دواج کنه ؛ ولی اگر پدری فوت کنه، فرزندان و بویژه پسران !!!!! که تحمل ازدواج مجدد مادر با یک ناپدری رو ندارند و در عین حال شرایط نگهداری از مادر هم در شرایط زندگی های این دوره برای فرزندان میسر نیست پس چاره ای نمی بینند جز آنکه مادر بینوا را در خانۀ سالمندان زندانی کنند !!! .
سیدمحمودشفائیان مقدم۱۰۵۱۵۹۶۱۲:۵۳:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
ضمن تائیدوبهره مندی ازمطالب فوق خاطرنشان می کنم بهترین مرجعی که می تواندوجودمشکلات مطروحه رابه صفرنزدیک کنداستفاده ازمشاوران متعهدومتخصص ونیزنیکوکار(پول پرست نبودن)است چراکه همانطورکه یک آقاحق داردبایک خانم به شادی وآرامش زندگی کندوبالعکس یک فرزندهم حق دارددرخانواده ای زندگی کندکه ازبالاترین سطح شادی وآرامش برخوردارباشدمنتهابوجودآوردن چنین وضعیت مطلوب کارچندان آسانی نیست زیراناگهان برای یک فردوضعیت تازه وجدیدی پیش می آیدکه مخصوصابرای افراد6-7تا20-21ساله هضم وپذیرفتنش مشکل است واگردرپذیرش افرادنسبت بهم اقدامات درست مشاوره ای وروانشناسی صورت نگیردچه بساهرفردی درآن خانواده هیزم جهنمی باشندکه دیریازودآنان رادرآتش خودمی سوزاند. کارشناس ارشدمشاوره خانواده سیدمحمودشفائیان مقدم-مشهد
ناشناس۱۰۵۱۶۸۸۱۴:۳۷:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
این دیدگاه ها برای سند2030 و از نظر اسلام مردود است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین