اعترافی دیرهنگام و تلخ!

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4020730102 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
اعترافی دیرهنگام و تلخ!

آنچه که اخیراً محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرده، حاکی از روال معیوبی است که در این سال‌ها حاکم بوده و اثرات منفی آن دامن‌گیر مردم و کشور شده است؛ روالی که علاوه بر ضربه به اعتماد عمومی، سطح رضایت از نظام سیاسی را تنزل داده و دستاورد آن چیزی جز ایجاد شکاف بین مردم و نظام نبوده است.

بنا به‌گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در سال‌های اخیر به‌طور عامدانه‌ای ارزش پول ملی کاهش یافته و هدف از این اقدام چیزی جز افزایش صادرات نبوده است؛ سیاستی که بر اساس گفته‌های محمدرضا پورابراهیمی به نتیجه مورد نظر منتهی نشده. در واقع عایدی چنین راهبردی صرفاً افزایش تورم، سخت‌تر شدن معیشت مردم و تنزل سطح رفاه عمومی بوده و این دستاورد استراتژیست‌هایی است که در سه دهه اخیر کشور را به لبه پرتگاه هدایت‌ کرده‌اند؛ نئولیبرال‌هایی که از قضا دست برتر را در سیاست‌گذاری دارند و راهبر نوین اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی در سه دهه اخیر بوده‌اند.

آنان با تجویز و توصیه موکد به اجرای سیاست تعدیل ساختاری که مبتنی بر آزادسازی قیمت‌ها، حذف یارانه‌ها، خصوصی‌سازی، مقررات‌زدایی، بازار سپاری، انقباض دستمزدی، کاهش ارزش پول ملی و تحدید حدود اختیارات دولت است، ایران را در گردابی گرفتار کرده‌اند که بیرون آمدن از آن به مثابه معجزه می‌ماند؛ معجزه‌ای که برای رخ‌دادن آن اندک امیدی وجود دارد زیرا غالب سیاست‌مداران،‌ سیاست‌گذاران، دست‌اندرکاران، متولیان امر و حتی مردم به اسلوب این سیاست‌ها وفادارند و در حال حاضر کمتر صدای متفاوتی در مقابله با نسخه‌های جریان نئولیبرال در ایران بلند می‌شود.

اما بیان این اعترافات تلخ و دیرهنگام از زبان فردی که خود ذیل این طیف فکری تعریف می‌شود و سرانجام اقرار به اثرات زیان‌بار یکی از وجوه سیاست تعدیل ساختاری (کاهش عمدی ارزش پول ملی) کرده، بیانگر نکته‌ای است که باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

برهه کنونی، زمانی است که می‌توان به تبعات ناگوار سیاست‌های تعدیل پی برد و این سوال مطرح می‌شود که آیا شرایط کشور، زندگی مردم و هزینه‌‌های بی‌شمار اجرای آن، چشم متولیان امر را برای تغییر ریل‌گذاری‌ها و جهت اقتصاد سیاسی کشور، باز نکرده؟ تا چه زمانی قرار است جمهوری‌اسلامی هزینه خطاهای تئوری‌پردازانی را بدهد که راه توسعه و رفاه کشور را اجرای بی‌چون و چرای الزامات بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌دانند؟ چرا این خطاها باید به قیمت تورم فراگیر و نابودی معیشت میلیون‌ها نفر و در مقابل، بهره‌مندی صاحبان سرمایه و کارتل اتاق بازرگانی تمام شود؟

آیا علت ریشه‌های تورم نهادینه‌ در کشور همین سیاست‌های غلط نیست یا همچنان سعی می‌شود برای سرپوش‌گذاشتن و مشخص‌نشدن ابعاد این مسئله، به مسائلی چون نقدینگی و تحریم ضریب داده شود؟

واضح و مبرهن است که کلیدزدن تغییرات و ترسیم راهی جدید نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است و هر قدر که در این مسیر تعلل کنیم، مضرات بیشتری نصیب کشور و مردم خواهد شد. باید جنبید که فرصت اندک و مخاطرات پیش‌رو بسیار است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۸۳۰۲۰۸:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۱
فرار رو به جلو
ناشناس۳۲۶۸۳۸۲۱۰:۱۹:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱
چرا اقتصاددان حاذق و کار بلد استخدام نمیکنین چه اصراری به اینهمه سعی و خطا دارین شما برای ورزش بدون نگرانی مربی خارجی میارید که علم فوتبال مثلا بلد باشه چند تا مدیر درست و حسابی هم بیارید که علم مدیریت و اقتصاد بلد باشن
ناشناس۳۲۶۸۴۱۴۱۰:۵۷:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۱
مگر نیستند این افراد؟ مشکل سیاسی کردن اقتصاد هست حتی توسط همین افراد
ناشناس۳۲۶۸۴۹۲۱۲:۲۷:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱
فقط حرف مفت... باز نزدیک انتخابات شد و عاشقان خدمت ، شروع کردن به دلسوزی و افشاگری. تو رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بودی و هستی... اگه بنا به حسابرسی و بررسی باشه ، تو خودت کجای این معادله قرار میگیری آقای دلسوز؟
ناشناس۳۲۶۸۸۸۵۱۹:۱۰:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۱
مجلالس و نمایندگان زیاد کاری نمی تواند بکنند چون قدرت اجرایی دست دولت ها هست
خور زمال۳۲۶۸۶۲۶۱۴:۲۰:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱
یکی از عوامل ویرانی اقتصاد همین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این سال ها بوده است
تهمتن۳۲۷۲۵۵۴۰۸:۱۲:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۴
لطفا یه بار دیگه سخنان ایشون رو مرور کنید. مشکل اصلی تبعیت محض از نسخه های اقتصادی غیر متجانس بانک جهانی و فرمول های فاجعه باری است که توسط اقتصاد دانان پرورش یافته فرهنگ غرب نشخوار میشه....تربیت شدگان مکتب غرب این بلا رو سرکشور آوردن. اصل جنس که بیاد مگه خداوند به دادمون برسه...
1۳۲۶۸۳۸۹۱۰:۲۷:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱
کارفرما پس از دریافت تسهیلات ارزان ، انرژی ارزان ، نیروی کار ارزان و... تن به تکالیفی همچون اشتغال زایی و صادرات نمی دهد .
پرهام۳۲۶۸۴۲۸۱۱:۱۶:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱
گول نخورید فقط اثرات تحریم و عدم سرمایه گذاری و عدم تبادل بازرگانی هستش
ناشناس۳۲۶۸۴۵۲۱۱:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱
کل پول های جهان و مرکز مبادلات جهانی در ایران هم باشد با این دستکاری ها در اقتصاد و سیاسی کاری همین وضع هست
ناشناس۳۲۶۸۵۶۵۱۳:۲۲:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱
یعنی شما اعتقاد داری می تواند صادر کند و درآمد دلاری داشته باشد، ولی تن نمی ده و درآمد ریالی می خواهد؟!!! خیر عزیزم، ما به شرطی می توانیم صادر کنیم که یکی بخواهد وارد کند! حالا آنهایی که پول دارند تا وارد کنند، اول اینکه به کیفیت دقت می کنند، دوم اینکه چه دلیل دارد وارد معامله با خروس جنگی شوند؟!! آنهایی هم که دنبال مفت هستند که در ازای معاشرتی که با ما می کنند باید رایگان تحویلشان دهیم. یک گروه محدود است امثال پوتین، در ازای هزینه گزافی که بابت حمایتش به کشور تحمیل می شود، اجازه می دهد چند تایی لگن ملی ببریم آن سو، مسئولیت فروشش هم با خودمان!
یونی۳۲۶۸۸۳۱۱۷:۳۴:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱
خب نمی دهد چرا ماهم باید به او رانت بدهیم! هیچ از خودتان پرسیدید؟
ناشناس۳۲۶۸۴۶۴۱۲:۰۴:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱
چاپ پول و ولخرجی های دولت ها که اصلا نیست بندازید گردن هم
ناشناس۳۲۶۸۴۹۱۱۲:۲۵:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۱
میگم مالیات بیشتر بگیری درست میشه
یونس۳۲۶۸۸۳۹۱۷:۳۷:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۱
صادرات کجا بود اینا کسری بودجه داشتند این کار رو کردند! ایران صادراتش چیه که ماهم بدونیم. اینجا مگه چینه!
ناشناس۳۲۶۹۲۳۵۰۸:۵۵:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۲
شما چقدر ناآشنایی
ناشناس۳۲۶۹۳۳۴۱۰:۵۰:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۲
در مقایسه با کشورهای صادر کننده میگه صادراتی نداره وگرنه معلومه که یک صادراتی محدودی داره!
ناشناس۳۲۷۱۸۷۲۱۳:۲۸:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۳
پس شما چه کاره ای که چندین سال ریاست کمیسیون اقتصادی را در دست داری ؟
ناشناس۳۲۶۸۳۰۷۰۸:۵۷:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱
خوب اعتراف کرد چی شد ایا مسببین این کار عزل شدند یا پست های بالاتری گرفتند و ..... شدند بقول شاعر: ناله شب زدگان را چه کسی مسئول است گزمه ایا خود به طرفداری شب مشغول است
ناشناس۳۲۶۸۳۱۱۰۹:۰۶:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱
راهکار این مسئله اینست که اولا این جماعت از صحنه سیاسی ایران حذف شوند بدون هیچ تعارف و مماشاتی .دوم بازگشت به اقتصاد اسلامی و آرمانهای انقلاب
ناشناس۳۲۶۸۴۴۱۱۱:۳۸:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۱
میشه اقتصاد اسلامی و ارمان های انقلاب رو تعریف کنی؟
اسلامی۳۲۶۸۵۷۷۱۳:۲۶:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۱
همان اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی.
ناشناس۳۲۶۸۶۴۸۱۴:۳۷:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۱
اگه اهل مطالعه باشید با یه جستجوی ساده میتونید اصول اقتصاد اسلامی رو بخونید
ناشناس۳۲۶۸۹۰۷۱۹:۴۴:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۱
می توانید غیر از کتاب اقتصادنا از موسی صدر و چند جزوه المکاسب که در حوزه تدریس می شود چندتا کتاب اقتصاد اسلامی معرفی کنید،
ناشناس۳۲۶۸۳۱۲۰۹:۰۶:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۱
گفته های پورابراهیمی و تحلیل آقای مشفق بر این گفته ها بیانگر گستره خودفریبی و عوام فریبی در سطح مسئولان و اصحاب رسانه در کشور است. تردیدی وجود ندارد که کاهش ارزش پول ملی نه به نیت کمک به صادرات کشور که در نتیجه سیاستهای کلان نظام حکمرانی پدید آمده و بیش از هر چیزی ریشه سیاسی دارد. نکته مهم دیگری باید به آن پرداخت این است که اقتصاد ایران در حال حاضر از هیچ الگوی اقتصادی شناخته شده ای در جهان پیروی نمیکند نه لیبرال است نه سوسیالیستی است نه نئولیبرال نه کمونیستی. مزایای هیچ یک از این مکاتب اقتصادی را ندارد هیچ معایب اکثرشان را دارد. از سوی دیگر اقتصاد ایران به چارچوبهای اقتصادی مشخص شده در اسلام هم چندان وفادار نبوده و عملا ملغمه ای از هیچ چیز و همه چیز است که نتایج بسیار بدی برای کشور به بار آورده نتایجی که هنوز بخش زیادی از آن آشکار نشده است.
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۶۸۳۶۴۰۹:۴۶:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱
آفرین به تحلیل شما که خیلی خوب نوشته اید. من فقط تعجب می کنم جناب پورابراهیمی چگونه مرتکب چنین خطای تشخیصی گشته اند؟! تحریم ها جار می زنند که اول مسبب تضعیف ارزش ریال به عنوان پول ملی بوده است، هست و متاسفانه همچنان هم خواهد بود. چرا پای مکاتب مختلف اقتصادی را به میان می کشند لابد خود حکایت دیگری است که شاید بتواند ضعف و عدم کارایی سیاستمداران دو دهه اخیر ما را قدری التیام بخشد! والله اعلم.
يا حق۳۲۶۸۳۱۳۰۹:۰۶:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱
بدون تعارف قبول داريد در اين كشور هيچ كس سر پست و منصب خودش نيست اوني كه بايد در زمينه نظامي فعال باشه نيست ولي كلي در مورد مملكت داري حرف ميزنه و منصب وزارتخانه اي داره دلسوزان به اقتصاد مملكت به اندازه ي انگشت شمار هم نيستن .
ناشناس۳۲۶۸۴۳۴۱۱:۳۳:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱
اگر هر کسی سر کار تخصصی خود باشد کشور اینقر با مشکل مواجه نمی شود !
ناشناس۳۲۶۸۳۱۴۰۹:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱
ای کاش حکمرانی به مردم باز گردد و به خواست مردم عمل کند نه به خواست یک عده تندرو و افراطی که در اقلیت محضند.
ناشناس۳۲۶۸۳۶۷۰۹:۵۰:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۱
اگه به خواست تندروها بود که برجامِ بی فایده تصویب نمی شد
ناشناس۳۲۶۸۷۷۳۱۶:۳۷:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱
بنده خدا اولا برجام رو‌ همین تند رو ها مانع شدن در ثانی همین برجام نیمه کاره که مثل آدم زخم خورده از زیر دست تندروها افتان و خیزان در اومده کم گشایش نداشته که یکیش همین آخری یعنی مجوز ایران برای فروش سلاح های جنگی هست !!ا
ناشناس۳۲۶۸۹۳۵۲۰:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۱
باهنر بعد تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس و سپس شورای نگهبان زمانی تعبیری داشتم به این مضمون: « ما قرار بود 10 گل بزنیم و گلی نخوریم ، حالا رفتیم 7 تا زدیم و 3تا خوردیم.» ، اما اینکه بگوییم باختیم، درست نیست اما اگر همین الان از من بپرسند که اگر به قبل بازگردیم و قرار باشد دوباره در خصوص برجام تصمیم بگیریم، آیا باید برجام را امضا کنیم یا خیر؟ می‌گویم بله باید امضا کنیم. قالیباف در مناظره ها برجام محصول نتیجه و تصمیم کل نظام است و من اگر رییس جمهور بشوم قطعا برجام را ادامه خواهم داد و پایبند خواهم بود
ناشناس۳۲۶۸۳۲۶۰۹:۱۸:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱
نزدیک انتخابات شده حرفهای قشنگ زدن شروع شد
ناشناس۳۲۶۸۳۳۱۰۹:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱
کاهش عمدی وجود ندارد وقتی تورم بالا هست کاهش عمدی فقط در سال 97 رخ داد آن هم به خاطر خلق ارز 4200 که به اسم حمایت از مردم بود ولی در عمل برعکس شد چون فشار بر بازار آزاد ارز ایجاد می کند خود به خود مانند ارز 28500 اما این ارز رانتی جدید چون برای کل اقتصاد در نظر گرفته نشد دلار بازار آزاد خیلی بالا نرفت و هرطور شد در نرخ واقعی آوردن آخر سال قبل
ناشناس۳۲۶۸۳۹۹۱۰:۴۰:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۱
مثلا چین از عمد پول کشورش را بی ارزش می کرد با اینکه تورم کمی داشت تا صادرات بیشتری کند در ضمن 8 ماه از سال گذشته 3 الی 4 هزار تومان دلار بالا رفته ایا با تورم 40 درصدی فکر کردید همین قیمت فعلی باید بماند یا باید بالاتر برود؟!!!!!
ناشناس۳۲۶۸۴۷۲۱۲:۱۰:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۱
همواره کاهش تعمدی وجود داشت نه به خاطر مردم بلکه به خاطر سودجویی
ناشناس۳۲۶۸۳۳۴۰۹:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱
یک روزی سرکوب قیمتی می شود مانند همین ارز یک روز رها کردن یک جایی مانند قیمت مواد اولیه ماشین که تولید داخل هست بر مبنای قیمت جهانی با خودرو ساز محاسبه می شود ولی قیمت ماشین کارخانه ریالی ولی قیمت بازار از روی قیمت جهانی مواد اولیه تبعیت می کند حتی بالاتر یا مواد اولیه دیگر صنایع هم همینطور
علی۳۲۶۸۳۳۹۰۹:۲۸:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱
دولت کلاسیک شما ارز کالاهای اساسی را فقط بخاطر آزاد سازی قیمت لز ۴۲۰۰ تومن به ۵۰۰۰۰ تومان رسوند بعد شما داری به لیبرالیسم فحش میدی زیبا نیست؟
ناشناس۳۲۶۸۴۱۷۱۱:۰۳:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱
فقط جهت اطلاع شما قیمت دلار در سال 1400، 33 هزار تومان باید می بود اما 26 هزار تومان بسته شد
ناشناس۳۲۶۸۳۴۶۰۹:۳۳:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۱
لاریجانی‌ها و فریدون‌ها و طیف همراهشان اعم از نئولیبرال‌ها و غربگداها با عناوین اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدال و کارگزاران ، با دلاریزه کردن اقتصاد و تصرف و تصاحب فولاد و مس و پتروشیمی و معادن و منابع و شاهرگ‌های اقتصادی ایران را تا وابستگی کامل و نابودی پیش میبرند
ناشناس۳۲۶۸۶۵۵۱۴:۴۱:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱
آگاهی تنها پادزهر در مقابل فریب‌کاری اینهاست
سعید۳۲۶۸۶۸۵۱۵:۰۳:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۱
در کشوری که همه چیز از نان گرفته تا لاستیک ماشین نرخ قیمت دولتی دارد حرف از لیبرالیسم و نئو لیبرال زدن فقط بی سوادی گوینده حرف را اثبات می کند!
ناشناس۳۲۶۸۷۵۲۱۶:۰۴:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱
وقتی از مرحله سرکوب به مرحله آزاد سازی در خیلی از کالا رخ بدهد همان لیبرال می شود
ناشناس۳۲۶۸۷۹۳۱۷:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱
بیشتر سیاست‌های دولتها در جهت نئولیبرالسمه حتی نان و لاستیک حتی پوشک
ناشناس۳۲۶۸۳۶۹۰۹:۵۱:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱
در سال‌های اخیر به‌طور عامدانه‌ای ارزش پول ملی کاهش یافته و هدف از این اقدام چیزی جز افزایش صادرات نبوده است!!!!!! بله کشورها به خاطر افزایش صادرات، ارزش پول رو کاهش میدن. نه اینکه ارزش پول کاهش پیدا کنه بعد دستوری بگن نفت و گاز پتروشیمی و فلزات رنگی باید ارز صادراتشون رو با نرخ 28500 تومان به دولت بفروشند و سایر صادر کنندگان نیز با نرخ اعلام شده دولت باید ارز رو به سیستم بانکی کشور برگردونن. این تحلیل کاملا اشتباه است
ناشناس۳۲۶۸۳۷۳۱۰:۰۱:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱
تحلیل های مغایر با علم اقتصاد را کنار بگذارید نئو لیبرالیسم کجا بود اقتصاد دولتی فاسد و رانتی هست که اقتصاد کشور را زمین زده بعلاوه تحریم های بین المللی
سعید۳۲۶۸۳۷۴۱۰:۰۲:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۱
اصلا هیچ کدام از مسولین کشور تدبیر کار عامدانه اقتصادی ندارن!
حمید۳۲۶۸۳۸۱۱۰:۱۹:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱
حالا دیدد کار خودشونه
حسام۳۲۶۸۳۸۴۱۰:۲۴:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱
در 30 سال گذشته از هر جناح و دسته ای و از هر تفکر و سلیقه ای دولت دستشان بوده و هر بلایی به دلیل سیاستهای غلط و ناکارآمدشان بر سر ملت اورده اند پس لیبرال و غیر لیبرال نکنید از دولت اصلاح طلب و دولت اصولگرا و اعتدالی دولت داشته ایم که همه اینها در ایجاد این وضعیت شریک جرم بوده اند دسته بندی کردن دولتها تغییری در میزان قصور و جرم انها نخواهد داشت .
ناشناس۳۲۶۸۴۲۰۱۱:۰۷:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۱
خوب که چی این بار چه تفکر و گروهی مقصر است ؟یه بار دولت قبلی یه بار نئو لیبرالها و ...حداقل باور کنید اقتصاد علم است تا وقتی منابع درآمدی حاصل از رانت ، رشوه ، قاچاق و... در کشور ظاهری قانونی دارند و براحتی وارد چرخه اقتصاد می شوند چه انتظاری دارید ؟ فقیر فقیرتر و غنی غنی تر می شود.
ناشناس۳۲۶۸۴۲۳۱۱:۰۹:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۱
ایکاش اینطور بود که یک تفکری پشت موضوع بوده باشد ولی دریغ از فکر و حاکمیت تفکر در تصمیم گیری ها. در یک کلام وضعیت اقتصادی مملکت به دلیل عدم تفکر و عدم صلاحیت و دانش و کفایت یا هرج و مرج فکری در مسئولین اقتصادی و زمینه های دیگر بوده است.
اینجا جایی برای خندیدن نیست۳۲۶۸۴۵۱۱۱:۴۷:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱
هرچقدر هم که مقاله بنویسید که فلانی مارو تو گرداب انداخت یا فلانی آواربرداری کرد و.....می‌دانید تعارفی بیش نیست!!!!!
ناشناس۳۲۶۸۴۵۴۱۱:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱
هنوز همین سیاست با شدت بیشتر توسط دولتمردان پیگیری میشد کاهش ارزش پول ملی و کاهش و فریز دستمزد به وضوح قابل مشاهده است ولی فقط همه حرف میزنند این دولت اعتقاد دارد که نئولیبرال نیست !!!!!!!!!! ولی همه آن سیاستها را با قوت و شدت بیشتر انجام میدهد به طور نمونه حذف ناگهانی یارانه ها با عنوان جراحی اقتصادی مردم دیگر میدانند صداقتی در هیچ مسئولی نیست
ناشناس۳۲۶۸۴۸۳۱۲:۲۰:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱
مالیات های عجیب غریب از دستاورد های شماست بعلاوه تورم و همه دارند تعطیل میکنند بخاطر مالیات ها و مردم پول ندارند هم جنس بخرند و مالیات گزاف هم بدن
ناشناس۳۲۶۸۴۸۵۱۲:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱
کجا بانک جهانی گفته برید پول بدون پشتوانه خلق کنید و ارزش پول ملی را یک پنجاهم کنید دولت باید هزینه هاشو بیاره پایین که نمیتونه...
ناشناس۳۲۶۸۵۱۶۱۲:۴۵:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۱
خیر! ادرس غلط ندهید. مشکلات اقتصادی به دلیل نگرش نادرست سیاست خارجی و اجتماعی حاکم بر کشور پدید امده است.
ناشناس۳۲۶۸۵۲۷۱۲:۵۷:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱
یکی نیست بپرسد شما سالهاست اقتصادتان را دست تئوريسن های لیبرال داده ايد.
ناشناس۳۲۶۸۵۲۹۱۲:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۱
اقتصاد ما همیشه دستوری بوده ....کی و کجا اقتصادما لیبرالی بوده....بوق و کرنای اقتصاد اسلامی همچنان پرصداست...نزولخواری هم رواج داشته و بر بانکها حاکم است....
ناشناس۳۲۶۸۵۹۱۱۳:۳۵:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۱
اقتصاد هیچ وقت لیبرالی نبوده
ناشناس۳۲۶۸۵۳۱۱۳:۰۰:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱
اقتصاد همچنان دست دنیا دوستان دنیا طلبان است
ناشناس۳۲۶۸۵۵۶۱۳:۱۶:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱
بازم انداختن مشکلات گردن قبلی ها ،و ..... تا کی؟؟؟؟؟
کارمند ساده۳۲۶۸۵۸۰۱۳:۲۶:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۱
یا باید طبق قانون کشور در این15 سال اخیر دستمزد و حقوق برابر با نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار که چیزی نزدیک به 50 درصد بوده می دادند که نداده اند و یا ارزش پول به این اندازه یعنی ماهی 25 میلیون تومان در ماه در شهرها بزرگ در انتهای برنامه ششم که تمام شده و در برنامه هفتم که اگر بیایید با دلار 50 هزار تومانی ماهی 40 میلیون تومان به 70 درصد جامعه که طبقه متوسط هستند بدهند که نداده اند و توخود بخوان حدیث مفصل از صورت مسئله ها را مدام گم کردن....
حمید۳۲۶۸۶۱۳۱۳:۵۹:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۱
هر کسی کمترین اطلاعی از مبانی اقتصاد داشته باشه این رو میفهمه اگر سیاست کاهش ارزش پول ملی در دستور کار دولتها باشه موقعی در بحث صادرات و ارز اوری مثمر ثمر هست که کشور مصولات صنعتی با مزیت صادراتی داشته باشه والا ان چیزی که صادر میشود کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری و اولیه مردم هست (دقیقا چیزی که الان اتفاق افتاده) و من بعید میدانم که مسولین ندانسته این سیاست رو اجرا کرده باشند
ناشناس۳۲۶۸۶۳۶۱۴:۲۹:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱
دولت برای تامین بریز و بپاش های خود ارز و طلا را گران می فروشد. همانطور که هر چند وقت یکبار قیمت سوخت و عوارض را بالا می برد.
ناشناس۳۲۶۸۶۶۰۱۴:۴۹:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۱
اين اعتراف نيست اين يك نوع گول زدن مردم وراي گرفتن از مردم است وگرنه همين آقا چطور نميداند كاهش سطح رفاه زندگي مردم وهمچنين صرف دور زدن تحريمها شده كه چاپ پول بدون پشتوانه موجب تورم وكاهش ارزش پول ملي شده است
صمصام۳۲۶۸۷۵۷۱۶:۱۴:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۱
همین آقا که صداش رو بلند کرده و میگه من نبودم من نبودم یکی از متهمان ردیف اول هستند چه جنایتی بزرگتر از این که بدونی دیگه تا اخر عمر حسرت صاحب خانه شدن به دلت میمونه ؟؟
ناشناس۳۲۶۸۷۶۸۱۶:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱
بالا و پایین شما را دیدیم، سر و ته یه کارباسید.
وحید۳۲۶۸۷۹۷۱۷:۰۳:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱
جناب پور ابراهیمی این اعترافها هیچ کمکی به حال و روز معیشت ما مردم نخواهد کرد جز اینکه داغ ما را به خاطر عمر رفته و حسرتها و آرزوهای به دل مانده بیشتر خواهد کرد . این ملت دیگر حتی توان تجمع و اعتراض و هر زهرماری که اسمش را بگذارید هم ندارند زندگی ای که در ان فقط نظاره گر سفیدی موها و چین و چروک چهره ات باشی ارزش ادامه دادن ندارد لطفا با این حرفها زخمها و الام دلهای ملت را بیشتر نکنید !
فخرایی۳۲۶۸۸۰۴۱۷:۱۲:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱
جناب پورابراهیمی ! شما هر از چندگاهی مسئله ای را عنوان میکنید که با آن سروکار داشتید یعنی اقتصاد شایسته نیست با این صحبت ها خودرا از این اقتصاد داغون مبرا بدانید
امیر۳۲۶۸۸۳۲۱۷:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۱
ما نفهمیدیم بالاخره آقایون به آینده این مملکت خوشبین هستند یا بدبین؟
کاوه۳۲۶۸۸۶۴۱۸:۴۳:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱
وقتی اقتصاد را با فرمول قدیمی عرضه و تقاضا ، صادرات و واردات بر اساس نرخ ارز خارجی تعریف می کنید و غافل از پیچیدگیهای علم اقتصاد می شوید باعث می شود تا توده مردم در فقر و عده قلیلی رانت خوار و فرصت طلب صاحب اینهمه ثروت شوند.
ناشناس۳۲۶۸۸۶۸۱۸:۵۴:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱
سیاست تعدیل اقتصادی یک بسته ی شامل سیاست پولی, ارزی و مالی است که بعد از آتش بس به توصیه بانک جهانی و ص. ب. پول در دستور کار دولت هاشمی قرار گرفت. چکیده این بسته عبارت است از: کاهش کسری بازرگانی خارجی با افزایش نرخ ارز و کاهش کسری بودجه با کاهش هزینه های جاری. از آنجا که ما ایرانیان عموما خودنابغه پندار هستیم; دولت هاشمی نرخ ارز را افزایش داد اما در همان دولت اول بدنه ی یک میلیون نفری دولت را به دو میلیون نفر افزایش داد. هرکس را که گذرش به سنندج و کرمانشاه و اندیمشک و اهواز افتاده بود استخدام کرد. و به گمان خود میانبری برای ساده کردن نسخه ی بالا پیدا کرد; چاپ پول و افزایش نقدینگی! افزایش نقدینگی در سالهای ٧٣ و ٧٤ رکورد نقدینگی بعد از سال ٥٣ را شکست و تورم ٤٩% ثبت شد. اقتصادخوانان نهادگرای وطنی که فرق نسخه اصلی و نسخه دستکاری شده را درک نکرده اند هنوز هم سایه ی سیاست تعدیل را با تیر می زنند. آنچه به نام تعدیل اقتصادی در ایران شناخته می شود همان شیر بی یال و دم و اشکم مشهور است. یک روز نسخه کامل و تام و تمام آن در ایران ما اجرا خواهد شد. آن روز, روز بزرگی است. پس مجری بزرگی لازم دارد. به امید آن روز.
ناشناس۳۲۶۸۹۱۴۱۹:۵۳:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱
آقاجان اینکاره نیستید. تا زمانی که مدیریت علمی بر کشور حاکم نشود در به همین پاشنه خواهد چرخید.
ناشناس۳۲۶۸۹۱۶۱۹:۵۸:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۱
چطور نمیدونستید چندبارتاحالا به خاطر خبرهای مثبت سیاسی دلار شروع به ریزش کرده توخبر ساعت ۱۴ رییس کل بانک مرکزی وقت اومده علنا کفته دیگه همین قیمت خوبه وکشور کشش کاهش بیشتر نداره ولی تو یکی دوروز که از ۳۰ هزار تومن دلار میشه شصت هزار تومن میگن عرضه وتقاضاست واین روال طبیعی بازاره
ناشناس۳۲۶۸۹۴۲۲۰:۲۶:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱
تورم نتیجه چاپ پوله. چاپ پول به علت بودجه نامتوازن و کسری شدید بودجه است. کسری بودجه به دلیل ولخرجی در هزینه های غیر ضروری نهادهایی هست که اصولا نباید از بودجه ارتزاق کنند. .
سید۳۲۶۸۹۴۴۲۰:۳۰:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۱
پدیده هزاره سوم را فراموش نکنید دوستان !
ناشناس۳۲۶۸۹۷۰۲۱:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱
این تعدیل میراث هاشمی رفسنجانی و دولت سرمایه داری اون هست
ناشناس۳۲۶۸۹۷۴۲۱:۱۸:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۱
بخشی از تورم ناشی از کسر بودجه است.
ناشناس۳۲۶۹۰۲۵۲۲:۳۲:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۱
قیمتها از زمانی افسارگسیخته شد که دلار از ۴۲۰۰ به ۴۲۰۰۰ یا بیشتر رسید
اذرن۳۲۶۹۱۴۳۰۴:۲۸:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲
باز نزدیک انتخابات شد
احسان۳۲۶۹۱۴۶۰۴:۴۳:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۲
۱- اقتصاد ایران مثل بقیه چیزها غیر علمی و هیئتی است ، لیبرالی یا نئولیبرال نیست. ۲- یعنی همه بخش‌های نظارتی و کنترلی فقط نظاره گر بودند تا چندتا اقتصاد دان نئو لیبرال به تنهایی مملکت را به قهقرا ببرند ؟!
ناشناس۳۲۶۹۱۹۱۰۸:۰۸:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۲
خب پس از سالها که فهمیدید اشتباه کردید و دانسته هم اشتباه کردید! پس به راحتی میتونید برگردید و جبران بکنید اگر خداترس هستید!!
ناشناس۳۲۶۹۲۷۶۰۹:۴۵:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۲
بیدارباش نزدیکی به ایام انتخابات
ناشناس۳۲۶۹۵۸۱۱۴:۰۴:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲
صادرات غیر نفتی که بخش قابل توجهی دلارهای آن وارد کشور نمی شد اگر هم وارد می شد دوباره به خارج صادر می شد
علی۳۲۷۱۳۸۵۰۷:۱۴:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۳
وقتی براحتی از کنار کلماتی که برخی دولتمردان در ادوار گذشته در بحث تفکر اقتصاد لیبرالیستی بودنشان گذشتند و نتیجه اقداماتشان را در دولت و مجلس با تصویب طرحهای لیبرالیستی بخورد ملت دادند امروز باید مردم هزینه آن را بپردازند چون نه حوزه و نه دانشگاه در بحث اقتصاد اسلامی به وظیفه شان عمل نکردند معلوم هست که فقط تحریمها عامل سقوط ارزش پول ملی نبود تصمیم دولتها برای جبران کسری بودجه بدلیل اجرای سیاستهای غلط اقتصادی یکی از این دلایل بود نگاه سوداگرانه بخشهای مختلف اقتصادی دولت و حتی بخش خصوصی به بالا نگه داشتن قیمت ارز یکی از دلایل سقوط ارزش پول ملی و نتیجه اش فشار شدید اقتصادی و معیشتی به مردم میباشد تولید مواد اولیه پتروشیمی و غیره با انرژی یارانه ای و دستمزد ارزان کارگران بصورت ریالی و فروش آن به قیمت دلار جهانی به همین مردم در داخل کشور یکی از دلایل کوچک شدن سفره مردم هست که برگرفته از تفکر اقتصاد لیبرالیستی است اما سوال این هست که بادانستن درد چرا کسی به فکر درمان و حل این مسئله نیست ؟ کافی نگاهی به بازار بیاندازید در حالی است که قیمت ارز تقریبا حالت ثابتی و پایداری پیدا کرده که تولید کننده برای تهیه مواد اولیه دچار چالش قیمتی بصورت روزانه نمی شود ولی در بازار شاهد افزایش روزانه قیمت کالا و خدمات هستیم چراکسی بدنبال کشیدن ترمز این افسار افزایش بی رویه قیمت کالا و خدمات نیست ؟ انگار برخی دستگاهها بدنبال افزایش میزان نارضایتی مردم هستند تا کشور دچار بحران شود و فقط یک شوک برای ایجاد بحران نیاز هست تا دشمنان این ملت برآن موج سواری کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین