قیمت نفت در صورت بسته شدن تنگه هرمز

گروه اقتصادی الف،   3970414063 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه الرای کویت نوشت:در صورت عملی شدن تهدید ایران در بستن تنگه هرمز قیمت نفت در بازارهای جهانی به 300 دلار در هر بشکه می رسد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی روزنامه الرای کویت نوشت : تهدید ایران در خصوص جلوگیری از صادرات نفت کشورهای همسایه، سایه سنگینی بر کشورهای جنوبی خلیج (فارس) به طور عام و کویت به صورت خاص انداخته است . حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در جمع ایرانیان مقیم سوئیس با بیان اینکه آمریکا نمی تواند صادرات نفت ایران به خارج کشور را متوقف کند، گفت : آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه کویتی الرای افزود: یکی از گزینه های ایران برای عملی کردن تهدید خود بستن تنگه هرمز است و چنانچه سپاه پاسداران ایران تهدید رهبران خود را عملی کند کویت بزرگ ترین متضرر آن خواهد بود. این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشت : تنها راه صادرات نفت کویت که به حدود 2 میلیون بشکه در روز می رسد تنگه هرمز است و در صورت توقف یا ممانعت از حمل و نقل دریایی در این منطقه صادرات نفت کویت کاهش و حتی متوقف خواهد شد و این موضوع یک خطر حقیقی برای این کشور است .

منابع نفتی همچنین به روزنامه الرای گفتند که در صورت اجرایی شدن تهدید ایران، روزانه حدود 10 تا 15 میلیون بشکه از نفت کشورهای جنوبی خلیج فارس صادر نخواهد شد که این فاجعه بار خواهد بود. به عقیده تحلیلگران نفتی کویت یکی دیگر از مشکلات کشور این است که بر خلاف برخی کشورهای منطقه که در خارج از کشور مخازن بزرگ نفتی برای نگهداری در اختیار دارند ، کویت هیچ مخزنی در خارج کشور ندارد.

به گفته این کارشناسان موجودی نفت کویت در نفتکش ها هم در حد یک یا دو روز است و مخازن راهبردی داخل کشور هم گنجایش نگهداری نفت برای 30 روز را دارند. این کارشناسان در عین حال ادعا کردند که بعید است تهدیدات ایران عملی شود چرا که تهران با این کار تمام دنیا را در مقابل خود قرار می دهد و قیمت نفت به 300 دلار در هر بشکه می رسد.

به گفته منابع روزنامه الرای تنها راه کویت در صورت بسته شدن تنگه هرمز ایجاد راههای جایگزین است هر چند این کار بسیار دشوار و راههای جایگزین هم بسیار محدود است و در دراز مدت امکانپذیر نیست اما کویت می تواند نفت خود را با تانکر به امارات بفرستد یا با لوله به سلطنت عمان یا با انتقال به عربستان از طریق دریای سرخ به دست مشتریان برساند.

پایگاه اطلاع رسانی الرای در ادامه به نامه تشکر سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به روحانی اشاره کرد و نوشت : قاسمی در این نامه ضمن حمایت از مواضع روحانی آمادگی خود برای انجام تصمیمات نظام را اعلام کرد. کویت که از دیرباز یکی از تولیدکنندگان کلیدی نفت خام به شمار می‌آید با داشتن 102 میلیارد بشکه ذخایر نفتی، حدود 6درصد از ذخایر نفت خام دنیا را در اختیار دارد.

تولید روزانه نفت این کشور بیش از 2,6میلیون بشکه وصادرات آن 1.9میلیون بشکه در روز است.این کشور به عنوان دهمین تولید کننده نفت خام جهان و پنجمین تولید کننده نفت خام اوپک شناخته می‌شود.

دیدگاه کاربران

مرتضی۴۱۹۸۲۹۱۲:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۱۴
من به عنوان یک ایرانی حاضرم برای اثبات شرف ایرانی به نفتکش های غیر ایرانی که میخواهند سهم نفت ایران را اضافه تولید و بفروشند با هر چه در اختیار دارم حمله کنم و نگذارم یک لیتر نفت غیر ایرانی از تنگه هرمز .. عبور کند
ناشناس۴۲۰۰۴۶۱۵:۴۲:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
اگر قرار باشد ایران نتواند نفت صادر کند، چرا باید عربستان و امارات بتوانند؟
امید۴۲۰۰۲۸۱۵:۲۴:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۱۴
بسمه تعالی شاید بهتر باشه برای تحلیل این موضوع به اتفاقات چند وقت اخیر دقت کنیم. آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه به عراق و افغانستان حمله کردند و گفتند بعد به ایران حمله می کنیم. رهبری عزیز فرمودند که اگر غلطی از آنان سر بزند تمام منافع آمریکا را در تمام دنیا به خطر می اندازیم. داعش را به وجود آوردند و به سوریه و عراق حمله کردند و گفتند بعد نوبت ایران است. رهبری فرمودند آمریکا می خواهد بشار اسد سقوط کند و ما می خواهیم بشار اسد باشد و ماند. گفتند برای اینکه ایران در یمن نفوذ کرده است به یمن حمله کردند. الان در باتلاق یمن چنان گرفتار شده اند که نمی دانند چکار کنند. اگر هر کسی فکر می کند که آمریکا بخاطر منافعش در دنیا این جنگ تجاری را براه انداخته است باید یک مقدار بیشتر دقت کند . الان آمریکا سالانه حدود یک تریلیون دلار کسری بودجه دارد و هر سال به بدهی آمریکا اضافه می شود . حدود شصت کشور دنیا دلار را از معادلات خود حذف کرده اند . چین و روسیه هم در این دو روز اخیر شروع کرده اند به حذف دلار از معادلات بازرگانی خود و طلا و یوان را جایگزین دلار آمریکا می کنند. البته برای بنده حقیر سوال است که چرا با توصیه بزرگان اقتصاد ایران همچون آقای دکتر توکلی و آقای دکتر مصباحی مقدم دلار از معادلات دولت در ایران حذف نمی شود ؟ و هم چنان بعضی برای سود خود اصرار به استفاده از دلار دارند. آمریکا بیشتر از آنکه در جنگ تجاری باشد در حال غرق شدن است و برعکس اعتقاد بعضی از افراد که چنان شیفته نام آمریکا هستند که واقعیت های اقتصادی آمریکا را نمی بینند. آلان هم می دانند که دیگر به هیچ عنوان نمی توانند ایران را به تحریم های قبل از برجام برگردانند. ایران هم می تواند هم تنگه هرمز را ببند و هم کاری کند که قیمت نفت براحتی به مرز ۲۰۰دلار هم برسد . ولی مشکل جای دیگر است و مدیریت ضعیف مدیران دولتی باید تغییر کند تا ما به جایی برسیم که احتیاجی به صدور نفت نداشته باشیم و این میسر نشود مگر اینکه اقتصاد کشور قوی شود و این کار مردانی می خواهد از جنس باکری ها ، همت ها و خرازی ها. همین الان هم در این کشور از این مدیران فراوانند به شرط اینکه کار را به آنها بسپاریم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین