لازمه سقوط تاج پادشاهی دلار ...

سعید ونکی، گروه اقتصادی الف،   4020209114 ۸۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
لازمه سقوط تاج پادشاهی دلار ...

رئیس‌جمهور و بسیاری از سیاسیون در هفته‌های اخیر اظهار‌نظر‌هایی داشته‌اند که نشان‌دهنده شناخت یکی از دردهای بزرگ و مزمن اقتصاد ایران است؛ تاکید بر نقش مخرب دلار و جایگاه مهمی که به غلط، امروز در اقتصاد ایران پیدا کرده است.

اینکه دلار، مبنای بالا و پایین‌شدن کیفیت زندگی مردم شده و همچنین اعتراف برخی از سیاست‌مداران به هزینه‌های دلاری و درآمدهای ریالی جای امیدواری است، اینکه اراده‌هایی مبنی بر قطع کردن ناف اقتصاد کشور از دلار وجود دارد، ستودنی است اما این آرمانی است که تنها با اراده محدود یک کشور حاصل‌شدنی نخواهد بود؛ اهتمام و همراهی دیگر کشورهایی را می‌طلبد که از افسون‌گری دلار به ستوه آمده و به دنبال استقلال اقتصادی خود هستند که البته نشانه‌های ترک‌خوردن هژمونی و سیطره دلار در حال هویدا شدن است و چه بسا دهه‌های آینده، خواست کشوهای پیرامونی برای نیل به این هدف محقق شود ولی در حال حاضر تا دست‌یابی به این ایده‌آل راه درازی در پیش است.

اما فارغ از حاکم شدن وضعیت آرمانی و دلارزدایی از تعاملات بین‌المللی، راهبرد ما باید مبتنی بر مقتضیات کنونی باشد و اقتضای حال حاضر اقتصاد کشور چیزی نیست جز کنترل نرخ ارز و کم کردن اثرگذاری آن در حوزه‌هایی که ارتباطی به بیرون از مرزها ندارد.

ارز و به خصوص دلار به دلیل خطاهای سیاست‌گذاری، امروز به میان‌دار اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده؛ تا جایی که قیمت خوراک و سر پناه هم امروزه با نوسانات دلار، بالا و پایین می‌شود! به واقع این مهم و فتح میدان‌های اقتصاد ایران توسط دلار، جز با رسمیت‌بخشیدن به آن و مبنا قرار دادنش در حوزه‌‌هایی که هیچ ربطی که به تعاملات و تجارت خارجی ما ندارد، محقق نشده!

ما بر سر دلار تاج پادشاهی قرار داده‌ و خود را در بند غل و زنجیر‌های آن کرده‌ایم و حالا مویه‌کنان از تورمی گلایه می‌کنیم که بخش اعظمش حاصل دلاریزه‌کردن اقتصاد به دستان خودمان است و برای رهایی از این وضعیت، تنها نسخه‌ای که تجویز می‌شود، نشتن پای میز مذاکره و زدن چوب حراج بر سر مولفه‌های قدرت‌ساز و افتخارآمیز کشور است. در حالی که تله‌های خود ساخته، بیش از تحریم‌ها ما در باتلاق کنونی قرار داده است. 

اخیراً برخی از کارشناسان اقتصادی نور بر تاریک‌خانه‌ای تابیده‌اند که سال‌ها از چشم افکارعمومی پنهان مانده بود؛ فروش دلاری محصولات پالایشی، پتروشیمی و فولادی به مصرف‌کنندگان داخلی با وجود هزینه‌های ریالی که این تولیدکنندگان دارند و فاجعه‌آمیز‌تر اینکه بخش اعظم دارندگان دلار هم صاحبان این صنایع‌اند که هم در گران‌سازی ارز نقش بسزایی دارند و هم از قبل آن منتفع می‌شوند. و اگر بدانیم که عمده کالاهای تولید شده در کشور برگرفته از همین محصولات پالایشی، پتروشیمی و فولادی است، پی خواهیم برد که چه فاجعه‌ای خلق شده‌ و کشور را به محلی برای تولد تورم تبدیل کرده‌ایم! 

هر چند اخیراً‌ رئیس‌جمهور بر ضرورت قطع کردن ناف اقتصاد کشور از دلار تاکید کرده اما برای رسیدن به آن هدف که به طور کلی دلار مبنای آن نباشد، باید قدم اول را در داخل برداریم. اصلاح وضعیت فوق‌الذکر و دلارزدایی از حوزه‌های استراتژیک داخلی و اعطای قدرت به ریال، شاید پیش‌زمینه رسیدن به آن آرمانشهری باشد که نرخ دلار آمریکا زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار ندهد و بر اقتصاد کشور آقایی نکند.

اگر در گام نخست روی کژکارکردهای اقتصاد ایران متمرکز شده و به سمت اصلاح وضعیت موجود و قدرت‌زدایی از دلار در مناسبات داخلی حرکت کنیم، آن زمان است که می‌توان دل‌خوش بود ور نه کارکرد این اظهاراتی که از زبان سیاست‌مداران رانده می‌شود، چیزی جز گفتاردرمانی نخواهد بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۱۵۱۰۰۹:۳۵:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
متاسفانه عوام گرایی و تبلیغ عوام زدگی به جای علم دیگر در اقتصاد ایران و دنیا جواب نمی دهد. غیر ممکن هست که بانک مرکزی و دولت بدون نظارت و مدیریت چاپ پول کنند و بانکهای خصوصی را برای اصحاب قدرت جیب شخصی کنند و بتوان صحبت از اقتدار پول ملی کرد. همان روسیه هم داستان همین هست. الان ششماه هست که تاثیر تحریم و جنگ بر اقتصاد روسیه اغاز شده. اجازه بدهید دو سال یا سه سال دیگر بگذرد خواهید دید که چه اندازه برخی در توهم هستند.
ناشناس۳۰۲۱۵۸۱۱۰:۴۶:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مگر محسن رضایی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نگفت که ریال را به معتبرترین پول خاورمیانه تبدیل خواهد کرد؟ مگر 2 سال نیست که معاون اقتصادی رییسی است؟ مگر فردای پیروزی رییسی به دیدار او نرفت و برنامه هایش را به رییسی نداد؟ پس چرا ارزش ریال در مقابل همه ارزهای بین المللی به نصف کاهش پیدا کرده؟!
ناشناس۳۰۲۱۷۹۷۱۲:۲۱:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دیگر ادعا، فرضیه و شعاری نبوده که در این سالها امتحان نکرده باشید. نتیجه این آزمون و خطاهای بی حاصل چه بوده است؟ وضعیت امروز این مملکت حاصل انجام همین کارها در طول سالیان دراز است. جالب است که در این سالها نه تجربه کسب کرده اید و نه درسی آموختید.
ناشناس۳۰۲۲۴۰۴۱۹:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
در چند روز اخیر در مطبوعات کشور خبر مدارس دلاری بازتاب وسیعی داشته است. بهتر نیست که دوستان ابتدا جلوی استفاده از دلار برای خرید، فروش و اجاره مسکن، پرداخت هزینه جراحی و پرداخت شهریه مدارس را بگیرند؟!
ناشناس۳۰۲۱۸۰۰۱۲:۲۴:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مگر رئیسی به وزارت خارجه دستور نداد که در هر سفارت ایران در خارج، یک معاونت اقتصادی دایر شود تا روابط و مناسبات اقتصادی کشور را تسهیل کند؟ نتیجه اش چه شد؟
ناشناس۳۰۲۱۸۰۹۱۲:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
در همه جای دنیا، اقتصاد تابع سیاست است. تا مرغ سیاست ما تنها یک پا دارد، اقتصاد هم در سرازیری نزول ادامه مسیر خواهد دارد.
ناشناس۳۰۲۱۸۱۹۱۲:۳۰:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
نتیجه عضویت در شانگهای و اوراسیا چه شد که آن قدر پزش را دادند؟ چرا چین به جای سرمایه گذاری در ایران بیش از 100 میلیارد دلار در عربستان و امارات و قطر سرمایه گذاری کرد؟!
ناشناس۳۰۲۲۱۳۱۱۵:۰۰:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ایران با عضویت در شانگهای و اوراسیا و بریکس و تعامل با 15 کشور همسایه تحریم ها را خنثی کرده و دیگه احتیاجی به برجام ندارد.
ناشناس۳۰۲۱۸۲۴۱۲:۳۴:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حتی عراق بیش از 12 میلیارد دلار از پول صادرات گاز و برق ما را بلوکه کرده و آمریکا اجازه پرداخت آن را نمی دهد؟ چین و کره جنوبی و عمان که جای خود. در چنین شرایطی چطور می توان از مبادلات اقتصادی سخن به میان آورد.
ناشناس۳۰۲۱۸۳۴۱۲:۳۹:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بیشتر درآمد ارزی ایران حاصل فروش نفت با تخفیف به چین است. چین نیز پول آن را با فروش کالاهای ساخت خود می پردازد. اگر حتی موفق به تبادلات غیر دلاری با کشورها شویم، این کار به ضرر ما است. چون مجبور هستیم بدون حق انتخاب و پیدا کردن کالای ارزانتر یا با کیفیت تر معامله کنیم.
ناشناس۳۰۲۲۱۳۷۱۵:۰۲:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ایران نفت خود را به نرخ اوپک پلاس نقدی می فروشد و تخفیفی در کار نیست و ارز حاصله به کشور می اید.
ناشناس۳۰۲۱۸۴۶۱۲:۴۷:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
یاد صحبت های آن آقای مثلاً کارشناس اقتصادی در صدا و سیما افتادم که می گفت امروز ریال ایران یک تنه در مقابل دلار ایستاده است!
ناشناس۳۰۲۲۲۱۰۱۶:۴۶:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اول آوار برداری آن دوستان قبلی باید انجام گیرد که نصف بیشتر آن انجام شده و الان وقت مالیات گیری از دلالی هست برای ثبات پایدار در اقتصاد و تورم کم در ضمن منظور ایشان هم سهم ریال در بازار منطقه هست و نه اینکه مثلا از 26 هزار تومان بشود 10 هزار تومان! که یکی یکی دارد انجام می گیرد در منطقه و در آینده نزدیک معامه انجام خواهد گرفت
ناشناس۳۰۲۱۶۰۰۱۰:۵۲:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حفظ و ارتقا ارزش پول ملی یک کشور در همکاری و هماهنگی با کشورهای مهم دنیا است. مادام که روابط اقتصادی قطع، روابط تجاری قطع، روابط بانکی قطع و روابط سیاسی قطع یا شکرآب است، روبراه شدن اوضاع اقتصادی کشور محال و غیر ممکن است. شعارهای جایگزینی دلار و امثالهم هم فقط مصرف داخلی دارد.
ناشناس۳۰۲۱۶۳۳۱۱:۰۴:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دنیا خیلی وقت است تغییر کرده است. علوم سیاست بین الملل، تجارت بین الملل، اقتصاد بین الملل، حقوق بین الملل، بازرگانی بین الملل، ...... در جهان حاکم هستند.
ناشناس۳۰۲۱۶۷۰۱۱:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فعلا که امروز دلار به 550000 ریال رسیده و یکی ازبی ارزشترین پولهای دنیا را داریم و ظاهرا به همین حرکت داریم ادامه میدیم. این یعنی بالا رفتن ارزش دلار لا اقل برای کشور خودمون، بهتره به جای این مقاله با صداقت با مردم رفتار کنیم .
ناشناس۳۰۲۱۷۱۱۱۱:۳۹:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
نفع برندگان از تحریم ها که همان مافیای اقتصادی هستند، هیچگاه اجازه افزایش منزلت پول ملی را نمی دهند.
ناشناس۳۰۲۱۸۷۹۱۳:۰۶:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فعلا تاج وپادشاهی دلار را پذیرفته اند کار اصلی سقوط آنست که منتظریم ببینیم
ناشناس۳۰۲۲۵۸۶۲۱:۲۷:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دقیقا . اصلا اقتصاد ربطی به دلار نداره تمام ارزها در دنیا قیمت ها رو مشخص میکنند فقط دلار نیست !
ناشناس۳۰۲۱۵۱۱۰۹:۳۵:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این که می گویید دلار را باید از اقتصاد ایران بیرون کنیم، مانند این است که بگویید با پر کردن باک خودرو با آب ماشین سواری کنیم!
ناشناس۳۰۲۱۵۹۱۱۰:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اینها فکر کردن شرکت های وارد کننده موقع خرید از شرکت های خارجی می تونن ریال بدن! حتی عراقی ها و افغانی ها هم ریال ایران رو قبول نمی کنن. با پول اون کشور ها معامله کنیم. خب پول اون کشور ها رو از کجا بیاریم؟؟؟؟
ناشناس۳۰۲۱۷۷۹۱۲:۱۶:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
می تونیم دلار بخریم ببریم اون کشور بفروشیم پول اون کشور رو بخریم بیاریم داخل ایران به شرکت های وارد کننده بدیم تا تجارت کنن!
ناشناس۳۰۲۲۰۵۹۱۴:۳۰:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اولا مسئله این هست که نمیتونیم دلار تهیه کنیم دوما مبادلات تجاری بین المللی با پول نقد انجام نمیشن
ناشناس۳۰۲۲۳۰۸۱۷:۵۶:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
هنوز نمیدانی بیشتر کارها با درهم هست؟ یا پوند هست یورو هست یوان هست؟
سعید۳۰۲۲۳۹۲۱۸:۵۸:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
زمان خاتمی که اون هم پر از مشکل بود ولی حداقل نسبت به الان ۱۰ برابر بهتر بود. اون زمان عراقیها پول ایران رو روی چشمشون میزاشتن
ناشناس۳۰۲۱۶۲۷۱۱:۰۳:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
کشورهای چین و روسیه و هند و ونزوئلا و برزیل و اندونزی و غیره دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کرده اند حتی فرانسه هم بدنبال دلار زدایی از اقتصاد خود است.
ناشناس۳۰۲۱۸۴۸۱۲:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
باشه حذف کردند. ایا ارزش ریال نسبت به ارز این چند کشور باز هم تنزل نداشته است؟
ناشناس۳۰۲۱۹۴۳۱۳:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اطلاع غلط ندید،من خودم هند تحصیل میکنم و سالی نه ماه هند زندگی میکنم تمام شرکت‌های هندی با دلار کار میکنند
ناشناس۳۰۲۱۵۱۵۰۹:۳۹:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
وقتی دانش اقتصادی کم و یا وجود نداشته باشد، به جای بر خورد منطقی و علمی با معتبرترین پول بین المللی دنیا، دستور به حذف آن می دهیم.
ناشناس۳۰۲۲۸۴۰۰۱:۲۹:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۲
وقتی دانش اقتصادی وجود ندارد، بی ارزش شدن دائمی پول ملی نسبت به تمامی ارزهای با ثبات جهان را انکار می‌کنند و در مورد بریدن ناف از دلار شعار می‌دهند!!!
ناشناس۳۰۲۱۵۲۳۰۹:۴۱:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شناخت یکی از دردهای بزرگ و مزمن اقتصاد ایران است؛ تاکید بر نقش مخرب دلار .... ؟! یعنی بی انظباطی دولت در بودجه ریزی وصدها نهادی که کوچکترین کارایی ندارند و بودجه های میلیاردی دریافت می کنند درد مزمن اقتصاد نیست؟ یعنی همه مشکلات کره شمالی و ونزویلا و کوبا و.... همه بخاطر دلار هست ولی مثلا کره جنوبی و تایوان و اخیرا چین و ویتنام که بیشترین صادرات و مراودات اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری با امریکا را دارند دارند از بین می روند؟
ناشناس۳۰۲۲۳۲۳۱۸:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
جناب وقتی دلار کنار گذاشته شود برای حواله بانکی دیگر نمی رود به بانک مرکزی آمریکا و دستور پرداخت صادر شود بلکه مثلا با ارز ملی ما و آن کشور که کالا مبادله می شود دیگر نیازی نیست دستور حواله از آمریکا صادر شود چون دلار این وسط نیست یعنی خنثی سازی تحریم یعنی اینکه آمریکا نمی‌تواند خللی ایجاد کند و اینکه چرا دلار و ارز بالا می‌رود یک درصد کم آن مربوط به همین کار آمریکا هست و بخش بزرگ آن مربوط به پول سرگردان که مالیات از دلالی گرفته نمی شود تا تورم بالا درست نشود که دلار هم بالا نرود.
ناشناس۳۰۲۱۵۲۵۰۹:۴۱:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
صاحبان شرکتهای پتروشسمی . پالایشی . فولادی .دارویی ..کیانند آنها هم بانک دارند که اضافه برداشت می کنند وبه خودیها وام میدهند هم شرکتها را دارند که گران فروشی وتورم ایجاد می کنند.
ناشناس۳۰۲۱۵۳۰۰۹:۴۳:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
با اقدامات اشتباه خود در طی سالها پول ملی را نه تنها در مقابل دلار، بلکه در مقابل تمام پولهای دنیا تضعیف و به خاک سیاه نشانده اید. حال به جای حل مسئله، دم از پاک کردن صورت مسئله می زنید. مانند تبدیل واحد ریال به تومان و حذف 4 صفر از پول ملی!!!
ناشناس۳۰۲۱۵۳۵۰۹:۴۶:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حقیقت این است که تولید ناخالص ملی ما در مقایسه با ترکیه در این 4 دهه ، 3 برابر آب رفته است. به جای دادن این شعارهای پوچ و بی ارزش به فکر حل ریشه ای مشکلات باشید.
آریابان۳۰۲۱۵۳۷۱۰:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
در اجرای این تفکر درست و شایسته ی دلارزدایی و دلارستیزی، باید همزمان از دو نکته هم عرض نیز غافل نشد : 1) علت العلل این نفوذ فراگیر دلار در اقتصاد امروز ما نبوده و نیست مگر فلاکت و بینوا شدن روز افزون ریال !!!!! 2) در این شرایط وخیم اقتصادی امروز ما، آیا فرمول سگ زرد برادر شغال را باید یک استثنا دانست و جستجو کرد برای یافتن یک ارز خارجی جانشین دلار و البته قدرتمند !!!!! که یار و دوستدار دلسوزی باشد !!!!! برای ریال؟!؟!؟!؟!
ناشناس۳۰۲۱۵۴۵۱۰:۲۸:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اگر آزاده مرد هستید راه کاری برای حل مشکل معیشت مردم ارائه دهید. توجیه نکنید.
خوش طیز۳۰۲۱۵۸۵۱۰:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آینده مال مسلمانان و دولتهای راستین اسلام ناب محمدی ، شک نکنید أللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس۳۰۲۱۶۱۰۱۰:۵۵:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این همه هیاهو برای اقتصادی که به تنها چیزی که وابستگی ندارد دلار است اگر امروز ارزش پول ملی سقوط کرده و تحریم ها همچنان ادامه دارد نفت را زیر قیمت و کالای وارداتی را چند برابر قیمت جهانی باید تهیه کنیم مشکلش هژمونی دلار نیست مگر ارزهای دیگر هم ارزش ریال ما نوسان دارند.
ناشناس۳۰۲۱۶۱۶۱۰:۵۶:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
نگارنده عزیز احتمالا فعالیت اقتصادی نداشته ، طلا و نفت و سیمان و فولاد و حتی ارز های کشور ها.. همگی در بورس های بین المللی عرضه می شوند و شبانه روزی در حال معامله هستند با تغییر متغیر های اقتصادی مثل نرخ بیکاری و تورم و بهره تغییر می کنند ، برای حذف دلار از قیمت ها فقط یک راهکار وجود دارد و آن کره شمالی شدن است در غیر این صورت شما میخوایید فولاد و سیمان را ریالی کنید ، خوب اگر ارزان باشد قاچاق می شود و گران باشد که بی معنا ،یا مثلا کالا را با یوان بخرید که خود دولت چین بر مبنای دلار تنظیمش میکند و کالای شما بر اساس قیمت دلاری تبدیل به یوان می شود بجای این گریز از مرکز خرج دولت را کم کنید و در استحدام کارمند جدید تامل کنید ، دولت دخل و خرجش را یکی کند تا پول ملی ترمیم شود
ناشناس۳۰۲۱۶۲۴۱۱:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
و بعدش سقوط درهم و ین و یورو..... شما نمی دانید ارزش پول ملیتون کم شده؟!!
ناشناس۳۰۲۱۶۳۰۱۱:۰۴:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
جناب آقای ونکی هیچ کشوری در دنیا وجود نداره که خودکفای کامل باشه و اصلا امکان هم نداره بنابراین کشورها برخی تولیدات خودشون رو میفروشن و برخی نیازهاشون رو با پول آن میخرند . برای اینکه نمیشه کشورها با پول خودشون خرید و فروش انجام بدن طبیعتا باید یک ارز مشخص و قابل قبول برای مراودات بین المللی بوجود آید که البته فعلا دلار و یورو و اندکی هم یوان جزو این ارزها هستند . از شعار زدگی و عوام فریبی بیرون بیاییم . فرض کنید که دلار را هم حذف کردید . حالا برای صادرات و واردات از بورکینافاسو میخواهید ریال بدهید ؟ فرانک بگیرید ؟ فرض کنید اصلا همین کار را کردید . الان شما با فرانک بورکینافاسو میخواهید از کدام کشور ثالث مجددا خرید کنید ؟ یا بورکینافاسو با ریال دریافتی از شما از کجا باید خرید کند ؟ فرض کنید شما با سریلانکا هم مراودات تجاری دارید و قاعدتا باید ریال بدهید و روپیه دریافت کنید حال با بورکینافاسو تجارت کرده اید و فرانک گرفته اید و میخواهید از سریلانکا خرید کنید . ریال میدهید یا فرانک بورکینافاسو ؟ اگر سریلانکا گفت که نه ریال میپذیرم و نه فرانک بورکینافاسو چه میکنید ؟ این مثال را زدم چون هموطنان بدانند که از ابتدای بشریت در تجارت و تبادل می بایستی از کالا یا پولی استفاده کرد که عمومیت داشته و مورد قبول همگان است . خوب ممکن است بفرمایید که ما فقط با دلار مشکل داریم . بجای آن چه ارزی را پیشنهاد میفرمایید ؟ یوان ؟ روبل؟ واقعا به چنین ارزهایی اعتماد میکنید که سرمایه ملی را به چنین ارزهایی تبدیل کنید ؟ اصلا این دو کشور ، کشورهای قابل اعتمادی هستند ؟ عملکرد چین در آفریقا برایتان عبرت آموز نیست . روسیه هم که وضعیتش را میبینید . باز اگر پیشنهاد یورو میدادید شاید کمی قابل قبول تر بود اما یورور هم پایداری نداشته و با اختلاف مابین اتحادیه اروپا میتواند از صحنه روزگار محو شود .
ناشناس۳۰۲۲۶۳۰۲۲:۱۸:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
جناب گفته حذف دلار به صورت تدریجی و شاید بیست سال سی سال دیگه به طور کامل اتفاق بیفتد
ناشناس۳۰۲۱۶۳۸۱۱:۰۷:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آقای ونکی مشکل از دلار نیست. ریال بی ارزش شدهاست.
علی۳۰۲۱۶۴۳۱۱:۰۹:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
یعنی شما دلار را حذف می کنید ، مبنای قیمت طلا و نفت هم ریال می کنید ؟ احتمالا بعدا مجبور میشیم طلا و نفت و گندم و ارزن و ماست و دوغ هم دو نرخی کنیم؟ دلار بشه یورو یا یوان چه فرق داره هر ارزی ارزش ذاتی داره ، واقعا منطق اقتصادی عجیبی دارید ، شما اصلا دلار نگیر مس بگیر قیمت مس جهانی مبناش چیه دلار مگه نیست ، استقلال اقتصادی یعنی چی ؟
ناشناس۳۰۲۱۶۴۶۱۱:۱۰:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما فعلا مراقب تاج ریال باش.نگران دلار نباش
ناشناس۳۰۲۱۶۵۸۱۱:۱۷:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مشکل فقط ارز دلار نیست مشکل روشهای انتقال ارز چه دلار، چه یورو، چه درهم و چه یووان و حتی دینار است. سیستم بانکی بین المللی اصلیترین راه تبادلات پولی بین المللی است و این سیستم تحت نظارت و حساسیت امریکاییهاست و متخلفین با سلاح تحریم تهدید میشوند. مدتهاست شرکتهای بزرگ ایران مثل پتروشیمی ها دلار را از معادلات خود حذف کرده اند اما مسئله این است که حتی چین هم مجاز نیست با بانکهای ایرانی به راحتی با یووان تجارت کند تنها یکی دو بانک چینی با یووان با ایران کار میکنند آنهم نصفه و نیمه و در عمل بی اثر. نقطه قوت امریکا سیاست و تکنولوژیست نگاه حکمرانی ساختار سیاسی امریکا از دیرباز تا کنون علت هژمونی امریکاست.
ناشناس۳۰۲۱۶۵۹۱۱:۱۷:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مقاله درج شده چند مشکل دارد: ۱- مشکل گران شدن دلار نیست بی ارزش شدن پول ملی است ریال در مقابل همه ارزهای معتبر بی ارزشتر شده و جایگزینی دلار با ارز دیگر فایده ای ندارد. ۲- فروش داخلی محصولات پتروشیمی و فولادی و... بدون در نظر گرفتن مبنای دلاری آن سبب رونق قاچاق این فراورده ها و کمبود آن در داخل و بروز بحرانهای فراوان می شود (شروع سهمیه بندی و توزیع رانت و...) . مثال بنزین پیش روی همگان است.رییس جمهور محترم بر حذف دلار تاکید دارند آیا این بیانات ایشان تبلیغاتی است یا واقعا مشاوران ایشان از مضرات یاد شده غافلند؟
اقتصاد یک علم است۳۰۲۱۶۷۳۱۱:۲۴:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
با توجه به ارزش دلار در سطح جهانی تمام کشورها (حتی روسیه و چین) تلاش می کنند درآمدهای ارزی خود را به دلار تبدیل کرده و ذخیره کنند تا ارزش آن در طول زمان حفظ شود. اما باید در نظر داشت که فقط طی سالهای 2000 الی 2022 سهم دلار در کل ذخایر جهانی از 71 درصد به 58 درصد کاهش یافته و اگر سایر کشورها با برقراری پیمانهای دو جانبه و چند جانبه دلار را از معادلات خود حذف کنند، صاحبان سرمایه احساس خطر کرده و در یک روند با شتاب افزاینده نسبت به تبدیل ذخایر خود از دلار به یورو، یوان و سایر ارزهای رو به رشد اقدام خواهند کرد به طوری که محتملاً در یک بازه زمانی 5 ساله سهم دلار در کل ذخایر جهانی به کمتر از 40 درصد کاهش خواهد یافت.
ناشناس۳۰۲۱۶۷۸۱۱:۲۷:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آقای ونکی آیا با حذف دلار ارزش پول ملی تثبیت می شود؟ چرا ارزهای دیگر از قبیل یورو، یوان، درهم و ... مرتبا در حال گران شدن هستند؟ جهت اطلاع جنابعالی حذف دلار وقتی مفید خواهد بود که سایر کشورهای طرف تجارت با ما حاضر به پذیرش ریال نیز در مبادلات تجاری باشند نه اینکه فقط ما مجبور به استفاده از ارزهای آنها باشیم که در اینصورت حذف دلار برای اقتصاد کشور ایجاد محدودیت خود خواسته بوده و سودی نخواهد داشت.
ناشناس۳۰۲۱۶۹۳۱۱:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما یه چوب خشک بدون دلار وارد کنید بعدش حساب آمریکا رو هم میرسید انشالله!
ناشناس۳۰۲۱۷۰۴۱۱:۳۶:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فرض کنید که دلار از اقتصاد ایران که هیچ از اقتصاد کل جهان حذف شود ، آیا ارزش پول ملی ما بالا می‌رود؟ ارزش پول ملی فقط زمانی بالا می‌رود که تولید داخلی و صادرات بالا برود و اصلا به این مربوط نیست که با چه واحد پولی با دنیا تجارت می‌کنید
اینجا جایی برای خندیدن نیست۳۰۲۱۷۰۷۱۱:۳۷:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آیا فقط محدودیت های دلار و ارزهای خارجی باعث مشکلات اقتصادی امروزاست؟؟!!!
ناشناس۳۰۲۱۷۲۱۱۱:۴۵:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فعلا که دلار در اوجه و ریال هر روز رکورد های تاریخی پایینتر میزنه
ناشناس۳۰۲۱۷۶۱۱۲:۰۷:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
کمردولارشکست وتاج پادشاهی دولارسقوط کردوشعارهایی ازاین دست ارزش ریال رابالانخواهدبرد
مهدی۳۰۲۱۷۶۷۱۲:۱۰:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
برای من سوال است وقتی فولاد خودرو داخلی است و تقریبا تمام قطعات حساس وارداتی خودرویی از چین وارد میشود و مبادله ما با چین با یوان است چرا تاثیر دلار بر خودرو این مقدار محسوس است ؟
ناشناس۳۰۲۱۷۹۴۱۲:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
جواب سوال شما در مورد مطالعه و بینش اقتصادی شماست! خودرو کالای سرمایه ایست و خود چین با دلار تسویه صادرات انجام می دهد
ناشناس۳۰۲۱۷۹۶۱۲:۲۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
جواب سوال شما در مورد مطالعه و بینش اقتصادی شماست! خودرو کالای سرمایه ایست و خود چین با دلار تسویه صادرات انجام می دهد
ناشناس۳۰۲۱۸۱۴۱۲:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
به فولاد خودرو اشاره کردید ، جا داره یادی بکنیم از صنعت پر مدعای ذوب آهن در ایران که به هیچ دردی نمی خورد و فقط شده است منبع آلودگی و از بین بردن منابع آبی . شرکت های فولاد سپاهان و ذوب آهن اصفهان هیچ خروجی به درد بخوری ندارند.
علی۳۰۲۲۰۸۴۱۴:۴۱:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
قیمت فولاد را از کجا میاری قیمت جهانی یا قیمت سازی ؟
ارش۳۰۲۲۱۱۰۱۴:۵۲:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
چین بزرگترین شریک تجاری امریکاس و مبنای نرخ یوان دلار امریکاس
ناشناس۳۰۲۲۱۸۲۱۶:۱۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دوست عزیز ریال سقوط آزاد کرده نه تنها نسبت به دلار حتی نسبت به پول سوریه جنگ زده
ناشناس۳۰۲۱۷۷۰۱۲:۱۲:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
همین فردا صبح که دلار از اقتصاد ما خارج شود یک بهانه دیگر میاورید با این سیستم پر از فساد با دلار یا بدون دلار در بر همان پاشنه میچرخد.
ناشناس۳۰۲۱۷۷۲۱۲:۱۳:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما کلمه دلار را بردارید و جای آن هر ارز دیگر مثل روبل و یوان و یورو افغانی و ... بزار ریال در برابر تمامی آنها ضعیف شده با تغییر نام ارز مشکل بی ارزش شدن پول حل نمیشود راه حلش کنترل رشد پول است یعی دولت کسر بودجه اش را از جیب مردم بر ندارد
جواد۳۰۲۱۷۸۳۱۲:۱۷:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ارزش ریال فقط در مقابل دلار سقوط آزاد نموده ؟راهکار از ما بهتران شبیه این است که بگویم از امروز سیستم متریک را حذف کنیم دلار در جهان مانند سیستم متریک معیار است نه پادشاهی دارد مانند تمامی ارزهای معتبر جهانی میباشد پول ملی سقوط آزاد نموده بخاطر عدم رشد اقتصادی و همینه نسخه های عجیب و غریب اقتصادی
ناشناس۳۰۲۱۸۰۸۱۲:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مگر تاج پادشاهی را ما بر سر دلار گذاشتیم ؟ یک مثال ساده می زنم : امارات به عنوان تنها دروازه تجارت ما با دنیا ، از ما درهم قبول نمی کند و باید فقط با دلار با آنها معامله کرد (به همین دلیل هم هست که موفق شده اند)، ما مجبور هستیم که دلار بدست بیاوریم ، چون همه دنیا ، از جمله همان کشورهای دوست و برادر روس و چین هم با دلار معامله می کنند. حتی اگر ارز دیگری را هم به کار ببندیم ، همان ارز بر مبنای دلار قیمت گذاری می شود ، حتی اگر با طلا هم معامله کنیم ، طلا را به دلار می فروشند و به دلار قیمت گذاری می کنند . اساسا ارزش زندگی من و شما را هم با دلار می سنجند برادر من.
ناشناس۳۰۲۱۸۱۸۱۲:۳۰:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بالفرض دلار را حذف کردید.ارزش پول ما یک دهم افغانی است ،ان را هم میخواهید خذف کنید
ناشناس۳۰۲۲۶۲۹۲۲:۱۸:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
1385 هزارتومان ‌ایرانی برابربه ‌115 افغانی‌بود الان‌‌‌ هزارتومان‌ایرانی‌برابر‌به‌ 1/۵
ناشناس۳۰۲۱۸۲۰۱۲:۳۱:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ببخشید دارید اشتباه میگید دلار زدایی و تاج پادشاهی خود دولت داره قیمت بنزین و نان و مایحتاج به دلار قیمت آزاد حساب میکنه و منت میگذاره که ترکیه این قیمته این حرفها فقط طنز تلخی برای مردمه وقتی میشه ادعای دلار زدایی کرد که واحد پول ملی کشور شما نسب به بقیه ارزها قوی تر باشه نه ریال که حتی از پول افغانستان بدون طالبان و ادعای داشتن بانک مرکزی هم کم ارزش تره
saeid۳۰۲۱۸۴۰۱۲:۴۱:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اقا‌جان‌بیست‌سال‌پیش‌یا‌حتی‌در‌دولت‌روحانی‌ هزار‌دینار‌عراقی‌میخریدم‌دویست‌تومان‌الان‌چرا‌باید‌بخرم‌چهل‌هزار‌تومان‌ما‌کجا‌کشور‌عراق‌ کجا‌ نه‌ صنایع‌دارد‌نه‌پتروشیمی‌نه‌فولاد‌پس‌بخوانید
56565۳۰۲۱۸۵۰۱۲:۵۰:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این آقای ونکی با این مقالاتش نشون داده که حتی با خودشم روراست نیست
ناشناس۳۰۲۲۰۱۸۱۴:۰۸:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آره نتیجه را داریم میبینیم دلار ۵۶ هزار تومانی .رئیسی کمر دلار که نه داره کمر اقتصاد وملت را می شکند.
ناشناس۳۰۲۲۰۳۳۱۴:۱۲:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این حرفها توهمی بیشتر نیست و چند سال دیگه پوچ بودنشون معلوم میشه
ناشناس۳۰۲۲۰۷۶۱۴:۳۷:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
سلام حکایت حذف دلار حکایت فردی است که میگفت آخر راند مشت زنی است و ما مشت آخر را به امریکا می‌زنیم و تمام. من میگم الان دلار حذف و مشت هم زدیم امریکا افتاد بعد چه انفاقی می افتاد ؟ جنای آقای ونکی لطفا در مورد بعدش صحبت کنید و مقاله بنویسید
ناشناس۳۰۲۲۱۷۲۱۶:۱۳:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
سقوط ریال بخاطر چاپ پول بدون پشتوانه است. دولت ها برای فرافکنی همیشه از گرانی دلار سخن می گویند که توپ را در زمین دشمن بندازند. وگرنه دلار نسبت به سایر ارزها معتبر گران نشده است
ناشناس۳۰۲۲۲۰۹۱۶:۴۳:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خطاب به عالیجنابان و غرب زده ها سهم دلار در بازار جهانی از 45 الی 50 درصد در چند دهه گذشته به زیر 26 درصد رسیده و الان که دیگر سرعت آن هم بیشتر شده
من من۳۰۲۲۳۲۶۱۸:۰۶:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما بگو سهم دلار از مبادلات بشه 0.. الان یک ایرانی برای خرید و فروش یا انجام امور کاریش با امارات و هند و چین و ... با ریال می تونه مبادله انجام بده؟ نه فرض می گیرم با یوان مثلا می تونه در چین خرید کنه یا با روپیه در هند.. قیمت برابری ریال با یوان و رو پیه چنده؟ مشخصا مشابه نرخ برابری دلار و ریال در بازار ازاد! به علت عدم اعتماد مردم ایران به اینده کشور تقاضا برای تبدیل ریال به ارز های خارجی و طلا و .. زیاد هست. حالا شما بجای دلار و یورو بگو روپیه! وقتی امکان تامین اون ارز به شکل عادی نباشه قیمتش الکی بالا میره و ریال بی ارزش میشه
ناشناس۳۰۲۳۱۵۲۰۹:۵۵:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۱۲
مگر کسی گفت به خاطر دلار هست ریال بی ارزش می شود؟!! سهم دلار در بی ارزش شدن ریال و سهم اقتصاد داخلی در بی ارزش شدن چه مقدار هست
ناشناس۳۰۲۲۴۵۱۱۹:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بله و جایگزین ان یورو و ارزهای دیجیتال شده اند. وقتی ارزش پول ملی سقوط می کند نسبت به همه ارزها سقوط می کند نسبت به یوان و روپیه و افغانی و دینار هم سقوط می کند. فکر می کنید همه مشکلات کشور به خاطر دلار هست؟
ناشناس۳۰۲۲۲۴۰۱۷:۱۳:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما دلار را هم حذف کنی سایر ارزها هم باز همین هستند و ریال در برابر درهم و دینار هم همینه و فرقی نداره این متن ها آدرس غلط دادن است
شهروند۳۰۲۲۲۵۰۱۷:۱۶:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مشکل اینه که مسئولین ما فقط شعار میدن پست بگیرن نمی تونن کار کنن ،کنار نمیرن این شد خدمت به مردم!!!! اینهمه نارضایتی ایجاد کردید، خودتون استعفا بدین.
ناشناس۳۰۲۲۳۳۴۱۸:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
پرسش اين است اگر دلار از اقتصاد ايران حذف شودارزش ريال بالا مي رود قطعا ارز ديگري براي مبادلات جايگزين مي شود وبراي اقتصاد ضعيف و دلالي ايران ريال همان وضع دارد
ناشناس۳۰۲۲۳۳۸۱۸:۱۴:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مهم نیست با کدام ارز تجارت میکنید. تنوع ذخایر ارزی میتونه ریسکهای اقتصادی را کاهش دهد. مهم پشتوانه ریال است که نیازمند تولید و تملک تکنولوژی رقابتی است. وگرنه با دلار یا بی دلار ذلیلیم.
ناشناس۳۰۲۲۳۶۹۱۸:۳۶:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
تنام فروشکاه های لوازم خانگی لوازم خودشونو با دلار به ملت میدن
ناشناس۳۰۲۲۴۸۷۲۰:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
متاسفانه نویسنده محترم و سایر دوستان به اصطلاح سیاست مدار حتی معنی تیتر مطلب را نمی دانند. عزیز، دلار یا هر ارز دیگری که مبنای معاملات خارجی ایران باشد نماینده ای از قدرت خرید خارجی کشور است. ما الان قدرت خرید خارجی نداریم به دلار گیر داده ایم. شما یورو هم نمی توانید بخرید روپیه یا یوان هم نمی توانید بخرید. مشکل، عدم رقابتی بودن و عقب ماندگی اقتصاد است به دلار یا هر ارز دیگری هم ربطی ندارد.
ناشناس۳۰۲۲۵۲۴۲۰:۴۴:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
جلوی پتروشیمی خلیج فارس و فولادمبارکه و شرکت ملی صنایع مس ایران را بگیرند که هزینه ها و قیمت خوراک و سوخت و کارگرشان داخلی و ریالی است ولی درآمدشان جهانی و دلاری است درست برعکس کارگران که درآمدشان ریالی است ولی اکثر هزینه های کارگران دلاری است و حتی شرکت ملی مس قیمت مس کاتد را با قیمت بورس لندن حساب کرده و به شرکتهای داخلی فروخته است
ناشناس۳۰۲۲۹۳۲۰۶:۱۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۲
تا وقتیکه اقایون متوجه نباشن روابط سیاسی قوی فقط علاج درد است وضع بهتر نخواهد شد و روز به روز ریال و به تبع اون زندگی مردم به قهقرا خواهد رفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین