هشدار توکلی به روسای قوای سه‌گانه: از نارضایتی مردم مستضعف بپرهیزید/ از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول دست بشویید/ برای عبور از بحران فکری کنید

گروه سیاسی الف،   3970912144 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه‌ای به روسای سه قوه، ضمن هشدار نسبت به روند افزایشی تورم و پیروی از سیاست‌های صندوق بین المللی پول، تاکید کرد: متاسفانه اکنون بحران بازار ارز ایران یازده‌ماهه شده و این کشور را با تورم سخت‌تر و بالاتری روبرو می‌سازد و دولت هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای عبور از بحران ارزی اتخاذ کند.

هشدار توکلی به روسای قوای سه‌گانه: از نارضایتی مردم مستضعف بپرهیزید/ از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول دست بشویید/ برای عبور از بحران فکری کنید

به گزارش الف، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه‌ای به روسای قوای سه‌گانه نسبت به روند افزایشی تورم و پیروی از سیاست‌های صندوق بین المللی پول هشدار داد و بار دیگر تاکید کرد: دولت هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای عبور از بحران ارزی اتخاذ کند.

احمد توکلی در این نامه نوشته است: نرخ تورم که در اردیبهشت ۷/۹ درصد بود با سیر تندی به ۳۶/۹ درصد رسیده است. تازه این نرخ متوسط  تورم سالانه است و تورم در آنچه مستضعفین قسمت اعظم درآمد خود را صرف آن‌ها می‌کنند، یعنی کالاهای غذایی با تورم ۵۵/۹ درصد همراه بوده است.

در این نامه که به سران قوای سه­‌گانه نوشته شده، آمده است: در وضعیت فعلی، از بیکاران و شاغلان بیکارشده سخن نمی­گوییم که وضع اسفناک و خطیری دارند. کثیری از نیروی کار شاغل و بازنشستگان و مستمری‌بگیران در بخش دولتی و بخش خصوصی حداقل حقوق را یعنی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرند، ؛ شما میدانید آن‌ها با یک و ۲۰۰ چگونه زندگی می‌کنند؟

متن این نامه بدین شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

هشدار جدی

روسای محترم قوای سه­‌گانه

سلام علیکم

طی نامه شماره ۱۰۳۷-ج  مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ درباره پیشنهادهای نجات بخش ارزی و طی نامه شماره ۱۱۴۶-ج  مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ راه حل مهار و مدیریت نقدینگی تقدیم شد. هر دو برای احیاء و تقویت اعتماد از دست رفته مردم درمانگر بود.

متاسفانه تحت تاثیر اقتصاددانان طرفدار توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول راه نادرست سی سال اخیر را ادامه می‌دهید. در حالی که اقتصاددانان بسیاری از رویکرد عرضه شده در آن نامه‌ها دفاع می‌کنند که قدر مشترک آنان عدالت‌خواهی و توجه به اقتضائات ملی است.

غرض از تصدیع در اینجا هشداری جدی نسبت به وجهی از ویژگی‌های بازار ارز است که کمتر به آن توجه شده است. بعید است اختلافی بین اقتصاددانان مستقل در آنچه اینجا مطرح می‌شود، وجود داشته باشد، در بحران‌های ارزی علاوه بر آنکه افزایش قیمت ارز، سرعت این افزایش و میزان نوسانات در طول بحران اهمیت بسزا دارد.

وجهی دیگر نیز مهم است و آن مدت بقای بحران است؛ یعنی زمان بین آغاز کاهش ارزش پول ملی تا روزی که دولت موفق می‌شود سقوط ارزش را مهار کند و میزان آن را تا حد مطلوب کاهش دهد و پس‌ازآن روال عادی شود. همه دولت‌ها نسبت به این دوره حساس‌اند.

هر چه این دوره طولانی‌تر شود عوارض بحران، مانند تورم، سرمایه‌گذاری، تولید، توزیع درآمد، توزیع دارایی، تغییر رفتار شغلی، بی‌اعتمادی و نا اطمینانی و بلاهای دیگر بیشتر و دوران بازسازی اقتصاد و بازگشت به شرایط مطلوب سخت‌تر و طولانی­تر می­گردد. به همین دلیل دولت‌ها به‌سرعت عمل در اعمال سیاست پای بندند و معمولاً این دوره دو تا سه ماه بیشتر طول نمی­کشد.

متاسفانه  اکنون بحران بازار ارز ایران یازده‌ماهه شده است و این تحویل همراه با اجزای دیگر بسته ارزی دولت، کشور را با تورم سخت‌تر و بالاتری روبرو می‌سازد؛ زیرا چون دولت نرخ بازار سوم را به رسمیت شناخته، انتظارات تورمی با بالاترین نرخ ارز شکل می‌گیرد(نه نرخ ۴۲۰۰ تومانی و نه نرخ نیما) و قیمت کالاها و خدمات در بازار بر این اساس بالا می‌روند. چون بحران به‌طور غیرمعمول ماندگار شده است، قیمت‌های بالا رفته کالاها و خدمات چسبندگی پیدا می‌کنند و اگر دولت بحران را مهار هم بکند، دیگر قیمت‌ها پایین نمی‌آیند.

قرینه بر صحت این سخن سیر نرخ تورم و مقایسه آن با تغییرات نرخ ارز است که در شکل ملاحظه می‌فرمایید. درحالی‌که نرخ ارز در دو ماه اخیر روند نزولی دارد و از هر دلار ۱۹هزار تومان در ۴مهر با نوساناتی به ۱۱۳۰۰ تومان در ۱۰ آذر رسیده است نرخ تورم که در اردیبهشت ۷/۹ درصد بود با سیر تندی به ۳۶/۹درصد رسیده است. تازه این نرخ متوسط  تورم سالانه است و تورم در آنچه مستضعفین قسمت اعظم درامد خود را صرف آن‌ها می‌کنند، یعنی کالاهای غذایی با تورم ۵۵/۹ درصد همراه بوده است.

تجربه جهانی نیز نشان داده است که سال بعد از بحران ارزی، نرخ تورم بیشتر از سال بحران افزایش می‌یابد(ازجمله در ایتالیا، سوئد، انگلستان، مکزیک، کره جنوبی، تایلند و برزیل). علت نیز این است که تخلیه اثر افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها با وقفه صورت می‌گیرد. با این ترتیب علی‌القاعده باید تورم‌های بالاتری را تا پایان سال و برای ۱۳۹۸ انتظار کشید.

حال اگر دولت چنانچه اعلام کرده است، بخواهد حقوق کارمندانش را ۲۰ درصد افزایش دهد، طبعاً شورای عالی کار نیز برای کارگران، تصمیمی چندان متفاوت نخواهد گرفت؛ این فرض نشدنی به نظر می‌رسد. بنابراین دولت و کارفرمایان بخش خصوصی دو راه دارند:

۱) یا باید به­جای ۲۰ درصد، ۵۰-۶۰ درصد بر پرداخت‌ به کارکنان خویش بیفزایند؛ از کدام منبع؟ اگر منبع آن وجود داشت، خودِ این کار یک شوک تورمی و رکودی جدید را به تن نیمه‌جان تولید می‌اندازد.

۲) یا کارمندان و کارگران نصف شدن قدرت خرید خود را تحمل کنند؛ چگونه؟

سران محترم قوای سه­‌گانه!

در وضعیت فعلی، از بیکاران  و شاغلان بیکارشده سخن نمی­گوییم که وضع اسفناک و خطیری دارند. کثیری از نیروی کار شاغل و بازنشستگان و مستمری‌بگیران در بخش دولتی و بخش خصوصی حداقل حقوق را یعنی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرند؛ شما میدانید آن‌ها با یک و ۲۰۰ چگونه زندگی می‌کنند؟ حالا با این مدیریت، قرار است قدرت خرید این دریافتی به‌اندازه ۶۰۰ هزار تومان بشود، شما بزرگواران می‌توانید تصور بکنید که چگونه می‌شود با این قدرت خرید، دخل‌وخرج را برای یک خانواده مثلاً 5 نفره مدیریت کرد؟ و اگر نتوانست تحمل کند چه می‌شود؟  

من به‌عنوان برادری دلسوز و خیرخواه ملک و ملت به شما موکداً توصیه می‌کنم که از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول دست بشویید. راه‌حل این اوضاع از سنخ همان راه‌حل‌های تقدیم شده در دو نامه صدرالذکر است. به طور جد هشدار می‌دهم که از نارضایتی مردم مستضعف بپرهیزید. این انقلاب آسان به دست نیامده که آسان از کف برود. فاعتبروا یا اولوا الالباب. ای خردمندان عبرت بگیرید.

    با احترام

احمد توکلی

۱۳۹۷/۰۹/۱۲

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۰۷۵۶۱۷:۲۴:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
چرا هر گاه بحث شفاف‌سازی و بی‌پرده صحبت کردن مسئولین در میان است مخاطبانش غربی‌ها هستند ولی محرمانه سخن گفتن و دو پهلو رفتار کردن و غیرشفاف‌ حرف زدن برای افکارعمومی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ شناخت دوست و دشمن برای مسئولان چندان دشوار نیست.
ناشناس۶۶۱۴۲۵۰۹:۳۱:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۱۳
از حسن و اسحاق ملولم و استیضاحم ارزوست
ناشناس۶۶۰۷۵۷۱۷:۲۵:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
اینکه هر روز شنیده می‌شود قیمت ارز، کاهش یافته هیچ ارزشی ندارد چرا که یک ریال اجناس در بازار و مغازه‌ها با کاهش روبرو نشده است.
میلاد حمیدی۶۶۱۲۹۹۰۸:۱۷:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۳
نه تنها اجناس و کالا ها کاهش پیدا نکرده بلکه با وجود کاهش نرخ ارز قیمت ها همچنان صعود میکنند و این یعنی دولت کفایت ندارد
جامعه شناس۶۶۱۳۲۰۰۸:۲۸:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۳
قابل توجه دولتمردان لطفا اخبار جلیقه زردها را پیگیری کنید و قدر این ملت نجیب را که تا حالا جون و پوست شما را هوا نکرده اند بدانید کنی بفکر مردم باشید و هر روز نشنویم فلان جا فلان فساد رخ داده
بیل زن سفتکار۶۶۱۳۲۸۰۸:۳۳:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۱۳
ما حصل و چکیده سخنان جناب توکلی به مسولان این است که دشمنان خارجی تهدیدی برای کشور و ملت نیستند اما فساد و ناکارامدی مسولان می تواند به کشور ضرر وارد کند و یا موجبات نارضایتی عمومی و به تبع ان شورش و بلوا گردد لطفا فکر انروز را بکنید که جایی برای پنهان شدن ندارید
ناشناس۶۶۱۴۳۷۰۹:۴۱:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱۳
نگذارین خون شهدا پایمال بشه شهدا برای این انقلاب خیلی زحمت کشیدن واقعا حیفه به دلیل جنگ ریاست اینهمه زحمت هدر بره
ناشناس۶۶۰۷۶۳۱۷:۲۹:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱۲
حاصل 5 سال دولت یازدهم و دوازدهم چند برابر شدن مشکلات اقتصادی، ضعف و وادادگی در سیاست خارجی و از همه بدتر جسورتر شدن دشمنان در موضع‌گیری علیه ایران و ایرانیان می‌باشد. مزیتی وجود ندارد که آقای رئیس‌جمهور و همکارانش به آن فخر بفروشند.
ناشناس۶۶۲۲۶۰۱۶:۳۵:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۱۳
بهتر ان است که خود استعفا دهند و تقاضای انتخابات زود رس کنندجلوی ضرر را هرجا بگیری نفع است
ناشناس۶۶۰۷۶۶۱۷:۳۰:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
با 3-4 برابر شدن قیمت اکثر اجناس چطور دولت می‌خواهد با افزایش 20 درصدی حقوق سال آینده خسارت‌های ناشی از آن میزان گرانی را جبران کند؟ این افزایش اندک را هم از امروز تا 4-3 ماه آینده آنقدر در رسانه‌ها تکرار می‌کنند که حالت تهوع به انسان دست می‌دهد.
ناشناس۶۶۰۷۶۷۱۷:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
اگر مسئولین در بازار حضور فیزیکی داشته باشند و قیمت‌ها را با 6 ماه قبل مقایسه کنند به این نتیجه خواهند رسید که نرخ فعلی تورم در کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم عددی سه‌رقمی است.
ناشناس۶۶۰۷۷۲۱۷:۳۳:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۱۲
از مسئولان بپرسید اگر از وضع گرانی سرسام‌آور و رهایی بازار اقتصاد به حال خود خبر دارند چرا تدبیری نمی‌اندیشند؟ مردم زیر چرخ تفکرات اقتصاد لیبرالی دارند له می‌شوند.
ناشناس۶۶۰۷۷۳۱۷:۳۳:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
آقای دکتر توکلی عزیز، لطف کنید راه حل ارائه بدهید، گفتید افزایش حقوق 20 درصدی نشدنی به نظر میرسد یعنی چه؟ افزایش 60 درصدی هم گفتید تورم زاست، خب بدیهیست؟ راه حل تان چیست؟ جملات کلیشه ای تکرار نکنید، صندوق بین المللی پول سیاست تعدیل و غیره. برای یکبار هم که شده راه حل مشخص در 5 10 20 بند ارائه بدهید. همه منتظر هستند از ارائه راه حل توسط شما. نقد کردن خیلی سادست. لطف کنید بطور مشخص بگویید چه سیاست های جبرانی باید اجرا شود یا با توجه به نصف شدن درآمد نفت در آینده نه چندان دور بازهم می‌شود به نرخ دلار زیر 5 تومان برگشت؟ این ها هم جزو بدیهی ها ست. مگر اینکه بخواهیم همه چیز رو کنترل شده و سهمیه بندی عین زمان جنگ بکنیم منتظر پاسخ هستیم
امير۶۶۰۷۸۰۱۷:۴۰:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۱۲
درود به آقای توکلی انشا ا... سران سه قوه در اسرع وقت فکر عاجلی کنند تا دیر نشده است .
رضا۶۶۰۸۳۴۱۸:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۱۲
این روش اززمان اقای رفسنجانی شروع شد واثرات مخرب ان در اقتصاد ایران به وضوح نمایان شد برای من مشخص نیست که ایا اقتصاد دانانارزیابی درستی نکردند یا دولتها ساده انگارانه توجه نکرده اند دلایل جناب توکلی به واقعیت بسیار نزدیک تر است
بیگی29۶۶۰۸۳۸۱۸:۲۴:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۱۲
آقای توکلی، شما بهترمیدانید هدف از انقلاب چه بود.در زمانی که آرزوی کشور های منطقه رسیدن به ما بود،هدف ما رسیدن به کشور های پیش رفته بود اما امروز انگار ماجرا بر عکس شده ...آیا تصورمیکنید انقلاب بتواند در مقابل این نا کار آمدی ها و مدیرانی از جنس ازمابهتران ! دوام بیاورد؟خیلی هزینه شده هم هزینه انسانی و هم هزینه مادی و هم زیان های نا کارآمدی مدیریت ت
ناشناس۶۶۰۸۴۲۱۸:۳۰:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۲
جناب توکلی راهکار شما چی هست؟مگر شما تو مجمع تشخیص عضو نیستید؟راهکارافزایش حقوق شاید برای دولت به عنوان کارفرما قابل اجرا باشه اما برای بخش خصوصی که درگیر بدهی ورکود وکاهش تولید وافزایش نرخ مواد اولیه هست شدنی نیست.اگر دولت همین بیست درصد افزایش هم برای کارگران تصویب کنه قطعا تعدیل نیروی بیشتری تو کارخانجات خواهیم داشت .وقتی دو خودروساز بزرگ کشور سه روز آخر هفته خط تولید رو تعطیل می کنند وای به حال تولید کنندگان بخش خصوصی.متاسفانه ترکشهای افزایش نرخ دلار سال آینده قطعا بدتر خواهد بود ومتاسفانه مقامات کشوردرگیر انتقاد از هم وجنگ وجدل با هم هستند ویکی در خال بدگویی از برجام ودیگری تعریف برجام.دولت همین الان هم اگر گوشت گرم وارداتی توزیع نکنه قیمت گوشت بالای صد تومن هست.میدونین این یعنی چی؟به خدا مدیران ما که همه بالای ده میلیون خقوق دارند نمی دونند.
ناشناس۶۶۰۸۴۳۱۸:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
کاش بین مسولان گوش شنوا باشد چرا نمی خواهید باور کنید مردم ناراضی هستند
قدردان۶۶۰۸۴۶۱۸:۳۴:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۱۲
درود برشما دکتر توکلی عزیز.و صد حیف که دولت نه چندان محترم دائما در حال تحمیل کنوانسیون وقطعنامه و cft وبرجام و... هزار جور تعهد خارجی و بین المللی به ملت است.رئیس مجلس هم که در فکر 1400 بدنبال ایشان قدم بر میدارند... مای مردم هم که دنبال اینیم ببینیم کسی که داره حرف میزنه اصولگراست یا اصلاح طلب بعد گوش میکنیم ببینیم چی میگه،درست میگه،غلط میگه.... افسوس که عمر ما دهه شصتیها بر اثر این انتخابهای احساسی گذشت.....
سید۶۶۰۸۵۲۱۸:۴۰:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
احمد آقای توکلی کا از کار گذشته یاد حرف رفسنجانی در اول انقلاب می افتم که در یک مصاحبه در جواب سوال که اگر در درست کردن دولت شکست بخورید بعد چکار میکنید ؟گفت با پولی که داریم از بیرون کشور کار ها را ساماندهی میکنیم .یعنی که خودشان میدانستند که بعد مدتی چرخ نخواهد چرخید و این پولهایی که به خارج میرود همچی بی حساب و کتاب هم نیست
ناشناس۶۶۰۸۷۱۱۸:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۱۲
اقای توکلی شما به عنوان اقتصاد خوانده چه راه حلی ارائه میدهید؟درد را همه میدانیم و اینرا هم میدانیم که پولهای فراوانی خارج از سیستم بودجه و قانونی در این کشور گردش می کنند که باعث بسیاری از بدبختی های مالی این کشور است و اینهم بدلیل اجرا نشدن قانون پولشویی به دلیل مسایلی است.لطفا راهکار ارائه فرمایید.
ناشناس۶۶۰۸۹۳۱۹:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۲
انسان شریفیه...همیشه طرفدارش بودم اما بخاطر بلاهت تعداد زیادی از مردم که لیستی و از روی بی سوادی رای میدن نرفت مجلس...حالا برخی بی خاصیت تو مجلسن....
ناشناس۶۶۰۸۹۷۱۹:۲۰:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۱۲
فایده ای نداره آقای توکلی. با خواهش و تمنا این فساد سیستماتیک اصلاح نمیشه
ناشناس۶۶۱۳۷۹۰۹:۰۴:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۱۳
اب از سر مردم گذشته و عقب گردی برای اصلاح نیست و این جبر تاریخ است
تبریزی۶۶۰۹۰۲۱۹:۲۷:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۱۲
جناب توکلی گوش شنوایی نیست و کشور داره نابود می شه.
بهرام۶۶۰۹۲۱۱۹:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۱۲
کثیری از نیروی کار شاغل و بازنشستگان و مستمری‌بگیران در بخش دولتی و بخش خصوصی حداقل حقوق را یعنی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرند، ؛ شما میدانید آن‌ها با یک و ۲۰۰ چگونه زندگی می‌کنند؟ برای دانستن و حس ان با تمام وجود دولتمردان یک سال خیر 6 ماه واقعا با این حقوق میتوانند زندگی کنند ؟ دم از اسلام می زنیم و حکومت اسلامی داریم ولی خیلی فاصله دارد !!!
ناشناس۶۶۰۹۳۰۱۹:۵۴:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۲
کو گوش شنوا آن یکی ژن خوب خودش در اداراتی که حقوق وپست خوب دارد
امید از گیلان۶۶۰۹۳۲۱۹:۵۶:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۱۲
قربونت برم احمد آقا،روحانی جان تورو خدا گوش کن، این مرد صلاحتو می خواد قربونت برم.
ناشناس۶۶۰۹۴۳۲۰:۰۹:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۲
حسن روحانی در پاسخ فقط یک لبخند می زنه و میگه از رکود عبور کردیم . .. هزاران سوت و کف را هم همراه خود دارد... اینها مگر مستضعف می فهمند یعنی چه؟ وزیرانی که خانه شان ده ها ملیارد می ارزد و بهترین نقطه تهران زندگی می کنند و از رانت و ... ماشاء الله. البته از ماست.. که برماست
ناشناس۶۶۱۲۷۶۰۷:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱۳
متاسفانه فقط وزیر نیست که خانه اش ده میلیارد می ارزد.مسئولان در این خانه ها زندگی می کنند.
ناشناس۶۶۰۹۹۸۲۱:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۲
راه حل وجود نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۶۶۱۴۲۶۰۹:۳۱:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۱۳
فقط یک راه، اونم اینه که همه دست اندر کاران نظام به مردم بگویند اشتباه کردیم و کنار بروند
ناشناس۶۶۱۰۲۱۲۱:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱۲
یعنی حضرات خودشون نمی دونن اوضاع مردم چطوره ؟؟!!
ناشناس۶۶۱۰۹۲۲۳:۱۷:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۲
همه جمع شدیم وبه این دولت رای دادیم تابا نسخه صندوق بین المللی پول به جانمان بیفتدونابودمان کند.
ناشناس۶۶۱۱۷۶۰۱:۴۴:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۳
این بودجه های فرهنگی را قطع کنید همه چی درست میشه
ناشناس۶۶۱۱۹۱۰۳:۳۳:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۳
درود بر شما آقای توکلی که نقطه ضعف را درست متوجه شدید . اگر چهار تا مثل شما در هیئت دولت بودند کار ما به اینجا نمی کشید .
ناشناس۶۶۱۱۹۲۰۳:۳۶:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۱۳
جناب توکلی فرار به جلو نکن خودت جزئی از همین دوستان بودی
اكبر۶۶۱۲۰۶۰۵:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۱۳
شما راه حل ارایه شده تو اون دوتا نامه را میذاشتی مردم بدونند و نظر بدن.
ناشناس۶۶۱۲۰۷۰۵:۴۵:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۱۳
جناب دکتر توکلی همان بهتر که بزرگان ما فکر نکنند تفکر آنها پدر ملت را در آورده است در منازل آنچنانی زندگی میکنند وسرمایه های آنچنانی به چنگ آورده اند دیگر ما را به خیر آنان امیدی نیست
ناشناس۶۶۱۲۲۴۰۶:۵۲:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۳
عجب مقاله خوبی نوشتید. خداوند نگهدارتان.
ناشناس۶۶۱۲۵۲۰۷:۳۵:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱۳
آدمی که خواب باشه میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش بخواب زده دشوار میشه بیدارش کرد
کارگر۶۶۱۴۸۹۱۰:۲۰:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱۳
این مطلب را به دکتر توکلی انتقال دهید.چرا وزیر کار پیگیر برگزاری جلسه شورای عالی کار نمیباشد.که این اقدام عدم اجرای قانون در مورد ترمیم مزد کارگران میباشد.که این اقدام نشانه بی توجهی روشن وزیر کار نسبت به قشر ضعیف کارگران میباشد.ایا باید منتظر باشیم که وضعیت کارگران تحت نظارت وزارت کار همچون تولید کنندگان تحت نظارت وزارت صنعت شود .که همین بی توجهی وعدم پیگیری وزیر فعلی کار دروزارت قبلی باعث فاجعه در زیر مجموعه های وزارت صنعت شد.که ای کاش اوهم تحت پیگرد قرار میگرفت. نه اینکه با واگذاری وزارتی مهم به او پرونده سنگین او را در وزارت صنعت به فراموشی بسپاریم .فاعتبروا یا اولوا الالباب. ای خردمندان عبرت بگیرید.
ناشناس۶۶۱۷۸۰۱۲:۳۷:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۳
نابودی کامل قشر حقوق بگیر دولتی ، معلمان و کارگران در این دولت به تمامی کامل اجرا شد. این دولتمردان بدانند که آه مظلومان بالاخره روزی دامن شان را خواهد گرفت؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین