آدرس غلط یک جریان به مردم؛ مقصران وضع امروز اقتصاد تیم اقتصادی روحانی نیستند!

گروه اقتصادی الف،   3970510059 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک جریان اصلاح طلبی در حال القای این گزاره غلط است که مقصران وضع امروز اقتصاد کشور را باید در بیرونِ تیم اقتصادی دولت حسن روحانی جستجو کرد.

آدرس غلط یک جریان به مردم؛ مقصران وضع امروز اقتصاد تیم اقتصادی روحانی نیستند!

تسنیم نوشت: در حالی که طی ماه های اخیر برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید و چهره های سیاسی اصلاح طلب از موضوع تغییر در کابینه استقبال کرده اند، روحانی در این خصوص اقدامی نکرده است و اقتصاددان های نزدیک به دولت نیز در تلاشند مشکلات اقتصادی کنونی را به همه چیز ربط بدهند به غیر از ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت!

جریان سیاسی اصلاح طلب طی بیش از 5 سال گذشته همواره از حامیان اصلی حسن روحانی، رئیس جمهور بوده اند. این حمایت آنها در زمان برگزاری انتخابات های ریاست جمهوری در سال 92 و 96 بسیار آشکار بوده است. اما طی یک سال گذشته که اقتصاد ایران با مشکلات داخلی همچون گران شدن بی رویه دلار مواجه شده است، زمینه ای را فراهم کرده است تا اصلاح طلبان نیز انتقادهایی را علیه روحانی مطرح کنند.

انتقاد اصلاح طلبان علیه دولت دوازدهم از هنگامی که روحانی خودش انتقادهایی را نسبت به برخی مدیران و اعضای کابینه مطرح کرده است، بیشتر شده است، تا جایی که نامه 187 نماینده مجلس مبنی بر ترمیم کابینه را محمد علی وکیلی، سیاستمدار اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

روزنامه آفتاب یزد هم بعد از طرح انتقادهای روحانی از کابینه اش گزارش روز دهم اردیبهشت ماه را به این موضوع اختصاص می دهد و در مطلبی با عنوان «ترمیم زود هنگام کابینه؟» به تحلیل این موضوع می پردازد.

بخش هایی از این گزارش به مصاحبه با صادق زیبا کلام، فعال سیاسی اصلاح طلب اختصاص دارد. او می گوید ممکن است روحانی در این خودانتقادی ها به دنبال دفع شر از خودش باشد و بخواهد افکار عمومی را به گونه ای اقناع کند که مردم انتقادها علیه دولت را به وزرا ربط دهند، نه شخص روحانی؛ در این بخش از مصاحبه زیبا کلام این گونه آمده است: «اگر روحانی به‌فکر چنین هدفی است، یک روش غلط را در پیش گرفته، برای آنکه همه می‌دانند این مردم نیستند که وزرا را انتخاب کرده اند بلکه خود روحانی و نزدیکان او دست به چنین انتخابی زده‌اند. از سویی در حال حاضر باید مشخص شود که مشکل وزرایی که اکنون حسن روحانی را به ستوه آورده اند چیست و مقصود از این وزرایی که تیغ تیز حملات روحانی را در مقابل خود می‌بینند چه‌کسانی هستند؛ آیا اکثر آن‌ها را شامل می‌شود یا تعداد کمی از آن‌ها را؟»

سعید شریعتی هم دیگر فعال سیاسی اصلاح طلبی است که اظهاراتش در گزارش روزنامه آفتاب یزد مورد استفاده قرار گرفته است. او که معتقد است صحبت های منتقدانه روحانی علیه وزرایش نشان می دهد اختلاف های اساسی در کابینه وجود دارد، در بخشی از مصاحبه اش می گوید: «به نظر می‌آید روحانی برای کارآمدی دولت قرار است دست به اقداماتی جدی بزند و برای آنکه افکار عمومی را در جریان این تغییرات بگذارد در صدد است تا با اظهاراتی اینچنین، شرایط ترمیم و تغییر چند وزیر را فراهم کند... حتما ما در آستانه ترمیم جدی کابینه در بین وزرای آن‌ها هستیم؛...»

اصلاح طلبان طی ماه های اخیر تلاش کرده اند ترمیم کابینه را به صورت یک مطالبه عمومی مطرح کنند. حتی آنها در طرح این خواسته خود از منتقدان دولت هم سبقت گرفته اند. چرا که منتقدان دولت به موضوع ترمیم کابینه نگاه به «هر قیمتی» ندارند. با این حال به نظر می رسد روحانی با وجودی که خودش مطرح کننده انتقادها علیه کابینه بوده است، در این زمینه هنوز هیچ اقدامی را انجام نداده است و انگار قرار هم نیست کاری انجام دهد.

اما به تازگی دو اقتصاددان با مواضع فکری نزدیک به دولت با طرح موضوعاتی ترمیم کابینه را زیر سوال برده اند و صورت مساله را عوض کرده اند. حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی یکی از آن دو اقتصاددان است که در روزنامه شرق مطلبی با عنوان «آن اقتصاددان ناجی» نوشته است.

عبده تبریزی در این مطلب به طرح این موضوع می پردازد که در شرایط ویژه اقتصادی (همچون مشکلات اقتصادی داخلی فعلی) همه دنبال اقتصاددان ناجی می گردند که با نسخه های کوتاه مدت راه حل ارائه دهد. بسیاری از دستگاه‌های رسمی کشور برای یافتن راه‌حل‌های اقتصادی تنظیم جلسه کرده‌اند اما این دستگاه‌ها و همه‌ مسؤلان، نهادها و شخصیت‌های علاقه‌مند به نظام از اقتصاددانی سراغ می‌گیرند که مثل قبلی‌ها نباشد، شرایط حاد را درک کند، واقعا تخصص داشته باشد و بتواند در زمان کوتاهی راه‌حل‌هایی اصولی ارائه کند که بحران جاری را تخفیف و تسکین دهد.

عبده تبریزی به این نحوه برخورد با علم اقتصاد و استفاده از اقتصاددان ها انتقاد می کند و معتقد است سیاستگذاران نباید از نظرات اقتصاددان ها به نفع شرایط ویژه اقتصادی غفلت کنند. در بخشی از این یادداشت آمده است: «...  حال اگر بهترین اقتصاددان‌ها را هم در اختیار داشته باشیم و بگوییم به دلایل اجتماعی- امنیتی می‌خواهیم به پرداخت سود موهوم به سپرده‌ها و افزایش دائمی حجم پول ادامه دهیم، لطفاً کاری کنید که تورم تک‌رقمی حفظ شود، این کار ناشدنی است. بی‌شک اقتصاددانان ایرانی طراز اولی در کشور و در خارج از کشور وجود دارند که می‌خواهند به حل مسائل اقتصادی کشور و تسکین آلام مردم کمک کنند. به آنان اجازه‌ دهیم به کشورشان کمک کنند. به دنبال سراب راه‌حل‌های موقت کوتاه‌مدت من‌درآوردی در حوزه‌ اقتصاد نگردیم... این مدیران سیاسی کارآمدند که سیاست‌های اقتصاددانان خوب را واقعیت می‌بخشند؛ مدیران سیاسی با تدبیرند که می‌توانند صف اقتصاددانان را از شبه‌اقتصاددانان جدا کنند. شرایط جاری اقتصاد بسیار دشوار است. راه‌حل‌ها سخت است و حداقل در میان‌مدت به جواب می‌رسند. با شعار بی‌معنای «تسهیلات زودبازده» نظام اعتباری ضعیف بانک‌ها در هم ریخته شد. نباید به امید راه‌حل‌های فوری، باقی‌مانده‌ نظم اقتصادی کشور را بر هم زد.»

نظرات عبده تبریزی از این جهت تغییر صورت مساله پیدا کردن راه حل برای شرایط اقتصادی حال حاضر است که دولت روحانی و اطرافیانش و اقتصاددان های حامی آن 5 سال فرصت داشته اند تا مشکلات اقتصادی را حل کنند و چشم انداز روشنی برای آینده اقتصاد مشخص کنند.

البته از زاویه دیگری این یادداشت عبده تبریزی را می توان یک انتقاد به دولتمردان هم تلقی کرد، چرا که آنها این روزها می خواهند راه حلی برای اقتصاد پیدا کنند و از انتقادها نسبت به عملکردشان خلاص شوند، با این حال او با استفاده از کلیدواژه «مدیران سیاسی با تدبیر» دولتی ها را از دایره رفتارهای غلط نسبت به اقتصاددان ها بیرون آورده است.

در نهایت باید گفت در این نوشته هرچند به موضوع ترمیم کابینه اشاره ای نشده است، اما با یادآوری این موضوع که برای اقتصاد ایران باید به دنبال راه حل های کوتاه مدت نبود، راه حلی پیدا شده است که مدیران سیاسی با تدبیر فعلی با خیال راحت به کارشان بپردازند.

پویا ناظران هم دومین اقتصاددانی است که در یادداشت خود در روزنامه دنیای اقتصاد شرایط را برای ادامه فعالیت دولت مهیا کرده است. او در این مطلب با عنوان «نوشداروی اقتصاد ایران»  اشاره می کند به اینکه نشانه های بحرانی شدن اقتصاد در تابستان سال گذشته دیده شد و ابرچالش های اقتصادی به هم رسیدند و بحران جنبه های اجتماعی و سیاسی پیدا کرد. باروت این بحران در طی سال ها به واسطه سیاست گذاری اقتصادی غلط تامین شده بود و چالش های بین المللی ماشه را کشید.

او که معتقد است گزاره «بهبود وضعیت بحرانی امروز در گرو رابطه با آمریکاست» غلط است، می نویسد: «در این تحلیل سیاسی، بر بسیاری از کوتاهی‌ها در سیاست‌گذاری اقتصادی چشم‌پوشی شده است. مثلا در سال‌های بعد از برجام می‌شد بازار ارز متمرکز را شکل داد، قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کرد، مالیات بر سود سرمایه وضع کرد و ترازنامه نظام بانکی را ترمیم کرد. با توجه به این کاستی‌ها، شاید تغییر تیم اقتصادی دولت بی‌ربط هم نیست. اما از سویی می‌توان طرح کرد که چنین اصلاحات ریشه‌ای، از حیطه اختیارات تیم اقتصادی دولت خارج است و محتاج همراهی سایر قواست. در واقع می‌توان طرح کرد که قصور قوه مقننه در شکل‌گیری شرایط کنونی کمتر از قصور قوه مجریه نیست، پس چرا باید یکسری افراد تنها در قوه مجریه خلع شوند؟ چرا از کمیسیون اقتصادی مجلس سلب صلاحیت نشود؟»

ناظران اشاره می کند به این موضوع که تیم اقتصادی منفعل عمل کرده است و در حالی که می توانست یک سری اصلاحات را انجام دهد، کار نکرد. سپس او می نویسد: «حتی اگر یک تیم اقتصادی جدید این اشتباهات را مرتکب نشود، کماکان حکمرانی اقتصادی کشور دست تیم جدید را در اصلاحات اساسی اقتصادی خواهد بست. مثلا، اگر مجلس رویه خود را اصلاح نکند، توان دولت در جراحی اقتصادی محدود است. دقیقا به منظور بهبود تعاملات بین قوا، «شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا» شکل گرفت. منتها مشکل حکمرانی اقتصادی کشور از کمی تعاملات نبود. گاهی به‌جای تعامل کردن، برخی نهادهای سیاست‌گذاری باید مستقل عمل کنند، مانند سیاست‌گذار پولی که باید مستقل از سیاست‌گذار بودجه‌ای عمل کند. بسیاری از مشکلات حکمرانی اقتصادی کشور ناشی از کمبود تعامل نیست، بلکه ناشی از وجود تعارض منافع اشخاص و تعارض وظایف نهادهاست. پس حتی یک تیم اقتصادی جدید، همراه با این شورای‌عالی جدید، با این وضعیت، توفیقی در اصلاح امور اقتصادی نخواهد داشت.»

در ادامه این متن ناظران راه حل هایی را برای بهبود وضعیت اقتصادی ارائه می کند که مبتنی بر اعتماد به علم اقتصاد و اقتصاددان هاست. او می خواهد مسئولیت های بیشتری به این افراد داده شود. اما نکته قابل تامل در این متن که نشان می دهد این اقتصاددان صورت مساله پیدا کردن راه حل مشکلات اقتصادی را عوض کرده است این است که سهم دولتمردان روحانی و شخص او بعد از 5 سال حضور در راس کشور در وهله اول با خودشان است.

نکته دیگر که در نوشته های ناظران مورد غفلت قرار گرفته است این است که اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم کمک زیادی به روحانی کرده اند و برای اینکه او بتواند کابینه دلخواهش را داشته باشد، تلاش زیادی در جلسات رای اعتماد به وزیران دولت دوازدهم کردند. با بروز مشکلات اقتصادی اخیر هم هرچند موافقان روحانی در مجلس با صدای بلندی از او انتقاد می کنند، اما همین نشان می دهد که نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد دولت بی تفاوت نیستند و تلاش این اقتصاددان برای اینکه بخواهد نمایندگان مجلس را مقصر مشکلات اقتصادی نشان دهد قدری جای درنگ و تامل دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۶۶۲۱۱۰:۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
... از اصلاح طلبان مسوولیت پذیر تر است.. اصلاح طلبکاران..
ناشناس۴۶۶۸۰۶۱۱:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اصلاح طلب و اصولگرا برای مردم تمام شد رفت . از نظر ما همه اینا توی یک کشتی نشستن و باهم فرقی ندارند
ناشناس۴۶۶۹۲۸۱۱:۳۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
امروز اینو میگین که از بار شکست دولت فرار کنین . فردا که موقع انتخابات شد دوباره تَکرار کردنتون میگیره
ناشناس۴۶۷۴۰۰۱۳:۱۹:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اگر رای به روحانی نبود الان ملت به این نتیجه نمیرسیدن که اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا ، اگه روحانی رای نمیاورد ، همیشه این امید در دل مردم باقی میموند که اگه به اصلاح طلبها رای داده بودیم وضعیت اینجوری نمیشد . الان دیگه کاملا مشخصه که سیستم مدیریت .. ناکارآمده و ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا نداره ...
ناشناس۴۶۷۷۵۵۱۵:۰۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
احسنت بر شما
ناشناس۴۶۷۹۱۸۱۵:۵۹:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
این فضیلت روحانی نیست این تجربه تلخ و خسارتبار مردم است
ناشناس۴۶۷۲۹۳۱۲:۵۴:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
قیمت دلار در دور اول ریاست جمهوری اقای روحانی حدود 5000 هزار تومان بود ولی دولت روحانی به صورت مصنوعی قیمت را 3700 تثبیت کرد در صورتی که طی این 5 سال با توجه به میزان تورم و گرانی باید دولت روحانی ارام ارام قیمت دلار را بالا می برد تا به مردم فشار نیاید ولی اقایان برای جمع کردن رای برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری قیمت دلار را به صورت مصنوعی 3700 نگه داشتند و الان به یکباره فنر قیمت دلار را رها کردند و این اشفتگی بوجود امده . این کار بزرگترین خیانت به ملت بود. الف جان لطفا نظرم را چاپ کن تا بقیه هم مطلع شوند
پیما۴۶۸۵۰۶۲۰:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یعنی میخواهی بگی زمان احمدی نژاد دلار طبیعی 5000 تومان شده بود که بر گشتش به 4000 هزار تومان غیر طبیعی بود؟ عجب رویی دارید.
ناشناس۴۶۷۷۵۶۱۵:۰۴:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
كل سيستم و تفكر اقتصادي كشور در اين ٤٠ سال غلط بوده است براي داشتن سيستم اقتصادي كارامد پيش نيازهايي وجود دارد كه عدم تحقق ان منجر به اختلال در برنامه هاي اقتصادي ميشود اين پش نيازها عبارتند از : ١- قانون گذاران خبره و كار بلد و اينده نگر ٢- سيستم قضايي شفاف و سالم و پرسرعت و بيطرف سياسي و يا جناحي و صد درصد مستقل ٣- سازمانهاي بازرسي تخصصي در امور مالي و بانكي اقتصادي و بازرگاني ٤- وجود يك خزانه در كشور كه تمامي دريافتيهاي دولت و شهرداريها و هرسازماني كه با درامد مواجه است به ان حساب خزانه و همه خروجيها نيز از ان حساب باشد ٥- شفافيت بانكي و گردش پول در كشور ٦- قوانين ساده و منطقي و واقعبينانه و بنفع ملت براي ماليات ٧- اعلام و تنظيم و دادن اطهارنامه مالياتي از سن ١٦ سالگي به بعد و بررسي ثروت افراد با توجه به مالياتهاي پرداختي ٨-مجاز و غير قانوني ندانستن تابعيت كشور ديگر براي هر فرد ايراني و جلوگيري از خروج ثروت توسط كسانيكه كه تابعيت كشور ديگر را دارند ٩-برخورد قانوني شديد با متخلفين اقتصادي در حد مصادره اموال و تبعيد و اردوگاههاي كار و حتي اعدام ١٠- تشويق كار افرينان و تنبيه رانتخواران ١١- عدم شغل و كار مديران و وزرا در بخش خصوصي در زمان كار و ٥ سال بعد از مديريتش ١٢- وجود مطبوعات و توانايي مطبوعات براي اعلام فسادها در كشور كه ميتواند بازوي سيستم نظارت و قضايي نيز باشند ١٣-رسيدگي به وضعيت مالي نزديكان و فرزندان مسئولين و مديران بالا و حتي مياني و پايين كشور و وضعيت تابعيت انها ١٤- سيستم اطلاع رساني شفاف و ان لاين قراردادها و منافصه ها و اعلام فرصتهاي اقتصادي به احاد جامعه ١٥- عدم دخالت در كارهاي اقتصادي و مالي توسط نهادهاي غير اقتصادي ١٦- ورود و خروج كالا بصورت شفاف از طريق گمرگات و اطمينان از عدم وجود قاچاق كالا توسط نهادها و سازمانها وابسته به نظاميان و دولت وغيره ١٧- اعلام مجازاتهاي شديد با هر نوع مدير و كارمند متخلف و معرفي انها به عنوان دشمن ملت اينها پيش نيازهاي يك سيستم سالم اقتصادي و مديريتي است كه لازمه اوليه ان وجود يك سيستم قضايي صد درصد كار بلد و سريع و متعهد و شفاف و متهور و شجاع و خبره و باسواد ميباشد .
ناشناس۴۶۶۶۲۳۱۰:۲۱:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مردم دیگر گول بهانه های همیشگی اصلاح طلبان که « نمی گذارن » و.. رو نمی خورند...
ناشناس۴۶۶۹۳۱۱۱:۳۷:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
میخورن
ناشناس۴۶۷۱۰۴۱۲:۱۳:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تا حربه « رقص» و کنسرت هست ، می خورن..
ناشناس۴۶۶۶۳۵۱۰:۲۴:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مقصر سيستم است و سيستم ما همين است ايا احمدي نزاد بهتر بود /؟
آیدا۴۶۶۷۶۳۱۰:۵۶:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دقیقا
تبریزی۴۶۶۸۱۷۱۱:۱۱:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
حالا این سیستم معیوب رو چیکارش کنیم؟ ریستارت کنیم؟ از system restore استفاده کنیم؟ از یه نرم افزار سوم برای registry clean-up استفاده کنیم تا entry های بد رو حذف کنه؟ ویندوز رو از نو نصب کنیم یا کلا سیستم رو بندازیمش دور و از نو یه سیستم قوی با قطعات کاملا جدید اسمبل کنیم؟
ناشناس۴۶۶۹۰۰۱۱:۳۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اگر جرات داری نظرسنجی واقعی کنی میبینی که مردم میگن محمود بهتر بود
ناشناس۴۶۷۴۴۸۱۳:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من خودم قبلا منتقد احمدی نزاد بودم احمدی نزاد اشتباهاتی داشت ولی انصافا احمدی نزاد صد برابر بهتر از روحانی است اقای احمدی نزاد 50 هزار میلیارد نقدینگی ایجاد کرد و با ان 800 هزار واحد مسکونی مهر ساخت و به قشر ضعیف داد ولی اقای روحانی 1000 هزار میلیارد نقدینگی ایجاد کرد و اصلا کار زیرساختی انجام نداد و معلوم نیست این 1000 میلیارد صرف چه چیزی شده . روحانی فقط نفت فروخت و جنس وارد کشور کرد . همین
ناشناس۴۶۸۵۶۸۲۰:۵۷:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نمیدونی چی شد ؟ رفت تو جیب دلالها و ژنهای خوب
ناشناس۴۶۶۹۴۳۱۱:۳۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مطمئنا احمدی نژاد و روحانی فرقی با هم ندارن . اما مطمئنا اوضاع مملکت در زمان احمدی نژاد از الان بدتر نبود . و مطمئنا شما اینها رو میدونین ولی دارین پشت احمدی نژاد قایم میشین .
ناشناس۴۶۶۶۳۷۱۰:۲۵:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اتفاقا نقش اصلی را تیم بی کفایت اقتصادی دولت روحانی امثال ..........و... این تاجران بی درد دارند
ناشناس۴۶۶۹۷۸۱۱:۴۵:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جالبه . دولت به عنوان یک بنگاه معاملاتی بزرگ ، در طی این چند سال تا تونسته به دلالها و ژنها و رفقا سود رسونده ، و اونها هم حسابهای خودشون رو در خارج پر کردن و اقامت هم که دارن و همین امروز و فرداست که کلا برن پیش اربابهای خودشون ؛ بعد یک عده نادون میان و از دزدی سیستماتیک مسئولین و فساد دولت و بی کفایتی اینها دفاع میکنن . یعنی از همین الان پروژه تَکرار بعدی رو کلید زدن . کی این مملکت از شر تَکرار و کلید نجات پیدا میکنه .
ناشناس۴۶۶۶۶۷۱۰:۳۲:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مردم میدونن کی مقصره جناب کارشناس تمام امور
ناشناس۴۶۶۶۷۶۱۰:۳۴:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کلا جز فرافکنی چیزی ندیدم
ناشناس۴۶۶۶۷۷۱۰:۳۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
..........یه روزی میفهمید این تیم چه بلایی سر مملکت آوردن!
ناشناس۴۶۶۹۵۴۱۱:۴۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نمیفهمن . اینها سرشون رو کردن زیر برف و حاضر نیستن حقایق رو ببینن .
ناشناس۴۶۶۶۷۹۱۰:۳۵:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
روحانی فقط 5 سال وقت داشته؟!!! خوب یک موردش تخصیص ارز برای مایحتاج مردم در زمان بحران بود؟ از این امتحان سربلند بیرون امد؟ یک نمونه اش برخورد با موسسات اقتصادی بود که مال مردم را بالا کشیدند، پول مردم را پس داد؟ با کلاهبرداران برخوردکرد؟ ...
ناشناس۴۶۶۶۸۰۱۰:۳۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تا با دنیا صلح نکنیم همین وضعه
ناشناس۴۶۶۹۸۹۱۱:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
فقط یک راه برای صلح مونده . که شما بری و سرویس بهداشتی پمپ بنزین های امریکا رو تمیز کنی تا اونها باور کنن که ایرانی جماعت چقدر ذلیل و توسری خور و مستعد صلح جهانی هستن . بدو تا نوبتت نگذشته .
ناشناس۴۶۷۲۸۱۱۲:۵۰:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
خدا وکیلی خیلی حرفت بی ربط بود برو یه کم در مورد این مسایل مطالعه کن بعد حرف بزن اصلا مطالب همین سایت الف رو بخون هر روز صدا و سیما هم کمتر ببین ایشالا خوب می شی
ناشناس۴۶۷۳۲۵۱۳:۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بی ادب
ناشناس۴۶۷۱۷۳۱۲:۲۸:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مشکل اینه که اونها به دنبال صلح با ما نیستن. نمونه اش هم همین برجام که با خیال راحت انداختنش دور و رفت...
ناشناس۴۶۷۳۰۸۱۲:۵۷:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
صلح نمی کنیم ..
ناشناس۴۶۶۶۸۲۱۰:۳۵:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اصلاح طلبان که نزدیک 30 سال مدیریت اجرایی را در دست داشتند (بجز دوره احمدی نژاد) تفکر نو لیبرالی در جامعه اشاعه دادند و کشور را با این مشکلات رو برو کرده اند و هیچگاه نمیتوانند دامن خود را از این فجایعی که به بار آورده اند پاک کنند.
ناشناس۴۶۷۳۱۰۱۲:۵۸:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همون هشت سال .. برای انقراض یک تمدن کافی بود
ناشناس۴۶۷۴۶۸۱۳:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دقیقا
ناشناس۴۶۸۱۷۸۱۷:۴۴:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
زیاد بهش فکر نکن . هرچی باشه شماها هم برای انقراض تمام تاریخ تمدن ایران کافی هستین .
حامد۴۶۶۷۲۷۱۰:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کسی که وارد گود این کارها میشود، باید تمام مسئولیت هایش را هم بدون استثنا بپذیرد. ایشان فقط از جیب ملت رانت فراوان به حامیان انتخاباتی اش داده و کار دیگری که ارزش گفتن داشته باشد انجام نداده است.
ناشناس۴۶۶۷۵۶۱۰:۵۳:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف وناتوان نشان داده در حالیکه تیم دوره اول بسیار با برنامه واصولی عمل کرد
ناشناس۴۶۶۹۱۲۱۱:۳۲:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اتفاقا سنگ بنای این دوره افتضاح دوره اول گذاشته شد انتصاب صیف و عراقچی و... تولید غول نقدینگی و.. رانت صرافان و...
خ۴۶۶۷۶۶۱۰:۵۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مقصر فرهنگ سازمانی این کشور است.
ناشناس۴۶۶۸۲۹۱۱:۱۵:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
واقعا به نظر من هم اینها مقصران اصلی نیستند. اینها مثل همان کسانی هستند که وقتی تصادف میشه میرن دور تصادف جمع میشن.
ناشناس۴۶۶۸۴۰۱۱:۱۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
البته خراب کردن همیشه سریعتر و راحتتر از آباد کردن اتفاق میوفته اما مشکل این دولت و اون دولت نیست مشکل نابسامانی روشهایی هست که این دولتها را سر کار میاره و نابسامانی بذنه اجرایی این دولتها در کنار مجلس نابسامانتر و دستگاه قضایی سردرگم در بوروکراسی نهفته
عدالت۴۶۶۸۴۶۱۱:۲۲:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مقصر اصلی همان هایی هستند که تحریم را کاغذ پاره می دونستند والان خیلی خوشحال که آمریکا از برجام خارج شده است .بیچاره مردم.البته از ماست که بر ماست.
ناشناس۴۶۶۸۹۵۱۱:۳۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
آدرس دقیقا درسته ریشه مشکلات در دولت نیست
حق۴۶۷۸۰۳۱۵:۱۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
از خواب بلند شو... دلار 12000 تومنه
محمد۴۶۷۰۱۱۱۱:۵۱:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تقریبا تمام اعصای کابینه در مصاحبه ها میگفتند دولت برای تمام سناریوهای دشمن برنامه داردو الان که با تهدید دشمن اوصاع اقتصادی مملکت تقریبا بحرانی شده و فشاری سنگین بر ملت وارد میشود هیچ کدام از دولت مردان پاسخگوی این وصع نیستند .و هیچ برنامه خاصی هم ارایه نمیدهند .
ناشناس۴۶۷۱۷۰۱۲:۲۷:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تا ژن برتری و آقازاده و خط قرمز و رانت . رانت خواری هست همینه که هست هر چی هم تغییر بدید فایده ای نداره
ناشناس۴۶۷۲۲۹۱۲:۳۶:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
واقعا شما نمی دونید ریشه مشکلات کجاست ؟ و در چه سیاست هایی است؟ در تمام دنیا کشوری رو معرفی کنید که سیاست خارجی اون مثل ما باشه .یا خواب تشریف دارید یا خودتون رو بخواب زدید...
ناشناس۴۶۸۱۸۳۱۷:۴۷:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یعنی بی کفایتی مسئولین و دزدی و رانت و پارتی و رشوه و ژن و ... ، هیچ تاثیری در بدبختی مردم نداره ؟ فقط مشکل از سیاست خارجیه ؟ واقعا خواب تشریف داری یا خودتو به خواب زدی ؟
ناشناس۴۶۷۳۸۹۱۳:۱۷:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اصلا فرض کنید دیگرانی باعث این اوضاع شدند ببخشید تیم اقتصادی دولت چکاره است و وظیفه اش چیست؟ همون اشکالی که به احمدی نژاد وارد بود الان دقیقا به روحانی و تیمش وارد است. یا مشکلات رو حل کن یا رد شو برو....
حسام۴۶۷۷۹۶۱۵:۱۶:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دولت به هيچ كدام از وعده هاي انتخاباتي اش عمل نكرده ... از جمله همين تورم و بينيازي به يارانه و رونق اقتصادي ... بعد بعضيا ميگن دولت مقصر نيست ...
ناشناس۴۶۸۲۰۸۱۸:۰۰:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
شما پایگاه الف دیگه چراپیام مردم راسانسورمیکنید؟! آدمهایی مانندمطهری باید هم برای فرارازپاسخگویی درپشتیبانی ازدولت روحانی حرفهای بی ربطی بزنند!!!! واین بایدهم افتضاح دولت روحانی را یکجورهایی ماست مالی بکنه!!! چون همین ایشان بودکه می گفت اگر روحانی انتخاب نشه دلارمیشه 6000تومان وایران میشه ونزویلا!!!!(خبرنداشت که دلاراز10هزارهم ردمیشه) گذشته از آن درفضای مجازی هم فیلم وعده وعیده روحانی وجهانگیری درتبلیغات تلویزیونی که میگفتند مردم یادشانه دلار روزانه قیمتش بالامیرفت(تازه گرانی دلارآنروز به 3000تومان رسیده بود نه امروز که از10هزارهم بالاتررفته)بازهمه این حرفها پس از شلیک موشکعابوده!!!! شوربختانه چون به هردلیلی آقایان میخواهند رقیب را از دور بیرون وضربه فنی کنند وازخداهم ترسی نیست ووجدان هم دیگربه خواب عمیق فرو رفته !!!!! آدمهایی مانند مطهری ناچارمیشن دست به چنین شانتاژهای کودکانه ای بزنند!!! زیرا هیچ آشپزی نمیگه آش من شوره!! چون آش دولت روحانی را آشپزهایی مانند مطهری پختن!!!!ومردم را به این روزسیاه انداختن!
پیما۴۶۸۲۱۰۱۸:۰۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مقصر وزیر بهداشت که نقدینگی توسط پزشکان در جامعه زیاد شد. مقصر حقوق های نجومی هست که نقدینگی رو افسارگسیخته کرد.
ناشناس۴۶۸۵۱۴۲۰:۳۴:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ببینید! گر چه همه متخصصین دلسوز الان دربدر دنبال یک راه حال هستند, ولی باید قبول کرد این وضعیت فعلی نتیجه یک عمر اشتباه کاری در سیاست و اقتصاد ست. ۱) فساد کم کم ریشه دونید . آیا این همتی که الان برای مبارزه با فساد هست ۳۰ سال پیش هم بود ؟ فسادی که الان به یک شبکه تر پیچیده و عمیق در اومده , اون موقع که بسیار ضعیف تر بود چرا باهاش مقابله نشد ؟؟؟ الان که اینها مثل درخت سی ساله ریشه دواندند تو خاک و لابد به همدیگه هم کمک میکنند که شبکشون منهدم نشود که مبارزه باهاشون خیلی سختر شده است !!!! ۲) دوره احمدی نژاد را دست کم نگیرد . احمدی نژاد رسما میگفت به کتاب و تئوری اقتصاد اعتقاد ندارد . هیچ زمانی این قدر کار غیر کارشنساسی شده نشده بود که زمان احمدی نژاد شد . ایشون کلا ساختار اقتصاد را خراب کرد. ۳) ده ها سال هست با تصمیم های اشتباه ( و البته بخاطر منافع عده یی ) واردات بر تولید ارجحیت پیدا کرده هاست . هیچ کارخونه ای در کشور مشغول به کار نیست . نگاه کنید به این همین ۱۰ سال گذشته . ما چقدر در امر تولید جلو رفتیم ؟؟ عقب رفتیم ولی جلو نرفتیم . بروید شهرک های صنعتی ! همه شرکتها تعطیل ند . ۴) یک مقدار بسیار زیاد ی از انرژی ما صرف دعوا های سیاسی میشود . خوب طبیعتا چون انرژی محدوده , وقتی کلی انرژی برای دعواهای سیاسی صرف میکنید , چیزش باقی نمیمونه که بخواهید مشکلات واقعی مردم را حل کند ۵) و صد البت رابطه سیاسی خوب با جهان که ماشاالله اون را هم نداریم . تحریم بعد از تحریم !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین