در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

دکتر محمدرضا قائمی‌نیک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی،   4030224028 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

شاید بتوان گفت در دهه‌های اخیر، زیارت در انواع مختلف خود، مخصوصاً زیارت حضرت رضا(ع) در مشهد، شاهد رشد کمّی قابل توجهی بوده است. از آمارهای متعدد و متنوع حضور زائران که بگذریم، اجماع بر سر آمارهایی نظیر اینکه فردوگاه شهید هاشمی‌نژاد، دومین فردوگاه پر تردد کشور است، استان خراسان رضوی، حداقل در آستانۀ تحویل سال شمسی، بیشترین پذیرش مسافر را دارد و خلاصه آنکه در آخرین اخبار از دبیر شورای ملی زیارت، برای سال 1404، حدود 40 میلیون زائر در سال هدف‌گذاری شده است، وجود دارد. 

در کنار این آمار توجه به زیرساخت‌های فنی، از جمله زیرساخت‌های جاده‌ای، حمل و نقل ریلی، پروازهای هوایی و نیز زیرساخت‌های شهری و اقامتی نظیر هتل‌ها، پاساژ‌ها، بیمارستان‌ها و حتیِ امکنۀ تفریحی نیز مورد تاکید بخش‌های اجرایی و در راس آنها معاونت زیارت استانداری خراسان قرار می‌گیرد. در همۀ این آمارها، نکتۀ قابل توجه، افزایش کمّی زائران است که در مقایسه با ادوار تاریخیِ دیگر مشهد یا حتی دیگر شهرهای زیارتی نظیر قم و شیراز و مکه، بسیار قابل توجه است.

این آمار اگر مخصوصاً با قبل از ورود تکنولوژی‌های مربوط به سفر یا ساخت زیرساخت‌های اقامتی و یا حتی لوازم میزبانی مورد توجه قرار گیرد، بسیار عجیب است. ما در هیچ دوره‌ای از تاریخ نمی‌توانستیم این حجم از زائر را در شهرهای زیارتی شیعی یا حتی جهان اسلام به‌واسطۀ این حد از گسترشِ امکان‌های مادی و زیرساختی داشته باشیم. از این جهت، حتی افزایش زائران خانۀ خدا در عربستان نیز برای گذشتگان عجیب است.

 برج‌های عظیم، اتوموبیل‌های متعددی که زیارت را برای زائران تسهیل کرده است، امکان‌های زیرساختیِ حیرت‌آور در میزبانی زائران و بسیاری از امور دیگر، همگی نشان از تحولِ عظیمی در زیارت، حداقل در یک سدۀ گذشته‌ای دارد که با تکنولوژی‌های فنی، اقتصادی، فرهنگی یا حتی اجتماعی به دست مسلمین رسیده است. با این‌حال این امکان‌های متعددِ تکنولوژیِ فنی یا زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی که حداقل در یک سدۀ گذشته به دست مسلمین رسیده و آنها آن‌ را در خدمت زیارت قرار داده‌اند، علیرغم گسترش کمّی زیارت، در ایران، جهان تشیع و جهان اسلام، نه تنها نتوانسته باعث ارتقاء کیفیت زیارت شود، بلکه حتی باعث گسترش کمّی زیارت به تناسب بهره‌گیری از این امکان‌ها نیز نشده است. 

همان طور که می‌دانیم تقریباً اغلب امکان‌های فنی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظایر آنها که در جریان زیارت دخیل‌اند، علیرغم پیشرفت‌های قابل توجهی که در کشورهای اسلامی رقم خورده، اما از کشورهای توسعه یافته غربی یا شرقی وارد می‌شوند. علیرغم اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی در تولید تکنولوژی‌های فنی یا پزشکی، زیرساخت‌های امنیتی یا اقتصادی و اجتماعی و نظایر آنها توانایی مونتاژِ محصولاتی را یافته‌اند، اما این امکان‌ها مخصوصاً در سطح کیفیِ بالا، چه در سطح قطعات و سازه‌های اصلی و چه در سطح محصولات نهایی، هنوز وامدار فروش نفت و وارداتِ آنها از کشورهای توسعه‌یافته غربی و بعضاً شرقی، مخصوصاً آسیای جنوب‌شرقی است. عمدۀ ابزارها و سازوکارهایی که در اقتصاد و امنیت و زیرساخت‌های فنی و پزشکی که در زیارت به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم به‌کار گرفته می‌شوند، به‌طور کامل یا مونتاژشده و غیر مستقیم، تابع تحولات و پیشرفت‌های کشورهای توسعه‌یافته‌ای هستند که از حیث دینی، سکولار قلمداد می‌شوند. این روند وارداتی باعث شده است نه فقط در حوزه‌های قابل فهمِ علوم انسانی نظیر اقتصاد زیارت، فرهنگ زیارت، حقوق زیارت و نظایر آنها بلکه حتی در حوزه‌های فنی و پزشکیِ مربوط به زیارت، دو مسئلۀ غامض پیشِ روی کشورهای زائرپذیر باشد:

سکولارشدنِ زیارت و قرار گرفتن در آستانۀ گردشگری
بهره‌گیری زیاد و کم از محصولاتِ فنی، پزشکی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سکولار در سامان‌دادن به زیارت، عملاً زیارت را تبدیل به الگویِ گردشگری و توریسم جهانی ساخته و به‌همین دلیل در بسیاری از حوزه‌ها و قلمروهای مربوط به زیارت، تفاوت‌ِ میان زیارت و گردشگری به حداقل رسیده است. بایستی توجه داشت که بسیاری از این زیرساخت‌ها و محصولاتی که از کشورهای توسعۀ یافتۀ غربی یا شرقی، بدون تحولی اساسی در ساختِ آنها و صرفاً با تغییر برچسب‌ها و برندها، به کشورهای اسلامی و شیعی از جمله ایران، «وارد» می‌شوند، به تناسب فضای گردشگری و توریسم ساخته‌شده و تکوین یافته‌اند؛ حال که این محصولات به‌طور گسترده و متوالی در امر زیارت به‌کار گرفته می‌شوند، با توجه به وزن تمدنیِ و فضای غالبِ گردشگریِ سکولارِ جهانی، امر زیارت را تبدیل به گردشگری یا حداکثر تبدیل به شکلی از اشکال زیارت در معنای مسیحی و غربیِ آن خواهند کرد. تنها کافی است به تفاوت‌های فضایی و محتوایی حسینیه‌های قابل اسکان، بازارهای شهرهای زیارتی، کاروان‌سراهای منتهی به شهرهای زیارتی و حتی امکانات مسافرت‌های زیارتی که اغلب متناسب با فضای زیارت شکل می‌گرفتند با آنچه که امروز به‌عنوان هتل، پاساژ و دیگر اقتضائات سفر در شهرهای زیارتی وجود دارد توجه کنیم تا فاصله‌گرفتن از ارزش‌های مقدس زیارت را به‌وضوح دریابیم. با این مسیر و کمرنگ‌شدنِ تفاوت‌های زیارت اسلامی - شیعی با گردشگری مذهبی یا حتی زیارت‌های مسیحی یا بودایی و هندویی، دیگر معنایی از آن زیارت شیعی-اسلامی باقی نخواهد ماند. 

زیارت اسلامی - شیعی یا تبدیل به یکی از انواع گردشگری مذهبی خواهد شد و یا در کنار دیگر اشکال زیارتِ مسیحی، یهودی، بودایی، هندویی و نظایر آنها، به‌عنوان یکی از خرده‌فرهنگ‌های جهانِ مدرن تلقی میشود. چنانکه مثلاً در آینده‌ای نه چندان دور، زیارتِ «سانتیاگو دِ کامپوستلا» در کنار زیارت حضرت رضا(ع)، یکی از انواع زیارت سکولار و در ذیل گفتارِ پلورالیسم دینی خواهد بود که با توجه به نکتۀ بعدی، دچار تناقضی اساسی خواهد شد.

منطقه‌ای و سکولارشدنِ پیام زیارت در عصر جهانی‌شدنِ سکولاریسم
زیارت، خواه در شکل اسلامی (شامل زیارت‌های اهل سنت و تشیع) و خواه در شکل شیعیِ آن، در هر دو حالت، مبتنی بر آموزه‌های جهانشمول است. خاتمیتِ نبوت در اسلام و ظهور حضرت حجت (عج) که ناظر به آموزۀ امامت و ولایت است، هر دو، ناظر به اعتقادی در اسلام و تشیع است که مبتنی بر آن، تمام ابناء بشر در سرتاسر عالَم، بایستی مخاطب این پیام حق و حقیقت باشند. نه پیام اسلام و نه پیام تشیع، هیچ‌کدام صرفاً ناظر به ایرانیان، شیعیان یا حتی مسلمین نیست، بلکه مخاطبِ آن، کلِ بشریت و «اهل عالَم» است. زیارت (و از جمله حج) نیز آموزه‌ای است که بایستی در همین مسیر فهمیده شود. با این مبنا و درک از زیارت، تردیدی در این باقی نمی‌ماند که اگر در توسعۀ زیرساخت‌های فنی، پزشکی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی برای گسترش زیارت، از امکان‌های جهانی بهره گرفته می‌شود، طبیعتاً و منطقاً مخاطب زیارت و پیام معنویِ آن به‌طریق اولی بایستی جهانی باشد. 

از این جهت، اگر امکان‌های منتهی به گسترش کمّی زیارت، مستقیم و غیر مستقیم از کشورهای توسعه‌یافتۀ غربی و شرقی تامین می‌شود، طبیعتاً پیام معنوی زیارت اسلامی-شیعی نیز بایستی در سطح جهانی و در همان کشورهای توسعه‌یافتۀ سکولار غربی و شرقی مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر هواپیما، اتوبوس، اتوموبیل، قطار، زیرساخت‌های اقامتی و شهرسازی، امکانات پزشکی و مهندسی، سازوکارهای امنیتی، تکنولوژی‌های ناظر به اقتصاد و فرهنگ و فضای مجازی و همۀ امور دیگر مربوط به زیارت، مستقیم و غیر مستقیم از دستاوردهای جهانِ مدرن غربی و کشورهای توسعه‌یافته تأمین می‌شود، در ارزیابی موفقیت‌های زیارت شیعی یا اسلامی، بایستی عمق تاثیر آن‌را درسرتاسر کرۀ خاکی مورد توجه قرارداد. 

اگر در ادوار گذشتۀ اسلامی، فی‌المثل در دورۀ صفوی، به‌جهت آنکه هنوز مدرنیتۀ غربی و محصولات آن در اقتصاد و فرهنگ و سیاست و مهندسی و پزشکی، در سرتاسر جهان گسترده نشده بود، زیارت را با بهره‌گیری از دستاوردهای خودِ تمدنِ اسلامی سامان می‌دادند و معماری و فرهنگ و اقتصاد و طب اسلامی و نظایر آنها در خدمت زیارت بود، امروزه که این امکان‌ها، به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم، خواه از حیث محصولات نهایی و خواه از حیث علوم پایۀ منتهی به تولیدِ محصولات، از کشورهای توسعه‌یافته غربی یا شرقی تامین می‌شود، بایستی عمق و گسترۀ پیام زیارت در این کشورها مورد توجه باشد؛ در غیر این ‌صورت زیارت و پیام معنویِ آن، در قلمرو شیعی - اسلامی منحصر و محدود شده و از این‌جهت، معنای دیگری از سکولاریسم در زیارت که همان، محدودیتِ پیام اسلامی - شیعی به قلمرو منطقه‌ای است، رقم خواهد خورد.

دیدگاه کاربران

صمصام۳۴۸۷۲۵۹۱۰:۰۰:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲۴
ما آخر نفهمیدیم یعنی نگارنده توضیح ندادند که وجود دو تا پاساژ یا مرکز تفریحی در مشهد چه اثر منفی میتواند بر زیارت شیعی اسلامی بگذارد ؟ فردی که مشهد میرود هم زیارتش رو تمام و کمال به جا میاورد هم سوغاتی هم میاورد خوب یادم هست 44 سال قبل وقتی 7 ساله بودم مرحوم مادر بزرگم وقتی از سفر زیارت مکه برگشتند کلی سوغاتی برای ما اوردند و هیچ خللی هم به زیارت ایشان وارد نشد
ناشناس۳۴۸۷۳۲۵۱۱:۱۲:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۲۴
نویسنده صرفا درکی از مفهوم سکولار ندارد. فقط میخواسته یک تیتر قلمبه بزند. تنها توصیه ای که به این دوستان میتوانم انجام بدهم این هست که سعی کنید فکر و ذهنتونو با توجه به نیاز زمانه وسعت ببخشید. نمیتونید در عصر فناوری امروز زندگی کنید و به راه حل های ما قبل تاریخ تکیه بزنید.
ناشناس۳۴۸۷۳۶۹۱۲:۰۷:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۴
اصول هایی هست که باید ثابت باشد
ناشناس۳۴۸۸۰۰۳۱۷:۵۶:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۲۴
ارزش های انسانی والهی مثل ماشین وتکنولوژی نیستن که هرروز تغییر کنن متناسب با ماهیت وفطرت انسان ثابت وغیرقابل تغییر هستن
ناشناس۳۴۸۷۳۴۱۱۱:۳۷:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۴
مرد مومن... زیارت یک امر معنوی است که اگر تبدیل به سیاحت و توریست شود دیگر کارکرد خود را از دست می دهد. مشهد یک شهر زیارتی بوده است اما الان جاذبه های گردشگری و تفریحی آن بیشتر از جاذبه های زیارت شده است. مراکز خرید و فروشگاه های زنجیره ای و پاساژهای رنگارنگ و پارک‌ها و نمایش اختلاف طبقاتی در هتل های لوکس و نحوه سفر و مراکز تفریحی و سرگرمی و خرید و تغییر محسوس رفتار و پوشش مسافران به مشهد ، امر معنوی زیارت امام رضا علیه السلام را به حاشیه رانده و اهداف گردشگری و غیره را پر رنگ تر کرده است. هدف از زیارت نزدیک شدن و هم رنگ شدن و نشان دادن تابعیت از امام است. هر امری که زائر را به کاری دیگر مشغول کند در واقع هدف از زیارت را به حاشیه رانده است.
ناشناس۳۴۸۷۶۴۱۱۴:۵۴:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۲۴
متوجه نمی شوم، یعنی آن فردی در مشهد متولد می شود باید خود به خود حق قدم زدن در پارک، رفتن به استخر، انتخاب غذا در رستوران، انجام خرید متنوع و غیره را از دست بدهد؟!! شما بفرمایید جواز ساخت فلان پاساژ را فلان فاسد اقتصادی رابطه دار گرفته، مشکل امنیتی ساخت دارد، مشکل جانمایی دارد و غیره می فهمم، ولی اینکه مشهد پارک دارد پاساژ دارد یک مشکل است را نمی فهمم!!
ناشناس۳۴۸۷۶۲۲۱۴:۵۰:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۴
مشکل نویسنده فقط دو تا پاساژ نبود، حالا که خیالشان از کنسرت و ورزشگاه راحت شده رفتن سراغ بیمارستان و هتل و رستوران و قطار و هواپیما!! مشکل نویسنده تمدن است، آن را برابر با سکولاریسم شمرده !
ناشناس۳۴۸۸۰۸۵۱۸:۳۴:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۴
ماجراها و اتفاقات بدى از زيارتهاى خارجيان در مشهد ميگويند اميدوارم فقط دروغ باشد كه اگر راست باشد فاجعه است
ناشناس۳۴۸۷۲۶۹۱۰:۰۹:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲۴
مگر حجاج ایرانی در یک ماهی که در سفر حج هستند بازار مکه و مدینه رو زیر ورو نمی کنند؟ بلاخره کسی که زیارت می رود برای تفریح و خرید هم می رود. ترکیه یکی از مهمترین مراکز گردشگری اش جذب توریست برای بازدید از مساجد قدیمی استانبول است
ناشناس۳۴۸۷۳۰۵۱۰:۴۵:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۴
البته پدر و مادر من که به حج رفته بودند می گفتند حجم خرید مردم ایران آنقدر بالاست که خجالت اور است کشورهای دیگر اینطور نیستند باید اشیا خاصی برای تبرک در نظر گرفته بشه که حجاج فقط اجازه خرید همانها را داشته باشند
ناشناس۳۴۸۷۴۲۰۱۲:۵۱:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۴
زحمت می کشید، لطف می فرمایید که یک دستورالعمل دیگر در خصوص خرید سوغاتی برای پدران و مادرانمون که سالها چشم انتظار شاید بتوان گفت تنها سفر خارجیشون بودن تهیه بفرمایند.
ناشناس۳۴۸۷۶۷۰۱۵:۰۸:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۴
من یکبار پرواز برگشتم به ایران با پرواز حجاج همزمان شده بود، آن تصویر بسیار ناراحت کننده بود، افراد گونی های بزرگی را که خرید هایشان بود یا ساک های برزنتی با سایز غیر استاندارد که در پروازهای معمولی اساسا مجاز نیستند و چندین کیسه بدون هیچ درکی از مفهوم صف و نوبت، به صورت یک جمع هجوم برده در مقابل گیت مربوط به خودشان تجمع کرده بودند و هلهله و یکدیگر را با فریاد صدا کردن و سایر رفتار ها واقعا عجیب بود! قصد توهین ندارم، مادر خود من 2 بار حج تمتع رفته اند و اگر مشکل آرتروز نبود باز هم مشتاق به رفتن بودند، ولی خرید چه از نوع سوغات چه شخصی و چه حتی تجاری، نباید چنین تصویر ناخوشایندی ترسیم کند.
ناشناس۳۴۸۷۴۳۹۱۳:۱۴:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۴
چون کشور خودمون از خیلی چیزهای عادی دیگر کشورها محرومه در نتیجه خرید و رفتار ایرانیها هم عجیب و غریبه
ناشناس۳۴۸۷۲۹۳۱۰:۳۱:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۲۴
معنویت در میان زائران اشرافی و متموّل کاهش یافته است.
ناشناس۳۴۸۷۲۹۷۱۰:۳۶:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۴
من اصلا متوجه نشدم که هدف نویسنده چیه ؟ مردم هزینه می کنند که هم زیارت کنند هم سیاحت و هم خرید و تفریح هیچ کدام از اینها در دین ما حرام نیست حالا مراکز تفریحی و خرید مدرن و شیک باشند یا سنتی و قدیمی مگه فرقی در کیفیت زیارت داره ؟ اصلا کی گفته مدرن و شیک بودن ربطی به سکولاریسم داره ؟
ناشناس۳۴۸۷۳۰۳۱۰:۴۴:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۴
-- زيارت سكو لار شده حبيب آقا ؟ حبيب آقا بازنشسته تامين اجتماعي سرش را با تاسف تكان مي دهد و مي گويد : -- سكولار ؟ ... زيارت سكولار شده ؟ ... نميدانم ! . اما خوب ميدانم كه لاكچري شده !!... به قول امروزي ها ..... لاكچـــــــــــــــري ... !! حبيب آقا چشم به زمين مي دوزد ، اشك در چشمانش جمع مي شود و صدايش مي لرزد : -- چندين ساله كه آرزوي زيارت ضامن آهو ، علي ابن موسي الرضا دارم ، اما نميشه ! ... عيال هم همين طور ! ... عيال ميگه بايد امام بطلبه اما خب ، اشكال از جاي ديگه هم هست !! عيال ميگه خوشا به حال زن حاج منعم طلا فروش ، تا حالا سه بار با حاج منعم به مكه رفته ، پانزده بار كربلا .. مشهد هم كه ديگه از حساب بيرون است ، سالي دو بار !!ميدوني اصغر آقا ، عيال نذر كرده كه به محض اين كه حقوقم اضافه شد ، -- منظور عيال اجرا شدن همسان سازي حقوق ما بازنشستگان است -- با اولين افزايش برويم پا بوس امام . به خاطر همينه كه عيال هر روز گوش به زنگ تمام بخش هاي خبري تلويزيون هست تا خبري جديد در اين مورد بشنوه و خبر خوشش را به من بدهد ! ... طفلك عيال ! اميدوارم امام رضا هر چه زودتر دلش به دست بياره ! ... حاجتش روا كنه ! ... حالا اصغر آقا اين كه فرمايش ميدهي زيارت سو كو لار شده ! ، چيزي در اين مقوله نميدانم ، اما بخوبي ميدانم كه لاكچري شده ! ... چون نوه ام زياد اسم لاكچري مياره ، بي قضا باشه كلاس دهم هست ، معني اش را برايم گفته ، يعني يك روز معني اش را ازش پرسيدم ، عرض كردم كه اين كلمه زياد در صحبت هايش به كار مي برد ! اما اصغر آقا اين سو كو لار كه ميگي به چه معني باشه ؟!!
علی۳۴۸۷۳۴۳۱۱:۳۹:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۴
نویسنده این مقاله کوچکترین آشنایی با مفهوم سکولاریسم ندارد. نویسنده عزیز کافی است به این سوال پاسخ دهد: سکولاریسم اولین بار در چه حوزه ای مطرح شد؟ آخرین کتابی که در این مورد خوانده اید چیست؟ سکولاریسم به معنای جداشدن نهاد قدرت از نهاد دین است و هیچ ربطی به موضوع زیارت و گردشگری ندارد.
اینجا جایی برای خنده نیست۳۴۸۷۳۵۱۱۱:۴۷:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۲۴
با این تفاسیر حتما آستان قدس رضوی که یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور حساب می‌شود فقط با دعای خیر زائران به این مرحله رسیده!!!!!!
ناشناس۳۴۸۷۳۷۳۱۲:۰۹:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۴
چه ربطی داشت، هزینه آن برای زائران و نیازمندان هست در کنار شاغل کردن عده ای
ناشناس۳۴۸۷۸۹۴۱۶:۵۱:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۲۴
خب ساخت و بهره برداری از این هتل‌ها و بازارها و مراکز تفریحی و ... هم اشتغالزاست
ناشناس۳۴۸۷۳۵۳۱۱:۴۸:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۴
یعنی چی واقعا منظور نگارنده از این همه آسمون ریسمون به هم بستن چیه . خوب معلومه جمعیت نسبت به سالها قبل خیلی افزایش پیدا کرده و لازمه یک سری زیرساختها آماده بشه که جوابگوی حجم زائران باشه . برادر شما کلا همه چیز رو با هم قاطی کردی و عملا توسعه رو سکولار میدونی. طبیعیه که این حجم از جمعیت نیاز به امکانات و مدیریت دارن
کریم۳۴۸۷۷۷۳۱۵:۴۲:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۴
من منظور نویسنده متوجه نشدم ایشون معتقد هستن مثلا به جای هتل زائران برن کاروانسرا؟
ناشناس۳۴۸۸۰۵۶۱۸:۲۱:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲۴
بنظر می رسه زیارت هم مثل سیاست و جنبه های دیگر زندگی اجتماعی و اقتصادی کشور در حال سکولار شدن است و این چیزی نیست که پنهان باشد.
ناشناس۳۴۸۸۰۸۹۱۸:۳۵:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۲۴
ربع قرن بيست و يكم است زمان حال را بشناس نويسنده محترم جهان و افكار تغيير يافته بازنده كسانى هستند كه فرزند زمان خويش نيستند
اراکی۳۴۸۸۱۰۰۱۸:۴۳:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۴
مطلب خطرناک و جدیدی را خواسته توضیح بده ولی نتوانسته مفهوم را جابیندازد. زیارت و عبادت و تفاوتش با سیاحت و توریسم ! تغییرات نابجا در آداب و فرهنگ زیارت...نویسنده خوب منظور را نرسانده متاسفانه.
ناشناس۳۴۸۸۱۲۸۱۹:۰۶:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۴
امثال این نویسنده با هرگونه شادی مردم مخالف هستند و در حالی که از توانایی لازم برای تولید دانش و فن آوری برخوردار نیستند ورود و ارتقای کیفیت امکانات و آسایشی را سکولار میدونند
حسن۳۴۸۸۱۳۲۱۹:۰۸:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۴
اتفاقا خوبه که از همه جای دنیا وبا همه اعتقادی بیایند اینجا .امام رضا که کمش نمیاد چه بسیاری از افراد که اومدند وعظمت امام رضا را دیدند و منقلب،شده اند
ناشناس۳۴۸۸۲۲۵۲۰:۰۴:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۴
نکنه یه زیارت که مردم هم میرند با این حرفها ازشون بگیرید به شما چه که کی به چه نحوی زیارت میره .دست از سر مردم و دلخوشیهای خیلی ساده مردم بردارید .دیگه چیزی دیگه از زندگی مردم هست که شما نتونسته باشید توش ورود ودخالت کنید؟
ناشناس۳۴۸۸۲۸۷۲۰:۵۰:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۴
سلام راستش من هم منظور نگارنده را نفهمیدم. زیارت واقعی وخالصانه مربوط به نیت و طرز رفتار خود زائر است گرچه ممکن است نوع معماری وساخت وساز اماکن در روحیه معنوی ومادی شخص موثر باشد ولی اصل زیارت به نحوه زیارت زائر مربوط است
ناشناس۳۴۸۸۶۷۵۰۲:۳۴:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۵
هدف اول کسایی که به مشهد میروند زیارت هست ولاغیر
ناشناس۳۴۸۸۹۹۶۱۱:۲۹:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲۵
با این اوضاع گرانی زیارت برای خیلی از مردم آرزو می‌شود
ناشناس۳۴۸۹۰۰۳۱۱:۳۵:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۵
من که سردر نمی آرم زوار زیارت میرن تفریح وبازارهم میرن چه اشکال داره
مهدی۳۴۸۹۰۲۹۱۱:۴۷:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲۵
معنی ندارد که بگیم اسلام یادگیری علم را حتی از کفار واجب میداند،اما استفاده از دستاوردهای علم از انها راجایز نمیداند!،نکته مثبتی که نگارنده گفتن این بود«...بدون تحولی در ان...»بله ممکنه یک دستاورد علمی در تضاد با ارزشهای معنوی باشه که در اینصورت در صورت عدم امکان اصلاح و بقول نویسنده ایجاد تحول،استفاده از ان جایز نیست،اما کاش نویسنده مقداری محققانه به موصوع میپرداخت،و چندتا مثال برای نحوه اصلاح و همگون کردن تکنولوژی با امیال زیارتی و معنوی،میاوردند. چکار باید کرد که زیارت اماکن مشرفه ما،از نظر یک فرد خارجی غیر مسلمان،جنبه معنوی و دینی و مذهبی ان غالب،بر جوانب ظاهری و مدرنیته باشد و متفاوت با مقاصد گردشگری باشه؟
ناشناس۳۴۸۹۰۴۳۱۱:۵۹:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۲۵
بعضی ها خیلی خود را مومن تر از حتی معصومین می دانند. به نظر من حرم امام رضا جایگاه خود را دارد و مراکز خرید هم جایگاه خود را دارند.
ناشناس۳۴۸۹۱۰۴۱۲:۴۴:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۵
نویسنده محترم برای سکولار نشدن زیارت ! راهکار ارائه نداده ، مثلا پیشنهاد بده مردم را با اتوبوس های قدیمی بنز ، ببریم زیارت و برگردانیم .
رجبی۳۴۸۹۲۰۸۱۳:۴۴:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۵
سلام : نزدیک ۷۰ سالم است کلاس هفتم با خانواده به مشهد رفتیم . از بسته چائی جایزه دوربین درآمد . این دور بین گردنم انداختم مثل توریستها ژست میگرفتم . مسافرت خوبی بود .۲۰ اردیبهشت امسال۱۴۰۳ از مشهد برگشتم . در این سفر قسمت اذن الدخول توجهم را جلب کرد . که بسیار توحیدی وارزشمند است .در بخشی از آنجا که میفرماید ، جایگاهم را میبینی و حرفهایم رامیشنوی و پاسخ سلامم را میدهی . و اینکه تو گوشم را از شنیدن کلامشان پرده افکنده ای ، و فهم مرا به چشیدن لذت مناجاتش باز کرده ای و .... ببیند دعای به این ارزشمندی که تابلوی آن به تعدادی اول هر باب وجود دارد اگر فهمیده شود انقلابی در زیارت است . آنهائیکه از این فهم لذت میبرند باید دیگران و مخصوصا عوام را از این لذت آگاه کنند . بقیه مطالب اذن دخول چقدر ارزشمند است و تربیت اجتماعی و زیستی برای مردم در آداب و معاشرت با یکدیگر .عوام باید از فهم ذکر آگاه شوند . متاسفانه مردم عادت به روخوانی یا حفظ خوانی داند . فهمیدن اصل زندگیست .
حمید۳۴۸۹۲۷۲۱۴:۲۳:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۵
خب حالا اگه یکی صرفا برا دیدن گنبد و گلدسته هم اومد مشهد اشکال نداره. شاید امام رضا(ع) بهش یه نظری بکنن و مسیرش عوض بشه.
اقدس دوست نواز۳۴۸۹۳۲۳۱۵:۰۲:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲۵
هدف از رفتن زیارت به یک شهر مذهبی مانندمشهدودر کنار آن استفاده نمودن از امکانات رفاهی وگردشگری...یا خرید از فروشگاه های امروزی چه ربطی به بی دینی داردشما با افکارتان می خواهید یک طوری شهرهای مقدس رابه سکولار غربی بچسبانیدیعنی مردم هدف از زیارت را گم کرده اند. نه خیر آقای محترم !
ناشناس۳۴۸۹۷۸۰۲۲:۰۸:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۲۵
اگر بحث مسایل توریستی برداشته شود دیگر اشخاص زیادی برای زیارت نمیروند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قالیباف: آمدم تا رکود دهه ۹۰ در کشور حاکم نشود

  2. ثبت نام تکراری احمدی‌نژاد/ نتایج یک نظرسنجی درباره میزان مشارکت در انتخابات

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  4. احساس تکلیف کافی نیست

  5. عصر تحریم نفت ایران به سر آمده است؟

  6. وقتی اپوزیسیون هم همان جمله امام خمینی را درباره «سپاه» تکرار می کند!

  7. رئیس جمهور «تهرانی»ها !

  8. سخنی با این همه نامزد انتخابات

  9. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  10. مشاهده اوضاع اقتصادی تاب تحمل را از هر انسان مسوول سلب کرده است

  11. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  12. واکنش باقری به قطعنامه پیشنهادی اروپا علیه ایران/ جهانگیری نامزد نهایی اصلاح‌طلبان؟

  13. زاکانی: رای می‌آورم

  14. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  15. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  16. تهران ۲۰۰۰ مسجد کم دارد

  17. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  18. توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز

  19. علی لاریجانی شماره تماس منتشر کرد/با این شماره در اکثر پیام‌رسان‌ها، در دسترس شما هستم

  20. دادستانی علیه "پاکدل؛ بازیگر هتاک" اعلام جرم کرد

  21. پرده هایی که ترامپ کنار می زند

  22. قطعنامه سیاسی آژانس علیه ایران تصویب شد

  23. سقف اجاره بها در تهران تعیین شد/ بخشنامه جدید در راه است؟

  24. اسحاق جهانگیری داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد  

  25. علت ثبت‌نام نکردن مخبر در انتخابات چه بود؟

آخرین عناوین