هشدار توکلی به معاون رئیس‌جمهور: قانون‌شکنی در اجرای ماده ۲۹ را متوقف کنید/ دولت، ادعای شفافيت دارد ولی تكليف قانونی خود را انجام نمی‌دهد/ فساد ارکان حکومت را چون موریانه می‌خورد

گروه اقتصادی الف،   3970523123 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی با ارسال نامه ای به رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان موضوع ماده قانون برنامه ششم توسعه ۲۹ را ناقص دانست و گفت: متأسفانه دولت، باوجود ادعاي شفافيت و شعارهايي كه در اين راستا می‌دهد، برخلاف حكم صريح قانون‌گذار در سال اول برنامه اين تكليف قانوني را انجام نداد.

هشدار توکلی به معاون رئیس‌جمهور: قانون‌شکنی در اجرای ماده ۲۹ را متوقف کنید/ دولت، ادعای شفافيت دارد ولی تكليف قانونی خود را انجام نمی‌دهد/ فساد ارکان حکومت را چون موریانه می‌خورد

به گزارش الف؛ احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان موضوع ماده‌قانون برنامه ششم توسعه 29 را ناقص دانست و تعیین سطح کردن برای دسترسی دستگاه‌های نظارتي و عموم به اطلاعات حقوق و مزایای مقامات و مسئولان را خلاف حکم صریح قانون‌گذار شمرد.

  • بیشتر بخوانید

آقای انصاری عدم اجرای قانون جرم است/مردم باید به میزان حقوق مسوولان دسترسی داشته باشند؛ اما برخی نمی‌خواهند/ روسای قوا هم باید حقوق خود را اعلام کنند

آیا ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه اجرایی شد؟

معاون رئیس جمهور: قوای سه‌گانه اطلاعات حقوق و مزایای خود را در سامانه ثبت حقوق و مزایا ثبت نکردند/ دسترسی اطلاعات به مردم نمی‌دهیم

احمد توکلی: تاسیس سامانه ثبت حقوق برای دولت مشقتی جز رسوایی مدیران فاسد ندارد

متن کامل این نامه شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای جمشید انصاری

معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی

سلام‌علیکم؛

در خصوص دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایا، موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه ابلاغی 18/02/1397 به امضای جنابعالی؛ نکاتی لازم به ذکر است:

همان‌گونه كه می‌دانید پس از افشاي پرداخت حقوق‌های نامشروع در برخي از دستگاه‌های اجرايي که نفرت و اعتراض عموم را برانگیخت، رهبری با صراحت از این آزمندی با الفاظ و عباراتی مانند «هجوم به ارزش‌ها»، «نامشروع»، «غیرمنصفانه»، «ظالمانه»، «گناه» و «خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی» یاد کرد. در اين فضا، مجلس شوراي اسلامي به‌موجب ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه دولت را به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات، رؤسا و مسئولان و ايجاد امکان دسترسی به اين سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم در سال اول برنامه مکلف كرده است.

متأسفانه دولت، باوجود ادعاي شفافيت و شعارهايي كه در اين راستا می‌دهد، برخلاف حكم صريح قانون‌گذار در سال اول برنامه اين تكليف قانوني را انجام نداد كه همين امر نيز موجب شد سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافيت و عدالت در اين خصوص موضع‌گیری نموده و انجام اين تكليف قانوني را كه در راستاي تحقق شعار ضرورت ايجاد شفافيت و تأمين حق شهروندان در دسترسي به اطلاعات بود مطالبه نمايد.

دولت پس از گذشت بیش از یک سال از لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه و سپري شدن مهلت انجام‌وظیفه (سال اول برنامه) و پس از مطالبات سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت و رسانه‌ها اقدام به ابلاغ متنی با عنوان «دستورالعمل سامانه ثبت حقوق و مزایا موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه» نموده است.

متن مذكور صرفاً به روند انجام تكليف دستگاه‌های اجرايي به ثبت حقوق و مزاياي مقامات روسا و مديران دستگاه‌های موضوع ماده (29) پرداخته است و در خصوص ساير تكاليف قانوني دولت سكوت دارد و مشخص نيست دولت در چه زماني مي‌خواهد به تكليف قانوني خود در اين خصوص عمل نمايد.

درحالی‌که حکم قانون صرفاً شامل مقامات، رؤسا و مدیران است. در بخشنامه ابلاغ دستورالعمل مذكور حكم قانون به كليه كاركنان دستگاه‌های اجرايي تسري پیداکرده كه برخلاف حكم قانون‌گذار و توسعه محدوده قانون بوده و مغاير ماده (29) قانون برنامه ششم است. سنگ بزرگ گرفتن، علامت نزدن است

در دستورالعمل مذكور برخلاف حكم ماده (29) برنامه ششم، نحوه دسترسي دستگاه‌های نظارتي و دسترسي عموم به اطلاعات مربوط به حقوق و مزاياي پرداختي به مقامات و روسا و مديران و سطوح آن‌ها را به طي دوره آزمايشي منوط كرده است درحالی‌که دولت به‌موجب ماده (29) مكلف بوده در سال اول برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و ايجاد امکان دسترسی به اين سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم اقدام می‌کرده است نه اينكه پس از گذشت مهلت قانوني دستورالعمل نحوه ورود اطلاعات به سامانه را ابلاغ نموده و نحوه دسترسي دستگاه‌های نظارتي و سطح آن را موكول به زمان موهوم پایان دوره آزمايشي نمايد.

در ماده (29) برنامه ششم، هیچ‌گونه حكمي براي تعيين سطح دسترسي دستگاه‌های نظارتي و عموم به اطلاعات مربوط به حقوق و مزاياي پرداختي به مقامات و روسا و مديران در سامانه ثبت حقوق و مزایا وجود ندارد و قانون‌گذار به‌صورت مطلق حكم به دسترسي دستگاه‌های نظارتي و عموم به سامانه ثبت حقوق و مزایا داده است درحالی‌که برخلاف حكم صريح قانون‌گذار در اين خصوص در دستورالعمل، اولاً سطح دسترسی قائل شده است ثانیاً تعيين سطح دسترسي به سامانه در صلاحيت هیئت‌وزیران دانسته شده است.

جناب آقای انصاری

به‌وضوح روشن است که آئین‌نامه‌ای که به نام دستورالعمل منتشر شده است برای اجرا نشدن قانون مناسب‌تر است تا اجرای آن. شفافیت مقدمه و پیش‌گیرنده از فساد است. فساد ارکان حکومت را چون موریانه می‌خورد. تا کی سقف بر سرمان فرود آید. شما شخص باتجربه‌ای هستید که در قوه مجریه و مقننه صاحب سابقه و تجربه‌اید، نه از وظیفه قانونی خود غفلت کنید و نه تغافل بفرمایید.

با احترام

احمد توکلی

رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت

22/5/97

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۳۴۴۰۱۲:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
نفرت مردم بیشتر از شفاف نبودن است حقوق نجومی که مشخصه چه کسی گرفته و چقدر گرفته
ناشناس۴۹۳۸۹۰۱۶:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۳
مغلطه نکن لطفا. حقوقهای نجومی، املاک نجومی، ژن های خوب! و آقا زاده ها، بلاتکیف بودن 800 میلیارد دلار درآمد و......
ناشناس۴۹۴۱۸۷۱۹:۳۲:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۳
کاملا درسته . اینها است که مردم را عصبانی کرده .
ناشناس۴۹۳۹۲۸۱۶:۳۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
جناب آقای توکلی اگر توانستید حق آبه های چند صد ساله کشاورزان بدبخت را که مصادره کرده و به...جاهای دیگر برده اند و مردم آن مناطق با آب غصبی امور روزمره را میگذرانند در حالی که سفره کشاورزان خالیست را برگردانید فساد حکومتی را هم میتوانید از بین ببرید .
ناشناس۴۹۴۳۹۰۲۲:۲۴:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
لطفا در راس همه دروغ گفتن را قرار دهید . اگر دولتمندان و کلا هر کس در حکومت دروغ نگوید تمام مسائل حال میشود .
ناشناس۴۹۳۴۷۲۱۲:۵۴:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۳
قساد یک طرف / تحریم ها اقتصاد رو نابود کرده
مهمان۴۹۳۴۹۲۱۳:۰۲:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
با سلام و احترام جناب آقای توکلی از رانت جذب نیروی شرکتی در پست های کارشناسی ، جذب بعنوان طرح عمرانی و سرمایه ای و طرح آماری و نقشه وغیره و غیره.... پست دادن به نیروهای بی تجربه و دارای روابط و خوشایند مدیر ؛ فاتحه مملکت را خوانده است مگر امام زمان عج ظهور نمایند و این فاسدین را سر جایشان بنشانند معلوم نیست اقدامات به نتیجه میرسد یا نه حسسسسسسسسسرت که کاری از دستم بر نمی آید. اینکه اطلاعات کلیه پرسنل در سامانه حقوق ودستمزد ثبت می گردد و تنها مدیران ثبت نمی شوند راه گریز بهتری برای دیده نشدن دریافتی مدیران است. هرچند خیالتان راحت مدیران چند برابر آنچه در سامانه ثبت می شود به طرق دیگر دریافتی دارند و حالشو می برند.
ناشناس۴۹۳۵۰۱۱۳:۰۶:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۳
شرکت ملی نفت ایران با اعمال تخفیف در قیمت رسمی فروش نفت خود به خریداران آسیایی در ماه سپتامبر، رکورد پایین‌ترین قیمت نفت در ۱۴ سال اخیر را نسبت به نرخ اول بازار خاورمیانه شکسته است.
ناشناس۴۹۳۵۹۸۱۴:۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۳
چون نفت تحریم شده باید قیمت رو ارزان کرد تا از ما بخرن بچه جان
ناشناس۴۹۳۸۸۴۱۶:۱۰:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۳
یعنی برای اینکه گیر گرگ نیفتیم باج به شغالها بدیم
ناشناس۴۹۳۵۰۵۱۳:۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
باید با فساد چه کار کرد؟ همه ادعای مبارزه با آن را دارند اما کار عملی انجام نمیشود. . نگرانم
ناشناس۴۹۳۶۲۳۱۴:۰۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۳
حقوق مقامات چون از مبادی مختلف دریافت می شود قابل احصا نیست. مثلا نمایندگان مجلس علاوه بر حقوق از مجلس به بهانه هایی به سفرهای خارجی دستگاه های اجرایی دعوت می شوند و در آنجا مقادیری ارز دریافت می کنند
یک تولید کننده۴۹۳۷۰۲۱۴:۳۱:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۳
جناب اقای دکتر توکلی . سلام . این مسئله حقوق دیگه خیلی عدد پیش پا افتاده ای هست . این حقوق ها نجومی هم که باشه از کل بیت المال برداشته میشه. شما بفرمایید با این ماده 5 ما به تفاوت نرخ ارز چه نظری دارید ؟ این رقم حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان می شود که دولت از جیب تولید کننده و واردکننده برداشت می شود که بیش هزار برابر کل درست و غلط حقوق نجومی می شود .
حميد۴۹۳۷۲۲۱۴:۳۷:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
با وجود اينكه به شدت منتقد تسري فساد در بخشهاي مختلف كشور هستم ولي تصور نمي كنم فساد، حتي اگر همه جانبه و فراگير شود، پايه و اركان حكومت را سست كند. عميق تر شدن و شدت يافتن فساد در جامعه ما تنها منجر به تقويت دو قطبي فقير و غني در جامعه و ضعيف تر شدن روز افزون و در نهايت محو طبقه متوسط خواهد شد. فساد در حقيقت براي جوامعي كه بر مبناي تجارت آزاد و فرصت هاي برابر رشد و شكوفايي براي همه افراد پايه گذاري شده اند به مثابه سم بوده و بي شك بنياد حكومت را سست مي كند. وگرنه تسري فساد در جامعه اي كه عمده فرصت هاي رشد در اختيار گروه محدودي قرار دارد اگر باعث تقويت رويكردهاي اقتدارگرايانه در آن نشود به هيچ وجه از اقتدار حاكميت در آن نمي كاهد.
ناشناس۴۹۳۷۲۳۱۴:۳۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
آقای دکتر توکلی عزیز سلام چرا دغدغه حقوق کم کارمندان را ندارید؟ حقوق کارمندان و کارگران را اضافه کنید ... چرا حقوق افراد در سازمانهای مختلف متفاوت است یک شغل مشخص در سازمانهای مختلف پولهای مختلف می گیرد حسابدار دانشگاه، حسابدار آموزش پرورش ، حسابدار شرکت نفت و حسابدار بهزیستی یک کار انجام می دهند اما حقوق بعضی خیلی زیاد و برخی خیلی کم است
ناشناس۴۹۳۷۷۰۱۵:۰۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
خدایا مرگ این ربا خواران را که در جنگ با شما هستند را برسان....خدایا این یقه سفید های جای مهر شیطان بر پیشانی داغ کرده را نابود کن.....
ناشناس۴۹۳۷۷۸۱۵:۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۳
حتما ریگی به کفش دارند که فیش ها رو در معرض دید ملت قرار نمیدهند
ناشناس۴۹۳۸۸۰۱۶:۰۶:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۳
هشدار توکلی: فساد ارکان حکومت را چون موریانه می‌خورد . . . . . . . . جناب توکلی حتما یادتان هست که امام در بیانیه اسفند 67 هشدار دادند که هرگز اجازه ندهید کشور بدست نااهلان بیفتد . بقول رحیم پورازغدی خیلی از کسانیکه در حوزه های علمیه قبل از انقلاب عکس امام را پاره میکردند امروز پست های کلیدی دارند . فساد موجود در ارکان نظام نتیجه نفوذ و رخنه دشمنان عقیدتی انقلاب و نظام در ارکان حکومت است .
ناشناس۴۹۴۱۹۷۱۹:۳۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۳
..حقا که انقلابی اصیل و شاگرد و مرید روح الله تویی .
ناشناس۴۹۴۲۰۵۱۹:۴۲:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۳
فراموش نشود که نااهلان مورد نظر امام انجمن حجتیه است . دشمنی آمریکا با ما اگر بخاطر اینست که ملت راه را بر آنها بست اما دشمنی حجتیه یک امر عجیب و غریب و اعتقادی است و خطرناکترین دشمنان انقلاب، دشمنان عقیدتی و خواج هستند.
ناشناس۴۹۳۹۸۴۱۶:۵۸:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
بررسي بفرماييد كه اين 20 ميليارد دلار به چه كساني اختصاص يافته است. متاسفانه با سياستهاي غلط دولت تر و خشك با هم مي سوزند. هم اكنون دولت جلوي ترخيص مواد اوليه كارخانه هاي توليدي و ماشين آلات خط توليد را كه توسط توليد كنندگان با ارز 4200 توماني وارد شده است را گرفته و ترخيص آنها را منوط به پرداخت مابه تفاوت نرخ ارز بانكي و آزاد كرده است. اين مسئله و افزايش دو برابري قيمت مواد اوليه از توان پرداخت بسياري از شركتهاي توليدي خارج است و آنها را به ورطه ورشكستگي و تعطيلي مي كشاند و باعث بيكاري هزاران كارگر مي شود. و افزايش قيمت ها فشار مضاعفي به قشر متوسط و ضعيف جامعه خواهد آورد و فاجعه عظيم اقتصادي و اجتماعي به بار خواهد آور. هم اكنون اين مسئله باعث افزايش چندين برابري قيمتها شده است.
ناشناس۴۹۳۹۹۹۱۷:۱۲:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۳
اقای توکلی با سلام من کاری ندارم ای مشکلات الان و گرانی دلار و..مربوط به داخله یا خارج ولی سوالم از شما اینه این مسائل و مشکلات بالاخره کی حل میشه؟ ایا ادامه پیدا میکنه یا حل خواهد شد؟ من 40 سال دارم و زندگی سختی دارم تمام زندگی ما در بحران اقتصادی دولتهای مختلف سپری شده است
ناشناس۴۹۴۰۱۱۱۷:۲۷:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۳
دولت واقعا دوست دارد با فساد مبارزه کند؟؟؟ ××!!! روحانی صد بار از شفافیت سخن گفت ولی یک سال است ساده ترین قانون را اجرا نمی کند..... بازهم حرف میزند و باز هم ...می دهند و باز هم می خندد
ناشناس۴۹۴۰۳۸۱۷:۵۲:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۳
جناب آقاي توكلي بررسي كنيد مشكل از كجاست چرا سيستم ما مفسد پرور شده. قرار نيست دست روي دست بگذاريم فساد توليد كنيم بعد بياييم مفسدان را مجازات كنيم. البته و صد البته بايد مفسدان مجازات شوند. ولي بايد سيستم و قانون و نظام قانوني و اداري را هم اصلاح كنيم تا اجازه فساد داده نشود
جلال۴۹۴۲۹۰۲۱:۰۵:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
اقای توکلی لطفا شما که صدات به جای میرسد کاری کن ... ما مردم عادی ول معطلیم
ناشناس۴۹۴۳۵۷۲۱:۵۲:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۳
... هرگز با این شیوه ها فساد از بین نخواهد رفت بلکه روز به روز عمیق تر هم خواهد شد کما اینکه تا به حال اینگونه بوده است . اگر واقعا نابودی فساد را می خواهید باید در قوانین تبعیض آمیز تجدید نظر کنید و ایران را برای همه ایرانیان بخواهید نه اینکه برخی احساس کنند حق بیشتری از باقی مردم دارند .
ناشناس۴۹۴۶۰۰۰۱:۵۴:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
برخی احساس میکنند حق بیشتری از باقی مردم دارند....
ناشناس۴۹۴۷۶۲۰۸:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اقای توکلی به نظرم اگه یه سیستمی درست کنید که این نامه ی دیده بان شفافیتتون به امضای الکترونیک مردم هم برسه البته بدون امکان سواستفاده مسولیت تاثیرش بیشتره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین