۳ نکته مهم در مورد آشوب های فرانسه

گروه جهان الف،   4020410080 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مردم فرانسه در ادامه اعتراضات جنبش جلیقه زردها و همچنین آشوب ها و اعتصابات علیه طرح مکرون جهت افزایش سن بازنشستگی در این کشور که بی اعتنا به نظر مخالفِ طیف های قابل توجهی از جمعیت فرانسه صورت گرفت و به نمودی عینی از طبقاتی بودن سیاست های دولت مکرون تبدیل شد، اکنون قتل نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی را بستر مناسب دیگری جهت تحمیل فشار به دولت مکرون و نشان دادن خشم خود از سیاست ها و رویه های آن تبدیل کرده اند.

 ۳ نکته مهم در مورد آشوب های فرانسه

به گزارش الف؛ فرانسه بار دیگر وارد دوره ای از تنش و بحران شده است. در این راستا، به تازگی و پس از شلیک پلیس به یک نوجوان 17 ساله فرانسوی در حومه پاریس، آشوب های گسترده ای در شهرهای مختلف این کشور نظیر لیون، مارسی، نانت و البته پاریس پایتخت این کشور گزارش شده است. معترضان نسبت به خشونتِ پلیس فرانسه نسبت به یک نوجوان در بحبوحه آنچه وقوع یک تخلف رانندگی از سوی وی عنوان شده و منجر به شلیک پلیس فرانسه از فاصله نزدیک به "نائل. ام" شده، اعتراض دارند. 

اعتراضاتی که حتی انتقادات شمار قابل توجهی از سیاستمداران و ورزشکاران مشهور فرانسوی نظیر "کیلین امباپه" فوتبالیست برجسته فرانسوی را هم به دنبال داشته و موجب بازداشت ده ها شهروند فرانسوی شده است. با این همه، تحولات جاری در فرانسه به طور خاص حامل ۳ نکته مهم و محوری است که توجه به آن ها می تواند به درک کلی روند جاری در این کشور کمک زیادی کند. 

اولا، بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که شاید اعتراضات جاری در فرانسه به دلیل وقوع یک اتفاق خاص اوج گرفته باشد، با این حال، هدفِ اصلی معترضان در جریان این اعتراضات، حمله به امانوئل مکرون و سیاست‌هایش است. 

در واقع، مردم فرانسه در ادامه اعتراضات جنبش جلیقه زردها و همچنین آشوب ها و اعتصاباتِ مرتبط با طرح مکرون جهت افزایش سن بازنشستگی در این کشور که بی اعتنا به نظرِ مخالف طیف های قابل توجهی از جمعیت فرانسه صورت گرفت و به نمودی عینی از طبقاتی بودن سیاست های دولت مکرون تبدیل شد، اکنون قتل نوجوان 17 ساله فرانسوی را بستر مناسب دیگری جهت تحمیل فشار به دولت مکرون و نشان دادن خشم خود از سیاست‌ها و رویه های آن تبدیل کرده اند. در این میان، قطبی شدنِ فزاینده جامعه فرانسه در سال های اخیر نیز سبب شده تا بحران، دامنه و ابعاد پیچیده تری را به خود بگیرد. موضوعی که نگرانی های جدی را در فرانسه ایجاد کرده و سبب شده تا بسیاری نسبت به آینده تحولات در فرانسه ابراز نگرانی کنند.

دوم اینکه اعتراضات جاری در فرانسه بار دیگر شکاف ها در میان مقام های ارشد فرانسوی و حتی نهادهای مهم حکمرانی این کشور را نیز آشکار کرده است. به عنوان مثال، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در موضع گیری تاکید کرده که خشونت پلیس این کشور علیه یک نوجوان به هیچ عنوان قابل قبول نبوده است. در نقطه مقابل، پلیس فرانسه به انتقاد از رئیس جمهور این کشور پرداخته و اعلام کرده که وی حق ندارد به پلیس حمله کرده و آن را تضعیف کند.

مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه و از سیاستمداران راست گرای این کشور نیز گفته است که "ظاهرا امانول مکرون فراموش کرده که در فرانسه تفکیک قوا حاکم است و او نباید بدون اعلام نظر رسمی مقام های قضایی، پلیس را محکوم کند". طیف مخالفان با مکرون نیز معتقدند که او به هیچ وجه حق ندارد از پلیس فرانسه انتقاد کند زیرا پلیس این کشور در سال های اخیر به شدت درگیر مقابله با چالش هایی بوده که خودِ دولت مکرون ایجاد کرده است. از این منظر، از نگاه این طیف ها، پلیس فرانسه نیز خود قربانی سیاست ها و رویه های غلط و ناکارآمدِ دولت مکرون است. 

و در نهایت سوم اینکه جالب است که آشوب های اخیر در فرانسه که با آسیب رسیدنِ گسترده به اموال عمومی و انتشار تصاویری از به آتش کشیدن برخی مکان ها در شهرهای مختلف این کشور همراه شده، بازتاب های جدی را در غرب دریافت نکرده و رسانه های جریان اصلی غربی، مانور رسانه ای چندانی را در مورد آن انجام نمی دهند. 

این در حالی است که در جریان کودتای اخیر در روسیه توسط گروه واگنر و یا اغتشاشات چند ماه گذشته در کشورمان، همین رسانه ها داستان سرایی ها و سناریو پردازی های هالیوودی را در دستورکار قرار دادند و از مطرح‌کردن هیچ دروغی نیز فروگذار نکردند. در واقع، در این نقطه، جریان های رسانه ای اصلی غربی باید پاسخگو باشند که چرا علی‌رغم شعارهای دور و دراز خود در زمینه بی طرفیِ رسانه ای، در میدان عمل کاملا مغرضانه عمل می کنند و هیچ پاسخی را نیز نسبت به عملکرد منفی خود به افکار عمومی بین المللی نمی دهند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۲۵۲۲۰۰:۴۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
کل اعتراضات فرانسه توسط رسانه ها پوشش داده می شود اینترنت و فضای مجازی هم بسته نشدند.
ناشناس۳۱۲۲۶۳۹۰۷:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
نسل ویرانگر بجای آبادگر
ناشناس۳۱۲۲۶۷۵۰۸:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اطلاعات خود را هم در مورد اینترنت و هم در مورد رسانه ها بیشتر کنید
ناشناس۳۱۲۲۷۰۳۰۸:۵۰:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
شنیدم خبرگزاری های ایران هم گزارش مستقیم می فرستند. آیا برعکسش عملی بود؟
ناشناس۳۱۲۲۹۲۸۱۲:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
باشه ولی مکرون یه چیز دیگه گقته بود
ناشناس۳۱۲۲۶۱۱۰۶:۳۸:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۲
قبلا می گفتید اعتراضات فراسنه الان می گویید اشوب؟
ناشناس۳۱۲۲۶۸۲۰۸:۲۴:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اعتراض باید هدف، شعار و دلیل داشته باشه. چیزی که در فرانسه رخ میده هیچکدام از موارد مذکور را ندارد و فقط آتش زدن و تخریب و غارت اموال خصوصی و عمومی است. پس باید گفت آشوب
ناشناس۳۱۲۲۷۰۵۰۸:۵۱:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
روابط داره با فرانسه بهتر می شه!!
ناشناس۳۱۲۲۹۸۹۱۳:۲۱:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
هر کشوری به هم می‌ریزه روابطش با ما خوب می‌شه!!
ناشناس۳۱۲۲۶۷۴۰۸:۱۱:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
جالبه نویسنده مطلب خلاف همین نظریات در خصوص اعتراضات ایران دارد یعنی یک بام و دو هوا
ناشناس۳۱۲۲۷۳۳۰۹:۱۷:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
دقیقاً
ناشناس۳۱۲۲۸۱۷۱۰:۴۰:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
عزیزم در مورد ایران از یک چیز دروغ و فانتزی بود بر خلاف این فرانسه که چندین ماه هست محل اعتراضات سنگین متعدد هست
ناشناس۳۱۲۳۰۰۴۱۳:۳۵:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
در فرانسه به خاطر کاهش سن جمعیت جوان مجبور به افزایش سن بازنشستگی شدن
ناشناس۳۱۲۲۶۹۹۰۸:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اونجا به خاطر افزایش نرخ بازنشسگی هم تظاهرات دامنه دار می کنند؟ ظاهرا مردم به حقوق خودشان خیلی حساس هستند!
ناشناس۳۱۲۲۷۰۲۰۸:۴۹:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اعتراض در کشور دموکراتیک که مردم می توانند از طریق صندوق رای سیاستها را عوض کنند قابل قیاس با سایر کشورها نیست. به نظر می رسد قشر خاصی ناراضی هستند و نه توده مردم.
ناشناس۳۱۲۲۸۶۴۱۱:۲۵:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
دقیقا درسته. تو فرانسه هیچ محدودیت مدنی برای کاندید شدن انتخابات وجود ندارد. مردم می تونن به کاندید مورد نظر خود رای بدهند.
ناشناس۳۱۲۲۹۶۷۱۳:۰۶:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
بعد از ۲۴۰ سال از انقلاب کبیر فرانسه چرا هنوز فقر و بیکاری و تبعیض باید وجود داشته باشه که یه عده ناراضی باشن!؟!؟ فرانسه که صنعت خودرو سازی، هواپیما سازی، هسته‌ای، نظامی، دانشگاه‌های قوی و کلی امکانات داره، چرا با اینهمه ثروت بعد از ۲۴۰ سال هنوز فقر نارضایتی وجود داره!؟!؟ چند سال دیگه مردم باید تحمل کنن!؟!؟
ناشناس۳۱۲۳۲۴۶۱۷:۰۱:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
فقر هرگز از بین نمی رود، در زمان خلافت حضرت محمد و حضرت علی هم از بین نرفت. مهم این است که اکثریت جامعه را طبقه متوسط تشکیل دهد که حکومت آنقدر کفایت داشته باشد تا به اقلیت فقیر کمک کند، حقوق شهروندی اکثریت طبقه متوسط شامل کار، مسکن، بهداشت و تحصیل را تامین کند، و منبع ثروت اقلیت ثروتمند مشخص بوده و درآمد و مالیات ایشان علنی باشد. وگرنه که در تمامی جوامع و در طول تاریخ هم فقیر و هم ثروتمند بوده است.
ناشناس۳۱۲۲۹۷۲۱۳:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۲
آخه توی فرانسه وقتی یه عده، فرد مورد نظرشون رای نیاره، به بهانه تقلب نمی‌ریزن توی خیابون!
ناشناس۳۱۲۲۹۷۵۱۳:۰۹:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
کاش جلیقه زردها به این مطلب شما دقت می‌کردن و به جای اعتراضات ادامه دار خیابانی به صندوق رای مراجعه می‌کردن!!!
ناشناس۳۱۲۲۷۶۲۰۹:۴۶:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۲
با این گستردگی آشوب ،فقط یک کشته داشتند !
ناشناس۳۱۲۲۹۳۰۱۲:۲۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
مثل زمستان سخت که مسخره میکردید ولی ۶۸۰۰۰ نفر تو اروپا مردند
ناشناس۳۱۲۲۹۶۵۱۳:۰۱:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۲
نشون می‌ده مردم واقعا اعتراض دارن و دنبال عقده‌گشایی نیستن!
ناشناس۳۱۲۲۹۷۶۱۳:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
نام کشتن مردم توسط صاحبان قدرت مسلح، قتل است! و بله ظاهرا حکمران های فرانسه ملزم هستند بگویند که آمار قتل ملت بسیار پایین است (فقط 1) و هیچ تصویری هم از غارت اموال ملت توسط ایشان تا کنون ثبت نشده. شاید به همین دلیل است که رسانه ها را در بند نمی کنند و اینترنت را قطع نمی کنند، از آنچه هستند نه شرم دارند و نه قایمش می کنند!
عمران۳۱۲۲۸۴۲۱۱:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
نوشتید آشوبهای فرانسه «توسط رسانه ها پوشش داده نمیشود»! همین الان سی ان ان، بی بی سی، فاکس نیوز، آسوشیتد پرس، الجزیره، ان پی آر، نیویورک تایمز همه در مورد اعتراضات فرانسه مطلب به روز منتشر کرده اند.
ناشناس۳۱۲۳۵۱۶۲۳:۱۲:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۲
برای ایران هم من و تو، ایران اینترنشنال، افغان اینترنشنال، بی بی سی فارسی، ویس او امریکا، رادیو فردا، رادیو اسرائیل، تلویزیون مجاهدین، دویچه وله فارسی،العربیه فارسی، الشرق الوسط،و... خیلی فعال بودند و گزارش منتشر می کردند.
علی۳۱۲۲۸۶۵۱۱:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اعتراضات در بدترین حالت هم در فرانسه سازوکار دارد در ایران چطور ، ما برای ساده ترین تغییر هم مکانیسم نداریم ، اصلا جالب نیست اعتراض برایمان چالش است ، مسئولین از تغییرات گریزان هستند و اصلاح چی ها هم به فکر اصلاح جیب خود هستند ، ،
ناشناس۳۱۲۳۰۸۵۱۴:۳۰:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
ساز و کارش اعلام حکومت نظامی در شهرها هست!
ناشناس۳۱۲۳۵۲۲۲۳:۱۴:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۱۲
خیلی جالب هست کسانی که نه در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی زندگی کردند و نه رای برای تغییرات داده اند نظرات و گفته های مهیجی دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین