مروری بر اخبار مهم روز؛ تحریف تاریخی مطهری/ گزینه‌های سخنگویی دولت/ پشت پرده لغو گفت و گوی روحانی با مردم/ فسادستیزی به سبک وزارت صنعت/ لبخند «ژوکوند»گونه عضو کابینه از نظر روزنامه اصلاح طلب

گروه سیاسی الف،   3970510189 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تحریف تاریخی مطهری/ گزینه‌های سخنگویی دولت/ پشت پرده لغو گفت و گوی روحانی با مردم/ فسادستیزی به سبک وزارت صنعت/ لبخند «ژوکوند»گونه عضو کابینه از نظر روزنامه اصلاح طلب

 سؤال مجلس از رئیس‌جمهور

در جلسه علنی امروز،مجلس شورای اسلامی سوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۲ نفر از نمایندگان از رئیس جمهور سوالی داشتند که در کمیسیون اقتصاد بررسی شد بعد از بررسی ۸۰ نماینده بر تقاضای خود باقی ماندند بنابراین مستند به اصل ۸۸ قانون اساسی این سوال اعلام وصول می شود.

سؤال اقتصادی نمایندگان از رئیس‌جمهور اعلام وصول شد

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص سوال از رئیس جمهور اظهار داشت: سوال از رئیس جمهور ابتدا در سال گذشته مطرح شد و نمایندگان رئیس جمهور به کمیسیون مربوطه رفتند و پاسخ دادند...به دنبال از حد نصاب افتادن سوال چهارم از رئیس جمهور متاسفانه سوال کنندگان محترم رفتند و تعدادی سوال دیگر جمع کردند و با تعدادی از نمایندگان با عده ای دیگر که قانع شده بودند صحبت کردند تا از انصرافشان، انصراف دهند... سوال و تحقیق و تفحص حق مجلس است اما باید از آن قانونی استفاده کرد، آنچه امروز اتفاق افتاده کاملا خلاف اصول مسلم حقوقی، قانون اساسی و خلاف آیین نامه داخلی مجلس است.

لاریجانی: رئیس جمهور موظف است ظرف یک ماه در مجلس حضور یابد

اما بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: اسامی نمایندگان متقاضی سؤال از رئیس‌جمهور و امضاهای آنها بررسی و بازشماری شده است... اگر تا قبل از اعلام وصول سؤال در صحن مجلس، هر اتفاقی اعم از انصراف یا عدم انصراف می‌افتاد، حرف آقای امیری درست بود و شاید سؤال از اعتبار قانونی می‌افتاد اما طبق آئین‌نامه، از لحظه اعلام وصول به بعد، کار قطعی و قانونی است و رئیس‌جمهور باید ظرف مدت یک ماه با حضور در مجلس به نمایندگان مردم پاسخ دهد... حتماً رئیس محترم مجلس عدد حد نصاب را دیده، احراز کرده و سپس سؤال را اعلام وصول کرده است؛ بنابراین کار قانونی است و باید روالش را طی کند. وی با بیان اینکه کشور باید بر اساس قانون اداره شود، گفت: رئیس جمهور و اعضای دولت سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص را حق مجلس می دانند اما باید از آن قانونی استفاده شود.

واکنش سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به اظهارات معاون رئیس جمهور: سؤال از روحانی شفاف و قانونی است

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس روند بررسی سوال از رییس‌جمهور در مجلس را توضیح داد و گفت که اگر نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور قانع نشوند سوال جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال می‌شود...امیرآبادی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه بر اساس قانون به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

 چرا حسن روحانی مقابل دوربین صداوسیما ننشست؟

آفتاب یزد نوشت: دوم بهمن ۹۶ زمانی که حسن روحانی رئیس جمهور مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت تا با رضا رشیدپور به گفت‌وگو بنشیند تصورش را هم نمی‌کرد که پاسخ یک کلمه‌ای به یک سوال فانتزی، برای بعدهایش تا این حد دردسرساز شود. آن وقت‌ها قیمت دلار نزدیک به ۵ هزارتومان -۴۶۵۰ – رسیده بود موضوعی که یکی از انتقادات به حسن روحانی محسوب شد. در آن مصاحبه رشیدپور وقتی پرسید که خیالمان از بابت قیمت دلار راحت باشد؟ روحانی با لبخندی گفت :بله. روحانی می‌گفت، مردم فعلا دلار خرید و فروش نکنند چون تا چند ماه دیگر قیمت آن پایین می‌آید. او می‌گفت مردم صبر داشته باشند همه چیز حل خواهد شد.و حالا همان حرف‌های به ظاهر ساده امروز پتکی شده بر سر حسن روحانی و دولتش که رنگ و روی دلار یازده هزارتومانی را هم در بازار دیدند... البته شنیده‌های آفتاب یزد حاکی از آن است که اظهارات آن روز حسن روحانی و اطمینان خاطر او به آینده اقتصاد ایران، به واسطه اطلاعات غلطی بود که اطرافیان به او دادند؛ اطلاعاتی از سوی اشخاصی مثل سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی؛ تا حدی که رئیس جمهور به واسطه اطمینانی که امثال سیف به او داده بودند، جلوی دوربین تلویزیون همان حرف‌های امثال وی (سیف) را تکرار کرد. آن مصاحبه به ضرر روحانی تمام شد؛ چرا که اطلاعات و راهکارهایی که در آن برمی‌شمرد هیچ یک از روی داده‌های اساسی و اصولی نبودند... موضوعی که نشان می‌دهد اطرافیان اقتصادی رئیس جمهور هنوز نه اطلاعات کامل از وقایع اقتصادی اخیر دارند و نه این که اطلاعات خودشان را تمام و کمال در اختیار رئیس جمهور گذاشته‌اند. از سویی آن طور که پیداست رئیس جمهور منتظر آن نیز هست تا تیم جدید اقتصادی او تکمیل شده و راهکاری متفاوت برای حل مشکلات بیابند.

«آشنا» مانع از گفت و گوی تلویزیونی روحانی شد

اطلاع یافتیم که حتی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در شرایط فعلی دستور اکید گرفته که در حال حاضر حتی‌المقدور در هیچ جلسه‌ای شرکت نکند و این روزها در اتاق خود همراه با تیمش چاره‌ای برای اتفاقات بازار و ملایم‌تر شدن اوضاع بیندیشد. اینها همه در کنار هم به این معناست که در شرایط فعلی حسن روحانی بیش از هر گفت‌وگو و شفاف سازی با مردم به دنبال جمع آوری اطلاعات بیشتر و تامل دوچندان روی مشکلات کشور است تا بلکه این‌ بار جملات بی‌پشتوانه‌ای مثل «مردم خیالشان از بابت قیمت دلار راحت باشد» تکرار نشود...اما جالب اینجاست که بدانیم تصمیم روحانی برای لغو این گفت‌وگوی تلویزیونی در لحظات آخر گرفته شد. شنیده‌ها...حاکی از آن است که حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی دولت حسن روحانی، از مخالفان اصلی این گفت‌وگوی تلویزیونی بوده است. آشنا به عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور به روحانی گفته تنها باید زمانی دراین شرایط با مردم رو در رو سخن بگوید که اطلاعات و داده‌هایش کامل بوده و برای انتقادها و حل مشکلات پیشروی دولت راه حلی ارائه دهد بلکه از این طریق دیگر بیش از این به بازار و مردم فشار نیاید.

با تمامی این احوال باید اذعان داشت لغو گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی هر چند که مخالفان زیادی نیز دارد اما تجربه مصاحبه‌های قبلی او و تاثیراتی که این گفت‌وگوها در کوتاه‌مدت و بلندمدت روی دولت وی گذاشته است شاهد خوبی برای اصرار «حسام آشنا» به لغو برنامه تلویزیونی مردادماه رئیس جمهور است. شاید با این تدبیر در گفت‌وگوی بعدی، روحانی با دست پر و با عبرت از اشتباهات گذشته در مقابل دوربین حاضر شود و بی‌منطق و بدون استدلال‌های متقن کلام مشاوران را بر زبان نیاورد.»

ادعای یک نماینده مجلس درباره مافیای خودرو

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبازره با مفاسد اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: پنج خانواده بزرگ، بازار خودروی کشور را مدیریت می‌کنند. نامشان را از لحاظ قضایی نمی‌توانیم ببریم. این کار  بر عهده دستگاه قضاست که بگویند.

  شرط حسام‌الدین آشنا برای مذاکره با آمریکا

حسام ‌الدین آشنا، مشاور رییس جمهور ایران شرط مذاکره با آمریکا را توقف جنگ اقتصادی برشمرد که ترامپ علیه ایران آغاز کرده است.

نمایش پیش فروش‌های صوری خودرو برای فرار از مالیات اتفاقی

آفتاب یزد نوشت: در اقتصاد کشور ما اتفاقاتی رخ می‌دهد که باور کردن آنها برای یک ناظر بیرونی می‌تواند بسیار سخت باشد. پس از آنکه وزیر صمت در برنامه «حالا خورشید» ظاهر شد و لیستی از واردکنندگان غیرقانونی خودرو ارائه داد که به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به هیچ عنوان تمام اسامی و افراد را شامل نمی‌شود، حالا پرده دیگری از نمایش کم‌نظیر فسادستیزی به سبک وزارت صنعت به راه افتاده است. این وزارتخانه به جای احقاق حق مردم و پس گرفتن بیت المال به چند شرکت عزیز دردانه واردکننده خودرو گفته است که تنها کاری که باید انجام دهید آن است که محصولات وارداتی را خودتان با نرخ دلار 4200 تومان بفروشید، آنها نیز به شدت استقبال کرده‌اند! شرکت بهمن خودرو طبق این برنامه قرار بوده مزدا 3 را با نرخ دلار 4200 تومان که وارد کرده بود از طریق پیش فروش ، آنهم به وسیله سامانه و سایت خود و بدون هیچ نظارتی به فروش برساند. قیمت پیش فروش 149 میلیون تومان بوده است ، در حالی که قیمت بازار این محصول بالای 200 میلیون تومان است. بسیاری به امید سود 60 تا 70 میلیون تومانی صف بستند تا به محض باز شدن سایت در آن ثبت‌نام کنند. البته آنها که به کارکرد وزارت صمت و این شرکت‌ها آشنا بودند ، بسیار عاقلانه زحمت انتظار و ثبت نام را به خود ندادند ، زیرا می‌دانستند چه اتفاقی خواهد افتاد. ساعت 9 صبح قرار بود ثبت نام آغاز شود و دقیقاً 30 ثانیه پس از آغاز ثبت نام ، این شرکت اعلام کرد که ثبت نام تمام شده است! حال حدس بزنید، چه کسانی ثبت‌نام‌کنندگان واقعی این خودروها بوده‌اند و واقعاً دولت چگونه می‌تواند با تخلف آشکاری که در مظان افکار عمومی انجام می‌گیرد، باز هم در مقام حمایت از وزیر مربوطه برآید.

ادامه بحث ها درباره ترمیم کابینه

تسنیم نوشت: اصلاح طلبان طی ماه های اخیر تلاش کرده اند ترمیم کابینه را به صورت یک مطالبه عمومی مطرح کنند. حتی آنها در طرح این خواسته خود از منتقدان دولت هم سبقت گرفته اند. چرا که منتقدان دولت به موضوع ترمیم کابینه نگاه به «هر قیمتی» ندارند. با این حال به نظر می رسد روحانی با وجودی که خودش مطرح کننده انتقادها علیه کابینه بوده است، در این زمینه هنوز هیچ اقدامی را انجام نداده است و انگار قرار هم نیست کاری انجام دهد.

آدرس غلط یک جریان به مردم؛ مقصران وضع امروز اقتصاد تیم اقتصادی روحانی نیستند!

 ابتکار هم درباره تغییر کابینه نوشت: درخواست‌ها برای اصلاح و کارآمدسازی دولت از نخستین روزهای آغاز به کار دولت دوازدهم از گوشه و کنار سپهر سیاست ایران به گوش می‌رسید. درخواست‌هایی که از نحوه انتخاب وزرا آغاز شد و در قالب اعتراض‌های خیابانی دی ماه 96 و تنها چند ماه پس از آغاز به کار دولت ادامه پیدا کرد. از جمله ویژگی‌های منحصربفرد این انتقادها، پراکندگی و وسعت آن‌ها از سوی جناح‌های مختلف سیاسی و ارائه راهبردها و راهکارهای متفاوت به دولت در عرصه‌های گوناگون بود... ترمیم کابینه، اطلاع‌رسانی و شفافیت بیشتر و اشد برخورد با متخلفین وضعیت امروز محورهای عمده این پیشنهادها را شکل می‌دهد.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران به ابتکار می‌گوید: نمی‌شود که افکار عمومی می‌گوید تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند یا نوبخت استعفا دهد بعد یک تیم دیگری درون دولت تلاش کند تا این مهره‌ها در منصب خود باقی بمانند زیرا در این شرایط مسیر دولت از مردم جدا می‌شود... حزب اعتدال و توسعه که اعضای شاخصش اکثریت دولت را گرفته‌اند باید اعتراف کنند که نسبتشان با آرای مردمی کجاست؟ باید هر کاری که از دست روحانی و البته با همراهی سایر نهادهای حاکمیتی برمی‌آید تا نگرانی‌های مردم کاهش یابد، انجام شود... قرار نیست که دولت هیچ نسبتی با جامعه رای حتی مخالفینش نداشته و بعد توقع شکیبایی از آنها داشته باشد؛ یکطرفه راسا تصمیم‌گیری کند و خود را بی‌تفاوت نشان بدهد.

پروانه سلحشوري، نماينده تهران در مجلس به اعتماد آنلاين گفت: امروز ناكارآمدي سيستماتيك در بدنه مديريت كشور را مي‌خواهم مطرح كنم. ناكارآمدي و عدم مديريت مطلوب، كل سيستم را فرا گرفته است. متاسقانه شاهد يك سيستم فشل و رها شده هستيم كه نه وزرا به درستي كار مي‌كنند، نه رييس‌جمهور و نه ديگر نهادهاي مديريتي كشور كار خودشان را به نحو احسن انجام مي‌دهند... من فكر مي‌كنم كه رييس‌جمهور منتظر هستند تا مجلس وارد استيضاح وزرا شود و اگر استيضاح راي نياورد آن موقع تغييراتي در كابينه اعمال كند. متاسفانه حركتي در زمينه ترميم كابينه از طرف رييس‌جمهور ديده نمي‌شود. قرار بود رييس سازمان برنامه و بودجه تغيير پيدا كند كه عملا اين اتفاق رخ نداد. تغييري در بانك مركزي رخ داد كه متاسفانه با ورود آقاي همتي اوضاع بازار ارز و سكه به هم ريخت. متاسفانه دولت رها شده است.

غلامرضا انصاري، فعال سیاسی اصلاح طلب به اعتماد گفت: طبيعي است كه چينش مديران در شرايط نرمال، استانداردهايي دارد و وقتي شرايط بحراني را سپري مي‌كنيم، نياز به تغييراتي در چينش و عملكرد كابينه داريم كه اين روزها دولت آقاي روحاني اقداماتي براي آن كرده است. اين نكته در مورد مديران مناطق نيز صدق مي‌كند. اقناع بدنه جامعه نسبت به شرايط روز و همراه كردن مردم، مساله بسيار مهمي است كه بايد مورد توجه دولت قرار بگيرد. مديران مياني و منطقه‌اي بايد همراه با دولت و معتقد به سياست‌هاي دولت باشند تا بتوانند در اين شرايط هماهنگ با مديريت كلان اقتصادي و سياسي كشور پيش بروند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم نوشت: شب گذشته محمد باقر نوبخت در توئیتی از موافقت رئیس جمهور با کناره‌گیری وی از سمت سخنگویی دولت خبر داد و گفت: از رئیس‌جمهور درخواست نمودم بدلیل شرایط جدید، اجازه دهد همه توان خود را صرف کمک به ایشان در حوزه برنامه و بودجه نمایم و مسئولیت سخنگویی دولت را عزیز دیگری برعهده بگیرند...حالا با اعلام کناره گیری نوبخت از سخنگویی دولت اخبار غیر رسمی از جایگزینی اسحاق جهانگیری به این سمت  حکایت دارند و گفته می‌شود به احتمال زیاد در جلسه صبح امروز هیئت دولت درباره سخنگوی جدید دولت تصمیم‌گیری می شود. با توجه به مطرح شدن نام جهانگیری سایر گزینه‌ها مانند نهاوندیان، واعظی، ربیعی، آشنا، جنتی و ابوطالبی از شانس کمتری برخوردارند. حالا باید منتظر ماند و دید چه کسی عهده دار سمت سخنگویی دولت خواهد شد!

آیا جهانگیری سخنگوی دولت می‌شود؟

 وقتی علی مطهری اشتباه می‌زند

صبح نو نوشت: او که گفته بود 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود، حالا زبان به شکوه و گلایه گشوده و دنبال مقصر خروج آمریکا از برجام می‌گردد. صحبت از علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی است... او در تحریفی تاریخی دلیل خروج از برجام را عدم اجرای برجام توسط ایران می‌داند درحالی‌که بیش از 13 بار آژانس انرژی هسته‌ای تعهد ایران را به اجرای کامل برجام تأیید کرده و تاکنون هیچ‌یک از طرف‌های این توافق هسته‌ای نتوانستند، چنین اتهامی به ایران وارد سازند... البته چنین اظهاراتی از آقای مطهری تعجب‌برانگیز نیست او پیش از نیز در سهل‌اندیشی و با تفکری خام رزمایش‌های موشکی کشور را کم‌عقلی توصیف کرده بود.

سهل‌اندیشی آقای نماینده

کیهان هم نوشت: نماینده اصلاح‌طلب حامی دولت در حالی برای توجیه بی‌کفایتی دولت در حل مشکلات فعلی کشور بازهم موضوع موشک و مذاکرات برجام را پیش کشیده است که حتی دولت آمریکا نیز در خروج از برجام چنین ادعایی نداشتند...حتی دولت آمریکا نیز در خروج از برجام مدعی نشده است که به دلیل عدم اجرای برجام از سوی ایران از این توافق خارج می‌شود. ترامپ به صراحت اعلام کرد که چند دلیل برای خروج از برجام دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها دائمی نبودن توافق بود و همچنان خواهان آن است که بند غروب از توافق حذف شود. ظاهرا آقای مطهری درباره ریشه مشکلات امروز اقتصادی کشور دم دستی‌ترین و البته پرت‌ترین پاسخ را انتخاب کرده‌اند. این موضوع همان‌قدر دقیق و منطبق بر واقعیت است که ادعاهای عجیب و غریب درباره دستاوردهای توافق هسته‌ای واقعی بود. آقای مطهری به‌جای فرافکنی و انداختن تقصیر بر گردن به اصطلاح دلواپسان، بهتر است پاسخ دهد در نقش یک نماینده چه کاری برای اجرای درست برجام بر اساس شروط رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و خود مجلس انجام داده است؟

 ترامپ وحدت داخلی حاکمیت ایران را هدف گرفته

فرهیختگان با علی علیزاده، کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر سابق شبکه‌های «بی‌بی‌سی»، «الجزیره»، «سی‌ان‌ان» و... به گفت‌وگو نشسته که بخش هایی از آن در ادامه آمده است: ...فضای موجود داخل ایران به‌شدت هیجان‌زده و سردرگم و پر از احساسات است. یعنی دقیقا همان چیزی که ترامپ می‌خواهد. برخی به‌خاطر وضعیت بی‌ثبات بازار دچار اضطراب هستند و عده‌ای از بلوف‌ها و تهدیدهای طرف آمریکایی درباره جنگ ترسیده‌اند. گروهی هم از خلف وعده و زورگویی آمریکا به خشم آمده‌اند و به‌دنبال مقابله‌جویی هستند. عده‌ای از لیبرال‌ها نیز عطش مذاکره دارند و طیفی دیگر از نیروهای رادیکال لیبرال در پی آنند تا افکار عمومی را طوری هدایت کنند که تبدیل به فشار از پایین برای عقب‌راندن بخش‌هایی از حاکمیت شود و از این فشار برای امتیازگیری در دعواهای داخلی استفاده ‌کنند.در چنین شرایطی مسلما به یک‌باره حرکت غیرقابل پیش‌بینی ترامپ نابسامانی این وضعیت را تشدید می‌کند. حالا توجه کنید که بمباران سنگین رسانه‌های غرب در وضع کنونی بخشی از افکار عمومی ایران را به این تفسیر برساند که اگر حاکمیت ایران به‌صورت کلی به دعوت ترامپ، پاسخ آری ندهد و مذاکره نکند، از این لحظه حاکمیت ایران مقصر بحران اقتصادی، بی‌ثباتی بازار و تشدید وضعیت موجود خواهد بود. چنین تفسیر و ذهنیتی می‌تواند وحدت نسبی داخل حاکمیت ایران را به‌هم بزند و همین‌طور شکاف میان گروه‌های اجتماعی و شکاف میان حاکمیت و ملت را هم بیشتر و کار تصمیم‌گیری برای ایران را دشوارتر کند. به‌نظرم این وضعیت بخشی از هدف چرخش موضع سریع ترامپ بوده است.

علی علیزاده: ترامپ وحدت داخلی حاکمیت ایران را هدف گرفته/ اینکه می‌گویند ایران حاضر به مذاکره نیست، یک دروغ بزرگ است

معیشت مردم را به گروگان گرفته‌اند!

کیهان نوشت: معیشت و اقتصاد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد تا آنجا که همه دشمنان کینه‌توز از این اهرم برای مقابله با حریف بهره می‌گیرند... دونالد ترامپ دوشنبه‌شب اعلام کرده، حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با آقای روحانی، رئیس‌جمهور محترم کشورمان دیدار کند. وی در عین حال گفته، فشارهای اقتصادی علیه ایران را هم افزایش خواهد داد. چند ساعت بعد اما وزیر خارجه ترامپ آن 12 شرط آمریکا برای مذاکره با ایران را تکرار کرد! پیاده‌نظام‌های ترامپ هم با اشاره به نوسانان غیر عادی ارزی و تورم، فورا دست به کار شدند و از لزوم مذاکره با ترامپ گفتند و نوشتند. یکی از این پیاده‌نظام‌ها که از قضا فراری هم هست حتی، مکان و زمان این ملاقات را هم مشخص کرده: 28 مرداد در تهران! آیا مذاکره با ترامپ وضعیت اقتصادی ما را بهتر می‌کند؟... اگر آن انفعال در حل مشکلات اقتصادی را کنار این بالا و پایین شدن‌های مشکوک قیمت ارز و سکه بگذاریم، نتیجه این می‌شود که در این کشور عده‌ای به عمد در حال بازی با معیشت مردمند. معیشت مردم را به گروگان گرفته‌اند تا به مقاصد کثیف خود دست یابند. این عده نمی‌توانند به نوسانات ارزی دامن بزنند مگر به برخی مراکز حساس دسترسی داشته یا به مسئولین محترم آدرس غلط داده باشند. این عده قطعا طی همین 5 سال گذشته، هم در برخی رسانه‌ها، هم در برخی مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌‌ساز و هم... بگذریم.

تحلیل کیهان از وضعیت اقتصادی کشور

  انتقاد آیت‌الله جنتی از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات معیشتی مردم

دبیر شورای نگهبان با انتقاد از نابسامانی‌های اقتصادی بویژه نوسانات ارز گفت: بی‌اعتنایی دولتمردان به مسائل معیشتی مردم به هیچ عنوان قابل قبول نیست. آیت‌الله جنتی با اظهار نگرانی و تأسف شدید از اوضاع اقتصادی نابسامان کشور افزود: رئیس‌جمهور و دولت بی‌درنگ در این زمینه اقدامات لازم را صورت دهند. وی با بیان اینکه مشکلات و نوسانات ارز هر روز مایحتاج مردم را گرانتر می‌کند، گفت: دولت تدبیر و امید باید همه تدابیر لازم جهت ساماندهی اوضاع اقتصادی را فراهم آورد، حتی اگر در این زمینه لازم باشد باید تیم اقتصادی دولت نیز تغییر کند.

 نمایندگان مجلس خواستار تغییرات حداکثری در ترکیب دولت شدند

193 نماینده مجلس در نامه ای به رییس جمهور خواهان تغییرات حداکثری در کابینه دولت شدند و تاکید کردند که این تغییرات به صلاح کشور خواهد بود.

غیبت سوال برانگیز مردان نزدیک رئیس‌جمهور/ روحانی واقعا این روزها تنهاست

آفتاب یزد نوشت: محمدباقرنوبخت، ساعاتی پس از آن که اعلام کرد: «از کلیه مناصب دولتی خود استعفا داده» است؛ مدعی شد که حسن روحانی استعفای او را از کلیه مناصب دولتی نپذیرفته و این یکی از چالشی‌ترین رخدادهایی است که تلخکامی‌های کابینه را دوصدچندان کرد!... بازی‌های چندگانه شبیه به نافرمانی شریعتمداری، سکوت و ناپیدایی نهاوندیان، بازی با الفاظ محمدباقر نوبخت، در دسترس نبودگی مفرط کرباسیان، تنش آفرینی سیف و سکوت محیرالعقول واعظی، در کنار سردرد مدیریتی حسن روحانی حکایت از آن داشت که راس هرم دولت دوازدهم، حداقل در انتخاب دوستانی که در تنگناها او را یاری‌رسان و در اصطلاح «یارشاطر» باشند، نه «بارخاطر»؛ اشتباه کرده است چون حتی اگر از چهره‌هایی چون شریعتمداری، کرباسیان و سیف این انتظار کم‌رنگ‌تر بود که پیشتاز قرار گرفتن در صف اول قربانیان دولت برای کنترل چالش‌ها باشند؛ حداقل از مثلثِ «نهاوندیان»، «واعظی» و «نوبخت» اینگونه انتظار می‌رفت که نه در قامت مدیران دولتی که در جایگاه حواریون همیشه پای در رکاب، خودنمایی کنند...آن چه مسلم است این که طیب نیا عملاً راهی برای همراهی با حسن روحانی در حالی که نوبخت هم توامان در کابینه حضور داشته باشد نیافته است و محمد باقر نوبخت هم با این بهانه که: «من استعفا دادم، روحانی نپذیرفت!» دل از پاستور برنمی‌دارد و حتی می‌گوید ماموریت جدیدی هم گرفته‌ام! به هرحال این روزها، کشور در تلخی‌ها و تلخکامی‌ها، به دنبال راهکاری است که سخت ترین ایام را با هر مشقتی که هست پشت سر گذارد و اما آنانی که می‌توانستند حداقل این مشقات را بر حسن روحانی سهل و ساده گردانند با یک لبخند «ژوکوند»گونه (!) به همین تک جمله بسنده کردند که:«ما استعفا دادیم، رئیس نپذیرفت» و اما چون خوب به طول و عرض ماجرا استیلا پیدا کنی در می‌یابی که«استعفایی داده نشده» که«پذیرفته» شود بلکه در بیرون از دیوارهای پاستور، تعارفی رسانه‌ای رد و بدل شده که گویی، قسمت نپذیرفتنی آن، خوشآیندتر از پذیرفتنی آن بوده است

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۸۴۳۹۲۰:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اب از لب و لوچه اصلاح طلبان راه افتاده... برجام با اوباما شد« تقریبا هیچ» توافق با ترامپ : « تماما پوچ»..
ناشناس۴۶۸۵۵۱۲۰:۵۱:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یکی از وظایف اصلی سپاه دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است. در این برهه که بی‌کفایتی برخی مسئولان اقتصاد کشور را به هم ریخته و دلار 3 هزار تومانی به بالای 10 هزار تومان رسیده لازم است سپاه ورود کند و هجمه‌های ناجوانمردانه‌ای که نظام مبتنی بر نیابت امام عصر(عج) را نشانه رفته خنثی کند و جاده صاف‌کن‌های داخلی دشمن را به دست قانون بسپارد.
ناشناس۴۶۸۵۵۲۲۰:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
از دستگاه قضایی انتظار می‌رود عامل وضع امروز جامعه از جمله تیم اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم و رئیس بانک مرکزی و دو تابعیتی‌های لانه کرده در دولت و... را احضار، بازجویی و در صورت لزوم با آنها برخورد قاطعانه قانونی داشته باشند.
ناشناس۴۶۸۵۵۳۲۰:۵۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کاش از اخبار صدا و سیما بشنویم که تعدادی از عوامل اختلال در اقتصاد کشور اعدام شده و به سزای خیانت خود رسیده‌اند.
ناشناس۴۶۸۵۸۹۲۱:۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
وزیر خارجه گفته درمورد برجام کفران نعمت کردیم! خدمت ایشان عرض می‌شود، کسانی کفران نعمت کردند که خون شهدای هسته‌ای را پایمال کرده و ایستادگی ملت را به برجام هیچ فروختند.
ناشناس۴۶۸۹۹۵۰۶:۴۷:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ایشان قبلا می گفت برجام قابل خروج از سوی هیچ کس نیست و استحکام بین المللی داردالان که معلوم شد حرفهای ایشان به عنوان قهرمان دیپلماسی وشناخت جهان و امریکا هیچ پایه و اساسی ندارد آمده از کفران نعمت می گوید کانه این ایران بوده که از برجام بیرون رفته است ایشان بر خلاف همه ادعای که دارد ذره ای فهم و درک سیاست خارجی را ندارد یکی از ایشان نمی پرسد مشکلاتن امروزی ناشی از روش و سیاق مذاکره و تعهدی است که شما مسیر و نتیجه آن را رقم زده اید چرا از آن همه ادعای شناخت جامعه امریکا و شناخت روابط بین الملل توسط شما و رئیستان این حاصل شد که امریکا بیرون رود و هیچ کس هم نتواند ذره ای به نفع ایران کمک کند؟؟ آقای مفسر به رای قرآن آیا در قرآن نیامده است که یهود و نصاری از تو راضی نمی شوند مگر اینکه از دین خدا خارج و تابع آنان شوی ؟؟ آقای ظریف بداند اگر امروزه هم به لطف رسانههای تبلیغاتی پرحجمی که بی جیره و مواجب تصویر یک فرد عالم را از ایشان به مردم نمایش می دهند از پاسخ گویی به اشتباهات مهلک ایشان و تحلیل ها و تفاسیر متوهمانه (در خویش بینانه ترین حالت) ایشان فرار کند در آینده ای نه چندان دور مشخص می گردد که ایشانو نظریات اش چه به روز کشور و ملت آورده است
ناشناس۴۶۸۵۹۰۲۱:۱۱:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
آقای ظریف از کفران کدام نعمت برجام سخن می‌گویند؟ مردم که از زمان برجام روزبه روز سفره‌هایشان کوچک‌تر شده و قدرت خریدشان کاهش یافته است. البته حق این است که روی سخن شما با کاسبان برجام باشد
ناشناس۴۶۸۵۹۲۲۱:۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان با آدرس غلط دادن خود و دیگران را به بیراهه نبرد. اگر ایشان و همکارانشان در دولت شکر نعمت ولایت را به جا می‌آوردند و به نصایح و رهنمودهای خیرخواهانه و جامع‌الاطراف معظم‌له عمل می‌کردند کشور امروز دچار این وضعیت نمی‌شد. کفران نعمت ولایت ازسوی دولت عتاب در پی دارد مع‌الوصف ما ملت باید تاوان این کفران نعمت توسط دولتمردان را به دلیل رایی که اکثریت‌مان به دولت فعلی داده‌اند بپردازیم.
ناشناس۴۶۸۵۵۹۲۰:۵۴:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
رئیس جمهور آنچنان از عملکرد موفقیت‌آمیز رئیس بانک مرکزی (سیف) دفاع کرد که ما اصلا مبهوت ماندیم که چنین نیروی با کیفیت و ممتازی چرا از بدنه دولت جدا شد؟!
ناشناس۴۶۸۵۶۲۲۰:۵۵:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
هوشیار باشید افرادی که در مسئولیت‌ها جابجا می‌شوند به بهانه‌های مختلف از کشور خارج نشوند. آیا تجربه خاوری کافی نیست؟
ناشناس۴۶۸۵۸۷۲۱:۱۰:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
با جابه‌جایی چند مهره دولتی انبوه مشکلاتی که دولت در طول 5 سال سوء تدبیر بوجود آورده مرتفع نخواهد شد.
ناشناس۴۶۸۴۴۸۲۰:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ثمرات مذاکره: حالا تا چن سال دیگه کره شمالی ؛ کره جنوبی رو میذاره عقب
ناشناس۴۶۸۴۴۹۲۰:۱۴:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
معاون سیف که اردیبهشت ماه با پاداش میلیاردی بازنشسته شد و بلافاصله مجددا مشغول کار شد، در روزنامه (دنیای اقتصاد...) مقاله نوشته در باره ضرورت مذاکره با امریکا و کلی هم ژست دلسوزی برای معیشت ملت گرفته !! مردم گول نخورید !! نجومی بگیرها دلسوز معیشت ما شدن!! هدف اینا از مذاکره اصلا رفع تحریم نیست..
ناشناس۴۶۸۴۵۳۲۰:۱۵:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
باید دم کدخدا را دید
ناشناس۴۶۹۱۱۷۰۹:۲۴:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
با همین کدخداکدخدا کردن مشمول قهر و غضب خدا شدیم و در عذاب بی سابقه ای افتادیم بسه لطفا
کارمند بدبخت متورم زیر بار تورم تک رقمی !!!!۴۶۸۴۶۰۲۰:۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نوبخت باید از سازمان برنامه و بودجه برود نه از سخنگویی
ناشناس۴۶۸۵۶۷۲۰:۵۷:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تعداد افراد صاحب تخصص و سالم در کشور ما کم نیست. آقای رئیس‌جمهور تعارف با وزیران و مدیران را به کنار بگذارند و در این شرایط حساس منافع ملی را بر منافع گروهی و جناحی ترجیح بدهند.
ناشناس۴۶۸۸۶۱۰۰:۳۳:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
باید دستگیر و محاکمه شود
ناشناس۴۶۸۴۶۱۲۰:۱۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
سوریه بعد از شش سال جنگ فقط ۱/. درصد کاهش ارزش پول داشته ...این نشون میده که عاملان کاهش ارزش پول ایران ، نفوذی های داخلی اند..
ناشناس۴۶۸۵۴۲۲۰:۴۷:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
روحانی برای تیم اقتصادی اش از مدیران سوری استفا ده کند
ناشناس۴۶۸۵۶۶۲۰:۵۶:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
در مورد سوریه اطلاعی ندارم ولی کاملا مطمئن هستم ارزش دینار عراق در مقابل دلار حداقل 10 سال هست که ثابت مانده واقعا ما به کجا داریم می رویم سوء مدیریت اقتصاد ما را نابود کرده نه تولید کننده تکلیف خود را می داند نه مص
احمد۴۶۸۸۳۹۰۰:۱۳:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این دیگه چه تحلیله ؟! دو سوم خاک سوریه در دست داعش و گروههای معارض بوده اونا پول خودشون رو داشتند و با دولت مرکزی رابطه ای نداشتند می مونه سرزمین های تحت نفوذ سوریه اصلا درامد عمده ای از صادرات ندارد در امد مالی اش وابسته به دیگر کشورهاست مثل ایران و روسیه
رضا۴۶۸۴۶۸۲۰:۱۹:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
خبری از روحانی و مردان اقتصادی با تدبیرش نیست !
ناشناس۴۶۸۵۶۴۲۰:۵۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کارگزاران سازندگی در بیشتر نابسامانی‌ها و نیز تخلفات مدیریتی دو دهه اخیر نقش پررنگی داشته‌اند. چطور رئیس‌جمهور پذیرفته‌اند که دولت برای اصلاح امور از چاه به چاله بیفتد و یک کارگزارانی در رأس بانک مرکزی قرار گیرد؟ روش‌های زیربنایی اقتصادی در دولت باید اصلاح شوند. با چند مدیر آزمون داده هیچ چیز عوض نخواهد شد.
ناشناس۴۶۸۴۷۲۲۰:۲۰:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
رو0حانی کجایی دقیقاکجایی ؟
ناشناس۴۶۸۴۷۵۲۰:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
روحانی باید از مذاکره استقبال کند
به درد نخور بی خیال۴۶۸۴۸۸۲۰:۲۵:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ارزش ریال ایران را به نصف رساندیم علی برکت الله !
معتقد به اون دنیا۴۶۸۴۹۴۲۰:۲۷:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من جای روحانی بودم با یک عذرخواهی از ساحت ملت به کارم پایان میدادم
ناشناس۴۶۸۵۱۶۲۰:۳۴:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
روحانی راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام باز کند
روز رخ۴۶۸۵۱۹۲۰:۳۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من موندم رئیس جمهور مردمی و با تدبیر در مجلس چه خواهد گفت !!!
ناشناس۴۶۸۵۲۳۲۰:۳۹:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
روحانی در مذاکرات آتی حواسش رو حسابی جمع کنه
ناشناس۴۶۸۶۳۲۲۱:۴۵:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
به هیچ عنوان مذاکره انجام نمیشود.
پشیمان۴۶۸۵۲۹۲۰:۴۱:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
راجع به روحانی چی فکر میکردیم ؛ چی شد!!!!
ناشناس۴۶۸۵۳۶۲۰:۴۵:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
سیزده مرداد چی میشه یعنی روحانی کجاست بیاد جواب بده
جليل۴۶۸۸۵۴۰۰:۲۵:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اقاى توكلى فرد شايستهايست براى وزارت اقتصاد. يا على
حمید۴۶۸۹۵۰۰۲:۳۶:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
یکم هم به جریان موافق دولت هم اجازه بدین اظهارنظربکندشماتویک سایت چندنفری اجازه چندصدایی نمیدین انتظاردارین دولت بادست خالی که تریبون صداسیماهم دست منتقدین هست باشماهاموافقت کند
ناشناس۴۶۹۰۱۸۰۷:۴۳:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
"البته چنین اظهاراتی از آقای مطهری تعجب‌برانگیز نیست او پیش از نیز در سهل‌اندیشی و با تفکری خام رزمایش‌های موشکی کشور را کم‌عقلی توصیف کرده بود."
س۴۶۹۰۴۸۰۸:۳۱:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
نوبخت جان بعد از شش سال تازه فهمیده دو منصب اشغالیش کاملا متعارض بودند او گفت اخه به من چه وزارت فلان چه کرده که در قامت سخنگویی بیام از او دفاع کنم. من باید سازمان برنامه باشم که سوال کننده باشم نه جوابگو و سخنگو. خلاصه ایشان باهوشند و دوست دارند شغل مهمتر سازمان برنامه را تصرف داشته باشند. بیچاره استانهای شمالی و یک قسمت نیمه مرکزی دیگه کارشناس خوب ندارند چون همگی عزیمت کردند تهران داستان داریم ناگفتنی
سیدرضا۴۶۹۲۷۱۱۰:۳۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
با عرض سلام مطالب اقای مطهری بطور کامل اینجا ثبت نشده،ایشان نگفتن "دلیل خروج از برجام عدم اجرای برجام توسط ایران است" بلکه گفتن دلیل آن "موشک پرانی عده ای درزمان اجرای برجام " است.که به نظر بسیاری از تحلیل گران درست میباشد.لطفا درثبت نظرات امانتدارباشد.مردم دقت می کنند. با تشکر
ناشناس۴۶۹۴۲۹۱۱:۴۱:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
فواید رفع تنش با امریکا 1- کاهش سریع قیمت سکه و دلار و تورم 2- ورود شرکت های خارجی و سرمایه خارجی به کشور و کاهش سریع نرخ بیکاری 3- دریافت راحت و آسان تکنولوژی روز تولید با شریک شدن در شرکت های چند ملیتی دقیقا مثل چین 4- افزایش صادارت 5- اتصال به شبکه های پولی و مالی دنیا 6-.... حالا مذاکره نکردن با امریکا و بستن تنگه چه فوایدی داره ؟؟؟ ، لطفا دلیل بیارید سانسور نکنید !!!
خسرو سلجوقی۴۶۹۴۴۳۱۱:۴۷:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ترامپ یک کاسب است و در مدتی که روی کار آمده است برای ملت آمریکا موفقیت زیاد اقتصادی بدست آورده است هر چند به بهای خروج از توافقهای مختلف بین المللی از جمله برجام. در خصوص برجام یک سوزن به خودمان بزنیم و یک جوالدوز به ترامپ ایشان مدعی است چرا باید از توافقنامه ای حمایت کند که سودش را اروپایی ها ببرند و آمریکا مرگش را بشنود! لذا با این رویکرد کاسب کارانه شما هم جای ترامپ بودید باید برجام را لغو میکردید تا دست از مرگ بر آمریکا بردارید و همچنین مبادله اقتصادی داشته باشید والا قرار باشد مرگ بر آمریکا برای آمریکا باشد و قراردادهای اقتصادی با اروپا و روسیه و چین ایشان به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین