متحد دولت؛ منتقد دولت شد! «تَکرار اشتباه»

گروه سیاسی الف،   3970515038 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پنج ماهی بیشتر از آغاز به کار دولت دوازدهم نگذشته بود که توپخانه چپ‌ها و اِلیت‌های هنری و غیر هنری وابسته به آن علیه پاستورنشینان روشن شده است؛ اصلاح‌طلبان حالا دیگر سیاست «نقد در خلوت» را به «حمله در جلوت» معاوضه کردند، اصلاحات که همواره خود را هواخواه دولت نشان می‌دادند امروز پشیمانند تا جایی که رییس دولت اصلاحات هم به‌دلیل «تکرار»هایش از مردم عذرخواهی کرد.

صبح نو نوشت: همه‌چیز از لایحه بودجه سال‌97 آغاز شد که ساعاتی پس از ارائه آن به مجلس، با موجی از انتقادات به‌ویژه از سوی هنرمندان در فضای مجازی مواجه شد. ایجاد هشتگ‌هایی با عناوین «#پشیمانیم» و «#کاش_به عقب_برگردیم» دیگر واکنش گسترده مردم به بودجه سال 97‌در فضای مجازی بود.

به‌جز حمله هنرمندان به روحانی اما سیاستمداران سرد و گرم چشیده روزگار هم نسبت به سیاست‌ورزی حسن روحانی انتقادات تندی را مطرح کردند، انتقاداتی که آقای عبدالله ناصری از تحلیلگران اصلاح‌طلب آن را «عبور از روحانی» تعبیر کرد، البته بی‌توجهی روحانی به اعضای فراکسیون امید هم خود مزیدی بر علت شد تا اینکه طلسم یکساله دیدار فراکسیون امیدی‌ها با حسن روحانی در دوم مردادماه شکست. امیدی‌ها که مهمان دفتر رییس‌جمهوری در پاستور شدند، با نقدهای بی‌پرده و صریح روحانی را نشانه گرفتند.

عدم‌ارتباط دولت با بدنه فراکسیون امید، بی‌توجهی رییس‌جمهوری در رأس دولت به برخی وعده‌های انتخاباتی‌اش، عدم ‌به‌کارگیری نخبگان در دولت، عدم‌ ارتباط شفاف و بی‌واسطه دولت با مردم، برخی انتصابات نادرست در استان‌ها، ضعف عملکرد برخی وزرا و مدیران ارشد اجرایی، بروز نارضایتی‌های مردم در حوزه سیاست داخلی و آموزشی، عدم‌خروجی مناسب طرح دولت در اختصاص 5/1میلیارد برای اشتغالزایی و... از جمله مهم‌ترین گلایه‌های مطرح شده از سوی نمایندگان به روحانی بود.

البته نشست فراکسیون امیدی‌ها با حسن روحانی شامل جمع کوچکی از نمایندگان می‌شد؛ خانم‌ها‌ و آقایان محمدرضا عارف، علی مطهری، محمدرضا تابش، محمد علی وکیلی، فاطمه سعیدی، علی نجفی خوشرودی، احمد مازنی، علیرضا رحیمی، الیاس حضرتی، بهرام پارسایی، عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگان حاضر در این نشست بودند.

به گفته وکیلی، بحث‌ ترمیم کابینه از دیگر نکاتی بود که در نشست مورد بررسی قرار گرفت، البته تنها چندروز بعد از این نشست امیدی‌ها شاهد عدم تغییرات در تیم اقتصادی دولت بودند و با انتشار نامه‌ای با او اتمام‌حجت کردند.

نکته عجیب‌تر اما ابراز پشیمانی رییس اصلاحات بود، آقای سیدمحمد خاتمی که خود کمپین «پشیمان» را دسیسه‌ای علیه روحانی دانسته و گفته بود که «ما نه تنها از حمایت و رأی به آقای روحانی پشیمان نیستیم که همچنان قاطعانه از ایشان حمایت می‌کنیم و ایشان را موفق می‌دانیم و این موج تخریبی به وجود آمده را هدفمند و دسیسه‌ای برنامه‌ریزی شده برای مأیوس کردن مردم می‌دانیم.» خود روز گذشته با نمایندگان ادوار دیدار و با تشریح مشکلات موجود در کشور، به‌عنوان یک شهروند دوستدار ایران و اسلام به‌دلیل نقص‌ها و کمبودها، با همه وجود از مردم عذرخواهی و 15راهکار برای برون رفت از وضعیت کنونی ارائه کرد.

رییس دولت اصلاحات، به‌خاطر تَکرارش از مردم عذرخواهی کرده و گفته از «انفعال دولت متعجبم» و از رهبر انقلاب درخواست کرده که «با فرمان و دستورات خود مسائل و مشکلاتی که امروز کشور را دچار چالش کرده حل کنند.»

او گفته است: «ضعف‌ها و بی‌برنامگی‌ها و حتی عدم اجرای برنامه‌های مصوب را نمی‌توان به گردن رقبا انداخت، این چاره کار نیست. باید مسائل حل شود. کنترل سریع نوسانات ارزی، کارآفرینی، بازگرداندن امنیت و سودآوری تولید، مبارزه با رکود و رسیدگی جدی به وضعیت معیشت طبقات محروم باید اولویت دولت باشد. چه کسی یا چه‌چیزی مانع ‌ترمیم کابینه و روی کارآمدن یک کابینه کارآمد قوی، توانمند، متخصص و دلسوز است؟ حتماً نقص‌هایی وجود داشته که امروز با این وضعیت مواجهیم. مانع ‌ترمیم دولت برای عملکرد قوی‌تر، منسجم‌تر و کار‌آمدتر و با برنامه‌تر برای حل مشکلات مردم چیست؟ وعده‌هایی داده شده، اما عملی نشده که یا در نتیجه عدم اهتمام به آن بوده که مسوولان موظف‌اند به مردم بگویند، یا بخشی از آن با موانع بیرونی مواجه بوده که مردم حق دارند این را هم به شکل شفاف بشنوند؛ نگاه داشتن مردم میان هوا و زمین کار اشتباهی است. دولت همچنین می‌تواند قدم‌هایی برای برداشتن موانع و تنظیم رابطه با رأس نظام بردارد.»

جالب آنکه در اوج مشکلات اقتصادی و دلار 10‌هزار تومانی و سکه 5/3 میلیونی، خاتمی 15‌راهکار برای حل مشکلات ارائه داده ولی حتی یکی از آن 15‌راهکار هم اقتصادی نیست! بی‌ربط بودن راهکارهای پانزده‌گانه خاتمی به مسائل فعلی کشور گویای این‌است که او همچنان ترجیح می‌دهد به‌عنوان طلبکار حاضر شود تا مجبور نباشد بابت خیانت‌ها و تَکرار کردن‌هایش پاسخگو باشد!

شاید لازم به یادآوری است که آقای خاتمی خود با ارسال ویدئویی «تَکرار» کرد و خواستار رأی به روحانی شد، اما او هیچ زمان فکر نمی‌کردند به جایی برسند که فریادهای یک سال پیش رقیب خود را این چنین تَکرار کنند؛ ضعف‌ها و بی‌برنامگی‌ها و حتی عدم اجرای برنامه‌های مصوب را نمی‌توان به گردن رقبا انداخت، این چاره کار نیست باید مسائل حل شود.

حال به نظر می‌رسد که تنها در یک سال، نتیجه «تکرار»‌های بدون تفکر و حاصل از ذوق‌زدگی‌های سیاسی، اقتصاد کشور را تا جایی برده است که حتی رییس دولت اصلاحات خود نیز ابراز پشیمانی می‌کند.

حال رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب تلاش می‌کنند عذرخواهی او برجسته شود،اما قسمت مهم آن سخنرانی آنجاست که می‌گوید: «ما از انتخاب خود #پشیمان نیستیم!» عذرخواهی‌ای که به‌خاطر تَکرار بوده‌، اما با رنگ و لعاب سیاسی تلاش شده تا خیلی به چشم نیاید، حال آنکه گرای غلط دادن به مردم گناهش بیش از یک عذرخواهی ساده است؛ در این میان جماعتی همچنان تبعیت از حرف و راهکار امثال خاتمی رو تَکرار می‌کنند. البته رییس دولت اصلاحات باید بداند آبی که رفته دیگر به جوی باز نخواهد گشت و عذرخواهی نمی‌تواند درمانی بر دردهای امروز و اقتصاد بیمار کشور باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۸۰۷۹۰۹:۲۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۵
آقای خاتمی! راهکار کنترل تورم، کنترل نقدینگی است نه دامن زدن به دعواهای سیاسی. جنابعالی بهتر از هر کس می دانید که به بهانه اینکه مسکن مهر و پروژه های عمرانی تورم زا هستد، کل مملکت را تعطیل کردند. حالا مشخص شده نه تنها نقدینگی کنترل نشده که 4 برابر شده. جنابعالی ابتدا به عنوان یک شهروند عذرخواهی کردی بعد همه چیز را دوباره انداختی تقصیر دیگران! این دو گانگی است و خوب نیست. اینکه آقای جهانگیری خرید و فروش ارز را غیرقانونی اعلام می کند چه ربطی به مخالفان برجام دارد؟ اینکه دولت 7 میلیون سکه که الان 4 میلیون هست را به قیمت 1.5 میلیون به یک تعداد خاص فروخته چه ربطی به سپاه دارد؟ اینکه با شعار مسکن اجتماعی، مسکن مهر را تعطیل کردند و حتی یک خانه هم تحت عنوان مسکن اجتماعی تحویل مردم نشده چه ربطی به ترامپ دارد؟ چرا توی این مملکت همه هر چیز بی ربطی را به دیگران نسبت می دهند و مسئولیت قبول نمی کنند؟
dayani۴۷۸۰۸۶۰۹:۲۹:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
همه اینها به این معنی نیست که اگر اقای رئیسی رئیس جمهور می شد، اوضاع بدتر از این نمی شد. این گفته را بخاطر داشته باشید که انتخابات به معنی انتخاب کسی یا کسانی است که خطرکمتری برای مردم درست می کنند.
ناشناس۴۷۸۰۸۷۰۹:۲۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
جناب « تکرار» ۱۵ راهکار برای حل مشکلات داده که هیچکدام اقتصادی نیست !!! این راهکارهای سیاسی ، بیش از ان که برای حل مشکلات باشد ، برای خروج طیف خودشان از انزوا است... عفو عمومی !! رفع حصر !!
ناشناس۴۷۸۰۹۰۰۹:۳۱:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
متاسفانه اینها 40سال است با عوض کردن چهره ظاهری خود دولت ها را در اختیار دارند(میرحسین،رفسنجانی،خاتمی و حالاهم روحانی) و بازهم میخواهند با عوض کردن نوع حرف زدن برای دوره های بعد جای پای خود را حفظ کنند
ایرانی۴۷۸۳۳۲۱۱:۳۰:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اگر آقای رئیسی بعنوان رئیس جمهور انتخاب میشد دراین شرایط چه راهکار شدنی و خردمندانه برای برون رفت از مشکلات داشتید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

    5. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

    6. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

    7. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

    8. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

    9. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

    10. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

    11. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

    12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

    13. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

    14. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

    15. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

    16. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

    17. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

    18. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

    پربحث‌های هفته

    1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

    2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

    5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

    6. چرا این همه بد اخلاقی؟

    7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

    8. درباره توبه تتلو

    9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

    10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

    12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

    14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

    15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

    16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

    17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

    19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

    20. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    21. تنوری که هنوز سرد است...

    22. ایثارگران را بدنام نکنید !

    23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

    24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

    25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

      2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

      3. چرا این همه بد اخلاقی؟

      4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

      5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

      6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

      7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

      8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

      9. تنوری که هنوز سرد است...

      10. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

      11. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

      12. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

      13. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

      14. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

      15. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

      16. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

      17. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

      18. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

      19. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

      20. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

      21. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

      22. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

      23. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

      24. رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند

      25. تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب پابرجاست

      آخرین عناوین