آیا جامعه معنوی تر شده است؟

محسن مهدیان،   3970620065 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا جامعه معنوی تر شده است؟

یکی از کلیدواژه های پربسامد رهبری انقلاب اینست که معنویت در جامعه ما هر روز بیشتر می شود. در این میان شبهه‌ای مطرح است که با کدام برآورد؟

در پاسخ به این سوال چند نکته حائز اهمیت است.

یکم. خطای مشاهده
یکی از اشکالات اصلی در ارزیابی سطح معنویت در جامعه، توقف در مظاهر فساد است. فساد فی ذاته بروزش بیشتر است، اما عمق ندارد. این گزاره هم به تجربه ثابت شده است و هم در معارف ما تاکید خاص دارد. تعبیر قرآن از باطل، کف روی آب است (رعد آیه 17) کف اولا طفیلی آب است و بعد هم ظهورش بیشتر است؛ اما کف است و ماندگار نیست.

قدرت رسانه جدید در یک جمله، همین است که باطل را با درشت نمایی گمراه کننده ای جلوی چشم میآورد. اما این حقیقت جامعه ما نیست.

برای تماشای حق نیاز به چشم مسلح داریم. چشمی که تربیت یافته است. چشمی که قدرت تماشای زیبایی اهل حق را داراست.

اما حقیقت جامعه را چطور ببینیم؟

دوم. دیدن خوبی ها
یکی از اشکالات ما اینست که خوبی های جامعه و بروز و ظهور معنوی جامعه را توجه نمی کنیم. زیبایی های جامعه را باید در بزنگاه ها ملاحظه کرد. یکی از نمایش های معنوی جامعه همین ایام محرم است. همین مناسک است.

عبادات امروز جامعه ما، یک تفاوت بسیار کلیدی با گذشته کرده است و آنهم فراتر رفتن از عبادت فردی به عبادات جمعی است. جمع همواره به خدا نزدیک ترست. از عزاداری ها گرفته تا اعتکاف ها تا گروه های جهادی تا .... کار خیر.

یکی دیگر از ظهورات معنوی جامعه، کار خیرست. کار خیر را دست کم نگیریم. کار خیر امروز، نسبت به گذشته هزاران برابر رشد یافته تر و مترقی تر است. کار خیر در گذشته تنها در اختیار بزرگان بازار بود.

امروز کار خیر، کاملا مردمی و همگانی و عمومی شده است. از همه طیفی نیز در آن حضور دارند. کار خیر یک پیام بسیار جدی دارد و آنهم عبور از انانیت و منیت است. خیرخواهی یعنی از خودگذشتن. از خود گذشتن قدم اول در سلوک و معنویت است. به تعبیر عرفا اولین گام بعد از یقظه از خود گذشتن است.

از خود گذشتن یک روز در خیرخواهی برای محیط زیست و کمک به حیوانات است. رشد یافته ترش می شود خیرخواهی برای مردم مستضعف و پابرهنه‌ها. و همینطور سطوح تعالی اش تا آنجا می رسد که در شهر به ظاهر پلیدی ها، جوانانی یافت می شوند که جان به کف می گیرند و برای دفاع از حریم اهل بیت و امنیت مردم از خود و خانواده شان گذر می کنند.

تلاش کنیم درست ببینم.

ممکن است بگوئید این حرف‌ها قبول، ولی اینها برای بخشی از جامعه است. اکثریت جامعه درگیر معصیت اند. نمونه اش رونق بی حجابی.

پاسخ به این سوال بسیار مهم وکلیدی است.

سوم. تقوا در حرکت است
یک اشتباه اساسی بین من و شما اینست که تصور می کنیم ارزیابی تقوا نقطه ایست. یعنی چی؟ یعنی تقوای آدم ها را اولا در ظاهرشان و بعد هم بصورت نقطه به نقطه مقایسه می کنیم، در حالیکه تقوا را باید در حرکت سنجید. چه حرکتی؟

میزان ورود انسان به دنیا. کمال تقوا به میزانی است که به دنیا ورود می کنیم و در مقابل معصیت و انحراف مقاومت می کنیم. دنیای امروز، دنیای هجمه های بی امان شیطانی است. ایستادگی در این دنیا به مراتب سخت تر از گذشته است و صدالبته که مقاومت در برابر گناه، دهها برابر انسان را معنوی تر و روحانی تر می سازد. نیامدن به دنیا و گوشه گزینی، بی قدر و بها است. مرد آنست که پای به میدان بنهد...

معنویت جامعه امروز را در حرکت و مقاومتش ببینید. اینطور تحلیل کنیم خواهی دید که از هر منظر نسبت به گذشته جلوتریم و متعالی تر.


منبع: فارس

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۲۸۲۵۱۰:۰۶:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
بله ،جامعه معنوی تر شده ، اما اندک فساد هم به مدد شبکه های اجتماعی ، بازنشر بسیار دارد ..
ناشناس۵۴۲۹۵۴۱۱:۱۳:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چیزی که من میبینم فساد زیادتر شده اختلاس زیادتر شده و کلا معیارهای اخلاقی و...همه از بین رفته و نظر شما تعجب ما را باعث گردید شما مطمئنی که در ایران هستی؟
ناشناس۵۴۳۶۵۴۱۵:۱۴:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
همه مثل شما نیستند افراد سالم خصوصا" در قشر جوان زیاد هست .
ناشناس۵۴۴۴۵۶۰۰:۴۰:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۱
کافر همه را به کیش خود پندارد
ناشناس۵۴۳۶۳۷۱۵:۰۳:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
شما در ایران زندگی میکنید؟!
ناشناس۵۴۴۰۶۳۱۹:۱۲:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
در حقیقت میتوان گفت جامعه ریاکار تر شده است ، با سیستم غلطی که در این ۴۰ سال عمل شده براحتی میتوان فهمید جامعه ریاکار شده است .
ناشناس۵۴۴۵۹۲۰۷:۳۲:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۱
در دنیای رسانه یک جمله معروف است "خبر خوب، خبر بد است" یعنی اگر شما یک خبر نشر دهید درباره اینکه سیل کل روستا را بلعید به شدت در جامعه می پیچد اما اگر همین مورد را برعکس کنید درباره ساخته شدن یک سد که کارش همان جلوگیری از بروز سیل و تخریب روستاست مردم به این خبر اهمیتی نمی دهند در حالیکه اگر ساخته نمی شد همان خبر بد اول به وقوع می پیوست. دلیل موفقیت امثال بی بی سی هم همین است خبر بدشان زیاد است و متاسفانه خبر بد به چشم میاید.
ناشناس۵۴۲۸۳۵۱۰:۱۲:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
والله ما که در دانشگاه و محیط کارو باشگاه ورزشی در محله ای زیر متوسط با جوانان ارتباط داریم، اعتقادات مذهبی خیلی هاشون به صفر رسیده.
ناشناس۵۴۵۲۲۸۱۴:۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۱
چرا ؟ شما در مقابلش چیکار کردی ؟ بی تفاوت بودی؟ سرعتش را کمتر کردی یا بیشتر؟
ناشناس۵۴۲۸۴۱۱۰:۱۵:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چیزی که اطمینان دارم شیوع ریاکاری است افراد زیادی را می بینم که زندگی دوگانه دارند در محیط کار یک شکل و در زندگی خصوصی کاملا متفاوت
ناشناس۵۴۲۹۵۹۱۱:۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
همین مجری های تلویزیون رو نگاه من میره اروپا فلان کار میکنه برا ما ژست دیگه ای میگیره! وضع به مراتب بدتر شده
محمد مهدی۵۴۲۸۵۴۱۰:۲۳:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
ریا بیداد میکنه
ناشناس۵۴۲۸۸۲۱۰:۳۵:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
جالب بود
ناشناس۵۴۳۵۹۰۱۴:۴۷:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
بیشتر غم انگیز بود تا جالب!!
ناشناس۵۴۲۸۸۳۱۰:۳۵:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
جامعه ما معنوی تر شده است؟ این سوال بیشتر شبیه یک شوخی است.
ناشناس۵۴۲۹۶۷۱۱:۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
کلا دوستان دنبال توجیه و وارونه جلوه دادن واقعیات جامعه هستند شکم گرسنه معنویت سرش نمیشه
ناشناس۵۴۲۸۹۸۱۰:۴۲:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اصلا تیتر بی مسمایی بود . بیشتر شدن معنویت . خیلی خنده دار است . در میان صدمات وارده به این سر زمین انان و معنویت بزرگترین ضربه ها را خورده است .
ناشناس۵۴۲۹۳۳۱۱:۰۰:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
بدون ارائه آمار نمی توانیم اظهار نظر کنیم و وضعیت امسال را با سالهای گذشته مقایسه کنیم. بهتر است با ارائه آماری مانند تعداد زندانیان، آمار جرائم، آمار پرونده‌های قضایی، آمار میزان کمکهای مردمی و غیره به صورت مستند اظهار نظر نماییم.
بهنام۵۴۲۹۳۸۱۱:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
تو این مملکت از وقتی که آفتاب میزنه تا وقتی که آفتاب غروب کنه هر جنایتی میکنیم و بعد شبم میریم حسینه و مسجد و میزنیم تو سر و کلمون .
ناشناس۵۴۴۴۰۸۰۰:۰۶:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۱
یادم میاد وقتی بچه بودم یکی از تکه کلام های روحانیون که بیشتر حالت تمسخر هم بود این بود که مسیحیان شنبه تا جمعه همه کاری میکنند و یکشنبه میرن کلیسا و دعا میکنند اما حالا که سنی از من گذشته میبینم که نه تنها در غرب بسیاری از مردم در طول هفته هم زندگی سالمی دارند و اصلا ریا نمیکنند بلکه اتفاقا این ما هستیم که دقیقا مثل حرف شما صبح تا شب همه نوع گناهی میکنیم و بعد هم فکر میکنیم با یک دعا در ایام خاص همه چیز پاک میشه!
ناشناس۵۴۲۹۵۷۱۱:۱۳:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
فکر کنم مردم را دست انداختید با این حرف ها
ناشناس۵۴۲۹۹۷۱۱:۲۵:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
مثلا یکی از نمونه های معنوی تر شدن اینه که تریلی چپ میکنه، ملت میریزن بار تریلی رو غارت میکنن
ناشناس۵۴۴۸۸۱۱۱:۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۱
اشتباه می کنید اینی که گفتید مال قدیم ندیما بود . الان تریلی چپ نکرده میریزن بارشو خالی میکنن .
ناشناس۵۴۳۰۶۵۱۱:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
همین مراسم محرم من یادمه بچه که بودیم برای شرکت در مراسم حتما باید لباس مشکی ساده می پوشیدیم و در آن ایام سر وقت نماز می خواندیم حتی مادر بزرگ من تمیز کردن خانه و آرایش برای زنان و حتی دوخت و دوز کردن و درس خواندن را در عاشورا و تاسوعا حرام می دانست و همه بایستی یا در عزاداری شرکت می کردند یا در پخت و توزیع نذری و .... و جالت اینکه همه از جان و دل مشارکت می کردند ولی الان دختر ها و پسر ها با آن شکل و شمایل که ...... یک عده ماشین سوار دور شهر دنبال نذری و حتی تاسیس وب سایت نذری یاب ! حتی در حسینیه های محلی تا پاسی از شب صدای خنده و شوخی و افراد و بوی کباب و جگر گوسفندان قربانی تا پاسی از شب به گوش و مشام می رسه باور نمی کنید تحقیق کنید
ناشناس۵۴۳۴۵۸۱۴:۰۰:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اون قدیمها ، چند تا خانوم همکلاسی بودن که زرتشتی و مسیحی بودن . وقتی محرم و یا شبهای قتل ماه رمضون میشد ، احترام میذاشتن و آرایش نمیکردن و خیلی ساده و پوشیده لباس میپوشیدن . یادم میاد خانوم همسایه ای داشتیم که زیاد هم مذهبی نبود اما محرم که میشد میرفت غذای نذری میگرفت ، میگفت این رو میذارم توی فریزر ، تا سال دیگه ، هر روز چند تا دونه برنج این غذا رو میریزم توی غذای خودمون ، به نیت شفا و برکت ! چجوری بود که قدیمها حتی افرادی که ظاهرا زیاد مذهبی نبودن باز هم به اعتقادات احترام میذاشتن و ته دلشون راز و نیازی داشتن اما امروز ...
آریابان۵۴۳۹۸۳۱۸:۲۶:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
این نگرشی کامل درست و عینی و منطقیست : در اون زمانها، در آخرین شب دهه عاشورا واقعا همه ما ها از بزرگ تا کوچک پدیده "شام غریبان" را با رگ و پوست خودمون کاملا درک میکردیم و همذات-پنداری داشتیم با کاروان اسیران. (بعد از حداقل 10 روز و 9 شب پر از تلاش و نور و چراغ و سرو صدا حالا دیگه هیچ نشانی از هیچکدوم اونها نبود و یک مرتبه همه چیز پایان یافته بود ، دیگه هیچ نذری در کار نبود ، کل محله و شهر تاریک و ساکت شده بود و ....). ولی این سال های اخیر، شام غریبان هم مطلقا فرقی با 9 شب قبل نداره و همون سر و صدا و همون نذری و همون روشنایی و همون جمعیت البته از نوع ویژه !!!!!! رو ما شاهد بوده ایم.
ناشناس۵۴۳۰۷۰۱۱:۵۰:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
به جای این همه فلسفه بافیدن به ده تا سازمان متخصص سنجش ماموریت پروژه بدهید با روشهای تخصصی آماری این را دقیقا بسنجند.
علی کریمی۵۴۳۰۹۳۱۱:۵۷:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
جناب آقای محسن مهدیان این حرف شما که تقوای یک فرد را نباید از ظاهرش مورد قضاوت قرار داد کاملا درست است ولی در جامعه امروز ما تمامی نهادهای مسئول توسعه معنویت بر روی ظواهر اشخاص متمرکز شده اند که این خود مشکل مهمتری را به وجود آورده است و آن ریا و ریا کاری است. من هرگز عکس خاوری چفیه بر گردن در یک راهپیمایی را فراموش نمی کنم. آیا شما جایی را سراغ دارید که در آنجا ملاک تقوای ظاهر نباشد؟ من سراغ ندارم.
ناشناس۵۴۳۱۲۲۱۲:۰۸:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
فکر کنم گرانی بیشتر شده تا معنویت
ناشناس۵۴۳۱۵۴۱۲:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
فقر از هردری وارد شد ایمان هم از در دیگر میرود
ناشناس۵۴۳۲۴۸۱۲:۵۷:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
آقای مهدیان بالاغیرتا راستش را بگو معنویت خود شما در این سال ها بیش تر شده یا کم تر؟
رضا۵۴۳۳۴۴۱۳:۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
سلام قبول دارم که مثلا در یک خانه زیبا اگر ترک کوچکی در دیوار باشد بیشتر به چشم میاد ولی در جامعه باید به سوالات زیر پاسخ داد تا قضاوت نمود:1-آیا گروهها و سازمانها و نهادهای خیریه مردمی زیاد شده و تعداد فقرا کم شده2-آیا فروش کلیه و دیگر اعضای بدن برای تامین زندگی کاهش یافته 3-آیا تن فروشی برای گذران زندگی کم شده4-آیا اختلاس و دزدی و رشوه کم شده 4-آیا قوه قضائییه با مجرمین دانه درشت برخورد بیشتر میکند و......پاسخ به اینگونه سوالات و آمارهای موجود تعداد زندانیان و کشته شدگان و جعل و کلاهبرداری و.... میتواند مارا به جواب درست تر برساند
ناشناس۵۴۳۳۵۸۱۳:۲۶:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
شورای شهر بابل نمونه ی خوبی برای قضاوت کردن است.
ناشناس۵۴۳۴۰۹۱۳:۴۳:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اختلاس و گرانی و ریا زیاد شده
ناشناس۵۴۳۴۱۲۱۳:۴۴:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
من که دیگه فقط خدا رو قبول دارم . خواهشا این یکی رو از ما نگیرید
ناشناس۵۴۳۴۳۳۱۳:۵۲:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
بله معنویت زیاد شده ولی سه پیش بر ف سنگین شمال را فرا گرفته بود اب و برق و گاز قطع شده بود نون لواش بسته ای ۲۰ هزار تومان شمع دونه ای ۲ هزار تومن شد . پارسال هم که برف سنگین تهران امده بود از فرودگاه امام تا تهران یک میلیون تومن کرایه می گرفتن . کرمانشاه زلزله اومده بود در بین ۱۵ هزار خانوار ۶۰ هزار چادر تقسیم شده بود باز به یک عده چادر نرسیده بود . در بم زلزله امده بود ۲۰ هزار نفر کشته شده بودند جمعیت شهر ثابت بود البته که معنویت زیاد شده اما در ظاهر
rassharif۵۴۳۴۵۱۱۳:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اختلاس ها و فساد ها را رها کنید. شاخص های دیگر را در نظر بگیرید. وضعیت خانواده ها؟ هم بستگی بیشتر شده یا کم تر؟ جوانان را در نظر بگیرید؛ ارزش ها در بین جوانان چه تغییر کرده؟ در مشاغل؛ رابطه بین هم کاران در جهت هم افزائی و اهداف جمعی ست یا فردی؟ و ... اصلا چرا کلی گوئی کنیم ( شما و من )! بیائیم تعدادی شاخص در نظر بگیریم و شاخص ها را نمره بدهیم. بعد یک نمره نهائی استخراج کنیم و به طور نسبتا دقیق معین کنیم جامعه معنوی تر شده یا مادی تر!
ناشناس۵۴۳۴۵۳۱۳:۵۹:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
وقتی بعضی از افراد روی پیشونیشون جای سه تا مُهر نمازه نمیدونم اینو به حساب معنویت بزارم یا تظاهر به معنویت
ناشناس۵۴۳۵۸۰۱۴:۴۳:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
مجالس عزاداری برای برخی ها مراسم خودنمایی ست.حتی شنیدم پسرانی هستن ک قبل از رفتن ب مزاسم عزاداری خیابانی به آرایشگاه میروند!
ناشناس۵۴۴۳۹۵۲۳:۵۷:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
متاسفانه
ناشناس۵۴۴۳۰۲۲۲:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
آقای مهدیان واقعا که!!!!!!
ناشناس۵۴۴۳۵۸۲۳:۲۶:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اگه معنویت زیاد شده دلیل این همه مشکل اجتماعی چیه یعنی راه حل مشکلات دین نیست؟
ناشناس۵۴۴۴۱۳۰۰:۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۱
قبح خیلی از گناهان ریخته و ارزش اعمال معنوی در منظر عامه تنزل کرده
ناشناس۵۴۴۶۳۸۰۸:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۱
شما گرفتی همه رو!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  5. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

  6. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

  7. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  8. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  9. ماجرای خرابکاری اسرائیل در اصفهان چه بود؟/ توضیح «خرازی» درباره ظرفیت تولید بمب اتم توسط ایران

  10. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  11. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

  12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

  13. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

  14. افشاگری رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی علیه «احمد علیرضابیگی»

  15. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  16. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  17. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

  18. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

  19. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

  20. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  21. تنوری که هنوز سرد است...

  22. ایثارگران را بدنام نکنید !

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. چرا این همه بد اخلاقی؟

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. تنوری که هنوز سرد است...

  10. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  11. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  12. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  13. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  14. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  15. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  16. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  17. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  18. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  19. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  20. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  21. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  22. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  23. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  24. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

  25. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

آخرین عناوین