وزارت کار: اشتغال اتباع فاقد پروانه کار ممنوع است

  4020814008

برابر قانون کار اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و درصورت اشتغال و بکارگیری کارفرمای آنها متخلف و مشمول جریمه خواهد بود.

 وزارت کار: اشتغال اتباع فاقد پروانه کار ممنوع است

به گزارش تسنیم، وزارت کار طرح ملی تعیین وضعیت اشتغال اتباع افغانستانی (سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی) را از 9 اسفندماه 1401 در 16 استان کشور آغاز کرده است. به موجب این طرح اقامت مجاز این افراد منوط به روشن‌ شدن وضعیت شغلی آنان خواهد بود و افراد شرکت‌کننده از مزایای قانونی این طرح برخوردار خواهند شد.

کارفرمایان حقیقی و حقوقی متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی نیز وفق ماده 121قانون کار جمهوری اسلامی ایران پس از ثبت‌نام و ایجاد پرونده شخصی الکترونیکی در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و یا ابطال پروانه کار اقدام کنند.

برابر قانون کار اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و درصورت اشتغال و بکارگیری کارفرمای آنها متخلف و مشمول جریمه خواهد بود.

علیرضا نوری باروقی استعلام، مدیر حراست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران استعلام کارفرمایان در خصوص استخدام اتباع بیگانه را ضروری دانست و افزود: طبق ماده 128قانون کار، کارفرمایان مکلفند قبل از اقدام به عقد هرگونه قراردادی که موجب استخدام اتباع بیگانه می‌شود، نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در مورد امکان اجازه اشتغال تبعه بیگانه استعلام نمایند.
 مدیر حراست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه اداره اشتغال اتباع بیگانه در استان پاسخگوی استعلامات کارفرمایان هستند بیان کرد: کارفرمایاندر استان تهران می توانند با مراجعه به اداره اشتغال اتباع بیگانه( به نشانی تهران، خیابان میرزای شیرازی، بین خیابان شهید مطهری و کریمخان زند، کوچه شهید حسین عزیزالهی (کوچه هشتم)، جنب بوستان میرزای شیرازی، پلاک 1 (ساختمان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی واحد میرزای شیرازی)، طبقه‌ اول) نسبت به استعلام نیروی اتباع مد نظر خود اقدام نمایند.

مطابق گزارش اداره کار استان تهران  در روز نخست اجرای این گشت ها که در شهرستانهای پیشوا و بومهن برگزار شد، بالغ بر 30 تبعه غیر مجاز بیگانه شناسایی و دستگیر شدند و به مراجع قانونی معرفی گردیدند و همچنین با کارفرمایان متخلف طبق قوانین برخورد شد.

به گزارش تسنیم، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از علل بکارگیری اتباع بیگانه از سوی کارفرمایان، فرار از پرداخت حق بیمه و ارزان بودن نیروی کار خارجی است که این امر موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی برای جویندگان کار و نیروهای کار داخلی شده است. اما در این میان هم کارفرمایانی هستند که از نبود نیروی کار ایرانی در برخی رسته فعالیت‌ها گله دارند و به ناچار از نیروی کار خارجی استفاده می کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین