وقتی مسئولان شعار شفافیت می‌دهند، اما مردم را محرم نمی‌دانند/ خبری از سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان و دسترسی مردم نیست!

گروه اقتصادی الف،   3970722159 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

بهره گیری از شفافیت و نظارت مردم مهمترین راهکار برای مبارزه با فساد است. در ایران مسئولان دایماً سخن از شفافیت می‌گویند اما موقع عمل از شفاف شدن امور گریزان هستند؛ چرا نباید مردم از آرا و عملکرد نمایندگان خود اطلاع داشته باشند و یا اینکه چرا دولت از راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق مقامات، مسئولان و مدیران با وجود حکم قانونی برنامه ششم توسعه امتناع می‌کند.

وقتی مسئولان شعار شفافیت می‌دهند، اما مردم را محرم نمی‌دانند/ خبری از سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان و دسترسی مردم نیست!

به گزارش الف، امروزه در کشورهای مختلف دنیا این امر پذیرفته شده که تعدد نهادهای نظارتی لزوماً راهکار مناسبی برای مبارزه با فساد و از بین بردن رویه های خلاف قانون نیست. در واقع اگر چندین نهاد مبارزه با فساد ایجاد شود، تضمینی وجود ندارد که حتماً سطح فساد اقتصادی و سیاسی کاهش یابد؛ بلکه عامل اصلی و تعیین کننده شفافیت و فراهم نمودن دسترسی مردم به اطلاعات است؛ چرا که تجربه ثابت کرده مهمترین فسادها در زمان ها و مکان هایی ظهور و بروز می یابند که این ظن و ایده حاکم شده باشد که نظارتی وجود ندارد و ناظری نیز مشاهده‌گر رفتارهای خلاف قانون نیست. بواقع فساد در تاریکی رخ می‌دهد نه در جایی که همه چیز واضح و مشخص است.

اگر شفافیت بر رویه‌ها و اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای دولتی حکمفرما باشد، علاوه بر این که مسئولیت پذیری بیشتری بوجود می آید، پیشرفت و توسعه و اعتماد مردم هم بیشتر بدست می آید.

در ایران برای مبارزه با فساد و حاکم شدن شفافیت هماهنگی و همکاری سه قوه حاکمیتی امری ضروری است. به عبارتی مجلس باید به عنوان قانونگذار و ناظر زمینه ایجاد و افزایش شفافیت اقتصادی را فراهم نماید، دولت باید قانون را اجرا و قوه قضائیه نیز باید با متخلفان برخورد کند. ناگفته پیداست دولت به معنای قوه مجریه در عملیاتی و حاکم شدن شفافیت اقتصادی نقش مهمتری و مجری را برعهده دارد و به عنوان موتور محرکه در این قضیه می‌تواند ایفای نقش کند.

  • بیشتر بخوانید:

در سکوت ناظر و مفسر؛ سایه سنگین اماواگرها بر سر شفافیت!

آقای انصاری عدم اجرای قانون جرم است/مردم باید به میزان حقوق مسئولان دسترسی داشته باشند؛ اما برخی نمی‌خواهند

 اما متاسفانه باید گفت یکی از چالش های اصلی در ایران امروز نه تنها نبود شفافیت بلکه حاکم شدن شفافیت گزیری است.

در این باره می توان به عدم پیگیری تصویب قانون شفافیت آرا توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. همین اتفاق نیز در دولت بارها و بارها رخ داده است. به عبارتی در قوه مجریه اراده ای مبنی بر این که شفافیت بر اقدامات دولت حاکم شود وجود ندارد. ایجاد نابسامانی و فساد در واردات خودروهای خارجی، تخصیص ارز، پیش فروش طلا و ... در ماه های اخیر نیز ناشی از همین نبود شفافیت است. در این باره می توان به ماجرای حقوق‌های نجومی هم اشاره کرد که در نبود عدالت و شفافیت، مدیران مسئول از حقوق‌های چند صد یا چند ده میلیونی برخوردار بودند.

اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه چه شد؟

بعد از ماجرای جنجالی حقوق‌های نجومی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردند «طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، روسا، مدیران کلیه دستگاه‌های اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و دانشگاهها.... را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود»

اما دولت هر بار بنا به دلایلی از انجام این حکم قانونی سرباز زد تا اینکه در ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایا موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه توسط جمشید انصاری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه های اجرایی مشمول ابلاغ شد. دستورالعملی که خود نقض کننده قانون برنامه ششم توسعه به عنوان یک سند بالادستی بود.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۳ مرداد ماه با ارسال نامه ای به جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: متاسفانه دولت، باوجود ادعای شفافیت و شعارهایی که در این راستا می‌دهد، برخلاف حکم صریح قانون‌گذار در سال اول برنامه این تکلیف قانونی را انجام نداد.

توکلی همچنین دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان موضوع ماده‌قانون برنامه ششم توسعه ۲۹ را ناقص دانست و تعیین سطح کردن برای دسترسی دستگاه‌های نظارتی و عموم به اطلاعات حقوق و مزایای مقامات و مسئولان را خلاف حکم صریح قانون‌گذار شمرد.

  • بیشتر بخوانید:

هشدار توکلی به معاون رئیس‌جمهور: قانون‌شکنی در اجرای ماده ۲۹ را متوقف کنید/ دولت، ادعای شفافیت دارد ولی تکلیف قانونی خود را انجام نمی‌دهد/ فساد ارکان حکومت را چون موریانه می‌خورد

با تمام این تفاسیر بر اساس گفته‌های جمشید انصاری قرار بود سامانه ثبت حقوق و مزایا تا پایان شهریورماه راه اندازی شده و در دسترس قرار گیرد، اما با وجود گذشت حدود یک ماه از اعلام این موعد عملاً اتفاقی رخ نداده و مشخص هم نیست چه زمانی قرار است از این سامانه رونمایی شود.

  • بیشتر بخوانید:

انصاری خبر داد: انتشار اطلاعات حقوق مدیران دولتی تا پایان تابستان

در این بین دولت حاضر است قانون شکن و متخلف از قانون نامیده شود، اما اقدامی در راستای شفاف شدن حقوق و مزایای مدیران و آگاهی مردم انجام ندهد. البته این اتفاق موجب شد چندی قبل موسی‌الرضا ثروتی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با الف عنوان کند: مگر مدیران دولت و مسئولین چقدر حقوق و مزایا دریافت می‌کنند که حاضر نیستند اعلام عمومی شود.

البته لازم به توضیح است که آقای انصاری بارها از ایجاد این سامانه خبر و قول داده بودند که دسترسی برای مردم فراهم شود. ایشان یک بار در بهمن سال گذشته عنوان کردند که این سامانه در فرودین ماه امسال رونمایی خواهد شد و این وعده بارها داده شده تا اینکه ایشان در ۴ شهریور ماه امسال نیز در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما قول دادند و گفتند این سامانه تا پایان شهریور ماه (تابستان) اجرایی شده و مردم به میزان دریافتی و حقوق مسئولان و مدیران دسترسی خواهند داشت.

در اینجا و همانطور که در بالا اشاره شد بهترین نظارت، نظارت مردم است و نمایندگان مجلس این موضوع را با تمام حواشی که در زمان تصویب قانون برنامه ششم داشت در این قانون گنجاندند اما این که چرا تا کنون با تمام وعد‌ه‌هایی که داده شد خبری از اجرای این بند قانونی که در همه دنیا پذیرفته شده است، نیست را باید از دولت سوال کرد.

  • بیشتر بخوانید:

مگر مدیران دولت و مسئولین چقدر حقوق می‌گیرند که حاضر نیستند اعلام عمومی شود/ حقوق وزرای دولت روحانی به نسبت گذشته سه برابر شد

با توجه به این شرایط وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است از ابزارهای نظارتی خود برای اجرای قانون استفاده کنند و پیگیر عملیاتی شدن ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه باشند. در غیر این صورت اگر قرار است شعار شفافیت، عدالت اجتماعی و لزوم پاسخگویی به مردم داده شود اما در عمل شفافیت حقوق مدیران به عنوان یکی از مواد قانون اجرایی نشود دیگر دولت و مجلس نباید ادعای شفافیت و مبارزه با فساد را داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۴۶۸۸۱۳:۰۰:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۲۳
تز و دکترین مدیران کشور این شده اگر ما ندزدیم دیگران می دزدند پس ما می دزدیم تا دیگران ندزدند این دور و تسلسل باطل باعث بوجود امدن منجلاب اقتصادی فعلی می باشد
ناشناس۵۹۵۱۲۳۱۷:۳۰:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۳
دوست داشتم کارانه مسئولان وزارت پزشکان را ببینم که نزدن.
ناشناس۵۹۴۷۱۶۱۳:۱۳:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
غربگراها از غرب فقط بزن و برقص رو یاد گرفتن...در حالی که تو غرب همه چیز شفافه..اینها حتی حاضر نیستند رایشون شفاف باشه تو مجلس.
ناشناس۵۹۵۳۰۱۲۰:۱۲:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
حتی در افغانستان هم حقوق مسئولان و مدیران شفاف است اما در ایران نیست !
ناشناس۵۹۴۷۵۹۱۳:۳۴:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۲۳
شفافیت برای محرومین و قشر آسیب پذیر است که دستشان خالی است. آنهایی که حسابشان با کف دستشان یکی است.
ناشناس۵۹۴۷۷۳۱۳:۳۹:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۲۳
انجام شدنی نیست.چون تا حالا حقوق نجومی گرفته واین یک نوع دزدی است . مگر می شود طرف به دزدی خود اعتراف کند .
ناشناس۵۹۴۸۷۰۱۴:۳۴:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۲۳
این حرف ها برای این است که برای مدتی مردم را سرگرم کنند که متوجه تورم وحشتناک و گرانی بیش از حد و اندازه نشوند وگرنه هیچ مشکلی در پرداخت حقوق های نجومی برای افراد خودی نیست
ناشناس۵۹۴۹۰۸۱۵:۰۴:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۲۳
ما توی یه پاساژ با حدود دویست مغازه کار می کنیم این پاساژ هیئت مدیره ای داره که چندین سال متوالی انتخاب می شن، هر سال شارژ رو به بهانه ای اضافه می کنند و همه ناراضی هستند (البته اکثریت مستاجر هستند) و جالبه این هیئت مدیره ریز هزینه ها رو منتشر نمی کنه، کسی هم اعتراض نمی کنه حالا چطور شما انتظار دارید کشور شفاف بشه، شفافیت وقتی اتفاق می افته که به یه خواست عمومی تبدیل بشه
ناشناس۵۹۴۹۱۴۱۵:۰۷:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۲۳
مگه رعیت باید همه چیزو بدونه عجب نکنه واقعا باورتون شده مردمید!!!!
ناشناس۵۹۴۹۱۵۱۵:۰۸:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۲۳
اگر هر کس به اندازه زحمت و وقتی که برای کارش می گذارد حقوق بگیرد حقش است ونوش جانش .
ناشناس۵۹۵۴۰۸۲۱:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۳
بله در صورتی که خودش کارآفرین باشد، نه این که از بیت المال و خزانه کشور حقوق بگیرد.
ناشناس۵۹۵۵۶۶۰۶:۵۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۲۴
کدام نوش آقا! در این شرایط گرسنگی بخش کثیری از مردم از کدام پرداخت منصفانه و عادلانه سخن می رود؟ در این شرایط، دزدی از بیت المال مسلمین زهرشان باد!
به افرید۵۹۴۹۷۲۱۵:۵۴:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۲۳
از این مجلس برای مملکت ابی گرم نمیشود. کی میخواد ببینه قانون اجرا میشه یا نه؟
ناشناس۵۹۵۱۱۷۱۷:۲۴:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۲۳
از کره بخار بلند میشه از این مجلس نه
ناشناس۵۹۵۷۳۷۰۹:۲۵:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۲۴
جای خالی لیاخوف بشدت احساس میشه.
ناشناس۵۹۵۰۷۹۱۶:۵۳:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۲۳
خوده مسولین به قانونی اساسی اعتقاد ندارن فقط نوشته شده برای مردم عادی
ناشناس۵۹۵۰۹۰۱۷:۰۳:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۲۳
زمانیکه جناب رییس جمهور می فرمایند قیمت های بازار را هر روز تماشا ‌و نظارت می فرمایند دیگر چه غمی ملت مظلوم ونجیب ایران دارند
ناشناس۵۹۵۱۴۹۱۷:۵۲:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۲۳
آیا شفافیت باید فقط محدود به دولت باشد؟
ناشناس۵۹۵۲۶۷۱۹:۵۰:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۲۳
قانون گفته سه قوه!
ناشناس۵۹۵۳۰۸۲۰:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۲۳
FATF را تصویب کردند تا برای دشمن شفاف سازی صورت بگیرد !! اما طرح شفاف سازی حقوق و مزایای مسئولان مسکوت باقی مانده است !
ناشناس۵۹۵۵۵۷۰۵:۵۲:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۴
مردم این جور موقع ها دیگه شهید پرور و ملت همیشه در صحنه حساب نمیشن
مهران۵۹۵۶۲۰۰۸:۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۲۴
شفافیت؟ انصافا چرا طرح شفافیت اموال مسئولین و طرح شفافیت آرا نمایندگان تصویب نشد؟ از نظر دولتی ها وداخل مجلس شفافیت یعنی ارائه تمام تراکنشات مالی بانکی برای غربی ها و آمریکایی ها و گرنه انصافا برید ببینید چند نفر از این نماینده ها که یقه برای FATF پاره میکردن حاضرن لیست اموالشون رو برای مردم شفاف سازی کنند
ناشناس۵۹۵۶۳۶۰۸:۲۲:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۲۴
تورم بالای 100 درصد، افزایش حقوق 9 درصد، این دور زدن قانون را به دولت و مجلس ضعیف کش و طرفدار طبقه اشرافی تبریک می گوییم؟؟؟. از طرف یک قشر ضعیف
ناشناس۵۹۵۷۰۰۰۸:۵۷:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۲۴
اکثر مسولان مرد عمل نیستند. فقط شعار می دهند و مردم را ساده و بلا نسبت .. می دانند.
ناشناس۵۹۵۷۲۵۰۹:۱۱:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۲۴
موقع شفافیت که می شه بعضی ها می گویند شما جنبشو ندارید بدونید کی به اف ا تی اف رای داده چون هنوز قابلیتها ذهنیتون ارتقا نیافته که بدونید چرا ما به این لایحه رای مثبت دادیم .باید فعلا روتون فرهنگ سازی کنیم ...ولی دیگر چیزهای بد غرب را مستقیم می کنند توی حلقوممون میگن جنبه داشته باش.می گن تحمل حرف مخالف را داشته باش ...ما اخر نفهمیدم از نظر اینها جنبه داریم یا نداریم! اگر جنبه نداریم باید در همه زمینه از جمله فرهنگی غرب زدایی کنید ...اگرم جنبه داریم ...یالا.... شفافیت اراء..
علی کریمی۵۹۵۷۷۶۰۹:۵۹:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۲۴
پرداختن به حقوق مسئولان در حاشیه قرار دادن اختلاس های کلان مالی است که دولت را دچار چالش جدی کرده است.
رجب۵۹۵۸۰۸۱۰:۳۰:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۲۴
از نظرریاست محترم جمهوری بازنشتگان یعنی چوب خشک که سربار دولتند و فقط باید به شاغلین رسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین