«خون خدا» (روایت عاشورا به قلم سید مهدی شجاعی) ؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی برای تو که از عاشورا هیچ نمی‌دانی!

نیره رحمانی،   3971128093 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود اینکه دستمایه اصلی کتاب «خون خدا»، دستمایه‌ای آشنا در کارنامه نویسنده اش محسوب می شود، اما هم شکل پرداختن به این دستمایه و هم نحوه کتاب پردازی و ارائه آن در قالب محصولی فرهنگی، در حوزه کتاب، به گونه ای است که می توان آن را درنوع خود اثری متفاوت محسوب کرد. اما چرا؟

برای تو که از عاشورا هیچ نمی‌دانی!

«خون خدا»

(روایت عاشورا به قلم سید مهدی شجاعی)

نویسنده: سید مهدی شجاعی

آثار گرافیکی: علی وزیریان

ناشر:دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول 1397

58 صفحه (در قطع وزیری با کاغذ گلاسه و جلد سخت) ، 25000 تومان

 

****

 

عاشورا به عنوان یکی از مهمترین فرازهای تاریخ اسلام، از جنبه های مختلفی مورد توجه هنرمندان و نویسندگان قرار گرفته است. بخصوص آن دسته از اهل فرهنگ و ادب و هنر که با آگاهی از ظرفیت‌های این فصل پور شور و جانگداز،  کوشیده اند به شکلی سازنده و از منظر ارزشی گوشه‌هایی از آن را به ساحت ادب و هنر آورده و به مخاطبان عرضه کنند. از این رو دور از انتظار نیست اگر آثاری گوناگون و برخوردار از سطوح کیفی مختلفی در این رابطه به بازار آمده باشد.

سید مهدی شجاعی از معدود چهره هایی است که در زمینه ادبیاتی متعهد و برخوردار از مایه های دینی و ارزشی آثار در خور اعتنایی به علاقمندان این حوزه و به ویژه جوانان ارائه کرده است. هم در قالب داستان و نمایشنامه و هم در قالب نثرهای ادبی و یا ترجمه‌هایی از متون مذهبی مناسب حال مخاطبان  امروزی و به زبان معیار این روزگار که خالی از ادبیت نیز نباشد.

  کتاب «خون خدا» که توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی وارد بازار کتاب شده، از جمله همین آثار است. روایتی تازه از عاشورا به قلم این نویسنده که به همراه تصاویری گرافیکی کار علی وزیریان در قالب کتابی نفیس و با کاغذ گلاسه منتشر شده است. با وجود اینکه دستمایه اصلی کتاب «خون خدا»، دستمایه‌ای آشنا در کارنامه نویسنده اش محسوب می شود، اما هم شکل پرداختن به این دستمایه و هم نحوه کتاب پردازی و ارائه آن در قالب محصولی فرهنگی، در حوزه کتاب، به گونه ای است که می توان آن را درنوع خود اثری متفاوت محسوب کرد. اما چرا؟

 پاسخ این سوال، ریشه در یک نکته مهم از منظر مخاطب شناسی است و  سید مهدی شجاعی در مقدمه کتاب به قدر کفایت بدان پرداخته است، چه بسا جز این اگر می بود، حاصل کار کتابی کاملا متفاوت با اثر حاضر می شد.

سید مهدی شجاعی در مقدمه خود آورده است: «مخاطب این یادداشت شمایید که از حسین و عاشورا و کربلا هیچ نمی دانید.

شما که از سوگواری و عزاداری هر ساله جماعتی از مردم جهان به حق تعجّب می کنید.

شما که از زیارت دسته جمعی یا را هپیمایی هماهنگ چند میلیون نفر در یک تاریخ (اربعین) و در یک مسیر و یک جهت، دچار سوال و ابهام و استفهام و اعجاب و شگفتی می شوید؛ سوال و اعجابی که کاملاً بجا و درست است.

آن کسی که رفته و رفتنش جهانی را به سوگ نشانده، که بوده و چه محبوبیت عمیق و گسترده و بی نظیری در میان مردم مختلف با فرهنگ ها و ملیّت های متفاوت داشته که تعزیتی اینچنین را به یادگار گذاشته؟

این سوالی بجا و طبیعی و پرسیدنی است...»

به این ترتیب کتاب «خون خدا»به پاسخی بدل شده برای آن از دسته مخاطبانی که با عاشورا، محتوای آن و دلایل سوگواری برای چهره های برجسته این قیام  بزرگ بیگانه اند. از این منظر شاید اگر کسانی که در خانواده ای معتقد و پایبند به ادای فرایض دینی (هم در اصول هم در فروع آن) به دنیا آمده  و بالیده اند، چنین کتابی توضیح یک سری واضحات به نظر برسد.

اما نکته کلیدی کتاب که آن را به اثری شایسته توجه بدل می سازد در همین انتخاب مخاطبانی است نا آشنا با چنین بدیهیاتی ! برای مخاطبان علاقمند به امور مذهبی کتاب فراوان است، آن دسته از مخاطبانی که نا آشنا با این حوزه ها هستند، نیازمند چنین آثاری اند. آثاری که با دقت نظر و هوشمندی به گونه ای نوشته شده باشند که نه تنها ایشان را با زبانی ساده و صمیمی با عاشورا و فرهنگ عاشورایی آشنا کنند، بلکه شیوه پرداخت آنها به گونه ای مجذوب کننده و دارای جاذبه باشد تا آنکه در آنها دافعه برانگیزد.

سید مهدی شجاعی در این کتاب با محور قرار دادن زیارت عاشورا نه تنها ترجمه‌ای تازه و امروزین از این دعای محبوب نزد دل های پرشور علاقمندان اباعبدالله حسین (ع) ارائه کرده، بلکه با زبانی بسیار ساده و همه فهم، خط به خط به توضیح و تفسیر آن پرداخته است و در این رهگذر نیز به روایت آنچه در عاشورا بر امام سوم شیعیان و یارانش گذشته است، پرداخته تا اگر از مظلومیت ایشان می گوید، خواننده به شکلی عینی دریابد که چرا امام حسین و هفتاد و دو تن از یارانش، مظلوم بودند، چرا قیام کردند، چرا جان خود را پای آرمانهای شان گذاشتند، چرا دشمنان قصد جانشان را کردند، چرا آنها که نامه های فدایت شوم فرستاده بودند، در لحظه آخر تنهای شان گذاشتند و انبوهی از چراهای دیگر که برای درک حقانیت و اهمیت این قیام که در تاریخ ماندگار شده، باید پاسخ آنها را دانست.

این کتاب با توجه چاپ خوب و نفیسی که دارد می تواند هدیه خوبی باشد برای آن خانواده ها که فرزندانی دور از وطن دارند، و در فرهنگی بیگانه رشد می کنند، اما چرا دور برویم، واقعیت این است که در پیرامون بسیاری از ما نیز کم نیستند کسانی که محتاج چنین کتابی هستند، کتابی که کوشیده با زبانی ساده و به شکلی جذاب از حقایقی عمیق سخن بگوید. این کتاب می تواند الگویی باشد برای تهیه آثاری مشابه که به زبان امروز از حقایق دیروز بگویند.   

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۰۰۰۹۱۵:۴۴:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
حتی تیترهای مذهبیتونم درد آوره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین