اندراحوالات و مشکلات معلولین \ قوانین ناقصی که اجرا نمی شود

مجید مزجیگروه اجتماعی الف،   3970218156 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اندراحوالات و مشکلات معلولین \ قوانین ناقصی که اجرا نمی شود

 

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اولین بار در سال 1383 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و قرار بود که حقوق معلولین به واسطه اجرای این قانون تامین گردد. بدلیل اینکه قانون مصوب به صورت طرح توسط نمایندگان ارائه شده و محل های اعتباری آن نیز تامین نگردیده بود، اجرایش چندان الزام و تکلیف برای دولت نداشت. از سوی دیگر تمام وجوه زندگی معلولین را در بر نگرفته بود. بخاطر اینکه این قانون اهداف مد نظر را برآورده نکرد، نیاز به بازنگری در آن اهمیتی دوچندان یافت.

به همین دلیل در سال 1394 لایحه  اصلاحیه  قانون جامع حمایت از حقوق معلولان  از سوی هیات دولت به مجلس ارسال شد و در نهایت در اسفند 1394 این قانون مصوب و تقدیم شورای نگهبان گردید. اما نکته اینجاست که شورای محترم نگهبان در فروردین 1395 اعلام نمود مصوبه مجلس مورد تائید این شورا نیست. اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان دارای نکات مثبت زیادی بود که متاسفانه با عدم تائید آن توسط شورای نگهبان، در لایحه بعدی دولت، بسیاری از آن نکات مثبت حذف گردید و معلولین کشورمان تا سالها  نمی توانند از آن امکانات بهره مند گردند.

 

بهرحال همان لایحه اصلاح شده، البته با تغییراتی، در آذرماه 1396 در مجلس مصوب گردید. هر چه بود گذشت و اینک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب آذر 96 پیش رو مجریان و متولیان اجرای کشور است.

قانونی که در برگیرنده نکات مثبت و منفی است و قصد داریم در این مطالب برشی از مختصات آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.:

 

قانونی که شرکت های هوایی و ریلی اجرا نمی کنند

تبصره 2 ماده 5- استفاده افراد دارای معلولیت‏های شدید از سامانه‏های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‏رانی درون‌شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‏های برون‏شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی غیردولتی نیم‌بهاء است.

این در حالیست که سطح بندی معلولان برخلاف جانبازان که درصد به درصد انجام می شود تنها در چهار سطح خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید است. نیامدن عنوان افراد دارای معلولیت خیلی شدید در تبصره 2 ماده 5 (مذکور در فوق) مطمئناً به معنی عدم برخورداری معلولین درجه خیلی شدید از امتیازات این تبصره نیست. از سوی دیگر استفاده افراد معلول با درجه شدید و خیلی شدید از حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها تقریباً غیرممکن است.

حال اگر قانونگذار استفاده ی نیم بهاء بلیط حمل و نقل برون شهری را مختص معلولین شدید و خیلی شدید نموده است بهتر بود استفاده رایگان از حمل و نقل درون شهری که اکثر قریب به اتفاق معلولین درجه شدید و خیلی شدید نمی توانند از آن استفاده کنند را شامل همه درجات معلولین می نمود. در حال حاضر معلولین درجات خفیف و متوسط زیادی هستند که از تسهیلات و تخفیفات حمل و نقل درون شهری استفاده می کنند و با اجرایی شدن این قانون این حداقل امکان نیز از آنها دریغ می گردد.

البته لازم بذکر است فروش نیم بهاء بلیط حمل و نقل جاده ای در قانون مصوب سال 1383 نیز بود ولی از آن سال که قانون جامع حمایت از حقوق معلولین مصوب گردیده است تا بحال تنها شرکت هواپیمایی هما تخفیف هایی در قیمت بلیط برای معلولین اعمال نموده است و شرکت های هواپیمایی دیگر و شرکت های ریلی، هیچ تخفیفی در قیمت بلیط برای معلولین در نظر نگرفته اند.

 

 

اماکن رایگان ورزشی برای معلولان، یک آرزوی برباد رفته!

ماده 8- استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تاسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‏های کشور، رایگان است.

این ماده به ظاهر امتیاز بسیار خوبی برای معلولین است ولی با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق دستگاه های دولتی و شهرداری ها مراکز و تاسیسات ورزشی خود را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و این واگذاری با مزایده و دریافت وجه قابل توجه بابت اجاره مکان ورزشی انجام شده است مسلماً امکان این وجود ندارد که بخش خصوصی را برای ارائه خدمات رایگان به معلولین مکلف نمود. بنابراین این ماده تقریبا فقط سیاهی کاغذ است.

 

مشکل استخدام معلولین در لایحه نیز حل نشده است

‌تبصره: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا و ناشنوا‌ و افراد دارای آسیب نخاعی واجد شرایط را  با آزمون استخدامی بین خود معلولین به کار گیرند.

ملاحظه: البته در لایحه دولت بجای با آزمون استخدامی بین خود معلولین عبارت راساً به صورت موردی و بدون آزمون استخدامی بود که به لطف آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی از این تبصره، عبارت راساً به صورت موردی و بدون آزمون استخدامی حذف گردید و عبارت با آزمون استخدامی بین خود معلولین جایگزین شد.

درطی سالهای اخیر با توجه به معذوریت‌های قانونی، استخدام دولتی بندرت انجام می‌شود و اگر در کل استخدام‌های کشور، نگاهی جامع بیندازیم، درمی‌یابیم که بسیاری از پست های تعریف شده نیز دارای شرط صحت سلامت جسمانی‌اند و معلولین نمی‌توانند در آن مشاغل جذب شوند. یعنی واقعیت این است که از هر ده شغلی –  پست تعریف شده - که آگهی استخدام برای آن منتشر می‌گردد تقریبا در نه (9) مورد، شرط سلامت جسمانی را برای استخدام ضروری می‌دانند.

 

 

قانون معافیت پرداخت عوارض؛ ناقص و پرچالش

ماده 19- افراد دارای معلولیت از پرداخت هزینه‏ های صدور پروانه ساختمانی، آماده ‏سازی زمین، عوارض نوسازی و هم‏چنین حق انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب منطبق با الگوی مسکن مصوب معاف می‏باشند.

 

لازم بذکر است، در قانون مذکور برای این ماده ضمانت اجرایی قید نشده است. آنچه که از این ماده برداشت می شود این است:

"قانون معافیت ها شامل معلولینی می شود که خود اقدام به ساخت مسکن نمایند."

یعنی شخص معلول زمین مسکونی تهیه نماید. زمین را آماده سازی کند. اقدام به اخذ پروانه ساختمانی نماید. درخواست انشعاب آب، برق، گاز، و دفع فاضلاب کند و در نهایت خود اقدام به ساخت مسکن نماید. در اینصورت است که معافیت های مذکور شامل حال شخص معلول می شود.

اگر برداشت متولی معلولین یعنی سازمان محترم بهزیستی از ماده ی 19 به ترتیبی که در فوق ذکر کردم نبود باز جای امیدواری وجود داشت که شاید سازمان بهزیستی از حقوق معلولین در تفاسیر مختلفی که از قانون مذکور می شود دفاع کند ولی متاسفانه نحوه گفتار و عملکرد سازمان محترم بهزیستی کاملا نشان می دهد که  تفسیر آن سازمان از تخصیص معافیت ها ی ماده فوق بدین صورت است که:  این معافیت ها تنها شامل ساخت مسکن توسط شخص معلول بصورت انفرادی و مستقل می شود.

 واقعیت حال و حاضر کشور ما نشان می دهد که اکثریت مردم – معلولین که بمانند – توان ساخت مسکن مورد نیاز خود را بدین ترتیب که زمینی تهیه و مسکنی احداث کنند را ندارند. اکثر مردم مسکن مورد نیاز خود را از انبوه سازان یا بساز بفروش ها پیش خرید می کنند و یا بعد از ساخته شدن مسکن توسط انبوه سازان و یا بساز و بفروش ها، واحد آپارتمانی مورد نیاز خود را از آنها خریداری می کنند.

واقعیت جامعه معلولین این است که بسیاری از معلولین، اگر بتوانند مسکنی تهیه کنند، حداکثر می توانند واحد مسکونی آپارتمانی چند سال ساخت خریداری کنند.

 

بنابراین شایسته است هر معلول برای یکبار و کاملا برابر با عدالت، چه مسکنی را خود شخصا بسازد، چه مسکنی را از انبوه ساز یا بساز و بفروش پیش خرید کند، چه مسکنی را از انبوه ساز یا بساز و بفروش بعد از ساخته شدن بصورت تازه ساز یا نو خریداری کند، چه مسکنی را بصورت تازه ساز یا نو از شخص دیگری خریداری کند و چه مسکنی را بصورت چند سال ساخت از فردی در جامعه خریداری کند، با ساختاری مناسب بتواند به اندازه معافیت های مذکور در ماده 19 از کمک های حاکمیت بهره مند شود.

 

 

ماده 25- صد در صد هزینه‏های اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت احداث و تجهیز و توسعه و مناسب‌سازی تمامی مراکز توانبخشی، نگهداری و مراقبتی، حرفه‏آموزی، آموزشی، کارآفرینی، رفاهی و مسکن مورد نیاز افراد دارای معلولیت با تایید سازمان به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‏شود.

لازم بذکر است، در قانون مذکور برای این ماده ضمانت اجرایی قید نشده است این ماده در قانون مصوب سال 1383 هم بود ولی بعید است که از سال 1383 تا این تاریخ حتی در یک مورد هم این اتفاق افتاده باشد.

یکی از علت های عمده عدم اجرای آن بی اطلاعی مردم از این قانون است. ممکن است بسیاری از مودیان درصورت اطلاع دوست داشته باشند مالیات خود را برای معلولین هزینه کنند ولی کسی از این قانون اطلاع ندارد. متاسفانه سازمان بهزیستی کشور هم تلاشی برای مطلع کردن مردم نکرده است.

 

معافیت مالیاتی والدین معلول؟!

ماده 26 ـ پنجاه درصد حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیاء افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت پرداخت هزینه های مترتب بر معلولیت فرد بر عهده اولیاء است از پرداخت مالیات معاف است. گواهی تایید نوع و شدت معلولیت افراد مشمول این ماده از سوی کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت سازمان ارایه خواهد شد.

لازم بذکر است، در قانون مذکور برای این ماده ضمانت اجرایی قید نشده است. در سال 1397 حقوق های دو میلیون و سیصد هزار تومان و پائینتر از مالیات معاف هستند. اگر حقوق پدر یا مادری که دارای فرزند معلول است دو میلیون و چهارصد هزار تومان باشد، دقیقا صد هزار تومان از سقف معافیت مالیاتی بالاتر است. طبق ماده 26 این قانون  50% از صد هزار تومان (یعنی 50 هزار تومان) حقوق این فرد از پرداخت مالیات معاف می شود. مثلا اگر مالیات این فرد 10%  باشد، 5 هزار تومان از پدر یا مادر این معلول بابت معافیت قید شده در این قانون گرفته نمی شود. حال اگر حقوق پدر یا مادری که دارای فرزند معلولی هستند 15 میلیون تومان باشد، بر اساس سقف معافیت مالیاتی که 2 میلیون و سیصد هزار تومان است، 12 میلیون و 700 هزار تومان بیشتر از سقف معافیت مالیاتی حقوق می گیرد. 50% آن می شود 6 میلیون و 350 هزار تومان. البته ظاهرا در سال 1397 قرار است از حقوق های بالا درصد بیشتری مالیات کسر گردد ولی اگر همان 10% را هم محاسبه کنیم 635 هزار تومان از پدر یا مادر این معلول گرفته نمی شود. به نظر شما این عدالت است؟

این بی عدالتی البته با کمی تفاوت در مورد تخفیف مالیاتی حقوق جانبازان نیز اعمال می گردد. همانگونه که مستحضرید صد در صد حقوق جانبازان  25%  به بالا از مالیات معاف است ولی اگر حقوق یک جانباز 25% پانزده میلیون تومان باشد و حقوق یک جانباز 50% سه میلیون تومان باشد، کل حقوق هر دو جانباز از مالیات معاف می شود. درحالیکه معافیت مالیاتی جانباز 25%  مذکور در فوق یک میلیون و هفتصد هزار تومان می شود و معافیت مالیاتی جانباز 50%  مذکور هفتاد هزار تومان می شود.

انتظار می رود در سال 97 شاهد  ترمیم جایگاه حقوقی سازمان بهزیستی و اتخاذ تدابیری جهت ایجاد درآمد مکفی برای معلولین باشیم. اختصاص سهمی از بیمه شخص ثالث به سازمان بهزیستی و همچنین ملزم کردن شهرداریها به واگذاری تعدادی از غرفه های مطبوعاتی و گل فروشی سطح شهرها و همچنین تعدادی از غرفه های بازرگانی و میوه و تره بار سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری ها به معلولین، جهت اشتغال و توانمند شدن این عزیزان و افزایش سطح درآمد آنها، می تواند بخشی از مشکلات این قشر را برطرف کند. سامان دادن وضعیت معلولین مستاجر و حل مشکل ایاب ذهاب معلولان هم یکی از مطالبات جدی جامعه معلول کشور از مسئولین ذیربط است.  هر چند مجموعه لایحه از ضعف های عمده برخوردار است اما اجرایی شدن همان مصوبه نیز در حکم یک دلگرمی برای جامعه معلولین محسوب می شود. مصوبه ای که امید می رود در تمام ابعاد، در سال آینده بتواند خود را در قامت اجرا نیز ببیند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۷۹۶۰۷:۵۲:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۱۹
‌تبصره ماده 4 قانون معلولین مصوب آذر 1396: ........................ متخلفین از رعایت این قانون حسب مورد به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه 5 تا 8 مندرج در ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‏های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‏شوند. *متاسفانه این تبصره که ضمانت اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان بود توسط شورای محترم نگهبان تائید نشد و مجلس شورای اسلامی بخاطر جلب نظر این شورا در جلسه بیستم اسفند 1396 تبصره ماده 4 قانون حمایت از حقوق معلولان را حذف کرد. همگی واقفیم که وقتی قانونی ضمانت اجرایی نداشته باشد چه سرنوشتی پیدا می کند.
ناشناس۳۳۵۸۱۷۰۸:۰۱:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۱۹
سپاس از خبر رسانی
ناشناس۳۳۵۸۲۴۰۸:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۱۹
ماده 30 قانون معلولین مصوب آذر 1396 - مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری‌های عمومی جمعیت کشور‌ به نحوی برنامه‌ریزی نماید که جمعیت افراد دارای معلولیت به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص‌گردد. *لازم بذکر است، در قانون مذکور برای این ماده ضمانت اجرایی قید نشده است. در ماده 11 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب سال 1383 و لایحه مصوب مورد بحث ، موضوع سرشماری آمده است ولی جای تعجب دارد در سرشماری سال 1395 ، معلولیت در سئوالات سرشماری نفوس و مسکن نبود. بنابراین مشخص است دولت علاقه و عزمی در انجام این کار ندارد. ملاحظه: در حال حاضر هیچ آمار مشخصی از تعداد معلولین و وضعیت آنها در دست نیست. سازمان بهزیستی آمار معلولین را یک رقمی اعلام می‌کند، NGOهای مختلف آمارهای متفاوت دیگری اعلام می‌کنند و WHO (سازمان بهداشت جهانی) آماری در مغایرت با آمارهای موجود اعلام می‌کند. بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، معلولین حدود 15% جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. بر این اساس حدود 12 میلیون معلول در کشور ما زندگی می‌کنند. البته سازمان بهزیستی که دائم از طبقه بندی شدت معلولیت ها با استفاده از استانداردهای بین المللی سخن می‌گوید، در این خصوص عنوان می دارد: درصد معلولین بسیار کمتر از نظر سازمان بهداشت جهانی است. ظاهراً سازمان بهزیستی تنها معلولین تحت پوشش خود را آمار معلولین در ایران می داند درحالیکه بخاطر عدم رسیدگی سازمان بهزیستی به معلولین بسیاری از این عزیزان تحت پوشش سازمان نیستند. موضوع دیگر اینکه سازمان بهزیستی سعی می کند تنها معلولین درجه شدید و خیلی شدید را معلول بداند. دولت باید در سرشماری هایی که بصورت دوره‌ای انجام می پذیرد، آمار معلولین ، علت معلولیت، متاهل یا مجرد بودن معلول، شاغل یا بیکار بودن معلول، وضعیت معیشتی، میزان تحصیلات و ... را کسب نماید تا در برنامه ریزی‌های کلان بکار گرفته شود.
ناشناس۳۳۵۸۵۵۰۸:۲۰:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۱۹
بعضی از مواد خوب اصلاحیه ی قانون حمایت از حقوق معلولان که به دلیل عدم تائید شورای محترم نگهبان، معلولان از مزایای آن محروم شدند و متاسفانه در قانون مصوب آذرماه 1396 نیز نیامده است را به شرح زیر باطلاع می رسانم: ماده 10: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است از محل اعتبارات مصوب، سهم سالانه بودجه مورد نیاز تولید و انتشار کتب و نشریات بریل، گویا، درشت نما و قالب های الکترونیکی جهت افراد نابینا و کم بینا و چاپ و انتشار کتب و نشریات تخصصی مورد نیاز افراد دارای معلولیت را تخصیص دهد. همچنین وزرات مذکور موظف است با توجه به انتشار روزافزون کتب و نشریات الکترونیک، ضمن رعایت حقوق مالکیت معنوی ناشرین، با اتخاذ تدابیر تشویقی، ناشرین را به در دسترس نهادن نسخ الکترونیکی آثار خود ترغیب نماید. ماده 15: کلیه دستگاه های موضوع ماده 222 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 117 قانون خدمات کشوری مکلفند حداقل پنج درصد مجوزهای استخدام نیروی انسانی خود را(رسمی، پیمانی، قراردادی و سایر عناوین مشابه) به افراد دارای معلولیت واجد شرایط و دارای توانمندی کار در پست های مشمول مجوزهای مذکور با افزودن پنج سال به سقف شرط سنی استخدام اختصاص دهند. تبصره 1ماده 15: واگذاری شرکت های دولتی مشمول قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی علاوه بر رعایت احکام مندرج در قانون مزبور منوط به پیش بینی جذب حداقل 5 درصد نیروی انسانی مورد نیااز از افراد دارای معلولیت جویای کار در قرارداد واگذاری شرکت می باشد. با اجرای این تکلیف شرکت های مذکور از تسهیلات مقرر در ماده 13 این قانون برخوردار خواهند شد. تبصره 2 ماد15: دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری مکلفند در شرایط مشابه از شرکت ها و موسسات بخش تعاونی و خصوصی خرید خدمت نمایند که حداقل 3 درصد از کارکنان خود را از میان افراد دارای معلولیت جذب نموده باشند. تبصره 2ماده25: قوه قضائیه مکلف است خدمات قضایی و مشاوره ای ناظر به ایثارگران را درباره تمامی افراد دارای معلولیت اجرا کند. ماده 27: به منظور کمک دولت برای جبران هزینه های ناشی از معلولیت، افراد دارای معلولیت شاغل، 100% حقوق و مزایا یا دستمزد افراد دارای معلولیت خیلی شدید و 80% حقوق و مزایا یا دستمزد افراد دارای معلولیت شدید و 60% حقوق و مزایا یا دستمزد افراد دارای معلولیت متوسط تا میزان و سقف سالانه مقرر از پرداخت مالیات معاف می باشند. تبصره 1- معافیت مالیاتی افراد دارای معلولیت دارای مشاغل آزاد بر اساس درآمد سالانه، از یک تا چند منبع، عینا مشابه شاغلین مشمول این ماده خواهد بود. ماده 35: کلیه افراد دارای معلولیت شاغل در دستگاه های موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری و بخش غیردولتی می توانند به شرط داشتن حداقل 15 سال تمام سابقه خدمت و یا پرداخت حق بیمه، بر اساس درخواست کتبی آنان و تصویب صندوق بازنشستگی یا سازمان بهزیستی کشور حسب مورد، بدون شرط سنی، با افزودن سنوات خدمت ارفاقی، به مدت خدمات آنان، بدون پرداخت کسور و فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی، بازنشسته شوند. تبصره 1- میزان سنوات خدمت ارفاقی موضوع ماده فوق برای افراد دارای معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید به ترتیب 2 ،4، 7، 10 سال خواهد بود که توسط سازمان بهزیستی کشور تعیین و جهت اجرا به دستگاه یا صندوق مربوطه ابلاغ می گردد.
ناشناس۳۳۵۸۷۲۰۸:۲۷:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۱۹
وقتی صحبت از تحصیلات عالیه برای معلولین می‌شود ناخودآگاه انسان بیاد ظلمی می افتد که در حق معلولین روا گردیده است و متاسفانه اصلا دیده نمی شود. همان گونه که استحضار دارید، مدت کوتاهی بعد از شروع جنگ تحمیلی و تا مدت زیادی بعد از اتمام آن، سهمیه پذیرش دانشگاه‌ها به نحوی ساماندهی شده بود، تا فرزندان مخلص و فداکار این کشور که درس و کلاس خود را رها کرده و به جبهه‌های نبرد شتافته بودند، در ورود به دانشگاه مورد حمایت قرار گیرند. هدف از این قانون، جبران عقب ماندگی و محرومیت ناخواسته این عزیزان از تحصیل بود. در حقیقت با این شیوه، حاکمیت باید بین دو گروه از افراد جامعه - جوانانی که بخاطر دفاع از کشور درس و زندگی را رها کرده بودند و افرادی که بدون توجه به وظعیت خطیر کشور فقط به درس و زندگی خود اهمیت می دادند - تفاوت قائل می‌شد. لذا 40% از سهمیه پذیرش دانشگاه‌ها، به رزمندگان تعلق ‌گرفت. علاوه بر آن، درصدی از سهمیه ورود به دانشگاه‌ها به جانبازان، درصدی به خانواده شهدا، درصدی به جهادگران جهاد سازندگی، درصدی به عشایر، درصدی به آموزگاران و درصدی هم به سوادآموزان نهضت سوادآموزی تعلق گرفت. یعنی حدوداً نصف ظرفیت ورود به دانشگاه‌ها در قالب سهمیه‌های فوق به گروه های مذکور تعلق می‌گرفت و نصف دیگر آن به گروه "سهمیه مناطق" که از قضا جمعیت بسیار بزرگی تشکیل می‌دادند، تعلق می‌گرفت. البته بدیهی بود، رقابت برای قبولی در دانشگاه در سهمیه مناطق بسیار سخت و شرایط قبولی برای آنها واقعا مشکل بود. معلولین نیز باید از طریق همین سهمیه مناطق وارد دانشگاه می شدند. هیچ حرفی در اختصاص سهمیه به گروهای مذکور نیست ولی آن گروهی که هیچوقت دیده نشد معلولین بودند. واقعاً معلولینی بودند که عاشق حضور در جبهه بودند ولی بخاطر معلولیت نمی توانستند در جبهه های حق علیه باطل شرکت نمایند. از طرفی تحصیل برای معلولین در بعضی موارد تنها راه زندگی سعادتمندانه در آینده بود. با توجه به تعداد کم پذیرش دانشجو در آن مقطع زمانی و متقاضی بسیار زیاد در سهمیه مناطق، بسیاری از معلولین از ورود به دانشگاه محروم شدند در حالیکه وقتی قرار به سهمیه بندی بود شاید با اختصاص 1% از سهمیه ورود به دانشگاه‌ها به این گروه، بسیاری از معلولین، از امکان تحصیلات عالیه بهره‌مند می‌شدند. به نظر می‌رسد، معلولین از جمله افراد خاصی بودند که مطمئناً از سوادآموزان نهضت سوادآموزی و آموزگاران مستحق‌تر بودند، اما در این قضیه نگاهی به آنها معطوف نشد. شاید فقدان بهره‌مندی از یک متولی دردآشنا و دلسوز، که بتواند در بزنگاه‌ها از حقوق آنان دفاع نماید، سبب شد تا در برهه‌ای از زمان تحت این بی عدالتی قرار گیرند. شاید قانونگذاران در آن زمان معلولین را مانند شخصی در نظر گرفتند که توانایی شرکت در جهاد را دارند ولی از حضور امتناع می‌کنند و لذا به شرایط خاص آنها کمتر توجهی شد( توجهی در حد هیچ )!! و این ظلم باعث شد که تعداد زیادی از معلولین نتوانند به تحصیلات عالیه دست یابند و در کشور ما که فرهنگ مدرک گرایی از صدر تا ذیل مسئولین و مردم را تحت تاثیر خود قرار داده، این نقص - نداشتن مدرک تحصیلات عالیه - بر نقص معلولیت آنها افزوده شد و آنها را از رسیدن به فعالیت‌ها و شان اجتماعی مناسب و کسب درآمد کافی دورتر کرد. حال چه باید کرد و چه باید گفت؟ و چگونه باید این ناعدالتی جبران شود؟ البته هنوز هم سهمیه‌هایی در کنکور وجود دارد و همچنان معلولین هیچ سهمی از این امتیازات ندارند. در بند 26 فرم ثبت نام کنکور سال 1397 سهمیه های زیر قید گردیده است: - خانواده شهدا(پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) - جانباز 25% و بالاتر - فرزند جانباز 25% و بالاتر - همسر جانباز 25% و بالاتر - آزادگان - فرزند آزاده - همسر آزاده - فرزند شهید و مفقودالاثر - همسر شهید و مفقودالاثر - رزمنده داوطلب بسیجی(اعزامی از سپاه) - رزمنده وزارت جهاد کشاورزی - رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح - جانباز کمتر از 25% - فرزند جانباز کمتر از 25% - همسر جانباز کمتر از 25% - فرزند رزمنده داوطلب بسیجی(اعزامی از سپاه) - فرزند رزمنده وزارت جهاد کشاورزی - فرزند رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح - همسر رزمنده داوطلب بسیجی(اعزامی از سپاه) - همسر رزمنده وزارت جهاد کشاورزی - همسر رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح بدین ترتیب 25% + 5% یعنی 30% از ظرفیت ورود به دانشگاه ها به گروه های فوق تعلق می گیرد. در بند 29 فرم ثبت نام کنکور 1397 تاکید کرده است که معلولیت خود را قید نمائید. ناشنوا هستم. کم شنوا هستم. نابینا هستم. کم بینا هستم. معلول جسمی حرکتی هستم. بعد آمده است: با توجه به نوع و میزان معلولیت برای شرکت در جلسه آزمون و پاسخگویی به سئوالات نیاز به منشی دارم. نیاز به منشی ندارم. با تائید سازمان بهزیستی برای افرادی که نیازمند منشی هستند این امکان فراهم می شود و شماره صندلی معلولین جسمی حرکتی هم در طبقه همکف محل برگزاری کنکور در نظر گرفته می شود. این حداکثر کاری است که سازمان سنجش برای معلولین انجام می دهد. ملاحظه: علاوه بر سهمیه های مذکور در فوق، همان امتیاز ماده ی 9 قانون معلولین یعنی آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارت‏خانه‏های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‏های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی نیز طبق قانون ایثارگران و با قدرت و بودجه بیشتر به عزیزان ایثارگر تعلق می گیرد. درخواست معلولین: تحصیلات عالیه در رشته‌های خاص، متناسب با محدودیت معلولین میتواند سبب اشتغال، توانمندی و عزت آنها شود. وقتی قرار بر سهمیه بندی برای ورود به دانشگاه است و این سهمیه حتی شامل کسانی نیز می شود که به هیچ وجه جنگ و تبعات آن باعث عقب افتادگی درسی آنها نشده است چرا این سهمیه برای معلولین نباشد؟ معلولینی هستند که برای آموزش و آماده شدن در رقابت کنکور واقعاً مشکل دارند مثلا محدودیت های جسمی متفاوت باعث می گردد حتی حضور آنها در مدرسه با مشکلات فراوانی انجام شود و همچنین محدودیت هایی وجود دارد که فرایند یادگیری را برای آنها مشکل می کند، بتابراین خیلی توقع بالایی نیست که برای ورود معلولین به دانشگاه در رشته های خاصی که با توانایی آنها مطابقت داشته و در ضمن کاربردی هم باشد - یعنی به اشتغال بیانجامد - درصدی از سهمیه منظور شود. بهرحال اینکار انجام نشده است ولی مطالبه جامعه معلولین این است که برای معلولین بنابر نوع معلولیت آنها در رشته های خاص سهمیه ای منظور گردد.
ناشناس۳۳۵۸۹۲۰۸:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۱۹
ماده 15- دولت مکلف است حداقل سه درصد (3%) از مجوزهای استخدامی (‌رسمی، ‌پیمانی،کارگری) دستگاه‏های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‏ها، موسسات،‌ شرکت‏ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‏هایی که از بودجه عمومی کشور ‌استفاده می‌نمایند را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد. *متاسفانه با توجه به عدم تائید تبصره ماده 4 این قانون توسط شورای محترم نگهبان ضمانت اجرایی این ماده مهم حذف گردید. توضیح: - جهت تقریب به ذهن و برای روشن شدن موضوع، بخشی از سهمیه و امتیازات قانون استخدامی سال 1394 را محضر مبارکتان تقدیم داشته و در پایان پیشنهادی نیز بیان می‌گردد: ------------------------------------------------------------------------------------------------- امتیازات و سهمیه های قانونی استخدام متمرکز سال 1394 : 1- 2- 3- ۴- معلولین عادی بشرط دارا بودن شرایط مندرج در آگهی و کسب حد نصاب نمره لازم آزمون عمومی، به ترتیب نمره مکتسبه از (۳) درصد سهمیه قانونی برخوردار خواهند بود. ۵- سهمیه استخدامی ۲۵ درصد ایثارگران شامل جانبازان، آزادگان فاقد شغل و فرزندان و همسران شهدا و فرزندان و همسران جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان دارای یک سال و بالای یکسال اسارت توسط بنیاد شـهید و امـور ایثارگران به دستگاه مربوطه معرفی گردیده و در حال طی فرایند جذب می باشند . توجه : خواهر و برادر شهید نیز مشمول سهمیه ۲5 درصد ایثارگران بوده لکن از شرط آزمون معاف نبوده و ملزم به شرکت در آزمـون می باشند. بنابراین در صورتی که سهمیه مذکور تا سقف قانونی یاد شده تامین نشده باشد، صرفاَ در بین خود به رقابت خواهند پرداخت. - پنج درصد 5% سهمیه استخدامی به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه هـا و همسـر و فرزنـدان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد 25% و فرزندان آزادگان کمتر از یکسال اسارت اختصاص می‌یابد . - انتخاب اولویت در مشمولین پنج درصد سهمیه استخدامی، با رزمندگان میباشد (رزمندگان در صورت ثبت نـام و داشـتن شـرایط احراز لازم در حد سهمیه تعیین شده از شرط آزمون معاف می باشند) و سایر مشمولین سهمیه مذکور در اولویت بعدی قرار داشته و در بین خود به رقابت خواهند پرداخت. - استخدام مازاد بر سهمیه استخدامی ایثارگران از طریق رقابت با سایر داوطلبان صورت خواهد گرفت. ------------------------------------------------------------------------------------------------- ملاحظه: اگر وضعیت یک معلول درجه شدید را، با درصدهای یک جانباز مقایسه کنیم، تقریبا برابر یک جانباز هفتاد درصد، محدودیت جسمی دارد. مستحضرید این موضوع در دنیا به یک اصل تبدیل شده است که: "خدمت رسانی به معلولین باید بدون در نظر گرفتن منشاء معلولیت باشد". و موضوع دیگری که همه به آن اذعان داریم، تجلیل خاص جانبازان عزیز و حق آنهاست. اگر از ما تجلیل نشود، در این خصوص هیچ ادعایی نداریم ولی انتظار ما اینست ایکاش حسب شرایط موجود فرصتی فراهم می شد تا امکاناتی که در اختیار جانبازان عزیز قرار می‌گیرد، حداقل از معلولین نیز مضایقه نشود. درطی سالهای اخیر با توجه به معذوریت‌های قانونی، استخدام دولتی بندرت انجام می‌شود و اگر در کل استخدام‌های کشور، نگاهی جامع بیندازیم، درمی‌یابیم که بسیاری از پست های تعریف شده نیز دارای شرط صحت سلامت جسمانی‌اند و معلولین نمی‌توانند در آن مشاغل جذب شوند. یعنی واقعیت این است که از هر ده شغلی - پست تعریف شده - که آگهی استخدام برای آن منتشر می‌گردد تقریبا در نه (9) مورد، شرط سلامت جسمانی را برای استخدام ضروری می‌دانند. حال ضرورت سلامت جسمانی را یا رسما اعلام می‌کنند و یا در عمل و در گزینش و طی مراحل استخدام، ترتیبی اتخاذ می شود که فرد معلول جذب نگردد. یعنی اینکه : "به اندازه ی 3 درصد مذکور در قانون نیز معلول استخدام نمی شود" و در واقعیت، جذب معلولین درصد بسیار کمتری از 3% مذکور است. شاید عملاً آن مقداری از سهمیه استخدامی که شامل حال معلولین می‌شود حدود 0/3 درصد باشد. یعنی از هر هزار استخدام در کل کشور سه نفر معلول جذب می شود و این یعنی هیچ!! ولی در مورد ایثارگران چون در کنار ایثارگر، همسر و فرزندان آنها نیز در قانون ذکر شده است، همه (25) + (5) یعنی 30%درصد، شامل حال ایثارگران و خانواده آنها می‌شود.
ناشناس۳۳۵۹۰۶۰۸:۳۸:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۱۹
سامان دادن وضعیت معلولین مستاجر. بسیاری از معلولین مستاجر هستند. مبالغ رهن و اجاره که بماند!! بحث این است که معلولین بنابر محدودیت جسمی که دارند باید خانه‌ای را بیابند که به شرایط جسمی آنها نزدیک باشد و هماهنگی حداقلی با وضعیت آنها داشته باشد که انجام این کار (یافتن خانه‌ای متناسب با شرایط معلول)، امر خیلی آسانی نیست و همیشه این امکان پیش نمی‌آید. یک معلول در خیلی از موارد باید تغییراتی در منزل استیجاری ایجاد کند تا قابلیت زندگی برای او را داشته باشد و بعد اسباب و اثاثیه زندگی خود را با کمک دیگران به خانه جدید منتقل نماید. تمام این کارها انجام می شود ولی بعد از یک سال قرارداد تمام می شود و روز از نو و روزی از نو ...... باید مشوق هایی برای موجرانی که منزل مسکونی به معلولان اجاره می دهند در نظر گرفته شود و اگر قرارداد اجاره چند ساله باشد، به تناسب سنوات، این تشویق ها بیشتر شود تا هم تعداد واحدهای مسکونی برای انتخاب معلولین بیشتر شود و هم معلولین هر سال مجبور به جابجایی نباشند. از طرفی این مشوق ها به ترتیبی باشد تا باعث گردد که در عده ای از سرمایه گذاران ایجاد انگیزه شود و بسمت ساخت مسکن برای اجاره به معلولین پیش روند. که بدین ترتیب با مدیریت درست، مسکن هایی ساخته می شود که مناسب معلولین خواهد بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین