یکی از کوتاه‌ترین راه‌های جهش تولید با مشارکت مردم

گروه تعاملی الف،   4030103001 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

باتوجه به محدودیت‌ها و اقتضائات فعلی کشور، ساخت مسکن با راهبرد مردمی‌سازی می‌تواند سهل‌الوصول‌ترین گزینه برای جهش تولید با مشارکت مردم باشد.

یکی از کوتاه‌ترین راه‌های جهش تولید با مشارکت مردم

گروه تعاملی الف - محمد منان رئیسی:

بعد از نامگذاری امسال با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" به این می‌اندیشیدم که باتوجه به محدودیت‌ها و اقتضائات فعلی کشور، کدام راه می‌تواند سهل‌الوصول‌ترین گزینه برای جهش تولید با مشارکت مردم باشد؟ به دلایل زیر، ساخت مسکن با راهبرد مردمی‌سازی می‌تواند پاسخ این سوال باشد:

اولا، در زمینه ساخت مسکن در دولت قبل به شدت کوتاهی شد و لذا باتوجه به عقب ماندگی که در این زمینه داریم جهش تولید مسکن موضوعی است که زمینه استقبال را هم از طرف مردم و هم از طرف دولت کاملا دارا می‌باشد.

ثانیا، به علت قصور و تقصیرات قبلی، شاخص‌های مسکن در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی دارای وضعیت چندان مطلوبی نیست (برای مثال، سهم مسکن از سبد هزینه‌های خانوار در کلانشهرهای ما بیش از سه برابر متوسط جهانی است) و لذا برای اصلاج این شاخص‌ها چاره‌ای جز جهش تولید مسکن نداریم.

ثالثا، برخلاف اغلب صنایع بزرگ، صنعت ساخت و ساز و به ویژه تولید مسکن از معدود مواردی است که مردمی‌سازی و جلب مشارکت مردم در تولید آن با کمترین پیچیدگی میسر می‌شود. کافی است به جای تکرار سیاست‌های اشتباه قبلی (در قالب انبوه‌سازی‌ها و عمودی‌سازی‌ها و ...) این‌بار به خود مردم اعتماد کنیم و زمین را در اختیار خود آنها بگذاریم تا با الگوی افقی (یک یا دو طبقه) شاهد مشارکت حداکثریِ مردم در زمینه ساخت مسکن باشیم.

رابعا، بخش عمده‌ای از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است (در برخی مناطق کلانشهرهای ما تاحدود ۸۰ درصد از هزینه تهیه مسکن، صرفا مربوط به هزینه تامین زمین است) و از آنجایی که زمین به وفور در اختیار دولت قرار دارد لذا برخلاف سایر صنایع دیگر، جهش تولید مسکن برای دولت کمترین معونه را دارد.

خامسا، مسکن از معدود مواردی است که در صورت رونق و جهش تولید آن، ده‌ها رسته شغلی دیگر نیز رونق خواهند یافت؛ از موارد مستقیمی همچون فولاد و سیمان و سرامیک و شیرآلات و غیره تا موارد غیرمستقیمی نظیر فرش و لوازم خانگی و غیره؛ و لذا جهش تولید مسکن به معنای جهش تولید ده‌ها رسته شغلی دیگر خواهد بود.

سادسا، در صورت جهش تولید مسکن با رویکرد مردمی‌سازی، علاوه بر مزایای اقتصادی و رونق گرفتن ده‌ها رسته شغلی، فواید فرهنگی قابل توجهی نیز حاصل خواهد شد که مهمترین‌اش این است که با الگوی توسعه افقی و مردمی‌سازیِ مسکن، سبک زندگی مردم که امروزه با عمودی‌سازی‌ها و متراکم‌سازی‌ها دگرگون شده است دوباره قابلیت تطبیق با سبک زندگی اسلامی ایرانی را خواهد یافت. در چنین صورتی، مسکن می‌تواند دوباره از یک محصول صرفا اقتصادی به یک پدیدار فرهنگی تبدیل شود؛ پدیداری که در صورت ریل‌گذاری صحیح می‌تواند آیینه سلایق فرهنگی و ارزش‌های بومیِ مردم باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۲۴۲۰۱۰:۴۱:۳۳ ۱۴۰۳/۱/۴
جهش تولید در ساخت وسایل مورد نیاز یک خانه و مسکن کامل باید صورت بگیرد والا ساختمان سازی با تولیدات خارجی که نشد تولید
س۳۴۳۲۴۲۱۱۰:۴۷:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۴
کاملا درسته پس فقط کافیه زمین و وام ساخت به مردم داده شود ظرف دو سال 4 میلیون مسکن ساخته می شود
قم۳۴۳۲۴۴۹۱۱:۲۷:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۴
دولت قبل دیگه تمام شد. ما الان فقط دولت رئیسی رو می شناسیم ، فقط یک سال و نیم از عمر این دولت مانده
ناشناس۳۴۳۲۴۵۴۱۱:۳۸:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۴
شما ها مثل دولت قبل حرف نزنید عمل کنید خب.
ناشناس۳۴۳۲۴۶۴۱۲:۱۱:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۴
البته مالیات بر دلالی هم باید اجرا شود تا مانع تورم و احتکار شود
ناشناس۳۴۳۲۴۶۹۱۲:۲۶:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۴
نه بانکها و نه شهرداریها و نه دولت و نه هیچ چیز دیگه دست مردم نیست . ..
ناشناس۳۴۳۲۴۷۱۱۲:۳۱:۲۶ ۱۴۰۳/۱/۴
تولید مسکن توسط مردم لازم و ضروریست چه بسا باعث مولد شدن سرمایه های راکد دلار و سکه خواهد شد اما چیزی که اقتصاد لازم دارد تولید کالای صنعتی باکیفیت با تکنولوژی روز هست که قابلیت صادرات و کسب درآمدهای ارزی داشته باشد باید موانع را برطرف کرد
ناشناس۳۴۳۲۴۹۲۱۳:۰۳:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۴
این دیدگاه نویسنده فقط وقتی قابل اعتنا است که در شهرهای جدید و با فاصله از شهرهای موجود اقدام شود و ایجاد شهرک‌های اقماری در کنار شهر های موجود صرفا ایجاد حاشیه نشینی میکند ضمن اینکه برای ایجاد زیرساخت هزینه‌ای بسیار کلانی در بعد ملی و منطقه ای برای دستگاههای خدمات رسان(آب. برق گاز و ...) ایجاد مینماید. ضمنا حتی در شهرهای جدید نیز این هزینه ها وجود دارد ولی به هر حال چون سیستم های جدید ایجاد میشود هزینه ها بسیار کمتر خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد موضوع مد نظر نویسنده فقط در روستاها و برخی شهر های کوچک قابل اجرا باشد که آن هم چندان متقاضی ندارد
ناشناس۳۴۳۲۵۰۲۱۳:۱۹:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۴
ساخت مسکن تولید محسوب نمیشه
ناشناس۳۴۳۲۵۱۸۱۳:۴۲:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۴
تولید مسکن باید صنعتی شده با تولید مصالح پیش ساخته ،هم قیمت تمام شده پائن بیاید و هم سرعت کار بالا برود ضمن آنکه از حالت سنتی خود خارج شود
ناشناس۳۴۳۲۵۳۶۱۴:۰۶:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۴
من تو یه آپارتمان ۸۰ متری ۱۷ سال ساخت ، ۶ واحدی زندگی میکنم. اگه دولت زمین بده ، همین امروز خونه ویلایی می‌سازم. هزار تومن هم وام و ... برای ساخت نمیخوام.
ناشناس۳۴۳۲۵۹۷۱۶:۵۰:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۴
مگر بحث افقی سازی فقط نیازمند زمین است ، خیر نیازمند توسعه شبکه برقی و ابی و گازی گسترده است که اصلا با توجه به عدم امکان توسعه منابع ابی و برقی و این که همین الان هم برای تامین برق مناطق مسکونی، برق کارخانجات و تولید را در تابستان دارید میگیرید به نظر محال است ،،بعد با این رشد قیمت دلار قطعا هزینه ساخت هر متر مربع واحدهای افقی به قول شما ،کمتراز ۱۰ میلیون تومان نخواهد بود خوب برای دویست متر ساخت دو میلیارد تومان اورده لازم است.همین الان مردم برای قسطهای مسکن ملی در حد ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون مشکل دارند.و با این تورمی که هست مردم حتی زورکی شکم خود را اگر بتوانند پر میکنند دیگر به هیچ عنوان امکان پس انداز برای ساخت مسکن ندارند....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین