چند نکته در مورد بازار خودرو

جعفر قادری*،   3970916105 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند نکته در مورد بازار خودرو

بازار خودرو پس از افزایش نرخ ارز با افزایش قیمت مواجه شد، البته تنها نرخ ارز در آن تاثیر گذار نبود، بلکه افزایش باعث بهانه‌ای برای خودروسازان شد و آن‌ها در بازاری که تقاضا برای خودرو وجود داشت، عرضه آن را متوقف کردند و این موضوع باعث افزایش قیمت در بازار خودرو شد و این اتفاق فقط به نفع دلالان است. این روزها موضوع افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو مطرح است و خودروسازان به دنبال کسب مجوز افزایش قیمت هستند، اما چند نکته باید مورد نظر قرار گیرد:

۱- تجربیات سال‌های گذشته حاکی از آن است که وجود تقاضا مازاد در بازار خودرو نتیجه پایین نگهداشتن قیمت خودرو، عدم عرضه کافی خودرو، تبدیل خودرو از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای، عدم کارکرد فعالیت بازارهای پول و سرمایه و در نتیجه عدم امکان حفظ قدرت خرید مردم از طریق سرمایه گذاری در این بازار‌ها است.

۲- با افزایش قیمت دلار از ۳۸۰۰ تومان به ۱۶ هزار تومان و سپس کاهش آن به حدود ۱۱ هزار تومان، حداقل قیمت نهاد‌ه‌های تولیدی مورد استفاده در تولید خودرو که مرتبط با نرخ مرجع ارز هستند، بین دو تا سه برابر شده است و قیمت نهاده‌های تولید غیرمرتبط با نرخ ارز هم افزایش یافته‌اند. با این تغییرات قیمت نهاد‌ه‌ها، اصرار بر ثابت ماندن قیمت خودرو و به تبع آن قیمت قطعات مورد استفاده در حوزه خودرو منجر به کاهش تولید و در نتیجه  تعطیلی واحد‌های قطعه‌ساز می‌گردد.

۳- عدم افزایش قیمت خودرو باعث شده تا خودروسازان به عناوین مختلف از جمله عدم امکان تامین قطعات انگیزه‌ای برای تکمیل خودرو‌های نیمه‌تمام و عرضه آن به بازار نداشته باشند.

۴- با توجه به اینکه خودروسازان در زمان ثبت نام هیچ قیمت قطعی را برای خودروهای ثبت نامی اعلام نکرده‌اند، عدم صدور مجوز برای پیش‌فرش بیشتر خودرو توسط هیئت دولت فاقد هرگونه توجیهی است.

۵- منظور کردن ۱۵ و یا ۱۸ درصد سود سالیانه توسط خودروسازها برای مبالغ پیش پرداختی خریداران با واقعیت‌های بازار سازگاری نداشته و نیاز است که این نرخ به حدود ۲۲درصد برسد.

۶- عدم الزام خودرسازان به پرداخت خسارت تاخیر تادیه (دیرکرد) در صورتی‌که پرداخت‌های آن‌ها به قطعه‌سازها از یک مدت مشخصی بیشتر شود، منجر به اجحاف خودروساز‌ها به قطعه‌سازان می‌شود.

۷- عدم تلاش خودروسازان برای تولید صددرصد قطعات خودروهای پرتیراژ زمینه را برای تکرار تحریم و تشدید آن را فراهم می‌کند.

۸- فشار به خودروسازها برای فروش املاک و مستغلات غیرمرتبط برای اصلاح ساختار مالی خودروسازان و عدم تحمیل فشار اضافی به سیستم بانکی جهت تامین نقدینگی خوردسازها کاملا ضروری است.

۹- مخالفت با تعدیل قیمت خودرو به بهانه فشار به مردم توسط دولت و یا مجلس بیش از آن‌که کمکی به مردم باشد، باعث تعطیلی بیشر قطعه‌سازان و فلج شدن صنعت خودروساز می‌شود.

۱۰- اگر چه کاهش تعرفه واردات خودرو به رقابتی شدن فضای کشور در صنعت خودرو کمک می‌کند، ولی افزایش تقاضا برای واردات خودروهای خارجی منجر به فشار بیشتر به ارز (افزایش تقاضای ارز ) و افزایش قیمت آن می‌گردد و در شرایط فعلی کشور چندان توجیهی ندارد. در این شرایط بهتر است زمینه برای تقویت تولید داخلی و رقابتی شدن فضای کشور با حمایت از تولیدات داخلی انجام شود، البته باید خودورسازان نیز ملزم به افزایش و ارتقاء کیفیت تولیدات خود کنند.

*عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۵۵۹۶۱۳:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۱۶
با افزایش به ۱۱ هزار تومان، حداقل قیمت نهاد‌ه‌های تولیدی مورد استفاده در تولید خودرو که مرتبط با نرخ مرجع ارز هستند، بین دو تا سه برابر شده است و قیمت نهاده‌های تولید غیرمرتبط با نرخ ارز هم افزایش یافته‌اند. با این تغییرات قیمت نهاد‌ه‌ها، اصرار بر ثابت ماندن قیمت خودرو و به تبع آن قیمت قطعات مورد استفاده در حوزه خودرو منجر به کاهش تولید و در نتیجه تعطیلی واحد‌های قطعه‌ساز می‌گردد. چه عجب یک حرف منطقی و درست در سایت شما خوانیدم !
ناشناس۶۶۶۴۰۷۱۰:۲۸:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
تولید خودرو با تکنولوژی 20 سال پیش با این قیمتها اصلا منطقی نیست، زیرا مثلا 206 تیپ 2 در مقایسه با تولیدات جدید دنیا نمی تواند یمتی حدود 2 تا 3 هزار دلار بیشتر ندارد!!!! یعنی با دلار آزاد می شود 30 میلیون، حالا چطور همین خوردو با نیروی کار ارزانتر و کمک ارزی دولت و ... سر از 50 و 60 میلیون در می آورد؟ نکته دیگر این است که خودرو سازان ما معمولا تو طرحهای فروش فوری معمولا یک ماه پول مردم را نگه میدارند و عملا سودی نمی دهند، ولی با همین سرمایه می توانند چند خودرو را در طول یک ماه تولید کنند بدون اینکه یک ریال از خودشان هزینه کرده باشند! خوردو سازی ما نیاز به یک جراحی بزرگ دارد وگرنه با این روش به جای نخوهد رسید.
محسن محمدی۶۶۶۴۱۲۱۰:۳۵:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۷
من نتوانستم این حرف خودورسازهای عزیز را فراموش کنم که 85%قطعات خودرو تولید داخل است.بعد الان بگوییم قیمت ارز سه برابر شد.اگر قطعات تولید داخل است پس ارز دراین وسط چیکاره است.اگر تولید داخل نیست چه لزومی داشت به مردم دروغ بگید.
رضا۶۶۶۴۹۰۱۱:۲۱:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
برادر ساخت داخل یا وارداتی بودن چه ربطی به قیمت دارد؟مفهوم ساخت داخل یعنی ارزش افزوده اش در داخل کشور می ماند نه اینکه با قیمت مفت واگزار می شود.مگر ورق فولاد که سنگش،ذغالش،برقش،سنگ اهنش همه داخلی است با قیمت ارز افزایش قیمت نیافته است؟این کار صحیح هم می باشد چون چاره حمایت از مردم و صنایع دستکاری کردن قیمت های جهانی محصولات نیست و چیز دیگری است
ناشناس۶۶۵۶۰۱۱۳:۰۹:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۶
. تنها راه واردات خودروی دست دوم است تا مردم با 5000 دلار یه ماشین 4 تا 5 سال کار کرده بخرند منت ایران‌خودرو نکشند
ناشناس۶۶۵۶۱۲۱۳:۱۸:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۱۶
فعلا که قاتل مردم شده
ناشناس۶۶۵۶۱۳۱۳:۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۶
اگر چه کاهش تعرفه واردات خودرو به رقابتی شدن فضای کشور در صنعت خودرو کمک می‌کند، ولی افزایش تقاضا برای واردات خودروهای خارجی منجر به فشار بیشتر به ارز (افزایش تقاضای ارز ) و افزایش قیمت آن می‌گردد و در شرایط فعلی کشور چندان توجیهی ندارد سوال اینجاست چرا همیشه کشور در تحریم ؟
ناشناس۶۶۵۶۱۷۱۳:۲۱:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۱۶
آقای هیئت علمی کدام کشور جهان را سراغ داری که وضعیت خودروش اینگونه باشد. که راهکار ۱۰ گانه میدهید.یک روز بهانه تحریم روز بعد دلار ی روز بیکاری کارگران روز دیگر آب گرفتگی جاده مخصوص و..... حقیقت منافع تعریف شده پشت پرده است.حالا شما هزار تا راهکار بده دوباره برمیگردی سر خانه اول
ناشناس۶۶۵۶۲۷۱۳:۳۳:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۱۶
کافیه نگاهی به آمار مرگ و میر تصادفات،مصدومان و هزینه تحمیلی آن بر سیستم درمانی کشور،آمار وحشتناک مصرف سوخت که در نوک پیکان آن مصرف بالای خودروهای تولید داخل و موارد مشابه این دستی بندازیم. تمام موارد ذکر شده بیانگر عدم مدیریت صحیح،فشل بودن سیستم خودرو سازی هست که باید از بیخ و بن عوض بشود.
ناشناس۶۶۵۶۴۸۱۳:۵۲:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۶
ملت این..... خودروها رو نخرید. تنها و تاکید میکنم تنها راه خلاصی از شر این کیفیت پایین در حد زیر زمین و قیمت بالا. فرشته نجاتی وجود نداره! والسلام........
ناشناس۶۶۶۰۵۸۲۲:۲۶:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۶
کمپین تحریم همیشگی خودروهای بی کیفیت و گران! هیچ کس به داد مردم نمیرسد غیر از خود مردم! می بینید که از دولت تا این هیئت علمی طرفدار خودروسازی هیتند. مردم تنهای تنها مانده اند و باید خودشان دست به کار شوند....
ناشناس۶۶۵۶۶۴۱۴:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۶
این استاد محترم یک کلمه در زمینه میزان بهره وری مدیریت خودروسازهای داخلی نفرموده اند. چرا مردم باید هزینه مدیریت ناشی و ضعیف این خودروسازها را بدهند؟ بند آخر هم توجیه نادرستی برای جلوگیری از دسترسی مردم به خودروهای ایمن خارجی و ایجاد رقابت برای خودرو سازهای داخلی است. مگر مردم میخواهند صرفا خودروی صفر وارد کنند. خودروهای دست دوم ارزان و کم کارکرد خارجی می توانند همه معیارهای ملی ایمنی و زیست محیطی را بهتر پاس کنند چرا مانع مردم می شوید . جان و مال مردم را به خطر می اندازید تا عده معدودی از این رانت بزرگ تریلیارد ها تومان سود بی زحمت ببرند. این یک مقاله سفارشی و بر ضد مردم است
پورامینی۶۶۵۶۸۱۱۴:۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۶
با جمع بندی تجربیات گذشته که استاد قادری از ان یاد کردند ونیز معضل تولید خود رو که افزایش فزاینده مصرف بنزین و سو اثرات محیط زیستی وترافیکی را بدنبال داردبهتر نیست قسمتی از منابعی که به خود روسازی اختصاص می یابد به سایر صنایع کوچک ومتوسط که اشتعال زایی بیشتری دارند وبه حمل ونقل عمومی تزریق شود الان روند بشکلی است که ظاهرا تولید خودرو از تولید اشتغال پیشی گرفته است تصور میکنم بحث این موضوع موردتوجه خودرو سازان نیز قرار گیرد
ناشناس۶۶۵۶۹۰۱۴:۲۶:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۱۶
در رابطه تعرفه خودرو عرض می کنم دولت لازم است به سمت واقعی کردن قیمت ها حرکت کند از یک طرف قیمت سوخت، آب و برق را بصورت پلکانی افزایش دهد و در حرکت جبرانی تعرفه را پایین بیاورد. نویسنده محترم را به این نکته توجه می دهم که در کشور قیمت یک لیتر شیر 4000 تومان است ولی قیمت یک لیتر بنزین 1000 و گازوئیل 300 تومان که باعث مصرف بی رویه آنها، قاچاق و هم چنین مضر برای سلامتی مردم و محیط زیست است.
کیان۶۶۶۱۱۱۲۳:۵۲:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۱۶
لطف کنید از روی شکم سیری نظر ندید، در یک کلام منطقی بفرمایید حقوق و دستمزدها هم شناور باشه و با تورم کم و زیاد بشه اونوقت هر کاری میخوان بکنند....
امیرحسین۶۶۶۲۵۳۰۸:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
دوست گرامی؛ ارایه خدمات اجتماعی نظیر بیمه، در کنار تامین و تضمین شغل، ثبات اقتصادی و تضمین ارزش پول ملی، فراهم آوری زیرساخت‌های لازم برای وسایل نقلیه عمومی در تمام شهرها بویژه کلانشهرها، شکستن انحصار خودروسازی‌های بی‌کیفیت و حرکت به سمت بازار رقابتی واقعی خودرو، تامین راه‌های ارتباطی و جاده‌های با کیفیت، گسترش خطوط راه‌آهن و پروازهای هواپیماهای کوچک و مقرون بصرفه... هر موقع دولت گرانقدر توانست این موارد را تامین کند، مصرف بنزین خودبخود کم می‌شود(۱/۳). وقتیکه از قیمت جهانی دم می‌زنید استانداردهای جهانی را هم در نظر داشته باشید. چرا هر موقع بحثی می‌شود، دست در جیب مردم کردن (آن هم با این تورم و وضعیت حقوق‌ها و درآمد) نخستین و تنها گزینه‌ی دولتمردان است؟؟
amin۶۶۵۷۱۲۱۴:۵۸:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۱۶
فقط باید ببینم خریدار این خودروها بااین قیمتها کیستند؟ چرا باید بخرند؟ایا مانند نان شب واجب ست ؟
ناشناس۶۶۵۷۳۵۱۵:۳۴:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۶
این عضو هیات علمی معلومه خیلی از اقتصاد بلد نیست. پارسال 25میلیون پول دادم به خودرو ساز سودشو15درصد میده خوب این هیات علمی که اقتصاد خوب فهمیده 25 میلیون به من بده تا من 30درصد سال بعد بهش سود بدم!!!! مگه میشه خودرو ساز سود پول شما رو 15 و یا 22درصد بده ولی ماشین رو دوبرابر بهت بده!!! نگیداین حرفها رو علم و اقتصاد رو زیر سوال می برید!!! پول ما هم براساس دلار 12هزار حساب کنید نه 19 تومن، حرفی نداریم!!
جواد۶۶۵۷۹۲۱۷:۱۰:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۶
ما سالهاست در این صنعت سرمایه گذاری کردیم و دست آخر نتوانستیم ماشینی ایمن و با قیمت مناسب بسازیم و تحویل مردم بدهیم . بنظرم اگر فضایی را که این دو خودرو ساز و نمایندگان آنها در استانها و شهرستانها اشغال کرده اند را به پرورش بوقلمون اختصاص دهیم بلاشک مفیدتر خواهد بود .
ناشناس۶۶۵۸۱۴۱۷:۲۲:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۱۶
خلاصه اش اینه که قیمت خودرو باید بالا بره!
ناشناس۶۶۵۹۰۲۱۹:۱۳:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۱۶
جناب قادری تنها راه حل آزاد سازی ورود خودرو با تعرفه کم است باج دادن به خودروسازها فایده نداشته و ندارد
ناشناس۶۶۵۹۲۶۱۹:۳۴:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۱۶
با اینکه بسیار درست فرموده اید ولی اجازه دهید بنده هم دو نکته اضافه کنم ؛ اول اینکه بعلت انحصار همیشگی و اتصال دائم خودروسازان اصلی به ساختار ناکارآمد دولتها هرینه سربارتولید و ریختو پاش و فساد مالی و زدوبند و مازاد نیروی کار دراین واحدهابسیار بسیار بالاست و متقابلا بهره وری بشدت پایین است و این یعنی قیمت فروش بالاتر از ارزش محصول دوم : این بدیهیات مسلم را اگر مدیران ارشد و تصمیم گیر و تصمیم سازکشور از ابتدا نمیدانستند و هنوز نمیدانند آب در هاون کوفته اید و گویا سخنتان بادهوا بوده است
ناشناس۶۶۵۹۲۹۱۹:۳۶:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱۶
یک چیز را دریافتیم که فشار بر خودرو ساز مانند فشار بر کانون وکلا تاکنون علیرغم اعتراض های پی در پی مردم بی نتیجه مانده است.بالاخره لابی اینان بر زور مردم و فارغ اتحصیلان بیکار حقوق میچربد.پس تحقیق و تفحص و مرتب بیانیه دادن هم بی فایدست.
ناشناس۶۶۵۹۹۱۲۰:۴۰:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۶
چرا سایپا کل قیمت پراید رو چند ماهه تکمیل وجه کرده ولی نمی ده. اگه مشکل داره چرا تکیمل وجه می کنه. یه رفراندوم بزارین ببینین مردم از تعطیلی خودرو سازهاراضی هستن یا نه؟؟؟؟ قیمت خودرو در ایران خیلی قیمت جهانی بیشتره. خیلی خیلی بیشتره... حمایت بی حد از صنعت خودرو مردم رو به دولت بی اعتماد می کند. اعتماد مردم از پول نفت هم برای دولت باارزشتره ولی کیه که قدر اعتماد ملت رو بدونه
ناشناس۶۶۶۰۲۶۲۱:۳۹:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۱۶
به عبارت بهتر دولت از هر سه جهت در این داستان مقصر است ، هم قیمت دلار را چند برابر کردند ، هم از بنجل سازی خودروسازان داخلی حمایت می کنند و هم این بنجل را به مردم گران می فروشند ، چه زمانی از دست این دو خودروساز کم فروش و گران فروش خلاص می شویم ؟ این چه تولید ملی است که همه چیزش وارداتی و وابسته به دلار است ، اتومبیل فرانسوی و کره ای از رده خارج چه دخلی به تولید ملی ما دارد . چه اصرار شومی است بر سر تولید خودرو در حالی که از صدر تا ذیل وسایل مصرفی مردم وارداتی است
سید۶۶۶۱۰۹۲۳:۴۹:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱۶
جالبه تکمیل وجه میکنه که دیگه سود نده...دو سال بعد میگه بیان یه لگن دیگه بگیرین!!!
بابک۶۶۶۱۶۴۰۴:۴۲:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۱۷
۴۰ سال انحصار صنعت خودرو باعث کدام نوآوری وپیشرفت شده ؟ مشکل اینه که رانت خواران انحصار خودشان تصمیم گیرند
ناشناس۶۶۶۲۶۲۰۸:۳۴:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۱۷
ارایه خدمات اجتماعی نظیر بیمه، در کنار تامین و تضمین شغل، ثبات اقتصادی و تضمین ارزش پول ملی، فراهم آوری زیرساخت‌های لازم برای وسایل نقلیه عمومی در تمام شهرها بویژه کلانشهرها، شکستن انحصار خودروسازی‌های بی‌کیفیت و حرکت به سمت بازار رقابتی واقعی خودرو، تامین راه‌های ارتباطی و جاده‌های با کیفیت، گسترش خطوط راه‌آهن و پروازهای هواپیماهای کوچک و مقرون بصرفه... هر موقع دولت گرانقدر توانست این موارد را تامین کند، مصرف بنزین خودبخود کم می‌شود(۱/۳). وقتیکه از قیمت جهانی دم می‌زنید استانداردهای جهانی را هم در نظر داشته باشید. چرا هر موقع بحثی می‌شود، دست در جیب مردم کردن (آن هم با این تورم و وضعیت حقوق‌ها و درآمد) نخستین و تنها گزینه‌ی دولتمردان است؟؟
رضا۶۶۶۲۶۹۰۸:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
خودتونو خسته نکنین. خلایق هر چه لایق خودتونو برای انتخابات بعدی اماده کنین که یکی دیگه بیاد سرتون رو گول بماله
آزاده۶۶۶۳۰۷۰۹:۰۸:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
یکی از معضلات اساسی کشور بی سوادی اساتید دانشگاهها و بطبع اون دانشجویان هست یک باصطلاح هیئت علمی توصیه هایی میکند که سالیان سال مطرح شده اما تغییری رخ نداده
منهدم۶۶۶۵۰۸۱۱:۳۶:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
- با توجه به اینکه خودروسازان در زمان ثبت نام هیچ قیمت قطعی را برای خودروهای ثبت نامی اعلام نکرده‌اند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پیش فروشهای قبل از مرداد ماه همگی قطعی بوده و مبلغ کامل قیمت خودرو توسط متقاضیان تسویه شده ولی متاسفانه از تحویل خودرو امتناع میکنند مثلا بابت اج سی کراس 30 میلیون زمان ثبت نام تو خرداد ماه گرفته اند و 20 میلیون یکماه بعد جهت تسویه حساب با تحویل آذرماه کسی که پول ماشین رو کامل گرفته و مطمئنا بخش عمده قطعات آن نیز در سال گذشته خریداری شده ، نگهداشتن کامل پول خودرو طی 8 ماه نزد خود به جز زیاده خواهی چیز دیگری نیست جناب عضو هیئت علمی
ناشناس۶۶۶۵۷۰۱۲:۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۷
پژو پارس 83 میلیون تومان!!! تحویل 15 روزه!!! اگرقدرت تحویل 15 روز را دارید چرا تعهدات قبلی را انجام نمیدهید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین