چگونه تهدید تحریم را به فرصتی برای رونق تولید تبدیل کنیم؟

احمدرضا هدایتی*،   3980211021 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چگونه تهدید تحریم را به فرصتی برای رونق تولید تبدیل کنیم؟

دانشمندان و نخبگان و همچنین کارآفرینان و تولیدکنندگان متعهد و متخصص ایرانی، بارها ثابت کرده اند که اگر کمی و فقط کمی مورد حمایت قرار بگیرند و یا حتی اگر حمایت نشوند و فقط موانع و دست اندازهای اداری و اقتصادی از مسیر راهشان برداشته شود، قادرند شگفتی‌ساز باشند و محصولاتی را تولید کنند که دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی هرگز تصورش را هم نمی‌کنند.

این نکته واقعیتی انکارناپذیر است که مصداق کامل آن در بخش نظامی و بعضاً سایر بخش‌ها مثل؛ تولید علم، دانش سلول‌های بنیادی، دانش شبیه‌سازی، صنایع نانو، صنایع هسته‌ای، صنایع داروسازی و سایر صنایع کشور رخ داده است، اما قطعاً توسعه و گسترش این ظرفیت و استفاده بهینه از فرصت تحریم، مستلزم فرام نمودن شرایط لازم از سوی دولت است.

برخی از مهمترین اقدامات قابل اجرا در این زمینه عبارتند از:
۱- فهرست نمودن و اولویت‌گذاری تمامی مواد اولیه صنعتی، قطعات صنعتی و ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز صنایع (اعم از سبک و سنگین یا پیچده و ساده) که در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، در تمام بخش‌ها و موضوعات و انتشار و اطلاع‌رسانی در این خصوص، در سایت دستگاه‌های ذیربط و ترجیحاً در یک سایت متمرکز و با مشارکت سایر رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی.

۲- شناسایی و فراخوان دانشمندان و نخبگان و همچنین کارآفرینان و تولیدکنندگان متعهد و متخصص ایرانی و واگذاری کار تولید محصولات مورد اشاره به آنها در قالب همایش‌های توجیهی و سایر روش‌ها.

۳- ارائه اطلاعات لازم در مورد موضوعاتی مانند؛ مقدار مصرف سالانه هر محصول در داخل کشور، قیمت وارداتی هر محصول، مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات، امکان صادرات و بازارهای مصرف جهانی، ارائه اطلاعات فنی موجود در مورد هر محصول و امثال آن.

۴- اعلام نحوه حمایت دولت از نخبگان و تولیدکنندگان مورداشاره برای تولید هر یک از این محصولات، اعم از؛ میزان وام و تسهیلات احتمالی قابل اعطا، مشوق‌های تولیدی و صادراتی مثل؛ بخشودگی مالیاتی یا استمهال بازپرداخت تسهیلات یا واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی و امثال آن، اعلام خرید تضمینی محصولات تولیدی، تبلیغ و معرفی محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و بین‌المللی، فراهم نمودن امکان برگزاری یا حضور ارزان قیمت و ترجیحاً رایگان در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی.

۵- همکاری در انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی برای تولید محصول و نیز ایجاد ارتباط بین تولیدکننده با دانشگاه و مصرف‌کننده و همچنین ارائه خدمات برای طراحی علمی، مدل‌سازی، نمونه‌سازی و تولید نیمه صنعتی و تولید انبوه و کاملاً صنعتی محصولات با کمک مراکز دولتی.

۶- فراهم نمودن شرایط لازم برای برای تبدیل علم و دانش نخبگان و دانشمندان و نیز مواد اولیه تولید داخل به محصولات ثانویه و نهایی با ارزش افزوده بالا و حتی‌المقدور بِرندسازی برخی از آنها برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری در جهت صادرات مازاد آن به سایر کشورها.

۷- اعتمادسازی و تضمین امنیت تولید و تجارت و نیز حذف تمام موانع تولید از جمله؛ قوانین و مقررات ناکارآمد و دست و پاگیر مربوط به محیط کسب و کار، کوتاه کردن منطقی فرآیند صدور مجوز برای ایجاد مراکز تولیدی یا تولید یک محصول خاص از طریق ایجاد سازمان ویژه و یا ایجاد هماهنگی نزدیک بین دستگاه‌های ذیربط مثل؛ سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌های ذیربط.

۸- ایجاد سازوکار لازم به‌منظور جلوگیری قاطع از سرقت اطلاعات و طرح و نقشه دانشمندان و نخبگان و کارآفرینان و تولیدکنندگانی که قصد تولید این محصولات را دارند، از سوی عناصر فاسد و نفوذی ذیربط در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و حذف و برخورد قاطع با این افراد و در صورت لزوم تضمین پرداخت خسارت صاحبان طرح‌ها و ایده‌ها.

۹- شناسایی و حذف افراد بی‌انگیزه و به‌خصوص افراد مغرض، فاسد، زالوصفت و فرصت‌طلبی که با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی یا سهم‌خواهی، اخذ رشوه، رانت‌خواری و پارتی‌بازی و یا به علت ضعف دانش فنی و تخصصی، در روند تولید محصولات خلل ایجاد می‌کنند و واگذاری کار آنها به افراد متعهد، متخصص و باانگیزه.

۱۰- فراخوان متخصصین، نخبگان و دانشمندان ایرانی که بعضاً به‌خاطر بی‌اعتنایی دستگاه‌های ذیربط دولتی به طرح‌حا و ایده‌هایشان یا شرایط سخت کسب و کار در ایران و امثال آن به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و استفاده از توان تخصصی و ظرفیت‌های فکری و ذهنی آنها در جهت رونق تولید ملی از طریق اعطای تسهیلات ویژه و دلجویی از آنها در همایش‌ها و یا به شکل دعوت انفرادی.

۱۱- عزل کلیه مدیران ناکارآمد، فاسد و مغرض در صنایع مختلف دولتی (از جمله صنایع خودروسازی) و واگذاری کار آنها به افراد جوان؛ متعهد، متخصص، باانگیزه و مبتکر و خلاقی که دارای روحیه انقلابی و آماده کار جهادی هستند.

۱۲- برخورد جدی و قاطع با واردکنندگان کالاهای غیرضروری و دارای تولید مشابه داخلی و نیز کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌های غیرقانونی در چرخه تأمین، تولید و توزیع.

۱۳- تنظیم قوانین و مقررات و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای هدایت عملی و کامل دارائی‌های بانک‌های دولتی و غیردولتی، برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید، با اعطای تسهیلات بدون کارمزد یا با کارمزد اندک و عزل فوری مدیران نادان، فرصت‌طلب و مغرضی که از انجام این‌کار امتناع می‌ورزند.

۱۴- بازنگری و اصلاح قوانین خصوصی‌سازی، در جهت تضمین ارتقاء و رشد کمی و کیفی بنگاه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

بدیهی است که؛ تحقق کامل این هدف، به مبنا قرار گرفتن اسناد بالادستی مثل؛ سیاست‌های کلی طرح راهبردی اقتصاد مقاومتی و اجرای کامل تمام نکات مورد اشاره بستگی دارد، اما برخی از این نکات مانند؛ حذف مدیران و عناصر فاسد و ناکارآمد در دستگاه‌های دولتی، هدایت سرمایه بانک‌ها به سمت تولید و بازنگری و اصلاح قوانین مقرارات مربوط به محیط کسب و کار و به‌خصوص خودباوری و وجود اراده واقعی برای انجام کار، از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردارند.


*کارشناس ارشد مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۸۰۷۸۳۰۷:۰۴:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
الان کاری را که دولت ما نتوانست در طی این 6 سال بکند و اشتغال ایجاد کند ترامپ ..انجام داد و آن رونق تولید ساخت و ساز است با توجه به گران شدن مسکن ساخت و ساز در این بخش رونق زیادی گرفته و این بخش بیش از 150 شغل دیگر را نیز به حرکت و تولید در می آورد ..
ناشناس۸۸۰۷۹۶۰۷:۲۶:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۱
با این شرایط این حرفها در حد شعار هم جوابگو نیستند.... فقط یک مشت آمال و آرزو ...
ناشناس۸۸۰۸۴۷۰۸:۱۶:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
همه چیز برای ما فرصته !!!! ولی نمیدونم چرا اینقدر اوضاعمون بی ریخته !
ناشناس۸۸۰۹۶۴۰۹:۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
به اینا میگن فرصتای بی ریخت
ناشناس۸۸۱۰۰۴۰۹:۳۹:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۱
از رئیس اقتصاد مقاومتی دولت تدبیر و امید به خاطر واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی از جمله چهارمیلیون و دویست هزار دلار رژلب (که نیاز حیاتی کشور است) با ارز 4200 تومانی، تقدیر و تشکر می‌شود
ناشناس۸۸۰۷۹۸۰۷:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۱
چهل سال فرصت این کارا رو داشتیم و هیچ اتفاقی نیفتاد. مشکل از مدیریت کشوره. ضمنا جهت اطلاعتون رونق تولید، نیاز به ارتباط با دنیای آزاد داره
ناشناس۸۸۰۸۵۹۰۸:۲۲:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
مشکل از مسئولای و فک و فامیلاشونه آقازاده و دختر و داماد و زن و ... زیاد میخوان ببرن و بخورن
ناشناس۸۸۰۸۳۱۰۸:۰۳:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۱
با تحریم نمیتوان کشور را در مسیر پیشرفت قرار داد نمونه کشور کوبا وکره شمالی بهتر است چشمانتان را باز کنید وکشور کره جنوبی را ببینید
ناشناس۸۸۰۸۵۵۰۸:۲۰:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۱
کدوم فرصت مشتی ؟ الکی اینقدر فرصت فرصت نکنید اگه فرصت بود که پراید 53 میلیون نمیشد خرما 35 هزار و پیاز 13000
ناشناس۸۸۰۸۶۰۰۸:۲۴:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
1 ) ونزوئلا 2 ) کره شمالی 3 ) ایران کشورهای موفق موجود در دنیا که از در و دیوار براشون فرصت میباره
ناشناس۸۸۰۹۳۵۰۹:۰۴:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
و زیمبابوه
ناشناس۸۸۰۹۲۸۰۹:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۱۱
فرصت؟ برجام فرصت بود که اگر در داخل به تفاهم می رسیدن و در فرصت آن می توانستند اقتصاد کشور را درست کنند ، اخذ مالیات را درست کنند ، نرخ سوخت را اصلاح کنند ، مسئله مسکن و اشتغال را حل کنند ، اما متاسفانه نگاه سیاستمداران ما فقط به خوب یا بد بودن برجام بود نه اینکه از آن چه می توان به دست آورد. مشکل اصلی این کشور نداشتن توافق در بین نیروهای سیاسی است از جهت گیری سیاست خارجی تا مدیریت فرهنگی تا نوع اقتصاد و ..توافق حاصل نشده است.
فرهاد۸۸۰۹۳۸۰۹:۰۵:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
همان طور كه تا حالا تمام تهديدات را تبديل به فرصت كرديم اين يكى را بكنيد!!!!!!!!
ناشناس۸۸۰۹۹۱۰۹:۳۲:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
میکنیم علی برکت الله
ناشناس۸۸۰۹۹۶۰۹:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۱
این حرفها چاره اصلی نیست ، چاره اصلی اهمیت دادن به ایران و ملت ایران است.
ناشناس۸۸۱۰۳۳۰۹:۴۸:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
به جز افزایش فرصت اختلاس و دزدی این تحریم ها فرصتی برای کشور ایجاد نمی کنه. 6 ماهه که نفت تحریم شده شما بفرمایید در این شش ماه چکار کردید برای تبدیل تهدید به فرصت. غیر از التماس به چین و هند و ... چه کار دیگه ای کردید
ناشناس۸۸۱۰۹۰۱۰:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
.. توليد با چه استراتژي ؟ ميتوني توليد كني ؟ وقتي دلار كمياب شده كليه اجناست رفته بالا يعني تو به دلار وابسته هستي همين الان كارخونه هاي خودرو سازي مگه توليد ندارند ؟ پس چرا اينقدر قيمتا رفته بالا خانه از .. ما كشوري وابسته به وارداتيم و صادرات اندكي هم كه داريم نتونستيم ارتقا بديم اقتصاد نفتي و وابسته به دلار داريم و از همه مهمتر به كل دنيا هم ميخواهيم ثابت كنيم حق با ماست كشور ما واسه دنيا جذابيتي نداره هر كشوري به فكر منافع خودشه و مردمانشه .. الان توي اين پيچ از تاريخ قرار داريم كه نه راه پيش داريم نه راه پس .. هر موقع تونستي پرايد پنج ميليون بفروشي يا خونه متري يك ميليون بخري اونوقت اقتصادت سر و سامان داره از اينجا به بعد فقط شعار .. .. در نزديكترين همكاري و همنشيني افراد بي عدالتي حس ميكنن يعني نيروي انساني علاقه اي نه بكار داره نه به .. در نهايت كار نميكنه كار پيش نميره ميشه اول روي نيروي انساني كار كنيد
علی 671۸۸۱۱۰۴۱۰:۲۸:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
تا جلو دزدی و اختلاس و ژنهای خوب و نجومی بیگران گرفته نشود کار مملکت به همین روال خواهد .چرا چند سال است برادران ..محاکمه نشده ؟چرافریدون را قطره چکانی محاکمه می کنند ؟ چرا برادر جهانگیری قطره چکانی محاکمه میشود ؟چرا برادر عراقچی و سیف .. به پای میز محاکمه کشیده نمی شوند و حکمشان صادر نمی شود تا مرور زمان شامل حالشان نشود و از گردونه خارج .این ها همه علت کار است .چرا ..تا این ها نروند و انقلابیون سر کار نیایند .به همین درد مبتلا خواهیم بود و بد تر می شود .
ناشناس۸۸۱۲۶۳۱۱:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
مصدق هم زمانی گفت تحریم ها نعمت است ! نتیجه اش را هم دید!
ناشناس۸۸۱۳۴۲۱۱:۳۳:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۱
نتیجه تحریم ضعیف شدن مقاومت کشور و ملت بعد تغییر یا تسلیم است. تحریم خیری برای هیچ کسی نداشته و برای ما هم ندارد. بهتر است از سیاستهای غلط دست برداریم
ناشناس۸۸۱۳۷۳۱۱:۳۹:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
بی خیال..
ناشناس۸۸۱۴۰۷۱۱:۴۸:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
تحریم ها (تهدیدها) همیشه فرصت بوده اند برای حرف ..
ناشناس۸۸۱۶۱۹۱۲:۲۶:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۱
چگونه؟ متولد شدن مديراني به دور از تربيت اين مديران ودلسوز به حال مردم ومذاكره وتعامل با دنيا كارسختيه؟
ناشناس۸۸۱۷۵۲۱۲:۴۹:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
کامنتهای مردم را خوندم ، نمی دونم در بین مسئولین کسی نیست که صدای مردم را بشنود؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. ایثارگران را بدنام نکنید !

  19. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  23. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

آخرین عناوین