فرصت طلبی پوتین

گروه جهان الف،   4021002119 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«برخی از تحلیلگران بر این باورند که روس ها به واسطه همراهی با ادعاهای اعراب در رابطه با جزایر سه گانه ایرانی، به نوعی سعی دارند بن بست ژئوپلیتیکی که علیه‌شان در پیِ جنگ اوکراین ایجاد شده را بشکنند و فرصت های اقتصادی، سیاسی و راهبردی تازه ای را برای خود خلق کنند.»

فرصت طلبی پوتین

به گزارش الف؛ 29 آذرماه سال جاری، ششمین نشست مجمع همکاریهای کشورهای عربی و روسیه به ریاست "ناصر بوریته" وزیر خارجه مراکش برگزار شد. "سرگی لاوروف" وزیر خارجه روسیه به همراه شماری از وزاری خارجه کشورهای عربی در این نشست حضور داشتند. 

با این حال، نکته قابل تامل در قالب این نشست این بود که در بیانیه پایانی آن، بار دیگر به مساله جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و آنچه مناقشه میان ایران و امارات متحده عربی در رابطه با حاکمیت بر آن ها عنوان گشته، اشاره شده و از دو طرف خواسته شده یا در قالب مذاکرات دوجانبه و دوستانه و یا با احاله پرونده این مساله به دیوان بین المللی دادگستری، به یک راه حل دست پیدا کنند. نکته مهم اینکه چند ماه قبل نیز روسیه موضع گیری مشابهی را در رایزنی های خود با کشورهای عربی در پیش گرفته بود و موضوع مذکور را پیشتر نیز برجسته سازی کرده بود. 

جدای از روسیه، چین نیز موضع گیری مشابهی را در مورد جزایر سه گانه ایرانی در نشست های مشترک با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس داشته است. موضع گیریهایی که در تمامی موارد، با واکنش شدید مقام‌های کشورمان رو به رو شده اند و مثلا به تازگی شاهد بوده ایم که "علی اکبر ولایتی"، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی در موضع گیری، رویکرد مسکو در رابطه با جزایر سه گانه را "مایه تاسف" توصیف کرده است. در این نقطه، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود: 

دلیل این قبیل موضع گیری های روسیه که در نقطه مقابل منافع ملی کشورمان و البته داده ها و گذشته تاریخی است، چیست؟ 

اولا، باید توجه داشته باشیم که پس از آغاز جنگ اوکراین، روند منازعات ژئوپلیتیک در عرصه بین المللی به نحو قابل توجهی افزایش یافته و قطب بندی های ایدئولوژیک، رنگ و بوی جدی تر و آشکار تری را به خود گرفته اند. در این فضا، روس ها با اقدامات تقابلی گسترده قدرت های غربی علیه خود به ویژه در حوزه وضع تحریم های گسترده و همچنین کاهش قابل توجه تجارت با کشورهای اروپایی رو به رو شده اند. 

در یک معنا بیراه نیست اگر بگوییم که ژئوپلیتیک روسیه در مرزهای غربی این کشور که عمده مناسبات تجاری آن را نمایندگی می کرد، مسدود شده است. معادله ای که در مورد مرزهای شمالی و حتی شرقی روسیه نیز تا حد زیادی برقرار است(چینی ها در عین حمایت از روسیه، نشان داده اند که حاضر به هزینه کردنِ تمام و کمال خود برای روسیه نیستند). در این میان، روسیه توجه ویژه ای را به مرزهای جنوبی خود و به طور خاص کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دارد و سعی در توسعه همکاری های راهبردی با این دسته از کشورها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و انرژی دارد. 

از این رو، ناظران و تحلیلگران بر این باورند که روسیه برای شکستِ بن‌بست ژئوپلیتیک خود، توجه ویژه ای را به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس معطوف کرده و در این زمینه، با ادعاهای آن ها در رابطه با مساله مهمی نظیر جزایر سه گانه ایرانی همراهی می کند. موضوعی که بدون تردید با استقبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رو به رو شده و در مقام یک کاتالیزور در قالب روابط دو طرف کار می کند و حامل منافع قابل توجهی برای روس‌ها است. 

دوم اینکه قدرت های غربی پس از آغاز جنگ اوکراین، تلاش های فراوانی را جهت منزوی کردن روسیه در عرصه بین المللی به کار بسته و می بندند. حال در این فضا، روسیه سعی دارد از شکاف ایجاد شده در روابط کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با جهان غرب و به طور خاص دولت آمریکا استفاده کند و یک فضای مساعد و فعال کنشگری و مانور را برای خود ایجاد کند. موضوعی که در حوزه های مختلف راهبردی می تواند حامل منافع قابل توجهی برای روس ها باشد و فضای تحمیلی غرب علیه روسیه را بشکند. از این رو، مسکو یکی از حوزه های مهم جهت توسعه پیوندها با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را در همراهی با آن ها در مساله حساسِ(از دید اعراب) ادعاهای امارات علیه جزایر سه گانه ایرانی دیده است. 

و در نهایت سوم اینکه بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی معتقدند که روس ها به نوعی این درک را دارند که به دلیل تیره شدن روابط ایران با جهان غرب، گزینه های تهران در حوزه سیاست خارجی محدود شده اند و دیگر، مولفه های جذاب جهت جذب ایران به سمت مسکو، برای روسیه تا حد زیادی اعتبار و اهمیت خود را از دست داده اند. 

این در حالی است که جذب متحدان سنتی غرب و به طور خاص آمریکا در حوزه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، از جذابیت های زیادی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و راهبردی برای روسیه برخوردار است. از این رو، روس ها با یک حساب ساده هزینه-فایده، سعی در پیشروی در حوزه سیاست خارجی خود و فتح فرصت های تازه دارند و اندکی نسبت به منافع ملی ایران بی اعتنا شده اند. گزاره ای که نیازمند ارسال پالس ها و سیگنال های روشن و مشخص از سوی تهران به کرملین است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۳۱۷۶۳۱۳:۴۱:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اشکال از پوتین نیست او به فکر منافع کشورش است. این ما هستیم که منافع کشور را فدای توهمات خود میکنیم. هیچ اتحاد دائمی وجود ندارد تنها منافع ملی مهم هستند.
ناشناس۳۳۳۱۹۹۲۱۸:۰۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
عباس عبدی حرف خوبی زد. ..
ناشناس۳۳۳۲۸۰۹۱۳:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۴
بعضی ها فراموش کردند جنگ تحمیلی با هدایت شوروی و بعد پیوستن دیگر کشورها بوقوع پیوست و هزاران زن و مرد و کودک از مردمان ایران زمین با گلوله ها و موشکها و سلاح های روسی شهید شدند .
ناشناس۳۳۳۱۷۶۴۱۳:۴۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
نفرین بر پوتین و روسیه
ناشناس۳۳۳۱۹۱۶۱۶:۲۰:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
چند ماه دیگر با یک کشور دیگر هم نشست مشترک برگزار می شود و این بیانیه هم هست آیا به آنها هم نفرین می‌گویید؟ یا چون روس هراسی نشده در این سال ها ایرادی ندارد و واویلا نمی گویید چه شما و چه آقایان؟ البته اگر چین نباشد و یک کشور دیگر باشد!!!
کشور۳۳۳۲۱۰۹۲۰:۱۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اون کشور اسمش مشخصه میگیم دشمن اما روسیه چیه آیا ما که ادعا داریم روسیه دوست ماست متحد ماست اینطور باید پاسخ ما را روسیه بده
ناشناس۳۳۳۲۵۴۵۰۹:۳۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۴
مگر همه دشمن هستند؟!!! همه این حرف ها برای این هست که به شما بگوییم به خود اصل ماجرا که امارات هست بپردازید و در کنارش به کشورهای مهمان
فزناز۳۳۳۲۴۴۵۰۶:۰۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۴
فرقش اینه که ما روس ها رو شريک استراتژیک خودمون فرض کرديم نه‌ یک کشور عادی
ناشناس۳۳۳۲۶۷۹۱۱:۴۸:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۴
با اعراب هم روابط استراتژیک دارند!
ناشناس۳۳۳۱۷۸۱۱۳:۵۱:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
درود بر دکتر ظریف که چند سال پیش خیانت روس ها را افشا کرد.
ناشناس۳۳۳۱۸۱۱۱۴:۱۹:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
حداقل از کسی مایه بگذار که دل به ایران داشته باشد و نه به جای دیگر!!
ناشناس۳۳۳۱۹۵۰۱۶:۵۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
دل به ایران داشت که ضد روسیه حرف میزد
ناشناس۳۳۳۲۰۷۷۱۹:۲۵:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
دل به غرب دارد که علیه طرف مقابل حرف می‌زند آن هم عوام فریبانه
ناشناس۳۳۳۱۸۶۴۱۵:۱۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
یعنی فکر کردی کشورهای5+1 مجانی امدن بودن در مذاکرات؟
ناشناس۳۳۳۲۰۹۵۱۹:۵۰:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
ظریف حرف درست وحقی می زد که می گفت : در روابط بین الملل دوست همیشگی و دشمن همیشگی وجود ندارد و این منافع است که تعیین کننده است. منتهی این حرف به مذاق برخی مخالفین ظریف خوش نیامد. در حالی حضرت امیر می فرماید نگاه کن ببین چه حرفی می زند نه اینکه چه کسی می گوید
ناشناس۳۳۳۱۷۸۵۱۳:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳
گفتن مایه تاسف برخورد و واکنش شدیده؟!!!!! اگر برخورد و واکنش شدید بود که جرات نمیکردن تکرار کنن!
ایرانی۳۳۳۱۷۸۶۱۳:۵۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
خنجراز پشت زدن روس ها سابقه چند صد ساله داره
ناشناس۳۳۳۱۷۹۶۱۴:۰۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
فرصت طلبی ژاپن چی هست؟!!!
ناشناس۳۳۳۱۷۹۸۱۴:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
سیاست یعنی همین: فرصت طلبی!شما مرد سیاست نیستید و هنوز غرب را از شرق جدا می دانید. پوتین هم می دونه که اگه ترامپ بیاد روی کار به نفعشه! شما این رو هم نمی دونید و با همه رفتاری یک جور دارید. اعتراف کنید که سیاسی کار نیستید!
ناشناس۳۳۳۱۸۰۲۱۴:۰۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
شما کشور اصلی که امارات هست ادب کنید دیگر شاهد این چیزها نخواهید بود که دنبال نخود سیاه باشید که چرا دیگر کشورها می آیند در این مجالس اعراب و بند همیشگی آن را هم امضا کنند!!!
ناشناس۳۳۳۱۸۰۴۱۴:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
تازمانی که قدرت داشته باشید هیچ کشور نمی تواند نگاه چپ کند چه برسد به روسیه که منفعت طلب هم هست ولی با برجام همه قدرت های جهان را در امور داخلی ایران دخالت دادید به رگتان هم برنخورد!
ناشناس۳۳۳۱۸۵۲۱۴:۴۹:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اونوقت قدرت چطوری بوجود میاد؟ تنهایی و فقط با اسلحه؟
ناشناس۳۳۳۱۸۶۸۱۵:۱۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
فعلا تنها با قدرت اسلحه به دست آمده است. حتی صنعتی‌ترین کشورها مانند آلمان و ژاپن هم نتوانستند قدرتی حاصل کنند جز با اتصال به قدرت نظامی تا وقتی در دنیا نظام انسانی حاکم نباشد، تنها راه رسیدن به قدرت، اسلحه است
ناشناس۳۳۳۱۹۰۲۱۶:۰۶:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
کسی نگفته سلاح لازم نیست ولی از آن مهمتر ثروت و روابط بین‌الملل و رضایت مردم است.
ناشناس۳۳۳۱۸۷۲۱۵:۲۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
هم مردم هستند و هم اسلحه شما نگران نباش
ناشناس۳۳۳۱۹۴۲۱۶:۴۲:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
شوروی قدرت نظامی نداشت تکه تکه شد؟
ناشناس۳۳۳۲۰۴۹۱۹:۰۱:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
وقتی با آمریکا صلح کرد فروپاشید
ناشناس۳۳۳۲۵۲۸۰۹:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۴
نه اقتصادحرف اول را در دنیا میزند.
ناشناس۳۳۳۱۸۶۶۱۵:۱۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اشکال شما این است که تصور می کنید قدرت یعنی موشک! در حالیکه قدرت یعنی برگ های برنده! تعداد برگ های برنده دست امارت، در هر 5 قاره، در میان کشورهای مسلمان و کشور های پیشرفته (چه شرقی و چه غربی)، به مراتب بیشتر ایران است. حالا شما می خواهید کم نیاورید سعی می کنید طرف را با استفاده از لغات تحقیر کنید، مثلا بگویید گاو شیرده!! این حقیقت را عوض نمی کند! حقیقت این است که همانطور که سال گذشته وقتی صرافی های عراق انتقال دلار به ایران را محدود کردند، دلار 32 هزار تومان شد 60 هزار تومان و برگشت رو 50 هزار تومان ثابت ماند! و دقیقا به همان نسبت طلا و مسکن 86 درصد رشد کرد و تورم مواد غذایی به بالای 80 درصد رسید و اکثریت ملت ایران خصوصا جوان تر ها 50 درصد فقیر تر از سال گذشته اش شدند! همین قدرت را امارات هم دارد!! می تواند با ایجاد محدودیت بیشتر بر روی انتقال ارز، ظرف 40 روز دلار را به دو برابر یعنی 100 هزار تومان برساند و سپس روی 90 هزار تومان ثابت کند! بعد مسکن و طلا و مواد خوراکی هم به همان نسبت بالا رود و حکومت منت سر مردم بگذارد که بنزین ارزان است! حالا فرض کن قدرت مورد نظر شما چه می تواند بکند؟! فرض کن حوثی ها به همان وسعت که آرامکو رو زدند یک پالایشگاه در امارات را بزنند (هرچند که آن اثر آن اقدام در ارزش پول ملی عربستان و مسکن و خوراک و کلا اقتصادش، خارش موقتی شبیه نیش پشه ایجاد کرد ولی فرش قرمز ناوگروه جنگی آمریکا شد) اتفاقی برای اقتصاد امارات نخواهد افتاد، فرش قرمز جدیدی نصیب نیروی نظامی خارجی خواهد شد، وقطعا حکم شیرینی برای ناتانیاهو را خواهد داشت! می بینید خارج از شعار ها و آرزو ها و توهمات شما، در دنیای واقعی قدرت چیست؟ قدرت آن چیزی است که اثر ماندگار دارد، مانند دلار 50 هزار تومانی! نه آرامکو! اثر ماندگاری چون شهادت سردار سلیمانی، نه ریختن چند دیوار در یک پایگاه!
ناشناس۳۳۳۱۸۹۷۱۵:۵۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
عزیزم دلار وقتی 28500 ایحاد کردن رفت 60 و بعد با دخالت دولت امد پایین در رقم واقعی خود
ناشناس۳۳۳۱۸۹۹۱۶:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
همین که نتوانستند یمن را بگیرند و آتش بس کردند و همین که ابر قدرت! جرات حمله را ندارد وقتی حمله مستقیم دید به پایگاه الاسد کافی هست برای آنهایی که اهل تفکر هستند
ناشناس۳۳۳۱۹۰۶۱۶:۱۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
مواردی که اشاره کردید برای اهل توهم کافیست، برای اهل تفکر اوضاع امروز ملت و مملکت در مقایسه با سایر کشور های منطقه، کافیست!
ناشناس۳۳۳۲۰۵۲۱۹:۰۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
برای شکم پرستان که جهان بهشت و ایران جهنم قلمداد می کنند اری توهم اما برای کشور داران جهان واقعیت و حواسشان جمع!
ناشناس۳۳۳۲۵۲۴۰۹:۰۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۴
برادر عزیز با قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران پای قدرت های جهانی در امور ایران باز شد، برجام تلاشی ناموفق جهت خلاصی از زنجیر تحریم و قطعنامه ها بود. متاسفانه رفتار امروز غرب و شرق و حتی هسایگان ما با ما تحت تاثیر همان قطعنامه هایی است که در زمان صدور کاغذ پاره تلقی می شدند.
ناشناس۳۳۳۲۵۴۹۰۹:۳۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۴
قطعنامه در امور داخلی ایران دخالت داده شده بود یا برجام؟!!! قطعنامه هم که زیر سر همان جریان غرب گرا بود....!
علی۳۳۳۱۸۱۰۱۴:۱۶:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
روسیه همانند ایران صادر کننده نفت خام و انرژی هست روسیه رقیب ایران است نه رفیق ایران فارغ از این موضوع ایران وزنش را در اوپک و معادلات جهانی از دست داده و تولید ناخالص ملی اش نصف شده و کانال های مالی بین المللی اش حتی با چین قطع است اون روزی که چینی ها از باز کردن LC برای ایرانی ها خودداری کردن باید چشم مسئولان باز می شد که نشد
ناشناس۳۳۳۱۸۱۳۱۴:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
شما قدرت خود را حفظ کن هیچ کشوری نمی تواند تمامیت ارضی را تهدید کند چه برسد به روسیه که منفعت طلب هست ولی با برجام که همه قدرت های جهانی در امور داخلی ایران دخالت داده شدن چرا غیرتی نشدید؟
ناشناس۳۳۳۱۸۱۵۱۴:۲۳:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
در سياست دوستى و دشمنى ابدى نيست ملاك منافع و مصالح ملى و البته نه شخصى ميباشد … در زمان پيامبر هم صلح حديبيه و صلح با بعضى قبائل يهودى و مماشات هاى سياسى پيامبر اكرم قابل توجه است صلح و مماشات امام حسن و سكوت امام حسين در دوران معاويه وجود دارد و ديده ميشود بهرحال سياستها بر اساس واقعيتها و توانايى ها برنامه ريزى ميشود. و مهمترين اصل منافع و مصالح ملى ميباشد …… آقاى پوتين بدنبال كسب منافع ملى حداكثرى ميباشد … حكمرانى سياسى كشور بايد حواسش جمع باشد
ناشناس۳۳۳۱۸۷۰۱۵:۲۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
نگاه به واقعیت درست است پیامبر هم صلح کردند اما وقتی طرف مقابل صلح را شکاند برخوردی با آن‌ها کرد که تاریخی است نه اینکه برود دوباره دست تمنا برای صلح دراز کند ما هم با برجام صلح‌نامه امضا کردیم و حتی همه تعهدات خود را نیز انجام دادیم اما طرف مقابل عوض پایبندی به تعهد، از آن خارج شد هر برجام و توافق دیگری که امضا کنیم تا وقتی هیچ نظام حقوقی وجود ندارد که مانع امریکا شود چه تضمینی برای دوباره خارج نشدن آن‌ها و ضرر ما هست؟
ناشناس۳۳۳۱۹۱۲۱۶:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
امام حسن چون یاری نداشت صلح کرد ولی وقتی قوانین بین‌المللی هست و اجازه به ایران داده که برای صنعت هسته ای فعالیت کند ولی همان موسسان آن با سیاسی کاری برجام را قالب کردن تازه ایران مجبور هم نبود بر عکس دوران امام حسن چون ایران پشتوانه اش قوی بود و خالی نشده بود و حداقل یک کمی زرنگتر بود برخلاف اوکراین و لیبی و عراق کامل نکرد برجام 2و 3 را.
ناشناس۳۳۳۱۸۴۴۱۴:۳۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
روسیه حامی ایران نیست .
ناشناس۳۳۳۱۸۶۱۱۵:۰۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳
می دونید پوتین فرصت طلبه باز هم به او اعتماد می کنید !!!!
ناشناس۳۳۳۱۸۷۶۱۵:۲۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
آیا گفتن متاسفیم شد واکنش محکم؟؟ مردم ایران از روسیه و چین خوششان نمی آید. دلیل!!! تعداد مهاجرات ایرانی به کشورهای غربی را با روسیه و چین مقایسه کنید
ناشناس۳۳۳۱۸۸۱۱۵:۳۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
ما اهرمی برای کنترل روس‌ها نداریم. تنها کشورمهمی هست که با هاش رابطه داریم و اون ها هم اینو ميدونند.
ناشناس۳۳۳۱۸۹۰۱۵:۴۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
کسی که شریک قابل اعتمادش روس‌ها و چینی‌های معلوم‌الحال باشد باید هم منتظر این خیانت‌ها باشد.
ناشناس۳۳۳۱۹۱۴۱۶:۱۸:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
روسیه دوست ما نیست. پس ظریف همچین بی ربط هم نمی گفت که روسیه دشمن ماست.
رضا۳۳۳۱۹۲۵۱۶:۲۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
هر چند وقت یکبار مطالبی چاپ میشه و هموطنان دیدگاه خودشون رو مینویسن ولی از نویسنده مطلب‌ فوق میپرسم شما اگه کمی علوم سیاسی خونده باشی چرا در این شرایط بحرانی منطقه پوتین و یا روسیه تمام کارتهاش رو روی ایران بازی بکنه؟ کی گفته پوتین در همه مشکلات ایران پشت ایران باشه؟ اگه اینطوری که شما می‌خواهید پس پوتین هم میشه یه طرف درگیری بین اعراب و ایران در حال حاضر روسیه هم به ایران نیاز داره و هم کشورهای عربی در آخر اگه کسی واقعا راه حل خوبی داره پیشنهاد بده
آیدین۳۳۳۱۹۲۷۱۶:۲۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۳
روسیه برادرش کوبا تو فقر مطلقه چین برادرش کره شمالیه در فاجعه انسانی و فقر؟ باز امریکا دو جین متحد داره پولدار امن و مردمش در رفاه . اقمار روسیه و چین کیا هستن؟
ناشناس۳۳۳۱۹۶۴۱۷:۲۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
حقوقدان های مطرح کشور را مامور کنید که کل استان امارات و دبی و ابوظبی که مال ایرانه را پس بگیرند.
ناشناس۳۳۳۲۱۷۸۲۱:۳۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
حقوق دان هایی داریم که حتی از قاتل عمد با اصطلاحات حقوقی فردی بی گناه می سازند با بازی با کلمات و غیره
علی۳۳۳۱۹۷۴۱۷:۳۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
این صحبت‌ها سیاسی هست هم ایران هم روس ودر آخر منافع مشترک حرف عملی را می‌زند خیلی جدی نگیرید
ناشناس۳۳۳۱۹۸۴۱۷:۴۷:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۳
وطن فروشی و خیانت را با فرصت طلبی یکی نکنید
Mm۳۳۳۲۰۵۶۱۹:۰۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
دوستان عزیز و بزرگوار در منفعت طلبی روس ها شکی نیست و هیچ فرد سیاسی منافع کشورش را برای دیگر کشورها هزینه نمیکنه ، کار روسیه یکی به نعل و یکی به میخ . منافع در روابط بیت المال حرف اول میزنه
خوانساری۳۳۳۲۰۵۷۱۹:۱۰:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۳
خیانت روسها بی دین را در تاریخ بخوانید که چگونه اراضی متعلق به ایران را تصاحب کرده و مال خود کردند
ناشناس۳۳۳۲۰۶۳۱۹:۱۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
چه عجب تازه پوتین و روسیه را شناختید!!!!
ناشناس۳۳۳۲۰۷۸۱۹:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳
واقعا ابن الوقت بودن این جماعت خیلی جالب توجهه ،روسیه اینهمه بلا بر سر ایران آورده ،اینهمه تحقیر کرده آقایان ککشونم نگزید و سیل تعریف و تمجیدها را روانه قدوم پوتین میکردند حالا تا متوجه شدند با کی طرفند به یکباره ورق برگشت ،مقاله علیه پوتین را شروع کردند ،بازم اگه حالا فهمیده باشن خیلی خوبه!!
دعا گو اصغر !۳۳۳۲۰۸۴۱۹:۳۵:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳
من به اندازه يك ابر دلم مي گيرد وقتي كه تصوير پوتين را مي بينم !! چه قدر قيافه اش سرد است اين پوتين ! ... وقتي نشسته است انگاري يك تكه يخ !! انگاري در يك روز سرد زمستان با تني لرزان به يخچال هاي قطب شمال و قطب جنوب نگاه مي كنم !! بين خودمون بمونه ! بنده وقتي تصوير پوتين را مي بينم انگار مش ... -- حالا اسمش را نمي آورم --- مرده شور شهرمان را در خيابان و كوچه و بازار ديده ام ! ...بين خودمون بمونه !
ناشناس۳۳۳۲۰۸۶۱۹:۳۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
روسیه به تمام ۶ قطعنامه‌ای که کمر اقتصاد ایران را شکست و کشور را برد ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل رای مثبت داد. -در برجام کارشکنی کرد. -پول S300 را گرفت و تحویلش را تا امضای برجام ۹ سال به تاخیر انداخت -با کارت جزایر ایرانی با اعراب بازی می‌کند و تمامیت ارضی ایران را زیر سوال می‌برد چه رذالتی مانده که روسیه در حق ایران مرتکب نشده باشد؟ نفع روس‌ها در یک‌صدسال اخیر برای ایران چه بوده؟
ناشناس۳۳۳۲۰۸۸۱۹:۴۶:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اگر ما از اول حرف حق را می زدیم که شبه جزیره کریمه برای اوکراین است و روسیه آن را اشغال کرده ، روسیه غلط می کرد حرف ناحق بزند.
ناشناس۳۳۳۲۰۹۱۱۹:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۳
بهترین کار اخراج اماراتی‌های ساکن ابوموسی هست و مسکونی کردن جزیره ابوموسی
ناشناس۳۳۳۲۱۰۵۲۰:۰۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۳
میشه گفت تنها کشوری که ادعای اعراب رو بهش اعتنا نکرده فعلا فقط آمریکا بوده !! مثلاً دشمن شماره یک ما !!
سینا۳۳۳۲۱۵۴۲۱:۱۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۳
همه از جناح راست، برادران ارزشی، اصلاح طلبان، منتقدان همه با هم متحد شده اند(!) و بروی روسیه شمشیر از روی کشیده اند! چون روسیه ۱۰۰٪ حرف و موضع ایران را آنجا عینا تکرار نکرده است! در همان حال، ایران رسما از موضع دلقک اوکراین بر مالکیت اوکراین بر کریمه -با تمام و برغم نتیجه ی رفراندوم برگزار شده-حمایت کامل می‌کند! ایران در چند سال گذشته در سازمان ملل حتا یکبار هم در این باره به نفع روسیه رای نداده و اگر از زلنسکی حمایت نکرده باشد، حداکثر رای ممتنع داده است!
ناشناس۳۳۳۲۱۶۰۲۱:۱۷:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۳
دونه به دونه حرف های آقای ظریف داره اثبات میشه!
اسکندری۳۳۳۲۱۹۲۲۱:۴۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
دلیل موضع روسیه و چین خیلی ساده و روشن است، طول و تفسیر هم نیاز ندارد: « منافع ملی بر هر چیزی ارجحیت دارد»
علی۳۳۳۲۲۱۲۲۲:۰۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۳
اگر مسولان دولت بشدت با روسیه بر خورد میکردند پوتین از این کارها نمی کرد
عمران۳۳۳۲۴۰۰۰۲:۰۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۴
شما خودت را بگذار جای پوتین، یک طرف اعراب با قدرت اقتصادی تجاری و منابع انرژی هستند که امکان قرارداد با غرب و آمریکا را هم دارند. از طرف دیگر هم ایران که هیچ امکانی در ارتباط با غرب ندارد و تنها گزینه ش روسیه است و چین. اگر جای پوتین بودید با این شرایط آیا از پشت با خیال راحت به رابطه با ایران پشت پا نمیزدید؟
علی۳۳۳۲۴۷۴۰۷:۴۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۴
آمریکا و استکبار از اتحاد سازنده‌ و قوی بین ایران روسیه و چین می‌ترسند به همین دلیل سنگ اندازی میکنن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین