تذکاری بر یک برداشت غلط از باوری درست درباره حکومت دینی

علی اباذری،   3980519053 ۹۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تذکاری بر یک برداشت غلط از باوری درست درباره حکومت دینی

سال هاست که مدافعان سیاست دینی میان مقوله های «مشروعیت»، «مقبولیت» و «کارآمدی» قائل به تفاوت شده اند و این سه اصطلاح را از لحاظ نظری یکسان نمی انگارند. اما اين بینش از لحاظ نظري درست ، در عمل مستعد برخی بدفهمی‌هاست که هر از گاهی هر چند نه به صراحت بلكه به طور ضمنی در برخی اظهار نظرهای صورت گرفته در محافل و گفت‌گو‌های نظری بروز می يابد.

از جمله این بدفهمی ها این است که یک حکومت می تواند «مشروع» باشد اما به بهانه های مختلف «کارآمد» یا «مقبول» نباشد چرا که معیارها و منبع مقبولیت و مشروعیت دینی با معیارها و منبع مقبولیت و مشروعیت غیر دینی متفاوت است و معیارهای اولی بر دومی ترجیح دارد. چنین تفاوتی با توسل ناروا به معنای تازه اصطلاح ِ «مشروعیت» در «فلسفه سیاست دینی» ممکن می شود چرا که در «فلسفه سیاست مدرن» یا «سکولار»  مشروعیت همان «مقبولیت» است که این دومی خودش تابعی از «کارآمدی» است و کارآمدی نیز به این معناست که حکومت باید بتواند (در حالت «ایده آلی») به بهترین شکل ممکن نیازهای مادی و رفاه بیشترین تعداد از اتباع خود را تامین کند. هر قدر یک حکومت در رسیدن به این ایده آل موفق تر باشد یعنی کارآمدتر باشد از مقبولیت و لاجرم مشروعیت بیشتری نیز برخوردار است و هر قدر حکومتی در این امر ناتوان تر باشد، یعنی کارامدی لازم را ندارد و لاجرم از مقبولیت و در نهایت از مشروعیت لازم نیز برخوردار نیست.

از نظر برخی مدافعان فلسفه سیاست دینی چنین رویکردی به مشروعیت ناشی از «‌عقلانیت جزئی، سکولار و معاش اندیش» است و نمی تواند هدف غایی از «سیاست دینی» را که همان «سعادت اخروی» است و مبتنی بر «عقلانیت کلی، دینی و معاد اندیش» است، محقق سازد. از نظر اینان وظیفه بهبود و کارآمدی دنیای مادی همزمان با سعادت اخروی تکلیف طاقت فرسایی است که اساسا نباید آن را بر عهده دین یا حکومت دینی نهاد چرا که حکومت دینی در تحلیل نهایی فقط متکفل سعادت اخروی انسان هاست.

مهمترین پرسش پیش روی این برداشت از فلسفه سیاست دینی این است که آیا در عالم واقعیت و نه تفکیک‌های مفهومی و ذهنی، یک حکومت دینی برای ادامه و بقای خود می تواند صرفا با تکیه بر مشروعیت دینی و آسمانی از کارآمدی و مقبولیت صرف‌نظر کند؟ روشن است که حتی حکومت های دینی که بر منابع مشروعیتی متفاوت از منابع مشروعیت حکومت های غیر دینی استوارند در مرحله «تاسیس» خود نیازمند اقبال و مقبولیت مردمی برای تحقق یافتن هستند اما در مورد ادامه و بقای حکومت دینی ماجرا چندان به این روشنی نیست و تفسیرهای ناروا از اصل سیاست دینی در همین جا رخ می دهد.  از این سخن درست و معتبر که: سیاست، در فلسفه سیاست دینی، هدف نیست و خودش در خدمت غایات دیگری است که همان سعادت اخروی باشد، بر نمی آید که: پس هر آنچه که در سیاست از عقلانیت جزیی و معاش اندیش معطوف به دنیا و کارآمدی و مقبولیت ناشی از توفیق در آن بر می‌خیزد، نادیده گرفتنی است و هیچ ربطی به «مشروعیت» سیاسی حاکمان ندارد و می توان حکومتی داشت که به بهانه های مختلف و با ادعای «مشروعیت دینی»، در حل مشکلات دنیای مردم ناتوان و ناکارآمد و به مقبولیت ناشی از این امر نیز بی اعتنا باشد.

در این برداشت از مشروعیت دینی، گویی حکومت دینی تماما هزینه و تکلیف است و هیچ بهره ای از آن در دنیای مادی نصیب و حق شهروندان نخواهد بود! حال آنکه در فلسفه سیاست دینی یک حکومت حتی اگر نتواند در برهه هایی از حیات سیاسی خود به دلایل بیرونی و خارج از اراده،  افزایش ثروت و رفاه و کارآمدی اقتصادی و اجتماعی  خود را در کنار پیشرفت معنوی دنبال کند باید بتواند کارآمدی خود را در چنين شرايطي در معنا و اشکالی دیگر محقق کند . 

به این ترتیب همیشه و همه حال، چه در مواقع عادی و چه در هنگامه بحران و فشارهای اقتصادی بیرونی و خارج از اراده، مساله کارآمدی در رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیوند محکمی با مقبولیت و مشروعیت حکومت‌ها دارد و چنین نیست که در عالم واقع «مشروعیت»، یک امر و «مقبولیت» و «کارآمدی» امر دیگری باشد. چنین پبوندی در عالم واقع چنان عمیق است که دامنه اثرات منفی بی اعتنایی حکومت های دینی به مساله کارامدی اقتصادی و اجتماعی و مقبولیت عرفی حتی به عرصه باورهای فردی و ایمانی نیز رسوخ می کند و این عرصه شخصی نیز برکنار از این امر اجتماعی نخواهد بود.



دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۱۴۰۵۰۹:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
امام علی می فرمود به این مصمون که از افتخارات من در کوفه این بود همگی از نان گندم استفاده می کنند و همه مسکن دارندو بی سقف نیستند ایا حکومت علوی با ان مشکلات ۵ ساله و توطه نباید دنبال این مباحث باشد ؟؟؟
سید حسام۱۰۵۱۶۰۲۱۳:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اشتباه به عرض تون رسوندن. در 4 سال حکومت حضرت، 3 جنگ خانمان سوز که منجر به برادر کشی هم شد صورت گرفت و مردم تحت فشار اقتصادی شدید بودند. این همه زهد حضرت، یکی از عواملش فقر شدید مردم بود که باعث میشد ایشان برای پایین تر از مردم زندگی کردن آنگونه زاهدانه زندگی کنند. البته علت این جنگ ها به دلیل خباثت دشمنان و منافقین جامعه اسلامی بود و نه تقصیر حضرت. اما مردم در فشار بودند. سقوط حکومت ایشان هم به دلیل کم آوردن مردم تحت فشار اقتصادی بود.
ناشناس۱۰۵۱۶۱۶۱۳:۲۱:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
این ماجرا برای حدود 1400 سال پیشه و دنیا و مناسبات و معادلاتش کاملا تغییر کرده نمی شه یه نگاه به کشورهای موفق دنیا بکنیم و کمی به روز باشیم
ناشناس۱۰۵۱۶۳۵۱۳:۳۳:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حکومت باید بر اساس رای مستقیم مردم و بیعت مردم شکل بگیرد
ناشناس۱۰۵۱۷۵۵۱۶:۲۲:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
برای حضرت علی مهم بود که در قلمرو حاکمیت اش چه میگذرد ایشان رضای خدا را در گروی رضایت خلق میدید نه در گروی رضایت عده ای متملق و چاپلوس و برخوردار از مادیات
ناشناس۱۰۵۱۸۷۳۱۹:۲۹:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
وقتی جامعه خودی و غیر خودی بشه خلق یعنی خودی ها و مابقی مردم کلا وجود ندارند غیر مواقع انتخابات خودی ها هم غرق در تمام مواهب در چاپلوسی از هم پیشی می گیرند
املی۱۰۵۱۶۶۹۱۴:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اقای حسام ازخودت فلسفه بافی نکن شما میگویید درزمان حضرت علی ع سه جنگ خانمان سوز رخ داده ومردم درفقر وبیچارگی بودند وبخاطر همین امام ع زندگی پایین تری نسبت به مردم داشت این حرف را کی گفته چرا چیزی نمیدانید به معصومین ع نسبت میدهید یعنی اگر مردم ان زمان فقیر نبودند مولایمان هم کاخ نشین میشد منظورحرفتان این هست لذا باب تذکر ویاداوری به شما معصومین ع بخاطر زهد وتقوا وخداترسی وبرای اینکه نفوذ کلام دربین مردم داشته باشند وبرای اینکه مردم نگویند خلیفه ما ازبیت المال برای خودش خانه وکاخ ساخته اومدن دربدترین شرایط زندگی میکردند وبگویند من بااینکه خلیفه شماهستم وبیت المال دردست من هست این زندگی من هست بااین رفتار خواست بگوید بندگی خداکردن درکاه وزروسیم نیست درامام بودن نیست بندگی خدا برای هرکسی بنده واقعی اش باشد میتواند بندگی کند بهرحال امام زندگی فقیرانه را بخاطر اینکه مردمش فقیرهستند اغاز نکرد بخاطر فرمان ودستورات خدا اغاز کردند ودنیارابرای خودشان زندان میدانستند
ناشناس۱۰۵۱۷۶۲۱۶:۳۷:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اتفاقا در تمام اقوال راجع به امام رضا(ع) امده که ایشان لباس های فاخر می پوشیدند. زیرا در ان زمان اوضاع اقتصادی امت اسلام بسیار مناسب بوده.
ناشناس۱۰۵۱۸۰۹۱۷:۴۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حتما کسی بی پول و فقیر و بیکار و افسرده نبوده نه مثل حالا که فقط آقا زاده ها و نورچشمی های متملق و چاپلوس در رفاه هستند
ناشناس۱۰۵۱۸۴۹۱۸:۵۴:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
چرا از حکومت ، فقط فقیرانه زندگی کردن زمامدار برایتان مهم است ؟! در دوران خودمان رییس جمهور ساده زیست غذایش را از منزل می آورد ! به توسعه پایدار رسیدیم ؟
ا۱۰۵۱۶۷۵۱۴:۱۲:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حکومت امام علی اینقدر فساد و پرونده اختلاس نداشت. در واقعا اصلا حقی نبود که توسط امام ستاتده نشه. مجرم های چند هزار میلیارد تومنی نداشت. حضرت هیچ وقت هم تقصیرو نمینداخت گردن والی این ولایت و اون ولایت
آریابان۱۰۵۱۹۸۴۲۳:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اون اوایل در زمینه نحوه سلوک با زیر دستان این مطلب دایما گفته میشد که حضرت علی (ع) همیشه دو عدد پیراهن از بازار می خرید و سپس هر دوی اونها رو به غلامش قنبر نشون میداد و می فرمود که یکی از اینها رو بردار و سپس خود حضرتش دیگری را بر تن میکرد
ناشناس۱۰۵۱۸۴۷۱۸:۵۱:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
امام علی (ع) سرآمد روزگار بود اما در حکومت نتوانست اتحاد را در جامعه ایجاد کند یکی از شاخصه های حکومت ایجاد وفاق و وحدت ملی است که حکومت آن بزرگوار در گسترش آن البته دچار مشکل بود .
امکانی۱۰۵۱۹۱۴۲۰:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
نباید فسادها و بی عرضگیهای دولتهای غربگرا را پای جمهوری اسلامی و انقلاب نوشت
لادن۱۰۵۲۳۷۸۱۰:۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
درود بر شما با این نظر منطقی
ناشناس۱۰۵۱۶۳۹۱۳:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
در حکومت علی ؛ رانت و پارتی بازی و فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ویژه خواری و کوه خواری و زمین خواری و حقوقای نجومی و تبعیض و خیانت به کیسه بیت المال و چاپلوسی و تملق و پاچه خواری و دزدی و بی خیالی وجود نداشت علی حکومت سالمی داشت اطرافیان علی از او و عدالت او حساب میبردند علی با دزدان و غارتگران در جنگ بود
ناشناس۱۰۵۱۷۶۳۱۶:۳۸:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حضرت علی ( ع ) بی خیال اتفاقات و رخدادهای جامعه نبود و خود را مسئول رخدادها میدید . حضرت علی اجازه انتقاد از حاکمیتش را میداد. به مردم میفرمود : ای مردم ! در خفا و علن از من انتقاد کنید . ایشان دوام و قوام حکومت خود را در گرو انتقاد علنی مردم میدیدند . در حکومت ایشان خفقان حکمفرما نبود
ناشناس۱۰۵۱۷۷۰۱۶:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
علی ( ع ) نه مال بیت المال را میخورد و نه اجازه خوردن آن را به دزدان میداد
ناشناس۱۰۵۱۷۸۷۱۷:۱۰:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
املاک نجومی هم وجود نداشت
ناشناس۱۰۵۱۸۸۷۲۰:۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
امام علی اجازه رشد افرادی را نمیداد که بخواهند برای نزدیکانشان املاک نجومی و قصر بسازند
ناشناس۱۰۵۱۶۴۰۱۳:۴۳:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
علی ( ع ) ادای آدمای خوب رو در نمی آورد در زمان علی دزدان و غارتگران از ایشان میترسیدند
ناشناس۱۰۵۱۷۵۹۱۶:۲۸:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
علی ، خود به کیسه بیت المال نظر نداشت و دست اندازی نمیکرد با فاسدان و دزدان مماشات نمیکرد خود را در قبال غارتگران و زیاده خواهان مسئول و پاسخگو میدانست به صورت متملقین و چاپلوسان خاک میپاشید و به آنها پست و مقام نمیداد . علی فقط در اسم ، امام نبود .
ناشناس۱۰۵۱۴۰۹۰۹:۵۱:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
امام در فرمان خود به مالک برخی نكات و راهکارهای اقتصادي اشاره مي كنند: پيش از آنكه به فكر درآمد و گرفتن وجهى از مردم باشى به فكر آبادى و عمران و ايجاد منبع درآمد براى مردم باش؛ مردم بايد درآمد داشته باشند تا بتوانند به حكومت كمك كنند. زيرا بدون آبادانى و ايجاد اشتغال براى مردم ، هرگز نمى توان از مردم كمك گرفت و اگر كسى بدون رسيدگى به وضع درآمدى و اشتغال براى جامعه ،فقط به فكر گرفتن ماليات و عوارض باشد ، شهرها را به ويرانى تبديل خواهد كرد، و مردم را (در اثر گرانى و ندارى ) نابود خواهد ساخت ، و سرانجام حكومت ، پايگاه مردمى خود را نيز از دست خواهد داد.
ناشناس۱۰۵۱۵۳۰۱۱:۵۳:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
دولت روحانی بدون ایجاد اشتغال فقط بفکر گرفتن مالیات از مردم است .
ناشناس۱۰۵۱۶۱۸۱۳:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
قبلی ها هم بهتر نبودند فقیران فقیر تر شدن و یه عده از فرش به عرش رسیدند و برده داری دوباره احیا شد
ناشناس۱۰۵۱۶۳۷۱۳:۳۴:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
دولت روحانی فقط به فکر.. روزهای تعطیل در ..
ناشناس۱۰۵۱۷۰۵۱۴:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
مردم عادی که کارمند و کارگر و کاسب هستند همیشه مالیاتشون را میدادند دولت روحانی میخواهد از پزشکان و تجار و دلالان و شرکتهای خصولتی و... مالیات بگیرد که اگر بتواند این کار را بکند تازه جلو سالها بی عدالتی را گرفته اخوی
ناشناس۱۰۵۱۶۶۵۱۳:۵۸:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
فقط مالیات بر ارزش افزوده و ...
محمد۱۰۵۱۴۱۹۱۰:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حکومتی که از اقدامات مادی بوجود امده باشد نمیتواند مدعی مشروعیت الهی باشد. تنها حکومتی که الهی بود برای پیامبر بود و پس از ایشان حضرت مهدی دارای مشروعیت الهی خواهند بود. کمی که تشکیل حکومت علی ع از جنس مادی بود و ارتباطی به مشروعیت الهی اش نداشت
ناشناس۱۰۵۱۶۷۱۱۴:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
امام علی (ع) در هیچ جای نهج البلاغه حتی یک جمله, تاکید می کنم حتی یک جمله از الهی بودن حکومتش سخنی نگفته اند.
ناشناس۱۰۵۱۷۷۵۱۶:۵۷:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
در حکومت الهی جایی برای دزدی و پارتی بازی و رانت خواری و نجومی بگیری و زمین خواری و سیاه بازی و دروغگویی و خیانت و جنایت و چاپلوسی و تملق و ویژه خواری و تقسیم قدرت بین نزدیکان و غارتگری و زیاده خواهی و ریا کاری و فساد اخلاقی و مالی و اینجور چیزا نیست
محمد۱۰۵۱۸۴۳۱۸:۴۴:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
منم که همین رو گفتم(: بخونیم بعد ایراد کنیم عرض کردم مادی
ناشناس۱۰۵۱۷۳۰۱۶:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
چرا اطلاعات نداریم اظهار فضل می کنیم دستور مستقیم خدا در قران اطاعت از چهارده معصوم با توجه به ایه اولی الامر منکم و همچنین ایه تطهیر - تازه در ماجرای غدیر هم همان پیامبر مولی علی را جانشین خود تعیین کرد
ناشناس۱۰۵۱۸۳۸۱۸:۳۱:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
شما کلا موضوع بحث را متوجه نشدی
ناشناس۱۰۵۱۸۶۹۱۹:۲۳:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
به نظر من کسانی که منفی دادند.. اما در جواب تاکید اقا : در خطبه 39 حضرت علی می فرماید :گوش به فرمانم نسپارند وبه ندایم پاسخ ندهند ای بی شخصیتها چرا در یاری پروردگارتان درنگ می کنید- این یعنی ایشان خود را حکومت الهی می دانستند- در خطبه 65 می فرماید: بدانید شما در پناه مهر الهی وپسرعموی پیامبر پیکار می کنید
ناشناس۱۰۵۲۴۲۱۱۰:۴۱:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دوست عزيز، جهت رفع سوء تفاهم مواردي را عرض مي كنم. حضرت علي(ع) در خطبه 39 مي فرمايند:"اى بى ريشه ها- چرا در يارى پروردگارتان درنگ مى كنيد؟ آيا دينى نيست كه شما را با يكديگر متحد سازد؟ آيا غيرت و حميّتى نيست كه شما را به خشم آورد؟" اين موضوع اصلاً به معني آسماني بودن حكومت نيست. بلكه ايشان مي گويد در حالي كه دين شما به شما فرمان داده كه متحد باشيد و از فرماندهاني كه از خود شما هستند (اولي الامر منكم) تبعيت كنيد اما چرا شما چنين نمي كنيد. اگر در زمان خلفاي پيشين هم امت اسلامي متحد نبودند و دين خدا را ياري نمي كردند همين اشكال به آنها وارد بود. در خطبه 66 (به قول شما 65) نيز حضرت مي فرمايند "بدانید كه خدا شما را مى نگرد و نگهبان شماست و همراه پسر عموي رسول الله (ص) پيكار مى كنيد. پى در پى، حمله كنيد و از فرار شرم داريد" قسمت اول جمله، موضوعي كلي و عمومي است و قسمت دوم (اشاره به نسبت با پيامبر ص) جهت دلگرمي كوفيان به حقانيت جبهه امام (ع) است نه غير مادي بودن منشأ حكومت وي.
ناشناس۱۰۵۱۸۸۴۲۰:۱۰:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
من گفتم در نهج البلاغه حتی یک کلمه از الهی بودن حکومت امام (ع) سخنی گفته نشده. این چه ربطی به گفته شما دارد ؟
ناشناس۱۰۵۱۹۴۶۲۲:۳۴:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
من حقانیت مولا رو نفی نکردم نحوه تشکیل رو گفتم شما یکم دقت کنید نحوه تشکیل مادی و زمینی بوده
اكبر۱۰۵۱۴۳۱۱۰:۱۳:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حكومت مشروع بر مردم ناداني كه از دستور حكومت سرباز ميزنند، ادامه نميابد از انرو كه در بدنه حكومت نفوذ و بعد بعنوان تصميم ساز نقش ايفا ميكنند و مقبوليت انرا به صفر ميرسانند. حكومت مشروع ، يك فرد نيست، يك انسان نيست، مجموعه اي از انسانهاي حاكم هستند كه اساس مديريت جامعه را بر مبناي دستورات الهي قرارميدهند اما در ادامه اسير بي تدبيري يا عدم همراهي مردم ميشود. حكومت از ناحيه ي حاكمان در طول زمان مبتلا به فساد ميشود بنابراين در بحث حكومت هميشه و هميشه مقبوليت است كه جدي كرفته ميشود و نه مشروعيت. مشروعيت فقط و فقط بدنبال مقبوليت براي حكومت محقق ميشود يعني بنوعي تكامل ميابد همانطور كه فرد نميتواند اول عارف باشد و بعد نماز بخواند و بعد دزدي نكند( بلكه اول دزدي نميكند و بعد نماز ميخواند و بعد ممكن است عارف بشود)، حكومت هم نميتواند بدون عبور از درب مقبوليت وارد اطاق مشروعيت بشود. خلاصه: مشروعيت حكومت ، نوعي تكامل و رسيدن به درجه اعتلا است كه در حكومتهاي مقبولي كه حاكمانشان دينداران هستند اتفاق مي افتد و بس.
ناشناس۱۰۵۱۴۳۳۱۰:۱۷:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اینها همه اش داستان است. اقتصاد واقعی ترین حقیقت زندگی است
ناشناس۱۰۵۱۴۴۹۱۰:۲۷:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حدیث از رسول خداست که 9 شعبه از ده شعبه دین کسب روزی حلال است یعنی درست کردن بستر کسب روزی حلال جهت مردم که یک امور مادی است وظیفه اصلی دولتهاست حال اگر دولتی ناتوان باشد یعنی نود درصد اسلامی بودن و دینی بودن جامعه را مختل کرده است، پس دولتی دینی است که توانایی گرداندن امور مادی مردم را داشته باشد اصلا مردم کو فه جهت حکومتداری حضرت علی را انتخاب کردن وگرنه امامت که در ذات او بود چه با حاکم بودن و چه بدون حکومت ،،،،حکومت اسلامی بدون تخصص بیشتر مردم را جهنمی می کند تا یک حکومت غیر دینی متخصص
ناشناس۱۰۵۱۴۶۰۱۰:۳۴:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
مهمترین چیز برای یک حکمران «مقبولیت» است. بدون آن یا باید حکومت یا واگذار کند یا دیکتاتوری پیشه کند. حال اگر «کارآمدی» هم ندارد یا کم دارد، اگر توانست مردم را در خصوص دلایل آن توجیه کند و مقبولیت را از دست ندهد، میتواند به حکومت مشروع خود ادامه دهد. ولی به هر دلیل نتوانست خود را به مردم اثبات کند و مقبولیت آن از اکثریت افتاد، اگر همین دلیل بر عدم مشروعیت نباشد، به سرعت مشروعیت خود را از دست خواهد داد. لذا باید حکومت را به آنهایی که مقبولیت بیشتری دارند واگذار کند. در غیر اینصورت مجبور به استفاده از ابزارهای دیکتاتوری خواهد شد و یک دیکتاتور هیچ وقت مشروعیت ندارد.
ناشناس۱۰۵۱۴۶۶۱۰:۳۹:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
البته ما میدانیم اما علی کیسه های گندم را کول کرده و به در خانه های بویژه پیر زنان میبرده است . شاید خودش سر بی نان زمین میگذاشت .
ناشناس۱۰۵۱۴۷۶۱۰:۵۴:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اگر مشروعیت جدا از مقبولیت بود و ارزش جداگانه ای داشت امیر المومنین 25 سال سکوت "مطلق" نمی کرد. او با بینش عظیم خود که پس از پیامبر مانندی نداشت به خوبی می دانست همه چیز در مقبولیت خلاصه میشود!
ناشناس۱۰۵۱۴۷۸۱۰:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
لا اکراه فی دین
ناشناس۱۰۵۱۹۸۹۰۰:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حرف درستی است دوست عزیز اما اگر معنای آن را بخوانید و تفکر کنید، هیچ ربطی به بحث اینجا ندارد
ناشناس۱۰۵۱۴۸۲۱۱:۰۲:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حکومتی که کار آمد نیست چه طور می تواند مشروع باشد؟ حکومت‌های دینی به گواهی تاریخ همه شکست خورده. مگر امام معصوم در راس آن باشد...
ناشناس۱۰۵۱۷۷۱۱۶:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حکومت امام علی ع هم شکست خورد
ناشناس۱۰۵۱۴۸۷۱۱:۰۷:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
شماها از درج احادیث هم آبا دارید؟ دوره آخره الزمانه !
ناشناس۱۰۵۱۵۰۱۱۱:۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
مشروعیت فقط و فقط ناشی از حمایت اکثریت است
ناشناس۱۰۵۱۶۵۷۱۳:۵۱:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
در حکومت دینی میبایست مشروعیت و مقبولیت در گرو رای مستقیم همه مردم باشد نه تبلیغ و تعریف و تمجید و تملق و چاپلوسی اندکی خاص
ناشناس۱۰۵۱۵۰۷۱۱:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
بالاخره بعد از 40 سال ناکارآمدی و گرفتن بهانه های مختلف و گسترش فساد، یک عده دنبال یک توجیه ابدی برای ناکارآمدی افتاده اند. فقط همین.
کسی۱۰۵۱۵۰۹۱۱:۲۳:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
طرح اینگونه مقولات زمانی ارزش داشت که ما عینا حکومت دینی را اینگونه که هست تجربه نکرده باشیم ...
ناشناس۱۰۵۱۵۱۴۱۱:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حکومت دینی اگر به هر دلیل نتواند اقتصاد مردم را تامین کند و مردم رو به سعادت دنیایی برساند، بدون شک مردم اشکال را از دین میدانند و نه تنها اقتصاد دنیایی آنها از بین رفته بلکه سبب میشود اعتقاد دینی و سعادت اخروی آنها نیز از بین برود.
اصغري۱۰۵۱۷۱۳۱۵:۲۷:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حكومت ديني كه از فضا نمياد- حكومت ديني كيه؟ مجموعه اي از من و او و شما حاكم ميشيم بعد بفكر جيب خودمان و فرزندانمان و قبيله امان و شهرمان مي افتيم و سير نميشويم و عنوان ميكنيم حكومت ديني نتوانست. خوب صادقانه قبول كنيم در امتحان خدمت ما رد شديم. ذره اي انسانيت مونده باشه مردم بدنبال يك عده بهتر ..ند شايد شايد اونها قبول بشوند بعد اسم حكومتشان و روششان بذارند ديني.
ناشناس۱۰۵۱۵۲۰۱۱:۳۹:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حکومت مشروع باید مقبول و کارامد باشد وگرنه مشروع نیست
ناشناس۱۰۵۱۶۴۳۱۳:۴۶:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حضرت علی مشروعیت حکومتش را در بیعت مردم ( رای مردم و نظر مردم ) با خود میدید .
بهار۱۰۵۱۵۳۱۱۱:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
من متوجه نشدم نویسنده این تعداد تفسیر و تعریف را برای چه منظوری پشت هم ردیف کرده ولی از نظر من اگر حکومتی رفاه و آسایش و امنیت جانی و روانی برای مردم کشور فراهم کند قطعا معنویات هم رشد خواهد کرد شکم گرسنه و انسان افسرده ی بیکار و فقیر برای خدا هم بندگی نخواهد کرد حکومتی مشروعیت داره که مورد قبول مردم باشه بنابراین حکومتی مورد قبوله که رفاه و آسایش و امنیت جانی و روانی ایجاد کرده باشه بنده ی شاد و برخوردار از نعمت خانواده و شغل و عدالت اجتماعی قطعا به سمت معنویات خواهد رفت و نیازی نیست رابطه ی انسان با خدا را حکومتها تحمیل کنند مابقی حرفها سفسطه و مغلطه است
عمران۱۰۵۱۵۶۳۱۲:۱۸:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۵
«حکومت‌های دینی»؟؟؟ چندتا حکومت دینی در دنیا داریم که شما جمع بستید؟ در ضمن نه از ابتدا قرار بود و نه کسی میخواست حکومت دایمی دینی در ایران تاسیس کند، قرار بود «حزب جمهوری اسلامی» تاسیس شود و در کنار احزاب دیگر هر چهارسال یکبار در انتخابات مجلس شرکت کند، هر موقع برنده شد بر اساس شرعیات قانون وضع کند و اجرا کند، هر موقع که برنده نشد در اقلیت قرار بگیرد و از کنار ناظر و اپوزیسیون شود. در کشورهای اروپایی احزاب مسیحی داریم، در تونس و ترکیه احزاب اسلامی در انتخابات داریم، هرگاه برنده می‌شوند قدرت را در دست می‌گیرند و هرگاه بازنده می‌شوند کنار میروند و منتظر انتخابات بعدی. این به معنی تغییر قوانین دینی نیست،بلکه قوانین جامعه تنها به مدد انتخابات با قوانین دینی یا غیره منطبق می‌شوند، و معکوس آن هیچگاه اتفاق نمی افتد. یعنی دین ثابت است، قوانین جامعه تغییر می‌کنند.
ناشناس۱۰۵۱۷۰۳۱۴:۵۳:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
تاریخ رو اگر بخونید متوجه میشوید که تا قرون وسطی تمام اروپا حکومت های دینی مسیحی داشتن و به خاطر ظلم شدید کلیسا مردم در دوران رنسانس کلیسا و مذهب رو به طور کامل کنار گذاشتن..
عمران۱۰۵۲۰۵۶۰۳:۴۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حکومت دینی توسط احزاب دینی که در انتخابات دوره ای پیروز می‌شوند امکان پذیر است. تاریخ قرون وسطی بحث بسیار جداگانه ایست. مرتبط نیست به بحث، دوست عزیز. در انقلاب ۵۷ ابتدا قرار بود حزب جمهوری اسلامی تاسیس شود و در رقابت با احزاب دیگر قدرت را در دست بگیرد نه اینکه مستقل از انتخابات حاکم مطلق شود. تاریخ انقلاب چندجا پیچ و تاب خورد، و بعد از جنگ و دوره ی ثبات هم کلا این مساله به فراموشی سپرده و از لحاظ عملی از اولویت خارج شد. از لحاظ نظری، اکثرا خلط مبحث می‌کنند که اگر انتخابات را وارد مساله حکومت دینی کنی یعنی میخواهی قانون خدا را با هوای و هوس مردم تغییر دهی. اصلا چنین نیست، ولی حالا بیا و این موضوع را برای جمع جا بیانداز، جمعی که عده ای ضد دین و لاییک هستند و حاضر به هیچ جور فهم مطلب آزادی احزاب دینی نیستند و عده ای متدین هم اصلا باور نمیکنند بشود در قالب دموکراتیک با احزاب دینی پیروز شد. و کلا می گوند فایده چیست و غیره... کلا باز کردن این گره فعلا در دست حکومت است.
ناشناس۱۰۵۱۹۳۹۲۲:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
.. هزارتا لایک..
ناشناس۱۰۵۱۹۹۰۰۰:۱۰:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این که شما میفرمایید حکومت غیردینی است، حتی اگر زمانی احزاب مسلمان روی کار بیاید
ناشناس۱۰۵۱۵۷۵۱۲:۲۵:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
در شرایط فعلی کارایی مشاهده نمیشود تقریبا 15 ساله که کلا کشور خوابیده
ناشناس۱۰۵۱۶۴۷۱۳:۴۷:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
عقلانیت از کشور رخت بر بسته و تملق و چاپلوسی رواجد یافته
ناشناس۱۰۵۱۵۸۰۱۲:۳۴:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۵
من هر وقت می بینم یک نویسنده کلی الفاظ مبهم و نامفهوم پشت هم ردیف کرده متوجه می شم منطق کار داره می لنگه نویسنده ی محترم :حکومت باید رفاه و عدالت و آرامش و رشد و پیشرفت برای مردم کشورش فراهم کنه حالا اسمش هر چی می خواد باشه برقراری و تنظیم روابط خدا با مردم اون هم به زور کار حکومت نیست اگر حاکمان خداپرست و پرهیزگار و عادل و عاقل باشند مردم به واسطه ی عدالت و رفاهی که در حاکمیت بندگان خوب خدا دریافت کرده اند خداپرست خواهند شد در غیر این صورت از دین و خدا فراری می شوند
ناشناس۱۰۵۱۹۹۲۰۰:۱۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
تجربه حکومت پیامبر و امیرالمومنین نشان می‌دهد آنچه شما میگویی بسیار نادرست است
ناشناس۱۰۵۲۲۰۳۰۸:۴۹:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یعنی باید مردم را به زور و کتک به راه دین هدایت کرد ؟؟ چنین هدایتی قلبی و عمقی خواهد بود یا ریاکارانه ؟؟
ناشناس۱۰۵۱۵۹۱۱۲:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
سقوط اخلاق و گسترش فساد ترویج ظواهر مذهبی نتیجه ای استکه ما عملا به آن رسیده ایم .
ناشناس۱۰۵۱۵۹۵۱۲:۵۳:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اصلاح طلبانی که به دین اعتقاد چندانی ندارند امروز باعث مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی برای مردم شده اند.
ناشناس۱۰۵۱۹۵۹۲۳:۰۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا بس کنید این بازی رو
ناشناس۱۰۵۱۶۳۴۱۳:۳۳:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
حکومت دینی!دقیقا کجاش دینیه؟ البته ..
ناشناس۱۰۵۱۶۵۰۱۳:۴۷:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
تویی که می گویی امیرالمومنین ع در زمانش جنگ و فقر بود بگو بدانیم ایشان با کدام منابع طبیعی مانند نفت ، گاز، معادن، و تجارت جهانی می بایست زندگی مردم را متحول می کرد؟ زندگی آن مردم جز با کشاورزی و دامداری می گذشت؟ علی ع خود چاه کنده و وقف رفاه مردم می کرد، پس اول مطالعه تاریخی داشته باش بعد توجیه کن،
ناشناس۱۰۵۱۸۶۷۱۹:۱۷:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اون ماجرا برای 1400 سال پیشه عربستان کلا سرزمین فقیری بوده با مردمانی بسیار بی فرهنگ که به برکت اسلام و برقراری حج و بعد از آن نفت ثروتمند شده و الان شرایط عربستان هیچ ربطی به شرایط زمان پیامبر نداره پیامبر برای نزدیک کردن اعراب به انسان مرارتها کشیده ولی کل ماجرا هیچ ربطی به کشور ثروتمند ایران نداره که حتی در زمان پیامبر مردمانی با فرهنگ و خدا پرست داشته امروزه برخی در تلاش هستند فرهنگ حاکم بر 1400 سال پیش عربستان را در ایران حاکم کنند و به نام اسلام مملکت را غارت کرده اند و مردم را به فقر و فلاکت و بیکاری و فساد کشیده اند و خود در ثروت و قدرت غوطه ور هستند ..
ناشناس۱۰۵۱۶۶۶۱۳:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
نمی دونم ربط عکس به موضوع چیه ما مدام مجبور به انتخاب بین بد و بدتر بوده ایم و اوضاع مردم سال به سال بدتر شده و اوضاع اون تعداد محدود که سر سفره ی انقلاب هستند و صندلی ها و پست ها را با هم عوض می کنند سال به سال بهتر تا جایی که بعضی از اونها منکر حق و حقوق و حق انتخاب مردم هستند و علنا عنوان می کنند نماینده های خدا بر روی زمین یعنی طبقه حاکم امر می کنند و مردم نباید چاره ای جز تسلیم داشته باشند
تشنه عدالت۱۰۵۱۶۷۶۱۴:۱۳:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۵
اولا کدام حکومت دینی؟ ایا درکشورما بجز اینکه نظام شاهنشاهی تبدیل به نظام جمهوری اسلامی شد حکومت برمبنای دین استوار شد/؟ ما قانون اساسی یا نقص دارد یا کم نقص هست یا بی نقص بهرحال قانون اساسی داریم کدام بندهای قانون اساسی که خودمسئولان ما انرا تدوین کردند درحال اجراست/؟ حکومت دینی یعنی جامعه بسمت دین وبه سمت اخلاقیات وبسمت تکامل وپیشرفت انسانی برودایا این روند درکشورما محسوس هست؟ حکومت دینی یعنی عدم تبعیض یا حداقل تبعیض حکومت دینی یعنی عدالت نسبی حکومت دینی یعنی فرزندان علماها واقازاده ها بافرزندان مردم کشورازحق وحقوق یکسانی برخوردارباشند حکومت دینی یعنی فساد واختلاس مالی به حداقل رسیده باشد حکومت دینی یعنی قضات قاطع برخورد با مفسدان حکومت دینی یعنی رعایت کردن حقوق همه افراد جامعه حکومت دینی یعنی مسئولان پاکدست و............
ناشناس۱۰۵۱۶۹۴۱۴:۴۰:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
بدترین آسیب در یک حکومت نابرابری است ، اگر قرار بر فقر و نداری هست اول از همه مسئولین و سردمداران حکومت بای پیش قدم بشن وقتی مردم میبینن حکومتیون مدام دم از صرفه جویی و نخوردن و قناعت و راضی کردن مردم به کمترین امکانات و فقر میزنن ولی به خودشون و اهل وایال که میرسه اوضاع فرق میکنه میشه سفره های رنگی و ماشینهای میلیاردی و سفر به بلاد کفر و بریز وبپاش!!!! وقتی خون بعضی خواص رنگینتر هست و دربرابر قانون همانند قاطبه مردم برابر نیستند مشروعیت در سایه میماند . مشروعیت در برقراری عدالت و برابری هست برقراریه عدالت وبرابری هم مقبولیت میآورد ... اگر حکومتی عدالت و برابری رو پیاده کنه دیگه نیازی نداره برای مسئولش بادیگارد استخدام کنه مانند مسئولین اروپا !!!!!
ناشناس۱۰۵۱۷۶۱۱۶:۳۴:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۵
خیلی ساده بگویم هدف از برقراری حکومت اداره مردم و تامین حوائج آنهاست اگر حکومتی ناتوان از این امر باشد مورد قبول مردم نخواهد بود و ناکارآمدی اش به عدم مشروعیت منجر میشود .پس مشروعیت در گرو کارآمدی است نه برعکس
ناشناس۱۰۵۱۷۶۷۱۶:۴۲:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
دین برای حکومت نیامده است .پیامبر هم والی به جائی نفرستادند اغلب آنها ماموران تحصیل وجوه زکات بودند یا در امور مردم قضاوت میکردند جنگهایی هم که انجام میدادند با جمع آوری غنیمت فیصله می یافت.پس اگر این مطالب را با اعراض ح امیر ع از حکومت کنار هم بگذاریم نتیجه این میشود حکومت دینی مفروض نبوده است ... پس فرض مشروعیت با توجه به الهی نبودن حکومتها مبتنی بر قبول مردم میشود پس مشروعیت به معنی الهی ان منتفی است
ناشناس۱۰۵۱۹۹۷۰۰:۱۷:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
پس سالها حکومت پیامبر را چطور توجیه کنیم؟ چرا بدون مطالعه تاریخ و بدون آشنایی با قرآن و دین از خود نظر می‌بافید؟
ناشناس۱۰۵۱۷۹۰۱۷:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
باید سازمان خمس و ذکات درست بشه وعدالت اسلامی احیا بشه مالیات مال بلاد کفره وباید کنار گذاشته بشه!
ناشناس۱۰۵۱۸۱۵۱۷:۴۹:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۵
.. چرا مثل تمام کشورهای موفق رفتار نمی کنیم مگه می شه با قوانین .. 1400 سال پیش عربستان در دنیای امروز زندگی کرد و با دنیا تعامل دوستانه و سازنده داشت سعی و خطا بسه چرخ را دوباره اختراع نکنید
ناشناس۱۰۵۱۹۴۸۲۲:۴۰:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
در اسلام خمس ارباح مکاسب نیست حتما منظورت خمس به غنیمت است پس میشه فهمید تصمیمات جنگ طلبانه برای کشور توی ذهنت داری
ناشناس۱۰۵۲۰۰۰۰۰:۱۸:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
تشریف ببر چند تا رساله بخوان بعد نظر بده
ناشناس۱۰۵۱۷۹۶۱۷:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۵
عبرت گرفتن از تاریخ خوب است ولی اینکه همه چیز حتی روش اداره کشور را با 1000 سال قبل مقایسه کنیم و بخواهیم از آنها الگو بگیریم، اشتباه است. نمونه اش نرخ دیه کامل انسان که هرسال اعلام میشود و برمبنای قیمت 100 نفر شتر است!! آخه قرن 21 و شتر؟ مثلا نمیشد یه نرخ پایه رو بانک مرکزی و قوه قضاییه با هم تعیین کنن و با نرخ تورم سالانه و وضعیت معیشت عمومی تغییرش بدن؟
ناشناس۱۰۵۲۰۰۴۰۰:۲۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خب دانشمند صدشتر هم داره همین کار را می‌کنه حالا چون این معیار با شتر تعیین شده باهاش مشکل داری؟
ناشناس۱۰۵۱۷۹۹۱۷:۳۰:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
الف جان چرا از واژه عربی برای زبان فارسی استفاده کردی
ناشناس۱۰۵۱۸۵۴۱۹:۰۲:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۵
درپاسخ ۱۰۵۱۷۹۰به. به فرض که خواسته شما عملی بشه. اداره کنندگان ‌مدیران بازهم از همین قماش فعلی باشد چه اتفاقی میافتد بازهم آنها بصورت رانت دزدی اختلاس زمین خواری املاک نجومی تخصیص ارز با ورود به دانشگاه مدرک دانشگاهی قلابی همه امورراقبضه می‌کنند آن موقع وضع خیلی بد تر ازاینکه هست می‌شود-
ناشناس۱۰۵۱۹۲۲۲۱:۰۵:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۵
عدالت به جز حکومت دینی حاصل نمی شه
بهزاد۱۰۵۱۹۷۱۲۳:۴۰:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۵
کشورهای توسعه یافته حکومت دینی دارند؟
ناشناس۱۰۵۲۲۵۳۰۹:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
از وظایف حکومت در جامعه اسلامی، از دیدگاه مولای متقیان امام علی(ع) در ابتدای نامه به مالک اشتر در نهج البلاغه می فرمایند: وظیفه حاکم اسلامی در برابر مردم را اینگونه بیان می کند: 1 - جمع آوری وجوهات دینی 2 - مبارزه با دشمنان 3 - اصلاح کار مردم ( رفع مشکلات مردم) 4 - آباد کردن شهرها( کمک برای شکوفایی اقتصادی شهرها) انجام درست این چهار وظیفه هم مشروعیت می آورد و هم مقبولیت و کارآیی
صمصام۱۰۵۲۴۶۲۱۰:۵۷:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خلاصه کلام نویسنده این است که هر قدرتی موجد حق نیست به عبارت روشنتر حتی در اسلامی ترین حکومتهای دنیا هم قدرت حاکم ،الزاما حق مطلق نیست و میتواند آلوده به ظلم باشد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین