ادعای یک مقام پنتاگون: «طرح عبور آزاد و باز» در تنگه هرمز به زودی عملیاتی می‌شود

گروه جهان الف،   3980430087 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که واشنگتن با متحدانش در ناتو و دیگر شرکای خود درباره طرح عبور و مرور آزاد در تنگه هرمز و خلیج فارس رایزنی کرده و این طرح طی هفته‌های آینده اجرایی می‌شود.

ادعای یک مقام پنتاگون: «طرح عبور آزاد و باز» در تنگه هرمز به زودی عملیاتی می‌شود

به گزارش فارس، شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: آمریکا نگران اشتباهات محاسباتی است که ممکن است باعث درگیری‌های ناخواسته در خلیج فارس شود، و به همین بهانه در حال آماده شدن برای آغاز یک سازوکار اطلاعاتی و نظارتی با مشارکت متحدانش برای تضمین «عبور آزاد و باز» برای کشتی‌ها است. 

«جان رود» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در «نشست امنیتی اسپن» که روز شنبه برگزار شده، گفت: «ما در حال آغاز یک مفهوم تحت عنوان "محافظ" هستیم که در آن ما مجموعه‌ای از کشورهای متعهد را برای حفاظت از عبور آزاد و باز تجارت در تنگه هرمز و در خلیج فارس در اختیار داریم.»

وی افزود: «آمریکا مذاکراتی با متحدان خود در ناتو و برخی شرکا و دیگر کشورها در خلیج [فارس] داشته است تا به این فرایند که برای باز بودن حیاتی آبراه‌ها حیاتی است، بپیوندند.» 

وی اضافه کرد که عملیات جدید طی روزها و هفته های آتی اجرایی خواهد شد.

رود گفت: «ایده این است که نگهبان‌های بیشتری برای نظارت بر فعالیت‌ها در خلیج [فارس] با قابلیت ارزیابی‌های اطلاعاتی و نظارتی داشته باشیم و همچنین یک حضور دریایی و هوای برای بازگرداندن ثبات و توانایی پاسخ  نیز داشته باشیم.»

جان رود در ادامه با ادعای اینکه آمریکا دنبال درگیری با ایران نیست گفت که واشنگتن به جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهد که نباید در زمینه حفاظت از نیروهای آمریکایی و مردم آمریکا تردیدی وجود داشته باشد. 

وی در ادامه بدون اشاره به تحرکات نیروهای آمریکایی و غربی در منطقه مدعی شد که «پتانسیل اشتباه محاسباتی در سمت ایران بالاست. آنها این را با توقیف نفتکش بریتانیایی نشان دادند. این نوع اصطکاک‌ها در یک منطقه آبی کوچک باعث افزایش امکان برخوردهای ناخواسته خواهد شد.»

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

مقامات آمریکایی در پاسخ به آنچه که تشدید تنش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خوانده‌اند از یک ماه پیش به دنبال ایجاد ائتلافی به منظور حفاظت از نفتکشها و کشتیهای تجاری خود در این منطقه هستند. پیش از این برخی کشورها به طور تلویحی مشارکت در ائتلاف نظامی آمریکا را رد کرده‌اند. هند، ژاپن و نروژ از جمله کشورهایی هستند که در واکنشهای اولیه به این مساله اعلام کرده‌اند قصد ندارند نیرویی به خلیج فارس اعزام کنند. با این حال رسما مشخص نشده است که چه کشورهایی در این ائتلاف مشارکت می‌کنند.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز در این نشست تاکید کرد که تحریمها علیه ایران در حال کار کردن هستند.

«سیگل ماندلکر» معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «نظامیان ایرانی در میان بخشهایی هستند که فشار تحریم‌ها را احساس می‌کنند.»

وی مدعی شد: «آنچه که شما امروز میبینید تولید پایین نفت ایران و کاهش درآمدهای ایران برای ساخت سلاحهای اتمی، حمایت از حزب الله و جنبش حوثیها در یمن است. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با اتخاذ یک تصمیم مغایر با قطعنامه سازمان ملل از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد همه تحریمهایی که تحت تعهداتش در برجام تعلیق کرده بود را مجددا علیه ایران بازاعمال کرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۲۰۶۱۱۲:۲۷:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
مثلا بااین کارها راه به جایی می برید؟ یادت بیا به مخت که چند سال پیش همین سربازاتون را دستگیر کردیم
یه بنده خدا !۱۰۱۲۰۶۵۱۲:۲۹:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
ای وای بر من !!! .. بوی تهدید میاد دوباره . لطفاً یکی به این یارو حالی کنه که حکایت شما حکایت "لاف در غریبی نیست " دیگه حناتون رنگی نداره الان که دیگه دوران بزن دررو گذشت . اون وقتی که ما یه آرپی جی 7 از خودمون نداشتیم و با دست خالی میجنگیدیم ، امام عزیزتر از جانمون فرمود "آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند" الان که پیشرفته ترین پهپاد رو میزنیم ، یه لگد هم روش ، فقط جرأت میکنید گریه کنید و پوشکتون رو خیس کنید . اون نوچه تون هم کشتی اش رو گرفتیم ، فقط به وز وز کردن بسنده کرد . خدایا یه ذره عقل به دولت نامردان آمریکایی بده یه ذره شجاعت و ایمان و اتکاء به قدرت لایزال الهی به دولت مردان!؟ ما
ناشناس۱۰۱۲۰۷۱۱۲:۳۴:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
پتانسیل اشتباه محاسباتی خودت باترامپ بالاست کشی های مارو بدزدین کشتی هاتونو تو اقیانوس هم باشن اعمال قانون میکنیم چی فکرکردین؟
ناشناس۱۰۱۲۳۳۴۱۴:۲۱:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اعمال قانون کردی بعد کجا میبری ؟
ناشناس۱۰۱۲۶۳۹۱۷:۳۰:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اگر زبان خوش حالیشون بود اسکله و اگر زبان خوش حالیشون نبود قعر دریا
ناشناس۱۰۱۲۰۷۵۱۲:۳۶:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
امنیت و تجارت آزاد ، یا برای همه و یا برای هیچ کس
ناشناس۱۰۱۲۱۲۶۱۲:۵۷:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
سهم عملی ایران در دریای خزر بجای 50 درصد شد 11 درصد بزودی تنگه هرمز را نیز از دست ایران در می آورند این هم از سیاست های آقایان هست
ناشناس۱۰۱۲۶۲۴۱۷:۲۰:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
در تاریخ ما هرچی از دست دادیم با مذاکره از دست دادیم, مثل ترکمنچای, دارسی.. و برجام. هرچی هم برامون باقی مونده با مقاومت بوده مثل ملی شدن صنعت نفت, 8 سال دفاع مقدس و .. حالا هم اگر دنبال منافعمون هستیم راه مشخصه. انتخاب راه درست= آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. انتخاب راه غلط= آمریکا هر غلطی که بخواهد میکند.
ناشناس۱۰۱۲۶۵۳۱۷:۴۰:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
آن کسیکه که دروغ سهم پنجاه درصدی از خزر را صادر کرد ، خودش الآن نانخور گاو شیرده شده است و برای تبلیغ بر علیه ایران از گاو شیرده مواجب میگیرد
ناشناس۱۰۱۲۱۴۵۱۳:۰۶:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
عکس العمل طرف های ایران در این بحران حضور نظامی بیشتر در تنگه هرمز خواهد بود تحت لوای حفظ امنیت تردد نفتکش ها است .
ناشناس۱۰۱۲۶۷۰۱۷:۵۱:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
و اقتدار ایران آنها را مجبور به فرار از این منطقه خواهد کرد
ناشناس۱۰۱۲۱۴۶۱۳:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۳۰
احتمالا بزودی کنترل بر تنگه هرمز را از ایران خواهند گرفت
ناشناس۱۰۱۲۶۲۷۱۷:۲۲:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
احتمالا به زودی اشتباه بودن این نظر شما هم مشخص خواهد شد.
ناشناس۱۰۱۲۶۴۳۱۷:۳۲:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
هر وقت توانستند غزه و یمن را کنترل کنند تشریف بیاورند ما در خدمتشان هستیم
ناشناس۱۰۱۲۷۳۱۱۸:۴۱:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۳۰
بنظر میرسه دوست دارن و خیلی هم می خواستن اما نمیتونن. متاسفانه لیبرال ها با ضعیف نشان دادن کشور باعث شدن هزینه های کشور افزایش پیدا بکنه و نیروهای نظامی مجبور به جبران این هزینه ها بشن
ناشناس۱۰۱۲۱۶۲۱۳:۱۲:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اینها چقدر عقده نسبت به حزب الله و حوثی های یمن دارند. این بنده خدا فکر می کند تا ابد می تواند هزینه این محافظت را بدهد، ما اینطرف خلیج فارس برای همیشه نشسته ایم و صبر استراتژیک ِ،
ناشناس۱۰۱۲۱۶۹۱۳:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۳۰
خلیج فارس خانه ما و باتلاقی برای بیگانگان و دست نشاندگان دشمنان ایران هست. ما با چنگ و دندان از خانه خود و حریم زندگیمون دفاع میکنیم و شما هم هرچه بیشتر دست و پا بزنید بیشتر فرو میرید و نابود میشید. این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست. دوران بزن و در رو تمام شده دزدان سر گردنه!
ناشناس۱۰۱۲۲۲۸۱۳:۳۳:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
چون تراکم بالاست اونهايي که مال اينجا نيستند لطفا بروند تا تراکم بياد پايين. نکنه انتظار داريد ايران خليج فارس را خالي کنه؟ اسمش خليج فارسه ها خليج آمريکا و انگليس نيست. در ضمن اگه هر کشتي براي عبور از تنگه هرمز قراره از آبهاي ايران عبور کنه بايد از ايران اجازه بگيره اگرهم قرار نيست عبور کنه که بره از هرجا مي خواد عبور کنه. شما هم اين قانون را توي امريکا داريد ديگه اگه کسي بدون اجازه وارد زمينهاي ديگري بشه طرف ميتونه با گلوله يارو را بزنه درسته؟
ناشناس۱۰۱۲۲۶۹۱۳:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۳۰
وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين﴿۵۴﴾ سوره آل عمران
ناشناس۱۰۱۲۲۹۸۱۴:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۳۰
فکر کنم در تله دشمن و ائتلاف جهانی افتادیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۱۲۶۶۹۱۷:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
جناب گاو شیرده! فعلاً شما تو تله یمن بیا بیرون ، ائتلاف جهانی پیشکش
ناشناس۱۰۱۲۳۰۷۱۴:۰۶:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اینجا خلیج فارسه و امنیتش فقط با ایرانه همینو بس
ناشناس۱۰۱۲۳۳۷۱۴:۲۱:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
چقدر خوب امریکا داره پازل هاشو میچینه ؟
ناشناس۱۰۱۲۵۵۵۱۶:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
یک موشک کار پازلشو تموم می کنه زیاد ذوق پازل آمریکاییها را نکن
ناشناس۱۰۱۲۶۳۳۱۷:۲۸:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۳۰
میگن سحرخیز باش تا کام روا شوی! شما احتمالا از اونایی هستی که خورشید باید تا وسط آسمون بالا بیاد تا باور کنی صبح شده! بیدار شو داداش!
ناشناس۱۰۱۲۶۶۳۱۷:۴۵:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
زیاد خوشحال نباش ، ماهم دم آمریکا را میچینیم
ناشناس۱۰۱۲۳۵۰۱۴:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اين طرح تان هم مانند اسكورت نظامي نفتكش هاي انگليسي بي ثمر خواهد بود هيچ طرحي بدون خواسته ايران در خليج فارس امنيت نمي آورد
ناشناس۱۰۱۲۳۵۳۱۴:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
از بس عربهای عشق قدرت چون بن سلمان نگران نفوذ سالم ایران در منطقه بودند امریکایی ها رو مقابل ما قرار دادند ما باید قطعا در عربستانک نفوذ خودمونو بالا ببریم ب هر طریق ممکنه و پایه های قدرت این مردک رو ضعیف کنیم فکر عربستان باشید چون اونا بفکر ما هستند
ناشناس۱۰۱۲۴۰۷۱۴:۵۳:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
امریکا این بازی را درخلیج فارس خواهد باخت
سید۱۰۱۲۴۱۹۱۴:۵۸:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
یاد جنگ انگلیس با آرژانتین میافتم که انگلیس برنده و آرژانتین دستشو بالا برد
ناشناس۱۰۱۲۴۸۷۱۵:۵۸:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
شما از آرزوهات صحبت می کنی ؟
ناشناس۱۰۱۲۶۳۰۱۷:۲۵:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
من هم یاد ملی شدن صنعت نفت میفتم که نفت ایران با مقاومت مردم ملی شد!
ناشناس۱۰۱۲۶۶۱۱۷:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۳۰
شما که انگلیسی هستی یاد جنگ انگلیس و آرژانتین میافتی ولی ما ایرانیها یاد دلیران تنگستان میافتیم
ناشناس۱۰۱۲۷۷۸۱۹:۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
روباه حریف شیر نیست ایرانم آرژانتین نیست
ناشناس۱۰۱۲۸۹۹۲۱:۴۵:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اینجا ارژانتین نیست داداش!!
ناشناس۱۰۱۲۴۲۱۱۴:۵۹:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
کاری از پیش نمیبرید.
ناشناس۱۰۱۲۶۸۵۱۸:۰۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
در همین چند روز آینده شاهد حضور نیروی دریائی بیگانگان تحت لوای حفاظت از تردد نفتکش ها در تنگه هرمز خواهیم بود .
ناشناس۱۰۱۲۸۴۸۲۰:۳۹:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
وقتشه که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی هم وارد میدان شود. یا علی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین