آنچه که برای واردات خودرو باید مدنظر داشت

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4020510116 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آنچه که برای واردات خودرو باید مدنظر داشت

آنچه که در نشست خبری اخیر احسان خاندوزی اهمیت زیادی داشت و کمتر در معرض توجه قرار گرفت، اظهاراتش در خصوص مسئله واردات خودرو بود؛ آنجایی که سخنگوی اقتصادی دولت گریزی به مسئله واردات خودرو زد و اشاره داشت: «تأمین ارز واردات خودرو توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد ولی جزء جدیدی برای واردات خودروهای کارکرده اضافه شد و آیین‌نامه واردات خودرو مشمول خودروهای نو و کارکرده بازنگری شد که به‌زودی ابلاغ می‌شود. تأمین ارز آن نیز در مذاکرات وزارت صمت و بانک مرکزی در حال پیگیری است.» 

هر چند در وهله اول این اظهارات طبیعی به‌نظر برسد اما حاوی نکته‌ای است که باید در خصوص آن حساس بود و آن چیزی نیست جز حل‌وفصل مسئله تامین ارز برای واردات. 

ارز یکی از کلیدی‌ترین متغیرها در اقتصاد ایران است که بالا و پایین شدنش تاثیر بسزایی در زندگی مردم دارد و بنابراین باید در خصوص مسئله‌ای که یک وجه آن به ارز مرتبط می‌شود حساسیت زیادی داشت.

با برجسته شدن مسئله واردات خودرو و تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده به کشور در مجلس، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که برخی از کارشناسان اقتصادی داشتند، معضل تامین ارز برای واردات بود و این سوال مطرح شد که برای واردات، ارز از کجا تامین می‌شود؟ در آن برهه (اردیبهشت‌ماه) وزارت صمت مدعی شد که ارز مورد نظر واردات از منابع خارجی تامین خواهد شد که گزاره‌ای پرابهام بود، چون در همان مقطع ثبت‌سفارش‌ها بسیاری توسط واردکننده‌ها حتی برای تامین مواد اولیه داروها هم‌ معطل تامین ارز شده بود.

این مسئله کلیدی در هیاهوی ماجرای واردات و برجسته‌سازی آن گم شد و حالا دوباره به یک علامت‌سوال مهم تبدیل شده که نیازمند توضیح وزارت اقتصاد، بانک‌مرکزی و وزارت صمت است. هر چند اخباری از جلسه بانک‌مرکزی و کمیسیون صنایع مجلس برای رسیدن به نقطه مشترک در این خصوص برگزار شده اما شواهد حاکی از آن است که هنوز نتایج مشخصی حاصل نشده و همه‌چیز در حد فرضیه‌هایی است که شاید امکان تحقق آن هم بعید به‌نظر برسد.

یکی از راهکارهای پیشنهادی مجلس، ارائه مشوق‌هایی به مردم برای در اختیار قراردادن ارزهای خود به بانک‌مرکزی است که حدود 60 میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ مسئله‌ای که تحقق آن بعید به‌نظر می‌رسد و این نقاط ابهام موجب شده تا برخی گوشزد کنند که اگر مسئله تامین منابع برای واردات مشخص نشود، به افزایش تقاضاها در بازار آزاد دامن خواهد زد و همین مسئله موجب آغاز جهش‌های ارزی، تلاطمات اقتصادی و تورمی است که به جامعه تحمیل می‌شود.

حتی برخی کارشناسان پا را فراتر از این نهاده و معتقدند که وقتی قرار است خودرو به هر شکلی وارد شود، باز هم تقاضاها در بازار آزاد افزایش می‌یاید. چون وارد کننده نفع خود را در نظر می‌گیرد و با واردات خودرو باز هم به دنبال تبدیل درآمد حاصل از فروش خودروی وارداتی به ارز و خارج کردن آن از کشور است؛ حتی اگر واردکننده‌ای هم برای واردات به دنبال دریافت ارز نباشد و منابعی را در خارج کشور در اختیار داشته باشد. نباید تصور کرد که غالب واردکننده‌ها بخش اعظم سودی که از این طریق به دست می‌آید را در کشور نگه می‌دارند. واردکننده بعد از فروش خودرو وارد بازار آزاد ارز خواهد شد و با تبدیل آن، ارز را از کشور خارج خواهد کرد و همچنین موجب دامن زدن به تقاضا در این بازار خواهد شد.

بنابراین جمیع شرایط حاکی از آن است که در این‌خصوص باید دست‌به‌عصا حرکت کرد و نباید اقدامی را مرتکب شد که مقدمه‌ای برای تلاطم‌های ارزی شود؛ آن‌هم در شرایطی که با اتخاذ سیاست تثبیت تا حدی بازار رنگ آرامش گرفته و از جهش‌های ارزی پاییز و زمستان سال گذشته خبری نیست.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۷۳۸۳۳۰۹:۳۰:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
یک نکته : ما تولید کننده بهترین برنج دنیا هستیم، اما برنج خارجی بی کیفیت به راحتی وارد شده و پذیرفته شده است. دولت هم به آن ارز دولتی می دهد. هیچ کس هم اعتراض ندارد. در حالیکه بیش از یک میلیون نفر شالیکار در این بین ضرر و زیان دیده و بی انگیزه می شوند. کشاورز ما باید نهاده های مورد نیاز خود را به قیمت ارز آزاد بخرد و برنج ایرانی تولید کند و سپس هنگام فروش باید با قیمت برنج خارجی رقابت کند که با ارز دولتی وارد شده است. بنابراین به نظر گران می آید. ما تولید کننده بهترین چای دنیا هستیم ولی چای ناسالم خارجی به راحتی با ارز دولتی وارد شده و پذیرفته شده است. نارضایتی چایکاران هم مهم نیست. مرغ و گوشت و نهاده های کشاورزی و برخی محصولات صنعتی هم همینطور... اما در مورد خودرو، ما تعدادی از بدترین خودروهای دنیا را تولید می کنیم و همه ناراضی هستند، اما تا صحبت واردات خودرو به معنای واقعی و آزاد می شود همه موضع گیری می کنند و مخالف هستند. شاید بگویید آنها غذای مردم و مهم هستند ولی خودرو آنقدر مهم نیست، اما مسئله تخصیص منابع و ارز محدود دولتی است که در واقع متعلق به همه مردم ایران است. واقعیت این است که همانطور که اگر ارز دولتی را به جای واردات برنج و چای و مرغ و گوشت و روغن، به تامین نهاده های کشاورزی اختصاص داده و با قیمت مناسب به کشاورز بدهند تولید داخلی افزایش و دیگر نیازی به واردات آنها نیست. اما ارز را به وارد کننده میدهند. ولی در مورد خودرو به تولید کننده انواع وام و ارز دولتی و حمايت ها را اختصاص داده و نتیجه را می بینیم. بهرحال باید بیشتر فکر کنیم و دوباره ببینیم.
حسن۳۱۷۴۱۷۰۱۱:۲۹:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اگر واردات نباشد برنج را باید کیلویی 200 هزار تومان تهیه بفرمایید.
ناشناس۳۱۷۴۳۹۰۱۲:۴۵:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
چه جوری میشه هفتمین کشور از نظر منابع و ثروت رو اینجوری اداره کرد که لنگ واردات خودرو هستند تازه برای اون هم منابع کافی ندارند به قول بزرگی اینجوری مدیریت کردن کشور هنر میخواهد .
ناشناس۳۱۷۴۳۷۲۱۲:۴۰:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
دوست عزیز جمله اول اشتباه است. برنج ایرانی بدلیل کود و سموم و... بازار خارجی ندارد. آلودگی آرسنیک مساله مهمی است. اگر شما برنج ایرانی دوست دارید نمیتوان به آن بهترین برنج دنیا گفت
ناشناس۳۱۷۴۳۸۵۱۲:۴۳:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
دوستان خیالتون راحت هیچ خودرویی وارد نمیشه چرا که دولت به وضوح ارزی در بساط نداره اینها هم بازیه که این مدلی قیمت خودرو رو بتونن کنترل کنن .
ناشناس۳۱۷۴۵۸۵۱۳:۴۰:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
نکته 1: برنج کیلویی 3 دلار همین الان هم برای کشوری که درآمد اکثریت شاغل در آن ماهی 200 دلار است و تازه 70 درصد آن درآمد بابت اجاره مسکن هزینه می شود اصلا در دسترس نیست. و به هر حال باید برای مواد غذایی مورد نیاز این اکثریت هم فکری شود. نکته 2: حتی اگر روزی روزگاری ملت ایران هم یک زندگی عادی را تجربه کند، و درآمد اکثریت شاغلان به 500 دلار در ماه برسد و هزینه مسکن تا 35 درصد سبد خانوار را پر کند، آنوقت جغرافیای ایران امکان تامین برنج مورد نیاز آن اکثریت مردم را ندارد. آن بهترین برنج دنیا که می فرمایید در خطه شمال ایران کاشت می شود و حجمش از میزان معینی بیشتر نمی شود.
ناشناس۳۱۷۳۸۴۳۰۹:۳۴:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
خودرو فقط خودروی با کیفیت و اقتصادی کوچک در حد و اندازه پراید اما بسیار با کیفیت باید وارد شود‌ و فقط بین سرپرستان خانواده های فاقد خودرو که متقاضی باشند قرعه کشی شود
ناشناس۳۱۷۴۳۳۲۱۲:۲۳:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۴
همین تبصره ها و قوانین من در آوردی مثل پیشنهاد شما، در کشور ما منجر به فساد و رانت میشه خیلی ساده و راحت همون کاری رو بکنیم که دویست کشور دیگه دنیا میکنن تمام
ناشناس۳۱۷۴۵۰۷۱۳:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
هیچ خودرویی در اندازه کوچک مثل پراید امنیت جانی سرنشین رو نمی تونه تامین کنه.
ناشناس۳۱۷۴۶۵۷۱۴:۰۳:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
پیشنهاد می کنم تست های مربوط به مقاومت بدنه میراژ میتسوبیشی و مزدا 2 را در یوتیوب نگاه کنی! اگر مقصور شما در تصادف با تریلی و اتوبوس و کلا خودروهای بیش از 2 تن که با سرعت بیش از 80 جان بقیه انسان ها را به خطر می اندازد باشد، که خوب هیچ سدانی در مقابل چنین جنایتی امن نیست! ولی در تصادف های شهری، حتی در تصادف های شهری سنگین، ویدئو های تست موجود است و بسیاری از این خودرو های کوچک 5 ستاره امنیت کابین اروپا را دارا می باشند.
ناشناس۳۱۷۴۶۰۸۱۳:۴۶:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
باید هر ایرانی بتواند هر 5 سال یکبار برای استفاده شخصیش از یکی از خودروهای موجود در لیست (لیستی که بر اساس استاندارد ها و زیرساخت های موجود در ایران تهیه شده) را برای خود از مرز وارد کند، در همان مرز معاینه فنی شود و گمرک هم بپردازد. همانطور که موبایل مسافری وارد می شود. به این ترتیب اولا ارزش از محل آن میلیارد ها دلاری که در خانه ها هست تامین می شود. دوما دلالی کم می شود، سوما با ارتقا ناوگان حمل و نقل دست کم کمی مصرف بنزین (که کیفیت بسیار پایینی هم دارد و باید با هزار اکتان و بوستر و غیره کمی برای خودرو قابل تحملش کنی) کم خواهد شد، متعاقبا در آلودگی هوا هم موثر خواهد بود.
ناشناس۳۱۷۳۹۱۵۱۰:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
چون دلالی کاذب در ایران ازاد هست می شود بلا وگرنه خیلی از کشورها واردات آنان ارزشش بیشتر از صادرات کالاهایشان هست ولی نه تورم بالایی دارند و نه ارز آنها بالا می رود و فقط شناوری هست ارز آنها در مورد ماشین هم تا وقتی قیمت کارخانه سرکوب می شود واردات خارجی راه گشا اصلی نخواهد بود و مسکن هست به خاطر اینکه قیمت بازار از قیمت ارز تبعیت می کند و نه قیمت سرکوب شده خودرو و مواد اولیه ماشین هم بر مبنای دلاری محاسبه می شود با کارخانه
ناشناس۳۱۷۳۹۹۹۱۰:۳۲:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
به نظر اين حقير فقير بايد نگران « دارو » بود ... دارو مهمتر است !.. واردات دارو از شركت هاي معتبر دارويي جهان از نان شب هم شايد واجب تر باشد ! كه البته دوا و دارو با جان مردم سرو كار دارد ، وانگهي ... خودرو مي تواند جان كسي را بگيرد ، اما دارو مي تواند جان ها را نجات دهد ! پس معلوم مي شود كه فعلاً بايد واردات دارو در اولويت باشد ، تا برسد به واردات خودرو !!
حبیب۳۱۷۴۳۰۵۱۲:۱۵:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
۱- پیشگیری و تغییر سبک زندگی بر درمان مقدم است ۲- هر چیزی سرجای خودش ۳- خودرو آدم نمیکشه بلکه رانندگی ما درست نیست
ناشناس۳۱۷۴۵۱۱۱۳:۱۷:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
هیچ مشکلی جهت تامین دارو وجود ندارد.
بهروز۳۱۷۴۰۲۶۱۰:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
یعتی واقعا یه عده منتظرن که تویوتا مدل ۲۰۲۰ به قیمت ۳۰۰ میلیون بخرن و دارن مدام اخبار واردات را دنبال میکنن که عقب نمونن؟!!!!!!! اونوقت ایران خودرو چند بفروشه محصولاتشو؟ اینایی که به اون قیمت نجومی تا زمستان ۴۰۲ پیش فروش کرده چیکار کنه؟
ناشناس۳۱۷۴۰۹۹۱۱:۰۳:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
دنیا کجاس و ما کجاییم. عربستان و امارات و کویت هم مسلمانن ولی تدبیر دارن.
ناشناس۳۱۷۴۲۷۱۱۲:۰۱:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
با این وضع ساختار اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کشور ،واردات خودرو نفعی برای مردم عادی نخواهد داشت الا یک قشر کوچک دلال و صاحب پول بادآورده. مگر اینکه خودرو در بازه قیمتی 10 تا 20 هزار دلار آنهم در حجم بسیار زیاد وارد شود.
ناشناس۳۱۷۴۴۴۹۱۳:۰۱:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
پیشنهاد میشود برای واردات خودرو کار کرده و نو، همه مردم اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند اقدام کنند و معادل دلار به صورت نقد را تحویل بانک مرکزی دهند و بانک مرکزی، سامانه ثنا، متعهد حواله دلار یا ارز معادل به خارج از کشور حهت تسویه حساب واردکننده با فروشنده خودرو باشد. به این صورت ارز های خارجی پنهان در خانه ها با محوریت بانک مرکزی به گردش خواهد افتاد.
ناشناس۳۱۷۴۴۷۶۱۳:۰۸:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
هنوزم مردم ضرر میکنند خیلی ها خودروشون ارزون فروختن تا وارداتی کارکرده بخرن ولی زهی خیال باطل
کارمند ساده۳۱۷۵۴۵۱۱۸:۵۴:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
مهمترین مورد مد نظر برای متنبه شده این صنعت در ایران، ورود خودروهایی با قدرت موتور زیر ۱۴۰۰, بدون گمرکی و برای مدت معین مثلاً ۵, سال است
رضا۳۱۷۵۴۷۸۱۹:۱۲:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اون پولی که سالانه به خودرو ساز داخلی میدین ، بخشی از آن را بدین واس واردات خودرو دسته دوم.
ناشناس۳۱۷۶۰۶۲۰۷:۱۴:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۵
من در کشور تاجیکستان کار میکنم در پروژه سد سازی ارز خارج نمیکنم بلکه وارد میکنم ماشین سال ۲۰۱۷از پراید هم ارزونتره اجازه بدن میتونم وارد کنم ؟
ناشناس۳۱۷۷۷۷۸۰۹:۲۱:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۱۶
واقعیت اقتصاد ضعیف امروز ایران نشان میدهد سود واردات برای عده ای کم ولی زیان گران تر شدن ارز برای عده زیادی از مردم است، لذا واردات خودرو نخواهیم داشت، این حرفها و اخبار فقط در حد گفتار درمانی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    2. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

    3. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

    4. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

    5. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

    6. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

    7. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

    8. بازیچه های صهیونیسم

    9. رسول‌اف و ضرری که با خروجش به سینمای ایران زد!؟

    10. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

    11. CNN: ایران به بزرگ‌ترین قدرت موشکی و پهپادی منطقه تبدیل شده است

    12. گروسی: تهران تمایلش را برای گفت‌وگویی جدی با آژانس نشان داده است

    13. رییس جمهور: عقب‌ماندگی‌ها در اجرای عدالت را باید جبران کنیم

    14. دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه غیر علنی نیست

    15. مرتضوی: دولت در کاهش نرخ بیکاری رکورد زد

    16. خاندوزی: تمام اصناف کشور موظف هستند به‌سمت شفافیت بروند

    پربحث‌های هفته

    1. این نامه دلسوزانه است؟!

    2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

    3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

    5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

    6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    7. فردا دیر است...

    8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

    9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

    10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

    12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

    14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

    15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

    16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

    17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

    18. مأمور خاطی بازداشت شد

    19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

    20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

    21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

    22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

    23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

    24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

    25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

    آخرین عناوین