صدای خاموش تجرد قطعی

زهره حسنی سعدی،   3980302033 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

براساس آمارها در سال‌های اخیر میزان تجرد قطعی در کشور افزایش یافته‌است. این پدیده به دلیل داشتن آثار سوء فردی و اجتماعی باید در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار بگیرد. سیاست و قانون‌گذاری‌ در راستای افزایش سن ازدواج می‌تواند به این مسئله دامن بزند.

صدای خاموش تجرد قطعی

ازدواج در کشور و جامعه ایران از مهم‌ترین مسائل جوانان محسوب می‌شود. از آنجا که این امر به نیازهای اساسی انسان پاسخ می‌دهد، به همین دلیل افراد باید در زمان مناسب و به هنگام ازدواج کنند.

یکی از معضلات اصلی ازدواج درکشور بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان است. براساس آمارها میانگین سن ازدواج در ده سال اخیر دو سال افزایش پیدا کرده است؛ به طوری‌که میانگین آن در دختران به 24 سال و در پسران به 29 سال رسیده‌است[1].

علاوه بر تبعات روانی افزایش سن ازدواج برای فرد، فرصت برای تشکیل خانواده نیز محدود می‌شود. در این صورت جوانان با گذراندن دهه سوم زندگی خود کم‌کم وارد سن تجرد قطعی می‌شوند.

وقتی جمعیت به سنی برسد که دیگر در میزان تجرد کاهشی ایجاد نشود، آن سن را، سن تجرد قطعی می‌گویند.

 سن تجرد قطعی برای زنان در ایران 40 تا 44 سالگی و در مردان 50 تا 54 سالگی است. در چندین سال قبل 1.8 درصد زنان و 2 درصد مردان به تجرد قطعی رسیده‌بودند.

در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات رخ داده، مانند تغییرات فرهنگی و سیاست‌گذاری در جامعه، آمار تجرد قطعی زنان در محدوده سنی 45 تا 49 سال به 4 درصد و مردان در همین سن به 2.7 درصد رسیده‌است. براساس این آمارها می‌توان دریافت، تحول اساسی در این سال‌ها منجر به افزایش سهم تجرد قطعی برای زنان شده‌است[2].

تجرد قطعی تبعات و نتایج سوء بسیاری دارد، که بیشتر آن معطوف به زنان است. زنان تا 35 سالگی به دلیل وجود خانواده به آن صورت احساس تنهایی نمی‌کنند اما از برهه زمانی به بعد این احساس تنهایی به معضل تبدیل می‌شود و موجب آسیب‌پذیری آنان است. آمارها نشان می‌دهند استفاده از مواد مخدر با وسعت بسیاری در میان دختران و زنان افزایش یافته‌است. براساس این آمارها از سال 1391 میزان دختران معتاد بسیار افزایش پیدا کرده‌است. علاوه بر این ازدواج سفید نیز می‌تواند از پیامدهای اصلی این معضل باشد. تک زیستی و مجرد زندگی کردن خطرات روحی زیادی دارد. به طوری که در این سبک زندگی مشکلات روانی و روحی مانند خودکشی نسبت به زندگی متاهلی بیشتر است.

حمید حبشی یکی از کارشناسان حوزه خانواده معتقد است فشار متداومی که بر روی دختران مجرد می‌آید، موجب آسیب‌های اجتماعی در قالب آلودگی محیطی و فساد اجتماعی می‌شود. وی معتقد است آسیب‌های درونی این امر از آسیب اجتماعی آن بسیار جدی‌تر است[3].

یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای حل این معضل، گسترش فرهنگ همسان سازی همسری است. هم‌اکنون در کشور فاصله سنی زوجین در کشور حدود 5 سال است. براساس آمارها بر اساس فاصله سنی 5 سال میان زوجین 100 پسر مجرد در مقابل 82 دختر مجرد داریم.

اگر این فاصله سنی به 2 و یا 1 سال کاهش پیدا کند تعادل جمعیت دختران و پسران به حد مطلوب می‌رسد. در نتیجه نرخ تجرد قطعی نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

 اگر این فرهنگ سازی در کشور رواج پیدا نکند، پسران دهه 70 در ازدواج و انتخاب همسر به مشکل برخواهند خورد. از دیگر راه‌حل‌ها، تسهیل ازدواج و آسان‌گیری خانواده‌ها در این امر است. هنگامی که به دلایل سخت‌گیرانه ازدواج افراد به تعویق می‌افتد احتمال ازدواج آنان نیز کمتر می‌شود. در نتیجه خانواده‌ها باید معیارهای سخت‌گیرانه خود را تعدیل کنند تا احتمال ازدواج فرزندان آنان نیز بالا رود.

در نتیجه با توجه به این که میزان تجرد قطعی در کشور درحال افزایش است و تبعات آن ابتدا برای فرد و سپس جامعه جبران‌ناپذیر است باید برای حل و پیشگیری آن اقدام‌های مناسبی از سوی نهادهای حاکمیتی صورت پذیرد.

در صورت بی‌توجهی، این مسئله هم‌چنان به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد و به معضل و بحران در کشور تبدیل خواهد شد. به خصوص که تجرد قطعی با جمعیت که از مهم‌ترین مسائل کشور است، ارتباط پیدا می‌کند.

در حال حاضر که تجرد قطعی اولویت بالاتری در میان جوانان دارد، برخی به بهانه کودک انگاری در پی افزایش سن ازدواج هستند. با قانون‌گذاری در زمینه افزایش سن ازدواج نه تنها نیازهای اساسی افراد جامعه نادیده انگاشته می‌شود بلکه می‌تواند بر روی تجرد قطعی تاثیر مستقیمی بگذارد. با این نوع سیاست‌گذاری از سوی دستگاه‌های حاکمیتی فضا برای ازدواج به هنگام جوانان تنگ‌تر می‌شود و احتمال تجرد قطعی را افزایش می‌دهد.

 

منابع:

[1]                      yon.ir/eQkfL
[2]                      http://yon.ir/3G0DR
[3]                      http://yon.ir/uAgBh 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۸۴۱۵۰۹:۵۰:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲
تجرد و تغییر در زندگی سنتی نتیجه پیشرفت تکنولوژی است. در تمام دنیا این امر اتفاق افتاده است و ایران نیز از آن استثنا نیست.
ناشناس۹۱۸۵۷۰۱۱:۳۹:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲
تجرد نتیجه مشکلات اقتصادی رفتی به پیشرفت نداره
ناشناس۹۱۸۷۴۹۱۳:۴۸:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۲
در انگلیس همین چند ماه پیش وزارت تنهایی تاسیس و وزیر برای آن گمارده شده. همین کامپیوتر که شما الآن با آن مشغول هستی به نوعی خلا تنهاییت را پر کرده و از روابط اجتماعیت کم می کند.
ناشناس۹۱۸۷۸۷۱۴:۱۹:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲
بعضی ها به طور ذاتی به جنس مخالف حس ندارند به همین دلیل ازدواج نمی کنند تا با پنهان کردن این موضوع، خود و دختر خانواده دیگری را قربانی نکنند. نیاز است تا برای چنین افرادی تدابیر خاصی اندیشیده شود تا بی کس و تنها نمانند.
ناشناس۹۱۹۱۳۵۲۰:۱۱:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲
یک سوال: مگر چند درصد مردم اینگونه اند؟! جواب: کمتر از 0.1 درصد
ناشناس۹۱۸۹۶۴۱۷:۱۴:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲
با این اوضاع اقتصادی فقط نمیرم بقیه اش مال شما
ناشناس۹۱۹۳۰۱۰۰:۱۵:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۳
خانواده ها هم میخوان دخترشون را از سر خودشون باز کن بفرستن بره از اونطرف هم انقدر مهریه طلب میکنن که انگار دارن معامله میکنن!! خب اینها باهم همخوانی نداره. نتیجه شده اینکه میبینیم!
ناشناس۹۲۰۳۸۲۰۱:۱۰:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۴
مشکل اساسی عموم مردم از جمله جوانان، حتی قبل از ازدواج ، کار، درآمد کافی و مسکن مناسب است.
ناشناس۹۲۰۷۰۷۱۰:۱۲:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۴
اینکه با کودک همسری مخالفت می شودهیچ ارتباطی به تجرد قطعی ندارد . ازدواج سن مناسب خودرا میطلبد
ناشناس۹۱۸۴۱۸۰۹:۵۲:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲
نسل ایرانیان رو چگونه باید از بین برد؟ 1-شرایط اقتصادی و اجتماعی سخت با فرهنگ سازی اشتباه تا ازدواج و فرزند آوری به حداقل برسد 2-مواد غذایی مضر و تراریخته از روغن ولبنیات و گوشت و میوه وتنقلات و... 3-کوچ دادن استعدادهای درخشان با سیاست عدم بها دادن به آنها همه اینها رو فقط مدیرانی دارند رقم میزنن که اون جایی که نشستند لیاقتش رو ندارند
ناشناس۹۱۸۶۶۱۱۲:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲
و دشمنان این ملت با چه درایت و کاردانی مشغول انجام وظیفه اشان هستند
ناشناس۹۱۸۴۲۱۰۹:۵۵:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲
امروز در هر خانه ای فرد بیکار و ترشیده وجود دارد. قدیم این عناوین زشت و مایه خجالت بودند. اما در حال حاضر عادی و بی اهمیت هستند. علت تجرد دو چیز است. یکی نداشتن امکان ازدواج به خاطر مسایل اقتصادی و دومی به خاطر نداشتن انگیزه برای تشکیل خانواده.
ناشناس۹۱۸۵۹۳۱۲:۰۰:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲
من مجردم خوشحال هم هستم ترشیده هم نیستم
مهندس۹۱۸۹۹۶۱۷:۴۰:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲
صبح دراز است و قلندر بیدار......با تاسف البته.
ناشناس۹۱۹۰۱۹۱۸:۰۱:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲
من متاهلم. فرزندان بالی بیست سال دارم و بسیار هم از ازدواج پشیمانم
ناشناس۹۱۹۸۲۳۱۴:۰۱:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۳
ترشیدگی ربطی به خوشحالی و ناراحتی نداره
یک مجرد۹۲۰۰۱۸۱۷:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۳
انشاءالله که در هیچ خانواده ای فرد بی شخصیت و دارای سطح فکر پایین مثل شما وجود نداشته باشد. که هنوز با بکار بردن این القاب فرهنگ قرون وسطایی خودت رو نشون دادی
بانو۹۱۸۴۲۲۰۹:۵۵:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲
منظور از قانونگزاری در زمینه سن ازدواج .................منظور این است که سن ازدواج بیاد پایین؟
ناشناس۹۱۸۴۲۴۰۹:۵۶:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۲
ازدواج بالای 25 سال اشتباه است.
ناشناس۹۱۸۶۴۹۱۲:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲
برای خانم ها یا آقایان؟
ناشناس۹۱۸۸۰۶۱۴:۳۵:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲
هر دو
مستر۹۱۸۷۳۷۱۳:۳۵:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲
الان تو این شرایط کلا ازدواج اشتباه است ...
پیرمرد۹۱۸۴۲۶۰۹:۵۷:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲
این به قول شما صدای تجرد قطعی عموما در شهرهای بزرگ یه گوش می رسد و ربطی به قانون سن ازدواج و قانو گذار ندارد.
ناصر۹۱۸۵۸۳۱۱:۵۲:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲
در بسیاری از مناطق روستایی و شهرهای کوچک به علت نبود شغل پایدار برای جوانان، مردان به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند و مسئله‌ی تجرد قطعی دختران در این مناطق جدی است.
وهاب۹۱۸۷۹۹۱۴:۲۶:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲
کلا ازدواج اشتباه است
ناشناس۹۱۸۴۳۳۱۰:۰۱:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲
وقتی به دلایل از جمله تامین مسکن نداشتن شغل و درامد وامید به اینده جوانان تن به ازدواج نمی دهند از دست قانون گزار چه کاری بر می اید؟
سرو۹۱۸۴۳۵۱۰:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲
منظور از ( کودک انگاری) دقیقا یعنی چه؟
ناشناس۹۱۸۵۷۸۱۱:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲
یعنی بچه ی زیر 13 سال بچه نیست در حقیقت شماها فکر می کنید که بچه است !
ناشناس۹۱۸۴۳۶۱۰:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲
کشور گل و بلبل!!! بیکاری که کم. امنیت شغلی زیاد. گرانی که نداریم. مهریه هم مشکل نیست.
سهراب۹۱۸۴۳۷۱۰:۰۴:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲
احیانا منظور نویسنده دفاع از کودک همسری نیست؟
ناشناس۹۱۸۹۰۴۱۶:۲۲:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲
کلا دنبال حاشیه هستیم.... حق مونه هرچی سرمون بیاد...
باران۹۱۸۴۴۴۱۰:۰۶:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲
ازدواج امری شخصی است و نمی توان برای ان نسخه پیچید.
ناشناس۹۲۱۳۴۵۱۴:۳۱:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۴
یک جنبه اش شخصیه. ولی وقتی مشکلات عمومی ایجاد بشه نمیشه گفت صرفا شخصیه.
ابر۹۱۸۴۵۳۱۰:۱۱:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲
کلا یعنی سن ازوداج بیاد پایین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۹۱۸۴۵۴۱۰:۱۱:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲
تقریبا هیچ مردی مجرد نمی ماند.این بیچاره دختران هستند که مجرد میمانند.پسرا کیفشون رو می کنند بعدم یکی دو تا زن می گیرن و طلاق و...
ناشناس۹۱۸۵۶۳۱۱:۳۷:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲
من مردم و مجرد.
ناشناس۹۱۸۸۹۳۱۶:۰۳:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲
بالاخره اون مرد با یک زن باید ازدواج کنه و اون زن هم از همین جامعه آماری هست تا حالا که واردات زن نداشتیم از کرات دیگه هم که نمیان پس کل جمله شما غلطه حالا اگر دو تا دو تا هم بگیره که دیگه هیچ
ناشناس۹۲۰۱۷۸۲۰:۳۰:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۳
همه مردان مثل جنابعالی نیستند.
ناشناس۹۱۸۴۶۱۱۰:۱۶:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲
جوانان، معلمان،ازدواج، شغل ، سرمایه گذاری، فاصلۀ طبقاتی، فقر، سیستم آموزشی، محیط زیست، آلودگی هوا، افسردگی، بهداشت. هر کدام در چه اولویتی هستند؟
مجتبی۹۱۸۴۷۸۱۰:۳۲:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲
من 34 سالمه نمی تونم ازدواج کنم و فکر کنم نخواهم توانست. به خدا گناهه که از اولیه ترین حقوقمون هم محروم شدیم. از تنهایی پوکیدیم دیگه
ناشناس۹۱۸۵۰۱۱۰:۴۹:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲
هزینه ها اینقدر زیاده و بیکاری هم که هست امکان ازدواج را ناممکن یا سخت کرده اکثرا جوانان بعد از پالیان دانشگاه بیکار هستند هزینه ها هم فوق العاده زیاده همین که خودشون رو بتونن نگهداری کنن خودش کار بزرگیه مواری من دیدم طرف ازذواج کرده طلاق داده و الان هم مهریه پرداخت میکنه حتی اگر طرف معریه رو هم پرداتخت کنه خود دادن اجاره خانه و هزینه های مختلف بسیار زیاده از دید من مشکل ازدواج قطعا مشکلی اقتصادی است هیچکس زیر بار مسولیت نمیره با ازدواج کردن هم پای قاون به مسادل شخصیش باز میشه و میتونه موظف به دادن مهریه بشه یا عواقبی براش داشته باشه پس در این شایط منطق میگه که بار خود را سنگین نکنید تعداد مجردها فوق العاده زیاد شده بیکار و مجرد و بی پول تحصیل کرده و دکترا و فوق لیسانس
امیر۹۱۸۵۰۵۱۰:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲
از دلایل مسلم تجرد قطعی مسئله اقتصادی است نه فرهنگی
ناصر۹۱۸۶۷۱۱۲:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲
در مناطق توسعه‌یافته‌تر و برای افراد دارای وضعیت اقتصادی خوب هم تجرد قطعی محسوس است. با افزایش سطح تحصیلات و مشارکت اقتصادی زنان، استقلال آن‌ها افزایش یافته و نگرش آن‌ها به ازدواج منفی‌تر می‌شود.
ناشناس۹۱۹۱۷۰۲۰:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲
ازدواج توی ذات بشر هست. زنان نسبت به اصل ازدواج دید منفی ندارند. نسبت به سنت ها دید منفی دارند
ناشناس۹۲۰۷۳۵۱۰:۲۷:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۴
وقتي طرف تحصيلاتش بالا داره و استقلال با اين قوانين ازدواج در ايران خوب معلومه كه نگرشش منفي ميشه
تبریزی۹۱۸۵۱۹۱۱:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲
درسته من از نظر سنی و آماری جزو مجردین قطعی حساب نمی شم ولی لطفا منم به آمار اضافه کنید تا آمارتون دقیق تر باشه. ممنون.
ناشناس۹۱۸۵۳۴۱۱:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲
دلمون میخواد ازدواج کنیم و تشکیل خانواده بدهیم ولی نمی شود به کی بگیم از سربازی و هزینه بالای زندگی بگیرید تا انواع و اقسام مشکلات ناشی از سو مدیریت مانند عدم ثبات اقتصادی برای بیش از 14 ماه ....
ناشناس۹۱۸۵۴۸۱۱:۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲
من دوستانی دارم که تحصیل کرده و مستقل هستند و امکان ازدواج به سبکی که من انجام داده ام را همیشه داشته اند ولی بر ای ازدواج اقدام نمی کنند چون از تبعات طلاق و همچنین محدود شدن آزادی های فردی خود به شدت می ترسند آنها سالی یکی دو بار به مسافرت خارج از کشورمی روند و به شدت ورزش می کنند و تفریحات سالم و یاد گرفتن مهارتهای جدید به غیر کار جزو زندگی روتین آنهاست و بسیار خوشحال و موفق هستند ولی من صبح تا شب غیر کار درگیر خانه داری و مشکلات بچه و پر کردن فریزر و مشکلات زندگی متاهلی هستم من در حقیقت زندگی نمی کنم بلکه زنده هستم از دوستان من فقط اونها که شاغل و مجرد هستند و اونها که همسر پولدار دارند خوشبخت هستند مابقی فقط زنده اند مثل من !
ناشناس۹۱۸۶۶۶۱۲:۴۶:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲
مگه چندتا بچه داری که اینچنین می نالی
ناشناس۹۱۸۸۴۵۱۵:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲
من هم بچه دارم تمام خوشی دوستانت به اندازه یه بابا گفتن فرزندت به شما نیست
ناشناس۹۱۸۸۶۷۱۵:۳۴:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲
احسنت! گل گفتی!
ناشناس۹۱۸۸۹۹۱۶:۱۷:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲
آنهایی که می گویید همه شان در آروزی حس مادری و لذت هایش هستند ......همانکه شما دارید و قدرش را نمی دانید
ققنوس۹۱۸۵۵۰۱۱:۲۳:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲
شایعه ایی وجود دارد که گفته میشود روی مخربترین بمب اتم امریکا تصویر یک هنرپیشه زن معروف امریکایی را چسبانده اند تا اندکی از صفت هولناک و ترسناک ان کمتر کنن و به صفت جذابیت ان اضافه کنند!!!! ولی در مورد ازدواج ما برعکس عمل کردیم یعنی خواسته یا نخواسته با شرایط و اوضاعی که به وجود امده تنفر و دوری و ترس به ان اضافه کردیم!!!
ناشناس۹۱۸۵۵۶۱۱:۲۸:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲
ازدواج خیلی سخت شده...خیلی از جوانان و خانواده هاشون مایل به ازدواج هستند ولی مشکلات اقتصادی و بیکاری مانع شده است.
حمید۹۱۸۵۵۹۱۱:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲
اینکهبا کودک همسری مخالفت می شودهیچ ارتباطی بهتجرد قطعی ندارد . ازدواج سن مناسب خودرا میطلبد ، حیف است مقاله به این خوبی را که درد دل بسیاری ازمتخصصین اجتماعی است به کودک همسری گره بزنید .
ناشناس۹۲۰۷۳۸۱۰:۳۰:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۴
كودك همسري فقط منجر به افزايش طلاق ، بي بند و باري و بعضا جنايت و توليد افراد رواني از كودكان سالم ميشه.
ناشناس۹۱۸۵۶۰۱۱:۳۵:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲
من مجرد قطعي هستم.والا خوبه.كي گفته بده.من راضيم
ناشناس۹۱۸۵۶۶۱۱:۳۸:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲
با حقوق ماهی 2 تومن کی جرات میکنه ازدواج کنه؟؟
ناشناس۹۱۸۶۳۳۱۲:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲
میشه 120 دلار!
ناشناس۹۱۹۳۵۵۰۱:۲۷:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۳
قربون دهنت
ناشناس۹۱۸۵۹۲۱۲:۰۰:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲
اقتصاد خرابه و ازدواج فشار زیادی به ادم وارد میکنه هر کدوم شکایت کنن پای قانون هم به زندگی باز میشه
ناشناس۹۱۸۶۱۳۱۲:۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲
کی گفته میانگین ۲۴ و ۲۹ شده عدد خیلی بالاتر ازیناس من ۳۹ سالمه نمیتونم ازدواج کنم با چه پولی کدوم خونه ازدواج دیگه یه رویا شد
ناشناس۹۱۸۶۳۷۱۲:۳۲:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲
قوانین ازدواج رو عادلانه کنید، اقتصاد رو سامان بدید، ببینید بازم کسی مجرد می مونه؟
ناشناس۹۱۹۳۷۲۰۲:۲۳:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۳
اووو این همه کار کنند که زن بگیری ؟؟ کی اختلاس کنه و دزدی به این فکر کردیی؟؟؟ معلوم نه! چون فقط فکر خودتی
ناشناس۹۱۸۶۷۵۱۲:۵۲:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲
دخالت دولت در امور بسیار شخصی مردم واقعا کار درستی نیست و زشت است. مردم دلشون بخواد ازدواج می کنند دلشون هم نخواد نمی کنند. این یک مساله شخصی است و نهایتا مربوط به خانواده فرد نه فلان ارگان و وزارت خانه که در انجام وظایف خودش هم مانده
ناشناس۹۱۸۶۸۰۱۲:۵۵:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲
صدای خاموش؟ خیر این فریاد است شما نمیخواهید و نمیخواستید بشنوید!
ناشناس۹۱۸۶۹۲۱۳:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲
الف به جای این مقاله های تا امید کننده که هر چندگاهی می‌نویسی راهکار عملی را تبلیغ کن. مثلاً الزام بانک‌ها به دادن بن خرید ۱۰۰ میلیونی برای کالاهای ایرانی به هرکس ازدواج کرد یا مثلاً الزام گرفتن سنگین مالیات از خانه های خالی
ناشناس۹۱۸۶۹۵۱۳:۰۲:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲
بر باعث و بانی اش لعنت!
عمو یادگار۹۱۸۷۴۷۱۳:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲
به قول عمو یادگار دیگه این روزا با این گرونی و بیکاری و در امد پایین کی می ره تو خواب؟؟؟!!!
ناشناس۹۱۸۷۸۱۱۴:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲
یه کار دیگه که میشه کرد اینکه یه نرخ مالیات سنگین از خانه خالی هر خیابان یا منطقه که رابطه ی معکوس با تعداد ازدواج ها تو همون خیابان یا منطقه است گرفته بشه. هر محله نرخ ازدواجش بیشتر نرخ مالیات خانه های خالیست کمتر و به صورت سالانه هم آپدیت بشه راه زیاده اما مسئولین بی سوادی که فقط به فکر چسبیدن به صندلی مفتخوری خود هستند زیر بار اینگونه پیشنهادها یی که یه کم درد سر داره نمیرند
احمد۹۱۸۸۸۹۱۶:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۲
33 ساله هستم. نه شغل دارم نه خونه و نه ماشین. خیلی هم دوست دارم ازدواج کنم ولی نمی تونم. عمرم داره تلف میشه. من کسانی که باعث شدند وضع مملکت اینطوری بشه نخواهم بخشید.
سروش۹۱۸۹۹۳۱۷:۴۰:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲
من ۳۲ سالمه مجردم تقریبا همه فک و فامیلیم که داریم دهه شصتین و همشون مجردن چه دختر و چه پسر
ناشناس۹۱۹۰۶۶۱۸:۴۷:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲
من سی و دو سالمه و هنوز نتونستم به ازدواج فکر کنم ،و با اینکه تمام جوانیم کار کردم ولی برای تهیه ی زندگی ساده برای آینده ام دچار مشکل هستم ،من هیچ وقت از کسانی که این شرایط برامون ایجاد کردم نمیگذرم
ناشناس۹۱۹۱۰۱۱۹:۲۷:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲
سن ازدواج و امار تجرد قطعی بین اقازاده ها را هم منتشر کنید.
رضا۹۱۹۱۹۶۲۱:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲
این کار بر خلاف بقا و تولید مثل است و توسط انتخاب طبیعی خود به خود حذف میشود و نمیتواند به رفتار اکثریت تبدیل شود.
ناشناس۹۱۹۲۸۶۲۳:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲
یکی از مزخرف ترین طرح ها همین همسان سازیه اصلا شدنی نیست.اینطوری حق بقیه هم ضایع میشه
ناشناس۹۱۹۴۶۲۰۸:۱۵:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۳
خب مجرد بمونیم مگه چی میشه؟ من بعد از 10 سال جدا شدم الان بی نهایت احساس راحتی میکنم هزینه هام تا دو سوم کم شده کسی کاری به کارم نداره خدا رو شکر بچه هم ندارم و البته قصد خودکشی هم ندارم
ناشناس۹۱۹۴۷۳۰۸:۵۳:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۳
مجرد موندن بهتر از ازدواج اشتباهه
ناشناس۹۱۹۴۹۹۰۹:۳۹:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۳
وقتی به خانه خالی مالیات ببندند دیگر کسی در مسکن سرمایه گذاری نمی کند!
ناشناس۹۱۹۹۴۹۱۵:۵۳:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۳
جایی که مافیا در حال چاپیدنه، تشکیل خانواده نه تنها امکان نداره بلکه حماقتی است مهلک!
ناشناس۹۲۰۵۴۴۰۷:۵۸:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۴
تجرد قطعی اثار سوء دارد ولی ازدواجهای منجر به طلاق و زندانی شدن مردها بدلیل اجرای مهریه و باقی گذاشتن فرزندان طلاق آثار مثبت دارد؟!!!
ناشناس۹۲۰۶۹۳۱۰:۰۶:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۴
خلاصه هزار جور راهکار به اذهان خطور میکند جز راهکار تعدد زوجات... چه میکنه این ذهن مرعوب فرهنگ غربی
ناشناس۹۲۱۳۹۳۱۴:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۴
تو ازدواج هم خبري نيست.
ناشناس۹۲۲۶۳۸۱۰:۰۷:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۵
وقتی زن ها بجای مردان در مشاغل مردانه استخدام می شوند ومرد بیکار می ماند چگونه انتظار ازداوج را داریم
ناشناس۹۲۲۶۴۵۱۰:۰۹:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۵
قران می فرمایید زن ومرد مجرد را به هم برسانید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین