دژپسند: کمک صندوق توسعه ملی به بورس، موجب قوام بازار سرمایه می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3990619102

وزیر اقتصاد درباره اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بورس گفت: این کار موجب قوام بازار سرمایه می‌شود، این اقدامات اشتغال و تولید را بالا می‌برد و دنیا هم چنین کاری کرده است.

دژپسند: کمک صندوق توسعه ملی به بورس، موجب قوام بازار سرمایه می‌شود

به گزارش فارس، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: اختصاص یک درصد از صندوق ملی توسعه به صندوق تثبیت بازار بورس به بازار سرمایه کمک می‌کند.

وی افزود: آنچه مهم است این کار موجب قوام بازار سرمایه می‌شود، این اقدامات اشتغال و تولید را بالا می‌برد و دنیا هم چنین کاری کرده است.در بورس ما دو بحث داریم، سود سهام داریم که سالیانه شرکت مجمع تشکیل می‌دهد و سود تقسیم می‌شود و دیگری افزایش قیمت سهام است و  این دوره‌هاست که تعیین کننده است، اگر ما بخواهیم زودگذر و هیجانی تصمیم بگیریم پشیمان خواهیم شد. اما روند کنونی این است که کشور به پایداری بازار سرمایه نیاز دارد و حتما برای حفظ پایداری آن برنامه دارد. در این زمینه دولت ۲ تصمیم مهم گرفته است که در روزهای آینده اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: در چهار ماه گذشته تصمیماتی که دولت اتخاذ کرد یا تصمیات شورای عالی بورس همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی همچون طرح دو فوریتی افزایش سرمایه که با برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی مصوب شد همه بر پایداری بازار سرمایه اهتمام داشت. ممکن است افرادی در پست‌های خاص اظهارنظر کنند اما فعال بازار سرمایه باید منافع خود را بسنجد. برای نمونه تابلو بورس امروز نسبت به دیروز سبز شد لذا افرادی که دیروز فروختند امروز ضرر کردند. 

دژپسند خاطر نشان کرد:  دولت به بورس نگاه ابزاری ندارد هم اکنون هم برای عرضه اولیه برنامه منسجم داریم و آماده عرضه هستیم. همچنین در مورد شناورها، برنامه منسجم داریم.  نگاه بلندمدت برای اقتصاد داریم و برای اقتصاد نیازمند بورس هستیم. 

وزیر اقتصاد بیان داشت: جنس حمایت ما از بورس متفاوت است. اینکه گفته می‌شود دولت از بورس حمایت می‌کند به معنای تضمین نیست بلکه حمایت ما این است که عرضه و شناورها را افزایش می‌دهیم و برای افزایش سرمایه تسهیلات ایجاد می‌کنیم تا بورس روند پرمحتوایی داشته باشد و شرایط عالی رقم بزنیم.  

وی خاطرنشان کرد: نوسان در ذات بورس است و فعالان این بازار هم بهتر است نگاهی میان یا بلندمدت به آن داشته باشند. انتظار می‌رود سهامداران با تامل بیشتری در بورس رفتار کنند، البته که‌ نگرانی‌ها درست است، اما در بازار سرمایه باید حساب و کتاب مبنای کار باشد.

دژپسند تصریح کرد: مقرر شده است حقوقی‌های دولتی وابسته به دولت خرید و فروش خود را با پایداری بورس هماهنگ کنند، یعنی بورس باید روند هماهنگی داشته باشد. اهتمام کشور این است که بازار سرمایه پایدار باشد در چهار ماه گذشته تصمیماتی که دولت اتخاذ کرد یا تصمیات شورای عالی بورس همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی همچون طرح دو فوریتی افزایش سرمایه که با برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی مصوب شد همه بر پایداری بازار سرمایه اهتمام داشت.

وی تصریح‌کرد: امروز یکی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر اقتصاد ایران، پایداری، تقویت و ماندگاری بازار سرمایه است؛ موضوعی که منحصر به این دولت نیست، بلکه هر دولتی به یک بازار سرمایه قوی، عمیق و فعال نیاز دارد. اگر بازار سرمایه قوام یابد، برای سرمایه‌ها و سرمایه در گردش بنگاه‌ها تامین مالی می‌شود، بر این اساس اشتغال و تولید افزایش می یابد؛ موضوعی که یک تجربه جهانی است.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز موظفند واحدهای تملیکی خود را واگذار کنند، به این معنی که اگر بانکی ملکی را از شخصی به دلیل انباشت بدهی‌اش به تملک خود در آورد، نباید آن ملک راکد بماند، بلکه باید ابتدا آن را فعال کرده و سپس واگذار کند.

وزیر اقتصاد در خاتمه خاطر نشان کرد: به همین منظور سامانه‌ای تعریف و راه‌اندازی شده که به صورت فصلی پایش و نتیجه آن به رئیس‌جمهوری و کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی مجلس منعکس می‌شود؛ این مهم اکنون برای بانک‌های دولتی با شدت و قوت پیگیری می شود و برای سایر بانک‌ها نیز برنامه داریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین