گرانی نان؛ توافق نانوشته یا تخلف نانوایان‌؟

  4020826021 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

باوجود آنکه وزیر جهاد کشاورزی به صراحت اعلام کرده است «در هیچ مرجعی مجوز افزایش قیمت نان داده نشده است و دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد»، مردم در بسیاری از نانوایی‌ها نان را گران‌تر از قیمت مصوب خریداری می‌کنند، نانواها هم در واکنش به گلایه‌های مردم مدعی هستند «به ما گفته شده نان‌ گران‌ شده است».

گرانی نان؛ توافق نانوشته یا تخلف نانوایان‌؟

به گزارش فارس، امروز در صف نانوایی، پس از اینکه شاگرد نانوا برای یک قرص نا‌ن سنگک مبلغ 5 هزار تومان کم کرد، با اعتراض‌ خانم میانسالی که نان را تحویل گرفته بود، بگو و مگو درباره گرانفروشی نان بالا گرفت.

خانم میانسال می‌گفت چرا وقتی قیمت تابلوی روی دیوار برای هر نان سنگک ساده، 3 هزار تومان را نشان می‌دهد، شما نان سنگک ساده (بدون کنجد) را 5 هزار تومان می‌فروشید؟

این روزها این بگو مگوها درباره قیمت نان، آن هم در صف‌هایی که گاهی زمان‌بر و طولانی می‌شود‌ وجود دارد‌، البته برنده این بگو مگوها معولا‌ نانواها هستند «دخل و خرجمان یکی نیست، نان گران شده است».

اذعان نانوایی‌ها به گران‌شدن قیمت نان در حد همین ادعای خودشان است چون هیچ استنادی مبنی بر گران شدن قیمت نان بر دیوار نانوایی‌ها نصب نیست، وزیر جهاد کشاورزی هم روز چهارشنبه 24 آبان اعلام کرد «در هیچ مرجعی مجوز افزایش قیمت نان داده نشده است و دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد».

با این حال نهادهای نظارتی هم که مسئول نظارت بر گرانفروشی‌ها و تخلفات صنوف هستند، در موضوع گران‌شدن نان تاکنون کاری از دستشان برنیامده است یا کاری نکرده‌اند.

 

* از کم‌فروشی نانوایی‌ها تا فروش بدون صف نان‌های گران کنجددار

این روزها با وجود آنکه هنوز نانوایی‌‌های منصفی هم در سطح شهر هستند، اما بسیاری از نانوایی‌ها به کم‌فروشی و گران‌فروشی روی آورده‌اند، با پاشیدن چند دانه کنجد روی نان، آن را به دو برابر قیمت می‌فروشند،‌ نان را کوچک می‌کنند یا اندکی خمیر نان را بیشتر می‌کنند و سنگک 3 هزارتومانی را 10 هزارتومان می‌فروشند یا نان کنجدی را برای تشویق به خرید، بدون صف می‌دهند در حالی که حداقل 20 نفر در انتظار خرید نان ایستاده است و همه این تخلفات کماکان در سایه نبود نظارت‌ها ادامه دارد.

نان قوت غالب مردم است و بخشی از هزینه زندگی را تشکیل می‌دهد، گران شدن نان دخل و خرج خانوار‌ ضعیف را به هم می‌ریزد‌، از سوی دیگر این روزها شاهد افزایش عرضه نان‌های کنجدی و سبوس‌دار با قیمت‌‌های 10 تا 20 هزار تومان آن هم بدون صف و مقابل چشمان افرادی که در صف ایستاده‌اند، هستیم که برای مردم آزار دهنده است.

وزیر جهاد کشاورزی روز 24 آبان، در مرکز پاسخگویی ریاست جمهوری در باره گران شدن نان در برخی استان‌ها گفت:‌ «در شورای اقتصاد قیمت نان مطرح شد و به صورت قانونی در هیچ مرجعی مجوز افزایش قیمت نان داده نشده است و دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد».

با استناد به این صحبت‌ةای وزیر جهاد، گرانفروشی در نانوایی‌های سطح شهر از سوی نانوایان صورت گرفته و کسی مجوزی در این زمینه حداقل به صورت مکتوب نداده است، اما با این حال سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسی وزارت جهاد کشاورزی هم نتوانسته است با این تخلفات مقابله کند.

البته نهادهای نظارتی هم با توجه به تعدد نانوایی‌ها در سطح شهرها، از کمبود نیرو می‌گویند که نمی‌توانند به همه نانوایی‌ها سرکشی کنند؛ ‌فقط 72 هزار واحد نانوایی سنتی در کشور وجود دارد‌.
 
* سامانه نظارت‌ برخط بر نانوایی‌های کشور راه‌اندازی می‌شود

معاون عملیات طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در این‌باره می‌گوید: سامانه نظارت‌ برخط بر نانوایی‌های کشور راه‌اندازی می‌شود و اطلاعات عملکرد نانوایان به‌طور برخط در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و بازرسان شورای آرد و نان قرار می‌گیرد.

به گفته کوروش نجم آبادی، همه داده‌ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و سامانه بازرسی که برای همکاران ایجاد شده امکان را فراهم کرده تا به شکل هوشمندتر بازرسی‌ها را انجام بدهند، پرونده افراد متخلف پس از ارجاع به سازمان تعزیرات حکومتی کشور، برای رسیدگی توسط کد سیمبا (سامانه مدیریت بازرسی؛ مبارزه با گرانفروشی) صادر می‌شود که تعزیرات می‌تواند از همان جا رای واحد متخلف را صادر کند.

با این حال هنوز مشخص نیست ‌سامانه نظارت برخط نانوایی‌های کشور چه زمانی راه‌اندازی می‌شود.

* نانواها: اقتصاد نانوایی‌ نمی‌چرخد

با این حال، نانوایان هم درد‌دل‌هایی دارند، یکی از نانوا‌ها در منطقه 17 تهران می‌گوید: نان را به نرخ دوسال پیش می‌فروشیم در این دو سال چقدر قیمت‌ انواع کالا و دستمزد افزایش یافته است؟‌ هزینه‌های تولید بالا رفته است، پخت نان برایمان سود ندارد.

به گفته این نانوا، اگر در سطح شهر از اغلب نانوایی‌‌ها درباره دلیل افزایش قیمت نان بپرسید، همگی می‌گویند که «به ما گفته شده نان‌ گران‌ شده است»، البته کسی مجوزی مکتوب برای این ادعا ندارد.

البته ‌دولت برای جبران هزینه‌های نانوایی، کمک هزینه‌ای را‌ در نظر گرفته که پایان هر روز بسته به میزان فروش، به حساب نانوایان واریز می‌‌کند.

سخنگوی طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان تیر‌ امسال از افزایش این کمک‌هزینه از 30 درصد به 40 درصد خبر داد، اما ظاهرا هیچکدام از این کمک‌ها هنوز نتوانسته است نانوایان را قانع کند که با نرخ‌‌های مصوب بفروشند.

ا‌ین روزها در سطح شهر، ‌دو گروه از نانوایی‌ها فعال هستند، ‌عده بیشتری، ‌قیمت نان را بالا برده‌‌اند و برخی محدود‌تر ‌به قیمت‌های قبل پایبند مانده‌اند و شاهد بروز معضل چندقیمتی در انواع نان‌ها هستیم که مردم را سرگردان کرده است‌، حرف مردم هم این است که دولت قیمت نان را افزایش نداده است‌ و چرا سیستم‌های نظارتی برای مقابله با این‌گران‌فروشی اقدام ملموسی انجام نمی‌دهند.

پیش از این هم عنوان شده بود که ‌«در شورای آرد و نان هر استان و شهرستان، به صورت ضمنی عددی بابت افزایش قیمت نان مصوب شده است ‌‌و نانوایان با استناد به این توافق ضمنی، قیمت نان را افزایش داده‌اند»، ریاست شورای ‌آرد و نان هر شهرستان را فرمانداران بر عهده دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۴۹۰۵۱۱:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۲۶
اگر واقعا نانوایی ها سر خود نان را گران میکنند چرا برخورد نمیشود؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۲۹۴۹۱۳۱۲:۰۴:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۲۶
اهل فن و کارشناسان نان باید طرحی را تهیه کنند که پخت نان بتدریج از حالت سنتی خارج و بصورت پخت در مجتمع های نان در آید و از طریق فروشگاه ها مانند شیر توزیع شود
ناشناس۳۲۹۴۹۱۶۱۲:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۲۶
باید در مسله نان بصورت کلان فکر کرد و روش پخت و فروش نان را از این حالت در آورد تولید نان با کیفیت چند عامل مهم در آن دخیل است که با توجه به رشد جمعیت نانوایی ها مانند گذشته نمی توانند نان با کیفیت و با قیمت مناسب به مصرف کننده بدهند تمامی نانوایی های هر شهر باید اتحادیه و تعاونی منسجمی تشکیل دهند و چندین مجتمع نان در هر شهر ایجاد کنند و در آن مجتمع ها نان با کیفیت عالی پخت شود و از طریق فروشگاه ها توزیع شود ...
ناشناس۳۲۹۴۹۳۲۱۲:۵۴:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۲۶
شیوه پخت نان به شکل فعلی جوابگوی نیاز جامعه نیست این شیوه پخت و توزیع مربوط به زنانی بوده که جمعیت کشور ۲۰ میلیون جمعیت فعال و کارکن بوده نه الان که کشور جمعیت ۹۰ میلیونی دارد
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۲۹۴۹۳۹۱۳:۱۱:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۲۶
نانوا ها مانند گذشته نمی توانند به خمیر فرصت لازم برای تخمیر شدن را بدهند و آرد را فوری خمیر کرده و افزودنی غیر مجاز میزنند و فوری نان میکنند و دست مشتری معطل در صف می دهند مانند کشاورزی که کشت یکپارچه باعث افزایش تولید میشود پخت نان هم از واحد های خرد نانوایی باید به پخت نان در مجتمع های نان صورت بگیرد در آنجا آرد را در زمان لازم تخمیر کنند و پخت و به شیوه صحیح سرد و بسته بندی و از طریق فروشگاه های مواد غذایی توزیع کنند مزایای اینکار بسیار است۱-کیفیت نان بشدت افزایش پیدا میکند۲–مردم به اندازه مصرف نان تازه پخت میخرند ۳-صف و اتلاف وقت مردم از بین میرود ۴-ترددها برای خرید نان کمتر میشود و در کمترین مکان سکونتش انجام میشود ۵-قیمت و وزن نان کنترل شده میشود ۶-بهداشت نان رعایت میشود ۷ -از دور ریز وسیع نان جلوگیری میشود۸-مزیت های بسیار دیگری هم دارد که قابل بررسی می باشد که می‌توان با دست اندرکاران نان کشور تبادل نظر کرد
ناشناس۳۲۹۴۹۵۴۱۴:۰۷:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۲۶
اگر فقط این حرفها در تهران بود، بله، گرانفروشی چند تا نانوا هست. ولی نانواهای خیلی از شهرها میگن به ما گفتن نان رو گرون بفروشید.
سهراب محمدی۳۲۹۴۹۷۳۱۵:۱۵:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲۶
جنگ اقتصادی نانوایان افزایش یافت نانوایان از هزینه استهلاک نانوایی خسته شدن نیروی تازه نفس نانوایان کمیاب شده به شغل های دیگری روآوردن طرف دیگر فشار مسئولین ومردم به نانوایان در حال نابودی بسر می برن
ناشناس۳۲۹۴۹۹۴۱۶:۰۷:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲۶
بارها گفتند اگر نان گران شود و به قیمت واقعی اش برسد، کیفیت ان خوب می شود. شد؟
ناشناس۳۲۹۵۰۱۲۱۶:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲۶
تخلف جدید نانوا ها اینه که به ازای هر نایلکس ۳ قرص نان در دستگاه پوز کارت میکشن
ناشناس۳۲۹۵۰۲۵۱۷:۳۵:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲۶
متاسفانه برخی نانواها هم از نظر کیفیت وهم کمیت وهم قیمت به مردم ظلم میکنند
ناشناس۳۲۹۵۰۴۲۱۸:۱۵:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۲۶
وقتي اولويت ها تغير مي كند معشيت مردم رها مي شود كار بجايي مي رسد كه نانو هم قانون وضع مي كند و به آن عمل هم مي كند
کارمند ساده۳۲۹۵۰۶۱۱۹:۲۳:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۲۶
نان باید کیلویی فروخته شود ولی.....
ناشناس۳۲۹۵۰۶۵۱۹:۲۹:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۲۶
این مشکلات برمیگرده به دولت سپر بلا، دولت روحانی
بینام۳۲۹۵۱۱۴۲۱:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۲۶
جناب رییسی جناب مخبر ... نظارت بیشتر لطفا شما درقبال ابن نابسامانی ها مسوولید...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین