هواپیمای آسمان ۴ دقیقه قبل از سقوط وضعیت عادی داشته/ بزرگترین قطعه پیدا شده از اجساد یک بالاتنه بوده/ روشن شدن حقایق با پیدا شدن جعبه سیاه

گروه حوادث الف،   3961204111 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
هواپیمای آسمان ۴ دقیقه قبل از سقوط وضعیت عادی داشته/ بزرگترین قطعه پیدا شده از اجساد یک بالاتنه بوده/ روشن شدن حقایق با پیدا شدن جعبه سیاه

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم بررسی سانحه هواپیمای تهران ـ یاسوج مشمول زمان شود، گفت: در ماه‌های اخیر تعدادی از خلبانان شرکت هواپیمایی آسمان از این شرکت جدا شده‌اند که ما درحال بررسی علت این موضوع هستیم.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج اظهار کرد: هیچ کارشناسی در دنیا نمی تواند با قطعیت بگوید علت اصلی حوادث هواپیمایی چیست؛ اصولا هم به این خاطر است که جعبه سیاه را برای هواپیماها طراحی می کنند تا براساس محتویات آن‌ معلوم شود عامل سانحه چه بوده است.

وی با بیان اینکه ورای اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، ابهامات و فرضیاتی مطرح است که باید به آنها پرداخته شود، گفت: اصل موضوع این است که آیا هواپیما در آن شرایط جوی و براساس مقررات شرکت هواپیمایی آسمان اجازه پرواز داشته یا خیر؟ ما در این زمینه ابهام داریم؛ چراکه استنباط ما براساس اطلاعات و اخباری که از دستگاه‌های مختلف گرفته‌ایم، این است که این هواپیما نباید در آن شرایط جوی در منطقه کوهستانی دنا پرواز می کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که سازمان هواشناسی در روز سانحه چه گزارشی از وضعیت جوی داشته است، گفت: سازمان هواشناسی وضعیت هوا را اعلام می کند و اعلام نمی‌کند انجام پرواز درست است یا نادرست. سازمان هواشناسی گزارش می دهد که مسیر در نقطه مبدا و مقصد چه شرایطی دارد.

وی افزود: اینکه آیا در این شرایط جوی این نوع هواپیما می‌تواند ابر و مه عبور کند؛ یا در چه ارتفاعی می تواند پرواز کند، بستگی به نوع هواپیما دارد. مهم‌ترین ابهامی که در حال حاضر وجود دارد، این است که براساس اطلاعات دریافتی ما، در شرایط خاص فرودگاه یاسوج این پرواز نباید انجام می شده است.

نماینده مردم جهرم با بیان اینکه ما در جلسه کمیته بررسی ابعاد سقوط هواپیمای یاسوج مباحث یادشده را مطرح کردیم، عنوان کرد: مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان و معاون عملیات این شرکت می گفتند براساس شرایط جوی برای پرواز هواپیما مشکلی وجود نداشته است. ما هم به آنها اعلام کردیم که در آن شرایط هواپیما نباید پرواز می‌کرد.

رضایی کوچی اضافه کرد: در حال حاضر مباحثات ما با شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشور ادامه دارد و در یک کمیته مشترک روی این مساله کار می کنیم.

قرار است سازمان هواشناسی ریز اطلاعات مسیر هواپیما را ارائه دهد

وی ادامه داد: ما از سازمان هواشناسی خواسته‌ایم تا اطلاعات ریز مسیر ارتفاعات دنا را به ما ارائه دهد تا ببینیم در زمانی که خلبان اطلاعات جو و پرواز را گرفته و به سمت هواپیما رفته تا مسافران را سوار کند؛ همچنین پس از تیک‌آف هواپیما و زمانی که به نزدیک منطقه سقوط رسیده، وضعیت هوا به چه شکل بوده است.

رضایی کوچی در ادامه سخنان خود گفت: ما درصدد هستیم به طور کامل بررسی کنیم که آیا در شرایطی که سازمان هواشناسی اعلام کرده بوده، این هواپیما اجازه پرواز داشته یا خیر؟ ضمن اینکه قرار است بررسی شود نقش هواپیمایی کشوری، نقش شرکت هواپیمایی آسمان و نقش خلبان در روند این پرواز چه بوده است؟ همه این‌ها موضوعاتی هستند که در حال کار روی آنها هستیم.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است، این است که به سرعت گزارشی که همه جنبه های کارشناسی را در بر گرفته باشد و همه قصورات و خطاهای شکل‌گرفته براساس مقررات پرواز را اعلام کرده باشد، ارائه دهیم و مقصران را به دستگاه های مرتبط معرفی کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اخیرا تعدادی خلبان از شرکت هواپیمایی آسمان جدا شده‌اند، بیان کرد: تعداد این خلبان‌ها مشخص نیست؛ ضمن اینکه هنوز معلوم نیست علت استعفای آنها چه بوده؛ آیا حقوق های آنهاکم بوده، فشار روی آنان زیاد بوده یا مشکلات دیگری از جمله مسائل اداری وجود داشته که باعث استعفای این عده شده است. عوامل دیگری هم می توانند در استعفای خلبان ها اثرگذار بوده باشند؛ مثل اینکه درخواستی از سوی خلبان مطرح شود که برای شرکت هواپیمایی مقدور نباشد و راهی جز استعفای خلبان نماند؛ یا اینکه شرکت هواپیمایی در مشکلات فنی ریسک‌هایی کند که خلبان به آن معترض است. به هر حال همه جوانب باید بررسی شود تا معلوم شود علت استعفای خلبانان چه بوده است.

رضایی کوچی با بیان اینکه ما در حال کار روی این موضوع هستیم که در طول مدت اخیر در شرکت هواپیمایی آسمان چه گذشته است تاکید کرد: اصل موضوع به پیدا شدن جعبه سیاه برمی گردد. تصور می کنم پس از بازگشایی جعبه سیاه در یک بازه زمانی دو هفته‌ای بتوان اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و به نتیجه رسید. اما تاکید ما این است که از موضوع زمان زیادی نگذرد تا به فراموشی سپرده نشود.

به گزارش آنا، روز دوم اسفند ماه محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود سوء مدیریت در شرکت هواپیمایی آسمان می‌تواند یکی از علت‌های اصلی سقوط این هواپیما باشد. سازمان هواشناسی از وضعیت آب و هوای منطقه دنا اطلاع داده بود؛ بنابراین احتمال سانحه وجود داشت اما متاسفانه شرکت هواپیمایی آسمان دستور لغو پرواز را صادر نکرد.

این عضو کمیسیون عمران همچنین تصریح کرد: شکایت‌های بسیاری از سوی خلبانان آسمان به کمیسیون عمران ارسال شده است و بیش از 30 نفر از خلبانان خوب و توانمند آسمان در ماه‌های قبل به دلیل سوء مدیریت استعفا داده‌اند. متاسفانه تعدادی از خلبانان اعلام کرده‌اند که این شرکت با دریافت چک از خلبانان، آن‌ها را مجبور به پرواز می‌کند.

محمّدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خانه ملت گفت:

4 دقیقه پیش از سقوط هواپیما مکالمه‌ تلفنی یکی از مسافران وجود دارد، این مکالمه بسیار عادی بوده و نشان می‌دهد که شرایط هواپیما پیش از سقوط عادی بوده و مشکلی وجود نداشته است.

این موضوع که چرا کپسول آتش نشانی خالی بوده؛ از ابتدا به صورت خالی در هواپیما قرار گرفته یا اینکه داخل هواپیما آتش سوزی رخ داده، از جمله مواردی است که در کمیسیون عمران بررسی می‌شود؛ البته احتمال این موضوع که هواپیما پس از برخورد با کوه دچار آتش سوزی شده باشد، کاملاً مردود است.

بزرگترین قطعه‌ای که تاکنون از اجساد پیدا شده، بالاتنه بدن یک انسان است که این نشان می‌دهد هواپیما با کوه برخورد کرده و اجساد تکه تکه شده است

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۵۹۸۱۱۷:۵۳:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۴
مگر در پرواز موبایل ها را خاموش نمیکنند ؟؟؟؟؟
ناشناس۲۵۶۰۱۳۱۸:۳۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۴
چرا، در همه جای دنیا موبایل ها را در حین پرواز خاموش می کنند یا در وضعیت پرواز قرار می دهند اما متاسفانه در کشور ما بعضا این قانون (مثل خیلی قوانین دیگر) رعایت نمیشود.
حسن۲۵۶۳۷۲۰۸:۰۳:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۵
اصلا آنتن نداره
ناشناس۲۵۵۹۸۸۱۸:۰۳:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۴
این هواپیما قادر به پرواز در ارتفاعات زیاد, نزدیک به کوههای بلند ایران مثل دماوند و دنا نیست. و اصلا نباید از این هواپیمای ملخی(توربو پراپ) بر فراز کوههای بلند ایران استفاده کرد, زیرا یخ زدگی عامل بسیار مهمی برای سقوط این هواپیماست. کاربرد این هواپیما برای دشت و جاهای هموار و کم ارتفاع است. به احتمال زیاد هم در این سانحه, سیستم سوخت و روغن هواپیما یخ زده بود که پس از برخورد به کوه, منفجر نشد.
محسن۲۵۶۳۰۱۰۱:۳۲:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۵
الحمدلله تکلیف روشن شد!
ناشناس۲۵۶۱۵۱۲۱:۲۶:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۴
کجا هستند اونهایی که فریاد می زدند ما هواپیمای نو نمی خواهیم. لطفا بیان و به خانواده های این عزیزان جواب بدن.
علی۲۵۶۲۱۹۲۲:۳۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۴
اصلا مگر در هواپیما با اون ارتفاع موبایل آنتن می ده. ؟ فطعا آنتن نمی ده. امتحان کنید موقعی که در هواپیما هستید.
ناشناس۲۵۶۲۲۰۲۲:۴۱:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۴
در کوهستان و در ارتفاع موبایل آنتن نمی ده.
ناشناس۲۵۶۲۵۹۲۳:۳۵:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۴
اجساد که ظاهرا همه سالم بودند و حتی گفته میشه هواپیما به توده برف رو کوه برخورد کرده.. این یعنی خیلی از مسافرا زنده بودن و از سرما یا خونریزی یخ زدن..مدیریت بحران و کمک رسانی صفر..
ناشناس۲۵۶۲۶۷۰۰:۰۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۵
کاش جمله آخر مصاحبه را منتشر نمی کردید . هنوز رسانه های ما یاد نگرفته اند که رعایت حال مردم را کنندو سوهان روح نشوند !
جلال۲۵۶۳۸۶۰۸:۲۶:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۵
پس کوه دنا مقصر .... خدا کنه کوه دنا بیمه شخص ثالث داشته باشه
ناشناس۲۵۶۴۲۴۰۹:۱۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۵
خیلی ساده است.فرودگاه یاسوج رادار نداشته و خلبان نمی دانسته در چه ارتفاعی پرواز می کند..
ناشناس۲۵۶۵۹۱۱۲:۳۶:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۵
خدا رو شکر حالا همه مردم ایران کارشناس هوانوردی شدند. از نماینده مجلس بگیر تا من و شما.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  5. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    2. تضادی عجیب و پر ابهام!

    3. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    4. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

    5. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

    6. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

    7. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

    8. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

    9. جزئیات تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

    10. یک دزدی ۱۰ میلیاردی از متروی تهران/ سارقان چه چیزهایی از مترو می‌دزدیدند؟

    11. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

    12. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

    13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    14. غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست

    15. روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته می شود

    16. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    17. رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

    18. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

    19. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

    آخرین عناوین